Yhtenä edellytyksenä on EA1 suoritus.
Lienee itsestään selvää että lääkärinpaperit käy tähän?
Kansainvälinen huviveneenkuljettaja vaatimukset
31
1678
Vastaukset
- LH
Anteeksi pikku seikkoihin takertuminen, mutta EA1 ei ole ehdoton vaatimus, vaan myös joku muu vastaava kurssi käy. Itse olin suorittanut jonkun "Vaativien tilanteiden ensiapu"-kurssin ja sain kansainvälisen huviveneen kuljettajankirjan sen pohjalta. En ole myöskään käynyt rannikko- tai saaristolaivuri-kursseja, vaan merenkulun ammatillisia opintoja riittävästi.
Lyhyesti. On itsestään selvää, että lääkärinpaperit käy, kunhan muistat selvästi mainita ammattisi hakiessasi papereita.- Anonyymi
No tulolla kyseisellä paperilla on kyllä ihan virallinen status, ja monessa maassa se vaaditaan huviveneen kipparilta.
Suomeen liputettua huvivenettä saa käyttäää ilman pätevyystodistusta missä päin vain maailmaan.
- sdfghjklöä
Ei se niin itsestään selvää ole tässä pilkkuja hässivässä kotomaassa. Järjen käyttöhän on nykyään pannaan julistettu js pitää kai ensin kysyä mitä mieltä Brysselissä ollaan...
- nuhoniilo
Juu, älkää sotkeko noita saaristo- ja rannikkolaivurikursseja oikeisiin pätevyyskirjoihin, nehän ovat vaan veneilykursseja ilman MITÄÄN virallista statusta.
Onkos huvivenekirja merenkulkuhallituksen myöntämä pätevyyskirja vai onko vuokravenekirja kaikkein alhaisin pätevyyskirja.
Vuokrakuskivaatimuksissakin jossain virheellisesti vaadittiin saaristolaivurin "tutkinto" vaikka tarkoitettiin jokseenkin samojen tietojen hallitsemista (plus vuokraspesiaalit)
Onko Gynekologi oikea lääkäri tässä yhteydessä? Entä tsygiatri? - Ei kelpaa
Vaikka lääkärin tutkinto sinällään kelpaa, niin se vanhenee siinä missä jokin EA1:kin, eli
jonain vakuutus lääkärinä toimiminen ei välttämättä pidä ensiaputaitoja yllä.
Ei myöskään hammaslääkärin tai psykiatrin ammatin harjoittaminen. - minor700
Sikäli nuohoniilo on väärässä että paitsi EA1 ja todistus vene- tai navigaatioseuran kommodorilta että hallitset venettä niin tarvitaan vielä rannikkolaivurin paperit.Että sillä tavalla laivurinpaperilla on sittenkin jonkonlaista statusta.
- epäsosiaalinen
Onko siis huvivenekirjan saaminen sidottu jonkun seuran jäsenyyteen. Meinaan että onko enämpi erakolta veneilijältä kirja seis?
- 10+13
Ei tarvitse mitään ihmeellistä kommodorin selostusta. Itse laitoin hakemuksen menemään kertoen missä olen purjehtinut ja miten monta mailia (ei kovin paljoa). Lupasin toimittaa kopion lokikirjasta, jos haluavat tarkistaa.
Eivät halunneet ja todistus tuli ilman mitään kommodorien sepustuksia. Enempi noita kiinnostaa, että tarvittavat kurssit ja muut muodollisuudet on suoritettu. - nuhoniilo
Tässä linkit faktoihin, olkaa hyvät.
http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/huviveneen_kuljettaja
Kas kummaa, olihan se huvivenepaperikin TRAFI:n myöntämä.
http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/vuokraveneen_kuljettaja
3) että henkilö täyttää Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission sisävesiliikennetyöryhmän päätöslauselman no. 40 tutkintovaatimukset kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saamiseksi.
http://portal.fma.fi/sivu/www/veneily/tiedot_taidot/patevyydet
Määräykset (Dnro 1831/30/2003) kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tulivat voimaan vuoden 2004 alusta. Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat muun muassa veneilyjärjestöjen antamien koulutustodistusten perusteella.
Säännöt asettavat veneilyjärjestöille ja niiden koulutustoiminnalle entistä tarkempia vaatimuksia. Järjestöjen on esimerkiksi otettava käyttöön koulutuksen laatujärjestelmä, joka on arvioitava säännöllisin väliajoin. Vain laatujärjestelmää käyttävät veneilyjärjestöt voivat myöntää todistuksia, joiden perusteella saa kansainvälisen pätevyyskirjan. - minor700
Nuohoniilon listassa kohta "d" sanotaan selvästi että tarvitaan todistus riittävästä käytännön veneilytaidosta. Kohdassa b on nyt ilman muuta selvää että merikapteeni tai ne muut 7 kohtaa kelpaavat.
Seuroissa kommodorilla on oikeus kirjoittaa tämä todistus. No sehän edellyttää että henkilö joka todistuksen kirjoittaa täytyy tuntea tämän henkilön. Meilläpäin ei kirjoiteta tuntemattomalle semmoista todistusta. Ja jos on tunnettu henkilö joka on ajanut vaan pientä peräprutkua mennään isolla paatilla ajamaan ja kaveri saa ajaa kunnes ollaan sitä mieltä että voi hyvällä omatunnolla kirjoittaa sellasen.
Tapa jolla 10 13 sai oli kyllä kummallinen oikotie, en nyt usko että Trafissa oikotaan pykälissä jos ne itse ovat ne tehneet.
Ja "epäsosiaaliselle" voin vain todeta että kun kerran rannikkolaivurin paperit tarvitaan niin kuulut johonkin navigaatiokerhoon tai olet tentannut se, ja silloin voi kääntyä sen kerhon puoleen.- Minor701
Joo, sä voit uskoa monenlaisia asioita mutta älä rupea kertomaan satuja Trafin puolesta. Kyllä sieltä saa paperit villeillä tarinoilla, mikäli ne edes osittain kuulostavat uskottavilta, ILMAN kommodorin todistuksia.
Mihinköhän navigaatioseuraan ne työväenopistossa kursseja suorittavat kuuluvat?
Typerä viesti kaiken kaikkiaan, huonosti ja epäselvästi kirjoitettu sekä aivan täynnä virheitä. - 10+13
Mielestäni se ei ole mikään oikotie, jos itse kirjoitan missä olen veneillyt ja että olen veneen tuonut ehjänä takaisin muita kolhimatta. Muutenhan tuo systeemi olisi läpimätä, koska koko pahvinpalaa ei saisi, ellei kuuluu seuraan, jossa "kommodori" sellaisen voisi kirjoittaa.
Mielestäni kerrankin suomalaisessa byrokratiassa osoittivat järjen käyttöä.
Itse tarvitsin tuon pahvinpalan suurimmaksi osaksi euroopan sisävesille, jossa sitä ei kyllä kukaan kysynyt. Ainoastaan kerran espanjassa kyselivät kippari lisenssiä. Ei hajuakaan mikä paperi, mutta lykkäsin tuon pahvinpalan käteen ja se kelpasi. - Anonyymi
10+13 kirjoitti:
Mielestäni se ei ole mikään oikotie, jos itse kirjoitan missä olen veneillyt ja että olen veneen tuonut ehjänä takaisin muita kolhimatta. Muutenhan tuo systeemi olisi läpimätä, koska koko pahvinpalaa ei saisi, ellei kuuluu seuraan, jossa "kommodori" sellaisen voisi kirjoittaa.
Mielestäni kerrankin suomalaisessa byrokratiassa osoittivat järjen käyttöä.
Itse tarvitsin tuon pahvinpalan suurimmaksi osaksi euroopan sisävesille, jossa sitä ei kyllä kukaan kysynyt. Ainoastaan kerran espanjassa kyselivät kippari lisenssiä. Ei hajuakaan mikä paperi, mutta lykkäsin tuon pahvinpalan käteen ja se kelpasi.Meninpä kerran aikojen alussa saksaan veneelläni. Heti kysyttiin kuljettajankirjaa, Narenkulkuhallituksen Rannikkolaivurin paperit kelpas.
- nuhoniilo
Olisikohan niin, että käytännön veneilytaitojen todisteeksi KELPAA kommodorin vakuutus mutta kommodorin vakuutusta ei VAADITA saadakseen huvivenepahvin.
Käytännön veneilytaidon voi osoittaa muullakin tavoin. Vaikka lennokkailla jutuilla.- nuhoniilo
Hei Minor 700, mitenkään en kyseenalaista sinun kommenttiasi mutta leikitäänpä ajatuksella: Kirjoitit näin:
"Meilläpäin ei kirjoiteta tuntemattomalle semmoista todistusta. Ja jos on tunnettu henkilö joka on ajanut vaan pientä peräprutkua mennään isolla paatilla ajamaan ja kaveri saa ajaa kunnes ollaan sitä mieltä että voi hyvällä omatunnolla kirjoittaa sellasen."
Mitäs jos joku haluaa hankkia kansainvälisen huviveneenkuljettajan todistuksen ihan vaan ajaakseen omalla Busterillaan euroopan kanavilla niin pitäisikö se tehdä mahdottomaksi?
En muista nähneeni että HuviVkirja olisi tietynkokoisille aluksille määritelty, aivan kuten vuokravenekuskinkirja tarvitaan jo elämystaikurin uisteluBusterillakin.
Eli kysymys raadille: Voiko tai pitäisikö HuviKirja saada Busterilla ja jos ei niin kuka määrittelee mikä on riittävän iso vene käytännön veneilytaitojen osoittamiseen. Pituus / paino / hinta?? - minor700
nuhoniilo kirjoitti:
Hei Minor 700, mitenkään en kyseenalaista sinun kommenttiasi mutta leikitäänpä ajatuksella: Kirjoitit näin:
"Meilläpäin ei kirjoiteta tuntemattomalle semmoista todistusta. Ja jos on tunnettu henkilö joka on ajanut vaan pientä peräprutkua mennään isolla paatilla ajamaan ja kaveri saa ajaa kunnes ollaan sitä mieltä että voi hyvällä omatunnolla kirjoittaa sellasen."
Mitäs jos joku haluaa hankkia kansainvälisen huviveneenkuljettajan todistuksen ihan vaan ajaakseen omalla Busterillaan euroopan kanavilla niin pitäisikö se tehdä mahdottomaksi?
En muista nähneeni että HuviVkirja olisi tietynkokoisille aluksille määritelty, aivan kuten vuokravenekuskinkirja tarvitaan jo elämystaikurin uisteluBusterillakin.
Eli kysymys raadille: Voiko tai pitäisikö HuviKirja saada Busterilla ja jos ei niin kuka määrittelee mikä on riittävän iso vene käytännön veneilytaitojen osoittamiseen. Pituus / paino / hinta??Jaahas, täytyy funtsia, olet oikeassa. Mutta syy siihen että tarvitaan kansainvälinen huvivenetodistus on täällä meilläpäin ollut että halutaan vuokrata purje- tai moottorivene Kreikassa tai muualla Välimerellä, ja silloin paatti on aika kookas.
Se edellyttää kyllä minun mielestä että kaveri todella hallitsee painavan paatin.
Mikähän oli se kansainv. huviv. todistuksen maksimiraja todistuksessa,23m, en muista nyt tältä istumalta tietokoneen ääressä, täytyy kaivaa se oma todistus venetavaran laatikosta siellä kellarissa.
Sanoisin että kun kerran mainitaan maksimimitta paperissa, täytyy elää sen mukaan, en nyt keksi parempaa selitystä. - minor700
minor700 kirjoitti:
Jaahas, täytyy funtsia, olet oikeassa. Mutta syy siihen että tarvitaan kansainvälinen huvivenetodistus on täällä meilläpäin ollut että halutaan vuokrata purje- tai moottorivene Kreikassa tai muualla Välimerellä, ja silloin paatti on aika kookas.
Se edellyttää kyllä minun mielestä että kaveri todella hallitsee painavan paatin.
Mikähän oli se kansainv. huviv. todistuksen maksimiraja todistuksessa,23m, en muista nyt tältä istumalta tietokoneen ääressä, täytyy kaivaa se oma todistus venetavaran laatikosta siellä kellarissa.
Sanoisin että kun kerran mainitaan maksimimitta paperissa, täytyy elää sen mukaan, en nyt keksi parempaa selitystä.Nyt näin "minor701" juttu.
Kohta d) sanoo selvästi: todistus riittävästä jne.. On lyöty lukkoon että navigaatiokerhon kommodorilla on oikeus kirjoittaa todistus riittävästä käytännön veneilytaidosta. Tämä asia on TRAFI:n ja Suomen Navigaatioliiton välillä selvä asia.
Mutta jos joku muu saa kirjoittaa vastaava todistus sitä en tiedä, meidän täytyy ottaa selvää, mutta se ei minua kiinnosta, minä olen aktiivinen navigaatiokerhon jäsen ja voin vain sanoa se mitä tiedän meidän asioita.
- LH
Siis mitä?
Voi luoja, mitä ihan oikeasti tarkoitat tuolla äskeisellä viestilläsi? Voisitko seuraavalla kerralla yrittää kirjoittaa suomea?
..."en tiedä, meidän täytyy ottaa selvää, mutta se ei minua kiinnosta." - Kenen pitää ottaa selvää? Mistä meidän täytyy ottaa selvää? Mikä ei sinua kiinnosta?
... "ja voin vain sanoa se mitä tiedän meidän asioita." - Siis voit puhua teidän asioista vai et voi? Vai siis voit puhua vain teidän asioista?
Nyt olen ihan rehellisesti liikenteessä ilman sarvia ja hampaita, mutta tuo sinun viestisi oli niin jumalattoman epäselvästi kirjoitettu, että en saa siitä mitään selvää.
Ja asiavirheisiin: "Kohta d) sanoo selvästi: todistus riittävästä jne.. On lyöty lukkoon että navigaatiokerhon kommodorilla on oikeus kirjoittaa todistus riittävästä käytännön veneilytaidosta. Tämä asia on TRAFI:n ja Suomen Navigaatioliiton välillä selvä asia.". - Käsittääkseni asiasta ei ole mitään SOPIMUSTA, pelkkä herrasmiessopimus.
Tekisi mieli kirjoittaa enemmänkin, mutta minulle tuli tuosta viestistäsi pää kipeäksi, pahoitteluni. Palaillaan asiaan.- minor700
Jos LH ei ymmärrä minun tekstä en voi sille mitään, en ole mikään kieliprofessori.
Otetaan uudestaan, eli:
Kansainvälisen huvivenetodistuksen hakemukseen tarvitaan muutama asiakirjaa. Jos viitsit katsoa Nuohoniilon linkistä tai suoraan TRAFI:sta huomaat että on lueteltu muutama kohta. Ja kohdassa "d" lukee: todistus riittävästä käytännön veneilytaidosta( todistuksesta on käytävä ilmi ovatko taidot riittävät moottori- vai/ ja purjeveneelle.
Tämä todistus saa navigaatiokerhon kommodori kirjoittaa.
Jos joku muu on siihen valtuutettu en tiedä, mutta siitä voi ottaa selvää jos asia kiinnostaa. Herrasmiessopimuksia ei ole niin tavallista enää, en usko LH:n juttuihin, kyllä tämä homma on vankemmalla pohjalla.
Parempaan en pysty mutta jos LH lukisi päivällä eikä yöllä niin ymmärtää ehkä paremmin. - vopgw'rk
minor700 kirjoitti:
Jos LH ei ymmärrä minun tekstä en voi sille mitään, en ole mikään kieliprofessori.
Otetaan uudestaan, eli:
Kansainvälisen huvivenetodistuksen hakemukseen tarvitaan muutama asiakirjaa. Jos viitsit katsoa Nuohoniilon linkistä tai suoraan TRAFI:sta huomaat että on lueteltu muutama kohta. Ja kohdassa "d" lukee: todistus riittävästä käytännön veneilytaidosta( todistuksesta on käytävä ilmi ovatko taidot riittävät moottori- vai/ ja purjeveneelle.
Tämä todistus saa navigaatiokerhon kommodori kirjoittaa.
Jos joku muu on siihen valtuutettu en tiedä, mutta siitä voi ottaa selvää jos asia kiinnostaa. Herrasmiessopimuksia ei ole niin tavallista enää, en usko LH:n juttuihin, kyllä tämä homma on vankemmalla pohjalla.
Parempaan en pysty mutta jos LH lukisi päivällä eikä yöllä niin ymmärtää ehkä paremmin.Täsmennetään kuitenkin vielä, että todistuksen käytännön veneilytaidoista saa myös osallistumalla purjehdusseurojen tai vastaavien kurssille, jotka kestävät vähimmillään viikonlopun. Sillä perusteella veneily/purjehduskouluttaja kirjoittaa asiasta todistuksen.
- minor700
vopgw'rk kirjoitti:
Täsmennetään kuitenkin vielä, että todistuksen käytännön veneilytaidoista saa myös osallistumalla purjehdusseurojen tai vastaavien kurssille, jotka kestävät vähimmillään viikonlopun. Sillä perusteella veneily/purjehduskouluttaja kirjoittaa asiasta todistuksen.
No tämä on hyvää tietää, se oli uutta minulle. Kiitos tiedosta!
- LH
No niin, uusi yritys. Nyt sain tuosta viestistä selvää, kiitos siitä.
Tässä lainaus: ”Hakija voi osoittaa riittävät tiedot ja kyvyn huviveneen kuljettamiseen kansainvälisillä matkoilla Merenkulkulaitokselle esitetyllä asiaa koskevalla:
1) sellaisen veneilyjärjestön todistuksella:
a. jonka koulutustoiminta ja todistuksenanto täyttävät Yhdistyneiden Kansakuntien Euroopan talouskomission päätöslauselman No. 40 (1998) liitteessä 1 esitetyt vaatimukset;
b. joka seuraa koulutustoimintaansa ja todistuksenantoaan laatujärjestelmän avulla; ja
c. jonka koulutustoimintaa ja todistuksenantoa koskeva laatujärjestelmä on ulkoisesti arvioitu Merenkulkulaitoksen hyväksymällä tavalla enintään viisi vuotta ennen todistuksen päiväystä;
tai
2) muulla sellaisella todistuksella tai näytöllä, jonka Merenkulkulaitos harkitsee täyttävän 1 a) kohdassa mainitussa liitteessä esitetyt vaatimukset.”
Kommodorin oikeutta ei ole eksplisiittisesti mainittu, eli kommodorin paperin hyväksyminen on lain soveltamista, herrasmiessopimusta, järjen käyttöä jne, mitä nimeä haluaakaan käyttää. Toisaalta kohta 2 taas tarkoittaa, että Merenkulkulaitos (nyk. Trafi, ikävä kyllä) saa taas käyttää omaa harkintaa (Euroopan talouskomission vaatimukset ovat niin yleisluontoisia, että niistä ei ole suurta apua tulkinnassa). Trafi voi, halutessaan, hyväksyä novellimuodossa lähetetyn jännittävän kertomuksen todisteeksi riittävästä veneilytaidosta.
Tässä on nyt menty aiheesta aika pahasti sivuun, varsinainen pointtini oli; pätevyyskirjan hankkiminen veneilyseuran kautta on vain yksi mahdollisuus ja huvivenekirjan hankkiminen muuta kautta ei ole ”oikotie” tms vaan aivan yhtä validi tapa hankkia e. Miellytti tämä veneilyseura-aktiiveja vai ei.- minor700
OK,kohta 2 on tärkeä pointti.Vastaan sinun viimeiseen lauseeseen. On hyvä asia jos saa muutakin kautta, jos vaan saisi veneilyseurojen kautta se rasittaisi meitä aika lailla, varsinkin jos joutuu opettamaan tai opastamaan ihmisiä raskaan veneen käytöstä.
- boy007
Kansainvälinen huviveneen kuljettajankirja perustuu
YK päätökseen No.40, INTERNATIONAL CERTIFICATE
FOR OPERATORS OF PLEASURE CRAFT Resolution No. 40
(adopted by the Working Party on Inland Water Transport on 16 October 1998)
Paperilla on tarkoitus osoittaa ulkomailla vieraan maan viranomaisille kyky ajaa
venettä. Paperiin luottavat myös vuokraajat ja vakuutusyhtiöt useissa maissa.
Vaatimukset löytyy TRANS/SC3/147 dokumnetistä ja trafi joka meillä näitä
myöntää pohjaa vaatimukset noihin. Ulkomailla esim. RYA kurssit
käytyään voi hakea ko. paprua paikalliselta hallinnolta ja kansainvälisesti
paprusta käytetään lyjhennettä ICC
Hyviveneen kuljettajan kirjalla ei ole mitään tekemistä kuljettajankirjan
kanssa jolla saa ajaa 100GT kokoista alusta suojatulla vesialueella
Suomessa amattiliikenteessä eikä Suomen Navigointi Liiton Avovemeri tai rannikkoilaivuri paperilla ole mitään tekemistä laivuri pätevyyden kanssa.
Vuokraveneen ja Kansainvälinen vuokraveneen kirja taas
on tavallaan papereita jotka mahdollistavat pienimuotoisen
kaupallisen toiminnan aluksella jossa korkeitaan 12 henkeä.
Oisko 12PAX Captain/Skipper papru vastaava USA:ssa ja englanissa
se on Kaupallinen Lisäkirja joka haetaan RYA:an (paikallinen veneily järjestö)
tutkintojen päälle.
http://www.veneretki.fi/ osoitteesta löytyy yhtesytiedot ja lisää
tietoa huviveneilyn papereista ja trafi:in sivuilta ammattiliikenteestä.
Mitä tulee tulkintoihin niin erään kanava herran mielestä yleinen radioaseman hoitajan pätevyys ( tarvitaan vatameriliikenteessä ) ei riitä saimaan kanavalla
vaan pitää olla ROC ( ranikko radio liikenne paperi ) , eräs isäntä taas ei voinut pitää voimassa omistamaansa hinaajaan tarvittavia papereita koska tämä hinaaja oli liian pieni jotta tarvittava ajokokemus paperiaen voimassa pitämiseksi täyttyi. Joten mielestäni ei ole itsetään selvää että lääkärin
pätevyydellä voisi korvata tuon EA1 - riippuu kuka on leimaisimen varessa.
Eli kyllä nää meri byrokraatit ylittävät itsensä kerta kerran jälkeen
ja yleensä siksi että eivät tiedä merenkulusta yhtikäs mitään,...
Ammatti ja vapaaajan veneilyllä ei ole oikein mitään tekemistä toistensa kanssa eikä liioin isoilla tai pienillä aluksilla. Ainut yhdistävä tekijä on arkimedeen laki.
Mikäli aluksesta löytyy seinältä trafi:n rekisteröinti todistus saa sillä ajaa
ainoastaan sellaisella miehityksellä jonka trafi on alukselle määrännyt.
Uutta lainsäädäntöä tulkiten ei enään voi ammatiliiknteeseen rekisteröityä
alusta ajaa huviveneenä niin kuin ennen eli ammatti kirjat tulee olla.
Merilaista löytyy sitten määrritelmä milloin liikenne on kaupallista tai
ammattiliikennettä.
Niin ja toisin kuin viimekesän työnantajani väittää minulla on kuljettajankirja
ja sen lisäksi huviveneen kuljettajankirja. Tämä siksi että ne on ihan eri kirjat ja eri käyttöihin! On mulla kansmiehenpaperikin!!! Nippu on muuten paksu.
Niin sain fudut sillä perusteella että
olin kuulemma ajannut ilman pätevyyskirjaa hesan edustan luotoon.
Ajoin peräti 2kk ja kuulin vasta pariviikoa irtisanomisen jälkeen että
mulla ei ole papereita. Varmaankin työnantajan olisi pitänyt pyytää
niitä nähtäväksi niin olisi säästynyt muutama kymmen tonninen.
Niin en ollut se kaveri joka jäi jumiin vessaan, ei ollut vessaa veneessä
enkä se jolta tippu matkustaja veteen!
Jos joku on kuullut tämän väitteen tai huhun niin voisi ilmottautua,
tosin oikeuteen voi joutua ja todistajan palkkio ei taida edes kattaa
matkakuluja! Mulla on kova projekti oikoa ko. huhua jotta ensi kesänäkin
on duuneja.
Lopuksi todettakoon vanha kippareiden viisaus,
merimies juttuihin ei ole uskomista koska ne on joka ikinen totta !
Hyvää Joulua ja turvallista merenkulkua !
Joni-Pekka Kurronen
GMRINA, BA Boat Manufacturing - asioita seuraava
"Jos joku on kuullut tämän väitteen tai huhun niin voisi ilmottautua,
Joni-Pekka Kurronen "
Olisit nyt edes kertonut, että mistä väitteestä tai huhusta tuossa on kyse, kun et kerro niin ei kukaan voi ilmoittautua.
Minua ei suuresti hämmästyttäisi, vaikka kaikki kirjoittamasi pitäisikin paikkaansa, eikä mikään olisi huhua, joten ei tuo kommenttisi kyllä aukea mitenkään.
"eräs isäntä taas ei voinut pitää voimassa omistamaansa hinaajaan tarvittavia papereita koska tämä hinaaja oli liian pieni jotta tarvittava ajokokemus paperiaen voimassa pitämiseksi täyttyi. - riippuu kuka on leimaisimen varessa."
Käsittääkseni tuo kohta löytyy suoraan lainsäädännöstä, eli kyse oli siitä, että leimasimen varressa oleva henkilö tunsi lain ja sitä myös noudatti, eli kyse ei ollut vittuilusta vaan siitä ettei ko lainkohdassa nyt vaan ole mitään järkeä. - kuskik umminkin
Sain huviveneen kuljettajan paperit
- saaristolaiv rannikkolaiv kurssit
- ea1
- hakemukseen kirjoitin omin sanoin itse muistellun veneenkäyttöhistorian
(olikohan tuohon muuta, mutta ainakin nuo)
Mitään kommondoren papereita laittanu.
Viralliset paperit tuli postissa
Mutta onko "vuokraveneen kuljettaja" sama kuin "huviveneen kuljerttaja"?
Siis saanko vuokrata venettä Suomessa?
Olen saanut ilolla kuulla, että ainakin kans väl huviveneen kuljettajan papereilla saa esim Kreikassa vuokrattua, jos jollakin miehistön jäsenellä lappu löytyy.- boy007
Vuokra veneen papru on eri. Eli kun ajat maksua vastaan venettä.
- boy007
boy007 kirjoitti:
Vuokra veneen papru on eri. Eli kun ajat maksua vastaan venettä.
Moi, kaikki mitä kirjoitin on totta. Ammatti taitoa on se että lain tarkoitus täyttyy, 5 v on jo sisälukutaitoinen ja osaa noudattaa lakia.
Niin siis työnantajani on levittänyt huhua että mulla ei ole kuljettajankirjaa. Mulla. Siis on. Tarvitsen jonkun jolle huhu kerrottu todistaa niin saan asian eteenpäin.
- Anonyymi
Naapurin kanssa perustettiin kahden perheen veneilyseura. Naapurin isäntä valittiin kommodoriksi ja hän kirjoitti kaikille muille aikuisille seuran jäsenille todistukset joilla saatiin monenlaisia kirjoja.
- Anonyymi
Koskahan tänne tulisi edes alkeellinen rekisteröinti..
On taas oikea helmi tämä nosto 14 vuoden takaa.
PS. minulla KV-huviveneen kuljettajankirja, vaikken kuulunut silloin mihinkään pursiseuraan. Lähisukulaisen todistus riittävästä käytännön osaamisesta riitti, ja liitteeksi laitoin oman purjeveneeni mailit edellisiltä vuosilta. Nykyään uudistetut kriteerit. - Anonyymi
Röyh bööh!
ICMS löytynee ihteltä, oon tyhmä ku saapas, joten muutkin sellaisen voi hankkia.
Eipä ole käyttöä koskaan ollut, tullut kuitenkin nähtyä paljon Euroopan vesiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4523849Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä743036Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461440- 831254
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m19117817-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä
Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais291112Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."
Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta14892- 57854
Olet mun herkkä kohta
Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen58846Et voi pettää minua nainen
Niin kauan kun ei olla yhdessä. Silti tykkään sinusta. Ehkä me vielä päädymme yhteen, mutta en voi toivoa sulta nyt mitä68770