3vaihteelta suoraan vitosvaihteelle vaihtamisesta toiset sanoo toista ja toiset toista. Miten se muka rikkoo kytkimen? Bensaahan se säästää!
3:lta suoraan 5vaihteelle?
17
471
Vastaukset
- kallis säästö??
Ainakin Volvon ohjekirjan mukaan suositellaan käymään koko vaihdekaavion läpi järjestyksessä.
Meinaatko saada kovastikkin säästöä jättämällä yhden vaihteen väliin???- kylläsäästää
Ajattele nyt jos kiihdyttää 60 nopeuteen. Useimmissa autoissa kolmosvaihde on vielä päällä kun saavuttaa 60 nopeuden, ihan turha siinä on laittaa 4lle vaan siinä laitetaan heti vitoselle kun alkaa ajamaan tasaista 60 nopeutta. Liian suurella vaihteella kiihdyttäminen vie turhaan bensaa ja auto ei juuri kiihdy. Eikä 60ä kannata 4 vaihteella ajella jos on 5 vaihdekin.
Miksi se kytkimen rikkoisi? Synkrooni kai siinä lähinnä voi olla kovilla, mutta...
Minähän en ole yhdellä autolla paljoa koskaan ajanut (350 000 ennätys, mutta se oli automaatti), mutta eipä 200 000 kilometrin ajossa manuaalilla, josta suurin osa kaupunkiajoa, ole tarvinnut sen paremmin kytkimeen kuin laatikkoonkaan remppaa tehdä. Eivätköhäne ne kestä sen mitä autokin, jos ei tahallaan riko (luistata tai muuten tumpuloi).
Lisättäköön, että vaihteiden hyppiminen on suhteellisen harvinaista omassa ajossani. Ehkä 1-2 kertaa päivässä tulee tehtyä ylöspäin, eikä koskaan alaspäin (siis moottorijarrutuksessa). Ehkä jos se vitonen olisi selkeä ylivaihde, sille voisi heittää suoraan kolmoselta, mutta kun siitäkin löytyy kiihtyvyyttä kiitettävästi jostain 70 km/h nopeudesta eteenpäin, niin ihan normivaihteena tulee käytettyä. :)
Polttoaineensäästöön en oikein jaksa uskoa. Vaihteen vaihto kestää kuitenkin jotain sekunnin luokkaa. Tosin itse ajan (turbo)dieselillä, joten kiihdyttäminen matalillakin kierroksilla on ihan ok sekä ajomukavuuden että polttoaineen kulutuksen kannalta. Bensalla (vapari) kai vähän eri asia.- Herää jo...
Rotalla ei taaskaan mitään tietoa, arvailuja vaan.
- Louskuleuka
Herää jo... kirjoitti:
Rotalla ei taaskaan mitään tietoa, arvailuja vaan.
Tietää se Rotta enemmän kuin kytkin. Kytkin ei nimittäin tiedä, mikä vaihde on käytössä. Samalla tavalla se välittää voimaa pyörivien akselien välillä. Kunhan vain kytkentävaiheessa kierroslukujen ero ei ole liian suuri, kytkin ei rasitu kolmoselta viitoselle vaihtaessa sen enempää kuin kolmoselta nelosellekaan. Vaihtamisten lukumäärän vähentyessä kytkimen kuluminen saattaa pikemminkin hidastua.
Käytännössä siis kaksi pykälää ylemmäs vaihdetaan sen verran normaalia hitaammin, että moottorin kierrokset ehtivät laskea oikealle tasolle. Alaspäin vaihtaessa kannattaa antaa reilusti kaasua ennen kytkimen nostamista.
Näitä tilanteitahan tulee harvakseen, mutta säännöllisesti. Hieman kiireisempi kiihdytys kahdeksaankymppiin menee suoraan kolmosella, vaikka normaalisti vaihdan neloselle alempana. Kun tavoitenopeus on saavutettu, pistetään rauhallisesti viitosta sisään.
- oip
Edellisessä autossa oli 6-vaihteinen manuaali ja oli ennemin sääntö kuin poikkeus että hypin vaihteita yli. Tyypillisesti 1-2-4-6. Sitä en osaa sanoa että säästikö bensaa, tuskin ainakaan lisäsi.
- drive'
Tasamaalla ajelin vuosia 123-5 kaaviolla. Jos oli vastamäkeä, niin käytin nelosenkin ja taas alamäkilähdöissä jopa 1-3-5 kaaviolla.
Eihän siitä ole kytkimelle eikä synkronirenkaille mitään haittaa, jos osaa laskea kierrokset oikealle tasolle vaihtamisen aikana.
Nyt tehokas automaatti kuljettaa vaikka huolen häivää. Todella helppoa, varsinkin kun asuu keskikaupungilla.
Olen muutaman kerran ajanut 6-vaihteista dieseliä. En ikinä hankkisi autoa noilla varusteilla, sillä se on koko ajan hirveää vaihteiden lappamista.
Kaiholla muistelen nuoruuteni päiviä kun Dartissa ja El Caminossa oli vaan 3 vaihdetta. Mutta sehän riittää !!!! - kalevi säästä pensaa
Kyllä sitä voi 5vaihteen laittaa jo 50 tiellä. Jos vaan on tasainen tai loiva alamäki, ja ajaa pikkuisen yläkanttiin nopeutta eli lähelle 60 koska mittari kuitenkin näyttää 5 kilsaa liikaa.
- Hullu autoilija
Tarkastiottaen bensaa ei säästy vaikka ajaisi miten. Bensaa kuluu tieyillä ajotavoilla vain vähemmän kuin toisilla ajotavoilla ja jos bensaa todella haluaa säästää jättää auton kotiin.
Eri asia sitten kuluttaako kolmoselta vitoselle vähemmän bensaa kuin jos selaa koko pakan läpi. Tuskin. Sama homma kytkimen kulumisen kanssa. Perusaran autoilijan vaihdekaavalla ei ole mitään merkitystä. Jokaisessa autossa riittää sen verran vääntöä, että vaihdekaava voisi ihan hyvin olla 2-5. Nykyautoissa siirryttiin vitosvaihteeseen ns. maantievaihteena ja nykyiset kutosvaihteet ovat ihan puhtaasti sitä ns. urheilullisuutta, jota niinku haetaan tuollaisessa peruskatiskassakin.
Ainoa mistä 1-2-3-4-5 kaavion käytön huomaa on edellämenevä toikkare, joka selaa koko pakan läpi ja silti auto ei meinaa liikkua. - 3 / 150 km/h
"...ja nykyiset kutosvaihteet ovat ihan puhtaasti sitä ns. urheilullisuutta, jota niinku haetaan tuollaisessa peruskatiskassakin."
Vai oikein urheilullisuutta??? Nuo 6-vaihteethan ovat juuri nimenomaan sitä taloudellisuutta ja välityssuhteiltaan ylivaihteita. Tosi laiskoja ja kaikkea muuta muin urheilullista. Omalla vm -89 Ranskan Rapeall pikkuautolla voi halutessaan ilman mitään haittaa noudattaa esimerkiksi kaaviota 1-3-5.
Ja se kytkinkin on vielä alkuperäinen, tehtaalla asennettu. Matkamittarissa vasta reilut 430 000 km.- kurttushow
Miä riuhtasen rimeran 80 nopeuteen kakkosella ja sitten viitosta sisään ja maantietä pitkin etiäpäin. On ripeää ja leppoisaa.
- ....
Teen useinkin. Omalla autolla pystyy kevyesti ajamaan kaupunkiliikenteessä (40-50 km/h) 5 vaihteella. Jos veto loppuu niin sitten vaihdetaan pienemmälle.
- herrrernien
Diesel Zafira 6 lovisella manuaalilla. Ja ajotilanteesta riippuen 3 --> 5 tai 4-->6
Tai sitten ylämäkeen kiihdytettäessä 3,4,5,6.
Tosiaan kun vaihdan kaksi pykälää isommalle annan kierrosten laskea ennen vaihteen kytkemistä, eli vaihto ei ole niin nopea kuten kakkoselta kolmoselle.
Mutta siis mukautuen tie ja likennetilanteeseen. Jos edellä oleva kiihdyttää kovin hitaasti käyn koko kaavion läpi.
Samaten pienemmälle vaihtaessa tilanteen mukaan. Joskun 6 --> 4 tai 5 -->3 jne. - hihiihihihihi
Älkää tyhmät ihmiset ajako 5 vaihteella 50 kymppiä turhaan kulutat vaihteiston synkroja...
- dfsdfsdfsdfsdf
Millä tavalla synkrot siitä kuluu?
Itse tuikkaan vitosen silmään kun 35 km/h on saavutettu. - väkisinvaltaa
dfsdfsdfsdfsdf kirjoitti:
Millä tavalla synkrot siitä kuluu?
Itse tuikkaan vitosen silmään kun 35 km/h on saavutettu.Luuvitosen? Omaan silmään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit835983KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3094987Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202638Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei442569Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852721766Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1011645Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171501- 1051407
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331373seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1181356