Kahvikuppineuroosista paranee!!!!

Jeppe

Jeps. Kahvikuppineuroosi, eli sosiaaalisten tilanteiden pelko. Itsehän aloin moisesta kärsimään tuossa syksyllä ja siis yli puoli vuotta olen sen kanssa taistellut (joidenkin mielestä kai lyhyt aika). Sen lisäksi muutakin ahdistuneisuutta ollut mutta nyt koen olevani tästä kaikesta voiton puolella ja kovin siitä iloitsen. Tarvittaessa popsin propralia, mutta enää ei siihenkään ole onneksi niin usein tarvetta.

Hakeutukaa ihmeessä hoitoon ennenkuin se pahenee. Uskokaa pois, SE EI MENE OHI AJANMYÖTÄ, siis ei katoa ilman apua. Pahemmaksi muuttuu mitä kauemmin sitä yksinänne vatvotte. Itsekin yritin salata kaikilta, mutta tilanteen pahentuessa aloin jännittää jo omia vanhempiani jolloin oli pakko kertoa. Heidän tuen saattelemana ensin lekurille ja sitten terapiaan, jossa käyn edelleen.

Kaikkein paras ratkaisu ongelmaan on jännityksestä kertominen muille. Itse esim. tyttöystävälleni kerroin heti suhteen alussa. Ja kun piti mennä hänen vanhempiaan (joille en halunnut ongelmaani paljastaa) tapaamaan missä tietenkin kahvia myös piti juoda, helpotti taas kun kerroin tytölleni että tuleva jännittää. Hän oli tukenani ja olisi ottanut tilanteen haltuun jos se olisi karannut käsistä. Se että hän tiesi rauhoitti niin että vanhempien seura ei niin häirinnyt. Nykyäänkin heillä käyntiä jännitän joskus paljonkin mutta olen tullut sen kanssa sinuiksi ja uskon että jos tätä menoa jatkuu niin unohdan kokonaan edes jännittää moista. Jälleen tänäänkin olen menossa käymään ja ainakaan vielä se ei ole minua vaivannut missään vaiheessa. Muistissa on jo kuitenkin paljon hyviä, onnistuneita kokemuksia.

Tässäpä vielä omat pikku vinkkini jos ei kuppi meinaa pysyä kädessä:

-Propral nassuun hyvissä ajoin ennen "todella kauheaa tilannetta". Ei käsi tärise ainakaan niin pahasti. Ja usein myös se alkaa väsyttää, jolloin tulen välinpitämättömäksi ja tilannettakkaan ei niin tavallaan "viitsi" jännittää. Huomasin joskus ajattelevani "aivan **** sama"

-Yritä ajatella aina jännittäessäsi että "aivan **** sama". Älä psyykkaa väärin itseäsi hokemalla mielessäsi "epäonnistun, nolaan itseni, olisipa kauheaa jos..." jne. Sen sijaan mieti "entäs sitten jos mokaan, ei haittaa"

- Ota vain puoli kuppia kahvia, näinpä ei ainakaan läisky jos meinaa käsi täristä. Itse usein sorrun valittamaan että närästää ja muka sen takia en voi juoda. Osaksi totta. Tätä kuitenkin pidän vain väliaikais keinonani jos tunnen etten selviydy. Edistystä oli tämän keksiessäni tapahtunut jo sen verran että kahvipöytään uskalsin istahtaa :)

- Usein otan mieluummin vaikkapa mehua, koska mehulasit usein isompia ja korkeampia ja kahvikupit taas niin ****n pieniä. Isoon lasiin vain puolilleen juomaa niin tärinä ei haittaa ja tuskin näkyy. Tai no ainakin se minua kovin rauhoitti. (itse ongelmahan ei ole se mitä juo ;))

- Joskus kun olin kovin jännitynyt ja seurasin muita niin hermostuin lisää. Mahdollisesti odotin hetkeä jolloin kaikki katsoo muualle jolloin voin hörpätä kupista käsi täristen. Älä tee näin, koska ainakaan isommassa seurueessa ei tällaista "turvallista hetkeä" tule. Sen sijaan tee näin: Huomasin että auttaa kun katsoo tiettyyn pisteeseen, vaikkapa pöytäliinan jotakin kuviota aina kun hörppäät kupista. Keskity vain siihen kohtaan mitä katsot, älä ajattele muuta. Tällöin et edes tiedä katsovatko muut sinua sillä hetkellä ja onko sillä edes väliä? Voit myös sulkea silmäsi kun nostat kupin huulillesi, jolloin et mieti katsovatko muut sinua vai eivät. Älä keskity siihen mitä teet, vaan ajattele jotain mukavaa, älä anna muiden läsnäolon häiritä.

- Ja kaikkein paras neuvo on että kerro ongelmastasi niin monelle kuin pystyt. Minulla ainakin niiden seurassa ongelma poistui välittömästi joille kerroin ja palaute oli lähinnä "jaahas, mikäs siinä", siis positiivista, koska se ei tuntunut muista olevankaan niin hävettävä kun itse sen oletin olevan. Jännitys helpotti sillä kertaa ja myöhemmin samassa seurassa se oli jo tiessään! Tämä siksi että sen seurassa ei tarvi pelätä mokaavansa, joka jo tietää että sairastat kahvikuppineuroosia. Se että jo joidenkin seurassa voit nauttia kahvisi rauhassa on paljon eteenpäin. Voithan tavallaan harjoitella heidän kanssaan.

- Ja nyt kun sinulla on jo tukea ongelmasi kanssa, voit mahdollisesti suhtautua siihen huumorilla. "Hei kattokaa mun käsi tärisee aivan himona!" Näitähän ei tarvi ääneen sanoa, vitsailet mielessäsi, naurat itsellesi, annat mokata jos niin vaikka sattuisi käymään.

- Älä masennu. Ota neuroosisi vastaan mielenkiintoisena haasteena, jonka ratkaisemin voi vaikuttaa vaikealta, mutta ei varmasti ole ylitsepääsemätön. Parantumisesi seuraaminen voi olla jopa kiehtovaa!

- Näin unen jossa koin jännitystä, jota olin viimeksi kokenut lapsena kun olin pahan teossa. Olin unesta innoissani koska en muistanutkaan että on olemassa myös miellyttävää jännitystä. Esim. Omenavarkaissa kiinnijäämisen pelko oli suuri ja siitä sai uskomattomat kiksit. Näihin tilanteisiinhan suorastaan hakeutui, yritä ajatella sosiaalisten tilanteiden pelkoasi samalla tavalla. Jälkeenpäin kun olet selvinnyt tilanteesta (ehkä jopa ongelmitta), olet saanut uskomattoman extereme-kokemuksen!!! tämän unen ansiosta olen kiinnostunut vaivastani ja kun olen paremmin sen kanssa sujut, olen siitä melkeinpä innoissani ja olen alkanut sitä monelta kantilta tutkimaan. Terapeuttinikin tuntuu olevan aina aidosti kiinnostunut edistymisestäni ja uusista havainnoistani. Jonkinlaisen päiväkirjan pito voisi myös olla hyväksi, mutta sitä en ole vielä kuitenkaan saanut aikaiseksi.

Nämä kikat ovat varmasti helpommin varmasti sanottu kuin tehty, totta. Ainakin jos olet vasta sairastunut kkneuroosiin voi kuulostaa kaukaisilta edes miettiä mennä tämmöisiin tilanteisiin, mutta kyllä se ajan myötä ja harjoittelemalla helpottuu ja varmasti joskus taas voit nauttia (kuten minäkin) näistä kahvitteluhetkistä. Kokeile toki näitä kikkoja, äläkä lannistu vaikka tulisikin epäonnistumisia, ei haittaa. Itse olen näillä edennyt, toivottavasti myös sinä joka samasta ongelmasta kärsit. Se pitää vielä sanoa että tuo propral lääkitys tuntuu olleen tärkeä osa että näin pitkälle olen neuroosini tappamisessa edistynyt.

Lisäksi tähän loppuun nyt suosittelen vielä kotiläksyksi Ben Furmanin perhosia vatsassa-kirjaa. Kertoo kaikenlaisista ahdistuksista, jännityksistä ja peloista. Sosiaalisten tilanteiden pelko, esiintymisjännitys, eri fobiat jne. Ahmin kirjan heti kerralla, oli niin kiinnostava. Asiapitoista ja kuitenkin kevyttä luettavaa. Lisää kikkoja ongelmien selvittämiseen myös! Osan olenkin kai siitä ryöstänyt ;)

Ps. Nämä keinot ovat minulla auttaneet ja kaikilla on kai omat sopivat keinonsa selviytyä. Kertokaa toki tekin millaisia kikkoja olette omaksuneet. Kysyäkin saa jos tekstini oli jotenkin epäselvää tai jotakin kiinnostaa tietää tarkemmin. Yritän vastailla kun kerkeilen.

21

11198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe

      ...ja täytyy vielä lisätä, että ongelmani kanssa on ollut hyviä ja huonoja kausia. välillä on kovasti masentanutkin jos on joutunut ongelman takia jäämään joistakin tilanteista pois. Nyt on menossa parempi kausi ja tunnen olevani vahvempi kuin kuin koskaan viimeisen puolen vuoden aikana. Siksipä halusin kertoa hyvistä kokemuksistani ongelman nujertamisessa ja toivon että näistä on apua myös muille samasta ongelmasta kärsiville.

    • sara

      hei!enpä tarvinnut lääkkeitä kun minulle tuli sama ongelma..päätin heti pääseväni eroon siitä siksi menin hypnotisoijalle ja eipä tsrvitse enää mietttä mitään tilanteita vaan parin täysin..vaikka välillä on helppoa miksi popsia lääkkeitä ja selvitä aina tilanteesta kerrallaan kun on mahdollista parantua kokonaa!!kysympä vaan.:

      • jos

        hyvä jos olet selvinnyt ilman lääkkeitä.ja hypnosiin oki.ekalle kirjoittajalle...


      • tuuli

        hei sara

        kerroit, että pääsit eroon kahvikuppineuroosista hypnoosin avulla. Kertoisitko vielä, mistä löytää/mistä löysit luotettavan/ammattitaitoisen hypnoitisoijan, jonka "käsittelyyn" voi lähteä. Haluan todella eroon omasta neuroosistani, joka jossain määrin ja toisinaan jopa hallitsee ja rajoittaa elämääni.

        tuuli


    • human

      ollaan kaikkea hyvää Sulle.usko tai älä tosta ***** vaista voi parantua!jonain päivänä et enää pelkää mennä töihin yms..
      ja voi ilman alkoa mennä kylään yms.
      usko pois.ps.terapia auttaa

    • Kahvi-kissa

      Todella asiallista tekstiä! Noilla nikseillä uskaltaa varmaan kohta pyytää toisenkin kupillisen kahvia... :) NUJERRETAAN MOKOMA NEUROOSI, ENNENKUIN SE NUJERTAA MEIDÄT!

      • Miko

        Yhdyn edelliseen viestiin sydämmellisesti. Oman kahvikuppineuroosin parannusprojekti alkoi eilen Furmanin kirjan Perhosia vatsassa tilauksella. Katsotaan miten asiat etenevät.


    • nainen

      olenpas kuullut, että jollain tyypillä kahvikuppineuroosi on parantunut armeijassa. Raskaan päivän jälkeen ei jaksa ajatella mitään tärisemisiä, vaan lähinnä kaikkea muuta; syömistä ja nukkumista. Varmaan liikunnasta muutenkaan ei ole kovin haittaa kahvikuppineuroosiin ja muihin ahdistuksiin. Liikuntahan erittään adrenaliinia ja eikö se lievitä taas ahdistusta jotenkin.

      Kannattaa todellakin heittää nämä pelot lähinnä huumorin puolelle ja vääntää vaikka aika mustavalkoistakin huumoria välillä. Niinhän se on, että itse huomaa käden tärinät lähinnä "suurennuslasilla", mutta muut kiinnittävät yllättävän vähän huomiota ko. asiaan.

      Tsemppiä sulla jatkossakin. Hyvin pyyhkii;))

      • Miku25

        "ja...
        olenpas kuullut, että jollain tyypillä kahvikuppineuroosi on parantunut armeijassa. "

        Mulki lähti armeijassa. Ja oivalsin syyn. Luulin ennen, että olen ikäänkuin suurennuslasin alla ja kaikki havaitsee pelkoni. Armeijassa kun kaikki on yhtä vihreetä massaa, sulautuu itse sinne sulavasti sekaan ja tajuaa, että olen vain yksi pieni ihminen muiden seassa. Ei ketää kiinnosta, miten syö, vaan kaikkia kiinnostaa vain oma syöminen. Ja näin pelkoni lähti. Siviilissäkään pelko ei ole enää palannut. Olen oivaltanut, että ketää ei oikeasti paljoa hetkauta, miten syön tai juon


    • tarkennusta

      Kiitos Jeppe valaistuksesta. Yksi kysymys vain, että onko se mainitsemasi Propal reseptilääke vai saako sitä ilman reseptiä?

    • jepjepjep

      ...

    • anuishi

      Luin viestisi ja se oli erittäin rohkaiseva ja positiivinen :)Itse en kkneuroosini takia aina näe valoa tunnelin päässä,mutta kai sitä jaksaa uskoa että se on vain haaste,kun joskus koen hyviäkin hetkiä kuppi kädessä :)
      Tosiaan olen kärsinyt neuroosista jo vuosia,mutta kamppailuni sitä vastaan alkoi kun uskaltauduintaas opiskelemaan uutta ammattia itselleni ja tunnetusti kouluissa on paljon ihmisiä kahvi tauoilla.
      Itse olen myös testaillut kikkojasi ja käteväksi olen kokenut,etten laita kuppia ihan täyteen. Olen myös syönyt antistressejä ja jonkun verran ne ovat auttaneet,mutta eivät vie koko tärinää pois.

    • fyysinen sairaus!

      joopa. tsekatkaa www.kaleva.fi-linkki ja todetkaa että meillä on fyysinen sairaus jota voidaan hoitaa leikkauksella, ts. salpaamalla selkärangasta joku hermo.
      Googlettamaan.
      Tsemppiä, enää ei tarvitse hävetä!!

      • .....................

        vai geenivirhe, laita nyt edes toimiva linkki.
        Selkärangasta hermo?!


    • tämä vapina on tosi

      Olen kärsiny n.19v kahvikuppineuroosista.Propral auttaa onneksi vähäsen jännitykseen.Maailman vittumaisin tauti minkä tiedän on just tämä!!

      • 8-vuotias tärisijä

        Pääsin kahvikuppineuroosista eroon, kun sairastuin vaikeaan psykoosiin. Nyt on yksi hailee minkälainen kuppi on kädessä. Hullun maine tuli ja kahvikuppineuroosi lähti. Se vaihto kannatti. Käsi on kuin marmorista veistetty. Olen sosiaalinen ja onnellinen. 35-vuotinen piina loppui.


    • scattered
    • 8-vuotias tärisijä

      Lukaise edellinen viesti. Autan mielelläni.

    • Miku25

      Ite pääsin kahvikuppineuroosista pois oivalluksen kautta.
      Tie oli tosi pitkä ja kivinen. Yläasteen kasilla minulla kerran kaatui maitolasi, jonka jälkeen maidon juominen oli tosi vaikeeta. Olin ujo ja kuvittelin, että olen suurennuslasin alla. Siksi neuroosi pääsi syntymään. Yritin useita kertoja yläasteella järkeillä itteä kammosta ulos. Mitä enemmän taoin päähäni, että tässä ei ole mitään järkeä, kammo sen kuin paheni. En uskaltanut enää käydä syömässä.

      Aloin välttelee ruokailuja. Syödä kykenin, mutta nimenomaan juominen oli se, joka pelotti. Pää tärisi ja muki vispas, minkä ehti. Välillä oli jaksoja, milloin kykenin syömään, mutta aina, kun ajatus karkasi maitolasineuroosiin, niin kammo palasi takaisin. Vaiva kiusas minua vielä ammattikoulussakin. Siellä aloin järkeilee, että miksi just juominen jännittää, mutta syöminen ei. No siinähän kävi niin, että sitten rupes jännittää syöminenkin. Eli haarukkakäsiki rupes vispaa. Syömisestä tuli täysin mahdotonta seurassa. Edes keksiä, tai pullaa en voinut nauttia ilman kahvia.
      No aloin sitten järkeilee, että miksi karkin laittaminen suuhun ei jännitä, mutta keksin, tai pullan laittaminen taas jännittää. Tämän jälkeen en voinut enää karkkiakaan syödä muuta, kuin kävellessä niin, ettei kukaan muka hoksaisi minun tekevän sitä.

      Sitten läheni armeija-aika. Olin ihan kauhusta kankeena. Siis siellähän joutuu väkisinkin syömään. Piirtelin sarjakuvia, joissa olen intissä ja juon maitoa jostain valtavan suurista moteista. Toinen toistaan isompia laseja kaadoin kitusiin.
      Armeija-aika koitti. Perhoset vilisivät vatsassa. Ensimmäinen yhteinen ruokailu pelotti. Mutta mitäs kummaa. Minulla ei ilmennytkään siellä neuroosia. Ei.
      Pystyin syömään ihan vapautuneesti. Pelkoni oli turhaa.
      Ja se OIVALLUS: kun kaikki oli samaa vihreetä massaa, en tuntenut erottuvani mitenkään muista! Ja näin ollen sain rauhan. En tuntenut olevani suurennuslasin alla.

      No sitten myöhemmin amk:ssa kammo ei enää uusiutunut. Ei, vaikka kuin satuin muistelee sitä kammoa koulun ruokalassa syödessä. Olin oivaltanut, että en olekkaan minkään suurennuslasin alla. Toinen kallisarvoinen oivallus oli se, että jos maitolasi kaatuu, anyway, ei maailma siihen kaadu. Ei se oo vakavaa. Ja näin huomasin päässeeni kahvikuppineuroosista kokonaan :).

      Eli teille kahvikuppineuroosista vielä kärsivät, ajatelkaa niin, että kukaan ei teitä huomaa. Totuushan on se, että vaikka sinä jännittäisitkin, sekään ei ulospäin näy. Liiallinen jännitys on siis turhaa. Jos kahvikuppi vähän tärisee, ni entä sitten. Ei sekään niin vakavaa oo. Eli turha stressi pois.
      Tosiasia on se, että todella monet pelkäävät jotain tilannetta joka päivä. Kuinka helposti huomaamme ne? No niin, arvasin, ei oikeestaan mitenkään :).

      Myöhemmin, kun olen uskaltanut tuoda esiin omia pelkojani, on monet muutkin rohkaistuneet kertomaan peloistaan mulle. Ja arvatkaa, todella monet ovat jossain vaiheessa kärsineet kahvikuppineuroosista. Siis nekin, joista en olisi IKINÄ VOINUT USKOA!!!

      • Miku25

        Lisäystä:

        ". Pää tärisi ja muki vispas, minkä ehti."
        Tuo oli siis minun tuntemukseni. Se ei vastannut todellisuutta. Käsi ehkä tärisi, mutta huomasko sitä kukaan. Ehkä sen huomasivat, että jätin monesti maitolasin juomatta, mutta tuskin muuta.

        Tähän jouduin kysyy vielä vahvistuksen luokkakaveriltani. Kysyin häneltä, kiinnittikö hän huomiota minun juomiseen. että tärisikö mun käsi silminnähtävästi.. Hän vain, että ei. Mutta sen se muistaa, että en ehkä pitänyt maidosta, kun jätin sen usein juomatta :) Ei hän mitenkään osannu edes epäillä, että minua se juominen nimenomaan jännittää..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe