Näyttäisi siltä, että dominanssiin perustuvat koulutusmetodit alkavat viimeinkin olemaan katoavaa perinnettä, onneksi... Briteissä nähtiin muutama viikko sitten lyhyesti nuorta, itseoppinutta koirankouluttajaa nimeltään Jordan Shelley BBC:n ohjelmassa The One Show. Tämä Jordan Shelley kertoi ohjelmassa ihailevansa Cesar Millania ja käyttävänsä samankaltaista, dominanssiin perustuvaa koulutustekniikkaa.
Hän koulutti lyhyessä pätkässä Jack Russelia lähinnä floodingia käyttäen. Ohjelman tultua ulos paikalliset eläinsuojeluyhdistykset (mukaan lukien RSPCA) ja koirankouluttajayhdistykset sekä myös tavalliset koiranomistajat nostivat melkoisen melun Jordan Shelleyn metodeista, lähettivät palautetta ja keräsivät ja BBC ilmoitti pian sen jälkeen, etteivät aio enää käyttää tätä kouluttajaa ohjelmassaan.
Alla ensin alkuperäinen pätkä kyseisestä ohjelmasta, ja toinen linkki jossa ohjelman juontajat ja vieraana ollut eläinlääkäri kommentoivat ohjelmasta noussutta kohua. Ohjelmassa oli myös ollut toinen pätkä jossa Jordan Shelley tämän kohun jälkeen yllättäen vaihtaa dominanssipohjaisesta tekniikasta palkitsemiseen, mutta sitä en löytänyt Youtubesta.
http://www.youtube.com/watch?v=80-jZJ4iSEE
http://www.youtube.com/watch?v=02sT6CWIy_Y&feature=related
Tässä vielä yksi lehtijuttu tästä episodista, lisää löytyy googlettamalla: http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2039782/BBCs-The-One-Show-embroiled-animal-cruelty-row-trainer-bullies-Jack-Russell.html
Lopun alkua dominanssi- ja johtajuusmyyteille?
41
569
Vastaukset
- Koiran ehdoilla
Ajatuskatko edellisessä: ja keräsivät nimiä adressiin...
- Sipelius.
Joo... Saahan sitä ihailla vaikka Sibeliusta, eikä se siltikään tee sinusta säveltäjää. En jaksanut katsoa kuin vain tuon ensimmäisen pätkän, jossa nuori epävarman ja epäselvän elekielen omaava koiranpuremia pelkäävä poika hokee sanallisia komentoja "leave it, shh, out, no, bed, back, stop, off..." ja purettaa koiralla omia tennareitaan.
Koira oli sen verran älykäs, että viimein tuosta sekasotkusta tajusi mitä siltä tahdottiin, vaikkei sille varmaan oltu opetettu noiden sanojen merkitystä, ja tuskin se niitä vieläkään tunnistaa. Tajusipahan vain, että kun ihminen tulee haahuilemaan kupille ja mökeltää jotain epämääräistä, niin se tarkoittaa sitä, että silloin pitää perääntyä hetkeksi, niin kohta sen ruuan sitten saa. Sillä pikkutytölläkin oli paljon selkeämpi elekieli...
Itse asiassa tuo jäpikkä sanoi videossa käyttävänsä sekä palkitsemista että dominointia, ja yrittävänsä löytää tasapainon niiden välillä. Miten sulla jäi se huomaamatta, että sanoo jo tuossa käyttävänsä myös palkitsemista... Oliko valikoivasta kuulosta kyse?
Mitä loppujen lopuksi tahdoit sanoa tällä purkautumisellasi, ja miksi Millan piti sotkea mukaan? - Koiran ehdoilla
"Itse asiassa tuo jäpikkä sanoi videossa käyttävänsä sekä palkitsemista että dominointia..." Niin sanoo, mutta ei kuitenkaan kyseisessä pätkässä käytä juurikaan palkitsemista, vaan lähinnä floodingia. Ja juuri tämän videon koulutustekniikoista nousi kohu jonka takia kaveria ei tulla jatkossa näkemään kyseisessä ohjelmassa.
"Mitä loppujen lopuksi tahdoit sanoa..." Tahdoin sanoa sitä, että se kuinka nopeasti tämän tyypin pätkässä käyttämästä koulutustekniikasta nousi kova meteli kertoo siitä, että dominanssiajattelua kannattavia koiraihmisiä on yhä vähemmän, ja dominanssiajattelua vastustavia koiraihmisiä on yhä enemmän. Yhä useammat järjestöt, kouluttajat ja koiraihmiset perustavat koirien kanssa toimimisen palkitsemiseen ja selittävät koiran käytöstä ja oppimista tieteelliseen tietoon perustuen.
"miksi Millan piti sotkea mukaan..." Millanin mainitsin koska kaveri käyttää samantyylistä tekniikkaa, eleet ja ääntelytkin ovat samanlaisia, ja hän kertoo vielä haastattelussa olevansa suuri Millan fani ja omastakin mielestään kouluttaa samalla tyylillä kuin Millan. Hänen ja Millanin koulutus pääosin perustuu dominanssiajatteluun, kummatkin varmasti ajoittain käyttää palkitsemistakin. Olisi mielenkiintoista tietää miten Cesar Millan otettaisiin vastaan nykypäivänä, kun dominanssiin pohjautuvien koulutusmetodien tehottomuus ja haitallisuus tunnistetaan yhä laajemmin.- Poks!
"dominanssiin pohjautuvien koulutusmetodien tehottomuus ja haitallisuus "
Taitaa taas joku sessen omistaja olla äänessä. :))))
Jos mä vain ja ainoastaan palkkaisin, niin mulla ois satakiloinen leikkiin hinkuja ja loputtomia rapsutuksia vaativa koira. :))) Ei se aina mee niinku Strömsössä. :D
Koiria kun on erilaisia, ellet oo huomannut. Toisiin koiriin riittää pelkkä palkitseminen, mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat. Palkitsen koiraa, jopa erittäin paljon, mutta kun se ei vaan riitä!!! Mun on pakko olla sille bossi, muuten ollaan hukassa. Ja tämä on nähty niin tuhannen kertaa näitten vuosien aikana! Jos mä haluan elää balanssissa mun koiran kanssa, mun vaan täytyy pitää se pomon paikka itelläni, eli koiran kunnioitus. Nameilla ei sitä tolta koiralta saa!!! =) - Sipelius.
Tulihan se sieltä mitä heti arvelinkin -eli tarkoitus oli taas päästä haukkumaan Millania, kun sinähän niin vihaat häntä, ja ilmeisesti mielestäsi tällä palstalla ei ole vielä tarpeeksi monta ketjua joissa häntä haukutaan... :)
Se että tyyppi sanoo ihailevansa Millania -niin kuten totesin jo aiemmin; saahan sitä ihailla Sibeliusta, mutta ei se sinusta säveltäjää tee. Mieti mitä tuo voisi tarkoittaa... No väännetään rautalangasta. Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää. Olisitko silloin vaivautunut näpyttelemään aloitusta tälle palstalle, ja mikä olisi mielipiteesi ollut?
Tuon kaverin tekniikka ja elekieli ei ole ollenkaan samanlaista kuin Millanilla, ja ainut samankaltainen ääntelykin oli se "shh". Et ehkä tiedä, mutta Millan ei yleensä paljon ääntele, kun agressiivisten tai pelokkaiden koirien kanssa toimii, vaan sanoo että on parempi olla hiljaa. Tuo jäppinenhän oli äänessä koko ajan, ja toisti peräkanaa ties mitä sanarimpsuja. Minusta muuten hänen elekielensä ja koirapelkonsa toi mieleen pikemmin Stilwellin, kuten myös se, että hän laittoi perheenjäsenet "tulilinjalle", kun piti mennä testaamaan että pureeko se koira vielä... ;)
Sinähän olet muistaakseni näitä tyyppejä, joiden mielestä koira ei ole laumaeläin, ja nämä olettamukset perustat johonkin "uusimpaan tutkimustietoon". Sinulla ehkä meni ohi pari päivää sitten televisiosta tullut dokumentti kotieläinten domestikoitumisesta. Se oli uusi dokumentti, ja siinä oli koiristakin hieman. Siinä oli tutkijoita, jotka tutkivat koirien domestikoitumista tutkimalla Moskovassa eläviä villikoiria. Tässä dokumentissa kerrottiin, että ne koirat elävät hyvin tiukoissa laumoissa saman kaltaisesti kuin sudet. Melkolailla ainut ero susiin oli se, että ne eivät pelänneet ihmistä. - Ei hitto! :D
Kaikkee sitä!! XD
"hän kertoo vielä haastattelussa olevansa suuri Millan fani ja omastakin mielestään kouluttaa samalla tyylillä kuin Millan." joo, ja mä ajan omastakin mielestä yhtä hyvin autoo kuin Häkkinen ja fanitan sitä tod. paljo. Paino sanoilla "omastakin mielestä". - Koiran ehdoilla
Poks! kirjoitti:
Jos mä vain ja ainoastaan palkkaisin, niin mulla ois satakiloinen leikkiin hinkuja ja loputtomia rapsutuksia vaativa koira. :))) Ei se aina mee niinku Strömsössä. :D
Koiria kun on erilaisia, ellet oo huomannut. Toisiin koiriin riittää pelkkä palkitseminen, mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat. Palkitsen koiraa, jopa erittäin paljon, mutta kun se ei vaan riitä!!! Mun on pakko olla sille bossi, muuten ollaan hukassa. Ja tämä on nähty niin tuhannen kertaa näitten vuosien aikana! Jos mä haluan elää balanssissa mun koiran kanssa, mun vaan täytyy pitää se pomon paikka itelläni, eli koiran kunnioitus. Nameilla ei sitä tolta koiralta saa!!! =)"Taitaa taas joku sessen omistaja olla äänessä" Oletko itse sitten kissanomistaja vai? Itsellä kodinvaihtaja ja metsästyskoirarotuinen, leikkaamaton 30kg uroskoira.
"Jos mä vain ja ainoastaan palkkaisin.." On paljon muitakin tapoja palkata kuin namit, etkö tiennyt? Itse käytän vähintään yhtä paljon lelulla palkkaamista kuin nameilla. Ja kaikki mitä syötän koiralle palkkana, on pois koiran päivittäisestä ruuasta eli koira saa joka päivä suurinpiirtein saman verran ruokaa, palkkasin nameilla tai ei.
"mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat" Olisiko mahdollista että joudut kertomaan talon tapoja kun et ole itse onnistunut palkkaamalla kertomaan koiralle miten pitää käyttäytyä - onko silloin syy sinussa vai koirassa?
"mun vaan täytyy pitää se pomon paikka itelläni, eli koiran kunnioitus" Koiran kunnioitus on hyvä saada, itse olen saanut sen olemalla reilu, johdonmukainen ja ennakoitava ohjaaja ja pidän koiralle asetetuista rajoista kiinni - nämä voi saavuttaa ainoastaan palkkaamalla. - Koiran ehdoilla
Sipelius. kirjoitti:
Tulihan se sieltä mitä heti arvelinkin -eli tarkoitus oli taas päästä haukkumaan Millania, kun sinähän niin vihaat häntä, ja ilmeisesti mielestäsi tällä palstalla ei ole vielä tarpeeksi monta ketjua joissa häntä haukutaan... :)
Se että tyyppi sanoo ihailevansa Millania -niin kuten totesin jo aiemmin; saahan sitä ihailla Sibeliusta, mutta ei se sinusta säveltäjää tee. Mieti mitä tuo voisi tarkoittaa... No väännetään rautalangasta. Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää. Olisitko silloin vaivautunut näpyttelemään aloitusta tälle palstalle, ja mikä olisi mielipiteesi ollut?
Tuon kaverin tekniikka ja elekieli ei ole ollenkaan samanlaista kuin Millanilla, ja ainut samankaltainen ääntelykin oli se "shh". Et ehkä tiedä, mutta Millan ei yleensä paljon ääntele, kun agressiivisten tai pelokkaiden koirien kanssa toimii, vaan sanoo että on parempi olla hiljaa. Tuo jäppinenhän oli äänessä koko ajan, ja toisti peräkanaa ties mitä sanarimpsuja. Minusta muuten hänen elekielensä ja koirapelkonsa toi mieleen pikemmin Stilwellin, kuten myös se, että hän laittoi perheenjäsenet "tulilinjalle", kun piti mennä testaamaan että pureeko se koira vielä... ;)
Sinähän olet muistaakseni näitä tyyppejä, joiden mielestä koira ei ole laumaeläin, ja nämä olettamukset perustat johonkin "uusimpaan tutkimustietoon". Sinulla ehkä meni ohi pari päivää sitten televisiosta tullut dokumentti kotieläinten domestikoitumisesta. Se oli uusi dokumentti, ja siinä oli koiristakin hieman. Siinä oli tutkijoita, jotka tutkivat koirien domestikoitumista tutkimalla Moskovassa eläviä villikoiria. Tässä dokumentissa kerrottiin, että ne koirat elävät hyvin tiukoissa laumoissa saman kaltaisesti kuin sudet. Melkolailla ainut ero susiin oli se, että ne eivät pelänneet ihmistä."Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää" No tuohon ei olisi ollut tarvetta reagoida, vaikkakin se olisi saattanut olla yhtä tehoton keino. Mutta siinä lopputuloksena ei olisi ollut koira joka on fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan.
"Tuon kaverin tekniikka ja elekieli ei ole ollenkaan samanlaista kuin Millanilla" Se on sinun mielipiteesi, minun mielestäni siinä on paljon samaa. Mutta mikä näitä kahta yhdistää on koulutusmetodien pohjaaminen dominanssi- tai johtajuusajatteluun - ja tämä vanhentunut dominanssiajattelu oli yksi niitä syitä miksi Brittiläinen yleisö ja järjestöt reagoivat niin vahvasti tähän kaveriin.
"Tässä dokumentissa kerrottiin, että ne koirat elävät hyvin tiukoissa laumoissa saman kaltaisesti kuin sudet." Kuulostaa mielenkiintoiselta dokumentilta, mistähän kanavalta se tuli, voisin katsoa sen jos löytyy vielä netistä? Kun sanot, että laumat olivat kuin susilla niin olivatko ne tosiaan sellaisia? Susilaumathan koostuvat yhdestä pariskunnasta ja heidän sen vuoden ja aikaisempien vuosien pennuistaan. Lauman emä ja isä ovat luonnostaan laumanjohtajia, ja laumadynamiikkaa kuvailee parhaiten vanhempi-lapsi suhteet. Kiistoja lauman sisäisistä hierarkiasta ei juurikaan ole. Tämä eroaa perinteisimmistä laumaeläimistä kuten apinoista tai kanoista. Esimerkiksi kanalaumoissa ylimmän aseman saavuttanut pitää yllä asemaansa koko ajan nokkien silloin tällöin "alaisiaan", apinoilla alempiarvoiset hoitavat ylempiarvoisia. Uusin tutkimus koirista sanoo, että villikoirat saattavat elää laumoissa välillä, tai saattavat elää yksin tilanteen mukaan. Jos koirayksilöt elävät laumassa, niillä ei kuitenkaan ole mitään hierarkiaa lauman sisällä vaan keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan. Villikoiraurokset eivät jää odottamaan pentujen syntymää tai hoitamaan pentuja, toisin kuin sudet joilla tämä pariskunta on lauman lähtökohta. Mitä ohjelmassa sanottiin näiden Moskovalaisten koiralaumojen hierarkiasta, entä mitä pentujen hoidosta tms? - Poks!
Koiran ehdoilla kirjoitti:
"Taitaa taas joku sessen omistaja olla äänessä" Oletko itse sitten kissanomistaja vai? Itsellä kodinvaihtaja ja metsästyskoirarotuinen, leikkaamaton 30kg uroskoira.
"Jos mä vain ja ainoastaan palkkaisin.." On paljon muitakin tapoja palkata kuin namit, etkö tiennyt? Itse käytän vähintään yhtä paljon lelulla palkkaamista kuin nameilla. Ja kaikki mitä syötän koiralle palkkana, on pois koiran päivittäisestä ruuasta eli koira saa joka päivä suurinpiirtein saman verran ruokaa, palkkasin nameilla tai ei.
"mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat" Olisiko mahdollista että joudut kertomaan talon tapoja kun et ole itse onnistunut palkkaamalla kertomaan koiralle miten pitää käyttäytyä - onko silloin syy sinussa vai koirassa?
"mun vaan täytyy pitää se pomon paikka itelläni, eli koiran kunnioitus" Koiran kunnioitus on hyvä saada, itse olen saanut sen olemalla reilu, johdonmukainen ja ennakoitava ohjaaja ja pidän koiralle asetetuista rajoista kiinni - nämä voi saavuttaa ainoastaan palkkaamalla.Niin niin. Sisälukutaito hukassa? Kirjoitin: "Jos mä vain ja ainoastaan palkkaisin, niin mulla ois satakiloinen leikkiin hinkuja ja loputtomia rapsutuksia vaativa koira. :)))", johon sä vastasit: "On paljon muitakin tapoja palkata kuin namit, etkö tiennyt?" Niinkuin huomaat, tiedän kyllä. :)
Mun koira tietää talon tavat tasan tarkkaan, mut jos mä tuudittaudun siihen enkä jatka ylläpitokoulutuksena (kai tiedät mitä se on?), niin metsään mennään ja lujaa.
Sun viimeinen kappale oli paras ja kertookin kaiken! :D "reilu, johdonmukainen ja ennakoitava ohjaaja" - eli taas kerran on kyse vain sanasta! :) Sulle kelpaa sana "ohjaaja", mut samalla tavalla sun kanssa toimiva "pidän koiralle asetetuista rajoista kiinni " johtajaksi itseään nimittävä on p***eestä. :D - Koiran ehdoilla
Poks! kirjoitti:
Niin niin. Sisälukutaito hukassa? Kirjoitin: "Jos mä vain ja ainoastaan palkkaisin, niin mulla ois satakiloinen leikkiin hinkuja ja loputtomia rapsutuksia vaativa koira. :)))", johon sä vastasit: "On paljon muitakin tapoja palkata kuin namit, etkö tiennyt?" Niinkuin huomaat, tiedän kyllä. :)
Mun koira tietää talon tavat tasan tarkkaan, mut jos mä tuudittaudun siihen enkä jatka ylläpitokoulutuksena (kai tiedät mitä se on?), niin metsään mennään ja lujaa.
Sun viimeinen kappale oli paras ja kertookin kaiken! :D "reilu, johdonmukainen ja ennakoitava ohjaaja" - eli taas kerran on kyse vain sanasta! :) Sulle kelpaa sana "ohjaaja", mut samalla tavalla sun kanssa toimiva "pidän koiralle asetetuista rajoista kiinni " johtajaksi itseään nimittävä on p***eestä. :DOkei, eli olemme siis samaa mieltä mutta puhumme eri sanoilla samasta asiasta - hienoa! Itse en tykkää käyttää sanaa johtaja, koska se liitetään hierarkioihin ja pomottamiseen jne jotka ovat asioita joilla ei mielestäni ole mitään merkitystä koiran kouluttamisessa ja kasvattamisessa. Ja hyvä, että tiedät että palkita voi muutenkin kuin nameilla. Ja kyllä tiedän sen, että koiran käytöstä pitää aina ajoittain vahvistaa, jos haluaa että koira jatkaa käytöksen tarjoamista eikä käytös sammu - en tainnut missään kohtaa toisin väittääkään?
Voisitko avata kuitenkin hiukan mitä tarkoitit käytännössä näillä lauseilla: "mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat" ja "Nameilla ei sitä [kunnioitus] tolta koiralta saa". Miten kerrot koiralle liki päivittäin talon tavat jos pelkkä palkitseminen ei riitä? Miten saat koiran kunnioittamaan sinua jos se ei onnistu palkitsemalla kouluttaen? Ihan mielenkiinnosta kyselen... - Sipelius.
"Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää" No tuohon ei olisi ollut tarvetta reagoida, vaikkakin se olisi saattanut olla yhtä tehoton keino. Mutta siinä lopputuloksena ei olisi ollut koira joka on fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan.
"Tuon kaverin tekniikka ja elekieli ei ole ollenkaan samanlaista kuin Millanilla" Se on sinun mielipiteesi, minun mielestäni siinä on paljon samaa. Mutta mikä näitä kahta yhdistää on koulutusmetodien pohjaaminen dominanssi- tai johtajuusajatteluun - ja tämä vanhentunut dominanssiajattelu oli yksi niitä syitä miksi Brittiläinen yleisö ja järjestöt reagoivat niin vahvasti tähän kaveriin.
"Tässä dokumentissa kerrottiin, että ne koirat elävät hyvin tiukoissa laumoissa saman kaltaisesti kuin sudet." Kuulostaa mielenkiintoiselta dokumentilta, mistähän kanavalta se tuli, voisin katsoa sen jos löytyy vielä netistä? Kun sanot, että laumat olivat kuin susilla niin olivatko ne tosiaan sellaisia? Susilaumathan koostuvat yhdestä pariskunnasta ja heidän sen vuoden ja aikaisempien vuosien pennuistaan. Lauman emä ja isä ovat luonnostaan laumanjohtajia, ja laumadynamiikkaa kuvailee parhaiten vanhempi-lapsi suhteet. Kiistoja lauman sisäisistä hierarkiasta ei juurikaan ole. Tämä eroaa perinteisimmistä laumaeläimistä kuten apinoista tai kanoista. Esimerkiksi kanalaumoissa ylimmän aseman saavuttanut pitää yllä asemaansa koko ajan nokkien silloin tällöin "alaisiaan", apinoilla alempiarvoiset hoitavat ylempiarvoisia. Uusin tutkimus koirista sanoo, että villikoirat saattavat elää laumoissa välillä, tai saattavat elää yksin tilanteen mukaan. Jos koirayksilöt elävät laumassa, niillä ei kuitenkaan ole mitään hierarkiaa lauman sisällä vaan keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan. Villikoiraurokset eivät jää odottamaan pentujen syntymää tai hoitamaan pentuja, toisin kuin sudet joilla tämä pariskunta on lauman lähtökohta. Mitä ohjelmassa sanottiin näiden Moskovalaisten koiralaumojen hierarkiasta, entä mitä pentujen hoidosta tms?Ihan ykköseltä tuli se dokumentti, eli ei ollut mikään subin tai nelosen 4D -tyylinen "dokumentti" kyseessä. Se ei keskittynyt pelkästään koiriin tai edes laumassa elämiseen, vaan kotieläinten domestikoitumiseen. Vain dokumentin alussa oli pieni pätkä näistä koirista, ja sanottiin että laumat ovat tiukkoja ja saman kaltaisia kuin susilla. Siihen ei puututtu millään tavalla, että oliko laumassa vain yksi pariskunta, joka lisääntyi, ja miten pennut hoidettiin yms.
"Lauman emä ja isä ovat luonnostaan laumanjohtajia, ja laumadynamiikkaa kuvailee parhaiten vanhempi-lapsi suhteet. Kiistoja lauman sisäisistä hierarkiasta ei juurikaan ole." No tuohan se on mihin pyritään dominanssiin perustuvalla koulutuksellakin, vähän saman kaltaiseen suhteeseen kuin vanhemmilla ja lapsilla on.
Perheethän ovat laumoja, jos et ole sattunut asiaa tajuamaan. Toisissa laumoissa, eli perheissä lapset ovat hyvin käyttäytyviä ja kasvatettuja, ja heillä on sääntöjä, rajoja ja velvollisuuksia, mutta se ei tarkoita sitä, että heidät hakataan sinisiksi joka ilta -tai että väkivaltaa käytettäisiin ollenkaan. Toisissa laumoissa eli perheissä lapset taas ovat huonosti käyttäytyviä, vailla mitään rajoja kasvaneita ja terrorisoivat vanhempiaan ja ympäristöään muutenkin esim. kouluissa ja päiväkodeissa. Mieti hetki kumman perheen lapset voivat huonosti.
Sinä aina ymmärrät koko dominointiin perustuvan koulutuksen jotenkin ihan oudosti! Että se olisi hakkaamista ja pelottelua, mitä se ei ole. Vaikutat lähes tyhmältä tai jotenkin mielenvikaiselta -ihan kuin sinulla olisi jokin pakkomielle. Anteeksi vain, mutta siltä vaikutat noine outoine paasauksinesi.
"Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää" No tuohon ei olisi ollut tarvetta reagoida, vaikkakin se olisi saattanut olla yhtä tehoton keino. Mutta siinä lopputuloksena ei olisi ollut koira joka on fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan."
Niin kultapieni... :) Siinä olis ollut tuloksena koira, jonka huonoa käytöstä olisi vahvistettu, ja opetettu että on oikein kun se puree ja murisee, eli lopputulos olisi ollut jotain paljon, paljon pahempaa... Mutta jos se on sinun mielestäsi ok. -niin sitten se on. Onneksi suurin osa ihmisistä on eri mieltä. :) Ja se koira ei ollut fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan, sillä jos olisi ollut, se ei olisi uskaltanut syödä. Ruoka koiralle maistui, joten siitä näkee, että se ei kovin paljoa stressaantunut koko tilanteesta.
Ja vielä kerran ei -sen tyypin elekieli ei ollut yhtään samanlaista kuin Millanilla, ja se ei ole pelkästään minun mielipide, vaan jokainen sen voi nähdä, joka noita kahta jätkää toisiinsa vertaa. Luultavasti vain sinä olet sitä mieltä, että elekielissä on paljon samaa. Millan ei kurkottele kengänkärjellään kohti koiraa pelokkaasti, niin kuin tuo jätkä teki. Millan ei ravistele koiraa pois, jos se kiinni käy, niin kuin tuo jätkä teki. Millan ei kumarru eteenpäin koiran ylle, niin kuin tuo jätkä teki ihan koko ajan. Millanin liikkeet eivät ole tuollaisia pehmeitä, hitaita, kaukaa kurkottelevia ja varovaisia niin kuin tuolla.
Tuon koko jätkän olemus huusi, että hän pelkää koiria. Samoin huutaa Stilwellinkin. Jos mainostaa itseään ongelmakoirankouluttajana, niin silloin ei saa olla noin helvetin arka ja pelätä sitä, että koira puree -ongelmakoirat kun nyt yleensä purevat. Eikö voisi keskittyä vain ihan siihen peruskoulutukseen ja toimia ns. normaalien koirien kanssa, jos pelkää tulevansa purruksi? Kyllä sitä työtä silläkin saralla riittäisi Stilwellille ja ehkä jopa tuolle jäppiselle... Tosin toivon, että tuo etsisi jonkin uuden intohimon, sillä koirankouluttajaksi hänestä ei taida olla. Tai ehkä sitten makupalakouluttajaksi helppojen murrejen, ja pienten pentujen kanssa. - Sipelius.
Okei, eli olemme siis samaa mieltä mutta puhumme eri sanoilla samasta asiasta - hienoa! Itse en tykkää käyttää sanaa johtaja, koska se liitetään hierarkioihin ja pomottamiseen jne jotka ovat asioita joilla ei mielestäni ole mitään merkitystä koiran kouluttamisessa ja kasvattamisessa. Ja hyvä, että tiedät että palkita voi muutenkin kuin nameilla. Ja kyllä tiedän sen, että koiran käytöstä pitää aina ajoittain vahvistaa, jos haluaa että koira jatkaa käytöksen tarjoamista eikä käytös sammu - en tainnut missään kohtaa toisin väittääkään?
Voisitko avata kuitenkin hiukan mitä tarkoitit käytännössä näillä lauseilla: "mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat" ja "Nameilla ei sitä [kunnioitus] tolta koiralta saa". Miten kerrot koiralle liki päivittäin talon tavat jos pelkkä palkitseminen ei riitä? Miten saat koiran kunnioittamaan sinua jos se ei onnistu palkitsemalla kouluttaen? Ihan mielenkiinnosta kyselen...Johtaja on sana sanojen joukossa, ja sillä ei ole mitään negatiivista merkitystä jos ei itse omassa pienessä päässään sille sellaista merkitystä anna. Suurin osa ihmisistä ei pidä tätä sanaa sen kummemmin positiivisena kuin negatiivisenakaan, se nyt vain tarkoittaa jotain ihmistä tai eläintä, joka on jonkinlaisen ryhmän (lauman, perheen, työpaikan) ylemmässä asemassa esim. äiti, isä tai emo.
Ylemmässä asemassa olokaan ei tarkoita mitään väkivaltaan liittyvää, tai toisten pahoinpitelyä ja pelottelua -se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että on joku, joka loppupeleissä asioista päättää. Sinulla on tainnut olla jossain vaiheessa ongelmia auktoriteettejen kanssa, kun noin kummasti arvotat jotain tyhjänpäiväistä sanaa.
Yhtä hyvin minä sitten voisin pitää sanaa "tuoli" todella negatiivisena, kun olen kerran pari lapsena tuolilta tippunut -ja saada itkupotkuraivarit, jos joku tuolista puhuu. Sehän on istuma-alusta, eikä tuoli!! Vain paha ja väkivaltainen ihminen sanoo sitä tuoliksi... Ja kuitenkin koko ajan molemmat puhuisivat samasta asiasta, kun naapurin Virtanen puhuisi vihreästä tuolista, ja minä vihreästä istuma-alustasta.
Kannattaisi ehkä katsoa vähän sanojen taakse, ja jättää arvottamasta niitä, ja ymmärtää ettei niillä ole toisten puheessa negatiivisia merkityksiä, jos sinä ne jostain kumman syystä negatiivisina koet. Miten on muuten sanan "omistaja" laita, onko se sinun mielestäsi negatiivinen vai positiivinen? Omistajahan on myös määräävässä asemassa oleva henkilö, eli toisin sanoen johtaja. Hän käyttää määräysvaltaansa omaisuuteensa, olipa se sitten metsä, talo, tehdas, koira tai vaikka polkupyörä. - Poks!
Okei, eli olemme siis samaa mieltä mutta puhumme eri sanoilla samasta asiasta - hienoa! Itse en tykkää käyttää sanaa johtaja, koska se liitetään hierarkioihin ja pomottamiseen jne jotka ovat asioita joilla ei mielestäni ole mitään merkitystä koiran kouluttamisessa ja kasvattamisessa. Ja hyvä, että tiedät että palkita voi muutenkin kuin nameilla. Ja kyllä tiedän sen, että koiran käytöstä pitää aina ajoittain vahvistaa, jos haluaa että koira jatkaa käytöksen tarjoamista eikä käytös sammu - en tainnut missään kohtaa toisin väittääkään?
Voisitko avata kuitenkin hiukan mitä tarkoitit käytännössä näillä lauseilla: "mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat" ja "Nameilla ei sitä [kunnioitus] tolta koiralta saa". Miten kerrot koiralle liki päivittäin talon tavat jos pelkkä palkitseminen ei riitä? Miten saat koiran kunnioittamaan sinua jos se ei onnistu palkitsemalla kouluttaen? Ihan mielenkiinnosta kyselen...No avataan. :) "liki päivittäin kertoa talon tavat" = ylläpitokoulutus. On nimittäin myös koiria, jotka kertalaakista oppii muistamaan ja toimii sen mukaisesti aina, vaikkei millään tavalla vahvistais jo opittua käytöstä. On kokemusta niistäkin.
"Miten saat koiran kunnioittamaan sinua jos se ei onnistu palkitsemalla kouluttaen?" Ei voi olla noin vaikeeta ymmärtää... Jos koira tulee kylkeen nyhväämään kerjäten leikkiä tai rapsutuksia, miten mä "palkkaan" sen pois siitä? Se kunnioitus tulee yksinkertasesti siitä, että mä päätän mitä milloinkin yhdessä tehdään. En lähde koiran kanssa leikkiin sillon kun se sitä pyytää, vaan komennan sen pois. Samoin, jos se kerjää vierailta huomiota riekkumalla ympärillä, niin edelleen käsken sen pois, enkä sen jälkeen enää kiinnitä huomiota koiraan vaan kaikki on ok. Vaikeusmomentti korostuu tosin, kun vieraat mielellään lähtis koiran vaatimukseen mukaan. :))) Mut onneks mun sana riittää vaikka niitä palluttajia ois tyrkyllä. ;)
Jos itse liität sanaan "johtaja" jotain negatiivista, niin älä oleta, että muut käyttäytyy sun mielikuvien mukaan. Mun koiraa ei oo ikinä koulutettu ruumiillista kuritusta käyttäen, sille ei oo koskaan edes huudettu. Mut joka asiasta ei todellakaan tarvii "palkata", hyväksyvä olemus riittää... Niin no, senkin voi mieltää palkaksi... ;D - Koiran ehdoilla
Poks! kirjoitti:
No avataan. :) "liki päivittäin kertoa talon tavat" = ylläpitokoulutus. On nimittäin myös koiria, jotka kertalaakista oppii muistamaan ja toimii sen mukaisesti aina, vaikkei millään tavalla vahvistais jo opittua käytöstä. On kokemusta niistäkin.
"Miten saat koiran kunnioittamaan sinua jos se ei onnistu palkitsemalla kouluttaen?" Ei voi olla noin vaikeeta ymmärtää... Jos koira tulee kylkeen nyhväämään kerjäten leikkiä tai rapsutuksia, miten mä "palkkaan" sen pois siitä? Se kunnioitus tulee yksinkertasesti siitä, että mä päätän mitä milloinkin yhdessä tehdään. En lähde koiran kanssa leikkiin sillon kun se sitä pyytää, vaan komennan sen pois. Samoin, jos se kerjää vierailta huomiota riekkumalla ympärillä, niin edelleen käsken sen pois, enkä sen jälkeen enää kiinnitä huomiota koiraan vaan kaikki on ok. Vaikeusmomentti korostuu tosin, kun vieraat mielellään lähtis koiran vaatimukseen mukaan. :))) Mut onneks mun sana riittää vaikka niitä palluttajia ois tyrkyllä. ;)
Jos itse liität sanaan "johtaja" jotain negatiivista, niin älä oleta, että muut käyttäytyy sun mielikuvien mukaan. Mun koiraa ei oo ikinä koulutettu ruumiillista kuritusta käyttäen, sille ei oo koskaan edes huudettu. Mut joka asiasta ei todellakaan tarvii "palkata", hyväksyvä olemus riittää... Niin no, senkin voi mieltää palkaksi... ;D"Jos koira tulee kylkeen nyhväämään kerjäten leikkiä tai rapsutuksia, miten mä "palkkaan" sen pois siitä? Se kunnioitus tulee yksinkertasesti siitä, että mä päätän mitä milloinkin yhdessä tehdään. En lähde koiran kanssa leikkiin sillon kun se sitä pyytää, vaan komennan sen pois." -> Kun ei palkkaa koiraa jostain käytöksestä, vähentää koira sitä käytöstä jos se ei ole itsestäänpalkitsevaa (kuten esim. haukkuminen tietyillä roduilla). Tuossa tilanteessa toimimalla niin kuin kuvailit, eli et ala leikkimään koiran kanssa, alkaa koira vähentämään sinun leikkiin kutsumista. Koulutan itse koiraani samalla tavalla, jos koira kokee huomioni palkitsevana ja se tekee huomiota saadakseen jotain mitä en halua sen tekevän, jätän koiran huomioimatta. Heti kun se tekee jotain mitä haluan sen tekevän, huomioin sitä. Palkitsemalla kouluttamiseen liittyy aina myös palkitsematta jättäminen - jos haluat koiran lisäävän jotain käytöstä, annat palkan eli positiivisen vahvisteen, jos haluat koiran vähentävän jotain käytöstä, et anna palkkaa eli annat negatiivisen rankaisun. Operantissa ehdollistamisessa näiden lisäksi on myös positiivinen rankaisu eli pakote ja negatiivinen vahviste eli pakotteen käytön lopettaminen, joita en itse käytä enkä halua käyttää.
Jokainen voi tulkita sanaan johtaja liittyviä mielikuvia ihan oman mielensä mukaan, ja jos haluaa kutsua itseään vaikka koiransa ylivisiiriksi niin siitä vaan :) Minun kokemukseni mukaan johtajasta koirankoulutuksessa puhuminen liittyy laumanjohtajuuteen, dominanssiin, valtataisteluihin koiran ja omistajan välillä, koiralle oman paikan osoittamiseen jne. Näillä asioilla en näe olevan mitään suurta merkitystä koiran onnistuneeseen kouluttamiseen tai kasvattamiseen.
Nimimerkki Sipelius. sanoi, että "Johtaja on sana sanojen joukossa, ja sillä ei ole mitään negatiivista merkitystä jos ei itse omassa pienessä päässään sille sellaista merkitystä anna. Suurin osa ihmisistä ei pidä tätä sanaa sen kummemmin positiivisena kuin negatiivisenakaan, se nyt vain tarkoittaa jotain ihmistä tai eläintä, joka on jonkinlaisen ryhmän (lauman, perheen, työpaikan) ylemmässä asemassa esim. äiti, isä tai emo." Eiköhän se ole juuri noin, jokainen määrittelee itse mitä sana johtaja kullekin tarkoittaa. Kuvailin ylempänä mitä se minulle tarkoittaa kun se liitetään koirankoulutukseen. Ei siitä tai muistakaan sanoista ole oikeaa tai väärää tulkintaa, tärkeää on se, että tällaisissa keskusteluissa avaa mitä sanomisillaan tarkoittaa. Esimerkiksi minulle sanoilla äiti ja johtaja on hyvin erilaiset merkitykset, sinulle ne saattavat merkitä melkeinpä samoja asioita.
"Ylemmässä asemassa olokaan ei tarkoita mitään väkivaltaan liittyvää, tai toisten pahoinpitelyä ja pelottelua -se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että on joku, joka loppupeleissä asioista päättää." Ei välttämättä tarkoitakaan. Jos määrittelee johtajan niin, että se on yksinkertaisesti henkilö joka päättää asioista ja hoitaa asioita niin kyllä minä olen sitten koirani johtaja - ostan ruuat, päätän milloin mennään ulos, päätän mitä harrastetaan, vien koiran eläinlääkärille kun haluan jne. Mutta jos ajatellaan johtajuutta hierarkisen lauman päänä, joka käy lauman jäsenten kanssa taisteluita asemastaan laumassa ja joka henkisellä tai fyysisellä yliotteella hallitsee lauman jäseniä niin sellainen minä en ole enkä usko koiran sellaista kaipaavan tai tarvitsevan.
"Kannattaisi ehkä katsoa vähän sanojen taakse, ja jättää arvottamasta niitä, ja ymmärtää ettei niillä ole toisten puheessa negatiivisia merkityksiä, jos sinä ne jostain kumman syystä negatiivisina koet..." Juurikin näin, ja yritinkin ylempänä avata mitä johtajana olo tai johtajuus minulle tarkoittaa. Omistaja-sana on mielestäni melkoisen neutraali. Mutta jotenkin tämä keskustelu tuntuu melkoisen absurdilta - en ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö ihmisillä saisi olla omia käsityksiä sanojen merkityksistä. Oma kokemukseni on että sana johtaja liitetään koirankoulutuksessa usein hierarkioihin ja pomottamiseen - sinun kokemuksesi voi olla eri ja se on ihan ok, ei tarvitse siitä hermostua ;) - Koiran ehdoilla
Sipelius. kirjoitti:
Ihan ykköseltä tuli se dokumentti, eli ei ollut mikään subin tai nelosen 4D -tyylinen "dokumentti" kyseessä. Se ei keskittynyt pelkästään koiriin tai edes laumassa elämiseen, vaan kotieläinten domestikoitumiseen. Vain dokumentin alussa oli pieni pätkä näistä koirista, ja sanottiin että laumat ovat tiukkoja ja saman kaltaisia kuin susilla. Siihen ei puututtu millään tavalla, että oliko laumassa vain yksi pariskunta, joka lisääntyi, ja miten pennut hoidettiin yms.
"Lauman emä ja isä ovat luonnostaan laumanjohtajia, ja laumadynamiikkaa kuvailee parhaiten vanhempi-lapsi suhteet. Kiistoja lauman sisäisistä hierarkiasta ei juurikaan ole." No tuohan se on mihin pyritään dominanssiin perustuvalla koulutuksellakin, vähän saman kaltaiseen suhteeseen kuin vanhemmilla ja lapsilla on.
Perheethän ovat laumoja, jos et ole sattunut asiaa tajuamaan. Toisissa laumoissa, eli perheissä lapset ovat hyvin käyttäytyviä ja kasvatettuja, ja heillä on sääntöjä, rajoja ja velvollisuuksia, mutta se ei tarkoita sitä, että heidät hakataan sinisiksi joka ilta -tai että väkivaltaa käytettäisiin ollenkaan. Toisissa laumoissa eli perheissä lapset taas ovat huonosti käyttäytyviä, vailla mitään rajoja kasvaneita ja terrorisoivat vanhempiaan ja ympäristöään muutenkin esim. kouluissa ja päiväkodeissa. Mieti hetki kumman perheen lapset voivat huonosti.
Sinä aina ymmärrät koko dominointiin perustuvan koulutuksen jotenkin ihan oudosti! Että se olisi hakkaamista ja pelottelua, mitä se ei ole. Vaikutat lähes tyhmältä tai jotenkin mielenvikaiselta -ihan kuin sinulla olisi jokin pakkomielle. Anteeksi vain, mutta siltä vaikutat noine outoine paasauksinesi.
"Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää" No tuohon ei olisi ollut tarvetta reagoida, vaikkakin se olisi saattanut olla yhtä tehoton keino. Mutta siinä lopputuloksena ei olisi ollut koira joka on fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan."
Niin kultapieni... :) Siinä olis ollut tuloksena koira, jonka huonoa käytöstä olisi vahvistettu, ja opetettu että on oikein kun se puree ja murisee, eli lopputulos olisi ollut jotain paljon, paljon pahempaa... Mutta jos se on sinun mielestäsi ok. -niin sitten se on. Onneksi suurin osa ihmisistä on eri mieltä. :) Ja se koira ei ollut fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan, sillä jos olisi ollut, se ei olisi uskaltanut syödä. Ruoka koiralle maistui, joten siitä näkee, että se ei kovin paljoa stressaantunut koko tilanteesta.
Ja vielä kerran ei -sen tyypin elekieli ei ollut yhtään samanlaista kuin Millanilla, ja se ei ole pelkästään minun mielipide, vaan jokainen sen voi nähdä, joka noita kahta jätkää toisiinsa vertaa. Luultavasti vain sinä olet sitä mieltä, että elekielissä on paljon samaa. Millan ei kurkottele kengänkärjellään kohti koiraa pelokkaasti, niin kuin tuo jätkä teki. Millan ei ravistele koiraa pois, jos se kiinni käy, niin kuin tuo jätkä teki. Millan ei kumarru eteenpäin koiran ylle, niin kuin tuo jätkä teki ihan koko ajan. Millanin liikkeet eivät ole tuollaisia pehmeitä, hitaita, kaukaa kurkottelevia ja varovaisia niin kuin tuolla.
Tuon koko jätkän olemus huusi, että hän pelkää koiria. Samoin huutaa Stilwellinkin. Jos mainostaa itseään ongelmakoirankouluttajana, niin silloin ei saa olla noin helvetin arka ja pelätä sitä, että koira puree -ongelmakoirat kun nyt yleensä purevat. Eikö voisi keskittyä vain ihan siihen peruskoulutukseen ja toimia ns. normaalien koirien kanssa, jos pelkää tulevansa purruksi? Kyllä sitä työtä silläkin saralla riittäisi Stilwellille ja ehkä jopa tuolle jäppiselle... Tosin toivon, että tuo etsisi jonkin uuden intohimon, sillä koirankouluttajaksi hänestä ei taida olla. Tai ehkä sitten makupalakouluttajaksi helppojen murrejen, ja pienten pentujen kanssa."Ihan ykköseltä tuli se dokumentti, eli ei ollut mikään subin tai nelosen 4D -tyylinen "dokumentti" kyseessä." Löytyi Yle Areenasta, ihan mielenkiintoinen pätkä. Taisi olla nimeltään Prisma: Ihminen ja hänen kotieläimensä.
"No tuohan se on mihin pyritään dominanssiin perustuvalla koulutuksellakin, vähän saman kaltaiseen suhteeseen kuin vanhemmilla ja lapsilla on." Entä sitten kun sanotaan, että on johtajuusongelma tai että koira ajattelee olevansa johtaja? Jos koira käsittää johtajuuden vanhemmuuden kautta, eihän koira voi kuvitella olevansa johtaja? Vai voiko?
Viittasit kommentissasi perheisiin, ja siihen kuinka tarvitaan rajoja, sääntöjä ja velvollisuuksia. Eihän koiran kasvattamisen tarvitse perustua dominanssiajatteluun, jotta koiralla olisi rajoja? Itse käytän vain palkitsemista (ja selvennykseksi, myös palkitsematta jättämistä) enkä perusta mitään dominanssi- tai johtajuusajatteluun, ja meillä on silti selkeät rajat, säännöt ja velvollisuudet joita koira opetetaan noudattamaan. Kaikki perustuu johdonmukaisuuteen koiran kanssa, eikä siihen tarvita dominanssiselityksiä.
"Sinä aina ymmärrät koko dominointiin perustuvan koulutuksen jotenkin ihan oudosti! Että se olisi hakkaamista ja pelottelua, mitä se ei ole." Olenko sanonut jossain, että mielestäni dominointiin perustuva koulutus on hakkaamista ja pelottelua? Vai onko se vain oma tulkintasi - jos näin niin sinulla on oikeus siihen.
"Siinä olis ollut tuloksena koira, jonka huonoa käytöstä olisi vahvistettu, ja opetettu että on oikein kun se puree ja murisee, eli lopputulos olisi ollut jotain paljon, paljon pahempaa... Mutta jos se on sinun mielestäsi ok. -niin sitten se on." Se ei ole mielestäni ok. Mutta se ei myöskään olisi ollut koiralle yhtä stressaavaa ja painostavaa. Ruuan käyttäminen aggressiivisten koirien kouluttamisessa on suositeltavaa, jos koira palkkaantuu ruuasta. Ruuan kautta koiraa voidaan vastaehdollistaa, syöminen rauhoittaa koiraa ja ruuan käyttö toimii myös hyvänä stressimittarina - jos koira on oikein stressaantunut kuten sanoit, ei se pysty syömään. Videon koira ei ollut vielä siinä pisteessä. En sanoisi kuitenkaan, että koira kovin rentoutuneesti ja innostuneesti olisi ruokaa syönyt videossa, koko keho oli jännittynyt ja liikkeet olivat hitaita, sekä koira vilkuili pelokkaan näköisenä ympärilleen.
"Luultavasti vain sinä olet sitä mieltä, että elekielissä on paljon samaa." No minulla kai kuitenkin on oikeus mielipiteeseeni, vaikka olisinkin ainua koko maailmassa joka on sitä mieltä...
"Tosin toivon, että tuo etsisi jonkin uuden intohimon, sillä koirankouluttajaksi hänestä ei taida olla." Samaa mieltä, kaverilla ei ole koiranlukutaitoa eikä koulutustekniikka ole hallussa myöskään. - Sipelius.
"Jos koira tulee kylkeen nyhväämään kerjäten leikkiä tai rapsutuksia, miten mä "palkkaan" sen pois siitä? Se kunnioitus tulee yksinkertasesti siitä, että mä päätän mitä milloinkin yhdessä tehdään. En lähde koiran kanssa leikkiin sillon kun se sitä pyytää, vaan komennan sen pois." -> Kun ei palkkaa koiraa jostain käytöksestä, vähentää koira sitä käytöstä jos se ei ole itsestäänpalkitsevaa (kuten esim. haukkuminen tietyillä roduilla). Tuossa tilanteessa toimimalla niin kuin kuvailit, eli et ala leikkimään koiran kanssa, alkaa koira vähentämään sinun leikkiin kutsumista. Koulutan itse koiraani samalla tavalla, jos koira kokee huomioni palkitsevana ja se tekee huomiota saadakseen jotain mitä en halua sen tekevän, jätän koiran huomioimatta. Heti kun se tekee jotain mitä haluan sen tekevän, huomioin sitä. Palkitsemalla kouluttamiseen liittyy aina myös palkitsematta jättäminen - jos haluat koiran lisäävän jotain käytöstä, annat palkan eli positiivisen vahvisteen, jos haluat koiran vähentävän jotain käytöstä, et anna palkkaa eli annat negatiivisen rankaisun. Operantissa ehdollistamisessa näiden lisäksi on myös positiivinen rankaisu eli pakote ja negatiivinen vahviste eli pakotteen käytön lopettaminen, joita en itse käytä enkä halua käyttää.
Jokainen voi tulkita sanaan johtaja liittyviä mielikuvia ihan oman mielensä mukaan, ja jos haluaa kutsua itseään vaikka koiransa ylivisiiriksi niin siitä vaan :) Minun kokemukseni mukaan johtajasta koirankoulutuksessa puhuminen liittyy laumanjohtajuuteen, dominanssiin, valtataisteluihin koiran ja omistajan välillä, koiralle oman paikan osoittamiseen jne. Näillä asioilla en näe olevan mitään suurta merkitystä koiran onnistuneeseen kouluttamiseen tai kasvattamiseen.
Nimimerkki Sipelius. sanoi, että "Johtaja on sana sanojen joukossa, ja sillä ei ole mitään negatiivista merkitystä jos ei itse omassa pienessä päässään sille sellaista merkitystä anna. Suurin osa ihmisistä ei pidä tätä sanaa sen kummemmin positiivisena kuin negatiivisenakaan, se nyt vain tarkoittaa jotain ihmistä tai eläintä, joka on jonkinlaisen ryhmän (lauman, perheen, työpaikan) ylemmässä asemassa esim. äiti, isä tai emo." Eiköhän se ole juuri noin, jokainen määrittelee itse mitä sana johtaja kullekin tarkoittaa. Kuvailin ylempänä mitä se minulle tarkoittaa kun se liitetään koirankoulutukseen. Ei siitä tai muistakaan sanoista ole oikeaa tai väärää tulkintaa, tärkeää on se, että tällaisissa keskusteluissa avaa mitä sanomisillaan tarkoittaa. Esimerkiksi minulle sanoilla äiti ja johtaja on hyvin erilaiset merkitykset, sinulle ne saattavat merkitä melkeinpä samoja asioita.
"Ylemmässä asemassa olokaan ei tarkoita mitään väkivaltaan liittyvää, tai toisten pahoinpitelyä ja pelottelua -se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että on joku, joka loppupeleissä asioista päättää." Ei välttämättä tarkoitakaan. Jos määrittelee johtajan niin, että se on yksinkertaisesti henkilö joka päättää asioista ja hoitaa asioita niin kyllä minä olen sitten koirani johtaja - ostan ruuat, päätän milloin mennään ulos, päätän mitä harrastetaan, vien koiran eläinlääkärille kun haluan jne. Mutta jos ajatellaan johtajuutta hierarkisen lauman päänä, joka käy lauman jäsenten kanssa taisteluita asemastaan laumassa ja joka henkisellä tai fyysisellä yliotteella hallitsee lauman jäseniä niin sellainen minä en ole enkä usko koiran sellaista kaipaavan tai tarvitsevan.
"Kannattaisi ehkä katsoa vähän sanojen taakse, ja jättää arvottamasta niitä, ja ymmärtää ettei niillä ole toisten puheessa negatiivisia merkityksiä, jos sinä ne jostain kumman syystä negatiivisina koet..." Juurikin näin, ja yritinkin ylempänä avata mitä johtajana olo tai johtajuus minulle tarkoittaa. Omistaja-sana on mielestäni melkoisen neutraali. Mutta jotenkin tämä keskustelu tuntuu melkoisen absurdilta - en ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö ihmisillä saisi olla omia käsityksiä sanojen merkityksistä. Oma kokemukseni on että sana johtaja liitetään koirankoulutuksessa usein hierarkioihin ja pomottamiseen - sinun kokemuksesi voi olla eri ja se on ihan ok, ei tarvitse siitä hermostua ;)Ehkä joskus vuonna miekka ja kypärä johtaja on tarkoittanu koirien kouluttamiseen liittyvässä puheessa jotain agressiivista ja väkivaltaista hahmoa, mutta käsitykset ovat muuttuneet. Minä en ainakaan tunne ketään, joka pitäisi johtaja -sanaa negatiivisena, kun puhutaan oman koiran johtamisesta. Siksi minun mielestäni tuollaisesta sanasta on jokseenkin kummallista pillastua, kun se ei todellakaan ole merkitykseltään sen negatiivisempi kuin omistaja.
Ei laumaeläinten elämä ole jatkuvaa tappelua paikastaan, vaan se tappelu tapahtuu yleensä silloin, kun lauman johtaja esim. kuolee tai tulee vanhaksi tai sairastuu, ja joku uusi ottaa sen paikan. Silloin arvojärjestys tapellaan uusiksi, ja melkolailla siinä pysytään. Jos leijonat, sudet, hevoset -mitkä tahansa laumaeläimet tappelisivat ja haastaisivat toisiaan kaiken aikaa, niin nehän olisivat kuolleet sukupuuttoon jo ajat sitten, kun olisivat tappaneet toisensa. - Sipelius.
"Ihan ykköseltä tuli se dokumentti, eli ei ollut mikään subin tai nelosen 4D -tyylinen "dokumentti" kyseessä." Löytyi Yle Areenasta, ihan mielenkiintoinen pätkä. Taisi olla nimeltään Prisma: Ihminen ja hänen kotieläimensä.
"No tuohan se on mihin pyritään dominanssiin perustuvalla koulutuksellakin, vähän saman kaltaiseen suhteeseen kuin vanhemmilla ja lapsilla on." Entä sitten kun sanotaan, että on johtajuusongelma tai että koira ajattelee olevansa johtaja? Jos koira käsittää johtajuuden vanhemmuuden kautta, eihän koira voi kuvitella olevansa johtaja? Vai voiko?
Viittasit kommentissasi perheisiin, ja siihen kuinka tarvitaan rajoja, sääntöjä ja velvollisuuksia. Eihän koiran kasvattamisen tarvitse perustua dominanssiajatteluun, jotta koiralla olisi rajoja? Itse käytän vain palkitsemista (ja selvennykseksi, myös palkitsematta jättämistä) enkä perusta mitään dominanssi- tai johtajuusajatteluun, ja meillä on silti selkeät rajat, säännöt ja velvollisuudet joita koira opetetaan noudattamaan. Kaikki perustuu johdonmukaisuuteen koiran kanssa, eikä siihen tarvita dominanssiselityksiä.
"Sinä aina ymmärrät koko dominointiin perustuvan koulutuksen jotenkin ihan oudosti! Että se olisi hakkaamista ja pelottelua, mitä se ei ole." Olenko sanonut jossain, että mielestäni dominointiin perustuva koulutus on hakkaamista ja pelottelua? Vai onko se vain oma tulkintasi - jos näin niin sinulla on oikeus siihen.
"Siinä olis ollut tuloksena koira, jonka huonoa käytöstä olisi vahvistettu, ja opetettu että on oikein kun se puree ja murisee, eli lopputulos olisi ollut jotain paljon, paljon pahempaa... Mutta jos se on sinun mielestäsi ok. -niin sitten se on." Se ei ole mielestäni ok. Mutta se ei myöskään olisi ollut koiralle yhtä stressaavaa ja painostavaa. Ruuan käyttäminen aggressiivisten koirien kouluttamisessa on suositeltavaa, jos koira palkkaantuu ruuasta. Ruuan kautta koiraa voidaan vastaehdollistaa, syöminen rauhoittaa koiraa ja ruuan käyttö toimii myös hyvänä stressimittarina - jos koira on oikein stressaantunut kuten sanoit, ei se pysty syömään. Videon koira ei ollut vielä siinä pisteessä. En sanoisi kuitenkaan, että koira kovin rentoutuneesti ja innostuneesti olisi ruokaa syönyt videossa, koko keho oli jännittynyt ja liikkeet olivat hitaita, sekä koira vilkuili pelokkaan näköisenä ympärilleen.
"Luultavasti vain sinä olet sitä mieltä, että elekielissä on paljon samaa." No minulla kai kuitenkin on oikeus mielipiteeseeni, vaikka olisinkin ainua koko maailmassa joka on sitä mieltä...
"Tosin toivon, että tuo etsisi jonkin uuden intohimon, sillä koirankouluttajaksi hänestä ei taida olla." Samaa mieltä, kaverilla ei ole koiranlukutaitoa eikä koulutustekniikka ole hallussa myöskään.Koira tuskin käsittää mitä eroa on johtajalla, tai esim. sen omalla emolla. Ei niillä ole sanoja, vaan se emo tai joku muu vanhempi ja ylemmässä asemassa oleva koira on sama asia, kuin johtaja... Eli ihan turhaa saivarrella tuosta äidin ja johtajan välisestä erosta, ja miten koira asiat ymmärtää.
Kun puhutaan "johtajuusongelmasta" tai siitä, että huonosti käyttäytyvä koira luulisi olevansa johtaja, niin taas kerran -ne ovat vain sanoja, joilla tilannetta yritetään kuvailla toiselle ihmiselle. Jos on huonosti käyttäytyvä lapsi, niin hänellähän on "auktoriteetti-ongelma" -ja kyllä vain se huonosti ja väkivaltaisesti käyttäytyvä lapsikin pyrkii määräämään ja päättämään mitä tehdään, mitä syödään jne. eli ottamaan vallan.
Minusta koira ei vilkuile kupilla pelokkaan näköisenä, vaan se on sen näköinen että miettii saako nyt syödä, vai tuleeko se jäppinen siihen mökeltämään, sohimaan tennarilla ja haahuilemaan taas.
Ja ole sinä mitä mieltä olet, mutta tuon jätkän käytös ja elekieli ja "metodit" eivät ole yhtään samanlaisia kuin Millanilla. Minäkin osaan juosta, mutta en ole Usain Bolt...
Esim. Millan ei olisi antanut sen koiran kiihdyttää itseään sellaisen raivon valtaan missään vaiheessa, kuin se koira oli esim. siinä kohdassa, kun oli perheen tyttären kanssa sängyllä. Noissa tuon kaltaisissa tilanteissa hän vain marssii ja istuu sängylle, eikä jää odottamaan, että koira ottaa ja kasvattaa kierroksiaan. Kun se tyttö lopulta lähetti koiran pois sängyltä, niin koira tulkitsi sen komennoksi käydä sen jäppisen kimppuun, ja hyökkäsi ilmeisesti jätkän koipeen taas kiinni -ainakin päätellen siitä, että jätkä nosti jalkansa ilmaan... Se oli kyllä kuvattu niin, ettei lattiaa näkynyt, mutta näin luulen käyneen... - Sanojen merkitys?
"Ihan yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla itseoppinut kouluttaja, joka ihailee Stilwelliä ja olisi nakellut koiralle nameja ja kehunut oikein iloisesti joka kerta kun se hampaitaan näyttää ja käyttää" No tuohon ei olisi ollut tarvetta reagoida, vaikkakin se olisi saattanut olla yhtä tehoton keino. Mutta siinä lopputuloksena ei olisi ollut koira joka on fyysisesti ja henkisesti ahdistettu nurkkaan.
"Tässä dokumentissa kerrottiin, että ne koirat elävät hyvin tiukoissa laumoissa saman kaltaisesti kuin sudet." Kuulostaa mielenkiintoiselta dokumentilta, mistähän kanavalta se tuli, voisin katsoa sen jos löytyy vielä netistä? Kun sanot, että laumat olivat kuin susilla niin olivatko ne tosiaan sellaisia? Susilaumathan koostuvat yhdestä pariskunnasta ja heidän sen vuoden ja aikaisempien vuosien pennuistaan. Lauman emä ja isä ovat luonnostaan laumanjohtajia, ja laumadynamiikkaa kuvailee parhaiten vanhempi-lapsi suhteet. Kiistoja lauman sisäisistä hierarkiasta ei juurikaan ole. Tämä eroaa perinteisimmistä laumaeläimistä kuten apinoista tai kanoista. Esimerkiksi kanalaumoissa ylimmän aseman saavuttanut pitää yllä asemaansa koko ajan nokkien silloin tällöin "alaisiaan", apinoilla alempiarvoiset hoitavat ylempiarvoisia. Uusin tutkimus koirista sanoo, että villikoirat saattavat elää laumoissa välillä, tai saattavat elää yksin tilanteen mukaan. Jos koirayksilöt elävät laumassa, niillä ei kuitenkaan ole mitään hierarkiaa lauman sisällä vaan keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan. Villikoiraurokset eivät jää odottamaan pentujen syntymää tai hoitamaan pentuja, toisin kuin sudet joilla tämä pariskunta on lauman lähtökohta. Mitä ohjelmassa sanottiin näiden Moskovalaisten koiralaumojen hierarkiasta, entä mitä pentujen hoidosta tms?Käytät kovin älykkäitä sanoja, vaan ymmärrätköhän itse sanojen merkityksen? Jotenkin kirjoituksistasi saa sen mielikuvan, että olet ns. kirjanoppinut sisäistämättä kuitenkaan lukemaasi. Huomaatko ristiriitaa, kun kirjoitat: "Jos koirayksilöt elävät laumassa, niillä ei kuitenkaan ole mitään hierarkiaa lauman sisällä vaan keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan. " Eiköhän keskinäisten suhteiden määräytyminen ole juuri sitä hierarkiaa? Takerrut sanoihin ja siihen mitä ne merkitsevät itsellesi. Et näe metsää puilta vaan pelkästään ilmaisuja jotka itse ymmärrät väärin sanavalintojen vuoksi. Kokonaisuuden hahmottaminen on kaiken a ja o. Niin koiran kasvatuksessa kuin mielipiteiden vaihtamisessa kanssakeskustelijoiden kanssa.
Nimimerkkisi herättää minussa hämmennystä, elätkö todellakin koiran ehdoilla? Näin sinun ajatusmaailmaasi mukaellen voi nimimerkistäsi päätellä. - Koiran ehdoilla
Sanojen merkitys? kirjoitti:
Käytät kovin älykkäitä sanoja, vaan ymmärrätköhän itse sanojen merkityksen? Jotenkin kirjoituksistasi saa sen mielikuvan, että olet ns. kirjanoppinut sisäistämättä kuitenkaan lukemaasi. Huomaatko ristiriitaa, kun kirjoitat: "Jos koirayksilöt elävät laumassa, niillä ei kuitenkaan ole mitään hierarkiaa lauman sisällä vaan keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan. " Eiköhän keskinäisten suhteiden määräytyminen ole juuri sitä hierarkiaa? Takerrut sanoihin ja siihen mitä ne merkitsevät itsellesi. Et näe metsää puilta vaan pelkästään ilmaisuja jotka itse ymmärrät väärin sanavalintojen vuoksi. Kokonaisuuden hahmottaminen on kaiken a ja o. Niin koiran kasvatuksessa kuin mielipiteiden vaihtamisessa kanssakeskustelijoiden kanssa.
Nimimerkkisi herättää minussa hämmennystä, elätkö todellakin koiran ehdoilla? Näin sinun ajatusmaailmaasi mukaellen voi nimimerkistäsi päätellä.Selvennetään vähän. Kun sanoin että keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan, tarkoitin juuri sitä että tilanteesta riippuen joku yksilö saattaa alistua toiselle yksilölle, mutta toisessa tilanteessa tämä alistunut yksilö saattaakin olla dominoiva yksilö. Laumassa ei kuitenkaan ole yhtä pysyvää alfaa tai johtajaa, jolle kaikki muut lauman jäsenet alistuvat.
Eli ei ole perinteistä laumahierarkiaa jossa yksi johtaja ja muut seuraavat, ja mahdollisesti vielä seuraajien kesken joku arvojärjestys, vaan näissä villikoiralaumoissa ja myös esim. tarhakoiralaumoissa jokainen yksilö jokaisessa tilanteessa toimii eri tavalla omien ja muiden intressien mukaan. Keskinäisten suhteiden määräytyminen on hierarkiaa, mutta se hierarkia muuttuu koko ajan joten sitä ei voi soveltaa ajatteluun jossa on yksi johtaja jota muut seuraavat. - ---alfauros---
Selvennetään vähän. Kun sanoin että keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan, tarkoitin juuri sitä että tilanteesta riippuen joku yksilö saattaa alistua toiselle yksilölle, mutta toisessa tilanteessa tämä alistunut yksilö saattaakin olla dominoiva yksilö. Laumassa ei kuitenkaan ole yhtä pysyvää alfaa tai johtajaa, jolle kaikki muut lauman jäsenet alistuvat.
Eli ei ole perinteistä laumahierarkiaa jossa yksi johtaja ja muut seuraavat, ja mahdollisesti vielä seuraajien kesken joku arvojärjestys, vaan näissä villikoiralaumoissa ja myös esim. tarhakoiralaumoissa jokainen yksilö jokaisessa tilanteessa toimii eri tavalla omien ja muiden intressien mukaan. Keskinäisten suhteiden määräytyminen on hierarkiaa, mutta se hierarkia muuttuu koko ajan joten sitä ei voi soveltaa ajatteluun jossa on yksi johtaja jota muut seuraavat.Ihmisen perhe on lauma, jossa kotikoira elää. Pitäisi vihdoin tutkia sitä tilannetta, eikä jotain kulkukoiralaumoja. Perheissä joko on tai ei ole johtajaa. Kokemukseni mukaan koira sopeutuu hienosti ihmisen johtajuuteen ja hyväksyy sen. Elämässään menestyvät lapset tulevat perheistä, joissa vanhempia kunnioitetaan. Perheet, joissa vanhemmat eivät johda kunnolla, ovat kaoottisia ongelmaperheitä. Lapsilla ja koirilla käytöshäiriöitä. Tätä olen katsellut aitiopaikalta jo 50 vuotta.
- Sipelius.
Selvennetään vähän. Kun sanoin että keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan, tarkoitin juuri sitä että tilanteesta riippuen joku yksilö saattaa alistua toiselle yksilölle, mutta toisessa tilanteessa tämä alistunut yksilö saattaakin olla dominoiva yksilö. Laumassa ei kuitenkaan ole yhtä pysyvää alfaa tai johtajaa, jolle kaikki muut lauman jäsenet alistuvat.
Eli ei ole perinteistä laumahierarkiaa jossa yksi johtaja ja muut seuraavat, ja mahdollisesti vielä seuraajien kesken joku arvojärjestys, vaan näissä villikoiralaumoissa ja myös esim. tarhakoiralaumoissa jokainen yksilö jokaisessa tilanteessa toimii eri tavalla omien ja muiden intressien mukaan. Keskinäisten suhteiden määräytyminen on hierarkiaa, mutta se hierarkia muuttuu koko ajan joten sitä ei voi soveltaa ajatteluun jossa on yksi johtaja jota muut seuraavat."Selvennetään vähän. Kun sanoin että keskinäiset suhteet määräytyvät vahvimman tai nopeimman eduksi tilanteen mukaan, tarkoitin juuri sitä että tilanteesta riippuen joku yksilö saattaa alistua toiselle yksilölle, mutta toisessa tilanteessa tämä alistunut yksilö saattaakin olla dominoiva yksilö. Laumassa ei kuitenkaan ole yhtä pysyvää alfaa tai johtajaa, jolle kaikki muut lauman jäsenet alistuvat."
Kyllä se kuule nyt vain on niin, että jos on lauma, siinä on arvojärjestys. Muuten se elämä olisi jatkuvaa tappelua, ja sehän on erittäin tuhoisaa laumalle -ja jopa koko lajille, kun tapettaisiin ja vammautettaisiin oman lauman jäsenet... Etkös sinä muuten ole tähän asti kieltänyt tuon, että koirat alistaisivat toisiaan? Näin ainakin muistelen... Onko tullut jotain ihan uusinta uutta tutkimusten saralla, jossa on todettu että "juu -kyllä ne sittenkin alistaa toisiaan." :D Ajatella jos kohta tuleekin ihan säihkyvintä uusinta uutta tietoa, jossa sanotaan että "joo, on niillä arvojärjestys." - -------
Eli ei ole perinteistä laumahierarkiaa jossa yksi johtaja ja muut seuraavat, ja mahdollisesti vielä seuraajien kesken joku arvojärjestys, vaan näissä villikoiralaumoissa ja myös esim. tarhakoiralaumoissa jokainen yksilö jokaisessa tilanteessa toimii eri tavalla omien ja muiden intressien mukaan. Keskinäisten suhteiden määräytyminen on hierarkiaa, mutta se hierarkia muuttuu koko ajan joten sitä ei voi soveltaa ajatteluun jossa on yksi johtaja jota muut seuraavat.No mites on teillä kotona se homman laita? Saako teillä rekku dominoida ja alistaa sua aika ajoin, jos on sitä mieltä et sun safka on parempaa kuin sen? Jos rekku ei saa välillä sun filettä viedä ja jättää sulle omia nappuloitaan, niin eiks toi nyt ole jo rääkkiä ja hämmennä koiraa? Eihän se katos tolleen ole sit niinku luonnon mukaista toimintaa. Eiks koira häiriinny siitä jos ei ikinä saa voittaa sua? Jos teillä on kuiten sit niin, et sä olet se joka päättää mitä syödään ja kuka syö ja milloin syö, ja kuka nukkuu sängyssä ja kuka sängyn vieressä lattialla, niin sähän alistat ja dominoit koiraas ihan jatkuvasti. Katos sen koiranki noin niinku vahvempana ja nopeempana pitäis saada aina välillä vallottaa sun sänky ja murista sulle et "vittu, tänne et tuu, mä ehdin ensin, nuku sä vaan lattialla." Sä toimit ihan totaalisen väärin, jos sä sen häädät sieltä ja viet siltä sen mitä se on ehtiny saavuttaa.
- Woro
Poks! kirjoitti:
Koiria kun on erilaisia, ellet oo huomannut. Toisiin koiriin riittää pelkkä palkitseminen, mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat. Palkitsen koiraa, jopa erittäin paljon, mutta kun se ei vaan riitä!!! Mun on pakko olla sille bossi, muuten ollaan hukassa. Ja tämä on nähty niin tuhannen kertaa näitten vuosien aikana! Jos mä haluan elää balanssissa mun koiran kanssa, mun vaan täytyy pitää se pomon paikka itelläni, eli koiran kunnioitus. Nameilla ei sitä tolta koiralta saa!!! =)"mut on myös koiria joille ihan tosissaan pitää liki päivittäin kertoa talon tavat"
eli siinä tapauksessa tapa kertoa talon tavat on aika surkea :D
Jos palkka ei riitä, palkka on yleensä huono. Koira ennemmin tavoittelee (sen mielestä hyvää) palkkaa kuin välttää rankaisua / tekee pakosta, siksi mielestäni on kätevää käyttää paljon positiivista vahvistamista. Ja se EI poissulje kuria.
Ja vaikka koira koulutettaisiinkin pääasiallisesti palkkaamalla, se ei tee siitä leikkihullua joka vaatii rapsutuksia/ruokaa nonstop. Sen tekee huono koulutus tai väärien asioiden vahvistaminen.
Jos ohjaajan (vai pitääkö sanoa että pomon?) älli riittää ESIM. viettiteorian hahmottamiseen, ei ole kovinkaan vaikea juttu opettaa koiralle myös rauhoittuminen ja kivat kotitavat. - ...
Sipelius. kirjoitti:
Johtaja on sana sanojen joukossa, ja sillä ei ole mitään negatiivista merkitystä jos ei itse omassa pienessä päässään sille sellaista merkitystä anna. Suurin osa ihmisistä ei pidä tätä sanaa sen kummemmin positiivisena kuin negatiivisenakaan, se nyt vain tarkoittaa jotain ihmistä tai eläintä, joka on jonkinlaisen ryhmän (lauman, perheen, työpaikan) ylemmässä asemassa esim. äiti, isä tai emo.
Ylemmässä asemassa olokaan ei tarkoita mitään väkivaltaan liittyvää, tai toisten pahoinpitelyä ja pelottelua -se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että on joku, joka loppupeleissä asioista päättää. Sinulla on tainnut olla jossain vaiheessa ongelmia auktoriteettejen kanssa, kun noin kummasti arvotat jotain tyhjänpäiväistä sanaa.
Yhtä hyvin minä sitten voisin pitää sanaa "tuoli" todella negatiivisena, kun olen kerran pari lapsena tuolilta tippunut -ja saada itkupotkuraivarit, jos joku tuolista puhuu. Sehän on istuma-alusta, eikä tuoli!! Vain paha ja väkivaltainen ihminen sanoo sitä tuoliksi... Ja kuitenkin koko ajan molemmat puhuisivat samasta asiasta, kun naapurin Virtanen puhuisi vihreästä tuolista, ja minä vihreästä istuma-alustasta.
Kannattaisi ehkä katsoa vähän sanojen taakse, ja jättää arvottamasta niitä, ja ymmärtää ettei niillä ole toisten puheessa negatiivisia merkityksiä, jos sinä ne jostain kumman syystä negatiivisina koet. Miten on muuten sanan "omistaja" laita, onko se sinun mielestäsi negatiivinen vai positiivinen? Omistajahan on myös määräävässä asemassa oleva henkilö, eli toisin sanoen johtaja. Hän käyttää määräysvaltaansa omaisuuteensa, olipa se sitten metsä, talo, tehdas, koira tai vaikka polkupyörä.Mielenkiinnsota sitten toinenkin kyselee...
"Ylemmässä asemassa olokaan ei tarkoita mitään väkivaltaan liittyvää, tai toisten pahoinpitelyä ja pelottelua -se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että on joku, joka loppupeleissä asioista päättää."
Uskotko rehellisesti koriasi pitävän sinua ylemmässä asemassa oelvana, eli johtajana? Eikös se vaatisi koiraltasi kyvyn moraaliin?
Jättää arvottamasta sanaa johtaja, siis sanaa joka perustuu täysin juuri arvottamiseen? " se nyt vain tarkoittaa jotain ihmistä tai eläintä, joka on jonkinlaisen ryhmän (lauman, perheen, työpaikan) ylemmässä asemassa esim. äiti, isä tai emo." - kiiitos
"Taitaa taas joku sessen omistaja olla äänessä" Oletko itse sitten kissanomistaja vai? Itsellä kodinvaihtaja ja metsästyskoirarotuinen, leikkaamaton 30kg uroskoira.
"mun vaan täytyy pitää se pomon paikka itelläni, eli koiran kunnioitus" Koiran kunnioitus on hyvä saada, itse olen saanut sen olemalla reilu, johdonmukainen ja ennakoitava ohjaaja ja pidän koiralle asetetuista rajoista kiinni - nämä voi saavuttaa ainoastaan palkkaamalla."koiran ehdoilla"
mahtava kirjoitus
- påkko
Vanha juttu.... Tieteen kuvalehdessä ihan suomeksi jo vuonna 2006, linkkejä mm.tässä blogissa
http://koulutusapu.blogit.fi/ - hertsinleelias
Millan itse korostaa aina, että hän ei KOULUTA koiria. Hänen työnsä on tasapainottomien koirien "korjaaminen". Siinä huomioidaan koirien omat tarpeet ja motiivit, ja käytetään hyväksi ruumiinkieltä, jotta koira ymmärtää, mitä siltä halutaan. Muutetaan ensin koiran asenne, sitten annetaan omistajalle uudet työkalut kohdella koiraansa reilusti ja oikein.
- canis.familiaris
Tulin juuri reissusta, ja hörppäilin kahvia ja leskelin tätä ketjua hieman hämmentyneenä. Mitä tuossa ap.n linkissä oli niin hierveää? mikä tämän ketjun tarkoitus taas on tuota vastaan ajateltuna?
Jos tässä on tarkoitus tehdä Jordan vs. millan niin ei ihan taida onnistua.
Tuo Jordan vain teki amatöörimäisen väärin monessa kohdassa. (noinkin lyhyessä klipissä). Mikä siinä sitten oikein mätti?
Se mätti, että jordanilla ei ole silmää siinä, että mitä ja kuinka paljon. Tarjosi jalkaa liikaa/liian paljon ja lisäksi senkin ajoitus meni harakoille.
Halpa malttamaton vannabe milla.
Niin tai näin, en ymmärrä mistä tuosta kohistiin. (en vaikka yritin)
"Hän koulutti lyhyessä pätkässä Jack Russelia lähinnä floodingia käyttäen. Ohjelman tultua ulos paikalliset eläinsuojeluyhdistykset (mukaan lukien RSPCA) ja koirankouluttajayhdistykset sekä myös tavalliset koiranomistajat nostivat melkoisen melun Jordan Shelleyn metodeista, lähettivät palautetta ja keräsivät ja BBC ilmoitti pian sen jälkeen, etteivät aio enää käyttää tätä kouluttajaa ohjelmassaan"...britit on yhtä tyhmää kansaa kuin jenkit. Niiltä pitäisi kokonaisyydessaa kieltää koirien pito ja tähän noiden yhdistysten pitäisi keskittyä.
Olisi mielummin tuon turhan kohinan sijaan keskittynyt tuohon tyhmään urpolan perheeseen, jotka koiran on tuohon tilaan päästänyt. He jos jotkin on koiran raakkääjiä.
En edelleen ole millanin kannattaja, mutta niin kauan, kun joku edes vaivautuu tekemään jotain noiden kädettömien urpojen eteen, saa sympatiat siitä.
Kyllä maailmaan valitusta sopii -itse tekemistä vähemmän ikävä kyllä.- :D
Hyvä! Urpolan perhe se tosiaan on, niinkuin niin monet muut. Minä vähän luulen, että tän nimenomaisen ketjun tarkoitus oli haukkua Millania noin niinku mutkan kautta.
Aloittaja ei viittiny sanoo suoraan, että "Millanin keinot on vanhentuneet, se on rääkkääjä ja paha ihminen" niinku oikeasti halusi sanoa, niin piti vetää joku brittiläinen höppänä, jonka pöljäilyistä on kohu noussut mukaan ja kertoo kuinka paska se on, ja kuinka sen sähellyksestä on kohu noussut, ja verrata sitten sitä Millaniin.
Tänään muuten just loppu Millanin ohjelma ja se siinä koulutti ruokakuppiaan raivoisasti puolustavaa koiraa, joka oli muutenki käymässä ihmisten ja koirien kimppuun tarkoituksenaan satuttaa oikeasti... Eipä ollu kyllä saman näköistä se Millanin touhu, kuin ton Jordan Shelleyn.
Tää aloittajahan kai on yks niistä vakikirjoittajista tällä palstalla jotka luulee, ettei Millan käytä palkitsemista, eikä edes hallitse sellasta koulutusta. Sekin on väärin, sillä käsittääkseni Millan on ennen tota häiriintyneiden koirien kuntouttamis -toimintaansa ollut koirankouluttaja, joka on kouluttanut palveluskoiria.
Tän päivän jaksossa oli yli-innokas koira, jota Millan kuntoutti ja kun siitä ei perhekoiraksi ollut aktiivisuutensa vuoksi ja siksi että sillä oli hurja halu tehdä jotain työtä esim. etsiä palloa, Millan toimitti sen vanhalle koirankouluttaja -patulle, joka koulutti kai poliisikoiria, ja Millan sano välillä kaipaavansa niitä aikoja kun itsekin koulutti koiria sellaisiin hommiin... Eli kyllä se Millani osaa sellasenkin koulutuksen. Alottajanki kannattais katsoo sitä Millanin shöytä ja perehtyy pikkaisen sen toimintaan, niin tietäs edes mistä puhuu... Mut eihän se uskalla, kun saattais käydä niin, että se hokais et "heeetkinen... eihän toi olekaan eläinrääkkääjä, ja sen metodithan toimii! Mä olenki ollu väärässä ihan hela tiden! Ou nou!!"
- canis.familiaris
Kyllä se huomio pitää keskittää noihin urpolanperheisiin. Miksi ottaa koira, jolle ei löydy resursseja tai oikeaa toiminta ympäristöä. Miksi tähän ei kiinnitetä huomiota, vaan niihin, jotka edes yrittää auttaa näitä täystuhoja.
En tiedä muusta kuin siitä, mitä nyt muutaman jakson olen liviltä nähnyt. Millanin tapa on ns.suora, kohtaava kontakti koiraan. Siinä on monta etua, enkä ymmärrä mikä siinä vanhenee?..Tulos oikeuttaa toiminnan -ei muu.
Toimin itse aikalailla samoin, eli otan koiran ensin haltuu ja sen jälkeen alkaa kannustava ohjaus. Pitää vain tehdä edellytyksen sille tilanteelle.
Kaikki lähtee koirasta ja sen muutoshalusta.
Ongelmakoiran kohdalla hyvin ratkaiseva tekijä on aika ja sen kautta tavoite pitää saavuttaa mahdollisimman nopeasti. Se on jo koiran etu. Ajan pitkittyessä myös ongelmat laajenee ja syvenee. Millan saavuttaa sen mihin pyrkii, mutta se ei tee hänestä mitään ihmemiestä, mutta taitavan koiraosaajan.
Siihen en ota kantaa miten ja mitä käyttää apuna, koska se mitä näen ratkaisee. (tapa käsitellä ymv.) Edelleenkään en ymmärrä mistä kohistaan.
Jos joku käyttää esim.sähköpantaa, niin eikö pitäisi puuttua siihen, että miksi se on sallittua? Ei siihen ketä käyttää.
Meillä ei käytetä juuri makupaloja. Vaadin paljon ja olen siinä aika ehdoton ja hyvin tiukka, mutta rehellinen ja oikeuden mukainen. Tiedän mitä voi vaatia ja milloin.. Vastapainoksi muuta mielekästä tekemistä riittää yllin kyllin.(palkinto)Toimii ihan hyvin omilla kasvateilla ja kv-koirillakin.- Sipelius.
"En tiedä muusta kuin siitä, mitä nyt muutaman jakson olen liviltä nähnyt. Millanin tapa on ns.suora, kohtaava kontakti koiraan. Siinä on monta etua, enkä ymmärrä mikä siinä vanhenee?..Tulos oikeuttaa toiminnan -ei muu.
Toimin itse aikalailla samoin, eli otan koiran ensin haltuu ja sen jälkeen alkaa kannustava ohjaus. Pitää vain tehdä edellytyksen sille tilanteelle.
Kaikki lähtee koirasta ja sen muutoshalusta."
Näinpä juuri... Eihän se koira edes kykene ottamaan minkäänlaista oppia vastaan sellaisessa mielentilassa, mitä Millanin ohjelmassa välillä näkee. Kummallista, että monet ei tätä tunnu tajuavan, että se koira pitää ensin saada haltuun ja sellaiseen tilaan jossa se kuuntelee ihmistä, ennen kuin sen kanssa voi mitään aloittaa.
Tuolla aloittajalla mun käsittääkseni tuntuu olevan hirveä ongelma joidenkin sanojen kanssa mitä ihmiset käyttää kuvaillessaan toimintaansa, tai tilannetta mikä jonkun koiran kohdalla on. Hän on allerginen kaikelle mikä viittaa jotenkin johtajuuteen -ei saa sanoa "johtaja", pitää sanoa "ohjaaja" jne... Väliäkö sillä mitä sanoja käyttää, jos toiminta on sellaista mikä koiraa auttaa?!
Voi kai sitä sanoa olevansa joko koiransa "diktaattori" tai "hanipuppeli" -ja silti se ei vaikuta siihen toimintaan millään tavalla. Sanat on sanoja, ja lopputuloksen pitäisi olla se mikä ratkaisee... Tuo aloittaja ymmärtää kaiken aina pahimman kautta, jos joku käyttää jotain "väärää" sanaa, josta hän saa allergisen reaktion. Sitten hän ymmärtää varsin kaiken väärin ja naputtaa jostain ihan epäoleellisesta.
Olisi sitä työsarkaa eläinsuojelujärjestöille niin briteissä, jenkeissä kuin omassakin maassamme muuallakin, kuin siinä että yritetään kieltää Millanin ohjelman esittäminen televisiossa (se ei palvele ketään, eikä varsinkaan koiria), tai käydään jonkun tuollaisen Shelleyn kaltaisen nuoren jäppisen kimppuun, jonka toiminta oli pikemmin noloa hänen itsensä kannalta, kuin vaaraksi koiralle. Käyttäisivät senkin ajan ja energian siihen käytännön pelastustyöhön koirien kohdalla, ja muidenkin eläinten.
Oli tuosta nolosta räpellyksestä kuitenkin ilmeisesti jotain hyötyä "Urpolan" -väen ja koiransa kanssa, kun Urpolat ilmeisesti tajusivat, että sille koiralle voi asettaa jonkinlaiset rajat siihen mitä se saa tehdä, ja mitä ei... Ainakin näytti, että alkoivat pitää vähän kuria koirallaan ja koira alkoi käyttäytyä paremmin. Sipelius. kirjoitti:
"En tiedä muusta kuin siitä, mitä nyt muutaman jakson olen liviltä nähnyt. Millanin tapa on ns.suora, kohtaava kontakti koiraan. Siinä on monta etua, enkä ymmärrä mikä siinä vanhenee?..Tulos oikeuttaa toiminnan -ei muu.
Kaikki lähtee koirasta ja sen muutoshalusta."
Näinpä juuri... Eihän se koira edes kykene ottamaan minkäänlaista oppia vastaan sellaisessa mielentilassa, mitä Millanin ohjelmassa välillä näkee. Kummallista, että monet ei tätä tunnu tajuavan, että se koira pitää ensin saada haltuun ja sellaiseen tilaan jossa se kuuntelee ihmistä, ennen kuin sen kanssa voi mitään aloittaa.
Tuolla aloittajalla mun käsittääkseni tuntuu olevan hirveä ongelma joidenkin sanojen kanssa mitä ihmiset käyttää kuvaillessaan toimintaansa, tai tilannetta mikä jonkun koiran kohdalla on. Hän on allerginen kaikelle mikä viittaa jotenkin johtajuuteen -ei saa sanoa "johtaja", pitää sanoa "ohjaaja" jne... Väliäkö sillä mitä sanoja käyttää, jos toiminta on sellaista mikä koiraa auttaa?!
Voi kai sitä sanoa olevansa joko koiransa "diktaattori" tai "hanipuppeli" -ja silti se ei vaikuta siihen toimintaan millään tavalla. Sanat on sanoja, ja lopputuloksen pitäisi olla se mikä ratkaisee... Tuo aloittaja ymmärtää kaiken aina pahimman kautta, jos joku käyttää jotain "väärää" sanaa, josta hän saa allergisen reaktion. Sitten hän ymmärtää varsin kaiken väärin ja naputtaa jostain ihan epäoleellisesta.
Olisi sitä työsarkaa eläinsuojelujärjestöille niin briteissä, jenkeissä kuin omassakin maassamme muuallakin, kuin siinä että yritetään kieltää Millanin ohjelman esittäminen televisiossa (se ei palvele ketään, eikä varsinkaan koiria), tai käydään jonkun tuollaisen Shelleyn kaltaisen nuoren jäppisen kimppuun, jonka toiminta oli pikemmin noloa hänen itsensä kannalta, kuin vaaraksi koiralle. Käyttäisivät senkin ajan ja energian siihen käytännön pelastustyöhön koirien kohdalla, ja muidenkin eläinten.
Oli tuosta nolosta räpellyksestä kuitenkin ilmeisesti jotain hyötyä "Urpolan" -väen ja koiransa kanssa, kun Urpolat ilmeisesti tajusivat, että sille koiralle voi asettaa jonkinlaiset rajat siihen mitä se saa tehdä, ja mitä ei... Ainakin näytti, että alkoivat pitää vähän kuria koirallaan ja koira alkoi käyttäytyä paremmin."jonka toiminta oli pikemmin noloa..." Ja vaarallista,jos tuohon tyyliin käsittelee myös pikkuisen isompia koissuja...
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
"jonka toiminta oli pikemmin noloa..." Ja vaarallista,jos tuohon tyyliin käsittelee myös pikkuisen isompia koissuja...
Ei tuon miehen pitäisi käsitellä edes kissaa. Jos jotain voi mennä pieleen, niin tuolta meni kaikki. (Mitä, milloin ja kuinka paljon). Nää on näitä "wannabe melkein ihan kivaa teeveessä jäppisiä". Se että vaihtoi koulutus tapaakin kritiikistä, kertoo, että julkisuus on se kulmakivi ja koirat sen jalansija.
Ehkä sen uusi idoli on Stilwel....aika näyttää..toivottavasti ei tv. Se vielä puuttuu, kun jäppinen on korkokengissä kädet puuhkassa ja tukka nuttturalla... canis.familiaris kirjoitti:
Ei tuon miehen pitäisi käsitellä edes kissaa. Jos jotain voi mennä pieleen, niin tuolta meni kaikki. (Mitä, milloin ja kuinka paljon). Nää on näitä "wannabe melkein ihan kivaa teeveessä jäppisiä". Se että vaihtoi koulutus tapaakin kritiikistä, kertoo, että julkisuus on se kulmakivi ja koirat sen jalansija.
Ehkä sen uusi idoli on Stilwel....aika näyttää..toivottavasti ei tv. Se vielä puuttuu, kun jäppinen on korkokengissä kädet puuhkassa ja tukka nuttturalla...Minä kun tuon klipin katsoin,niin ekana tuli mieleen joku parodia...
Vähän samaan tyyliin,kun tuubissa kiertävä mummokuiskaaja :PPP- Sipelius.
molossi kirjoitti:
Minä kun tuon klipin katsoin,niin ekana tuli mieleen joku parodia...
Vähän samaan tyyliin,kun tuubissa kiertävä mummokuiskaaja :PPPJoo, vaarallista on, jos menee isompaa koiraa tuolla tavalla sohimaan tennarilla. Ja julkisuushakuiselta tuo toiminta kieltämättä vaikuttaa...
Ihan hyvin voi olla kohta korkkarit jalassa ja tukka nutturalla ja Stilwell se idoli numero yksi. :D
En tajua oikein miksi tuo jäppinen oli edes otettu tuohon ohjelmaan, kenen mielestä se on ollut hyvä idea, ja onko kukaan edes vaivautunut katsomaan ennen lähetystä mitä ja miten tuo jätkä touhuaa... :/ - C.f
Sipelius. kirjoitti:
Joo, vaarallista on, jos menee isompaa koiraa tuolla tavalla sohimaan tennarilla. Ja julkisuushakuiselta tuo toiminta kieltämättä vaikuttaa...
Ihan hyvin voi olla kohta korkkarit jalassa ja tukka nutturalla ja Stilwell se idoli numero yksi. :D
En tajua oikein miksi tuo jäppinen oli edes otettu tuohon ohjelmaan, kenen mielestä se on ollut hyvä idea, ja onko kukaan edes vaivautunut katsomaan ennen lähetystä mitä ja miten tuo jätkä touhuaa... :/"Minä kun tuon klipin katsoin,niin ekana tuli mieleen joku parodia"...heheh. Ei se ole tyhmä kuka ohjelmaan kysyy, vaan se joka menee. =D
- talentteja
C.f kirjoitti:
"Minä kun tuon klipin katsoin,niin ekana tuli mieleen joku parodia"...heheh. Ei se ole tyhmä kuka ohjelmaan kysyy, vaan se joka menee. =D
- canis.familiaris
talentteja kirjoitti:
Heh...sitä saa mitä tilaa..=O
- nukkarotta
Tässä olisi minun blogini aiheesta vauva ja koira jossa pohdin onko johtajuus totta vai tarua.. Omat kokemukseni näyttävät sen olevan täyttä totta. Täällä pohdin aihetta tarkemmin ja kirjoitan perusteeni mielipiteelleni
http://vauvajakoira.blogspot.fi/ - (A)
Hyvän tekstin olet kirjoittanut. :)
Jos koira tekee opetetun asian tai käyttäyttyy halutulla tavalla vain niin halutessaan tai tietäessään että isännällä/emännällä on taskut täynnä makkaraa.
Onko koira oikeasti silloin koulutettu ja hallinnassa? - oksettaaD:
Järkyttävää katteltavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506498- 322332
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101353Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.941303- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,271006Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke11874