mistä voi erottaa terapiassa transferenssin aiheuttamat tunteet ja "todelliset" tunteet?
esimerkiksi ärtymyksen, kiintymyksen, turhautumisen terapeuttia kohtaan.
vai ovatko kaikki tunteet terapiassa transferenssia? osattaako kertoa esimerkkejä tai omia kokemuksia?
olen välillä hämmentynyt tästä, joten kiitos jo etukäteen, jos joku osaa vastata!
transferenssi vs oikeat tunteet?
4
3503
Vastaukset
- Terapiatapaus
Ei ole kaikki tunteet tranferenssia.
En nyt muista mitään konreettisia tilanteita, mutta terapian eri vaiheissa terapeutti edustaa eri tahoja/henkilötä, sitä se transferenssi.
Terapeuttiin ihastuminen on ihan normaalia, ei sitä tarvitse pelätä.
Ei kannata kauheasti älyllistä terapiaprosessia, siitä on vaan haittaa.
Jos jotain jää vaivaamaan vaikka terapeutin puheista tai eleistä niin kannattaa sanoa se terapiassa.
Ja kannattaa tämäkin asia ottaa esille terapiassa.
Minä kerroin terapeutille kaikki eroottiset tai vähemmän eroottiset unet joissa hän esiintyi ja muitakin unia. Ja olen sanonut, jos olen olut sitä mieltä, että terapeutin asenne on ollut outo. - Terapia auttoi!
Transferenssitunteet ovat ihan aitoja tunteita. Transferenssi ei hoidollisessa mielessä edes auta elleivät transferenssitunteet tunnu oikeilta.
Oma esimerkkini on, että olin pitkään aidosti sitä mieltä, että psykoterapeuttini ei voi olla minusta kiinnostunut; olin varma, että hän jopa naureskeli minulle mielessään. Tämän tunteen kanssa jaksoin kuitenkin psykoterapiassa olla ja se eli välillämme. Kestin sen ja uskalsin sitä vähitelleen koetella ja kyseenalaistaa. Sain yhden kerran vahvan tunteen, että voinkin olla toiselle aidosti kiinnostava ja hän suhtautuu minuun lämpimästi. Vasta pitkän aikaa tämän jälkeen uskalsin psykoterapeutin tuella (johon siis jo luotin) tiedostaa, että tunne alunperin kumpusi vanhemmistani, jotka tekivät lapsen epävarmuudestani pilkkaa ja nauroivat avoimesti yrityksilleni olla arvokas ihminen.
Jos olisin heti analysoinut psykoterapeuttiin liittyvän tunteeni ja älyllistänyt sen, en olisi voinut TUNTEA sitä tärkeää kokemusta, jonka sain tuntea. Äly ei hoida, vaan asioiden käyminen läpi tunteen kautta. Suosittelen siis, ettet analysoi liikaa; tunne enemmän. - a.p. miettijä
yritän varmasti liikaa älyllistää tilannetta, mutta kuten sanottu olen varsin hämmennyksissäni tuntemuksista välillä.
johtuu ehkä siitä, että olen joutunut kieltämään omat positiiviset ja negatiiviset tunteet lapsuudesta saakka.
eniten juuri ne positiiviset tunteet aiheuttavat hämmennystä kun terapeutti on kiva tyyppi ja en pysty ottamaan vastaan sitä, että joku kohtelee hyvin ja kuuntelee. (tuntuu tuskalliselta kirjoittaa edes tämä)
välillä tunnen samalla tavalla, että terapeutti nauraa mulle ja pitää outoja ajatuksiani ja minua vastenmielisinä.
inhoan myös itseäni siitä, että ajattelen hänestä ihastuneesti, se on ollut erityisen raskasta, enkä pysty sanomaan sitä, koska pidän asiaa niin nolona.- Terapia auttoi!
Jos sinulla on tunne, että voit luottaa terapeuttiin, niin voit ehkä vähitellen alkaa luottaa, että hän pitää ihastumistasi ihanana asiana. Tarkoitan tällä "ihanalla" sitä, että sinussa on erityisen herkkää ja kaunista se, että uskallat kiintyä ja ihastua (kun tämä on ollut sinulle aikaisemmin torjuttua). Älä hoputa itseä, koska tämä juuri on herkkä asia. Nauti vähitelleen tunteestasi vielä salaa (vaali sitä) ja ehkä jokin päivä puhutte siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2114880Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html234024Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2283791Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1343072Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1583034Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis632942Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat162661Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos652550Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien852345En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132155