Kerran jossain päin nettiä joku mainitsi yhden kirjan, joka oli tyyliin semmonen kooste eri kielien (Euroopan ulkopuolella olevien kielienkin) kiinnostavista ominaisuuksista ja kielioppikohdista yms ja oli tavallisille lukijoille suunnattu (eli ei mikään huipputeknillinen väitöskirja tms vaan ihan normaalinen kirja). Kielitieteen opiskelijana haluaisin KOVASTI löytää tämän kirjan uudestaan mutten millään muista kirjan nimeä enkä kirjoittajaa. D: Kirja oli ihan suomalaisen kirjoittama ja suomeksi kirjoitettu, eli kyse ei ole mistään samantyyppisestä ulkomaalaisesta kirjasta (kuten esimerkiksi David Harrisonin "When Languages Die", jonka olen jo lukenut ja jota suosittelen lämpimästi).
En oikein usko, että kukaan täällä tietäisi tän kirjan, mutta jos joku jostain ihmeen kaupalla osaa auttaa niin olen ikuisesti kiitollinen.
Eräs KIELIKIRJA hakusessa
9
93
Vastaukset
- hra X
En tiedä kirjasta, mutta täällä on mielenkiintoinen saitti:
http://www.omniglot.com/writing/index.htm Ainakin jossain määrin näitä asioita käsittelee Emil Öhmann: Kieli ja kulttuuri (Otava 1960). Minusta se on hyvin antoisa ja helposti ymmärrettävä selvitys lähes kaiken maailman kielistä, joskin ensi sijassa eurooppalaisista.
Öhmann "selvittelee kielellisen ilmaisutavan muuttumista yleisen kulttuurikehityksen rinnalla, mistä ja miten kieli on syntynyt, miten maailman eri kielet ovat sukua toisilleen, miten ja miksi kieli koko ajan muuttuu äänneasultaan, muoto- ja sanavarastoltaan, sanojen merkitykseltä ja lauserakenteelta..."
Suosittelen.- zsipa
No et varmaan tarkoita tätä:
http://granum.uta.fi/granum/kirjanTiedot.php?tuote_id=21180
Kirjaa voisi helpommin googlettaa, jos tietäisit, painottuuko kirja johonkin näkökulmaan.. - Langage
Mahdatko tarkoittaa Jaakko Anhavan kirjaa Maailman kielet ja kielikunnat? Se löytyy varmaan ihan kirjaston kielitieteen hyllystä.
- aloittaja 13+11
Tuo Anhavan kirja kuulostaa mainiolta! Taidan pyytää joululahjaksi juuri sen :) Osaatko sanoa onko se kuinka "eurooppakeskeinen"? Nimittäin minua kiinnostaa paljon enemmän kun vain joku ranska ja espanja, joista kaikki tavalliset tallaajat tietää jo suht. paljon esim. afrikkalaisiin yms. kieliin verrattuna...
Ja kiitos muuten kaikille vastaajille! Pelkäsin jo ettei kukaan viitsisi edes avata koko keskustelua :) - Langage
aloittaja 13+11 kirjoitti:
Tuo Anhavan kirja kuulostaa mainiolta! Taidan pyytää joululahjaksi juuri sen :) Osaatko sanoa onko se kuinka "eurooppakeskeinen"? Nimittäin minua kiinnostaa paljon enemmän kun vain joku ranska ja espanja, joista kaikki tavalliset tallaajat tietää jo suht. paljon esim. afrikkalaisiin yms. kieliin verrattuna...
Ja kiitos muuten kaikille vastaajille! Pelkäsin jo ettei kukaan viitsisi edes avata koko keskustelua :)Siitä on jo jonkin verran aikaa kun luin kirjaa enkä silloinkaan siis lukenut sitä ihan kokonaan, mutta muistaakseni siinä käsiteltiin kaikki kielikunnat. Ja kirja on melko paksu, joten varmaan yksittäisistäkin kielistä kerrotaan kohtuullisen paljon.
Jos satut poikkeamaan kirjastossa, katso onko kyseinen kirja hyllyssä: voisit ennakkovilkaista kirjaa. - helmet.fi
aloittaja 13+11 kirjoitti:
Ja kiitos muuten kaikille vastaajille! Pelkäsin jo ettei kukaan viitsisi edes avata koko keskustelua :)http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C|Rb1138829|SJaakko Anhava Maailman kielet ja kielikunnat|Orightresult|X2?lang=eng&suite=def
- Langage
Nimimerkki zsipan mainitsema kirja on näköjään Esa Itkosen Maailman kielten erilaisuus ja samuus. Saatat etsiä juuri sitä.
- zsipa
Toi Maailman kielet ja kielikunnat on muistaakseni vähän iisimpi, joten se on mahdollisesti etsimäsi teos. Itkosen taas on mahdollisesti vähän "tieteellisempi".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432140Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1751915- 1161352
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711160- 96962
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73909Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78859Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki44845Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931792- 54691