Ihmisestä musta aukko?

On periaatteessa ja täysin fysiikan lakien puitteissa mahdollista, että kokonaisen ihmisen pystyisi puristamaan nuppineulan pään kokoiseksi. Tottakai se vaatii valtavasti energiaa. Tällöin tämä pieni pallukka painaisi kuitenkin sen 70-90 kiloa.

Mistä tämä tiivistetty massa silloin koostuisi? Vettä ja verimössöä se ei todellakaan olisi.

Muuttuisiko se silmänräpäyksessä mikroneutronitähden kautta mini-mustaksi aukoksi ja imaisisi Maapallonkin mennessään, sekä muodoistaisi lopulta nieltyään Auringon naapuritähtineen galaksin galaksin sisään?

13

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iirr959595

      Ihmisen massainen musta aukko olisi aivan liian pieni, se hajoaisi heti muodostumisensa jälkeen.

      • Kylmät kädet

        Ehkä kaukana tyhjässä avaruudessa, mutta mitä jos sillä onkin välittömästi materiaalia ympärillään "syötävänä" ?


    • zsexdrcft

      Ihmisen massaisen mustan aukon oletetaan tosiaan haihtuvan nopeasti Hawkingin säteilyn kautta. Oletus perustuu teoriaan eikä sitä ole mitenkään todennettu, joten voidaan tehdä entä-jos-spekulaatioita.

      Sadan kilon mustan aukon tapahtumahorisontin säde on suuruusluokkaa 1E-25 m, eli äärimmäisen pieni verratuna esim atomien säteisiin (luokkaa 1E-10 m) tai atomiytiminen säteisiin (1E-15 - 1E-14 m).

      Pistemäinen musta aukko kokisi maan vetovoiman siinä missä ihminenkin ja alkaisi heilahdella maapallon keskipisteen molemmin puolin, ellei jarruttavia tekijöitä ilmaannu. Se näkisi materian, josta maapallon muodostuu, pääasiassa tyhjänä, joskin se joutuisi silloin tällöin kulkemaan atomiytimien läpi. Kysymys on, olisiko sillä vuorovaikutuksia ydinhiukkasten tai niiden perusosasten, kvarkkien kanssa.

      Vaikka minimusta-aukko vähitellen nielisi koko maapallon, vaikuttaisi se kuuhun, aurinkoon ja muihin planeettoihin gravitaation kautta samalla tavoin kuin maapallo.

      • Kylmät kädet

        Hieno kirjoitus, mutta spekulaatio on mielestäni turhaa, sillä vaikka fysiikan lait sallivatkin tällaisen tapahtuman, se on käytännössä mahdotonta.

        Vaadittava energia "puristukseen" kun on suunnaton.

        Mutta muistan jonkun väittäneen, että eräät kummalliset metsäpalot olisi seurausta ilmakehään syöksyneestä mini-mustasta aukosta.


      • perusfyysikko
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Hieno kirjoitus, mutta spekulaatio on mielestäni turhaa, sillä vaikka fysiikan lait sallivatkin tällaisen tapahtuman, se on käytännössä mahdotonta.

        Vaadittava energia "puristukseen" kun on suunnaton.

        Mutta muistan jonkun väittäneen, että eräät kummalliset metsäpalot olisi seurausta ilmakehään syöksyneestä mini-mustasta aukosta.

        Ai "käytännön mahdottomuuden" (hyvin venyvä käsite) spekulointi on turhaa? Eipä sitten paljon kannattaisi perustutkimusta tehdä.

        Tuosta maapallon vähittäisestä nielaisusta. Jos oletetaan atomit toisissaan kiinni oleviksi 1e-10 m säteisiksi palloiksi joiden keskellä on ydin säteeltään 1e-14 m ja muu tyhjää (unohdetaan elektronit) niin 90 kg massaisen mustan aukon ( säde 1.5 e-25 m) todennäköisyys osua ytimeen atomin läpi kulkiessaan olisi n. 1 / 1e-8 eli sadasmiljoonasosa. Oletetaan että tämän tapahtuessa aukko nielaisee koko ytimen vaikka onkin paljon pienempi. Aukon heilahtaessa maapallon läpi toiselle puolelle ja taas takaisin se kulkee n. 25000 km eli 1.25e17:n atomin läpi, joista se nielaisee 1.25e9 kpl ytimiä eli reilun miljardin eli 2e-15 moolia. Jos nuo oletetaan rautaytimiksi, aukon massa kasvaa joka heilahduksella n. 0.1 pg. Aikaa tuohon menee kai tunteja, oletetaan 2 tuntia. Kyseinen, 90-kiloinen musta aukko lihoo siis 91-kiloiseksi biljoonassa vuodessa. Aika vähittäistä on maapallon nielaisu.

        Pidätän oikeuden fysikaalisten mutkien oikomiseen.


      • Kylmät kädet
        perusfyysikko kirjoitti:

        Ai "käytännön mahdottomuuden" (hyvin venyvä käsite) spekulointi on turhaa? Eipä sitten paljon kannattaisi perustutkimusta tehdä.

        Tuosta maapallon vähittäisestä nielaisusta. Jos oletetaan atomit toisissaan kiinni oleviksi 1e-10 m säteisiksi palloiksi joiden keskellä on ydin säteeltään 1e-14 m ja muu tyhjää (unohdetaan elektronit) niin 90 kg massaisen mustan aukon ( säde 1.5 e-25 m) todennäköisyys osua ytimeen atomin läpi kulkiessaan olisi n. 1 / 1e-8 eli sadasmiljoonasosa. Oletetaan että tämän tapahtuessa aukko nielaisee koko ytimen vaikka onkin paljon pienempi. Aukon heilahtaessa maapallon läpi toiselle puolelle ja taas takaisin se kulkee n. 25000 km eli 1.25e17:n atomin läpi, joista se nielaisee 1.25e9 kpl ytimiä eli reilun miljardin eli 2e-15 moolia. Jos nuo oletetaan rautaytimiksi, aukon massa kasvaa joka heilahduksella n. 0.1 pg. Aikaa tuohon menee kai tunteja, oletetaan 2 tuntia. Kyseinen, 90-kiloinen musta aukko lihoo siis 91-kiloiseksi biljoonassa vuodessa. Aika vähittäistä on maapallon nielaisu.

        Pidätän oikeuden fysikaalisten mutkien oikomiseen.

        Enpä ole koskaan tuolta kantilta ajatellut. Lienee vähän sama asia, kuin galaksienkin "törmäyksessä", mutta pienemmässä mittakaavassa.

        Miljardit tähdet syöksyvät toisiaan kohden, mutta on hyvin epätodennäköistä, että yksikään niistä törmäisi toisiinsa.


      • vastaväite
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Enpä ole koskaan tuolta kantilta ajatellut. Lienee vähän sama asia, kuin galaksienkin "törmäyksessä", mutta pienemmässä mittakaavassa.

        Miljardit tähdet syöksyvät toisiaan kohden, mutta on hyvin epätodennäköistä, että yksikään niistä törmäisi toisiinsa.

        Mutta eikö tämä kyseinen kappale ehtisi imeä massaa itseensä jo siinä nuppineulan pään koossa, nopeammin kuin mitä ehtii puristua kasaan kohti kvarkki-tasoa?

        Tällöinhän aloitusviestin kaltainen kauhuskenaario toteutuu.


      • -.-.-.-.-..-.-.-.-.-
        vastaväite kirjoitti:

        Mutta eikö tämä kyseinen kappale ehtisi imeä massaa itseensä jo siinä nuppineulan pään koossa, nopeammin kuin mitä ehtii puristua kasaan kohti kvarkki-tasoa?

        Tällöinhän aloitusviestin kaltainen kauhuskenaario toteutuu.

        80 kg:n massan gravitaatio on aivan mitätön, on sen koko mikä tahansa. Eikä se nuppineulan pään kokoisena olisi lähelläkään mustaa aukkoa.


    • LaD

      Musta aukko ei jäisi norkoilemaan, vaan häippäisisi kauas aurinkokunnasta

      • Kylmät kädet

        Tarkoitatko, että se linkoutuisi niin voimakkaasti Maapallon ytimestä?

        Taisit kuitenkin vain pilailla.


    • whernery

      Nooh, nää on noita ihmisten keksimiä juttuja eikä niitä kukaan ole koskaan nähnyt joten joulutontut ja kaikki uskontoon liittyvät hihhulijutut ovat yhtä uskottavoa.

      • Kylmät kädet

        Mustaa aukkoa ei voi "nähdä", koska sen tiheys ja painovoima on niin valtava, että pakonopeus sen "pinnalta" ylittää valonnopeuden.

        Eli itse valokaan ei pääse pois sen välittömästä vaikutuspiiristä. Siitäkin huolimatta se voidaan havaita välillisesti vaikutuksiensa vuoksi.

        Esim. meidänkin linnunratamme keskustassa on massiivinen musta aukko, kuten hyvin monen muunkin galaksin keskustassa, ellei kaikkien.


    • Mää ä ä ä mä ä ä ä

      Mää ä ä ä tiedän
      se on se, johon noi porvaripoliitikot on tunkemassa aina sukkulaansa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe