Miksi koira ei tuu vastaan kun tulen kotiin?

Nukkuuvaan

Moikka, minulla on 7v chihuahua ja kun tulen kotiin se ei koskaa tuu minua vastaan tai odota oven edessä vaan nukkuu omassa korissa ja saan usein jopa herätä hänet... Harmittaa että hän ei tuu vastaan ku eikö yleisesti ajatelleen koirat odottavat innoissaan isäntänsä kotiin..? Onkohan hän yksinäinen ja masentunut vai onko kyse jostain muusta ja onko tilannetta mahdollista korjata jotenki?

56

7701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulis jep

Et ole kai hän mielestään odottamisen arvoinen. Kyllä koirillakin on ihmistuntemusta ja odotuksia.

• kuurous

.Et ole kai hän mielestään odottamisen arvoinen. Kyllä koirillakin on ihmistuntemusta ja odotuksia. .

Onko tullut koskaan vastaan ?
        Miesystäväni koira ei tullut enään vanhana vastaan koska oli tullut kuuroksi. Yleensä nukkui loppuvuosinaan kielletyllä paikalla kun mies tuli töistä. Ei tietenkään ollut vihainen koiralle joka oli kuuro. Salaahan nekin kaikkea tekevät.

• ppp30

Vaikea sanoa. Saattaa olla vain tavallista itsenäisempi luonne. Toisaalta hyväkin, ei ainakaan kärsi eroahdistuksesta. :)

Jos haluat parantaa suhdettanne, touhua koiran kanssa paljon kotona ollessasi. Opeta temppuja, leiki, mitä vaan koiran mielestä mukavaa.

• Tuliko mieleen

äkkiä päätellen koirasi on kuuro

• Koi_ruus123

Jos koira tervehtii ihmistä rauhallisesti (tai makaa omassa pedissään) ihmisen tullessa kotiin, se tarkoittaa sitä että koira oikeasti kunnioittaa ihmistä, eikä varsinkaan kärsi eroahdistuksesta. : ) Ihmiset sotkevat holtittoman hyppimisen ja riekkumisen usein pelkkään jälleennäkemisen iloon, vaikka oikeasti sillä on tekemistä dominoinnin kanssa.

• veit jalat suustani

Juuri näin! Omat koirani tulevat kyllä vastaan, mutta tervehtimään ne tulevat vasta, kun kutsun. Nuolaisevat kasvojani sitten, kun annan siihen luvan, eli tarjoan poskeni lipaisua varten. Näin sudetkin tervehtivät johtajaansa. Tämä ei tarkoita sitä, että olisivat vähääkään pelokkaita tai epävarmoja. Sitä eivät ole, vaan iloisia ja itsevarmoja koiria. Olen vain opettanut ne olemaan hössöttämättä, kun tulen kotiin. On miellyttävämpää ensin saada riisua ulkovaatteet rauhassa ja vasta sitten tervehtiä koirat.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta...mutta miten on kun ystävät ja eritoten tytär tulee ovesta meinaa revetä riemusta...olen melkein kateellinen😄🐾

• Nukkuuvaan

Jes Koi-ruus123! Niin ajattelinki. Koiramme on aika hyvin koulutettu, eikä turhia hyppelee ja rauhoittuu kun käsketään. Ehkä se tosiaan vaan kunnioita meitä je odottelee että tullaan herättämään sitä kun meille sopii ;)

• canis.familiaris

"Onkohan hän yksinäinen"..koira on koira, ei hän...=D

Aika erikoinen juttu. Nyt kiinnostaa enemmän miten koira reagoi, kun herätät sen? eli reaktio kotiin tulosta ja missä vaiheessa osallistuu yhteiseen olemiseen. Onko koira aina käyttäytynyt näin, vain milloin muutos on tullut.

Tervettä koiraa kyllä kiinnostaa ketä sisälle tulee. Reaktio siitä on eriasia kuin ap. kuvaama tilanne. Yksi asia voi olla mikä tuohon vaikuttaa on väsymys syystä tai toisesta.

• jytjhyj6huy

Onko ennen kuiteskin tullut vastaan?

Terveys? Oletko kohdellut koiraa väärin?

Vastaan tuleminen ei ole dominointia, kuten joku tuolla taas valehtelee. Älä usko.

• Koi_ruus123

Siksi kirjoitinkin, että "Jos koira tervehtii ihmistä rauhallisesti (tai makaa omassa pedissään) ihmisen tullessa kotiin, se tarkoittaa sitä että koira oikeasti kunnioittaa ihmistä". En siis ole väittänyt, että rauhallinen vastaantuleminen olisi dominointia (tietenkin koira saa olla ja sen pitääkin olla kiinnostunut siitä kuka tulee kotiin), mutta jos koira tulee vastaan hilluen holtittomasti, sillä on tekemistä dominoinnin kanssa. Tietysti, jos ihminen itse vimmaa koiraa tullessaan kotiin, hilluminen on vain opittu tapa. Mutta jos oletetaan, että ihminen tulee kotiin vaikka kauppakassien kanssa ja haluaisi tulla rauhassa sisälle ja koira hilluu ympärillä kielloista huolimatta, on johtajuusasioissa jotain vikaa.

Ehkä aloittajan siis pitäisi tarkentaa, osoittaako koira mitään mielenkiintoa siihen, kuka kotiin tulee ja onko koira ollut aina välinpitämätön? Oma koirani ainakin hillui pienenä tullessani kotiin, mutta nykyään käy vain katsomassa kuka tuli ja menee takaisin pitkälleen. Koirani siis oppi, ettei saavuta huonolla käytöksellä (hyppiminen ja riehuminen) mitään ja tietää, että saa huomiota sitten, kun minä itse olen valmis sitä antamaan.

• canis.familiaris
        Koi_ruus123 kirjoitti:

Siksi kirjoitinkin, että "Jos koira tervehtii ihmistä rauhallisesti (tai makaa omassa pedissään) ihmisen tullessa kotiin, se tarkoittaa sitä että koira oikeasti kunnioittaa ihmistä". En siis ole väittänyt, että rauhallinen vastaantuleminen olisi dominointia (tietenkin koira saa olla ja sen pitääkin olla kiinnostunut siitä kuka tulee kotiin), mutta jos koira tulee vastaan hilluen holtittomasti, sillä on tekemistä dominoinnin kanssa. Tietysti, jos ihminen itse vimmaa koiraa tullessaan kotiin, hilluminen on vain opittu tapa. Mutta jos oletetaan, että ihminen tulee kotiin vaikka kauppakassien kanssa ja haluaisi tulla rauhassa sisälle ja koira hilluu ympärillä kielloista huolimatta, on johtajuusasioissa jotain vikaa.

Ehkä aloittajan siis pitäisi tarkentaa, osoittaako koira mitään mielenkiintoa siihen, kuka kotiin tulee ja onko koira ollut aina välinpitämätön? Oma koirani ainakin hillui pienenä tullessani kotiin, mutta nykyään käy vain katsomassa kuka tuli ja menee takaisin pitkälleen. Koirani siis oppi, ettei saavuta huonolla käytöksellä (hyppiminen ja riehuminen) mitään ja tietää, että saa huomiota sitten, kun minä itse olen valmis sitä antamaan.

"Mutta jos oletetaan, että ihminen tulee kotiin "...se on pikemminkin kouluttamaton tapa. En kyllä edelleenkään yhdistä tuota kouluttamattomuutta johtajuuteen. Koira käyttäytyy missä tahansa tilanteessa, siten miten se on koulutettu, jos ei ole, menee koira tilanteisiin siten millainen sen luonne on.

Jos koira on pentumaisen iloinen, se kiihtyy ja hössöttää tai, jos koira on vahtiviettinen, sen menee sen mukaan myös tilanteisiin, jos taas koira on arka käyttäytyy se samoin jne..kaikkia yhdistää se, että onko koiran tapakoulutettu vahvemmin käyttäytymään tieanteissa, kuin miten sen vaistonvarainen käytös sitä ohjaisi tekemään.

Koira, jokas ei ole kiinnostunut ympäriststää, on jollain tavalla sairas tai sellaiseksi tulossa. Yleensä tässä vaiheessa aika pahastikkin.

• canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

"Mutta jos oletetaan, että ihminen tulee kotiin "...se on pikemminkin kouluttamaton tapa. En kyllä edelleenkään yhdistä tuota kouluttamattomuutta johtajuuteen. Koira käyttäytyy missä tahansa tilanteessa, siten miten se on koulutettu, jos ei ole, menee koira tilanteisiin siten millainen sen luonne on.

Jos koira on pentumaisen iloinen, se kiihtyy ja hössöttää tai, jos koira on vahtiviettinen, sen menee sen mukaan myös tilanteisiin, jos taas koira on arka käyttäytyy se samoin jne..kaikkia yhdistää se, että onko koiran tapakoulutettu vahvemmin käyttäytymään tieanteissa, kuin miten sen vaistonvarainen käytös sitä ohjaisi tekemään.

Koira, jokas ei ole kiinnostunut ympäriststää, on jollain tavalla sairas tai sellaiseksi tulossa. Yleensä tässä vaiheessa aika pahastikkin.

Voisi hieman lisätä sisältöä tuollaisiin johtajuus juttuihin, kun ihmiset sitä niin viljelee ja ilman sisältöä on siitä on tullut jonkinmoinen yleissana, joka sisältää kaiken.

Esim tuollainen hallitsematon reaktio sisääntulossa, ohjaa sitä liiikaa sattumat. Jos koiralle ei ole opetettu miten esim.eteiseen tullaan vastaan, ohjaa sitä liikaa itse tilanne hallitsemattomasti. Kun tilannetta aletaan purkamaan, niin usein sattuu ja tapahtuu (kuten vaikka kotiin tulo kauppakassien tai vastaavaa) Tässä tilassa useimmiten yllättäen vaaditaan koiralta jotain mihin se ei ole valmis tai mihin sitä ei ole opetettu. Tulee lähinnä uusi tilanne älämölöineen ja ristiriitoineen, johon koirakin sitten vastaa vaistonpohjaisesti.
        Ristiriitainen tilanne ennemmin kuin johtajuusjuttu on käsissä useimmiten.

Jos kommunikointi tai viestintätäpa on alunperin opetettu selkeäksi, niin vältytään yllättävissäkin tilanteissa yhteentörmäyksiltä. Jos tämä toimii, sillä saa tilanteen kuin tilanteen hoidettua koska koirakin ymmärtää selkeästi mitä nyt vaaditaan esim.keskeytys tai rauhoittuminen ymv.

Ihminen johtaa palettia ja siitä ei ole epäilystäkään, mutta minulle ei vieläkään ole auennut liittyykö johtajuuteen jokin laumajuttu vai puhutaanko yleensäkkin ihmisen johtajuudesta ihmisen tavoilla vai mistä.

• Koi_ruus123

Voisi hieman lisätä sisältöä tuollaisiin johtajuus juttuihin, kun ihmiset sitä niin viljelee ja ilman sisältöä on siitä on tullut jonkinmoinen yleissana, joka sisältää kaiken.

Esim tuollainen hallitsematon reaktio sisääntulossa, ohjaa sitä liiikaa sattumat. Jos koiralle ei ole opetettu miten esim.eteiseen tullaan vastaan, ohjaa sitä liikaa itse tilanne hallitsemattomasti. Kun tilannetta aletaan purkamaan, niin usein sattuu ja tapahtuu (kuten vaikka kotiin tulo kauppakassien tai vastaavaa) Tässä tilassa useimmiten yllättäen vaaditaan koiralta jotain mihin se ei ole valmis tai mihin sitä ei ole opetettu. Tulee lähinnä uusi tilanne älämölöineen ja ristiriitoineen, johon koirakin sitten vastaa vaistonpohjaisesti.
        Ristiriitainen tilanne ennemmin kuin johtajuusjuttu on käsissä useimmiten.

Jos kommunikointi tai viestintätäpa on alunperin opetettu selkeäksi, niin vältytään yllättävissäkin tilanteissa yhteentörmäyksiltä. Jos tämä toimii, sillä saa tilanteen kuin tilanteen hoidettua koska koirakin ymmärtää selkeästi mitä nyt vaaditaan esim.keskeytys tai rauhoittuminen ymv.

Ihminen johtaa palettia ja siitä ei ole epäilystäkään, mutta minulle ei vieläkään ole auennut liittyykö johtajuuteen jokin laumajuttu vai puhutaanko yleensäkkin ihmisen johtajuudesta ihmisen tavoilla vai mistä.

"Jos kommunikointi tai viestintätäpa on alunperin opetettu selkeäksi, niin vältytään yllättävissäkin tilanteissa yhteentörmäyksiltä. Jos tämä toimii, sillä saa tilanteen kuin tilanteen hoidettua koska koirakin ymmärtää selkeästi mitä nyt vaaditaan esim.keskeytys tai rauhoittuminen ymv."

Itse ainakin ymmärrän johtajuuden niin, että juuri tämä kommunikointi/viestintä ihmisen ja koiran välillä pelaa hyvin. Koira tietää, mitä ihminen siltä haluaa ja toteuttaa tämän käskyn uhmaamatta. Toki ihminen ei saa silti olla mikään diktaattori. Luulen, että jos koira riekkuu hullun ympäriinsä ihmisen tullessa kotiin, "johtajuudessa" mättää jokin muukin. Esim. muiden koirien ohitukset, vieraiden ihmisten tervehtiminen, luoksetulo ym. voivat olla vaikeita. Lyhyesti sanottuna, koira vähät välittää mitä omistaja sille sanoo.

Ehkä johtajuus muistuttaa auktoriteettia. Esim. jos lapset riehuvat luokassa, hyvä opettaja pystyy rauhoittamaan heidät jo katseellaan. Sama juttu koirien kanssa.

• canis.familiaris
        Koi_ruus123 kirjoitti:

"Jos kommunikointi tai viestintätäpa on alunperin opetettu selkeäksi, niin vältytään yllättävissäkin tilanteissa yhteentörmäyksiltä. Jos tämä toimii, sillä saa tilanteen kuin tilanteen hoidettua koska koirakin ymmärtää selkeästi mitä nyt vaaditaan esim.keskeytys tai rauhoittuminen ymv."

Itse ainakin ymmärrän johtajuuden niin, että juuri tämä kommunikointi/viestintä ihmisen ja koiran välillä pelaa hyvin. Koira tietää, mitä ihminen siltä haluaa ja toteuttaa tämän käskyn uhmaamatta. Toki ihminen ei saa silti olla mikään diktaattori. Luulen, että jos koira riekkuu hullun ympäriinsä ihmisen tullessa kotiin, "johtajuudessa" mättää jokin muukin. Esim. muiden koirien ohitukset, vieraiden ihmisten tervehtiminen, luoksetulo ym. voivat olla vaikeita. Lyhyesti sanottuna, koira vähät välittää mitä omistaja sille sanoo.

Ehkä johtajuus muistuttaa auktoriteettia. Esim. jos lapset riehuvat luokassa, hyvä opettaja pystyy rauhoittamaan heidät jo katseellaan. Sama juttu koirien kanssa.

"Ehkä johtajuus muistuttaa auktoriteettia. Esim. jos lapset riehuvat luokassa, hyvä opettaja pystyy rauhoittamaan heidät jo katseellaan. Sama juttu koirien kanssa"...Yksi parhaiten ja ymmärrettävimmin ilmaistu asia.

Niin moni taas hakee tuon johtajuuden jollain susillaumadiipadaapalla ja sen esimerkeillä. Sitä en oikein ymmärrä.

• hiast

"Ehkä johtajuus muistuttaa auktoriteettia. Esim. jos lapset riehuvat luokassa, hyvä opettaja pystyy rauhoittamaan heidät jo katseellaan. Sama juttu koirien kanssa"...Yksi parhaiten ja ymmärrettävimmin ilmaistu asia.

Niin moni taas hakee tuon johtajuuden jollain susillaumadiipadaapalla ja sen esimerkeillä. Sitä en oikein ymmärrä.

Jos opettaja pystyy rauhoittamaan oppilaat katseellaan,meidän koulussa ei ole yhtään ¨hyvää opettajaa¨.

• Kuten jo kysyttiin,niin oleellista on,onko noin aina tehnyt (tuskin) tai mistä lähtien...
      Normaalistihan koira vastaan tulee,ellei sitä ole jostain syystä opetettu pysymään jossain paikassa.
      Lähinnä tulee mieleen,että jos koira on unessa,niin se ei kuule,kun tullaan eli kuulossa vikaa.Ei normi koira todellakaan sikeitä vetele,jos joku tulee.Vanhuuden " höppänyys"juttujakin voisi olla,mutta toisaalta tuon ikäinen kääppänä ei ole vielä vanha.
      Paikallaan vielä voisi pysyä,jostain syystä.Jos esim.opetettu siihen tai koiraa ei nyt erityisemmin,öh,omistajakaan tunnu kiinnostavan,tai jos vaikka joku paikka jostain syystä präkää,ettei viitsi liikkeele lähteä.
      Mitään johtajahömppää tuossa ei ole,eikä ylipäätään siinä miten koira toimii tullessa.
      Koiralle,jo pennulle,on normaalia tulla innoissaan vastaa,jopa hyppiä.
      Se sitten,miten koira toimii vastaantullessa viimekädessä,on ihan pelkkä ihmisen sille opettama tapa toimia tai sallima.

• kkfhfhh

Eräs tutkimus oli aiheesta ja jos koira on äly iloinen, hyppii ja vouhottaa, koira ei ole terve ja iloinen, koiran pitäisi tulla laumanjohtajaa rauhallisen iloisesti tervehtimään ja mennä automaattisesti omalle paikalleen makaan kunnes laumanjohtaja kutsuu koiran luokseen, jos kutsuu.

Minun koirani tulee juuri näin vastaan, iloisen rauhallisesti tulee vastaan ja samantien menee omalle paikalleen makaan. Joskus kutsun luokseni ja rapsutan hetken ja tästä koirani nauttii :)

Tuo caniksen jutut niiin höpöä kuin olla ja voi, mistä lienee oppinsa saanut :D

• canis.familiaris

"Tuo caniksen jutut..." niin pääasiassa mielipiteitä..

Hyvä että sinulla on ollut noin viisaita koiria, jotka oppivat ihan itsestään tavoille. Kaikilla ei käy moinen tuuri koiran valinnassa ja siksi niitä pitää kouluttaa.

Mikä on tervehtimisen perimmäinen tarkoitus laumassa?

• Olisi mielenkiintoista nähdä ko.tutkimus.Miten tehty ja ketä tehneet,jos sellainen on...

Oletko koskaan nähnyt,miten alle luovutusikäiset pennut reagoi,kun emo menee niiden luo,oltuaan poissa ;)
        Entä miten ne reagoivat,kun kasvattaja menee niiden luo ;)
        Ne nimenomaan on iloisia,hyppii ja vouhottaa.Eli ne on sitten joko ko.tutkimukseen mukaan sairaita tai/ja ei-iloisia o_O
        Tai sitten,jonkun tahon mukaan dominoivat niin emoaan,kuin kasvattajaansakin,öh.

Mutta,eiköhän tuo ole ihan kuitenkin normi koiran toimintamalli,lajityypillinen,joka juontuu jo pentuajalta.
        Toki jotain yksilöeroja on,joku rauhallisempi koira luonnostaan toimii myös tuossa tilanteessa rauhallisemmin,kun taas vilkas ja tempperamenttinen tasan niin viirupäänä,kun sen sallitaan.
        Itsenäinen rotukin voi vastaanottaa hillitymmin,voimakkaammin leimautuva taas ylitsevuotavammin.
        Se kuitenkin,miten viimekädessä toimvat tulee juuri siitä,miten annetaan toimia tai/ja miten koira on opetettu.Oli sitten kyse minkä tyyppinen koira tahansa.

Pelkästään jo maalaisjärjellä ajatellen,saati koiran käyttätymistä ajatellen jo luonnostaan,en näe yhtään mitään tekemistä dominoinnin kanssa,kunnioituksen puutetta tai mitään johtajuushömppää.

Ja tosiaan,mikä on tervehtimisen tarkoitus laumassa.Jos koira makaa vaan petillään,niin eipä ihan tuohon tarkoituksen sisään mahdu...

Ai niin,jos minun koirani eivät reagoisi kotiintulooni kuin makaamalla pedillään,niin mittaisin oitis niiltä kuumeen.Sen jälkeen kiikuttaisiin ne oitis lekurille.Jos niiltä osin olisi kunnossa,niin miettisin perinpohjaisesti mitä suhteessamme olisi vialla,jos noin vähät välittää...

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä ko.tutkimus.Miten tehty ja ketä tehneet,jos sellainen on...

Oletko koskaan nähnyt,miten alle luovutusikäiset pennut reagoi,kun emo menee niiden luo,oltuaan poissa ;)
        Ne nimenomaan on iloisia,hyppii ja vouhottaa.Eli ne on sitten joko ko.tutkimukseen mukaan sairaita tai/ja ei-iloisia o_O
        Tai sitten,jonkun tahon mukaan dominoivat niin emoaan,kuin kasvattajaansakin,öh.

Mutta,eiköhän tuo ole ihan kuitenkin normi koiran toimintamalli,lajityypillinen,joka juontuu jo pentuajalta.
        Toki jotain yksilöeroja on,joku rauhallisempi koira luonnostaan toimii myös tuossa tilanteessa rauhallisemmin,kun taas vilkas ja tempperamenttinen tasan niin viirupäänä,kun sen sallitaan.
        Itsenäinen rotukin voi vastaanottaa hillitymmin,voimakkaammin leimautuva taas ylitsevuotavammin.
        Se kuitenkin,miten viimekädessä toimvat tulee juuri siitä,miten annetaan toimia tai/ja miten koira on opetettu.Oli sitten kyse minkä tyyppinen koira tahansa.

Pelkästään jo maalaisjärjellä ajatellen,saati koiran käyttätymistä ajatellen jo luonnostaan,en näe yhtään mitään tekemistä dominoinnin kanssa,kunnioituksen puutetta tai mitään johtajuushömppää.

Ja tosiaan,mikä on tervehtimisen tarkoitus laumassa.Jos koira makaa vaan petillään,niin eipä ihan tuohon tarkoituksen sisään mahdu...

Ai niin,jos minun koirani eivät reagoisi kotiintulooni kuin makaamalla pedillään,niin mittaisin oitis niiltä kuumeen.Sen jälkeen kiikuttaisiin ne oitis lekurille.Jos niiltä osin olisi kunnossa,niin miettisin perinpohjaisesti mitä suhteessamme olisi vialla,jos noin vähät välittää...

Tutkimus yksi. Yleensä yhtä tukee toinen, kolams jne joista muodostuu yhtenäiset havainnot. Miten muuten tutkimuksesta saadaan luotettava?

Tervehtiminen:
        Minä olisin huolissani, jos koira ei tule eteiseen vastaan tai reagoi tulemiseeni. Olisin huolissani koirasta tai itsestäni, koska sisääntulon havainnointiin kuuluu mielenkiinto elinympäristöstään. Vastaan tulolla pitää todeta se että onko tulija vieras (epävakaatila) tai tuttu (vakaatila)

Itse tervehdyksen tarkoitus on on suhdetta vahvistava. Voi ollla yllättävää joillekin, että koira ym.maailmassa tätä vahvistusta tehdään päivittäin ja niin kauan, kun se on laumalle tarpeen. Tilanteetkin tuppaa muuttumaan "laumassa" aika nopeasti. Siksi tervehtiminen on koiralle (ja ihmiselle) tärkeä asia. Leikilliseti voisi sanoa, että sillä uudistetaan ja vahvistetaan vanha saavutettu asema ja suhde.

• Koi_ruus123
        molossi kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä ko.tutkimus.Miten tehty ja ketä tehneet,jos sellainen on...

"Se kuitenkin,miten viimekädessä toimvat tulee juuri siitä,miten annetaan toimia tai/ja miten koira on opetettu.Oli sitten kyse minkä tyyppinen koira tahansa.
        Pelkästään jo maalaisjärjellä ajatellen,saati koiran käyttätymistä ajatellen jo luonnostaan,en näe yhtään mitään tekemistä dominoinnin kanssa,kunnioituksen puutetta tai mitään johtajuushömppää."

Ehkä tätä pitää sitten ajatella niin, että jos koiran ei haluta pomppivan tervehtimistilanteessa ympäriinsä ja se tekee näin silti (omistajan käskyistä ja eleistä huolimatta), johtajuudessa ei ole kaikki kunnossa. Eli koira ei välitä siitä, mitä omistaja sille sanoo. Ainakaan minusta johtajuus ei ole mitään diipadaapaa, vaan ajattelen sen vain niin, että koira tottelee omistajaa ja omistajalla on koiraan tietty auktoriteetti (kuten selitin jo aiemmin).

Jos taas koira saa omistajan puolesta riehua ja melskata hulluna ympäriinsä tervehtimistilanteessa, johtajuudessa tuskin on vikaa, koska omistaja tietoisesti sallii tämän käytöksen.

• Koi_ruus123 kirjoitti:

"Se kuitenkin,miten viimekädessä toimvat tulee juuri siitä,miten annetaan toimia tai/ja miten koira on opetettu.Oli sitten kyse minkä tyyppinen koira tahansa.
        Pelkästään jo maalaisjärjellä ajatellen,saati koiran käyttätymistä ajatellen jo luonnostaan,en näe yhtään mitään tekemistä dominoinnin kanssa,kunnioituksen puutetta tai mitään johtajuushömppää."

Ehkä tätä pitää sitten ajatella niin, että jos koiran ei haluta pomppivan tervehtimistilanteessa ympäriinsä ja se tekee näin silti (omistajan käskyistä ja eleistä huolimatta), johtajuudessa ei ole kaikki kunnossa. Eli koira ei välitä siitä, mitä omistaja sille sanoo. Ainakaan minusta johtajuus ei ole mitään diipadaapaa, vaan ajattelen sen vain niin, että koira tottelee omistajaa ja omistajalla on koiraan tietty auktoriteetti (kuten selitin jo aiemmin).

Jos taas koira saa omistajan puolesta riehua ja melskata hulluna ympäriinsä tervehtimistilanteessa, johtajuudessa tuskin on vikaa, koska omistaja tietoisesti sallii tämän käytöksen.

"Ehkä tätä pitää..." Jep.Noin verraten voisi jo miettiäkkin näitä "johtajuusjuttuja".
        Tai voisi sanoa,että ei ehkä ole suhde oikein kondiksessa.Toinen vaihtoehto voisi olla myös,että ei ole vaan asiaa kunnolla opetettu ja vaadittu.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"Ehkä tätä pitää..." Jep.Noin verraten voisi jo miettiäkkin näitä "johtajuusjuttuja".
        Tai voisi sanoa,että ei ehkä ole suhde oikein kondiksessa.Toinen vaihtoehto voisi olla myös,että ei ole vaan asiaa kunnolla opetettu ja vaadittu.

No sellainen henkilö, jonka koira riekkuu "koulutuksesta" huolimatta, niin voisi kyseenalaistaa tapaansa kouluttaa ja suhdettaan koiraan ylipäätään. koiraan..

Juu kyllä omaan auktoriteettiin rakentuu ja koira valitaan sen mukaan.

• Petri..

Lukekaa Cesar Millanin kirjat ja Jan Fennelin, opitte miten koirien kanssa pitää elää! Niin älyttömän moni tekee koirien kanssa väärin, kaikki lähtee vahvasta laumanjohtajuudesta, aina!! Kun tutkitte miten sudet elää luonnossa, tiedätte miten koirien kanssa tulee elää ja kuinka koiria pitää kohdella ja kouluttaa! Suden ja koiran dna.ssa on vain prosentin ero! Joku tyhmistä tyhmin idiootti sanoo, ettei koiria voi verrata susiin..heh tuommoisten takia maailmas niin paljon ongelmia!

• tyrkky

Petri muah hah hah...nyky lemmikkikoirat polveutuu kyllä kesyyntyneistä villikoirista....lueppa jätkä Tuire Kaimion kirjoja niin saat vähän uutta näkökulmaa :) Ihan suomalainen asiantuntija ei tartte hakea ameriikka hömppää, tosin myönnän pitäväni Fennelistä...

• tyrkky

se onkin britti, ehkä siksi :D

• Nukkuuvaan

Koira ei itse asiassa varmaankaan koskaan tullupäivittäin vastaan...se siis tulee kyl joskus, mut ei joka päivä. Kuitenkin aina kun olemme kotona ku ovikello soit tai joku tulee sisään se tulee aina katsomaan kuka tuli ja haukahtaa muutaman kerran. Koira on kyl just ollut eläinlääkärissä ja on oikein terve ja todella hyvin hoidettu. Tietty toivoisin kuitenkin että se tulisi vastaan, mut jos se vaan nukkuu ja nousee ylös yleensä vasta silloin kun tulen keittiöön kassien kanssa, onhan sekin ok. Kun herätän koiran se on aina iloinen ja tulee syliin rapsutettavaksi. Samoin kun se tulee keittiöön (jos en ehtinyt herättää sitä vielä), se venyttelee ja tulee rapsutettavaksi...

• Koi_ruus123

Voisiko sitten olla niin, että koira kuulee, että juuri sinä tulet kotiin? Se tietää sen jo etukäteen esim. tavasta, miten laitat avaimen lukkoon tai kävelet portaissa (jos asutte kerrostalossa). Koira tietää, ettei se saa huomiota ennenkuin sinä haluat huomioida koiraa, joten se pysyy paikoillaan. Kun taas vieras tulee oven taakse, koira ei etukäteen tiedä kuka siellä on ja menee katsomaan.

Täällä taidetaan taas tehdä tästäkin asiasta isompi ongelma kuin se onkaan. Koira on todettu eläinlääkärissä terveeksi, se käyttäytyy muuten iloisesti, eikä oletettavasti muita "ongelmia" esim. koulutuksen suhteen ole.

Itsekin suosin sitä tapaa, että kutsun itse koiran luokseni rapsutettavaksi. Joskus saatan *iik!* rapsuttaa sitä ohikulkiessani, kun koira makoilee paikallaan. Minusta tärkeintä on ettei huomioi koiraa silloin, kun koira sitä itse vaatii (eli vaikkapa juuri omistajan palatessa kotiin).

• Rotikan omistaja 8v

Heh hyvää päivää sentään, koitappas tyrkky nyt mennä peilin eteen, näet erittäin tietämättömän ihmisen!! Olet väärässä ja sen myöntää varmasti jokaikinen koirista tietävä, kaimio varmasti ok ihminen mutta hänen teoriat vääriä ja senki jokainen ammatttilainen myöntää!

• Ollaan sitä nyt niin

ammattilaista ettei riitä edes kaksi t-kirjainta.

• Myös koiran omistaja

Koira ei ole koskaan hän, vaan se.

• jojgojwo

Lauman hierarkiassa alemmat tulevat tervehtimään ylempäänsä tämän saavuttua. Voit mietiä tämän perusteella mikä teillä mättää ja miksi chihauhau ei vaivaudu paikalle... Itse vahvistat vielä tätä käytöstä menemällä koiran luokse heti saavuttuasi kotiin ja palkitsemalla huomiolla suoraan nukkkumapaikalle törkeästä käytöksestä.

• entlebucdiggari

Juuri näin! Laumassa alempiarvoiset yrittävät miellyttää ylempiarvoista. Laumanjohtaja vain ottaa ihailun ja ilon vastaan. Ei yllytä reaktiota, mutta ei myöskään kiellä. Jos koira ei tule vastaan laumanjohtajaa, ei laumanjohtaja lähde hakemaan tai antamaan huomiota alempiarvoiselle nukkumispaikalle! Jos näin tapahtuu omistajan saapuessa kotiin, laumanjohtaja on tämä chihu siellä korinsa pohjalla..

• EL.a . K:IM
        entlebucdiggari kirjoitti:

Juuri näin! Laumassa alempiarvoiset yrittävät miellyttää ylempiarvoista. Laumanjohtaja vain ottaa ihailun ja ilon vastaan. Ei yllytä reaktiota, mutta ei myöskään kiellä. Jos koira ei tule vastaan laumanjohtajaa, ei laumanjohtaja lähde hakemaan tai antamaan huomiota alempiarvoiselle nukkumispaikalle! Jos näin tapahtuu omistajan saapuessa kotiin, laumanjohtaja on tämä chihu siellä korinsa pohjalla..

entlebucdiggari

Kyllä.

• fghfh

Totta, koskaan ei saa mennä koiran luokse,AINA laumanjohtaja kutsuu luokse ja myös käskee pois!! Koskaan ei saa huomioida koiraa jos koira tulee luokse kutsumatta!!

• "koskaan ei saa mennä koiran luokse" Oletkos nyt ihan tosissasi... :D
        Olisi kyllä aika ankeeta,jos pitäisi noin ihmeellisten sääntöjen mukaan toimia.
        Noh,onneksi minulla on ollut aina niin tietämättömiä koiria ollut,ettei moisia ole kuullut.
        Ei sitten ole saanut mitään turhia traumoja tai pomokohtauksia :D,kun ei ole moista toteutettu.Ei edes ajatuksen tasolla :D
        Itse asiassa,harvoin niin on,etten koiria huomioi millään tavalla,kun luokse tulee.Ja koirien luo menen ihan koska vaan ja milloin vaan,jos mieli tekee.
        Mutta täytyy pitää ne sitten vaan pimennossa,ettei tiedä miten kuuluu toimia...

• Ai niin,piti vielä kysymäni,jos koskaan ei saa mennä koiran luo ja meneekin,mitä sitten tapahtuu?Mitä se tekee koiralle?
        Entä mitä tapahtuu,jos koiraa huomioi,kun se tulee kutsumatta?

Jos on kyse itsenäisestä rodusta,niin miten koira oppii ottamaan kontaktia omistajaansa oma-aloitteisesti,jos se siltä evätään heti pennusta?
        Vai eikö se ole hyvä asia lainkaan esim.koulutusta ajatellen?

• tapauskohtaista

Että näin, esimerkkinä.

Makaat asfaltilla verisenä, jäit auton alle ja koirasi juoksi jonkun matkaa pois sinusta, säikähtäneenä. Sinä olet tajuton, ihmisiä kerääntyy tapahtumapaikalle ja kutsuvat koiraasi kun tuntevat sen. Koira istuu ihmetellen perseellänsä mutta ei tule luokse koska laumanjohtaja ei ole sitä kutsumassa.

Laumanjohtajuuttakin on yhtä montaa sorttia kun on koiriakin.

• kukkahattu-koiratäti

Kylläpä te kaikki olette n iin kovasti viisaita! Mulla on tällä hetkellä 3 koiraa, ja olen koirien kanssa elellyt koko ikäni yli 40 vuotta. Ja nykyisistäkin koirista yksi on toivoton riekkuja ja perään ulisija, eli kärsii eroahdistuksesta, vaikka on koiraseuraa, yksi muuten vain vilkas ja kiltti touhuaja, yksi sitten omissa oloissaan jurottaja. Ja varmaan on ollut samantapainen peruskoulutus kaikilla. Eli eroja on koirien luonteissakin. En olisi huolissani, vaikka koira ei joka reissulta tullessa tule tervehtimään, jos on muuten terveen ja reippaan oloinen ja muuten käyttäytyy omistajaa kohtaan ystävällisesti ja kiinnostuneesti.

• Hehe huvittavaa

Vai ei koira tervehdi..
      Ei koiraa saa jättää yksin kotiin,monet koirat pitää hirveetä älämölöä kun omistaja on poissa.

• fani2011

Onneksi meidän koira on aina ollut hiljaa, kun olemme olleet poissa kotoa, esim. käymässä kaupassa, töissä ym.
        (naapureilta saan aina tiedon asiasta kun kyselen)

Kotona ollessamme koira ei hauku, muuten kuin pyydettäessä tai ovikellon äänen kuullen. Mutta lopettaa haukkumisen heti kun komennetaan.

Ja koiran kyllä saa jättää yksin kotiin, kunhan koira on oppinut tavoille ja eihän koira muuten totu jäämään yksin kotiin, jos sitä ei koskaan jätetä yksin.

• EL.a . k:IM

Hehe huvittavaa

Fiksuimmille yksilöille voi jättää vaikka radion päälle, niin ei tunne yksinäisyyttä.

Mutta Junteille ei voi tehdä sitä, koska alkavat luulla sitä toosaa Isännäkseen.

• Koiran hännän alus

Kyllä koira koiran, isäntänsä tuntee...
      Kysy koiralta, mikä sillä on?
      Äläkä aina työnnä herkkuja sen nenän alle.

• kungs

Meidän koira tulee aina iloisena vastaan ja hieman vouhottaa. Mutta ei yleinsä vouhota kovin paljoa.

Minusta on mukavaa kun koira tulee iloisena vastaan, eikä ole kuin poissaoleva.
      Kuka muukaan tulee niin iloisena ja häntäänsä heiluttaen vastaan tervehtien!

Koiramme on jo kohta 10vuotias ja iloitsen siitä kun se tulee iloisena vastaan.
      Ei se tarkoita, etteikö koiraa olisi koulutettu ollenkaan jos se tulee iloisena vastaan, päinvastoin, luulisin todellakin että koiralla olisi jokin vialla jos ei tulisi.

Koirat yleinsäkkin kunnioittaa omistajiaan ja tekee miellyyttääkseen vaikka mitä.

• ppp30

Hei 'Rotikan omistaja 8v'. Perustelepa väitteesi: "kaimio varmasti ok ihminen mutta hänen teoriat vääriä ja senki jokainen ammatttilainen myöntää!"

Siis miten Kaimion teoriat ovat vääriä? Onko sinulla tutkittua tietoa väitteesi tueksi vai mistä moinen varmuus? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

• Harmaanmustanruskea

Kyllä se on vähän koirasta ja sen luonteesta kiinni, miten se tervehtii.

Itselläni on 22 vuotta ollut koiria, kasvatan palveluskoiria ja siinä rinnalla on ollut kaikenrotuista rescue-tapausta ja kodinvaihtajaa ja taloon muuten vaan tupsahtanutta - ja jäänyttä. Osa on ollut melko riehakkaita tapauksia, juuri koulutuksen puutteen takia. Mutta yksikään kouluttamani karvanaama, rodusta riippumatta, ei ole jäänyt koriinsa makailemaan, vaan aina siinä on tultu nurkille edes istuksimaan ja häntää heiluttamaan, ja sitten on luvan kanssa tervehditty.

Kuuloa hiukan epäilisin minäkin, jos koira ei edes havahdu. Meillä on ollut kuuro dalmatialainen. Käveletkö ihan sen ohi, kun menet kassien kanssa? Se ehkä silloin saa vainun ja ilmavirran sinusta paremmin?

Koitappa tehdä kuulotesti niin, että koira on selin sinuun. Kutsu sen nimeä hiljaa ja seuraa reagoiko. Napsuta sormia. Tiputa jotain lattialle ja katso kääntyykö edes korva.

Jos koira reagoi ääniin, niin sitten ei ole ainakaan kuulosta kiinni.

Käyttekö kerran vuodessa eläinlääkärin tarkastuksessa?

• m

Enpä usko että kuulolla on asian kanssa mitään tekemistä. Eikä apattisuudella. 3-vuotias koiramme ryntää isäntää vastaan joka kerta hänen tullessa sisälle (isäntä kun on sallinut moisen käytöksen).
      Minua koira tuskin edes vilkaisee tullessani kotiin, ellen kutsu luokse. Minä kun taas olen palkinnut rauhalliset käytökset, ja koira tietää että minuun ei "riehumiset" pure.
      Ja se ettäkö koira ei olisi "kiinnostunut" katsomaan kuka tulee?? Kun on muka "apaattien" tai "huonosti kohdeltu"??
      Kyllähän koira sen jo kuulee askelien perusteella kaukaa, jos tulija on perheen jäsen... Tunnistavathan koirat isäntäperheen auton ännenkin jo kaukaa. Ole vain iloinen jos koirasi on rauhallinen. Silloin se voi hyvin, ja luottaa sinuun, eikä tunne että pitäisi olla "vahtimassa" tekemisiäsi/tulemisiasi.

• taavitiivi3

Koira on kuin ihminen..ne tunteet, jos koira ei tule vastaan niin se on luokkantunut sinulle :-(

• Se ei diggaa sua

muusta tuskin on kysymys.

• Koirasi.

On vuosia sitten huomannut,ettet osaa tervehtiä sitä,siksipä sekään ei enään halua tervehtiä sinua.

• EL.a . K:IM

Nukkuuvaan

Sä olet lellinyt sen luulemaan, että se on sun isäntä.

Koira tarvitsee johtajan.

Pistä se pariksi päiväksi paastolle, niin oppii tajuamaan, kuka tuo ruuan kotiin.

Ihan kylmästi vain. Ei se siihen kuole.

Anna sille kuitenkin vettä, että se ei kuihdu.

Mutta ei ruokaa ollenkaan.

Se on sen jälkeen tikkana ovella vastassa, kun tulet himaan.

• Canis Lupux

Onko hän ,minkä ikäinen? Onko hän koskaan tullut vastaan ovelle? Ensimmäiseksi kyllä tulee mieleen, että hänen kuulonsa on heikentynyttä tai että hän on jopa kuuro, Kannarraisi käydä hänen kanssaan eläinlääkärin vastaan otolla.

• ........

ap tais viestissään sanoo että koira on 7v.

kannattaa lukee viesti kokonaan läpi vaikka pari kertaa ja sit vasta kysyä.

• Nukkuuvaan
        ........ kirjoitti:

ap tais viestissään sanoo että koira on 7v.

kannattaa lukee viesti kokonaan läpi vaikka pari kertaa ja sit vasta kysyä.

Koira ei siis ole sairas eikä kuuro, se on vaan erilainen. En haluaiskaan samanlaista koiraa kuin kaikilla muilla. Minun koira on sellainen että kun kutsun sen, se juoksee iloisesti luokseni, kun juttelen sille se kuuntele ja katso kanssani formulat. Se tottelee todella hyvin ja ruolla en ole yleensä palkinnut sitä, vaan silittämällä ja kehumalla. Se on sitä paitsi todella leikkisä ja iloinen veijari.

• Koiraaimmeinen

Minulla on aivan ihana koira. Hän tulee aina häntä heiluen vastaan ja hän vinkuu ja hyppii aivan villisti. Jotain outoa tuossa on jos koira ei tule edes vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      153
      11468
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8122
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      56
      5954
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      166
      4947
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      17
      4714
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      37
      4371
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      100
      4262
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      90
      3565
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80