luopuminen

lopen uupunut

olin ehkä liian hätäpäinen ostaessani koiran. olin halunnut koiraa jo monia vuosia mutta vanhempani eivät suostuneet sitä hankkimaan sanoivat että siinä on iso hoitaminen ym. Lopulta kuitenkin sain koiran. Olen hoitanut monia koiria mutta oma koira on täysin eri asia. Koirani on nyt n.5kk mutta olen jo aivan puhki enkä jaksa tehdä mitään muuta koska muut eivät sitä säännöllisesti hoida. Vika on silti minun kinusin koiraa todella kauan mutta nyt en jaksa sitä hoitaa koska olen jo 15 ja opiskelut alkaa ens vuonna. En oo sanonu vanhemmille että voisin myydä koiran koska sitä niin kauan kinusin. Koirani on todella ihana ja viisas sisäsiisti yms. Mitä teen auttakaa! Onko koirasta luopuminen kauhea teko?

28

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Therona

      Olet aika nuori ottamaan yksin vastuun koirasta. Minusta koira otetaan perheeseen yhteiseksi, vaikka yksi perheenjäsenistä olisikin se innokkain koiranhoitaja/-haluaja. Oletko puhunut vanhemmillesi siitä, että he voisivat auttaa sinua enemmän? Älä syytä itseäsi, ei etukäteen voi tietää miten raskasta koiranhoito on -- vanhempiesi kuuluu tietää paremmin.
      Koirasta luopuminen ei ole "kauhea teko", jos tietää että koiralle on parempi olla jonkun toisen hoidossa. Vastuullisinta on juuri ajatella koiraa. Mutta kannattaa ensin keskustella vanhempiesi kanssa asiasta. Ehkä he haluavat auttaa, jos kuulevat miten raskas asia sinulle on.

    • "elämänkevät"

      Kyllä kait sen koiran olisi parempi saada omistaja joka kykenee siitä huolehtimaan. Monet hoitavat koiransa yksin, jopa useammankin. Iso miinus vanhemmillesi, jotka ovat tosiasiallisesti vastuussa: itsehän olet lapsellinen ääliö ja vanhempiesi olisi pitänyt se tietää, eikä antaa kinuamiselle periksi. Toivottavasti edes opit jotain. Seuraavaksi varmaan keksit että haluat vauvan.

      • Therona

        Olipas taas kypsä mielipide! Minusta aloittaja vaikuttaa vastuulliselta kun sentään miettii koiran parasta ja tajuaa omat virheensä. Tottakai 15-vuotias on vielä lapsellinen, mutta minkähän ikäinen itse olet, koska kirjoituksesta päätellen et ainakaan vakuuta viisaudellasi.


      • "elämänkevät"
        Therona kirjoitti:

        Olipas taas kypsä mielipide! Minusta aloittaja vaikuttaa vastuulliselta kun sentään miettii koiran parasta ja tajuaa omat virheensä. Tottakai 15-vuotias on vielä lapsellinen, mutta minkähän ikäinen itse olet, koska kirjoituksesta päätellen et ainakaan vakuuta viisaudellasi.

        No ei kyllä vaikuta vastuulliselta kun kolmen kuukauden jälkeen on lyömässä hanskoja tiskiin. Koiran hoitamisesta selviää, jos haluaa, ei se nyt mikään mahdoton työmaa ole. Tottakai oman laiskuutensa voi ilmaista sanoilla, jotka kuvastavat huolta koirasta. Näinhän me ihmiset lässytämme kun haluamme pettää itseämme ja muita. Tunnen muuten paljon vastuullisiakin alaikäisiä.


      • Therona
        "elämänkevät" kirjoitti:

        No ei kyllä vaikuta vastuulliselta kun kolmen kuukauden jälkeen on lyömässä hanskoja tiskiin. Koiran hoitamisesta selviää, jos haluaa, ei se nyt mikään mahdoton työmaa ole. Tottakai oman laiskuutensa voi ilmaista sanoilla, jotka kuvastavat huolta koirasta. Näinhän me ihmiset lässytämme kun haluamme pettää itseämme ja muita. Tunnen muuten paljon vastuullisiakin alaikäisiä.

        Koiran hoitamisesta selviää juu, mutta ei sen pitäisi olla mikään selviytymistaistelu. 15-vuotias voi olla hyvinkin vastuullinen, mutta vanhempien ei kuulu vaatia lasta hoitamaan koiraa täysin yksin. Vanhempien tehtävä on opastaa lasta ja tukea, kun lapsella on vaikeuksia. Aikuinen pystyy yleensä ennakoimaan millaista koiranhoito on (mikäli kokemusta) mutta lapsi useimmiten kuvittelee asiat erilaisiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Eikä ole reilua vaatia lapselta samaa kuin aikuiselta.

        Väittäisin, että useimmiten nämä vastuullisimmat lapset ovat kumminkin saaneet tukea vanhemmiltaan. Pahinta minusta on, kun vanhemmat sanovat lapselleen että "saat koiran sillä ehdolla että hoidat sen sitten yksin". Suuri taakka lapselle. Ja mikä syyllisyys siitä sitten seuraa, jos ei jaksakaan. Ja vanhemmat sitten jälkiviisastelevat, että mitäs minä sanoin.

        Pentuaika onkin koiran kanssa se haastavin, joten en ihmettele että vie voimat.

        Sinun kirjoituksesi ei ollut asiallinen/kypsä, koska aloit lasta haukkumaan ja heitit typeriä vauva-kommentteja jne. Helppohan se on tuomita, kun omat virheesi eivät ole kaikkien nähtävillä.


    • Kokemuksesta on.

      Olin ikänäsi silloin,että käyn koulua ja lenkitän kolme kerta päivässä jopa 2-3 koiraa vaikka jaksoin kyllä liian pitkään.Olisit ajatellut etukäteen asiasta,että oletko valmis vastuun koiran hoidosta näin tai onko jaksamisestasi tarpeeksi tai aikaa sille.Hmm..jos tuntua "ei jaksa" niin kokeilla lyhyet lenkit vaikka 3-4 kerta päivässä,mutta jos kahdesti päivässä niin täytyy pitkällä lenkillä.Onhan koirasi 5kk eli vielä yhä vaatii lenkkejä menossa.jos väsymys niin ota tunnin pälkkärit niin jaksat paremmin,mutta se vaatii aikaa.Olenhan joskus ollut aivan puhki,mutta on pakko silti lenkille niin saisin vaikka pälkkärit tunnin niin.

    • dkpfgkf

      Sanoo neiti joka on varmaa jonku amiksen käyny! Tolla tytöllä saattaa lukio olla eessä. Kuule se sun amis vuonna nakki ja makkara ei vastaa nykyajan lukiota. Kaikki tekee virheitä, jätä toi tyttö rauhaan senkin häiriintynyt ihminen!

      • ihQuuuuu

        Hei dorka!
        Lukio ei ole sen vaikeampaa kuin amiskaan.
        Joten pidäppä lapsi nuo näsäviisaat kommenttisi ihan omana tietonasi!


      • mopinvarsinainen
        ihQuuuuu kirjoitti:

        Hei dorka!
        Lukio ei ole sen vaikeampaa kuin amiskaan.
        Joten pidäppä lapsi nuo näsäviisaat kommenttisi ihan omana tietonasi!

        Tämä nyt ei tietysti mitenkään kuulu asiaan, mutta sanonpa silti: sekä amiksesta että lukiosta pääsee kyllä ulos huonoillakin papereilla, mutta niillä ei pääse jatko-opintoihin eikä työhön.

        Hanki koira, sinulla on vastassasi paljon luppoaikaa...


    • salsalsalsa

      Ensin mun on ihan pakko kysyä, miksi sä halusit koiran alunpitäen?
      Koiran hoitaminen on rankkaa, pentuaikana varsinkin ja olen varma että siitä on sinulle mainittu, vanhempasi varsinkin, eli se ei voi olla sinulle yllätys.
      Mielestäni olisi erittäin aikuinen teko jos kantaisit vastuusi, oppisit samalla että mitään elävää olentoa ei voi hylätä vain mielijohteiden takia.
      Anna itsellesi vielä mahdollisuus, pyydä vaikka aluksi vanhemmiltasi apua.
      15 vuotiaan pitää kuitenkin ottaa jo vastuu tekemisistään ja sinun vastuullasi on nyt koira.
      Näytä kaikille että sinusta on kasvamassa aikuinen.
      Olen varma, että kun pentuvaihe on ohi, koirasta on tullut sisäsiisti ja olet jaksanut kouluttaa sitä koko ajan, tajuat miten ihanaa on omistaa koira.
      Tsemiä!
      Ja toivottavasti huomaat koiran omistaja olemisen ihanuuden :)

    • nappulanipsu

      minkä rotuinen koira kyseessä? pieni koira olisi ehkä ollut helpompi...
      adoptoi koira parempaan kotiin, jos et jaksa enää hoitaa.

    • laulaulal

      Itse olen 11v. ja minulla on vähän vajaat 7kk seropi uros, minäolen ainakin jaksanut ihan hyvin eikä äitini paljoa sitä hoida. koita vielä olen varma että sitten kun pentuvaihe menee ohi niin on helpompaa :)

    • karttsi

      Itselläni on nyt 7kk ikäinen pentu. Olen 17, ja kun pentu oli jonnin aikaa ollut minusta tuntui etten jaksa enään. Yksinkertaisesti voimat olivat kaikki, mutta onnekseni sain avopuolisoltani hurjan paljon tukea ja apua. En aavistanutkaan, että pennun kasvattaminen on niin rankkaa vaikka kahden pennun kasvatuksessa olenkin ollut hyvin paljon (öin ja päivin) läsnä.

      Nyt kuitenkin helpottaa, ja olen onnellinen etten edes harkinnut pennusta luopumista vaan sinnittelin niillä vähäisilläkin voimillani avopuolisoni avustuksella tänne saakka. Pentu on mieletön, enkä kadu hetkeäkään että raadoin sen kanssa välillä itseni aivan puhki.

      Tässä tapauksessa kuitenkin (niinkuin moni on jo sanonut) vanhempiesi kuuluisi ottaa vastuuta, koska ovat sinulle koiran hankkineet. Heidän tosiaan olisi pitänyt tietää, että jokainen teini-ikäinen haluaa koiran koska se on niin ihana ja söpö. Niin minäkin tein nuorempana, mutta koska vanhempani eivät minulle koiraa hankkineet, sain aikaa miettiä ja n. 2-3v jälkeen päädyin omaan karvapallooni.

      • Meinkoiranisäntä

        En millään voi käsittää, että pentukoiran hoitaminen vie ihmisen (omien sanojesi mukaan) aivan puhki.

        Hyvänen aika! Hankit koiran, Etkö oikeasti tiennyt, että se vaatii sinulta paljon?

        Mitenkähän selviät oikean elämän oikeista haasteista, jos jo koiran hoitaminen on sinulle näin kauhean raskasta ja hipoo suorituskykysi ylärajoja?

        Katsopa ympärillesi. Suurin osa meistä on selvinnyt paljon suuremmista haasteista ihan kunnialla: On ostettu ja remontoitu talo, hankittu ja kasvatettu lapset, kouluttauduttu, sairastettu...


      • karttsi
        Meinkoiranisäntä kirjoitti:

        En millään voi käsittää, että pentukoiran hoitaminen vie ihmisen (omien sanojesi mukaan) aivan puhki.

        Hyvänen aika! Hankit koiran, Etkö oikeasti tiennyt, että se vaatii sinulta paljon?

        Mitenkähän selviät oikean elämän oikeista haasteista, jos jo koiran hoitaminen on sinulle näin kauhean raskasta ja hipoo suorituskykysi ylärajoja?

        Katsopa ympärillesi. Suurin osa meistä on selvinnyt paljon suuremmista haasteista ihan kunnialla: On ostettu ja remontoitu talo, hankittu ja kasvatettu lapset, kouluttauduttu, sairastettu...

        Kyllä tiesin että koiran kasvattaminen on rankkaa, koska olen kasvattanut ensimmäisen pennun lähestulkoon yksin 12vuotiaana, ja pentu ei edes ollut omani vaan siskoni. Mutta oma pentuni on ollut aivan erillainen tapaus, ja vaatinut paljon enemmäin kuin aikaisemmat. Korjaan kuitenkin aijempaa, en kirjaimellisesti ollut aivan poikki, mutta voimia se vei kuitenkin.

