Eurooppalaisia ruokia?

jokuinvaan

Olen opiskelemassa Amerikassa ja haluaisin leipoa/kokata perheelle jonka luona asun, jotain suomalaista tai eurooppalaista. Olisiko kellään mitään ideoita? Ja miellellään kasvisruokia?
Kiitos etukäteen. :)

19

967

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • finnish...

      Leivo perinteistä pullaa, marjapiirakkaa tai korvapuusteja. Kai sieltä tarvikkeet saat. Paista räiskäleitä.
      Karjalanpaistia perunamuussia
      burgundin pataa ja riisiä

    • on uusavuton

      Jos ei itsellä päässä ruoasta tuon enempää liiku, niin ei se neuvomalla parane.
      Kokemustakin ruoanlaitossa tarvitaan, aloittajan sapuskoista ei taida ohjeillakaan syötäviä saada.

      • jokuinvaan

        Kiitos vaan, mutta eipä ollut ongelma.


      • paraskin kehuja
        jokuinvaan kirjoitti:

        Kiitos vaan, mutta eipä ollut ongelma.

        Oman nenän altahan ne parhaat kehut saa. Muiden mielipiteet poikkeaisivat varmaan suuresti sinun näkemyksestä.


      • jokuinvaan
        paraskin kehuja kirjoitti:

        Oman nenän altahan ne parhaat kehut saa. Muiden mielipiteet poikkeaisivat varmaan suuresti sinun näkemyksestä.

        Taitaa jollain olla vähän huono päivä. Olen ihan ennenkin laittanut ruokaa. Ei tarvitse tulla keskusteluihin ja valittaa, kun ei toisesta tiedä mitään. Tiedän itse mitä ruokaa pystyn laittamaan ja mitä en. Mitä keskustelussa kysyin, oli ideoita ei mielipiteitä/olettamuksia minun ruoanlaitto taidoistani.


      • älä höpäjä
        jokuinvaan kirjoitti:

        Taitaa jollain olla vähän huono päivä. Olen ihan ennenkin laittanut ruokaa. Ei tarvitse tulla keskusteluihin ja valittaa, kun ei toisesta tiedä mitään. Tiedän itse mitä ruokaa pystyn laittamaan ja mitä en. Mitä keskustelussa kysyin, oli ideoita ei mielipiteitä/olettamuksia minun ruoanlaitto taidoistani.

        Jos ei tuon vertaa päässä liiku, että täältä kysytään ideoita, niin tuskin siinä ruokaakaan osaa sellainen tyhjäpää tehdä, eikä ruoanlaitto ole mitään ydinfysiikkaa.


    • ota ensikerralla

      sapuskakirja mukaan.

      • jokuinvaan

        Niin teen :D


    • ukko ennen eläkettä

      Laita ihmeessä kaalisoppaa (ilman liman lihaakin käy). Se oli ravintolassani Washingtonissa ehdoton soppa ykkönen.(jauhelihalla).

      Toinen suosikki oli valkosipuliperunalaatikko. (Viipaloituja perunoita, vettä, suolaa ja reilusti valkosipulipulveria uuninpaannuun noin tunniksi. Kelpasi monelle friessien tai kaalisalaatin vaihtoehdoksi.

      • garlicue

        Muuten yes mutta ei ikinä, ikinä , ikinä valkosipulipulveria ! Tuoretta on varmasti saatavilla.


    • Keittiöihme

      Kyllä,kaalipata oli hyvä idea !
      Ohje 4:lle
      Silppua puolikas kaali suikaleiksi,laita teräskattilan pohjalle öljyä,freesaa kaalia, niin että hiukan menee kasaan,silppua 1 sipuli sekaan ja n 4 porkkanaa palasina.
      Lisää vettä ja hauduta seosta hiljaisella tulella.Lisää pari desiä riisiä,ihan sama onko irto vai puuromallia.lorauta tummaa siirappia pataan ja mausta suola,valkopippuri.Saa olla sakeaa,joten älä laita sitä vettä ämpäritolkulla.Kaalin ei tarvitse siinä alussa peittyä veteen,sehän menee kasaan.
      Uunipannari tai letut vois olla ihan kiva mansikkahillon ja vaniljajäätelön kanssa.
      Maitolitraa kohti reilu 1/2 ltr vehnäjauhoja,hiukan suolaa ja hiukan sokeria,3 munaa ja sulatettua voita n. 50 gr.Sekoita taikina,anna hiukan turvota, saa olla paksuhkoa,katso jauhon määrä.Laita pannulle leivinpaperi,että saat pannarin irti pannusta. 200 C n.25-30 min. Älä hätäile,anna kypsyä,niin ei maistu raaka vehnäjauho.

      • sama kuin edellä

        Niin ja siis paistijauheliha unohtui kaalipadasta.Ruskista n. 500 gr pannulla ja laita muun mössön sekaan muhimaan.Kypsennä kunnes kaali ja riisi on pehmeitä.Padan kuuluu olla hiukan imelä.Puolukkahilloa lisukkeeksi.


    • jasserbabec

      Kebab riisillä on nykyään suomalainen perinneruoka. Päälle muutama turkinpippuri.

    • exvaihtari

      - Hernekeitto, pannari, hillo ja kermavaahto on maistunut yleensä aika monille ulkomaalaisillekin. Kasvishernekeittoon voi laittaa sipulia ja porkkanaa antamaan makua ja väriä.

      - Kesäkeitto, korvapuusti ja kahvi. Maitoon tehty keitto on hyvin suomalais-skandinaavinen.

      - Kalakeitto, lämmin mustikkapiirakka, kylmä maito ja kahvi.

      - Pinaattiletut, ruokaisa salaatti ja marjakiisseli.

    • terveisiä_briteistä

      Itse opiskelen tällä hetkellä Britanniassa ja pidän blogia opiskelijaelämästä täällä. Blogissani on myös brittiläisresepteille varattu sivu, josta voit ammentaa sekä entisajan että nykyajan herkkuja isoon ja pieneen nälkään =) Reseptit on löydetty sekä netistä, lehdistä että ystävien arkistoista ja olen kääntänyt osan englannista suomeksi.

      Tässäpä linkki: http://kelloviidenkahvi.blogspot.com/

      Tervetuloa muutenkin lueskelemaan! :)

    • olet tomppeli

      taas joku typerys haluaa lukijoita typerään blogiinsa.

      • Itse olet tomppe

        Siis täh? Mitä se muka haittaa jos joku vinkkaa aiheeseen liittyvästä blogistan täällä? Ei blogin lukeminen maksa, ei se ole kaupallista toimintaa niin kuin jonkun lehden myyminen. Mukava vaan kun vinkkaa blogista!


    • Jauhopeukalo::

      Kiitokset englantilaisista ruokaresepteistä sinulle terveisiä_briteistä! Ihana lukea niin raikasta blogitekstiä kuin sinulla on ja kullaa miltä elämä sielläpäin maistuu. Heh. Jonkunverran on itselläkin mielikuvia englantilaisesta keittiöstä, pääasiassa niitä huonoja. sinä tuot vähän uusia ajatuksia vanhaan mieleeni ja innostit jopa kokeilemaankin! Makkarajutut ovat meidän miehen juttuja mutta nuo makeat herkut kyllä uppoaa meidän naisväkeen. Tänään menee uuniin nuo kaurapatukat! Raportoin sinulle sitten tuloksista :O)

      HYVÄÄ OPINTOJATKOA SINNE! ODOTAN UUSIA RESEPTEJÄ INNOLLA!

    • PS

      Moi,

      Viestistäsi on jo kulunut aikaa, mutta karjalanpaisti on aika hyvää ja en ihan vastaavaan ole maailmalla törmännyt. Eli naudan (paisti)lihaa puolet ja sian vastaavaa puolet. Sian niskaa hieman. Lammasta tai hirveä tai vast. voi myös laittaa joukkoon (ei ole pakko). Sipulia isohkoina kuutioina joukkoon annoksen koon mukaan. Esim 1 kg = 3 keskikokoista sipulia. Ja sitten kokonaisia mustapippureita ja muutama laakerinlehti. Itse paistan aluksi 15-20 min. 250 C uunissa ilman nestettä. Sitten lager olutta tai muuta vaaleaa olutta senverran että lihat juuri ja juuri peittyvät. Takaisin uuniin ja mahd. kauan 110-125 asteisessa uunissa haudutusta (ainakin 3 tuntia tai enemmänkin ). Huolta pitää vain siitä ettei systeemi kuivu eli lisätä vettä jos neste alkaa häviämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe