Lapskoussia pöytään

Vanha kokki

Viime vuosina syyskuun ruokalistaani on kuulunut lapskoussi. Pierettää perhanasti, mutta tosi hyvää eli suun mukaista lapskoussia olen saanut Rauman Silakkamarkkinoilla ja keittiömestari Torsten Lineen tekemänä Stavangerissa. Tämä ruokahan on suosittua merimiesten eväsruokaa. Tästä johtunee, että se on tunnettua koko Skandinaviassa. Tärkein syy lienee kuitenkin se, että hyvistä raaka-aineista ja kunnolla tehtynä ei päivän pääateria siitä parane. Täyteläisen maun saa, jos valmistukseen käyttää raavaan, lampaan ja sian lihaa. Liha saa olla raakakypsentämätöntä lapaa, rintaa tai potkaa eli karjalanpaistilihoja. Perinteisesti lihat, mausteet ja juurekset on kypsennetty keittämällä harsokankaan sisällä. Lisämakua saadaan, jos lihat kypsennetään Lilja Pohjosen tapaan uunissa osin ruskistamalla ja hauduttamalla.
Lapskoussia kannattaa tehdä samanaikaisesti suuri määrä, sillä se sopii hyvin pakastimessa säilytettäväksi.
Lapskoussi
1 1/2 kg raavaan, sian ja lampaan lapaa, rintaa ja potkaa
2 dl sipulilohkoja
15 valkopippuria
15 maustepippuria
2 l vettä
2 dl parin millin porkkanasuikaleita
2 dl parin millin lanttusuikaleita
2 l perunalohkoja
1 tl suolaa

Jälkiuunileipää ja piimää lapskoussin kanssa ja jo perä laulaa!

7

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Juttu

      Ja kaikki varmasti uskoo sun olevan Vanha Kokki. Eikö nuo persejutut jo riitä. Eikö ole kanttia käyttää vaikka omaa nimeänsä tai siirtyä niille aikuisviihdepalstoille.

    • kyllästynyt jo tuoho

      Joo lähde vanha kokki juurikin sinne aikuisviihteelle, sivut on kyllä parantuneet kun olet sen crudon kanssa lopettanut kirjoittelemisen, jätä vielä nuo satunnaiset käynnit, niin hyvä juttu

      • äöläöl

        Kuulehan älykääpiö! Pian lätty lätisee muuallakin kuin keittiössä jonset lopeta paskanpuhumista.


    • ihme älämölö

      mitå ihmeen paskaa jauha äöläöl ? Sinä olet tämän keskustelun häirikkö, lähdepä vetämään.

      • emme noteeraa

        Samaa mieltä, tuolla tyypillä on kirjaimet väärässä järjestyksessä, oikein olisi ä.ä.l.i.ö. Oikean Vanhan Kokin reseptit ja jutut ei koskaan vilisseet näitä paska, perse ja pierujuttuja. Tässä tää ääliö nyt koittaa ympätä kaikkea samaan, ja kuitenkin varsinainen asia liittyy suolen toimintaan jollain lailla.
        Selkeesti häiriintynyt.


    • EVK nuo kokit

      Niin minusta ei ole eroa mikä Vanha kokki kyseessä, kaikki samna tason lätinöitä.
      En viitsi lukea juttuja jotka Vanhan kokin kirjottamia, sama sitten montako noita kokkeja onkaan.

    • Lianelli

      Hei Vanha kokki! Onko se joku meriitti, että peräsuoli laulaa kun tekee jotain ruokaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe