Paljonkon kulutat joululahjoihin?

joulutänttärää

http://www.iltalehti.fi/perhe/2011111514759227_pr.shtml

Jutun mukaan suomalainen käyttää keskimäärin 295e joululahjoihin ja koko jouluun keskimäärin 465e.

Mielestäni tuo on aika vähän, jos ajattelee, että lahjoja ostaa useammalle kuin yhdelle ihmiselle ja summaan sisältyy jouluateriat ym.

Viime vuonna tuli käytettyä enemmän rahaa kuin yleensä, eli lahjoihin reilu 1000e ja jouluruokiin arviolta 300e. Tänä vuonna yritän pysyä 600e budjetissa lahjojen osalta ja ruoissa toivottavasti n.200e. Tietysti tämän lisäksi tulee joulunajan tapahtumiin kuluvat rahat, konsertit, juhlat ja vielä joulukalenterit, kukat ym. koristeet, niihin kuluu marras-joulukuun aikana ehkä 300-400e kaikkiaan. Onko tämä sitten mielestänne liikaaa? En ole mitenkään hyvätuloinen ja mielestäni meillä vietetään aina aika nuukaa joulua.

Miten te, joilla on lapsia, paljonko joulunviettoon kuluu rahaa?

82

1429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä max 100e ihan lahja lahjoihin. Ruokiin ei mee normaalia enempää, kun sukulaisissa syö. Ehkä ton vähemmänkin, kun ei ole kotona mässäämässä. Toki sen mitä mukanaan vie nyyttäri periaatteella tarjottavaksi. Ei niihinkään paljoa rahaa mee.

Bensat tietty maksaa, kun ajelee. Mut joulusta selvitään 200 eurolla helposti.

• Emmä nyt tiedä mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Mutta mun mielestä ihmiset törsää turhan paljon krääsään rahaa, noin muutenkin kun jouluisin. Mut taas toisaalta mitäpä se mulle kuuluu. :-) Kukin tavallaan.

• naapurin hippimieli
        ol_io kirjoitti:

Emmä nyt tiedä mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Mutta mun mielestä ihmiset törsää turhan paljon krääsään rahaa, noin muutenkin kun jouluisin. Mut taas toisaalta mitäpä se mulle kuuluu. :-) Kukin tavallaan.

Joo tuhlaaminen on niin out. Sitäpaitsi on parempi käyttää vähän rahaa lahjoihin, eikä osallistua massahysteriakulutukseen. On myös tosi egologista olla ostamatta raketeita kun se on vain rahan ampumista ilmaan.

• naapurin hippimieli kirjoitti:

Joo tuhlaaminen on niin out. Sitäpaitsi on parempi käyttää vähän rahaa lahjoihin, eikä osallistua massahysteriakulutukseen. On myös tosi egologista olla ostamatta raketeita kun se on vain rahan ampumista ilmaan.

No en voi kauheesti sanoa ajattelevani ekologiaa jättäessäni lahjat kauppaan. Tai muun itseni kannalta tarpeettoman tavaran pois ostoksista. Mä kuitenkin pörrään autolla, moottoripyörällä ja lentokoneellakin tulee lenneltyä maiden väliä silloin tällöin. Popsin teollista ruokaa ja kulutan teollisia tuotteita. Aiheutan roskaa ja saastetta.

Mä en vaan viitsi ostaa mitään sellaista, jota en katso tarpeellikseksi. Ja lahjatkin on lähinnä lapsille ja vanhuksille. :-) raketteja näkee muidenkin kustantamana. Aina niitä joku taivaalle ampuu, vaikkei itse ampuiskaan.

• ol_io kirjoitti:

No en voi kauheesti sanoa ajattelevani ekologiaa jättäessäni lahjat kauppaan. Tai muun itseni kannalta tarpeettoman tavaran pois ostoksista. Mä kuitenkin pörrään autolla, moottoripyörällä ja lentokoneellakin tulee lenneltyä maiden väliä silloin tällöin. Popsin teollista ruokaa ja kulutan teollisia tuotteita. Aiheutan roskaa ja saastetta.

Mä en vaan viitsi ostaa mitään sellaista, jota en katso tarpeellikseksi. Ja lahjatkin on lähinnä lapsille ja vanhuksille. :-) raketteja näkee muidenkin kustantamana. Aina niitä joku taivaalle ampuu, vaikkei itse ampuiskaan.

Ekoilu on vähän sellasta hurskastelua, niin kun sekin etten syö lihaa mutta vedän silti nahkasaappaat jalkaan. :-) Aina sitä jollain tapaa osallistuu siihin saastan ja paskan tuottamiseen eläessään. Jokuhan nää tietokoneetkin meille valmistaa...kuljettaa ja pystyttää yhteydet, jotka kaikki vaiheet vaatii teollisuutta jne.

• Milllljjjooona
        ol_io kirjoitti:

Ekoilu on vähän sellasta hurskastelua, niin kun sekin etten syö lihaa mutta vedän silti nahkasaappaat jalkaan. :-) Aina sitä jollain tapaa osallistuu siihin saastan ja paskan tuottamiseen eläessään. Jokuhan nää tietokoneetkin meille valmistaa...kuljettaa ja pystyttää yhteydet, jotka kaikki vaiheet vaatii teollisuutta jne.

pistettä. Tosin itse voin antaa vain yhden.

• puska

30-40 € /lapsi lahjoihin, ruokaan noin 200€ .

• joulutänttärää

Tuota kyllä ihmettelen. Itselläni on vain yksi lapsi ja yleensä hänen lahjoihinsa kuluu 300-400e, joskus enemmän jos ostan jotain elektroniikkaa. Yksi tai kaksi kalliimpaa "päälahjaa" ja joitain muutaman kympin pikkulahjoja lisäksi. Muille perheenjäsenille, siis vanhemmilleni ja omille sisaruksilleni ostan yleensä 50-100e lahjat per henkilö. Lisäksi vielä viidelle sukulaislapselle n. 20e lahjat.

• ?
        joulutänttärää kirjoitti:

Tuota kyllä ihmettelen. Itselläni on vain yksi lapsi ja yleensä hänen lahjoihinsa kuluu 300-400e, joskus enemmän jos ostan jotain elektroniikkaa. Yksi tai kaksi kalliimpaa "päälahjaa" ja joitain muutaman kympin pikkulahjoja lisäksi. Muille perheenjäsenille, siis vanhemmilleni ja omille sisaruksilleni ostan yleensä 50-100e lahjat per henkilö. Lisäksi vielä viidelle sukulaislapselle n. 20e lahjat.

Ostatko omilla rahoillasi kaikki lasten lahjat? Eikö puolisosi osta mitään?

• joulutänttärää
        ? kirjoitti:

Ostatko omilla rahoillasi kaikki lasten lahjat? Eikö puolisosi osta mitään?

Olen yksinhuoltaja, omasta pussista kaikki, lapsen isä ei maksa edes elatusmaksuja tai lähettele joulukortteja.

• ?

Olen yksinhuoltaja, omasta pussista kaikki, lapsen isä ei maksa edes elatusmaksuja tai lähettele joulukortteja.

Se selittää sitten. Yleensä puolisot ostavat molemmat lahjoja lapsille ja muille sukulaisille, isät ostavat yleensä kalleimmat lahjat.

• ???
        ? kirjoitti:

Se selittää sitten. Yleensä puolisot ostavat molemmat lahjoja lapsille ja muille sukulaisille, isät ostavat yleensä kalleimmat lahjat.

Selittää mitä?

• ?
        ??? kirjoitti:

Selittää mitä?

Että rahaa menee noin paljon yhdeltä ihmiseltä.

• puska

Meillä ei elektroniikka ole joululahja, ne ostetan tarpeen mukaan. Tänä jouluna rahaa ei mene harrastusvälineisiinkään,vaan joululahjat ovat toiveista harkitusti valikoidut. Kummilapsen lahja maksaa n. 20 €. En opeta lapsiani saamaan kaiken haluamansa, vaan miettimään, mitä oikeasti tarvitaan uutena, jaminkä voi kierrättää.

• aslainainen
        ? kirjoitti:

Että rahaa menee noin paljon yhdeltä ihmiseltä.

2000€ joka menee as.lainan extra lyhennykseen. Muuten ei mässäilyä tai lahjoja tarvitse ostaa.

• tulo 310€/kk

Ehkä noin 3€, purkkki maitoa joulupuuroon ja jotain ihan pientä.
        Kinkku olis hyvää mutta ei ole varaa.
        Plussaa siinä on ettei ole ähky olo.

• ............

Siis yhden lapsen lahjoihin 300-400€? Silloin ymmärrän sen jos ostetaan esim. sukset, fillari tai jotain todella tarpeeseen tulevaa. Mutta jos ostetaan jotain "huuhaata" tuollaisella summalla niin aika hurjaa.

• köyhäjoulu

´´Tuota kyllä ihmettelen.´´
        Joo, kaikilla ei ole rahaa niin paljon kuin sinulla. Mun vanhemmilla on rahaa ostaa joululahjoja mulle ja veljelleni vaan alle 100 eurolla tänä jouluna. Mieti sitä. Onko niin ´´ihmeellistä´´, että kaikki eivät ole hyvätuloisia? Ja ihansama, kauan olet säästänyt, mun vanhemmat ei pysty säästämään juuri yhtään.
        Vituttaa tollaset.

• köyhäjoulu
        köyhäjoulu kirjoitti:

Joo, kaikilla ei ole rahaa niin paljon kuin sinulla. Mun vanhemmilla on rahaa ostaa joululahjoja mulle ja veljelleni vaan alle 100 eurolla tänä jouluna. Mieti sitä. Onko niin ´´ihmeellistä´´, että kaikki eivät ole hyvätuloisia? Ja ihansama, kauan olet säästänyt, mun vanhemmat ei pysty säästämään juuri yhtään.
        Vituttaa tollaset.

Ja kyllä, mutsini käy töissä. Isäni on sen sijaan pitkäaikaistyötön, ja yrittää nyt opiskella.

• ap. tänttärää
        köyhäjoulu kirjoitti:

Vituttaa tollaset.

En ole hyvätuloinen. Käteen palkasta jää n. 1650e kuukausittain lapsilisä ja elatusmaksu, eli yhteensä n. 1900e / kk on rahaa käytettävissä. Vuokran ja muiden laskujen jälkeen jää n. 1000e kuukaudessa käyttörahaa. Olen sitäpaitsi yksinhuoltaja. Minä vaan priorisoin toisella tavalla, enkä kuluta itseeni niin paljon rahaa, kuin lapseeni. ( Esim. omat vaatteeni ostan mahdollisuuksien mukaan kirppikseltä, lapselle kaupasta parempaa. Ajan vanhalla autolla, joka maksoi vain hitusen enemmän, kuin lapsen pelikonsoli jne. Lapsi on aina etusijalla.)

• En hirveästi, mutta mä en olekaan ainoa lahjojen hommaaja. Toisaalta saan vanhemmilta sukulaisilta rahaa siihen, että ostan "heidän lahjat" muksuille.

Oma perhe, molempien vanhemmat ja yksi sukulaislapsi ovat varsinaiset lahjojen saajat. Muut sukulaislapset on jo aikuisia. Ex-tempore-lahjoja opettajille, naapureille ja muille vastaaville tulee sitten vielä annettua, mutta ne on yleensä omatekemiä tai vastaavia pikkujuttuja.

Ruokaan tulee enemmän laitettua, kuusi tulee omasta metästä ja kukat tietty on yks mihin menee vähän rahaa. Koristuksia tulee jonkun verran aina uusiakin hommattua, kun innostuu jostain jossain käsiityöpuodissa.

Minusta tuo on vähän liikaa, joo. Ainakin lahjojen osalta. Itse yritän välttää kaikkea turhaa kulutusta,mutta enpä nyt jaksa aina nuukailla liikaakaan etenkään lapsien kohdalla.

• joulutänttärää

Tuossa onkin 8 ihmisen joululahjabudjetti :)

• joulutänttärää

Sori, yhdenksän :)

• y.b..

Onhan se sitten ymmärrettävää, että rahaa menee paljon, jos yksin joudut kaikki maksamaan. Eikö esim. sisaruksien lahjat voisi jättää pois, puolin ja toisin, ettei tule liian kohtuuttomaksi sinulle?

• ekiX

Miten te, joilla on lapsia, paljonko joulunviettoon kuluu rahaa?

Lapsille 100 e/nokka lahjoihin.

• HÄHä häää

Kulutan Jouluun noin 20 000 euroa. Olen hyvin toimeentuleva johtaja ja viis veisaan hiilijalanjäljestäni. Hipit hoitakoon maailman pelastamisen säästämällä pikkuruisista tulloistaan. Mihin tehtaani pukkaavat saasteita ilmaan minkä kerkiävät. Kulkekaa te köyhät busseilla pelastaaksenne maailmat, minä kuljen ökyautoillani kuskien kuskatessa tai vaikka lennän.

• Hehhee, olipas retosteleva kommentti. x-) Repes suu korviin. Nyt joudut kustantamaan neulan ja langan millä parsitaan mun lärvi kasaan jouluksi.

• .
        ol_io kirjoitti:

Hehhee, olipas retosteleva kommentti. x-) Repes suu korviin. Nyt joudut kustantamaan neulan ja langan millä parsitaan mun lärvi kasaan jouluksi.

vähän vaikea sanoa koska en viellä tiedä mitä kuppilassa siideri tai olut maksaa ja kuinka kauvan siellä viihtyy, sitten tietysti taxi ja varmaankaan hyvin toimeentulevalla johtajalla ei ole itsellä rahaa joten en tiedä.
        mutta kertokaa te jotka paremmin tiedätte mitä se lähiövalaan jota kukaan ei huoli , niin mitä sen joulu maksaa :)

• .
        . kirjoitti:

vähän vaikea sanoa koska en viellä tiedä mitä kuppilassa siideri tai olut maksaa ja kuinka kauvan siellä viihtyy, sitten tietysti taxi ja varmaankaan hyvin toimeentulevalla johtajalla ei ole itsellä rahaa joten en tiedä.
        mutta kertokaa te jotka paremmin tiedätte mitä se lähiövalaan jota kukaan ei huoli , niin mitä sen joulu maksaa :)

täytyyhän sitä ennen muutamat pikku-joulut viettää niihin menee joitain euroja, no tottahan toki tiedätte :) kuinka monissa pikku-jouluissa ikinä olen ollut. no sitten varmaankin kuppilan herrasväki tarjoo suolaista kinkkua että kyllä sitä menee.

että mitä se joulu maksaa niinkö ei kyllä kukaan maksa minulle edes joulusta yhtään mitään mutta tottahan toki senkin tiedätte :) juu sellaista tämä lähiövalaeiden elämä sitten on yhtä juomista juhanuksesta jouluun.

• .
        . kirjoitti:

täytyyhän sitä ennen muutamat pikku-joulut viettää niihin menee joitain euroja, no tottahan toki tiedätte :) kuinka monissa pikku-jouluissa ikinä olen ollut. no sitten varmaankin kuppilan herrasväki tarjoo suolaista kinkkua että kyllä sitä menee.

että mitä se joulu maksaa niinkö ei kyllä kukaan maksa minulle edes joulusta yhtään mitään mutta tottahan toki senkin tiedätte :) juu sellaista tämä lähiövalaeiden elämä sitten on yhtä juomista juhanuksesta jouluun.

no niin täytyykin tästä lähteä kuppilaan lähiövalaaksi no kyllähän te tiedätte :) jos vaikka joku huolisi minut reppanan , siellä sitä tylsämielisenä sitten istun no mutta kyllähän te tiedätte.
        :)

• No huh... ei viitsisi edes laskea, mutta kyllä joulun aikaan sellainen puolitoistatuhatta ylimääräistä menee.

• rose18

vaikkein meillä lapsia ollut niin kyllä ostin lahjan jokaiselle. arvatkin 200-300 € välistä.

nykyään panosta omiin lapsiini ja kummi lapsiin, heihin joitten kanssa olen tekemisissä.

• rose18

itse huomasin, että omat lapset jäi ilman lahjoja kun panostin muitten lahjoihin joilloin näin parempi 8)

• JOULUNHERRA

MULLA MENEE JOULUUN 30 EKEE JOLLA HANKIMME JOULU SAFKAT LAHJOJA EI OSTELLA VAAN NE HOMMATAAN TOISTEN OSTAMISTA PAKETEISTA KOSKA JOULUPUKILLA ON OIKEUS SIIHEN ON SE KIVA KUN JÄLLEEN JOULU TULEE KUN PUKIN PUHELIN PIRISEE NIIN ON KIVA KYSELLÄ KAIKEN LAISTA MITÄS ISOMPAA ON TULLUT HANKITTUA LAPSILLE MINKÄ VÄRISESSÄ PAKETISSA NE ONKAAN NEHÄN PISTETÄÄN SIVUUN JA VIEDÄÄN OMILLE LAPSU KULLILLE NÄIN ON TOIMITTU JO MONTA VUOTTA LAPSET OVAT ILOSII KUN SAAVAT SITÄ MITÄ TOIVOVAT EIKÄ VANHEMPIEN TARVI MAKSAA MITÄÄN KALLIITA LAHJOJA TÄNÄKIN VUONNA ON TULOSSA BLEIKKARII PUHELINTA CD SOITINTA YNNÄ MUUTA MUT ONHAN SE ÄLYNTÖNTÄ LYÖDÄ JOULURUOKAAN 200 SUURIN OSA MENEE PILALLE KUN JÄÄ SYÖMÄTTÄ

• Pyrkimys olis kuluttaa mahdollisimman vähän, kun tässä on etukäteen tullut osteltua kaikenlaista... Saa nyt nähdä. Olisin onnesta soikiana jos alle tonnin selvitään. Mutta kyllä sitä on niin paljon kaikenlaista pakollista kukan vientiä sun muuta, että tuskin selvitään alta tonnilla.

V i t u t t a a koko joulu siinä mielessä, että vaikka kuinka 'en osta mitään'-linjaa yrittää vetää ni rahaa palaa silti niin saamaristi.

• .

lähiövalaat tässä taas huomauttaa että hirveen paljon tällä palstalla liikuskelee noita ns. joiden ainoa tehtävä on kertoa miltä heistä tuntuu Muuten miltä tuntuu minäkin olen kohta kaksikymmentä vuotta täällä päin kävellyt, ajannut pyörällä taxilla aamusta heti ja ajatelkaa pyhäpäivinäkin :)

heti aamusta.....eiköhän tunnu että juomaan...hei pidä vain mielikuvistasi kiinni se jotenkin sopii monillekin mä voin viellä tässä vaikka vahvistaa niitä että ei vaan tuntuisi pahalta ja lähiövaleiden elämä näyttäisi juuri siltä mitä milloinkin keksitte niin juodaan vaan tämäkin joulu ei kun laitetaankin paremaksi joulusta juhanukseen.

• hah,haa.

Mihin sulla rahaa menee kun istut 24h/vrk koneellasi.
        Sulla ei kulu kuin housujen persaus.

• som moro sano
        hah,haa. kirjoitti:

Mihin sulla rahaa menee kun istut 24h/vrk koneellasi.
        Sulla ei kulu kuin housujen persaus.

ei joulu ruokiin mene kuin 40-50euroa kun valmistaa itse,leivon joulu leivän tulee hinnaksi 40 senttiä kappale,riittävät hyvin uuden vuoden yli.laatikot valmistan itse tai ostan tarjouksesta porkkanalaatikko,maksalaatikko ja lanttulaatikko.eivät maksa kun muutaman euron.sitten on aikaa vaimolle ja itselle.jeesuksen syntymää juhlimme ollaan yhdessä ja nautitaan hiljaisuudesta.

• Vaimon lahjaan 100€, mutsille, systerille ja kummitytölle 50€:n lahjat, eli yhteensä 250€. Pari tuliaispunkkua systerin joulupoytään ja himaan pieni pala kinkkua, eli yhteensä noin 300€.

Minusta aikuiset eivät tarvitsi joululahjoja laisinkaan, mutta kun naiset näyttävät olevan shoppailuholisteja ja loukkaantuvat, jos eivät saa vastalahjaa, joten minkäs teet...

• KoppavaHoro

Meillä on toisinpäin, ja miehellä varaa huomattavasti parempiin lahjoihin. Mä yritän sitten panostaa kekseliäisyyteen. Tänä vuonna mies saa Marttiini-puukon, "how to marry a finnish girl" -kirjan ja kempparituotteita. Pojilta saa kuvasta tehdyn hiirimaton. Pahoin pelkään, että itse saan sen Perun-matkan lisäksi vielä haluamani objektiivin (500 euroa).

• Kapitän Koenig:.!1%#
      • har?

• kylä näi o
        LaRito kirjoitti:

har?

.

Markkinoilla on myös heikompilaatuisia ei-HD laatuisia (tai laaduttomia) dvd-tekeleitä joita on syytä vältellä

Har!

.

• 0 €

siinä tavoite ... voi olla, että kahvia juon, ehkä poltan pari tupakkaa ... mutta tavoittelen tuota nollaa

• :-(

Etkö sille pojallesikaan mitään hanki?

• satatuhattamiljoonaa vai sanoisko 100 miljardia

• En oo koskaan laskenu, riippuu vähän rahatilanteesta. Joulun jälkeen on aina käyttötili nollilla. Varmaan kaikki jouluun liittyvät menot on luokkaa 500€ /-100€.
      Tänä vuonna taitaa olla ensimmäinen kerta, että joutuu joulun rahoittamaan säästötililtä....

• No niin...nyt alkaa taas muistumaan miksi tää joulunaika lähinnä vituttaa.
        Menot taitaa olla 1000€ luokkaa....

• taas näki yhen hyvän syyn olla perheetön, sinkku ja lapseton, thank god, joten lähen tuolle temppuilijan linjalle eli nollaa tavoittelemaan kuten monasti ennenki.

• KoppavaHoro

Mulla ei ole lapsia, mutta sellaisia lapsia, joita olen tavannut lahjoa, on 13. Sellaisia, joille olen täti, vaikka en olekaan :) Ja lahjat itsessään eivät ole ainoa kustannut, puolet noista asuu maailman toisella puolella.

Kyllähän sitä rahaa saa uppoamaan, vaikka kuinka yrittäisi tehdä itse. Langat ja askartelutarvikkeet eivät ole ilmaisia.

Ja sitten vielä Poikaystävä, joka aina ostaa kalliita lahjoja... Maksoi minulle kolmen viikon Perun matkan, jonka piti muka kuitata synttäri- ja joululahjat, mutta silti tänne on ilmestynyt amazon.co.uk:sta paketteja, joita minä en saa avata.

Jouluruoka ei onneksi hirveitä maksa, juurekset ja silakka ovat edullisia. Koska meilä on miehen kanssa eka joulu yhdessä ja hänellä ensimmäinen joulu kotona n. kahdeksaan vuoteen, tulee meille kinkku ja kana (luomuja) joulupöytään. Ja koska vanhempani tulevat meille eli vietän heidän kanssaan yhteistä joulua ensimmäistä kertaa 16 vuoteen, aion panostaa myös juustojen ja mädin muodossa. Onneksi kaikkea ei tarvitse tehdä ja ostaa itse.

Joomut, olen tähän mennessä käyttänyt kolmisensataa euroa ja siihen sisältyy pari ostettua lahjaa, lankaa, kranssitarvikkeita, jouluvaloja ja sen sellaista. Veronpalautuksiakaan ei tänä vuonna tule kuin parisataa euroa ja ne menevät koirakouluun, joten pitänee käväistä säästötilin puolella. Mutta en valita, tästä tulee paras joulu ikinä

• mk

Olen joskus pitänyt kirjaa ja kun ostaa jouluruuat ja juomat niin ei alle 500€ pääse ja joskus olen lahtenyt jouluristeilylle ja pääsee helpolla kun kaikki on valmista. Nytkin katsoin hintoja tukholmaan jouluristelylle medän perhe 3 henkilöa pääsee alle 600€ ja se menee muutenkin. Jpulujuomatkin varmaan 100€.

• jouluton

Muutama kymppi. En taida nyt viettää joulua.

• 1000

Nyt on joulu viikon-loppuna..menee vähemmän rahaa myös.Ehkä noin 1000e.viime vuonna ulkomailla olimme.Meni noin 5000e.

• minä ja vaimo

ostin vaimolle suurimman volvon ja automaattivaihteisen.itselle ostin viiden hengen asuntovaunun.joulu ruokiin menee noin 40-50 euroa.sitten keväämmällä nautitaan joululahjoista,ja matkaillaan.joulu on jeesuksen syntymä juhla,ei krääsän ostoja,juhlan rauhasta voi nauttia ilman niitäki.antaa aikaa vaimolle ja itselle.

• dgafafdaw
        minä ja vaimo kirjoitti:

ostin vaimolle suurimman volvon ja automaattivaihteisen.itselle ostin viiden hengen asuntovaunun.joulu ruokiin menee noin 40-50 euroa.sitten keväämmällä nautitaan joululahjoista,ja matkaillaan.joulu on jeesuksen syntymä juhla,ei krääsän ostoja,juhlan rauhasta voi nauttia ilman niitäki.antaa aikaa vaimolle ja itselle.

Joulua on kyl vietetty kauan ennen jeesuksen syntymää. Oikeasti joulu tulee ihan muilta kansoilta yms. ja se on otettu kristillisten juhlaksi väittämällä että joulu on jonku jeesuksen syntymäjuhla. Hah

• halpaa

en osta lahjan lahjaa en edes lapsille.maksan vuodessa niin paljon elatusmaksuja että hoitakoon eksä lahjat :-D lapsille annan lahjana laatu aikaa ja kaiken vapaa-ajan annan lapsilleni.hyvää joulun odotusta kaikille.

• uteliask

Millaista se laatuaikasi on? Eroaako se eksän lapsille antamasta ajasta?

• MIKÄ UNOHTUI??+??
      • Pottilistaus?

Mikäs tämä on?

http://is12.snstatic.fi/kuvat/suomi-futiksen-kuninkaalliset-tormasivat---litti-ja-vallu-vaihtoon/img-1288334538952.jpg

http://www.iivuli.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/05/litti.jpg

http://www.savonsanomat.fi/multimedia/dynamic/00188/litti_188052a1.jpg

• vähällätoimeen

Joululahjoihin menee noin 50€. Sillä ostan lahjoja pojalle 10v. Hän ei ole kovin vaativa vaan toivoo vain että pukki tuo jotain. Pukki siis tuo kalsareita, lapasia, sukkia, suklaata jne. Eli ihan perinteistä mitä monessa muussakin perheessä lapsile hankitaan.
      Meitä on 2 aikuista ja 1 lapsi, ruokaan on varattu noin 150€. Osittain ostan valmista ja osin kokkaan itse. Asutaan maalla kuusien keskellä, joten pihakuuset riittää vallan hyvin.

• oooooo

veronpalautusta rapiat 1000eur sillä kinkku,lahjat,laatikot,sun muut sekä tietysti
      pari pulloa hyvää viiniä ruuan kanssa eiköhän se siinä se palautus

• Kukin tyylillään

Ihan tolkutonta touhua. Meillä on tapana hankkia tarvitsemamme silloin kun tarve ilmenee. En näe mitään syytä, miksi vasta jouluna PITÄÄ hankkia kauan haluttuja tai tarvittuja juttuja, tai vielä pahempaa, hankkia kaikenlaista krääsää vain siitä syystä että on joulu. Joulun jälkeen käynnistyvät sitäpaitsi vallattomat alennusmyynnit, eli eikö sitten kannattaisi pihistellä vielä viikko/pari, ja hankkia kuukausikaupalla himoitut tuotteet tuolloin edullisemmin?

Meillä joulua arvostetaan hyvän ruoan, yhdessäolon ja rauhoittumisen vuoksi. Kukaan ei himoitse lahjaröykkiöitä, tunnelma tulee jostain aivan muusta.

• .

"Kukaan ei himoitse lahjaröykkiöitä"

Minä esim.

• Pinku

Mulla on 7 lasta kelle pitää ostaa jouluna lahjat, 4 kummilasta ja siskon ja veljen lapset. kaikki alle 10 vuotiaita. Jotka myös uskoo pukkiin. En raaski olla ostamatta lahjaa koska sehän on tädin velvollisuus :) olen päättänyt tänä jouluna että kaikkiin lahjoihin satsaan 20-30€ /per henk. Muuten menee ihan älyttömästi. Itselläni ei ole lapsia, vain koira joka saa ne perinteiset maksalaatikon, luita ja lelun. Mehen kanssa sovittiin ettei osteta joululahjaa tänä vuonna, kosa kumpikaan ei tarvii mitään.

Veikkaisin että menee kaikkiin lahjat ruoka n.300€

• O €.

o € joulun viettoon, kun ei sitä pakana juhlaa vietä. Lahjat muulloin ,kun siltä tuntuu, eikä niitä rahassa lasketa,lahjat on lahjoja ,kun ne annetaan hyvästä sydämestä.

• nyt näin

Mahtaako tuossa keskiarvossa olle mukana KAIKKI suomalaiset. Siis lasketaanko sylivauvatkin mukaan. Jos lasketaan vaan esim. työikäiset niin käytettävä summa on tietenkin suurempi.
      Itsellä jo lapset maailmalla. Toisessa kaupungissa asuville lapsenlapsille laitan rahana ja vanhemmat voi ostaa sopivaa. Ihan senkin takia koska pakettien laittokin maksaa. Samassa kaupungissa asuvalle lapsenlapselle ostan itse lahjat.
      Itselle ostan aina myös lahjan. Tykkään koruista ja ostan jonkin mieleisen joka vuosi. Tänäkin vuonna joulunpyhät menee töissä joten ruokapuolta en kovasti järjestä itselleni. Jotain pientä erikoista ehkä.
      Rahaa menee noin kaikkineen n. 250 euroa. Mikä siitä sitten on ylimääräistä ja mikä menisi muutenkin esim. ruokaan??

• nonameno

0€
      Turhuuksien turhuus, krääsää ja vouhotusta, niin surullista.

• Ihan liikaa

ja sen tiimoilta olenkin siirtynyt pilettämään joulua kuten ryssät pakkasukon myötä. Meikäläinen joulu menee hiljentyessä ja nauttiessa vapaista. Sitten kun joulu on ohi, ei muuta kuin ostoksille. Sama tavara puoleen hintaan. Turhaa kun ei ole varaa ostaa niin se lahja on ihan yhtä käyttökelpoinen tammikuussa kuin 24.12.. Köyhällä on oltava plän bii. Oma köyhyys ei rajaa kykyä iloita muiden kanssa joulusta sillä kohden missä tuo almanakassa seisoo.

• 22500 egee

Sen verran kustantaa akan vonkuma minkkirotsi oheistuotteineen ja tammikuinen karibian keikka.
      ( PS. Ei linjoilla olis edullisempaa vaihtoehtoa? )

• Joulua

Meillä ei ole koskaan laskettu eikä mietitty...
      Kumpikin ostaa mitä näkee kellekkin sopivaksi lahjaksi..
      voi olla että lahjoihin hurahtaa jopa se tonni..

Sitten ruuat maksaa jonkin verran lisää ja juomat normaaliin kulutukseen verrattuna, kylässäkin käy ihmisiä ja käydään kylässä ...autollakin tulee suhattua monessa eri kaupungissa..

Toki myös kaikki juoluvalot, kynttilät yms. yms. mitä vaimo ja lapset hommaa ja laittaa.
      Maksaa mitä maksaa. Pääasia että ihmiset viihtyy ja nauttii.

Joulu on antamisen juhlaa kaikki ketkä sanovat jotakin kulutushysteriasta tai muusta etten osta kun maapallo kuolee yms. skeidaa ovat vain itsekeskeisiä minä minä tyyppejä.. Jotka seuraavaksi ITSE hyppäävät lentokoneeseen (saastuttaa niin vietävästi)

Olen onnellinen siintä että minut on kasvatettu :: Hyvä antaa vähästä paha ei paljostakaan !! Ja tuo pitää pitkälti paikkansa.

Meillä on varaa jakaa muillekkin niin miksi emme jakaisi ja ostaisi, kun rahakin on tarkoitettu kiertoon !!!

• -

Eipä mene euroakaan lahjoihin, eikä mihinkään jouluun liittyvään. Laitan rahat johonkin tärkeämpään.

• repesin totaalisesti

En ole mitenkään hyvätuloinen ja mielestäni meillä vietetään aina aika nuukaa joulua.

Heheh minä tienaan vuokran omavastuun jälkeen työmarkkinatukea 240e-300e josta maksetaan laskutJa aikuiset lapseni opintotukea 96e 240e toinen,Kuulostat aika naurettavalta lauseinesi.Olet meille helvetin hyvätuloinen.Millä planeetalla muuten asut?

Silti sossussa vierailun jälkeen jää tunne että mitä kyselet rahan perään, sullahan on niin paljon sillä pitää pystyä elämään.Mitään harkinnanvaraista ei saa seula on tiukka kuin kamelin mennä neulansilmästä.

Vai niukasti.. siinä sulle niukkaa!

• ap.

Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata. Ihmettelin, kun tuo vaikutti niin pieneltä summalta. En ole ollut koskaan työtön, niin en tiedä, minkä verran työttömillä on rahaa käytettävissä. Mutta oppia ikä kaikki.

• Paha ateisti

Ei joulun tule maksaa mitään muuta kuin lämmintä mieltä ja yhteistä aikaa. Ateisti syöpäläiset pyrkivät tekemään Kristuksen, kaikkivaltiaan Vapahtajamme Pyhästä Syntymäpäivästä materialistisen hekuman jota se ei todellakaan ole.

• En ole laskenut

Sillon kun muksut vielä olivat kotona, olivat lahjatkin tärkeitä. Joten aloitin lahjojen oston jo heti Tammikuun ale.myynnistä. Silloin tulivat ne pehmeät paketit. Pikkuhiljaa pitkin vuotta niitä lahjoja osteltiin.
      En koskaan tullut laskenneeksi kokonaiskustannuksia.
      Nyt olemme tehneet sopimuksen ettemme muista aikuisia kuin jollakin ihan pienellä lahjalla.

• MiuMau22

Meillä on 3 lasta, jokainen lapsi saa 100e arvosia lahjoja. (sillä saa paljon romua ku vertailee hintoja)
      eli lasten lahjoihin menee 300e. Miehelle 100e sukulaiset n 50e - 70e.

eli lahjoihin palaa noin 450-500e. mutta lahjojen ostelu alotetaan lokakuussa niin ei mene tiukille :)

Jouluruokaan uppoaa varmaankin 150e.

Kuusi on ollut jo monta vuotta muovinen, ja koristeetkin on valmiina. niihin ei mene rahaa. uudet valotkin löysin halvalla.

Meillä on hyvin mukava ja perhekeskeinen joulu.
      vaikka rahaa ei ole paljoa, meillä on aina ollut mukava joulu.

• joulun rauhaa kaikil

joulua vietetään.jeesuksen syntymä päivä juhlana.ruokaa kuluu hiukan enemmän kuin normaali viikkoina,olisko 50e koko joulun aika mukaan lukien vuoden vaihde.silloin hiljennytään voi ottaa nokkaunet päivällä.kuusi tietysti koristellaan vanhoilla koristeilla ja kynttilöillä.meillä on sama kuusi jo ollut 20 vuotta joten ei mene rahaa enää uuden ostoon,saavat kasvaa metsässä isoksi on sitten polttopuita tulevaisuudessakin.joulu on juhlan aikaa rauhoittumiselle ja rentoutumiseen ja lepoon.on aikaa toisilleen.

• joulu on silti

0 euroa

• Matteusko

Mielivaltaista on laskea joulun kustannuksia, koska monet keskittävät sellaisia ostoksia joulun alle, joita toiset ostavat pitkin vuotta. Monet ostavat jouluksi sellaisia ruokia, joita he ostaisivat muulloin, ellei joulua olisi. Varsinaisia joulumenoja mielestäni ovat vain joulu-alkuiset hankinnat, kuten joulukortit, -paperit, - glögit ym., joita ei hankittaisi, ellei joulua olisi.

• v***************a

helvettiin voi tunkea koko vitun joulun ja uskonnollisen paskan jauhannan.
      en laita vittu penniäkään mokomaan teennäiseen juhlaan. 3 kersaa saa olla tänäkin vuonna ilman mitään lahjoja kuten ennenkin.

• ÄÄliölle

Mistä tollasii sikiää !!
        Tee jotakin itelles !!

Voi lapsi parkoja ... Huostaan !!!

Olisit vielä sanonut en tee töitäkään !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5394
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1411
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      827
    4. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      809
    5. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      798
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      787
    7. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      782
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      766
    9. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      755
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      744
    Aihe