Laajasta tiestöstämme vai osa on valaistuja tieosuuksia. Taajamien ulkopuolella alkavat pimeät ajo-osuudet.
Nyt pimeälläkin ajo vielä on helppoa kun sulan maan aikaan asvalttiteillä näkee reunamerkintöjä.
Vastaantulevan liikenteen suharit käyttävät tolkuttomasti pitkiä valoja kohdattaessa. Ex liikennevalistaja Esko Riihelä sanoi, että väistäkää katseeltanne ne pitkät.
Totuttelemista tuo vaatii, että itte pysyy tiellä pitkien valojen häikäistessä.
Pelottaako ketään pilkkopimeillä teillä ajaminen?
14
105
Vastaukset
- *Kukkahame*
Kyllä se on oltava tarkkana, tässä muutama ilta sitten tulin valaisematonta tietä osa oli hiekkatietä, ei olut reunaviivoja.
Kieli keskellä suuta pienellä vauhdilla kun ei ollut kiirettä, mutta hankalaa on.
Lumi auttaa ja pakkasyötkin, on joku reuna jota voi seurata.Ei pimmee silmiä puho,sanoi kasvattiemo,kun pimmeetä pelkäsin.
En mielelläni lähde baanalle pimiällä,mutta en hämäräsokeudesta kärsi,vautisokeudesta paremminkin.Tyttäreni sanoi,kun viimekerralla kurvasin ton ysisatasen saabin tonne kylänraitille,että minä ajan takaisin,pelkäs kaiketi kyydissä.Minulla ollut kortti yli viiskymmentävuotta ja yhdet parkkisakot olen saanut.
Ei minun tarvitse risteyksessä miettiä,että kenellä se oikeus on ensin rynnätä sinne peltien kestävyyttä kokeilemaan.Ukko oli kauhuissaan,kun Nokialla ja Tampereella kurvailin kiertoliittymissä.Niissä on helppoa ajaa kun tietää että vain yhtä pitää väistää ja silloin väistää hautajaisurakoitsijaa,näin sen nään Ama
- S 1200
Mutkaiset hiekkatiet jäätyneillä ja väliin kapeilla teillä saavat kuljettajat kovin varovaisiksi. Muuten sitä oltais äkkiä metsäliiton puolella.
- *Kukkahame*
Totta puhut, täällä Etelä-Suomessa on juuri nyt paljon hirviä, peuroja ja kauriita seikkailemassa pimeän turvin.
Hirvi onkin vaarallinen siinä henkilöauto menee kyllä kasaan jos hirven kanssa kolaroi.
Puiduilla pelloilla on paljon kehä III tuntumassa päiväaikana ruokailemassa peuroja, usean eläimen laumoja. - Lorena*
Yritän välttää pitkien matkojen ajoja varsikin tähän pimeän aikaan. Ilma sumuista pitkät ajovalot vastaantulijoilla enemmän sääntö kuin poikkeus. Tien reunoilla olevat auton ajovaloista kirkastuvat heijasteet ovat verraton apu pimeillä valaisemattomilla osuuksilla.
Väkkyvistä vastaantulijan valoista tahdon saada migreenin ja se ei ole kiva se.
Aina en voi välttää pimeällä ajoa vaikka suunnittelenkin tarkoin matkat, nopeus mittarin pidän alle 80 km, en välitä vaikka nuorukaiset näyttävät keskisormea kiilatessa ohitse. - ihanko totta
kukkahame sanoo että pikkuauto menee kasaan, aijaijai.
- SM
ja sinulla on hauskaa: Sait sanoa oikein kunnolla!
Kuka jättänyt aivot narikkaan ja hyvät tavat jääneet oppimatta keskenkasvuista huulenheittoa.Mikä mättää,että *Kukkahametta*parjataan,hän mielestäni asiallinen keskustelija/kirjoittelija.
Olen aina lukenut hänen julkituomansa keskustelunaiheet ensimmäisten joukosta.
Kapu voisit viheltää pelin poikki,kun herjaustenlinja alkaa häiritä iltaliikennöintiä
Ei enää kaihileikkauksen jälkeen.
Työelämässä minulla oli lukuisia aamuyön lähtöjä.
Sykyiset ja talviset vähemmän nautittavia.
Espanjaan ajoista useat toteutin Tukholmasta kerralla perille periaatteella jolloin Hampurin jälkeen alkoi hämärä painaa päälle ja aamu sarastaa Ranskan puolella, lähempänä Espanjaa.
Motareilla, varsinkin Rankan puolen yötyhjillä, oli helppo ajaa.- autoileva mummi,,,
Jos ja kun autossa on hyvät valot, vauhti hallittavissa jarrut kunnossa, niin e i pelota.
Vähältä piti tilanteita on ollut juuri pimeän laskeutuessa maisemaan. Viimeksi Liljeldalissa kolme hirveä nousi yllättäin vasemmalta puolelta tietä.
Se tuuri siinä oli, ettei vastaantulevalla kaistalla ollut tulijoita, jonne väistin.- jakolasku
Tuttavani kaahasi kiireisenä töihin aamulla seitsemän aikaan joku aika sitten. Mittarissa moottoritiellä 120 km tunnissa, peura pamahti autoon. Peura kuoli ja auto pysyi tiellä ja meni lunastukseen, rouva selvisi säikähdyksellä.
Pakon sanelemana ajellaan pimeässä, muuten ei.
- Lorena*
On se niin pirullista kun ajaa pimeällä pitkää matkaa niin takapuskurissa roikkuu peesissä auto joka ajaa pitkillä valoilla, ei tajua että takaa ajavan valokeila loistaa edellä ajavan auton läpi, ei muuten ole kivaa.
Sitten vastaantulijalla sama juttu, jossakin kohtaa valokiilat leikkaavat ja kirkastavat autoilijan näkökentän hetkeksi ettei oikein näe mitään. Kyllä siinä on pakko pysyä rauhallisena.
Pysäytin auton pientareelle, mies kysymään mikä tuli, kerroin tilanteen isoilla kirjaimilla, miksi hän ei ohittanut vaikka annoin muutaman kerran ohitus mahdollisuuksia. Sanoi toisen peesissä on pimeällä mukava ajaa. Nyt sitten ohimolla jyskyttävä särky johtuneeko silmistä vai mistä.
Tämä nyt on naisen logiikkaa mutta tosi pirullinen tapahtuma. En tajua miksi roikkua toisen takapuskurissa pitkiä matkoja.
Näkyykö näitä peesissä pitkillä ajovaloilla ajavia autoilijoita muillakin teillä kun tiellä 13? - hävetti niin maan...
Minulle sattui aloittaessani autoilua, että kun posotin pitkillä peesissä. että se auttais jotenkin sitä edellä ajavaa.
Sitten se edellä ajava kuski pysähtyi ja näytti minullekin pysähtymiseleitä. Löytyisikö rötisköstäsi puolivaloja, nuo häiritsee.
Sen muijakin oli "kuumana". Se sano ukolleen: anna tuolle apinalle vaikka omena, jos se jäis sitä mutustamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262886Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71288Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102892