Millaista Kemijärvellä on asua?

pekkaopiopj

Millaista Kemijärvellä on asua? Millainen keskusta, paljonko kauppoja jne? Entä onko pitkämatka keskustasta esim laitakaupungille? Haluaisin myös tietää miten usein joukkoliikenne kulkee, eli meneekö bussit vain 20min välein vai useammin? Ja vielä onko Kempassa Töitä minulle vaikka Rakennusapumiehen töitä!
kiitos kaikille vastanneille!

330

9609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jouten

      Soitto Arktos ruppiin,siellä riittää liimattavaa.

      • ngjfgj

        aika hyvä provo ei vaan mennyt läpi


    • huonoa on

      No täällä asuminen ei mitään varsinaista herkkua ole. Työpaikat on viety alueille joissa työvoima on avarakatseisempaa ( lue fiksumpaa) ja se osa asukkaista joilla aivoissa sähkö kulkee, on muuttaneet täältä pois.
      Tällasia eläkeläisiä ja noita matalamielisiä tolloja ( lue persuja) täällä vielä asuu, koska tällaisilla ei ole juuri muuallakaan mahdollisuuksia.
      Me eläkeläiset emme pysty pois muuttamaan, taloudellisista syistä ja noita tolloja ei kukaan palkkaisi töihinsä, joten samat on syyt heilläkin.

    • Kaikki hyvin

      Oikein tyyliesimerkki provosta - ja aina tähänkin joku lankeaa. Älkää nyt jatkako tätä keskustelua.

    • totuus julki

      Pakko jatkaa, koska mitä sitä totuutta kieltämään.

      • joutenoloneuvos1

        Minustakin tämä on asia, josta pitää keskustella, hyvä että joku provosoi.


    • jäänyt tollo

      Me ollaan tolloja, ähäähähäähäähäähää. Me kaikki Kemijärvelle vääneet ollaan tolloja, ähäähäähähääää, ei tänne ole tervetulleita, kuin vähintään yhtä tollot.
      Mikä helekkarin vimma on tuottaa tuonkaltaista tekstiä.
      Rakentavaa, järkevää keskustelua sillä ei ainakaan saa aikaiseksi.
      Ei niitä työpaikkojakaan kyllä tule, jos tuonkaltaiset mielipiteet on päällimmäisenä.

    • Eurolla

      Erittäin hyväpaikka asua jos ei leipänsä eteen tarvi työpaikkaa.Jos tykkää talvesta,hiihto ja pilkki,kelkkailu mahdollisuudet hyvät syksystä metsästys,marjastus kesällä kalastus veneily yms.Mutta jos haluu bilettää joutuu kyllä melkein yksikseen sen tekeen.Palvelut riittää ja Rovaniemi on lähellä,talvella voipi piipahtaa tuntureissa vaikka laskettelemassa.Ja Rovaniemeltä lähtee lennot etelänmaihin jos kaamos alkaa ahdistaa.Valinta kysymys tietenki miten elämänsä huseraa.

      • lehdestä luin

        Joka viikonloppu lehdessä halutaan ostaa talo!


    • pekkaopiopj

      joo no Oli provo. oli, ainaha täällä suomi24 palstalla on provo, jos jotai tyhmää kysyy. oisko pitäny kysyä että miten menee kempassa.oisko se ollu provo,
      rovo ja rovo. no Anteeksi jos kysyin!

    • taitaa ahistaa vaan

      Ajatella, että joka viikonloppu lehdessä halutaan ostaa talo.
      Kyllä täällä sitten hyvin menee, mutta miksi enempi muuttaa pois, mitä tänne tulee?
      Olisko ihmiset kyllästyny ainaiseen pilkkimiseen ja mitä sitä jouten viitsii kelkalla päryyttää.

    • täälä

      mikäs siinänyt, kun se .sellu kaan enää haise paskalle.

    • jäänyt tollo

      Aloittajan kysymys on asiallinen. Provot änkes väliin.

    • Nautiskelia

      Osta talo järvenrannalta,tulee asunto ja mökki samalla.Maastoauto metsästys ja marjaretkejä varten metsäautoteille.Moottorikelkka pilkki ja huviajeluun.Vene kesän kalastusretkiin.Niin jo vain Kemijärvellä kelpaa asua ja onhan noita tuntureitakin tunnin ajon päässä jos mutkamäkeen tekee mieli.

    • JulmaJonne

      Mannet häiriköi ja syrjäytyneet huutelee kaduilla. Eläkeläiset valtaa kadut ja meno on hiljaista. Liikkeet lopettaa. Töitä ei ole tarjolla. Revi siitä

    • nuori aikuinen

      Mahtavaa on asua!!!

      Töitä, harrastuksia, kavereita ja peruspalveluita riittää. Kaikki on maksettu ei siis velkaa mistään, joten joutaa sijoittamaan ja panostamaan vähän harrastuksiin ja matkailuun.
      Ei ole näköpiirissä muuttoa täältä pois.

    • eioota vaan

      Ulkolaiset kerää kaikki marjat jo raakana. Paha on täällä marjaan päästä, tyhjää on metät täynnä.

      • marjoja riittää

        Taidat käydä marjassa omassa mettässä. Marjoja on mettät täynä ku kehtaa vaan lähtiä muuallekki kattelemaan. tämä on tätä tyypillistä kemijärveläisten kateutta. Thaimaalaisilla ei ole häävit oltavat niin antaa täälä poimia ja tienata palkkansa. Tosi ahkeria ovat. Ku ei meillä suomalaisilla niin huonot oltavat ole. Mettiin jää marjoja pilvin pimein että eläpäs valita!!!


    • de mari

      Niin ja venäläisiäkin on kuulemma käyny ostoksilla.
      On täälä kamalaa, voi voi...

    • kokko-kauko

      En tiedä millaista asua (onneksi) mutta paljon sieltä tulee kusipäisiä ja valheillansa juoruavia juntteja.

      • kanta kemppalainen

        päättäjät on hölmöläisiä, tappelevat keskenään ja asiat jää hoitamatta! Hehän ovat tulleetkkin muualta enimmäksi ja lopuksi muuttaneet taas jonnekkin änkyröimään.


      • kelttiläinen
        kanta kemppalainen kirjoitti:

        päättäjät on hölmöläisiä, tappelevat keskenään ja asiat jää hoitamatta! Hehän ovat tulleetkkin muualta enimmäksi ja lopuksi muuttaneet taas jonnekkin änkyröimään.

        Sehän se hulluinta onkin, paikalliset antaneet äänensä muualta tulleille ja kylä on saatu 20 vuoden aikana persiilleen.
        Aikoinaan kun siellä oli vain Kemijärveläisiä niin meillä meni paremmin kuin missään muualla oli töitä ja yrittelijäisyyttä.
        Nyt on jo tilanne se että ei ole kylässä enää montaa peruskemijärveläistä ovat olleet fiksuja ja muuttaneet pois.


    • huoh..

      Kyllä täälä huomaa ihan selvästi kuka on "peruskemijärviläinen". Jos ei muusta niin käytöksestä ainaki. Kateutta ja **jauhantaa. Toki joukkoon mahtuu monia poikkeuksiakin, hyvä niin..

    • Salarakkaan asunto

      Vapaita asuntoja löytyy pilvin pimein: nettiasunto.com , etuovi.com sekä kylän oman kiinteistövälitysfirma nettisivut paikallislehtien lisäksi. Kymmeniä vapaita asuntoja tyhjänä myytävänä ja vuokrattavana. Edulliset hinnat. Viime vuonna Kemijärven jätti 96 henkilöä eli 2 bussillista. Muutama eläkeläinen paluumuuttaa ja ostaa asunnon. Ikärakenne ei ole terve, koska seniori-ikäisiä on niin paljon. Veronmaksajia en taida tuntea yhtään, vain eläkeläisiä ja työttömiä. Kaupungin tulisi järkevöitää hallintonsa kiireesti...................vastaamaan ajan tarpeita.

      • Kemijärviläinen

        Sallan pusikoista ja Posion korvesta tänne on vääntyneet sönköttämään ja huonontaneet ilman ja yrittäjäisyyden. Kaiken kukkuraksi ovat vassari puoluiesta, vaikka venäjä vei heiltä maat. Ovat muutenkin seläntakana juonittelemassa ja eestä nuolisivat pers..nkin. Täällä ei ole enään rehellistä syntyperäistä montakaan. Valtuuston höperötkin pitäisi laittaa tietä mittaamaan.


    • eetvartti

      Ei kannata muuttaa, loputkin lähtevät pois. p...a kaupunki

    • sota on totta

      Sallan horot ja uros porot vallanneet kempan, sotaan

      • pöö1234565433

        kemijärvi on paska paikka


    • silti en persu

      Juuri tuo on kemijäjeläisten yksi perusongelma, on peruskemijäveläiset ja muualta tulleet.
      Alkuasukkaat pyrkivät koko ajan jakamaan, tulleet erikseen. Aivan kuin kemijärvellä olis ihan vasta tultu puusta alas.
      Muualla Suomessa on sotien jälkeen ihmiset liikkunut niin paljon paikkakunnalta toiselle, että kemijärvenkin kokoisissa kylissa ei liene enää sen kaltaista jakoa.

      Minä itse olen asunut täällä yli 45 vuotta ja vielä minut noterataan muualta tulleeksi, kun olen kanssakäymisissä "täkäläisten" kanssa.

      Viimeaikoina kehitys on kulkenut siihen suuntaan, että tulleitten jälkeläiset on lähteneet muualle. Peruskemijäviläiset tänne jäävät, no taantumista se sitten pukkaakin.
      Kaupungin tapahtumat, näinä päivinäkin, kertovat siitä karua kieltään.

    • Kiitää ja hiihtää...

      Syyskuussa pysähdyin Kemijärvellä matkalla alas, kotiin. Kävelin ja katselin, aurinko paistoi, ruska hehkui, väkeä oli liikkeellä perjantai-illan tapaan. Eksyin vahingossa kirjastoon.... väkeä oli kirjallisuustilaisuudessa. Seinällä oli ilmoitus "vänä goes jotain" menin sinnekin, kulttuuriväkeä oli tuvan täydeltä kun vänä tunnelmoi......nukuin matkailuautossa siinä "kultiksen" parkissa, tein iltakävelyn ja otin vähän kossua....uni maittoi ! Näin unta taivaan hulista ja vänän tilaisuuden naisista ! Taidampa muuttaa Kemijärvelle.... ;)

    • Kaikki hyvin

      Kiva, kun olet huomannut näitä pieniä, kivoja asioita, joita ei aina arjessa osaa arvostaa. Kun mullekin tulee vieraita kauempaa, he löytävät aina jotakin, joka heitä erityisesti viehättää.
      Pieniä juttuja - lämpökeskuksen upea valaistus, rantoja kiertävät kävelyreitit, joutsenten toitotus pimeässä illassa...näitä asioita on paljon.
      Olen itsekin junantuoma ja kun aikoinaan ihmeteltiin, miksi kuitenkin tänne asti lähdin ja miten täällä viihdyn, sanoin aina saman vastauksen: juna lähtee joka ilta - voin lähteä kun siltä rupeaa tuntumaan. Eipä ole vielä tuntunut. Hyvin olen viihtynyt, kymmeniä vuosia.

    • psykiatri V

      Sinne vaan. On siellä sossu ja viinakauppa ynnä 1,5 miljoonaa satiaista, jotka eivät voi olla väärässä.

      (Sama s-nan kyselijä käy läpi kaikki kaupungit).

    • oi keesc oon

      paksu lompakko, ,on kuin väljän vi tun esi merkki

      • tippa linssissä

        Kemijärvi on ollut omavaraine, oma meijeri, teurastamo, siis omat eväät potuista, viljasta alkaen. Jopa toistakymmentä baaria. Mietityttää miten elämä oli reilassa. Kauppojakin useita melkein joka nurkassa. Oli myös elokuvateatteri jne, voi niitä aikoja.


    • höpöjä juttelet

      Jaa missäs viljassa on Kemppa ollut omavarainen? Ei ainakaan kannattavaa viljelyä ole täällä viljan kasvatus.
      Mikä viljalaji yleensä täällä edes kasvaa, ei siitä nykyihmisen ruoaksi ole.

      Maailma on kuitenkin muuttuvainen paikka, muutenhan vieläkin elettäisiin kivikautisissa läävöissä ja kaivettaisiin ansakuoppia riistalle. joten turha se on kaipailla aikaan, jonka ihmismieli on kullannut joksikin, mitä se ei koskaan oikeesti ollut.

    • korvenkyynel

      Pontikassa

    • viisaat muuttaa

      Niin kyllä tämä on jo kuoleva kylä. mitään kunnon töitä ei ole nuorille tarjota, pois lähtevät kaikki kynnelle kykenevät ja kouluttamattomat luuserit jäävät ihmettelemään hiljenevää kylänraittia.
      Tänne jäävät katkeroituneet suvaitsemattomat, sellaiset joita ei muualla juuri huolita,

      • hyvin pyyhkii

        Älä lässytä muiden suulla !!!

        Vituttaa ihan itseni ja muiden puolesta, joilla on akateemista/korkeakoulutusta, hyvä työpaikka, riittävä palkka eikä mitään tarvetta lähteä laukkomaan töiden perässä ympäri suomea.

        Ne lähtee jotka ei täällä pärjää ja niille voi "etelästä" jotain duunia löytyäkin.


    • Ålllea

      Jokos siellä Kemijärvellä hiihdetään ja mikä on tämän talven pakkasennätys

      • jauhopeukalo.

        täällä oli mylly josta sai ostaa suoraan ohrajauhoja oli muutakin jauhoa.


      • liisanliukas

        Koko marraskuussa oli kerran -12 C. Lumi , se vähäinenkin sulasi lopullisesti eilisen vesisateen myötä. Plusasteita on nytkin (heti aamusta 1 C ja idän taivas loimottaa niin punaisena). Sehän tietää iltapäiväksi/illaksi rumaa ilmaa, niinkuin vanha kansa sanoi: Aamurusko on päivän p...a.
        Kiva kun ei ole tarvinnut vielä suuremmin kinoksissa kahlata, mutta kyllä se aika vielä koittaa. Tuota etelä-Suomen liukkautta en kyllä kaipaa. Muuten aivan ihana syksy/alkutalvi on ollut.


    • jo vanha

      Muutama korkeakoulutettu, yhteiskunnan palvelija täällä on.
      Sinä jolla "hyvin pyyhkii", kerroppa mitä teet?
      Ihan uteliaisuudesta kysyn.

    • Älä hitto mene!!

      Ellet oo sieltä perslävestä lähtöisin, niin pysy kaukana. Kepilaisia ja todella outoja lappalaisia täys se kylä. Mökkipaikkakuntana se on hyvä, mutta en kyllä asumaan muuttaisi sinne keskustaan, joka on persereikä isolla peellä! -Luontohan kempassa upea syksyisin!
      Kaikki paikat menee suhteilla. Moni käy Oulussa opiskelemassa opettajaksi ja tulee sitten kemppaan opettajaksi suhteilla kyynäroäätekniikkaa käyttäen, vaikka pätevämpiä olisi. -Liian ristiinnussittu sanoisin ja onhan siinä Salla ja Sallan-synrooma (=ristiinnussinnan oireyhtymä) likellä, kun samoja lappalaisiahan ne on siellä!

      • Pitää paikkansa,

        että Kemijärvellä epäpätevä menee viranhaussa pätevän ohi - kun kohta kuitenkin valmistuu. Muualla kyllä virkoja täytettäessä katsotaan juuri senhetkistä hakijoiden pätevyyttä, niin kuin pitääkin. Vaan ei Kemijärvellä. Eikä päätöksestä tule kirjallista ilmoitusta, vaan pelkkä suullinen puhelinsoitto, niin hakija ei voi valittaakaan! Mutta olkaa ihan rauhassa siellä, kyllä tieto leviää - tälläkin tavalla.


      • Tiedetään,
        Pitää paikkansa, kirjoitti:

        että Kemijärvellä epäpätevä menee viranhaussa pätevän ohi - kun kohta kuitenkin valmistuu. Muualla kyllä virkoja täytettäessä katsotaan juuri senhetkistä hakijoiden pätevyyttä, niin kuin pitääkin. Vaan ei Kemijärvellä. Eikä päätöksestä tule kirjallista ilmoitusta, vaan pelkkä suullinen puhelinsoitto, niin hakija ei voi valittaakaan! Mutta olkaa ihan rauhassa siellä, kyllä tieto leviää - tälläkin tavalla.

        sotehan se on.


    • teatterinlöytänyt

      Kemijärvellä on aivan mahtava asua. Kaupungin luottamus- ja virkamiesjohto tarjoaa ilmaisen teatteriesityksen kerran kuukaudessa suola- ja makeapalakahveineen. Näyttelijöinä ovat ylläolevat itse ja teatterin osoite on Hallituskatu 4.

      • tähä, mitäh?

        Jaa, että sen kahvin ja jonkun ihme teatterin takia kannattaa sinne muuttaa niiden kateellisten kylään kuuntelemaan ristiinnussittujen juttuja ja katselemaan rötöstelyä ja päisäänajelua?


    • siellä persulan väki

      Kyllä näkee jo kempan palstalta minkämoista väkeä siellä asuu, persut meuhkaa palstalla, pitäisi laittaa aita ympärille. Jäisi pöhlöt sinne sisäpuolelle.

      Ei sinne tule kukaan täyspäinen.

      • not kepulainen

        Kempasssa jyllää kepuli ja siksi siellä menee työpaikat kaikki suhteilla varsinkin kunnassa!


      • siellä persulan väki

        Hei taas!

        Isän poikaystävä Göran kertoi persujen saanneen ison jytkyn(sillä on muuten iso jytky housuissa) eduskuntavaaleissa. Niitä on kuulemma ympäri suomen joka paikassa, varsinkin täällä nurmijärven hanurinperällä. Minäkin olen kuulemma oikein peeerusperuspersu, vaikka itse en edes ymärrä mitään persuista, mutta ajattelen vaan kuulemma samanlailla.

        Kaikki me täällä etelässä vedetään mielialalääkkeitä ja kaljaa lähiöpaarissa. Siinä ei oo mitään outoa.


      • hopiat piiloon
        siellä persulan väki kirjoitti:

        Hei taas!

        Isän poikaystävä Göran kertoi persujen saanneen ison jytkyn(sillä on muuten iso jytky housuissa) eduskuntavaaleissa. Niitä on kuulemma ympäri suomen joka paikassa, varsinkin täällä nurmijärven hanurinperällä. Minäkin olen kuulemma oikein peeerusperuspersu, vaikka itse en edes ymärrä mitään persuista, mutta ajattelen vaan kuulemma samanlailla.

        Kaikki me täällä etelässä vedetään mielialalääkkeitä ja kaljaa lähiöpaarissa. Siinä ei oo mitään outoa.

        Se on tuo vanhushuolto rappiolla, kun Göranin vaipat jää vaihtamatta. Jytkyhän sinne kerääntyy ajan kans. Persuista ei liene apua, vaikka nimi sinne vähän viittaakin.


    • viihtyvä

      Ei täälä ole kuin 2 persua, ne nuita sepustuksia väsää.
      Antavat toiselle ja itselle. Ei kemijärvelle tule pesuista harmia, nuilla teksteillä.
      Tulkaa vain tänne asumaan, täälä on paljon mukavampi, kuin äkkiä luuliskaan.

      • not kepulainen

        No mää en ees oo Kemijärveltä, vaan Oulusta, ja oon eilen tälle palstalle eksynyt ekan kerran, kun tämä aihe oli tuossa esillä niin klikkasin. Kemijärvisiä tunnen muutamia, ikävä kyllä ja silloin tällöin käyn siellä ja Sallassa metsästelemässä, eli puhun ihan sillä perusteella mitä kuulen ja näen.
        Lähinnä mua se kemijärvisten kateus ja ristiinnussinta sekä nepotismi kunnan työpaikkojen täytössä ellottaa. Sellasia ihmisiä palkataan sinne omaan kotikylään, jotka ei ilman sukulaissuhteita päääsis minnekkään töihin -ei hyvä!


      • Aito kemppalainen
        not kepulainen kirjoitti:

        No mää en ees oo Kemijärveltä, vaan Oulusta, ja oon eilen tälle palstalle eksynyt ekan kerran, kun tämä aihe oli tuossa esillä niin klikkasin. Kemijärvisiä tunnen muutamia, ikävä kyllä ja silloin tällöin käyn siellä ja Sallassa metsästelemässä, eli puhun ihan sillä perusteella mitä kuulen ja näen.
        Lähinnä mua se kemijärvisten kateus ja ristiinnussinta sekä nepotismi kunnan työpaikkojen täytössä ellottaa. Sellasia ihmisiä palkataan sinne omaan kotikylään, jotka ei ilman sukulaissuhteita päääsis minnekkään töihin -ei hyvä!

        Kuuleppa! Ite kemppalaisia on minimi määrä verorahoilla olevissa työ paikoissa. Kyllä niitä kateenpaskoja on juuri muualta tulleita ja turmelleet kempan maineen! Tiedän, kun itse olen just semmoisessa työssä jossa olen ainut syntyperäinen kemppalainen! Ärsyttää suunnattomasti joskus kuin he kilpaa morkkaa kemppaa( eivät tiedä, että olen kantakemppalainen) ja ovat hippasilla jatkuvasti, eestä lipeviä ja takana haukutaan ja se ei ole kemppalaista. Skitsolla tavalla raivaavat tietä pomottamaan.


      • taas vaalit jep
        Aito kemppalainen kirjoitti:

        Kuuleppa! Ite kemppalaisia on minimi määrä verorahoilla olevissa työ paikoissa. Kyllä niitä kateenpaskoja on juuri muualta tulleita ja turmelleet kempan maineen! Tiedän, kun itse olen just semmoisessa työssä jossa olen ainut syntyperäinen kemppalainen! Ärsyttää suunnattomasti joskus kuin he kilpaa morkkaa kemppaa( eivät tiedä, että olen kantakemppalainen) ja ovat hippasilla jatkuvasti, eestä lipeviä ja takana haukutaan ja se ei ole kemppalaista. Skitsolla tavalla raivaavat tietä pomottamaan.

        Jep, kyllä täällä on persuja enempi kuin kaksi! Ei täältä korvesta muuten olisi lähtenyt edustajaa pääkallo paikalle! Koetappa sitäkin vääntää muuksi!


      • not kepulainen
        Aito kemppalainen kirjoitti:

        Kuuleppa! Ite kemppalaisia on minimi määrä verorahoilla olevissa työ paikoissa. Kyllä niitä kateenpaskoja on juuri muualta tulleita ja turmelleet kempan maineen! Tiedän, kun itse olen just semmoisessa työssä jossa olen ainut syntyperäinen kemppalainen! Ärsyttää suunnattomasti joskus kuin he kilpaa morkkaa kemppaa( eivät tiedä, että olen kantakemppalainen) ja ovat hippasilla jatkuvasti, eestä lipeviä ja takana haukutaan ja se ei ole kemppalaista. Skitsolla tavalla raivaavat tietä pomottamaan.

        Kuka saatanan tollo muuttaa kemppaan jos muutakin maailmaa nähnyt? -Ei kukaan?


      • nokikolari
        not kepulainen kirjoitti:

        Kuka saatanan tollo muuttaa kemppaan jos muutakin maailmaa nähnyt? -Ei kukaan?

        Minä saatanan tollo muutin Kemppaan, koska olen sitä muutakin maailmaa nähnyt. Vaan eipä se muu maailma paljon vaikutusta tehnyt.

        Asukaapa itse neljännesvuosisata pääkaupunkiseudulla ja kulkekaa joka arkipäivä mielenterveyshuollon avohoidon liikkuvalla yksiköllä (metro) pa--aduuniin ja takaisin.

        Saattaisi mieli muuttua.

        Täällä on sentään tilaa ajatuksille...


      • no niin just
        not kepulainen kirjoitti:

        Kuka saatanan tollo muuttaa kemppaan jos muutakin maailmaa nähnyt? -Ei kukaan?

        No niin just! Älä hemmetissä sinne muuta ikinä!


      • naattikaa luonnosta
        nokikolari kirjoitti:

        Minä saatanan tollo muutin Kemppaan, koska olen sitä muutakin maailmaa nähnyt. Vaan eipä se muu maailma paljon vaikutusta tehnyt.

        Asukaapa itse neljännesvuosisata pääkaupunkiseudulla ja kulkekaa joka arkipäivä mielenterveyshuollon avohoidon liikkuvalla yksiköllä (metro) pa--aduuniin ja takaisin.

        Saattaisi mieli muuttua.

        Täällä on sentään tilaa ajatuksille...

        Kemijärvellä on kiva käydä, luonto puhdasta ja meno verkkasaa. Silti viihdyn erittäin hyvin Hgissä.


      • kempassa 7 vuotta
        Aito kemppalainen kirjoitti:

        Kuuleppa! Ite kemppalaisia on minimi määrä verorahoilla olevissa työ paikoissa. Kyllä niitä kateenpaskoja on juuri muualta tulleita ja turmelleet kempan maineen! Tiedän, kun itse olen just semmoisessa työssä jossa olen ainut syntyperäinen kemppalainen! Ärsyttää suunnattomasti joskus kuin he kilpaa morkkaa kemppaa( eivät tiedä, että olen kantakemppalainen) ja ovat hippasilla jatkuvasti, eestä lipeviä ja takana haukutaan ja se ei ole kemppalaista. Skitsolla tavalla raivaavat tietä pomottamaan.

        Kyllä turmelette maineen ihan itte esim. täällä törkeitä kirjoittamalla.
        Kemijärvi on kaunis luonnonläheinen paikka asua, ensiksi kun tänne ajaa, näkyy sininen taivas, sitten välkkyy kesällä kirkkaat vedet, talvella puhdasta hankea, revontulia, ilta-aamuruskot, sateenkaaret, koskematonta luontoa.

        Keskusteluketjun aloittaja kyseli työpaikoista, niitä voi tutkia netinkin kautta työvoimatoimiston sivuilta, samoin kun liikenteen aikataulutkin. Asuntoja kyllä löytyy. Kemijärvellä on se piirre työnantajilla, että ne suosii vaan paikkakuntalaisia, muualta tullut jää huomioimatta, vaikka sillä olis parempi koulutus ja työkokemus. Ja kemijärveläiseksi ei luokitella, vaikka olis vuosia asunut täällä. Sukunimi vaikuttaa myös.

        Kemijärveläisten ominaispiirre on "vänkääminen" asiasta kuin asiasta. Jauhetaan paskaa varsinkin näillä sivuilla ja jos joku kirjoittaa asiaa, sekin saa lokaa naamalleen. (katsokaas vaan kohta)

        Kadut on tyhjiä varsinkin iltaisin. Kesällä on tapahtumia enemmän. Jokainen rakentaa sellaisen elämän kuin haluaa ja viihtyy, se ei ole paikasta kiinni. Raha ja työpaikka vaan on monesti siitä kinni, missä asuu.


    • ei sinne kannata tul

      Niin ja persuja jokainen järkevä välttää kuin ruttoa, nehän ei muuta tee kuin huttelee puskasta, kuinka he mukjamas parantaisivat maata. aivan järkkijättöjuttuja heillä onkin.

      • älä tule!12

        Lueppa uudestaan oma kirjoittamasi!!Onko siinä mitään järkeä?


      • Riekkuja :(((
        älä tule!12 kirjoitti:

        Lueppa uudestaan oma kirjoittamasi!!Onko siinä mitään järkeä?

        Mitä te persuja haukutta vanhuus hoidosta. Valittakaa SOSIAALI-TERVEYSOSATOLLE, vaikkapa Antero Myllykankaalle! Sitä tai tätä on aina persut hampaissa ja se kertoo, että vaalit tulossa. Peräti kolmet.


      • not kepulainen
        Riekkuja :((( kirjoitti:

        Mitä te persuja haukutta vanhuus hoidosta. Valittakaa SOSIAALI-TERVEYSOSATOLLE, vaikkapa Antero Myllykankaalle! Sitä tai tätä on aina persut hampaissa ja se kertoo, että vaalit tulossa. Peräti kolmet.

        Kepulihan haukkuu aina toisia, vaikka olis peiliin katsominen Haistakaa pitkä vittu ja pysykää pois Oulusta lapin kyrvät!


    • hopiat piiloon

      Ei persuja voi haukkua mistään, eihän ne ole mitään tehneetkään.
      No, täällä palstoilla vähän esittäneet "jaloja" mielipiteitään, mutta muuten harmittomia.

    • Korttis

      Enpä nyt menis kehumaan täällä asumista..

    • 18+20

      Kemijärven päivähoito on ainakin tosi syvältä sieltä.

      • joo kulta

        Tehkä sen eteen jotain, aivan muuten on turha valittaa jos teidän penske joo joo ei pärjääkkään.


    • Faktaaaaaaaa

      kempassa menisi hyvin jos ei olisi muualta tulleita, posio ja varsinkin sallalaisia! Ei yhtään häirie Roin alaouolelta tulevat vaan nämä pusikko kommarit!

      • moi12334567654321234

        mikä vika sallalaisissa?


    • Erkki

      Voehan perse teitä tätejä ja setiä!
      Olen itse Kempassa asunut parikymmentä vuotta, kun isäni väkisellä perheeni lappiin halusi. Junantuoma siis.
      Lapsuus ja nuoruus oli tosi jees, samoin lukio-aika siellä. Miehenkin löysin.
      Nyt olemme tietenkin poissa sieltä, koska aloiltamme ei siellä löytynyt töitä.
      Anoppila on vielä siellä ja kukoistaa edelleen.
      Lapsemme ovat syntyneet muualla (Helsingissä), mutta ovat henkisesti kyllä kaikki Kemppalaisia.
      Hei kaikki Kemijärviläiset, iloitkaa, että teillä on aivan mahtava kotipaikka. Iloitkaa, että lapsenne saavat kasvaa raikkaassa ja suvaitsevaisessa ympäristössä, jossa kaikki tukevat toisiansa!

    • Thanks again

      Hienoa Erkki !! Kiva kun kerroit mielipiteesi näille typerille mustamaalaijille. Ne roskittavat Kemppaa jatkuvasti. Arvostat Kemijärveä ja katsot sitä kait etelästä käsin.Täällä ruikutetaan ja alennetaan mielentilaa. Ketä se hyödyttää ? Täällä 24:ssa taitaa samat itseensä kyllästyneet kirjootella.

    • Tosi on

      Kaksi viimeistä mielipidettä ovat asiaa. Hieno paikka, vain muutama häirikkö pilaa tämän palstan typerillä ja asiattomilla mielipiteillään. Kannattaa ottaa ensin asioista selvää itse ennenkuin luo mielipiteensä. Hieno paikka ja upea luonto ja mahtavat ihmiset ja tasokkaat palvelut tekevät Kempasta hyvän paikan asua!

    • Lasse (nainen)

      Vai Erkki löysi itelleen miehenkin kemijärveltä. Jos saanen kysyä niin miten hommasitte lapset?

      • Perstasku

        Hieno paikka asua,joka tykkää maalaismaisemista se vain,että toimeentulo täytyy löytyä perstaskusta.Etelän kaupunkilaiset valittavat ainaisista teitten ja katujen suolaamisesta,koiranpaskoista ja ennenkaikea Somaleista ja narkkareista.Täällä näitä haittoja ei ole mitä muutama huumeitten käyttäjä ja rapajuoppo.Omat vähemmistö asukkaakkin aika näkymättömiä.Että löytyneen jotain hyviäkin puolia.


    • pois ongelmat

      Mutta nuitten somalien sijasta täällä on persuja, ei somalit ole persuja pahempia, että jokapaikassa on omat huolensa.

      • sitoutumaton!

        Noita persuja on joka kaupugissa jopa kylä pahasissa ja luulempa että se porukka kasvaa vielä. Mitä enempi somaleita tulee niin tulee persuja. Hyvä, joittenkinhan se pitää huoli kantaa ettei muslimit valloita maatamme.


      • ex kemppalainen
        sitoutumaton! kirjoitti:

        Noita persuja on joka kaupugissa jopa kylä pahasissa ja luulempa että se porukka kasvaa vielä. Mitä enempi somaleita tulee niin tulee persuja. Hyvä, joittenkinhan se pitää huoli kantaa ettei muslimit valloita maatamme.

        Tietämättömät! Tulukaappa viikoksi Ouluun niin eiköhän ääni muutu! Mahtavaa käydä kotikaupugissa kun ei ole häiriö tekijöitä. Hermot lepää. Stemppiä kempan persut!


      • eemeliiiiiii ii
        ex kemppalainen kirjoitti:

        Tietämättömät! Tulukaappa viikoksi Ouluun niin eiköhän ääni muutu! Mahtavaa käydä kotikaupugissa kun ei ole häiriö tekijöitä. Hermot lepää. Stemppiä kempan persut!

        Ei oo punasta eikä vihreetä kirjaa taskussa! Eikä tuu!Persut tekevät hyvää työtä muutenhan ei olisi keskustelua. On se toiselta puolen naurettavaa mitään sanomatonta suunpieksämistä.


      • pitäkää varanne!
        eemeliiiiiii ii kirjoitti:

        Ei oo punasta eikä vihreetä kirjaa taskussa! Eikä tuu!Persut tekevät hyvää työtä muutenhan ei olisi keskustelua. On se toiselta puolen naurettavaa mitään sanomatonta suunpieksämistä.

        On somaleita Roissakin aivan sietokyvylle saakka. Laumoissa kulkevat ja naiset pelkää yksin kulkea kun ovat naisen puutteessa porukka ja kovia ovat tappelemaan. naisia harmittaa kun aina täytyy taxilla ajaa jos on myöhä.


      • ääni soinille
        pitäkää varanne! kirjoitti:

        On somaleita Roissakin aivan sietokyvylle saakka. Laumoissa kulkevat ja naiset pelkää yksin kulkea kun ovat naisen puutteessa porukka ja kovia ovat tappelemaan. naisia harmittaa kun aina täytyy taxilla ajaa jos on myöhä.

        Mihin ne persujen haukkujat katosi? Faktoja kun lyödään pöytään tulee hiljaista! Sanat loppuu. Kyllä se överi alkaa hokemaan,,,,,persuilla on hohtimet kaivossa. Se onkin tippunut kaivoon! Samaa hokevat kun on sanat hukassa yhtä ja samaa virttä. Nämäkin somaleitten kannattajat ei minkäänlaista tietoa mitä se tuo tullessa. On vastuuntunnotonta jos ei tunne vastuuta! Sielä tuppukylässä ollaan kuin lintupesässä eikä vähäkään tietoa missä mennään. Heihin on uponnut halosen ja lipposen sanoma, olemme samanvartaisi, vitut olemme suomalaiset d-luokkaa ja somalit a.