        Olen myös ohella opiskellut, tehnyt töitä, hoitanut monta muuta asiaa yms... Joten sinuna en alkaisi heti paapattamaan ja "raivoamaan". Ja katsoppas kun koiranpennun hoito on aika likellä ihmislapsen hoitoa, vaikka se onkin lyhyempi aika! Äitini sanoja lainaten: "Ihmislapsi on kaksikertaa helpompi kuin koiralapsi!" Ja kyllä, äitini on myös ollut paljon paljon koirien kanssa ja kasvattanut myös siinä samalla 5 lasta!!

        Olette te ihmiset typeriä, kun teidän täytyy heti ruveta syyllistämään... Onneksi maailmassa on myös näitä FIKSUJA ihmisiä jotka eivät syyllistä, vaan antavat vinkkejä ja auttavat pohtimaan asioita yhdessä toisten kanssa!!


    • villaharjoituksia

      Olen 48 ja minusta koiran hoito (vanha koira) on liian rankkaa yksin, en jaksaisi koko ajan. Onneksi koirani on alkuperäisessä kodissaan aika ajoin. Aloin sitä hoitaa kun alkuperäisessä kodissa ei ollut sille aikaa. Nykyään se on minulla valta-osan ajasta ja tykkää minusta tosi paljon.

      Koiran kanssa kyllä menee ihan erikoistapauksessa 1 h per päivä, mutta yleensä 2-4 h JOKA päivä. Useimmiten se on hauskaa, mutta joka ikinen päivä sitä tahtia on liian rankkaa.

      En yhtään ihmettele että nuorella 15 v on käynyt voimille. Älä välitä ketjussa olevista syyttelevistä kommenteista. Nyt voit kokeilla järjestää tilanteen sellaiseksi, että saat levätä, esim. jos joku toinen voisi joskus hoitaa koiraa? On järjestettävä asiat niin, että jaksaa hyvillä mielin hoitaa koiraansa. Mutta voihan koirasta luopuakin, ehkä se pääsee sellaiseen kotiin, jonne voit yhä pitää yhteyttä ja hoitaa sitä joskus.

      Jos koiralla on paljon ylimääräistä energiaa, se voi käydä hermoille kun vaikka itse olet väsynyt, koira vain odottaa innoissaan koska taas mennään ulos. Ehkä rivakka liikunta auttaisi, itse juoksutan koiraa pyörän vierellä ja talvella potkukelkan. Nykyään varovaisemmin koska koira on vanha. Pyörän vierellä se pitää opettaa juoksemaan nätisti, hihna vain kevyesti käteen, ei tangon ympäri ettei se kaada sinua jos jotain sattuu. Hae tästä tarkempia ohjeita, turvallisuus on tärkeää, sekä koiran että sinun.

      Olen hoitanut vain aikuista koiraa, mutta pennuista olen lukenut että eka vuosi on yhtä rankkaa kuin ihmisvauvan kanssa. ...Taitaa seuraava koiranikin olla adoptiokoira. :P Nyt olen muuttamassa maalle, koska en kestä katsoa koiraa sisällä asunnossa ilman mitään tekemistä. Teen työtä kotona joten olemme koiran kanssa kaiket päivät yhdessä.

    • paatinen

      TÄH??? Et jaksaisi hoitaa koiraasi ja silti olet hankkimassa seuraavaa!!! Ja jos ei jaksa, niin voihan sen pistää kiertoon. Ihan kuule sanoisin, että miksi neuvot toisia, kun et koiran tarpeista älyä itsekään mitään.
      Ja neuvosi koiran juoksuttamisesta pyörällä on vaarallinen. Hihna kädessä ei pidä pyöräillä, vaan ostaa sitä varten tehty apuväline, springeri, joka kiinnitetään pyörän runkoon. Se on turvallinen, koira ei voi kaataa pyöräilijää.

    • p

      Tarkoitus oli jakaa kokemuksia ja pohtia koiranhoitoa. Mieti vähän ennenkuin kirjoitat noin tylysti, aiheutat paljon pahaa mieltä.

    • niin ja n'äinä

      ite syyttäisin vanhempia tässä tapauksessa. kumma jos eivät koiran hoitoon osallistu. mutta sitäkään en ymmärrä miten se koira vie niin voimat ettei sitä jaksa hoitaa...mulla on ollut parhaimmillaan 5 koiraa jotka piti vielä lenkittää eriksee useastakin syystä ja osa niistä vielä oli arvaamattomia pelastettuja koiria mitä piti vahtia silmä tarkkana koko ajan. silti jaksoin hoitaa talouden samalla jne.
      mutta olin vähä vanhempi ku 15 mutta nuori silti.
      sinuna vaan sanoisin vanhemmille että koira vie voimia ja tarvisit apua :)
      olen varma että vanhempasi ovat ihan mielissään koska olivat ensin koiraa vastaan mutta elleivät ihan kusipäitä ole niin auttavat ihan varmasti koiran kanssa :)

    • itekkioon15v.

      säälittävää! meillä on kotieläimiä niin maan perkeleesti ja itellä on poni ja koira kissoja, kaneja, possuja lampaita vuohia ja taas koiria ja poroja jne. itekki oon väsyny välillä mutta toi on jo laiskuutta! kaverillanikin on oma koira ja yksin käy lenkillä jne. ei ole valittanu joten kokoa ittes ja lepää vähön ja voithan korvata pitkän lenkin aktiivisellä leikillä, niin me tehdään , tai esim. agility tai jotain. itteppä oot hankkinu koiran niin nyt kyllä hoidat sen ! tuliko muuten mieleen että se on sun seuraavat 10-18 vuotta???????

      jos et oikeesti jaksa kysy haluaako joku tuttusi osallistua hoitoon tai ottaa koko koiran.........

    • Pärjäile

      Luovu koirasta,ei se niin paha teko ole.Koirasi kyllä aistii sen, että et enää oikein välitä sen kanssa touhuilla,ja alkaa kärsiä siitä.Ei se luopuminen tee susta huonoa ihmistä, vaan aattele se koiran parasta.

    • Mjaaahah

      Olisit ajatellut asiaa pitemmälle ennen kuin sen koiran kinusit... Sääliksi käy koiraa.

    • fdsafeawfawefaw

      Jopas on kummallista.. Mä käyn töissä useamman kymmenen kilometrin päässä kuutena päivänä viikossa. Silti jaksan hoitaa ja rakastaa koiriani. Toinen on 6v ja toinen vasta 11 vko. Isoa rotua kumpikin. Ikinä en pois antaisi, vaikka suuriosa vapaa ajasta meneekin koirien kanssa. Taitaa teinitytöllä kavereiden kanssa riehuminen ja meneminen mennä koiran ohelle. Vanhempasi olivat siis oikeassa kun eivät olisi koiraa sinulle halunneet. Toivottavasti otat opiksesi ja kuuntelet vanhempiasi tulevaisuudessa. He ovat kuitenkin kauas katseisempia kuin sinä. Tiesit kyllä että opiskelut ovat edessäsi, mutta kuvittelit että vanhempasi hoitavat koiran ja sinä vain paijaat sitä silloin tällöin. Ei koirat ole tavaroita, ne rakastavat ja kiintyvät ihan kuten ihmisetkin. Olet vielä niin lapsi ettet ole valmis huolehtimaan elävästä olennosta, se vaatii pyyteetöntä rakkautta. On siis parempi että luovut koirasta ja etsit sille hyvän kodin. Voit myös tietenkin päättää aikuistua ja saat itsellesi rakastavan ystävän vuosiksi eteenpäin.

    • Koiranpentu vaatii paljon. Vastuullinen omistaja stressaa ja kokee olonsa välillä väsyneeksi ja voimattomaksikin. Nimittäin vastuullinen omistaja haluaa pennusta yhteiskuntakelpoisen siis käskynalaisen ja turvallisen koirakansalaisen. Ei koirasta kasva yksinään hienokäytöksinen aikuinen. Pentu vaatii päivittäin kouluttamista. Kaikki opetetaan alusta, ovesta meno, ruokailu, hihna käytös, väistäminen, kaikki käskyt. Puhumattakaan siitä että ekat viikot luovutusiän jälkeen menee ihan siinä että koiralle opetetaan mitä saa purra ja mitä ei. Kaiken opettaminen on aikaa vaativaa ja sen lisäksi täytyy myös aktivoida pentua niin fyysisesti kuin älyllisestikin. Ihmisvauva on tyytyväinen kun saa ruokaa, unta ja jotain värikästä ja äänekästä katseltavaa sen lisäksi että saa olla vanhempien lähellä. Kun ihmislapsi tutustuu kaikkeen uuteen koskemalla käsillä, niin koiran pentu tekee sen suullaan. Talon remontointi ja kouluttautuminen on helppoa koirankasvatuksen rinnalla, niissä edistymiseen vaikutat itse. Koiran kasvattamisessa täytyy löytää parhaat mahdolliset keinot joilla asiat menee koiralle perille, niistä jokainen on yksilö eikä opi jotain vain siksi että ihminen päättää sen oppivan jonkin asian.

    • surullinen omistaja

      Ei koiran pitäminen aina niin helppoa ole. Joutuu sitä moni aikuinenkin luopumaan koirasta muuttuvien tilanteiden takia. En ymmärrä miksi täällä syyllistetään ihmistä, kun pitäisi kannustaa siihen, että hän miettii asiaa kunnolla ja etsii sitten paremman kodin koiralle, jos ei itse pysty siitä huolehtimaan.

      Itse joudun luultavasti luopumaan omasta silmäterästäni muuttuvien työtilanteiden takia, pitkää päivää. Ei ole oikein koiraa kohtaan, että hän joutuu olemaan yksin kellonkin ympäri ja lenkit jäävät lyhyiksi. Vaikka kuinka oli suunnitellut asiat menevän toisin, aina kaikelle ei vain voi mitään.

      • Joobax

        Koirillekin on päiväkoteja. Koissun ulkoiluttajan voi palkata erikseen. Itse en työtilanteiden muuttumisien (väliaikainen vaihe) takia koirastani luopuisi.


    • akjfhfhkxcbnöakuhf

      Tiedän tunteet tuosta väsymisestä.. Meidän perheessä on ollu koiria niin kauan kun muistan, ja se oli mukavaa. Olin päättänyt, et kun asun omillani, ja varallisuus antaa myöten, ostan oman koiran. Ja näin tein. Mutta voi kauhea miten kova työ se olikaan! En ikinä uskonut, et tulisi niin hirveä stressi ja masennus. Välillä ajattelin, etten pärjää, etten saa pennusta oikeanlaista koiraa. Välillä itkin itseni uneen. kun luulin, etten jaksa enään. Se suurin taakka tulikin siitä, kun jouduin ensimmäisen kerran elämässäni oikeasti kunnolla vastuuseen toisesta elämästä. Kissoja minulla oli ollut aina myös, mutta ne oli aivan ihan eri luokkaa kuin koira. Kun puhuin äidilleni näistä tuntemuksista, hän sanoi, että nuo kuulostavat ihan samalta, kuin mitä jotkut äidit saa synnyttämisen jälkeen.

      Nykyään koirani on jo vuoden, enkä ole luovuttanu. Nykyään olen kiitollinen, etten luovuttanut. Koska miten hieno koira tuosta tulikaan! Piti vain jaksaa ottaa itseään niskasta kiinni ja päättä, et mähän jaksan tehdä tän, kun sen halusinkin. Ja pitää vain uskoa itseensä. Tottahan se oli, et kun oli nuorempi tämä koira, ni omasta vapaa-ajasta ei ollut puhettakaan, ja kun 15 vuotias olet vielä, niin tiedän miten sitä vapaa-aikaa haluaa. Mutta sano mun sanoneen, kyllä se helpottuu tuosta vielä kun vain jaksat yrittää, etkä luovuta. Lopussa kiitos seisoo, ja olet tyytyväinen itseesi kun sait itsellesi kunnollisen koiran kumppaniksesi :3

    • Luttu

      voi ei, tiedän miltä sinusta tuntuu! itselläni on 1v3kk-ikäinen seropinarttu, ja viime kesä juoksuineen ja murrosikineen oli kamaa aikaa, varsinkin, kun työni oli epäsäännöllistä. itkin iltoja, kun mietin, täytyisikö minun luopua karvaturristani, mutta pysyin lujana ja pidin koirani. onneksi pidin, pentuaika tosiaan oli tähän mennessä se haastavin, nyt neiti on jo huomattavasti helpompi hoitaa, vaikka siihen kolmesta neljään tuntiin päivässä meneekin. tsemppiä, toivottavasti vanhempasi auttavat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      737
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe