Mietin tässä vain, että minkäköhän kokoinen hevonen olisi minulle sopivin? Eipä sillä tietysti pitäisi oikeastaan väliä olla, mutta onko tuolle joku "nyrkkisääntö"?
Mietin oman hevosen hankkimista ja päätin aloittaa vuokraamalla hevosta.
Olen siis pienikokoinen, 154 cm ja 20 vuotias. Painan noin 45 kg.
Äidilläni on hevonen, joka on 165 cm korkea ja olen sillä ratsastellut tietysti useamman vuoden. Hevonen tuntuu minulle suurehkolta, vaikka rakastankin ratsastaa sillä. Huomasin islanninhevosilla ratsastaessani, että ne sopivat minulle koon puolesta erinomaisilta! Islanninhevoset ovat ihania, mutta ponimaisuus ja ponikoko on vähän hepreaa minulle kun on tultu täykkärillä ratsastettua monta vuotta...
Kuulin jostain, että "nyrkkisääntönä" on, että hevonen on sopivan kokoinen ratsastajalle jos se on n. 10cm ratsastajaa matalampi säkäkorkeudeltaan.
Eli minulle paras vaihtoehto olisi 144 cm? Tuntuu kovin pieneltä :D
Kiitos kaikille jotka vastaavat :) Etsinnässä on täydellinen hevonen minulle.
Olisi kiva kuulla mielipiteitä etenkin pieniltä ratsastajilta :)
Hevosen säkäkorkeus ratsastajaan nähden?
3
1996
Vastaukset
- ApuA !
Hei ! (: Itse olen 12v ja omistan suomenhevosruunan, jonka säkäkorkeus on noin 153cm ja ite oon 166cm :D:D mut ihan hyvin meil on menny, eikä oo ollu mitää ongelmii ratsastamises sen puolee ! Et mun mielest toi 144cm on iha ok, mut ei välii, vaik olis viel matalempiki, mut ihanne korkeus varmast on joku yli 140cm sulla !(:
- turrbo
Yleisesti ratsastajan pituudesta -10cm, niin hevonen on sopivan kokoinen. Tämä on kuitenkin täysin yksilöllistä ja riippuu paljon ihmisen mallista, kuten esim. jalkojen pituudesta.
Itse olen n.160cm ja mulle sopii kaikenkokoiset aina välillä 135-180cm.
Sanoisin, että jos mielestäsi 165cm hevonen tuntuu liian isolta, niin sellainen reilu 145-155cm voisi olla sinulle sopiva. - TheKillerFox
140 cm ylöspäin, mikä tuntuu itselle hyvältä.
Itse olen 175 cm ja hevoseni noin 150 cm, ihan hyvän kokoinen minulle vaikka pidänkin enemmän isoista hevosista. Oma kokoskaalani on ollut 140-200 cm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181