      • tiedoks luulijoille
        ex kemppalainen kirjoitti:

        Tietämättömät! Tulukaappa viikoksi Ouluun niin eiköhän ääni muutu! Mahtavaa käydä kotikaupugissa kun ei ole häiriö tekijöitä. Hermot lepää. Stemppiä kempan persut!

        ei tääl kempasa oo persuja.
        On muutama vennamolainen,jotka ovat olleet ärtyisiä ja kärtyjä
        ja kateellisia vanhojen puolueiden edustajille.
        Saas nähä-kuka älykääpiö uskaltaa Kempasa ruveta vaaleissa persuehokkaaksi!
        Meil on tääl Kempas joka puoluees vähä niinku omat persumme.


    • hys hys

      So soo ei saa sanoa somalit, eikä venäjän, viron, romanian rikolliset on kantauteneet suomeen vapaaliikkuvuuden seurauksena! Ollaan niinkuin venäjällä sosoo, hiljaa saa vain mielessä ajatella.

      • Riekkuja ella

        Jos niille antaa mielipiteen kun sitä haluavat, vastaus on, hohtimet kaivossa tai persut on rutto. Ei heillä ole kanttia kertoa miksi on hyvä jos somalit pärjää paremmin kuin suomalainen eläkkeensä eteen tehnyt saa pienempää rahaa kuin vasta maahan tullut esim somali. Tai miksi veteraani joutuu kerjäämään saavutettuja etuja. Eivät kerro, että somalit on suomessa prosentaalisesti isoin ryhmä jotka raiskaa suomalaisia naisia.Eivät kerro sitäkään pitääkö meidän hyväksyä mineraatit, ei, koska Norjassa on tavattu niissä harrastavan terroristista toimintaa. Pitääkö meidän kohta hyväksyvän naamaripäisiä naisia, ei etes tiedetä onko nainen sen naamarin takana. Pitääkö meidän hyväksyä muista maista tullutta rikollisuutta? Tarvii olla tarkkana sengelin sopimuksen ehdoista. Meillä ei ole ollut kerjäläisi nyt sekin pitäisi hyväksyä. Meillä on omat kerjäläiset, ruokajonot! Ei ihme, että järjelliset ihmiset ovat persuja!


    • Ella :DDDDDDDD

      Nyt SUOMALAISEN MIEHEN kainaloon!!!!! ÖITÄ niille vähemmän suomalaisille!

    • hopiat piiloon

      Rasistit jaksaa riekkua somaaleista, joita on tullut Soumeen 80 luvulla. Myöhemmin tulleet ovat lapsia, enimmäkseen.

      Rovaniemelläkin on maahanmuuttajia paljon, mutta palstallaan ei puhuta mitään heistä, eivät ilmeisesti aiheuta ongelmia. Kemijärvellä ei ole yhtään vierasmaalaista, silti nämä rasistit vouhkaa, kun on nähneet venäjän kilvillä auton.
      Ei kai siitä voi muuta päätellä, kuin että ovat täysiä kahelia.

      Persut, kun kaipaatte keskustelukumppania, niin pyrkikää pysymään asiallisina, ehkä joku antautuu "debattiin". Ei ne teidänkään kommentit kovin asiasisältöisiä ole olleet.
      Lipposta saati Halosta ei saa soimata, Väyrysestä ei ole niin väliä.

      • kepu ja kepu

        heheee Lipposesta ei tule pressaa ja onneksi Halosen vinkuminen loppuu. Selvästikkään Soini ei kiinnosta koko homma. Soini tähtää metallin ja kunnallisvaaleihin. Onhan ne tärkeimpiä. Väyrynen saa äänen!


    • huh huh heijaa

      kun noita kommentteja lukee, niin persut on pahempia kuin somalit, parempi väölttää tuollasia paikkoja, joissa tampiot mökeltää somalipeloissaan, vaikka koko paikassa ei asu ainuttakaan.

      • espoooosta

        Ethän sinä etes tiedä miten somalit elää, kun olet sielä korvessa! Käyhän city meininkiä kattoo niin eiköhän tule sanottua, hyi helekatti, ei tää somalien hyysääminen ole tervettä.


    • Persulaki

      Eikös perussuomalaisesta Hirvisaaresta tullut oikein maahanmuuttajien hyyssääjä?Teki kyselyn eduskunttaan Vietanamilais perheen kakotus uhasta,palkkatulot vaan1400 euroa perheessä ei riitä lain mukaan Suomessa elämiseen,olis vaan hyvillään,että karkotuslaki toimii.

      • riekkuja

        Aasiasta tulleet tekevät töitä ja töitä elääkseensä. EIVÄT ole tarvineet minkäänlaistä sossun apua. Ja heitä persut kunnioittaa ja suojaa. Siinähän se ero onkin afrikalaisiin! Vielä kerran!! Persut ei vastusta maahanmuuttoa jos elättävät itsensä! Hox! Elättävät itsensä! Aasialaiset on ahkeria.


      • mjjk
        riekkuja kirjoitti:

        Aasiasta tulleet tekevät töitä ja töitä elääkseensä. EIVÄT ole tarvineet minkäänlaistä sossun apua. Ja heitä persut kunnioittaa ja suojaa. Siinähän se ero onkin afrikalaisiin! Vielä kerran!! Persut ei vastusta maahanmuuttoa jos elättävät itsensä! Hox! Elättävät itsensä! Aasialaiset on ahkeria.

        " huh heijaa" Olet väärällä sivulla!! Mene setvimään kempan päättäjijen riitoja, siellä onkin monta aloitetta, kuka teki , mitä sano jne. He kyllä menevät somalienkin ohi, on niin viisasta porukkaa huh heijaaa.


      • Tahkonkiertäjä
        riekkuja kirjoitti:

        Aasiasta tulleet tekevät töitä ja töitä elääkseensä. EIVÄT ole tarvineet minkäänlaistä sossun apua. Ja heitä persut kunnioittaa ja suojaa. Siinähän se ero onkin afrikalaisiin! Vielä kerran!! Persut ei vastusta maahanmuuttoa jos elättävät itsensä! Hox! Elättävät itsensä! Aasialaiset on ahkeria.

        Riekkuja palkkatasoa ne polkee niin aasialaiset kuin afrikkalaisekkin,ja pakolaisten vastaanottoon pätee meidän kansaiväliset sopimuksemme niihin on vaikea puuttua ja työlupaahan ei pakolainen saakkaan kovin äkkiä senkin takia joudumme maksumieheksi.Ja mitä näihin kejäläisiin tulee lakipykälät ei riitä rajaltakäännyttämiseen se on tuo vapaa matkustaminen euroopassa.


    • Jouluostot

      Nyt kun joulu lähestyy ja tehdään jouluostoksia. Missä kaupassa on paras valikoima, palvelu, että saa ostaa joulun tuotteet kemijärveltä.

      • riekkuja

        TEX, halvin ja saa iittalaa, arabiaa, laadukkaita yö-asuja myös miesten, lelupuolikin on, myös taloustavaroita. Valikoiman vuoksi täytyy mennä Roihin, siellä on myös Marimekko ja useapi kulta-hopea liikkeitä myös eletroniikkaa ja laajempi urheiluvaate-väline valikoima. Kempastakin saa tarvittavan jos haluaapi pysyä kohtuudessa. Suosittelen Tex! Iloista ja tressitöntä joulu-lahja ostos aikaa :()


    • Erkki

      Kuulkaahan kaikki.
      Täällä Erkki Helsingistä!
      Minulla on muutama Somalialainen työkaveri omassa työyhteisössäni. Pariskuntiakin. Ovat aivan ihania ihmisiä!
      Harjoittavat toki eri uskontoa kuin kantasuomalaiset, mutta se ei tee heistä millään tavalla luopioita, niinkuin tämän palstan kirjoitteluista saa ymmärtää!
      Nämä tavalliset maahanmuuttajat eivät ole fundamentalisteja. Ei todellakaan!
      He asuvat ja elävät aivan tavallista elämää, kuten me kantasuomalaisetkin.
      Osa heistä on jo ollut parikymmentä vuottta suomessa, joten heidän lapsensa ovat omaksuneet suomalaisen mentaliteetin täysin.
      Antakaamme siis heidän olla Suomessa ja sopeutua suomalaiseen elämänmuotoon täysillä!

    • me tiedetään

      Kempassa me ollaan kuule asiantuntijoita noitten mamujen suhteen, ei meillä täällä asu yhtäkään mamua, mutta ollaan kuultu ja luetaan rasisistijutut tarkkaan, niin että niistä me juurikin tiedetään paremmin kun te jotka asutte niitten kanssa.

      Tiesitkö Erkki jotta ne raiskaa kaikki vastaantulevat naiset ja ne saa uudet autot ja asunnot sieltä sossusta. Me ei saada sossusta kun jokunen satanen, sillä pitäis toimeen tulla. Somalit ne saa senverta ku viitsivät vaan pyytää. Töoitä ne ei tee mitään, kun ei tarvitse, ei mekään töitä tehä, kerta täällä ei sellasta enää ole.

      • tuntosarvet

        Hahhaaa tuo Erkkihän on kemppalainen somali puolustaja heheee


      • riekkuja
        tuntosarvet kirjoitti:

        Hahhaaa tuo Erkkihän on kemppalainen somali puolustaja heheee

        Aloitteen kysymykseen. - Kemppa on lapsiystävällinen, monen tunturin ympäröimä, mahtavat kalastus mahdollisuudet . On järviä, jokia, puroja. Veneellä pääsee pitkälle ja yöt valoisia. Bussiliikennettä en tunne, olisikohan puolentunnin välein. Kauppoja on niukasti, mutta tulee toimeen jos ei ole ronkeli. Kempan keskus on pieni, omakoti asumusta taitaa olla eniten, mutta on kerrostaloasutustakin, myös rivitalo. Rakennustöitä on toisilla satunaisesti toisilla koko ajan. Pyhällehän rakennetaan ja mökkien rakentamisia on kempan ympärilläkin ollut tänä kesänä ja eiköhän hirsirakennus hommiakin ole. En tunne niin tarkkaan on vaan muutama rakentaja tuttu ja silloinkin ohimennessä raatataan.Otappa selvä esim koneelta. Tervetuloa!


      • ISO MAKSAJA

        Hyvä me tiedetään sä et tiedä yhtään mitään Olen sellaisesta kunnasta kotoisin joka maksaa tasausveroja per asukas yli 2800 e per vuosi arvaa onko kivaa maksaa tollasille luusereille.Ei työ huvita vaan maristaan ei saada tarpeeksi tukia.


      • K.Pennonen
        ISO MAKSAJA kirjoitti:

        Hyvä me tiedetään sä et tiedä yhtään mitään Olen sellaisesta kunnasta kotoisin joka maksaa tasausveroja per asukas yli 2800 e per vuosi arvaa onko kivaa maksaa tollasille luusereille.Ei työ huvita vaan maristaan ei saada tarpeeksi tukia.

        ÄLÄ NAURATA !!!

        Tuskin tuollainen tyhjäntoimittaja mitään maksaa kellekkään. Joku hyvätuloinen kansalainen maksaa sen sinunkin osuuden ja elättää vielä loiset päälle. Ja sitten täällä vielä "turpaa soitellaan".


    • ei kivalta näytä

      Eli jos töitä hakee, niin voi satunnaisia raksahommia olla, eli duunarin töitä.
      Akateemisille ei taida olla tekoa Kemijärvellä, keskustelujen jututkin kyllä viittaa siihen, että sivistyneistö on pieni tai sitä ei ole lainkaan.
      rasistiset jutut viittaa kait työttömyyteen ja syrjäytyneisyyteen.

      • lue ensin!

        HÖPERÖ! Aloitteen tekijä kysyi RAKENNUS-töitä!


    • astua828

      Meneekö bussit 20min välein vai useammin.. Hyvä provo. Kun ne menee sen kaksi kertaa päivässä niin sillä hyvä.

    • verified

      -kivaa
      -kiva
      -tarpeeksi
      -ei
      -tarpeeksi usein
      -menee
      -on

    • täällä tylsistyen

      Eei tämä kovin rapea paikka ole asustaa. Mutta jos tykkää elää oikein virikeköyhässä ilmapiirissä, niin silloin ollaan oikeassa paikassa.

      Luonnossa käpyjä potkien.

    • aina ankeus

      Mitä olen tevisiosta katsonut, niin Kemijärvi on maailman ankein paikka.

      • aina kankeus

        Niin ja minä olen kuunnelut radiosta.


    • :DDD

      Puuttuupi kunnon tavaratalo!!!!!!! Venakotkin pysähtyisi tänne eivätkä menisi Roihin. Tänä aamunakin niitä näytti pyhkivän Roihin.

    • ei pakkoryssiä

      no miksi ne tänne käpykylään pysähtyisivätkään? Persut ainakin tykkää kun ei ryssät pyöri kylällä.

    • Kemppalainen

      Kemijärvi on näin entisenä paikkakuntalaisena hyvin ahdasmielinen kaupunki. Vielä 20 vuotta sitten kaupungissa oli elinvoimaa ja -intoa, sekä kaupunki vaikutti kasvukeskukselta. Salcompin ja paperitehtaan lopettamisen jälkeen kaupungin kasvu on oletettavastikin ehtynyt ja meno on lähinnä selviytymistaistoa. Varsinaista laitakaupunkia Kemijärvellä ei ole, mutta periaatteessa tähän voidaan lukea kaikki 5-30 km päässä keskustasta olevat "asukaskertymät" esim. Tohmo, Isokylä ja Lehtola. Kauppoja keskustassa on vähenemään päin ja varsinkin vaatteita useimmat käyvät ostamassa Rovaniemeltä ( nettikaupat). Bussit kulkevat n. 20 min välein tosin kesällä viimeisin vuoro kulkee klo. 17 ja talvisin klo. 20. Raksoilta luulisi löytyvän töitä (jos niitä satut löytämään), tosin henkilötarjontaa on varmasti enemmän kuin paikkoja. Mutta jos omaat suhteita, sinulla sujuu kaikki, koska tunnetusti Kemppa toimii suhteilla =) Toivottavasti toimii sinulle, mutta itse olen onnellinen, että aikoinaan pääsin Kempasta omiin hommiin etelämpään.

      • El.a

        Minä myös tiedän, että moni haluaisi muuttaa heti takaisin jos saisivat töitä. Myös se on hassuinta kuin monen avio-avo puoliso( ei täältä lähtösin) haluaisi muuttaa tänne, varsinkin miespuoliset. Varsinkin opettaja koulutuksen saaneet ja ovat virassa muualla. Kalastus-metsästys vapaa aikana kiehtoo heitä, myös laskettelu, moottorikelkkailu. Tärkeintä olisi työpaikat.


    • Sierra tequila

      Täyttä paskaa kirjoitat.Ei sinne tuppukylään lähetä vaikka töitä sais.Pelkkää kateutta ja juoruilua ja kyttäämistä .Ei kiitos.Kesällä ei voi ees terasilla olutta ottaa saamatta juopon leimaa niskaan.Pitäkää kuoleva kylänne.

      • El.a

        Tuli hyvä fiilis ku olet lähtenyt ja vielä parempi ku et enää tuliskaan ei kesälläkään!


    • ollaaan onnessamme

      Joo, pysykää vain poissa, te joilla on huonoja luuloja kylästämme. Tänne ei kaivata tyhjän kitisijöitä. Te joilla on avarakatseisuutta ja terveehköt elintavat, tulkaa tänne ja ihastukaa, täälä järjestyy vaikka mitä mukavaa.

    • El.a

      nimim. Sierra teguilla, kertoo jo kaiken! Eihän vai katkera ku on joutunut lähtee?

      • A-PK

        Olen 44v ja lähtenyt kempasta pois n.20v sitten ja aina on kaipuu kemppaan, käyn kylläkin useasti vanhempien luona ja NAUTIN siitä rauhasta ja tunteesta koska on vaan omaa porukkaa. Ei ole seinän takana eikä käytävillä molotusta. Lapsetkkin tuntuu tykkäävän. Vanhoja kavereita näkee, varsinkin pääsiäisenä ja jouluna ja tietenkin kesäisin. Olen synnynnäinen kemppalainen ja varmaan senkin vuoksi. Kemppalaiset! Pitäkää Kemppa "Puhtaana"!


      • El.a
        A-PK kirjoitti:

        Olen 44v ja lähtenyt kempasta pois n.20v sitten ja aina on kaipuu kemppaan, käyn kylläkin useasti vanhempien luona ja NAUTIN siitä rauhasta ja tunteesta koska on vaan omaa porukkaa. Ei ole seinän takana eikä käytävillä molotusta. Lapsetkkin tuntuu tykkäävän. Vanhoja kavereita näkee, varsinkin pääsiäisenä ja jouluna ja tietenkin kesäisin. Olen synnynnäinen kemppalainen ja varmaan senkin vuoksi. Kemppalaiset! Pitäkää Kemppa "Puhtaana"!

        Ainahan se on synnyinseuduille kaipuu. Itse olen ollut Ruotsissa ja etelä-suomessa ja ei mennyt huonosti, pärjäsin molemmissa, oli hyvä olla ja jopa toisinaan kaipaan kovasti molempiin paikkoihin, mutta, mutta veri veti takaisin. Tykkäsin ruotsalaista ja jos suomi ei oo mukana kilpailuissa niin varmaa on, että kannustan Ruotsia. Vakka-suomalaiset oli ystävällisiä, kuttuivat kylään ja kiusasivat murrettani joka on yhä. Aina muistin, olen "kylässä" samoin ruotsissa. Kun lähin vakka-suomesta ja muutin tänne lähti silloinen pomo kattoo mihin muutan. Hyviä muistoja, vaan siltin hyvä täällä rakkaassa Kempassa!


      • sallalaiset rajan ta
        El.a kirjoitti:

        Ainahan se on synnyinseuduille kaipuu. Itse olen ollut Ruotsissa ja etelä-suomessa ja ei mennyt huonosti, pärjäsin molemmissa, oli hyvä olla ja jopa toisinaan kaipaan kovasti molempiin paikkoihin, mutta, mutta veri veti takaisin. Tykkäsin ruotsalaista ja jos suomi ei oo mukana kilpailuissa niin varmaa on, että kannustan Ruotsia. Vakka-suomalaiset oli ystävällisiä, kuttuivat kylään ja kiusasivat murrettani joka on yhä. Aina muistin, olen "kylässä" samoin ruotsissa. Kun lähin vakka-suomesta ja muutin tänne lähti silloinen pomo kattoo mihin muutan. Hyviä muistoja, vaan siltin hyvä täällä rakkaassa Kempassa!

        Vit..tut, Sallalaisia asuu tässäkin kadulla 7 taloa minä yksin kemppalainen arvaa onko mukavaa kuunnella kommareitten puheita joka kesä ovat kuin omistaisivat koko kadun.


    • El-la

      Positiivesti! Onhan se hyvä sanoa, turpa kiinni! Kuin sanoa somalille, olet silloin rasisti!

    • vittikko varvikko

      "sallalaiset rajan taa" sinun sanomisesi on "vihapuhetta" ja rasismia, kun uhkaat karkottaa ne ulkomaille. Se on kiihottamista kansanryhmää vastaan, varsinkin kun se kohdistuu jo muutenkin heiveröisessä asemassa oleviin.

    • nähnyt paljon

      Jeeeeeees!

      • kempassa ei!

        vittikko varvikko mitä tuuletta tänne sosoiloimaan, pysykää siellä sallassa ja harjoittakaa siellä sitä teidän politiikkaa.


    • El.a

      Miksi tuoda politiikka naapureitten kesken? Ellapa tahtoo ottaa viinilasin. Ei ole oikein, jos naapurit räyhää keskenään siitä kuka mistäkin on. Jos on tullut naapurin kentälle, käyttäytyköön kunnioittavasti heitä kohti jotka ovat aina asuneet ja tehneet siitä sitä mihin on halunnut muuttaa, sitä on muitten vaikea muuksi muuttaa. Itse olen AINA mennyt sillä periaatteella.

      • Pask ska rattaissa

        Eikö nuo Sallalaiset jatka matkaa? Mene ohi Kempan, hys hys. Myös Posiolaiset!


    • El.a

      Kemppalaiset pitää saada takaisin! Eihän se niin mene, koska valtuusto riitelee kuka on kukin. EI niitä sivuja jaksa etes lukea. Tervetuloa muualtakin tulevat! Kyllä teistäkin tuleepi kempan puolesta tappelevia jos vähänkään oletta oikeamielisiä!

      • FAKTAAAAAAAAAAAAAAAA

        vittikko varvikko! EIKÖ se ole kansankiihottamista jos jatkuvasti änkyteteen, niin ja niin venäjällä? Me kaikki tiedetään, ettei siellä venäjällä ol kaikki piipussa. EI he täällä olisi ostoksilla jos siellä kaikki olisi ok. Turha syyllistäää'ää! Ei tarvi suomalaisten ylistää venäjän oloja! Kun met kaikki TIEDÄMME mitämäse on! KAIKESTA PULA NIINKUIN YLI 50 VUOTTA SITTEN SUOMESSA!


    • Auchentoshan Whiskey

      Teilläpä on pitkämatka Tallinnaan.Mutta onhan teillä matkanjärjestäjä.Ajatella että Tallinnassa laatikko 0.5 l A-olutta 24 kpl maksaa 20€.Hahaa maksakaa veroja paljon,otan ryypyn sen kunniaksi.Kippis.

      • omavarainen

        Täällä on muut huvit ja pää selevä! Rakastelukin aivan A-luokkaa! Ei tarvita Talliinaa eikä muitakaan rys siä! Raha se pelaa täälläkin, köyhät kyykkyyn!


      • hanki elämä!
        omavarainen kirjoitti:

        Täällä on muut huvit ja pää selevä! Rakastelukin aivan A-luokkaa! Ei tarvita Talliinaa eikä muitakaan rys siä! Raha se pelaa täälläkin, köyhät kyykkyyn!

        Entiset kolmen kiven pulit näköjään muuttaneet muualle, kun aikaisemmat baarin pitäjät on jo muillamajoilla.


    • Näi se on

      Kyllä minuakin vit...tutaisi jos olisin joutunuut lähtemään Koivisto, Ahtisaaren, Halosen ja jopa Kekkosen takia muille maille!

    • Erkki

      Asiaan!
      Kemijärvi ON erittäin hyvä paikka asua ja olla!
      Olen itse asunut muualla jo parikymmentä vuotta, mutta muistelen kuitenkin aika kaihoisalla mielellä niitä lapsuuden/nuoruuden vuosia, jotka vietin siellä.
      Katsotaan nyt kun viimeinenkin jälkeläinen saavuttaa sellaisen iän, että saa oman elämänsä hallintaan, niin palaan lapsuuteni maisemiin.
      P.S. En ole alkuperäinen Kemijärveläinen, vaan lapsena sinne muuttanut. Ettehän kohtele huonosti vaikka näin on?

    • sallan turisti

      Äläkää kemppalaiset pöröhistelkö, vaikka asuttaki loistavassa paikassa.
      Met ahvenselkäläisetki tykkäämmä pittää sitä hyvänä matkailukohthena.

      • El.a

        Erkille! TERVE TULOA!


    • jyynä

      kyllähän täällä on kaikenlaista ,esim. maisemien ihailua isoja ostoskeskuksia ,teattereita ystävällisiä ja auttavaisia kemppalaisia jos olet jääkiekkofani meidän keki peelaa varmaan noin 5 vuoden päästä sm liigatasolla ett tere tulemast

    • hyvä juttu

      Hyvä puoli on kyllä täälläkin. Eioo mitään liikenneruuhkia, niinko isoissa kaupungeissa.

    • Tyytyväinen

      Mahtavaa asua! Ei ensinmäistäkään somalia! Saa rauhassa kulkea! Ei ongelmia niinkuin Lieksassa.

    • melekein tyytyväinen

      Musuja paljon, ja niiden ei tarvitse noudattaa yhteiskunnan lakeja. Niistä ku pysyy kaukana niin on oikeen lupsakka paikka asua.

    • orpo urpo

      Mikäs täällä on asuessa, kun ei tarvitse tehä töitä, eikä ole "ählämit" kiilaamassa sossun jonossa. Mitä nyt salla ja posiolaiset vähän ärsyttää.
      Tuulivoimaa..... ku vain ei tulis tuulivoimaa.

    • hieno paikka

      Niin kyllä tämä on tällaisten työttömien syrjäytyneiden ja ahdasmielisten paratiisi.
      Kun tänne muuttaisi kaikkialta maasta samanhenkinen porukka, niin mikäpä olisi eläessä, kaikki oltaisiin samaa mieltä kaikesta. Muille turpaa ja potkua persiiseen.

    • Sienestys asiantunti

      Pääseekös siellä 5 - 60 kymppinen mies pilkille ? ettei tartte jäälle lähteä palelemaan ;)

    • mona lisa

      kyllä pääsee kunhan on latia takataskussa

    • ainicci

      Kemppa on nasta mesta. Ainakin sieltä on kotoisin mukavia ihmisiä.

    • Köyhät kyykkyyn.

      Kemijärvellä on loistavaa asua, sillä täällä on maisemaa, on vesistöjä ja hiihtokeskuksia lähellä aivan riittämiin. Asunnot ovat Suomen edullisimmasta päästä. Etelän kolmion myymällä ei tarvitse muuta kuin räkiä kattoon ja harrastaa mitä huvittaa. Nyt kun tehdaskin on pois haisemasta, niin tänne vaan, niin ei varmaan kaduta.

    • Tervetuloa
    • :O)"

      Oli provo tai ei :)
      Kaunis kaupunki jävimaisema tarvittavat palvelut .
      Riippuu tietysti mihin suuntaan muutat, kun kemijärvi on pinta-alaltaan laaja kaupunki.
      Pyhä- Luosto lähellä lapissa sata kilometriä lyhyt matka.
      Kekseliäisyys luo ammatteja.
      Lapin lumo sitä siellä jo on.
      http://www.youtube.com/watch?v=exoK0u4OfMM

      PS.Suomen halvimmat vuokra-asunnot.
      Talojakin myynnissä :))

    • Aito kemijärveläinen

      Kemijärvi on hyvä paikka asua, elää ja tehdä työtä. Mutta se kummastuttaa kun muualta tulleet luulevat että he ovat jotenkin etuooikeutettuja kaikessa. Söheltävät työpaikalla. räpistelevät ammatijärjestöissä, harrastuspiireissä ja kaiken hyväksi luulevat että muut ei osaa tehdä mitään kuin he. Miksi eivät mene sinne místä ovat tulleetkin - kun eivät kelpaa kellekkään , ha ha ja vielä ne muka ovat haukkumassa paikkakuntaa ja täällä asuvia ihmisiä. Voi surku.

    • kohta persu

      Olen vahvasti samaa mieltä!! Olen aito synnynnäinen kemppalainen ja huomannut ettei kemppa ole enään kemppalaisten. Kyllä pitäisi muualta tulleitten vähän miettiä mihin ovat tulleet, eikä ruveta vääntämään siihen huonoon mistä ovat tänne vääntyneet! Moni perhe muuttaisi takaisin jos saisivat alkukemppalaisuuden takaisin. Monen synnynnäisen lapsenlapsikin tulisi entiseen kemppaan takaisin. Tänne on tullut näitä määräileviä asukkaita jotka eivät ole omassa synnyin paikassa saaneet määräysvaltaa. Ollaan liian hyväuskoisia ja sitä härskit käyttää hyväsi se on totuus. Siihen pitää puuttua ja eihän muu auta kuin ruveta persuksi!

      • hyvä näin!!!!!

        Kempassa on hyvä elää!!!! Ei tarvi pelätä raiskatuksi tulemista! Se on naisten kannalta hyvä! Ei ole muslimeita vaatimassa rukousnurkkaa kertaa 5 päivässä, mikä tärkeintä! Suomalaiset saa elää niinkuin suomalaiset haluaa, ei tarvi ruveta pokkuroimaan muunmaan tavoin ja se on TÄRKEINTÄ!


    • ex kemppalainen

      Hiljainen ja kuollut paikka, jonne en muuttaisi takaisin...ei töitä eikä oikein muutakaan, kauppoja vähän ja enimmäkseen vanhuksia sekä juoppoja asuu... onneksi pääsin aikoinaan sieltä pois. Vanhemmat vielä asuu sielä, joten tulee käytyä muutaman kerran vuodessa.

      • sossuntäti

        Ovatko vanhempasi juuri näitä vanhoja alkoholisoituneita työttömiä?
        Samanlaisia rökäleitä ne on näiden vahingonlaukauksetkin.


      • ex kemppalainen
        sossuntäti kirjoitti:

        Ovatko vanhempasi juuri näitä vanhoja alkoholisoituneita työttömiä?
        Samanlaisia rökäleitä ne on näiden vahingonlaukauksetkin.

        Täysiä rapajuoppoja kuten koko suku ja niiden tuttavat. Ite selvisin kierteestä lähtemällä pois kun ei tuo viina ja olut maistu meikäläiselle. Koulukaveritkin makaa honkakankaalla.


    • pekkaopiopj

      No pitänekkö tuo sitte Muuttaa Työttömäksi sinne kemppaa. siellä kun on sitä erämaata niin voi talavella sitte jouto aikoina vaikka hiihellä selekosessa.
      tai pilikkiä. tulleeko muuten Taivaan tulet sarjaa kolmas kausi?

    • tere tulemaks

      Kyllä tulee! On kalastuspaikkoja joka puolella ja kalaa joka lähtöön! Myös hiihto mahollisuuksia, monta tunturia ympärillä joihin voi kelekalla surahtaa. Ei käy aika pitkäksi jos kehtaa liikkua.

    • Aikaa on toteuttaa

      Tämän ketjun perusteella tämä ''Kemppa'' (järkyttävä lyhenne ''kaupungille'' mutta kai se kuvaa sitä parhaiten) vaikuttaa todella normisuomalaiselta junttikylältä. Pari kertaa olen siellä käynyt, oli se ihan ok, mutta en muuttaisi. Suomen kun olen kiertänyt läpi niin ainoastaan Lahti ja Tampere miellyttää. Todella ihmeellistä, että joku voi asua noin korvessa, mutta tuskinpa sitä paremmasta osaakaan uneksia, jossei parempaa ole nähnyt. Itse asun järkyttävässä junttikylässä, josta pääsee kylläkin junalla pois, onneksi, ensi vuonna muutto Lahteen ja siitä sitten eteenpäin Tampereelle. Tällä hetkellä asun Helsingin ja Lahden välimaastossa, 30km Lahteen, Helsinkiin 70km, Tampereelle 150km. Viikoittain tulee käytyä Lahdessa ja Helsingissä. Joskus Tampereella, joka on suosikkikaupunkini, jonne ehdottomasti haluan muuttaa. Joten todella vaikeata olisi suunnata täältä ''sykkeestä'' jonnekin Ouluun, joka on minulle korpea. Tosin Helsinki, Lahti ja Tamperekin tuntuu jo pieneltä. Ja Saksakin kiinnostaisi, tarkennan Frankfurt, ehkä joskus aikoinaan sinne siis :)

      http://travel.intercontinental.com/wp-content/uploads/frankfurt_nightlife.png

    • as lakki

      "SILLÄLAILLA"!!! Ja rahaa on, vai..?

      • Aikaa on toteuttaa

        Olisitko kateellinen, jos sanoisin että olisi ;) No empä totea tuohon mitään, koska asia ei sinulle kuulu. Unelmiakin saa olla ja kuten nimimerkkinikin kertoo... ''aikaa on toteuttaa''...


    • En vaihtais enää

      Voihan kiesus!! Minä olen tämän kuvion läpi käynyt ja tänne takaisin tullut!!Työpaikka erihyvä vakkasuomessa, rahallisesti ja kaikinpuolin, mutta, minä oon täältä synnynnäinen ja tänne oli kaipuu, huonompaan työjuttuun rahallisesti, mutta se korvaa sen mitä jäin vaille siellä. Oon ollut Lahdessakin vuoden, myös muuallakin, pois suomesta. Toivotan, sitä "parempaa" alku on aina huumaavaa!

      • Aikaa on toteuttaa

        Hyvä, että olet löytänyt sen paikan missä sinun on hyvä olla. Itse en ole sitä vielä löytänyt, mutta uskon, että löydänpi. Mutta tämä se ei ole.


    • en vaihtais enää

      Aina pitää lähtiä ja kokeilla se on vain hyväksi! Kerroin vain miten itse huomasin kaiken keskeltä ne puutkkin, Hae ja elä kyllä se löytyy siellä tai joskus täällä! Ehkä mieheni avasi silmät, olin kakara.

    • ps.

      Siis, 28v

    • as lakki

      Vilpittömät onnen toivotukset "aikaa on toteuttaa"lle, etsinnöissäsi.

    • Knob creek

      Tampere on hyvä valinta.Tarpeeksi iso että voi elää anonyyminä.Kemijärvellä se ei onnistu ja juorut lentää ja kateus kukkii.Elä siinä sitten.

    • varhaiseläkeläinen

      Mikäpä täällä on hätänä, torttuakin saa kun käy åkekarassa hieman vollottamassa, eläke tulee ajallaan ja kunta on remontoinut rintamamiestalonki. Kunnanlipulla pääsee matkustamaan ja sokkarilla tapaa kanssaveljiä, ei sen kummempaa.

    • talonpojantappolinja

      Kemijärvi olisi hyvä paikka asua, jos olisi työtä. Työpaikkoja ei ole, eikä tule olemaan. Siitä on kepu ja maalaisliitto pitäneet huolen.

      On ollut paljon epäonnistuneita yrityksiä, kuvaputkitehdas, lääketehdas, kännykkälaturitehdas ja sellutehdas. Kaikki ovat menneet nurin. Kemijärvellä ei kannata muun kuin "pirttiviljely" ja kepuilu.
      Mitään en kannata yrittää, ennen kuin kepu on lakkautettu kemijärveltä.

    • aikuisen oikeesti

      Ei työpaikkojen puutteesta kannata mitään puoluetta syyttää. Nuo edellisen kirjoittajan esimerkit ovatkin juuri siitä, miten käy kun politikot yrittäväti luoda työpaikkoja alueille, mihin mikään firma ei omia aikojaan kyllä tulisi.
      Joskus Kekkosen aikaan kun käytiin kauppaa neukkujen kanssa, ei kilpailunäkökohdat olleet ykkösasiana, koska se tavara meni laadusta riippumatta, mutta nykyään on firmojen oltava oikeasti kilpailukykyisiä kaikille markkinoille johon tavaroitaan vievät. Silloin hakeudutaan kasvukeskuksiin jossa saa koulutettua töivoimaa tarpeen mukaan ja logistiikka pelaa ihan eri lailla, kun jos oltaisiin jossain perifeeriassa, minne kulkuyhteydet on pitkät ja hankalat.

      • Tekiä

        Kyllä Venäilen oli pirun tarkka laadusta mitä tehtiin sinne päin laivoista, koneista tuli jos minkälaista reklamaatiota jopa selvää vitt.... isommanoikeudella.Vaateteollisuus pääsi helpommalla tarvi vaan paria väriä harmaata ja mustaa joskin niitäkin syynättiin ainakin nurin menneessä Kestilässä tuolla etelänpäässä.Toisinpäin tuli Ladoja,rikkipitoista öljyä ja krouvitekosia metallintyöstökoneita ja jopa konttitolkulla sinkkiämpäreitä.


      • juurilla edelleen

        Kulkuyhteydet ovat olleet hyvät, sekä osaavaa että työpaikkauskollista työvoimaa on ollut saatavilla, siitä ei ole kyse.
        Ahneus on kaiken alku ja juuri!
        Halvalla, laadusta välittämättä, keinottelemalla, pelaamalla äkkiä "pikavoittoja" ahnehtien on syöty se kaikki pääoma mikä vuosikymmenten aikana on kovalla ja ahkeralla toiminnalla saavutettu.
        On "trendikästä, urbaania, modernia" ahnehtia "hetimullekaikki" periaatteella mitä vain kerkeää.
        Logistiikasta esim. kummasta on lyhempi matka merelle Jyväskylästä vai Sallasta?
        Valtio on omalta osaltaan määrätietoisesti ajanut lappia alas rajulla kädellä. koska nk. "halpatyövoimaa" tarvitaan etelän suurkaupungeissa.
        Terve menoa vuokra kasarmeihin!


    • ei laatu kelvannut

      laivat on oma juttunsa, mutta kyllä se neukuille kelvannut laatu nähtiin, kun neukkujen hajoamisen jälkeen yritettiin vientiä länteen samalla laadulla, niin sehän tyssäsi siihen.

    • hyvää hyvyyttään.

      Oli nuijen ulkomaankauppa juttujen kanssa mitenkä vaan, niin kemppaa se ei auta pätkääkään. Kylläpä se niin on, jotta ollaan niin syrjässä, ei tänne ole kellään järkeä tulla teollisuutta laittamaan, jos ei saa siitä jotakin etua.

    • eräs joku

      Kyllähän näissä ympäristökylissä asuu, mutta keskustassa ei asu pirukaan on se niin tympiä paikka

    • yök yök

      Jos ei olisi sallanpusikoista ja posion tulleet saaneet päätäntävaltaa kempasta niin elettäisiin kempan päätännän kans. Kemppa ei olisi venäystävällinen vaan elettäisiin kempan ehdoilla ja siihen olis sopeutuva venakkoidenkin. Heillähän se on tarve, ruokaan, tavaraan! Turha niiata ja kumartaa, oksettavaa! Ollaan omasta yrittämisestä ylpeitä, kelpaa venäläisellekkin suurvaltiolle ilman kumartelua. Se joka tarvii menee ilman nöyristelöä!!!!

    • jatka samaa

      Mitähän sinäkin yök yök yrität, muuta kun tuota norjan puhumista vessanpöntölle.

    • yrjö ää

      Nuin tyhmää ei olekkaan kuin"yäk yäk", täytyy olla provo.

    • jopas

      on. ootttapa pööljiä

    • Iivari Posit

      Olen asunut vähintään vuoden Suomessa seitsemässä kaupungissa. Lisäksi olen kiertänyt paljon paikkakuntia matkatöissä ja uteliaana tehnyt huomoita kaikkalla.

      Kemijärvi on puitteiltaan aivan mahtava paikka asua. Julkisuuskuva on huono, kun täällä on muutamia kymmeniä erittäin kovaäänisia ja riitelijöitä sekä omanpesän likaajia.

      Pitää aina muistaa että täällä asuu tuhansia ihmisiä, jotka tekevät ahkerasti ja asiallisesti töitä sekä huolehtivat hyvin perheistään. Ei siis pidä antaa muutaman kymmenen ihmisen ratkaista mielipiteitämme.

      Voin vilpittömästi suositella, että ostakaa täältä kakkosasunto tai jos ette uskalla heti sijoittaa, niin tiedustelkaa edullisia vuokra-asuntoja määräajaksi, ja tulkaa itse muodostamaan mielipiteenne paikkakunnasta, ihmisistä ja palveluista.

      Tuntureita, vaaroja, järviä, jokia sekä erämaata riittää yllin kyllin. Ja jos ne alkavat kyllästyttää niin eikuin uimahalli-kylpylä Poukaman altaaseen uimaan ja porealtaisiin hieromaan jäseniään. Liikuntahallia löytyy ja KauppaPaikka Koivuniemeltä löytyy monipuolista apetta ja Lapin herkkua, samoin jäämeren herkkuja. Jos ei ole kakkosasuntoa, niin voi majoittua hyvän palvelun hotelleihin Mestarin Kievariin ja hotelli Kemijärveen tai Lohelan mökkeihin.

      Kemijärven omasta tunturikeskuksesta Suomulta löytyy täyden palvelun vastarakennettu hotelli ja mökkejä vaativillekin. Ei Kemijärveltä todellakaan tekemistä ja aktiviteetteja puutu. Kulttuuritarjontaakin löytyy kaikenmoista ja kaikenlisäksi Taivaan tulien kolmannen jakson tuotantoporukka on jo tullut Kemijärvelle. Itse kuvaukset alkavat huhtikuussa. Silloin täällä voi bongata alkuperäisen "Vareksen" tai "Raidin" tai Jope Ruonansuun tai Arja Korisevan tai.....TERVETULOA KEMIJÄRVELLE

    • nyk. etelänmies.

      Onko Kemijärvellä sellaisia uskoon tyrkyttäviä tahoja, joita tuppaa olemaan juuri pohjoisen pienissä kylissä/kaupungeissa?
      Itse olen kokenut tämän niin häiritseväksi, että muutin pohjoisesta etelään ihan vain tämän seikan takia.

      • Varo vaaraa!

        Näille ei saa antaa pikkusormeaan, vievät koko käden kuten pirusta on tapana sanoa. Aivan erityisen vastenmielistä porukkaa ovat helluntailaiset, siellä on sellaisia tahoja, että heikommalta viedään rahat ja tavarat ja koko ajan pitää pelätä. Istuvat kokouksissa uhria etsien..
        Pitää vain olla jämera.. On parasta, kun heidän kanssaan ei ole hyvissä eikä huonoissa väleissä.


    • muualla asuva

      Näyttää olevan tosi kurja paikka asua, jos joku kehuakseen mainitsee ketä "julkkiksia" on katukuvassa nähnyt. Että oikein varekset ja korisevat, voi taivaan talikynttilät varjelkoon moisilta tuppukyliltä.

      • Iivari Posit

        Töllötelkää te etelän sivistymättömät vain >Klikkaa mua -ohjelmaa. Kyllä Taivaan tulet "julkkiksineen" on paljon parempi. "Muualla asuva" on niin katupölyä ja pakokaasua täynnä, että katkerana täällä itkee tuppukylistä, voi raukkaa! Etkö malttanut lukea kuin viimeisen kappaleen kirjoituksestani? Kemijärvi on yksi Suomen parhaita asuinpaikkoja ehdottomasti.


    • Soikiopää

      Ei ole terassikulttuuria.Meet kuumana kesäpäivänä terasille oluelle niin saat juopon leiman niskaan mistä et pääse koskaan irti.Niin tyypillistä pikkukylissä.

    • kynnönölyt

      onpa soikiopäällä heikko itsetunto, jos häntä häiritsee hölmöjen nimittely alkoholistiksi, jos vain terassilla yhden oluen juo. Luota itseesi jos kerran tiedät ettet ole juoppo. Aivan sama siis jos joku luulee tai nimittelee sinua juopoksi.

    • Posit Iivari

      Kemijärvi on aivan mainio paikka asua. Täältä sivuilta tosin siihen ei varmistusta löydy. Paras keino on kokeilla itse, eli tänne vaan asumaan vuodeksi. Sen jälkeen teette yhteenvevon omiin kokemuksiinne perustuen ja omia aivojanne käyttäen.

    • jo muualla asuva

      kokeiltu on ja onneksi älysin muuttaa pois sieltä "onnelasta"

    • hyvä näin

      Kyllä täälä hyvä on asua. Monien pois lähteneitten vuoksi olot ovat vielä parantuneet.
      Te jotka olette löytäneet onnenne muualta, olkaa tyytyväisiä. Ehkä se oli oma vikanne, kun ette löytäneet sitä täältä.

    • jo muualla asuva

      Meitä ihmisiä on monenlaisia, ei kaikki halua asua tunkkaisessa suvaitsemattomien ihmisten yhteisössä, jossa lähes ainoa tekeminen on, muiden kyttääminen.
      Ihmiset jotka ovat ulospäin suuntautuneita ja laaja-alaisesti asioista kiinnostuneita, heidän on parempi elää muualla.

    • Nöinön

      Katkerat poismuutaneet purkavat täällä henkistä pahoinvointiaan, kun elämä ahdistaa etelän lähiöissä. Ne net vasta tunkkaisia paikkoja ovat. Kokemusta löytyy. Noille katkerille ei riitä, että hoitaisivat vain omat asiansa, vaan pitää mustamaalata aivan turhaan ja syyttä Kemijärveä. Olen asunut parissakymmenessä paikassa ja Kemijärvi on kokonaisuutena ehdottomasti niistä paras.

    • Imetään juu

      Kato kuule peiliin tuohan osoittaa että itse et tullu misssään toimeen.Sit palataan housut kintuissa Kemijärvelle isin ja äitin helmoihin.Voi voi mikä tyyppi ei ihme että et pärjännyt maaimalla raukka.

      • Nöinön

        Valitettavasti en ole alkuperäinen kemijärveläinen. Yli kahteenkymmeneen ensimmäiseen elinvuoteen, en tiennyt Kemijärvi-nimisestä paikasta yhtään mitään. Asumiseni eri paikoissa johtui taas siitä, että tein reppuhommia. "imetään juulle" voin sanoa, että työkomennuksellani katselin samalla sellaista paikkaa, missä voisi asua eläkepäivinäkin. Aivan vielä en ole eläkkeelle jäämässä, mutta jos Luoja suo, niin Kemijärvellä tulen ne pääosin viettämään. Kemijärvi on kokonaisuutena siis ehdottomasti paras paikka! "Imetään juu" voisi palata puolestaan isin ja äitin helmoihin, jos se on mahdollista. Enkä he voisivat vielä ammattiavulla saada sinusta sivistyneen ja tasapainoisen ihmisen, tosin se voi olla toivoton tehtävä katkeruutesi määrästä johtuen.


    • jo vanha

      Mikä kumma teitä Kemijärveen tyytymättömiä vetää näille palstoille, eikös vain ikävä.
      Jos asia on niin kuin sanotte, tuskin olisi kiinnostusta norkoilla Kemijärven sivuilla.
      Kyllä me sen ymmärrämme, että ei täällä kaikki voi olla, mutta että olette lähtenyt katkerana, se on ikävää.

      • orig.asukas

        Joo ja noista katkerista vyörytyksistä saa sen kuvan, että kemijärvessä olisi jotain vikaa, vaikka se vika löytyy peiliin katsomalla.

        Meitä joilla ei ole mitään tarvetta lähteä täältä mihinkään, ei pahemmin kiinnosta minne lähtee ne jotka ei täällä pärjää. Eihän se meidän täällä pärjäävien ja kemijärven vika ole.

        Täällä asuu ne, jotka pystyy asumaan ja täältä lähtee ne, jotka ei pysty ja joita Kataisen Jyrki ja kokoomus juoksuttaa leivän perässä.


    • Donna*

      Kemppa on paska paikka. Kaikki hyvät firmat lähte veke.Kempassa juhlii ainoastaan mannet.

      • Don***

        Hahaa, miten muka muutama manne voisi juhlia, kun valtaväestöä on sentään vielä yli 8000? Minua eikä lähipiiriäni olen mannet haitanneet täällä koskaan.


    • kaikille jotakin

      Noista Kemppaa hyvänä paikkana kehuvista kirjotuksista saa sellaisen kuvan, että jotkut on asuneet täällä laput silmillä, koskaan elämässään muualla käymättä.

      On toki hyvä kun joku viihtyy, ilmiönä sen ymmärtää jos muuta ei ole koskaan nähnyt.
      Tai jos on muualla käyty, niin oltu lähinnä kauhuissaan isommalla paikalla, käperytty pelosta jäykkänä jonnekin vuokrayksiön nurkkaan ikävöimään kotiin äitin luo.

      Hyvä täällä on olla, mikäli sosiaaliset taidot eivät muualla asumiseen riitä, jos mukavuusalue riiittää muuhunkin, niin sitten tämä on kuin vankila.

      • totuuteen palauttaja

        Kuulehan jossittelija

        Mutta sinäpä et tiedä muiden sosiaalisista taidoista tai asumista muulla YHTÄÄN MITÄÄN. Älä siis JOSSITTELE täällä yhtään. Kirjoituksestasi, pörhistelystäsi ja toisten VÄHÄTTELYSTÄSI sai sen käsityksen, että asut jossain maailman navalla ja sosiaaliset taidot ja ihmisenä olisit jotenkin omaa luokkaansa.

        Ei ole mitään faktaa siitä, että asut itsekkään jossain muualla kuin kemijärvellä. Voi olla että, et ole muualla edes ikinä käynyt ja ikkunatkin on täällä mettään päin.

        Hah haa ihan samanlainen paskapistooli kuin muutkin.
        Maailmassa on takuuvarmasti sinua rikkaampia, komeampia ja kaikin puolin parempia ihmisiä, eikä ne täällä yhtään pörhistele.


    • muuallaki

      Emmähän me kemijärviläiset väitä, että muualla ei olis myös hyvä olla, hyvää jatkoa vain muualla asuville.
      Analyyttisempaa keskustelua toivoisin, Kemijärven tilasta.
      Itse olen muualta Kemijärvelle muuttanut, enkä osaa sinne muualle takaisin kaivata.
      Ainoa mikä täällä häiritsee, tuo kepulaisten keskinäinen kärhämöinti.

    • muuallaki

      No vielä, nuo kallaan koulun parjaajat, ne pitäs pistää "hanuriin"

    • tyhjää parempi

      Millaista täällä asua?
      Noh, jos on käytössä rahaa, niin luultavasti lähtee isommalle paikkakunnalle, sellaiselle missä on mahdollisuus kulttuurin harrastamiselle ja missä palvelut ovat toisella tasolla.
      Jos taas ei ole rahaa käyttää teatteriin ja muuhun kulttuuriin ja jos on pakko tyytyä ravinnon suhteen, sellaiseen perushuttuun, niin kyllä täällä kärvistelee.
      Harrastetoiminta on pakko painottua pilkkimiseen ja muuhun kalastukseen, hiihtäminen ja eräretkeily, syksyllä metsästys. Siinäpä ne tekemiset harraste puolelta löytyvätkin. No onhan kulttuuripuolellakin jotain amatöörien harrasteteatteria, mutta semmoista voi kyllä kuvata lähinnä sanalla parodia.
      Samanlaista se varmaan muillakin pienillä paikoilla on, ei nyt voi mitään kehua, jos ei kauheesti haukkuakaan.

      • hawajille

        Ja jos haluaa harrastaa vaikka surffausta, niin silloin on muutettava suomesta hawajille.


      • kyllä löytyy

        Mistä sulle hommattais sitä rahaa? Pitäähän se köyhän päästä teatteriin tai oopperaan, jos on niin köyhä ajattelumaailmakin noiden harrastusten suhteen, mitä luettelit. En harrasta mitään luettelemiasi asioita, mutta silti minulla ei aika tahdo riittää omille harrastuksilleni.


    • kyllä kitkuttelee

      Aivan, ei kempassa asuminen voi kaikille olla se paras paikka. Jos on tottunut täällä asumaan ja siihen, että juuri mitään eitapahdu, eikä rientoja juurikaan ole, niin ei niitä osaa kaivatkaan. Telkkarista voi katella vaikka niitä taivaan tulia, siitä juurikin näkee minkälaista täällä on asua.

      • ddfssfs

        Ei täysjärkinen siitä mitään näe, pelkkää fiktiota koko homma ja kuvitteelliset henkilöt.


    • Lyybek

      Politikot osaavat ainaki sekoilla joka saanut jo koomisia piirteitä.Ollakko vai ei olla kemijäviläinen.Aina ei voi kyllä myöntää olevansa kemijärviläinen.Muutamanvuoden täälä asuneena olen jotenki sopeutunut vaikka talvisin tuntuu kamalalta paikalta.Kevät ,kesä ja syksy menettelee paremmin .

    • Risumuija

      Onhan kempalle muuttanut Kari Väänänenkin,ei se voi olla kempasta väärässä.

      Ajatelkaa nyt:Kiertänyt hesast ja tampereet ja brasiliassakin asunut ja muutti perheineen Kempalle.

      Hatunnosto sulle Vänä,teit miehen työn kehumalla kemppaa!!!

    • omituisia löytyy

      Vvänä ei muualla oikein pärjännyt henkisesti, onhan nuita jurrikoita. Sellasille tää Kemppa on oikia paikka asua.

    • ei enää minulle

      No minä kun olen "ruokaihminen" pidän siis hyvästä ruoasta ja harrastan ruoanlaittoa.
      Asuin muutaman vuosikymmenen muualla töiden vuoksi ja kun sitten muutin takaisin Kemijärvelle, eläkepäivistä nauttimaan, niin annapa olla, ruokaharrastus ei ollut helppo harrastus, koska eioo oli yleisin raaka-aine. myöskään viinejä ei sieltä löytynyt, mutta niitä nyt saa aina tilattua.
      kuitenkin koin asian niin hanklaksi, että muutimme takaisin Ouluun, se kun on ruokaharrastajalle ihan käypänen kaupunki.

      • TopTopChef

        EI kyllä oulusta löydy oikein mitään erikoisempia ruokatarpeita. Pitää muuttaa vähintään pariisiin, jos haluaa muutakin kuin markettien tiskeiltä hapannutta mössöä.


      • as lakki, päähine

        "SILLÄLAILLA !"


      • master cheffi
        TopTopChef kirjoitti:

        EI kyllä oulusta löydy oikein mitään erikoisempia ruokatarpeita. Pitää muuttaa vähintään pariisiin, jos haluaa muutakin kuin markettien tiskeiltä hapannutta mössöä.

        Oulu on toki kurja paikka gastronomian kannalta, mutta on se Kemppaan verrattuna, kuin gasronomian mekka.


      • dytyliuol
        master cheffi kirjoitti:

        Oulu on toki kurja paikka gastronomian kannalta, mutta on se Kemppaan verrattuna, kuin gasronomian mekka.

        Ihan tosi ?

        Vähän epäilen tuota. Täällähän voi jotkut jauhaa anonyyminä täyttä paskaa.


      • itseoppinut gulinari

        Syömme täällä Kempassa lähinnä lihana kalkkunaa, poroa, karitsaa, lammasta, hirveäkin. Naudanliha ja sika ei maistu kun on päässyt näihin upeisiin lihoihin tutustumaan. Kärsiskös kehasta, ettei ole edes hirmuisen kallista. Enempää ei tietysti osaa paljastaa. Tähän kun lisää marja-ja sienisadon, luomumansikat, kalan, muikut, ahvenet, hauen, lohenkin..Kaiken Lapin auringon alla kasvaneet, pärjää vuoden ympäri oikein hyvin.

        Peruna ja viljatuotteet ja leipä on jätetty vähemmälle. Kun lisää lanttua ja porkkanaa ja muita vihanneksia saa herkullista ja hyvää ruokaa. Taitaa olla VHH!


    • ruunattu

      Saa ta na! kemijärven gastronomit pitää panna gastraatioitavaksi.

    • Liisa Ihmemaa

      Kaaleet parasta Kemijärvellä

    • etelän turisti

      Kemijärvi näyttää aika suvaitsemattomalta paikalta kommenteista päätellen.
      gastronoomeilta pallit pois? Se nyt ei harrastuksena juuri muita haittaa ja silti vaan niinkuin poroa purtaisiin.
      Hyvä jos siellä uskaltaa pysähtyä tankillekaan. Jo minä vähän ihmettelin kun syksyllä tuli sieltä hillasota dokumentti, kyllä siellä asuu tämän maan "sarvikuonot" onneksi on syrjässä suurilta teiltä koko paikka.

      • 20+9

        Voi vittu näitä kukkahattujen kommentteja, "uskaltaako pysähtyä tankille"?

        Hui hui sentään onpa vaarallista !

        Tästä "etelän turistin" asiattomasta viestistä voisi ilmoittaa ylläpitoon, jotta poistettaisiin. Mutta typeryys ei ole mikään peruste poistolle, eli idiooteille ja ääliöille annetaan myös mahdollisuus osallistua keskusteluun.


    • risumuija2

      Vänä on parasta,mitä kemppaan on tapahtunut pitkään aikaan.

      Esim Taivaan tulet on parasta mainosta Kempalle!!!!!

      Hyvä Vänä,oot paras julli koko kempassa!!!!

    • perusporukkaa

      Suurin osa meistä kempan ihmisistä on ihan kunnollisa, nämä 20 9 tyyppiset kommentit ovat vain muutaman harvan pösilön näkemys elämästä.
      Täällä kirjoittaa jokunen harva suvaitsematon ja heidät tuntee kehnosta kielestä.
      Keskimäärin me kuitenkin olemme sen verran sivistystä koulussa saatu, että emme hauku edes ulkopaikkakuntalaisia, vaan hyväksymme erilaisetkin mielipiteet.

      Hyvä täällä on asua ja onneksi noita alatyyliin turvautujia on harvassa, nimettömänä näkyy olevan hyvä heittää törkeyksiä puskista.

    • Takakeno

      Vai on hyvä asua?Monta tuhatta ihmistä on muuttanut muualla tällä vuosituhannella.
      Kyllä se sanoo paljon enemmän kuin kenenkään täällä lausuma Kemijärvi on hyvä paikka.Just joo kaikkea muuta Ja ikärakenne osoittaa että kylä kuolee hiljalleen.

    • kakkosasukas

      Olen vuodesta 2007 katsonut maailmaa Kempan kulmasta. Alkuun tietysti vuosia on ollut ihastunut luontoon, erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin, kulttuuriin, ympäröiviin tunturikeskuksiin ja mahtavaan upeaan maisemaan ja jokeen-järveen. Kun se ilman värikin on erilainen, kun oikein sattuu! Puhumattakaan 260 metriä merenpinnan yläpuolella olevasta paikasta jossa on ilmastokin niin upea, ettei astma ole vaivannut koko aikana. Kaikki palvelut- myös sairaanhoitopalvelut sujuvat, eikä ole pitkiä jonoja. Kaupoista voisi lisätä Lidlin. Ainoa josta meikä voi tehdä ostoksia senttejään laskematta. Alkosta löytyy myös luomuviinejä, joita astma-allergikkona käytän kohtuudella. Joskus saattaa ryyppykin maistua. Ihmisiin on ollut vaikea tutustua, olen arvellut, että vika on minussa, mutta täällä lueskeltuani tätä palstaa on tullut muitakin ajatuksia. Ehkä se vika on meissä. Luonto on upea, mutta ihminen karu. Luonto tekee parhaansa, ihminen pilaa. Viimeisimpänä nyt tuulimylly-vispilät. Siinä asiassa ei enemmistö tahdo ymmärtää minkä vahingon he tekevät lyhytnäköisellä toiminnallaan ikuiselle luonnolle. Kansallismaisemaksi mainitulle. Ahneus on perisynti ja se näyttää täällä rehottavan. Sanoisin, älkää tehkö samaa virhettä kun aikoinaan 50-luvulla kun luovuitte Kemijoesta ja annoitte määräysvallan voimalaitos-yhtiöille. Nykyään ei tarvitse herroja peljätä. Kehoittaisin nyt muodostamaan kansalaisliikettä malliin junakapina ja sellutehdas, pelastamaan ikiaikainen kansallismaisema ja luonto näiltä vispilöiltä. Netti on pullollaan youtube kuvia ja videoita miltä tuntuu, kuuluu ja näyttää kun vispilät rakennetaan. Katsokaa niitä ja nyt aktiivisesti toimintaan Sen voivat tehdä lähinnä kemppalaiset itse. On olemassa henkilöitä ja tahoja jotka ovat jo perustaa luoneet tähän toimintaan, mutta jokainen itse voi ilmaista mielipiteensä vaikkapa paikkakunnan ainoassa lehdessä Koillis-Lappi laittamalla mielipiteen, vastaan tai puolesta. Se millä Kemijärvi nousee taas positiiviseen julkisuuteen ja maailmankartalle on, ettei härveleitä rakenneta siihen maisemaan johon ne eivät kuulu. Esittäkää 0-vaihtoehtoa. On olemassa luontoarvot, esteettisyys, matkailunäkökulmat, hyötyarvot (marjastus, sienestys, metsästys) porot jne..
      Sinänsä en vastusta ekologisesti kestävää energiatuotantoa, mutta ei millä ehdoilla hyvänsä. Sopivimpiakin paikkoja on kun Lapin tunturit ja upeat vaaramaisemat. Olkoon Tuuliatlas mitä mieltä hyvänsä.

    • TarJanne sopkynen

      Kemijärvi on erittäin hyvä paikka asua. Kaksi ehtoa kannattaa täyttyä. 1. Pitää olla työpaikka. 2. Ei pidä sekaantua millään tavalla politiikkaan edes keskustelutasolla. Silloin Kemijärvellä on hyvä olla ja saa olla rauhassa, kun kakkoskohta menee paikallisille perille.

    • ei junan tuoma

      Mene kuule junantuoma kakkosasukas takasin sinne mistä juna lähti.
      Meinaan tuollasella ei ole asiaa meitä neuvoa, paras kun tuollanen kulkee täällä pää kumarassa, eikä isottele oikeille asukkaille.

      • kakkosasukas

        Näinhän se täällä menee. Kuinka paljon tällaista porukkaa täällä häärää. Onko turha keskustella, saattaa olla? Mielipiteet on kaikille sallittuja mutta dialogiin, keskusteluun ei päästä. Voi Kemppa parkaa. Kanssakulkijat pitäisi nähdä voimavarana, joilla olisi annettavaa. Isottelustahan ei ole kysymys, vaan erilaisesta näkökulmasta.

        Kyllä matkailija, turisti, muualta tullut ja tilapäisesti täällä asuva tuo Kemppaan myös rahaa ja ovat sijoittaneet rahojaan asuntoihin, jotka sivumennen sanoen ovat olleet kaikkien ostettavissa ja niitä on edelleen. Havaittavissa onkin, että kemppalaiset ja entiset sellaiset ovat viime aikoina hankkineet niitä enenevässä määrin. Ei niitä sillä ole ostettu, että aletaan tuulimyllyjä katsomaan ja kuuntelemaan ja arvuuttelemaan, mikähän varjo se tuossa menee jatkuvasti.

        Tuulimyllyt sopii meren äärelle, ehkä sellaisille vaaroille, jotka eivät ole ihan näköpiirissä, mutta jos nämä suunnitelmat toteutuu täytyy sanoa vaan: menetetty maisema ikiajoiksi, ja luultavasti suuri miinus esimerkiksi matkailun kehittämiseksi. "Ne paikat Lapissa on jatkossa arvossaan, joihin ei ole tuulimyllyjä rakennettu. "


    • Liimapuupää

      Kyllä Kemijärvellä on hyvä asua, rauhallista ja turvallista perheellekkin!
      Työtä rajallisesti mutta itse olen käynyt työssä muualla välillä leipää jatkamassa!
      Asunnot edullisia, kauppoja nokko ja jos asut keskustassa tahi lähistöllä et tarvitse autoa välttämättä!

    • vakiasukas

      Kemijärveä pitää rakentaa kemijärviläisille.
      Jos me hyödymme esim. tuulimyllyistä, niin tehdään niitä. Matkailukohteena oleminen on myös hyödyllistä, eikä kemijärveläisten ja matkailijoiden tarpeet ole ristiriidassa.
      Matkailu kohdentuu tunturikeskuksiin, jossa lasketellaan, hiihdellään ja ryypätään valaistulla alueella.
      Trupelit pyörinevät pimeässä, taikka ainakin tunturin takana, eivätkä ne ole estäneet matkailua muuallakaan matkailukohteissa, vaikka näkyvätkin.
      Merkittävästä vesistömatkailusta täällä on turha haaveilla. Suomessa on tuhansia järviä, jotka ovat luonnontilassa ja kauniimpia, kuin sinänsä kaunis kemijärvikin.
      Täällä on kehitettävä elinkeinotoimintaa omin ehdoin.
      Näillä palstoilla esiintyvät typerykset, joita ei ole monta, ei ole ongelma Kemijävellä asuville, täällä on oikein hyvä asua.

    • Averno

      Kukaan ei ota kantaa MIKSI ?? tuhannet ihmiset on muuttaneet kemijärveltä POIS.Kaikki vaan hokee hyvä paikka,hyvä paikka.Kuitenkin tuhannet häipypeet ja se todistaa mikä meno paikassa on???

      • kanta-asuja

        Meille täällä asuville tämä on hyvä paikka asua, ei ole mitään syytä muuttaa pois. Ne jotka ovat lähteneet, on tietenkin joku henk. koht. syy miksi muuttaa pois. Mutta eipä se minua eikä monia muitakaan kiinnosta yhtään. Ei niiden lähtijöiden perään kukaan märise. Suomi on vapaa maa ja täällä saa asua missä huvittaa.


      • kuosmanv'änä

        Averno ja muut kuulkaa täällä on moneen kertaan sanottu että pitää olla töitä, ellei ole on muutettava työn perässä. Suurin osa muuttaneista olisi jäänyt, ellei työpaikat olisi menneet alta. Parempi olla hieman huonommassa paikassa kuin Kemijärvi, töissä, kuin olla Kemijärvellä työttömänä, eikö mene kaaleen?

        Ja "vakiasukkaalle", sekä muille hänen tavallaan ajatteleville, että niin on Suomessa tuhansia järviä, mutta harvassa on järvimaisemat ja yötön yö. Niitä ei ole kuin Lapissa ja se on glopaali matkailullinen vetovoimatekijä.

        Joko meni nämä asiat perille?


      • Kopeloi Nikolai

        Työnpuute! Eikö mene perille? Paikkakunta on mitä parhain, mutta se ei ole paikkakunnan vika, kun maailma muuttuu niin, että ulkomailla on halvempaa tehdä sellua ja kännykänlatureita. IT-ja paperiselluteollisuutta on hävinnyt lähes jokaiselta paikkakunnalta Suomessa. Suurin osa poismuuttaneista olisi varmasti Kemijärvellä edelleen, ellei heiltä olisi työpaikka mennyt alta. Osa Salcompilaisista jäi tänne ja kouluttautui tradenomeiksi, sairaanhoitajiksi jne. Sairaanhoitajiksi kouluttaneista suurin osa on edelleen täällä, vaikka heistä on pulaa koko maassa ja myös Norjassa, jossa tienaisi 3,5 kertaa enemmän kuin täällä. Nyt ollaan Espanjasta haalimassa Suomeen sairaanhoitajia. Sekin todistaa että tämän ammatin edustajista on pulaa kaikkialla. Silti Salcompin sairaanhoitajat viihtyvät siis täällä. Menikö perille, Averno plus muut?


    • Naulapäät

      Vai ei kukaan märise????Onhan täältä lähtenyt useita tehtaita ihmisineen muualle.Niitten perään on kyllä märisty ja lujaa.Nytkin täällä kun meet kylille on hijaista ko mikä. 60-luvulla kaks kertaa enemmän asukkaita ja kylä oli vireä.No miekin kyl muutan keväällä.Kippis.

    • jäkäläpää

      Ne lähtee joilla ei ole hyvä olla täällä, mutta on ilmeisesti semmoisiakin joilla on huonoa täällä, mutta eivät kykene lähtemään. Kitisevät näillä palstoilla "liukosellun" perään ja muuta sontaa. Sosiaalisesti lahjattomia, työhön kykenemättömiä reppanoita.
      Eihän sitä kukaan kiellä, että tämä on taantunut paikkakunta, jossa on paljon ongelmia, mutta nämä paskan jauhajatko ne ratkaisee.
      Kemijärvestä, siis järvestä, sanon sen verran, että se on säännöstelyllä pilattu, matkailumerkityksessä, joutaiskin valjastaa loppukin Kemijoesta.

      • Työmies ilman töitä

        Ei täällä kyllä työkykyä tarvita kun niitä töitä ei KERTAKAIKKIAAN ole! Mitä tulee liukoselluun, niin se todellakaan ei ole sontaa! Kemijärveltä viedyissä keittimissä tehdään Kanadassa nyt liukosellua ja markkinoita piisaa. Tiedoksi vielä jäkäläpäälle että Suomessa on nyt vasta herätty liukoselluajatukselle. Enocellissä mietitään vakavasti tuotantosuunnan vaihtoa liukoselluksi jos olet sattunut lukemaan valtakunnan uutisia.
        Mitä tulee Kemijokeen, niin sitä ei todellakaan pidä enempää valjastaa sillä siinä on tosi kauniita paikkoja jossa ihmiset voivat kalastella ja nauttia luonnosta.
        Vuotoksen alue on tietenkin toinen juttu. Ne rääseiköt joutaakin hukuttaa kun suota armaassa Suomessamme riittää.


    • jäkäläpää

      Liukosellu oli hyvä ajatus aikansa, mutta sen aika meni jo, mitä sen Kemijärvellä tekoon tulee.
      Vuotoksen altaan teko lienee ainoa rakennushanke, mitä kemijoen yläjuoksulla on, sen toteuttaminen olisi tärkeää. Kauniit paikat, jos niitä on, tietysti on hyvä säilyttää.
      Olen siis "työttömän" kanssa, pääosin samaa mieltä.

    • oujeee

      ...entisenä paikkakuntalaisena,sielä Lepistöllä ja lukiossa kouluni käyneenä,maailmaa nähneenä...taisin ostaa talon Kempasta ku ei ollu kovinkaan kallis.Nyt jos vielä keksis mitä alkais työkseen kehitellä,liiketilojahan olis vapaana vaikka miten,vaikka Särkiportistakin.Mitä sinne kaivataan ja minkälaista toimintaa ja liikkeitä?

    • köpöjenköpö

      Kaikkiahan tänne kaivataan mutta turha odottaa että niitä palveluita oltaisiin sitten käyttämässä.

    • jo vanha

      "oujeee", kyllä täällä sinunkaltaisia tekijöitä olisi omastatakaakin.
      Me tarvittais oivaltajia, ideoijia ja tietysti pääomia.
      Liiketilat täällä riittää, kun ei ole ostajia ei tarvitse laittaa tavaraa" tyrkylle". Kaupan laajenemismahdollisuudet on riippuvaisia venäläisistä kävijöistä.
      Tänne pitäis saada toimintoja, jotka työllistävät ihmisiä. Kauppa seuraa ostajamäärien mukana.
      Matkailu, enerkiatuotanto (tuulimyllyt, vuotos), yhteistyä venäjälle, kaivostoiminnan palvelut, siinä muutamia runkoehdotuksia.
      Tärkeää on löytää kemijärveläisten keskinäinen yhteistyö, ei saa kinata loputtomiin kaupunginhallituksen puheenjohtajuudesta.

    • väestö koulutukseen

      Kemijärveläisten pitäisi muuttua paljon suvaitsemmiksi muita kohtaan. Nuo kaikki "marjasodat" ja sen tyyppiset julkisuudet pitävät kyllä tehokkaasti pääomat loitolla.

    • F-vodka

      Ei täällä ole millään tulevaisuutta kun väki muuttaa vain pois.Eläkeläisiä alkaa kohta olla enemmistö.

    • oujeee

      Hitto mitä tappiomielialaa--nostetaan vaan kädet pystyyn sitte jaa ootellaan suivaantumista ;)
      No ei vaiskaan,ei kai se ole helppoa ku alueen työllisyys on mikä on.
      Kuka sen Teboilin tyhjän rakennuksenki omistaa--hieno ja uusikin ja ihan kait tyhjänä?

      • Kurnaukinkermaa

        Pitää sopeutua tilanteisiin! Niin teki Teboilin viisasten kerhokin, joka tietää kaikki asiat ja osaa kaiken! Kun Teboilin kahvilatoiminta loppui, marssi viisasten kerho Junnilan Essolle. Odotteli siellä kaikessa rauhassa ABC:n valmistumista ja siirtyi sitten sinne viisasten kerhoaan pitämään. Menkää heiltä kysymään, mitä Kemijärvellä pitäisi tehdä? Hehän tiesivät ensimmäisinä Salcompinkin muuttavan Kiinaan. Niillä pojilla on ideoita ja ajatuksia! Ei mitään puhettakaan tappiomielialasta!


    • Tuttumjies.

      Missä muualla voi asua yhtä halvalla kuin Kemijärvellä? Mistä saa halvempia asuntoja? Vastaus: Ei oikein mistään.

    • soon paha

      Halvat asunnot ovat vain seurausta, markkinatalouden lainalaisuudesta. Jos ei kenelläkään tahdo kelvata kuin melkein ilmaiseksi, se kertoo enemmän kuin paraskaan selvitys hienosta asuinpaikasta.
      Jos ei missään saa enään tämän halvempia asuntoja, niin Kemijärvi onkin likipitäen kurjin paikka asua, tässä maassa.

    • oujeee

      Onhan se nuinkin,toisaalta. Mutta ei Kemijärvi nyt kuitenkaan mikään periferia ole--on rautatie,kauppoja,busseja,liikennevaloja(no rullaportaat puuttuu..) ja lähellä hiihtokeskukset Pyhä Suomu Salla...

    • hauhohau

      tosi hyvä paikka ku on niitä mehtiä mitä myyvä jo vain on hauskaa tojotia saa kaupasta ja viinaa ja naisia toisesta kaupasta jos on kyllästyny entisehen,ja kirkkoki on jos pitää katua,ei täältä puutu mitään.tosi mukavaa.nyt mullee heti kaikki.

    • uuskemppalainen

      Vasta Kemijärvelle muuttaneena alan ymmärtää kuulemiani kommentteja et Kemppa ois hyvä paikka jos siellä vaan ei ois niitä Kemijärveläisiä. Jos tänne ei ois kukaan koskaan muuttanut, niin oisko täällä jotain 200 henkee jälellä??? Sitä en ymmärrä miks muualta ei sais tulla kukaan ja tehdä jotain asioille jos ite ei viitti/osaa/halua/pysty jne. Kemppa ei tule enää nousemaan kuin turisteilla ja mitä ilmeisemmin muualta tulevien rahoilla, joten kannattais ehkä alkaa panostaa siihen eikä tulijoiden torjumiseen. Jos tänne joku muuttaa, niin eikö siitä pitäis olla vain iloinen. Taas on joku lisää käyttään palveluja ja maksaan veroja. Ja kauanko pitää asua ennenkuin muuttuu Kemijärveläiseksi? Kyllä se on jokaisesta asukkaasta itestä kiinni eikä vain poliitikoista saadaanko / pidetäänkö täällä työpaikkoja ja asukkaita. Ei niitä työpaikkoja itestään taivaalta tipahtele....

    • särkikankaalta

      En ole junantuoma vaan junanviemä. Onneksi vei ajoissa. Kemijärvellä vierailusta jää aina ikävä jälkimaku. Ei ole ihmisillä hyvä olla siellä. On helpotus päästä pois sieltä vaikka vain muutaman päivän vierailulta. Kaupat ja kapakat ja kioskit on täynnä kurjuuttaan kitiseviä ihmisiä.

      Jos näet Kemijärvellä hymyilevän asiakaspalvelijan, näet todennäköisesti työpaikkajuopottelijan.

      Iso ero on ihmisillä Rovaniemellä ja Kemijärvellä, vaikka välimatkaa ei ole juuri mitään. Rolloon on aina tervetullut, Kemppaan ei ikinä.

      Toisiks pahinta Kemijärvellä on kaaleet. Ja pahinta on ne jotka hyysää niitä.

      Kemijärvellä varmaankin voi asua, jos haluaa elää erakkona ilman sosiaalisia kontakteja. Mutta jos sinne muuttaa, kannattaa älytä että kemppalaisen kaveriks ei pääse muu kuin toinen hullu. Ja jos kemppalainen haluaa sut kaveriks, se tekee sut hulluks. Se roikkuu niinkun räkä kauluksessa. Kemijärvellä ei voi luoda normaaleja ihmissuhteita, kemppalaisen kans hengailu on vähän niinkun koiraa kusettais. Voipi olla kivvaakin mutta ei saa unohtaa että kemppalainen ei ystävysty vaan käyttää hyväksi.

      Tietenkin jos olet osunut avustajaksi Taivaan tulien joukkokohtaukseen ja pääset telkkariin niin olet julkkis ja sinut nimetään kunniakansalaiseksi ja kaikki kemppalaiset kertoo tunteneensa sinut jo ennen syntymääsi ja aina tienneen että oot hyvä jätkä.

      Kemijärveläisiä naisia en tunne, mutta miesten kans sen verran ollut tekemisissä että nykyään kun Kempassa käyn niin enpä viitti keskustassa käyvä. Tarkistan aina Rollossa että pärjäään kempan reissun tankkaamatta niin ei tartte kattoa sen jätkän nyrpeetä naamaa.

      Mutta on kemijärveläiset kivempia kun sallalaiset.

      • mirkku hutsu

        Siis eihän tollanen noin karseen näkönen juntti voi olettaa tosta noin suit sait, että jonku pitäis venyä yliluonnollisiin suorituksiin ja katella hymyssäsuin tollasta petolinnun persettä. Ei oo tullu mieleen tsiigailla peiliin ennenkuin avautuu täällä?


      • ajtd

        mitäs me sitten ollaan. Appiukko on syntysin kemijärveltä ja anoppi vanhasta sallasta. Itse asustellaan heinolassa. Ja mietitty kemppaan muuttoa.


      • ajtd

        mitäs me sitten ollaan. Appiukko on syntysin kemijärveltä ja anoppi vanhasta sallasta. Itse asustellaan heinolassa. Ja mietitty kemppaan muuttoa.


    • Se Joonas

      Miksette kemijärveläiset voi edellisenkin kirjoittajan ajatusta sisäistää ja koittaa tehdä asialle jotain.

      Teillä ei ole minkäänlaista halua kehittää kaupunkianne ja nostattaa itsetuntoanne. Te voisitte siivittää kuihtuvalle kaupungillenne uuden nosteen, jonne tulee uusasukkaita ja paluumuuttajia. Pääsyy kaupungin asioihin on niin monesti mainittu kateus, ylpeys ja pitkään jatkunut masentunut ilmapiiri. Kuka estää teitä nostamasta yleistä ilmapiiriä. Ei kukaan. Ei niin kukaan. Kaikki on itsestä kiinni mitä tulevaisuus tuo tullessaan! Ei kenestäkään muusta kuin itsestään.

      Joku kemppalainen tulee huutamaan, että "mikä sinä olet meitä neuvomaan?!". Perkele tämä maa voi paljon paremmin kun on tervehenkistä yritystä ja halua vaikuttaa asioihin. Tunnen Kemijärven hyvin ja haluaisin tulla sinne töitä tekemään kun valmistun, mutta tälläkin hetkellä lapissa on kaupunkeja joissa on aivan erilainen halu menestyä ja elää kuin rakkaassa Kemijärvessä.

      Asenteet muuttuu pienestä. Hymy tarttuu ja jämerä kädenpuristus muistuu mieleen. Toivottavasti rakennetaan Kemijärveä tulevaisuudessa vielä yhdessä parempaan suuntaan.

      Ystävällisin terveisin, nuori mies jonka veri kuohuu luonnossa liikkuessa sekä kovan työn, yrittämisen ja halun aiheuttamana.

    • Se Joonas

      Tarkoitin siis nimimerkillä särkikankaalta viestiä. Joku hutsu kerkesi edelle.

    • kuolee pois

      Katsotaanpa nyt realistisella silmällä asiaa. Joku sanoi että, on rautatie ja Suomu ja Pyhä. Mitä sillä rautatiellä on virkaa? Laskettelukeskukset samassa kunnassa ei Kemppaa mitenkään lämmitä.
      Näyttäisi menevän nutulleen se liimapuutehaskin. Ei ne väkisin luodut työpaikat kauaa lämmitä. Tänne ei ole juurikaan järkeä mitään teollisisa työlpaikkoja yrittää, jo pelkät kuljetusmatkat sen estää,
      Muutakaan työntynkää ei kuolevaan paikkaa ole tyrkyllä, ei siinä hymykään auta mitään.
      Rakennemuutos on ajanut Kempasta ohi ja paikka jää sellaiseksi kesämökkien kaupungiksi.

    • Että näin

      Tosiaan Kemppa on jäänyt elämän valtavirrasta sivuun. Nimi on kaupunki ja Aluesairaalan nimikettä yritetään pitää yllä"Lapponia" -nimikkeellä.Kyseessä vain pieni terveyskeskus. Sallakin kuuleman hoitaa päivystykset Rovaniemellä,ajetaan Kemijärven ohi. Ja ne hiihtokeskukset näivettyvät tahoillaan.

      Suurta johtotason virkakoneistoa pidetään yllä. Ei hyväksytä, jos joku osaa hommansa ja on koulutettu. Ollaan sitä mieltä, että koulutus on pahasta ja niin yrittelijäät ihmiset joutuvat lähtemään pois!

      Luonto varmaan parasta, mutta ei siedetä, että luonnossa liikutaan. Hillasoillakaan ei uskalla käydä, jos sattuu eksymään jonkun marjamaille, vaikka olisivat valtion maita.

    • Kaius Kätsy

      Kemijärvestä saa julkisuudessa aivan liian huonon kuvan. Täällä on pieni kepulaisten ja kommareiden joukkio, joka riehuu ja räyhää ja tappelee joka asiasta. Mutta täällä on suurin osa ihmisistä ahkeria ja tunnollisia ihmisiä, jotka hoitavat vain omat hommansa ja tarvittavat yhteiskunnaliset velvollisuudet. Tämä on siis todellisuudessa aivan mahtava paikka mahtavan luonnon ja hyvien palveluiden tuntumassa.

      • Tarkoitat varmaan

        Tarkoitat siis varmaan, että virkamiehet tekevät miten tykkäävät ja tavallinen kansa nöyristelee tai ei edes ymmärrä että niitä viedään narussa?

        "Riehuminen" tapahtuu vain kun on kyse virkamiesten omista eduista.
        "Tunnolliset ja vain omat hommansa hoitavat ihmiset" ovat yhtäkuin alistetut.
        "Hyvät palvelut" tarkoittavat kiskurihintoja, huonoa asiakaspalvelua ja mitätöntä vastinetta.

        Myönnettäköön, että luonto on ihan hyvä. Mutta missäpä muualla Suomessa ei olisi?


    • räkä nokka

      Kommarit eivät riehu. Nurmikumpu, joka on julistautunut kommariksi elää varsin rauhallisesti.
      "Kaius Kätsyn" kaltaisten ja kepulaisten kanssa täällä on jossakinmäärin ongelmia.

    • tshaukooja

      voi vennäänmaa akkoja enempi ku missään,hetken hurmas kemijärven hulda.täälä on jännää.

    • Vapaa Herra

      Tämä on erittäin rauhalinen paikka asua, työmatka liikenne ei aamuisin nukkumista häiritse, kaikki työpaikat ovat menneet Kiinaan jo aikoja sitten...

      • gh

        Mitä vittua nää höniset siellä ?
        Jos sulla meni ne hanttihommat kiinaan, EI SE tarkoita sitä että kaikilla muillakin meni.

        Tv. aamulla taas töihin.


    • ex Kemijärveläinen

      Joka kesä ja joulu menen Kemijärvelle nauttimaan rauhasta ja hiljaisuudesta järvimaisemiin. Ylellistä.

    • haithei

      no jo on laiha porvari tuo niinistö pitäs kai karpata,pitääkö se emäntä ruuatta mitä hä.no sanokaa ny jotaki.

    • ei armoa varkahille

      varkaita joka nurkalla, nykki varastettu lumilapiot, perskutti vieköön, mutta jos kiinni saan, niin tietää vieneensä.

    • Matka Mies

      "Entä onko pitkämatka keskustasta esim laitakaupungille?"

      Matka laitakaupungille ei ole pitkä, koska laitakaupunki alkaa heti siitä mihin keskusta loppuu...

    • sukujuuret

      Hei Kemijärveläiset, kysymys: jos on syntynyt itse etelämpänä suomea, mutta vanhemmat ja suurin osa sukua ovat syntyneet/kasvaneet/asuvat yhä Kemijärvellä/lähikunnissa (edustavat "vanhaakin" sukua, nimet nykyisiäkin alueita Kemijärvellä). Pääseekö silloin nopeammin "sisälle" yhteisöönne jos muuttaisi sinne, vai onko samalla tavalla ulkopuolinen kuin muutkin tulijat koko ikänsä?

      Täällä etelässä kun lähes kaikki ovat muualta tulleita, on suorastaan harvinaista tavata "alkuperäisasukkaita". On tullut vierailtua siellä kuitenkin sen verran, että paikka on melko tuttu, ja maatakin omistan pikkuisen.
      Paljon siellä mahtanee olla vuokrataso, sanotaan vaikka keskustan isoon yksioon/pieneen kaksioon? Ja onko siellä (aikuis)opiskelupaikkoja, työpaikoista on lienee on turha kysyäkään ;)?

    • kanta kemppalainen

      Sinähän oot aito kemppalainen, juuret on täällä!Terve tuloa!! Vuokrista en tiä kun asun omaa taloa.

    • Pois turha kehuminen

      Kovin on mahtipontinen Kemijärvi. Kymmeniä vuosia sitten on ehkä vielä ansainnut kaupungin nimen, mutta ei enää. Terveyskeskuksellekin on nimeksi pantu suureellisesti Lapponia. Ja klinikka nimeä käytetään ikäänkuin olisi joku yliopistotason paikka. Ja se katteeton itsensä kehuminen. Ollaan kuuleman valtakunnan ellei koko Euroopan huipulla vaikka koko paikka on pohjanoteeraus. Ihan täytyy heidän puolestaan hävetä.Tämä ylipöhöttynyt keskijohto vain kehuu itseään ja viettää loismaista elämää verorahoilla.
      Tuntureitakin on, mutta koko homma näyttää näivettyvän. Levi on tunturina vaatimaton, mutta sinne on osattu satsata ja kehittää niin, että Kittilän asukasluku ei enää laske.

    • asuja

      Kemijärvellä on hyvä asua, nytkin on niin kaunis aamupäivä, että tuskin taivaassakaan tämän kummempaa osais kaivata.

    • inios

      Kyllä Kemijärvellä voi asua, onhan siellä asuttu tuhansia vuosia.

    • tuhansiasuu

      Kemijärvi on yksi Suomen parhaita asuinpaikkakuntia. Ainoat huolet ovat korkea työttömyys ja vähemmistöjen rasismi enemmistöä kohtaan.

    • näin se menee

      Hel...vetin hyvä kun ei oo afriikasta tulleita meidän kustannuksella eläjijä!!!! Vaikka sittenkin joudumme elättää verorahoilla heitä, mut tärkein!!!! heitä ei oo nurkantakana ja ei tarvi heidän lorvailua kattoa!!!! Saamme elää suomalaisistaan!!!! Se on se tärkein pointi!!!!!

    • Afrikkalaisia tänne

      Nyt pitää ehdottomasti saada Kemijärvelle afrikkalaisia mutta ei muslimeja, jotka ovat samanlaisia kuin nämä paikalliset sovinistit, jotka miehittävät virkapaikat ja tekevät oikeita töitä tekevien elämästä hel****iä!

    • Vikabitti
    • onneksi muualla asuv

      palstaa kun lukee, niin ei sinne kukaan täyspäinen ainakaan muuta.
      Asuminen näyttäisi olevan yhtä suurta ruikutuksen kuuntelemista.
      Aiheina näkyy olevan, marjanpoiminta ja maahanmuuttajat. Se siinä kummallista kun tietääkseni niitä maahanmuuttajia ei Kemijärvellä edes ole, mutta tuntuu sen marjanpoiminnan lisäksi olevan noiden Kemijärveläisten suurin pelko.

    • !!!!

      PROVO!! Asut täällä!!! Noinko sinua harmittaa ku me ei haluta afriikkalöaisia elätettäviä ei romanian mustalaisia eikä taikkuja nurkan taa?

    • itekki vuivakka

      Vai ei ole maahanmuuttajia. Savukosken Kuivalihamarkkinoilla oli tummaihionen mies, kyllä se osoittaa, että tännekkin niitä voi tulla. Täällä harrastetaan ennakoivaa politiikkaa.

    • kohta loppuu sekin

      Ei edes pirttiviljelyä täällä harrasteta, mistään politiikasta puhumattakaan.
      Kuoleva kylä, jonne on jääneet luppokotilaiset ja ne onnettomat, joita ei ole muualle töihin huolittu.
      Sellaset on jututkin, näkeehän sen palstan aiheista. Ei ole tulevaisuutta Kemijärvellä, katkerien syrjäyteneiden ja alkoholisoituneiden asuinpaikka.

      • se on näin

        Toi oli kyllä vitsi "kohta loppuu sekin" Täällä on hyvintoimeen tulevia ihmisiä! Velattomat omat talot, mökit rannoilla, pari autoa, mönkijät, kelkat, veneet yms! Turha on totuutta vääristellä!


    • ttullehan ne

      polttoöljy ja aine varkhaat. viimeistään kun saavat lähöt kuormaautoilijolta muualta.isoine tankeineen.kelpaa niille muutkin tavarat.

    • voita ja leipää

      Onhan persaukista porukkaa, kun jokainen mökkerö ja mönkijä on erikseen mainittava. Näinhän se maailmassa on yhden mielestä rikas, on toiselle köyhä.

    • paluumuuttaja...

      Kemijärvellä on mukava asustella. Kaikki peruspalvelut löytyy ja harraste mahdollisuudet on hyvät, metsästys, kalastus, marjastus, veneily ja ulkoilu muutenkin. Asunnoista vain on pulaa, keskustan alueella. Maalta löytyy kyllä löytyy asuntoja. Kyllä täällä on muutenkin leppoinen ilmapiiri asustella.

    • yksipuolista hommaa

      Niin jos ei juuri muuta elämältä kaipaa kuin pilkkimistä, niin mukava on Kemijärvellä asustaa. Olen kyllä tämän palstan jutuista ymmärtänyt, että marjastus on nykyään jo paikallisilta historiaa, niin kovaa parkua on asiasta ollut, taitaa ne thaimaalaiset olla niin paljon parempia marjastajia, ei riitä marjoja muille?

    • ?

      ORJIJA ovat! Satoi tai paisto niin mettään on mentävä, et saa velat maksettua mitä ovat joutuneet ottamaan tänne lähtiessä. Huonolla liksalla tekevät 20h. Onko se oikein? "voita ja leipää" On se joku mittari ku ihmiset asuu omissa taloissa ja mökeissä jne! Ei olla mitään luusereita!

    • Herra n:o 47

      Niinpä.....se on just sitä mitä etelän immeinen ei ymmärrä!!

    • yksipuolista hommaa

      Koittakaa nyt pysyä aiheessa. Palstalta olen lukenut, että marjastus on muiden kun asukkaiden hommaa nykyisin, minua ei kiinnosta kerääkö ne rangaistusvangit vai jotkut orjat.
      Joku vain valheellisesti kehui, Kemijärven harrastuksia, mm. marjastusta. Puhui täyttä potaskaa, kerran marjastus ei enää mahdollista.

    • puo lukka

      Olen perus kemijärviläinen ja viime kesänäkin sain marjani poimittua, ei "taikut" häirinneet.

    • ristiriitaista on

      Kuka täällä sitten valehtelee? kirjoittaja joka väittää itse keränneensä marjansa, vai ne jotka sanovat sen olevan käytännössä mahdotonta?

    • FAKTAAAAAA!

      Noh, kyllä se tiedetään ketkä on taikkujen puolustajija-------- he jotka eivät kehtaa poimia ja marjafirmojen kätyrit!!!! Niin yksinkertaista se on! En minäkään välittäisi jos lähiseudut haravoitais siis HARAVOITAISIIN puhtaaksi, kun en itekkään kehtaa: Kätyrit on oma luku, aina haukkumassa omia ja puolustamassa taikkuja tai muita maailmankiertäjijä!

    • eikö tiedetä asiaa?

      Tuosta vastauksesta ei tolkkua ota itse pirukaan, mitä fakta lienee on sillä tarkoittavinaan?

      Kummallisia venkuloita on kemijärveläiset, kysymykseen ei vastausta saa millään, jotain järjetöntä mölinää, milloin mistäkin. On orjia, kätyreitä ja mitä lie taikkujen puolustelijoita........mutta kun mistään noista ei ole ollut kyse. Ei tosiaan kiinnosta kätyrit tai orjat, tai mikään paikallispolitiikka.
      Kyse oli vain ristiriitaisesta väittämästä. Joku sanoi keräävänsä itse marjansa ja toiset sanoo sellaisen olevan likipitäen mahdotonta, koska ulkomaalaiset kerää ne paikallisten nenän edestä.
      Mitenkä tuon asian kanssa mahtaa olla?
      Eikö noin yksinkertaiseen kysymykseen osata vastata?

    • kilpaaa

      isooott rosvot . eduskunnassa vain juopottelee. ja valehtelee minkä kerkeää.

    • logaritmu

      Kemijärvi on yksi Suomen parhaista asuinpaikkakunnista. Tulkaa rauhassa katso aan ja tutustumaan omin silmin ja avoin.

    • Kemppacity is best!

      Siinä mielessä mukava paikka, koska kemppa on rauhallinen ja harrastuksia riittää talvesta kesään. Itse oon asunut käni täällä! Kauppoja ei oo muutaku ruokakauppoja seppälä, tiimari ja erikoisempia ei ole...

    • Tukka Silmillä

      BUOHHAAAHAAAHAA KJÄH KJÄH BUUUOIHAAAAAHHAAA KAIKKEA SITÄ NÄKEEKIN VAIN PARAS PAIKKA BUOOOHAHHAAHAAAAAH........KJÄH,KJÄH MAMAHAHHHHHHHHAMMMMMMAAAHHHAAAAA........

    • kurkitaan akkunasta

      Jaa, nytkö ketju alkaa taas alusta, kehuineen ja haukkumisineen.
      Kuvastaa hyvin asumista Kemijärvellä. samat ruikutukset pyörii kehää vuodesta toiseen.
      Ei kehitystä minkäänlaista, pikkuhiljaa kuihtuu, kehutaan kuitenkin asioilla, joita tuskin enää siellä ole, sitä vain ei asukkaat ole vielä huomanneet.

    • Vino perse

      Kemijärvi NO1 muuttotappio kevään aikana lähen 50 ihmistä äänesti jaloillaan mitä mieltä on.Väki vähenee täälä saarnataan on hyvä paikka.JUST JOO...

      • ajtd

        vituiks meni koko kemijärvi. Viimenen sammuttaa valot.


      • knopeli
        ajtd kirjoitti:

        vituiks meni koko kemijärvi. Viimenen sammuttaa valot.

        voe voe voe marjatkin veivät. Prkl yhen aenuan puolukan saen senki söe akka. Kauhiata on.vaan jospa luotas työpaekat ite eikä ooteta että joku muu tulloo joskus tekköö puolesta. Sieltä se kehitys lähtee.


    • jepjep

      bussit kulkee kerran viikossa

    • Tervetuloa

      Kemijärvi on Lapin helmi. Viriili kasvukeskus melkein keskellä Lappia.
      Kasvava teollisuus ja menestyvä matkailukeskus, mitä vielä voisi vaatia?
      Noh, vielä kun saadaa muutama tuulimylly tunturien laelle, niin idylli on valmis.

      • Äläpä tule!

        Oletpa sie aika kova paskan puhuja! Tuo on onneksi niin paksua ettei sitä usko Ukkomustalainenkaan! Viriiliä meillä Kempassa ei ole muita kun kaupunkin valtuustu. Se on niin perkeleen viriili että se riitelee joka asijasta! Tietäähän sen sitte minkälaisia päätöksiä siittä syntyy! Jatkappa sie mielipuolisia kuvitelmiasi.


    • Helmiä sioille

      Niin missä se on se menestyvä matkailukeskus...????

    • hieno paikka

      No missä luulisit, ei niitä montaa Kemijärvellä ole, olisiko se tuo Suomu?

    • Helmiä taas

      Ja sekö se on menestyvä matkailukeskus???? Tyhjänähän se on,päivällä saat kahvin jos sinne eksyt,illat se on kiini eikä kait talvellakaan ollu niin sutinaa.....

    • Utarepiika

      Nyt tilanne Vuoden alusta muutotappio 166 tyyppiä.
      Kertoo kuinka huonosti täälä voidaan.
      Taidan itsekin muuttaa.

    • HH hepuli

      Paskannapaikkaa ei Lapissa ole.

    • ruputi

      rupulahan on lapin metropoli.

    • verivettäsakeampaa

      Hyvin menee niinkauan kun Kemijärvi on Kemijärviläisten eikä sitä häiritte mitkään venäläistymät eikä ambomaalaiset. Tervetulemaks SUOMALAISET!

    • "vassari"

      Persuilla on vaikeuksia, kun ei saa olla avoimesti rasisti.

    • persu raukat

      On ne säälittäviä raukkoja.

      • tääonviimeinentaisto

        Jep väärin säälitte vassarit. Säälikää työttömiä, köyhiä mutta sehän ei mene niin koska kokoomus pitää narussa teihin ei etes sovi sääli olette munaskuita myöten sutkia rahoittamassa jopa rikollisia ei teitä etes voi sääliä. Missä teillä se aate on? Jep. ruskeassa reijässä kieli aivan pas,,,kassa.


    • Varo

      Kempaa. Moni kakku päältä kaunis. Juonittelua ja epärehellisyyttä. Lue näitä palstoja ja totea, miten haukkuvat toisiaan. Ei monessa muussa paikassa ole tällaista ilkeyttä, ei isommissakaan kaupungeissa.

    • Joku vain

      Olen tavannut vain muutaman kemijärveläisen elämäni aikana, ja he ovat olleet todella mukavia. Olen muuttoaikeissa Kemijärvelle, mutten aivan vielä.

    • vain joku

      Tule vain, emmä met täällä esiintyvät, kehtaa näyttää luonnettamme jolkisesti. Valtaenemmistö on ihan mukavia ihmisiä.

    • Joku vain, taas

      On vain ajan ja rahan kysymys, koska pääsen lähtemään. Kemijärvi on ainutlaatuinen kaupunki: se sijaitsee keskellä vesistöjä. Se on mielestäni kaunista.

    • poisko?

      Kaunis kaupunki mutta se ei korvaa sitä ettei täältä töitä löydy. Eikä se ole omasta aktiivisuudesta kiinni. Lusmut asia erikseen

    • Joku vain, edelleen

      Ei minulla ole täälläkään töitä. Muutan, jos pääsen lähtemään, muista syistä. Kaupunki on mielestäni jetsulleen oikean kokoinen, ja luontoa löytyy vesineen päivineen. Peruspalvelut - ja Lidl - löytyvät.

    • Puutteen perä

      Mikään muuttunut.Väki vähenee edelleen.

      • Elämä jatkuu

    • asuva..

      Hyvä paikka asua, kun on vain työpaikka?

    • Anonyymi

      Uppista. Mikä on vastaus vuonna 2021? Voiko sinne muuttaa ja elellä?

    • Anonyymi

      Itse olin tuolla vajaan 4kk kesällä. Ei tullut kemijärveläistä minusta.
      Asuminen on halpaa, jos elää päänsä sisällä jossain 80 luvulla. Palvelut katoaa pois. Matalapalkka työtä tarjolla monessakin paikassa.
      Noh, ihmiset olivat mitä olivat "outoja".

      Kaipa tuo monen paikan kiinniolo sekä korona tulevaisuus sitten vaikutti että minkä takia en jäänyt kaupunkiin. Kemppa on kyllä menettänyt jo kaupunki sanan, näin omasta mielestäni.

      Se miten kunta hoitaa asioita niin on aika surkeaa. Aika monella omakoti rakentajalla tullut mutkia matkaan kunnan ansiota. Puhutaan nyt kuitenkin lähes burnout tilanteesta.
      Aiheutetaan ihmiselle tilanteita jossa henkilö joutuu ottamaan velkaa suuria summia ja näin saadaan ihminen "ankkuroitua" kuntaan.

      Talojen rakennuttaminen kestää ja menot vain kasvaa. Tuo puutavaran sekä rakennusmateriaalin hinta on muutenkin jyrkästi noussu koronan takia. Jokainen jolla pää toimii ei jää kemijärvelle asumaan, korkeintaan rakentavat kesämökin. Noita mökkejä kemppa on pullollaan siellä sun täällä järven rannalla.

      Työikäiset ihmiset joita täällä joitain on niin ovat sidottuja täysin paikkakuntaan, kuolo korjaa sitten aikanaan tai pään mureneminen. Helppo muuttaa veikea päästä pois.
      Tuon pitäs olla kemijärven slogani, täysin kuvaava.

      • Anonyymi

        Olen täysin samaa mieltä , ainoastaan mökki voi olla kemijärvellä. Suurin osa nuorista häipyy saman tien pois kun siihen mahdollisuus tulee, Siis tulevaisuutta täällä ei ole jos pilvilinnaa ajattelit... pitää olla jonkin sortin elämäntapainkkari jos kempassa mielii asua.


      • Anonyymi

        Kunnan juttuja kun seuraa niin eipä tonne haluta asumaan. Kaverikin muutti rovaniemen kuntaan vaikkakin on töissä keiteleen sahalla. Mielenkiinnolla seuraan että kumpi tapahtuu ensin. Pääseekö töihin roihin vaiko ottako lopputilin sahalta.
        Sahan palkat tuntien ei ole mitenkään taloudellista kannattavuutta kulkea tuolla ellei sitten ota velkaa.


      • Anonyymi

        Ei Kemijärvelle ainakaan kannatta rakentaa, jos ei halua, että mökki jää käsiin, mikäli pois muuttaa. Omia ei uudesta talosta saa Kempassa kukaan pois, joten rakentaminen on siinä mielessä täysin hullun puuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Kemijärvelle ainakaan kannatta rakentaa, jos ei halua, että mökki jää käsiin, mikäli pois muuttaa. Omia ei uudesta talosta saa Kempassa kukaan pois, joten rakentaminen on siinä mielessä täysin hullun puuhaa.

        Tuo se on paha. Vaikka muuttasit muaalle suomea niin kempaan olet kuitenkin sidottu jopa loppuelämääsi asti jos erehdyt rakentamaan yhtään mitään.
        Vuosi vuokralla kemijärvellä niin kyllä simät avautuu tuossa ajassa, suuriosa ihmisistä havahtuu kyllä tajuamaan että tappiokunta kyseessä monessakin asiassa.


    • Anonyymi

      Henkilökohtainen voi voi jos asut kemijärvellä

    • Anonyymi

      Kemijärveläiset,,siinä oikeen porukka, meinaan omituisia. Yksi näistä totesi," kun rantodun, niin ajan lumikelkalla 10klm tunturin juurella ja avaan täysinäisen kossupullon, kun se on tyhjä, niin ajan takaisin". Ja toinen asia, Kemijärveläisistä ei ikinä ole ystäväksi, ovat nurkkakuntaisia ääliöitä ja ne ei lähesty, ovat kuin ryssiä.
      Sitä se tuo itäraja tekee.

    • Anonyymi

      Mahtava, suorastaan paras ja ihanin paikka asua. Missään en ole kokenut vastaavaa hyvänolon tunnetta

    • Dumppaa paperia täytyy TOUHUTTAA, videoitten teko loppuu... SODANKYLÄ NOUSEE VIELÄ, SEN TAKAAN. Terveisin Sodankylän gigachad alffauros 🖤❤️❤️❤️🖤

    • Ainakin siellä osataan laittaa maahanmuuttajat töihin kun rakensivat sen uuden skeittipuiston Kempsaan. Ja kunnan keskusta muistuttaa kaupunkia useine maantie kaistoineen, toimiva junaliikenne, onko lentokenttää, kylpylä, oma TV sarja Taivaan tulet, Kari Väänänen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe