Meriveden maksimitiheys

kippari-kaapo

Oseanografialle ei näköjään ole omaa palstaa, mutta kysymys liippaa tarpeeksi läheltä fysiikkaa:

Suolapitoisuuden kasvaessa meriveden maksimitiheys kuten jäätymispiste laskevat. Suolapitoisuuden ylittäessä 2,47%, meriveden jäätymispiste on kuitenkin korkeammalla kuin sen maksimitiheys. Lämpötilan laskiessa vesi siis jäätyy ennen kuin se saavuttaa maksimitiheytensä. (ks. kaavio http://sam.ucsd.edu/sio210/gifimages/rho_lows.gif ) Tarkoittaako tämä että jäätynyt merivesi painuu merenpohjalle, kun tämä piste on ylitetty??

6

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zsexdrcft

      Linkkikuvassa oikealla on asteikko, jossa ei ole mitään numeroita eikäselityksiä. Ei tuolla perusteella voi sanoa yhtään mitään.

    • kippari-kaapo

      Kyllä tuossa linkissä selitykset näkyy: x-akselilla suolapitoisuus promilleina ja y-akselilla meriveden lämpötila C-asteina...

      • zsexdrcft

        Kuvassa lukee maximum density, mutta missä on vastaava asteikko?


      • martta0
        zsexdrcft kirjoitti:

        Kuvassa lukee maximum density, mutta missä on vastaava asteikko?

        y-akselin lämpötilaasteikko tarkoittaa tässä sitä lämpötilaa, jossa vesi/suolaseos on raskainta..


    • Perusfyysikko

      "Tarkoittaako tämä että jäätynyt merivesi painuu merenpohjalle, kun tämä piste on ylitetty?? "
      Ei, kyllä vesi jäätyessään edelleen laajenee eli jää kelluu. Sen sijaan se kylmenevä vesi painuu pohjaan ennen jäätymistään ja lämpimämpää nousee tilalle, jos sitä on. Tietääkseni meriveden lämpötila valtamerien pohjalla kilometrien syvyydessä on n. 2 C kaikkialla maailmassa. Esim. Golfvirran napa-alueelle työntämä lämmin vesi painuu jäähdyttyään Grönlannin vieressä pohjaan ja virtaa takaisin etelään.

    • oseanografiaa

      "Tarkoittaako tämä että jäätynyt merivesi painuu merenpohjalle, kun tämä piste on ylitetty??"

      Vesi jäätyy. Suola ei jäädy. Jää on pelkkää vettä. Suola jää ympäröivään meriveteen, jonka suolapitoisuus kasvaa ja lämpötila laskee.

      Kylmennyt ja väkevöitynyt vesi painuu syvemmälle mereen. Joskus pohjaan asti. Makeasta vedestä muodostunut jää kelluu meren pinnalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe