Hei!
Olen jo muutaman vuoden ajan elätellyt haavetta, että alkaisin selvitellä ukkini sotavuosien vaiheita. Perin hänen kuoltuaan muutaman kansiollisen hänen valokuviaan noilta vuosilta (monesti kävimme niitä läpi hänen eläessäänkin, mutta paikat ja ajat eivät ole enää muistissani), mutta kuvien kohdalle ei ole tehty minkäänlaisia merkintöjä.
Myös mummini vaiheet ilmatorjuntalottana kiinnostaisivat kovasti, sillä hän ei koskaan noista ajoista puhunut.
En ole koskaan tehnyt vastaavanlaisia tutkimuksia, joten minulla ei ole mitään, mistä aloittaa. Kaipaisin siis kovasti hyviä neuvoja, joilla pääsisin asiassa alkuun. Asun pk-seudulla.
Isoisäni sodassa
2
144
Vastaukset
- lottalottimus
1. onko ukkisi sotilaspassi tallessa?
2. tai vaikka olisikin, sota-arkistosta ... eiku siis nykyään kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä voi tilata sotilaan kantakortin
3. edellä mainituista näkee missä joukoissa hän on ollut ja sen perusteella
4. voi tutustua kirjallisuuteen kirjastossa ja
5. digitaaliarkistosta löytyy aika paljon sotapäiväkirjoja http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?atun=65.SARK&amnimeke=Sotap%E4iv%E4kirjat%20%28kokoelma%29 joista voi löytyä mielenkiintoisia juttuja tai sitten vain numeroita kuinka paljon on väkeä milloinkin siirretty mihinkin suuntaan...
6. tässä vaiheessa on joko lopen uupunut tai niin innostunut että osaa etsiä tietoa jo itsekin
Lotistakin löytyy arkistotietoa jonkin verran, mutta riippunee siitäkin paljonko aineistoa tuhottiin heti sodan jälkeen koston pelossa. Tiedät varmaan millä paikkaunnalla ukkisi asui sota-aikana. Etsipä vaikka kirjastosta (tarvittaessa kaukolainana) sen paikkakunnan sotilasmatrikkeli. Siitä saat lyhyen kuvauksen siitä, missä paikoissa ja missä tehtävissä hän oli. Samassa matrikkelissa on lotatkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit605665KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2183733Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182478Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222416Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91318Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT671094- 911086
- 1021069
Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181052Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79985