Perinteen uudistaminen?

Miten sen tekisi

Nyt on alkanut tuntua, että jouluruuat ei enää oikein ole tässä ajassa ainakaan kaikki. Mietin että miten voisi uusia laatikoita ja rosollia maistuvammiksi. Haluaisin pitää joulupöydän aika perinteisenä kumminkin.

Onko kukaan kokeillut punajuurilaatikkoa? Tai jos rosollikasviksista leikaisi vähän isompia eikä keittäisi vaan paistaisi ne uunipeltillä - sopiiko joulupöytään vai onko liian pyttipannumainen?

Voiko porkkanalaatikon tehdä jotenkin niin että se olis parempaa? Onnistuuko se ilman riisejä, jotenkin raikkaammin? Raaka porkkana on hyvää mutta kypsänä se ei oikein ole mikään herkku.

14

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keittiöihme

      Moikka
      Esim.jätä porkkanalaatikosta pois riisi ja laita osa porkkanasta kypsänä soseena ja osa hienona tuoreraasteena,laita riisin tilalle vehnäjauho/muna/kermaseos,muuten ktn. ennenkin ja saat samettisen ihanan laatikon.Punajuurilaatikon ohjeita on jo pitkään ollut lehdissä sekä keittokirjoissa.Rosollin voit tarjota venäläisenä sillinä esimerkiksi,jolloin kukin juures tulee raitoina vadille,on näyttävä myös,(sillin kanssa tai ilman)Sillit voi olla erikseen.
      Punajuurilohkoja,päärynöitä,sipulia,jäävuorisalaattia,kurkkuraastetta,sinihomejuustoa ja siitä rakennettu salaatti jonka kanssa makeahko vinegrette.

    • Perinteen kunnioitus

      Jokainen tehköön omalla tavallaan ja tyylillään jouluruokansa jos kaipaa uudistuksia.Minä ainakin olen tyytyväinen normi perinne jouluruokiin,enkä kaipaa mitään uudistuksia.

      • keittiöihme

        Perinteitä kunnioitetaan JO SILLOIN kun ruuanvalmistusta lähdetään opiskelemaan,sen tietää lähes kaikki kokit.Kokki tekee siis mitä haluaa,muut sitä mihin kykenee.Kaikki ns hienompikin ruuanvalmistus perustuu perinteisiin.Voisit tutustua esim. 1800-luvun ruokiin,tulet yllättymään.Ruuanvalmistukseen kuuluu myöskin uuden kokeilu l. aika tekee aina hieman muutoksia esim.siihen,mitä nuoriso suostuu syömään.ktn.hernekeitto,kaalikeitto,mämmi,livekala jne.


    • Nuorempi kokki

      Tänä vuonna meillä jätetään myös porkkanalaatikko tekemättä. Pöytään tulee lanttulaatikko, bataattilaatikko ja perunalaatikko. Porkkanoista tehdään mehulingolla porkkanamehua, joka on hyvää!

      Punajuurilaatikko voisi olla hyvää myös ... ja jonkinlainen jääkylmä sorbetti voisi myös toimia hyvin joulupöydän herkkujen joukossa.

      • Tiskin tällä puolen

        Taitavat peruna-, ja bataattilaatikko maistua aika samanlaisilta, joten molempia tuskin kannatti tehdä..

        Sinuna tekisin ensi jouluna bataatti-, sekä lanttulaatikon, eli jättäisin pois peruna-, ja porkkanalaatikot :)


    • se perinteinen

      Punajuurilaatikosta en tykkää,olen maistanut ei ollut minun mieleen.Porkkana ja lanttuloota on parhaat.Minä tykkään enemmän perinteisestä jouluruoasta,kukin tekee oman makunsa mukaan miten on tottunut.

      • Uusi perinne

        Punajuurilootia on monenlaisia, joissain on mukana ananasmurskaa, joissakin on aurajuustoa. Meillä oli tänä jouluna punajuurilaatikkoa, jossa kilo punajuuriraastetta, 1/2 dl perunajauhoa, munamaitoa (3 munaa 1/2 l maitoa), 1/2 dl korppujaujoa ja pinnalla voinokareita. Mausteeksi vähän suolaa, sokeria, valkosipulijauhetta ja valkopippuria. Oli älyttömän hyvää! Päätettiin, että tästä tulee meidän perheeseen uusi perinne.


      • keittiöihme
        Uusi perinne kirjoitti:

        Punajuurilootia on monenlaisia, joissain on mukana ananasmurskaa, joissakin on aurajuustoa. Meillä oli tänä jouluna punajuurilaatikkoa, jossa kilo punajuuriraastetta, 1/2 dl perunajauhoa, munamaitoa (3 munaa 1/2 l maitoa), 1/2 dl korppujaujoa ja pinnalla voinokareita. Mausteeksi vähän suolaa, sokeria, valkosipulijauhetta ja valkopippuria. Oli älyttömän hyvää! Päätettiin, että tästä tulee meidän perheeseen uusi perinne.

        Kuulostaa hyvältä,täytynee kokeilla.....


    • Se perinteinen

      Oli miten oli niin ne kunnon perinne ruoat on kaikista parhaat.Itse en välitä erityisemmin niiden uudistamisesta,kun olen tottunut niihin ja tykkään niistä.

    • vartiainen

      Meiän joulun perinneruoka on jo kauan ollut punaviinipaisti, kinkku ei tipahda muuta kun leivän päällisenä. Siihen laitetaan kunnon naudanlihat, vähän possua rasvan takia. Lihat pyöräytetään voissa valurautapannulla, ja jokaisen kerran jälkeen loraus punkkua joka saa sitten kiehahtaa. Viimeiseksi kuullotetaan voissa sipulia ja laitetaan samaan pataan lihojen, laakerinlehden ja kokonaisten pippurien kanssa uuniin hautumaan. Alkaa olla kypsää kun liha on haarukalla kokeillessa pehmeää. Viipaloituja tuoreita herkkusieniä sekaan, suolan tarkistus, ja kermaa. Voi laittaa myös hillosipuleita tai suolakurkkukuutioita. Keitetyt perunat tai valkosipuliperunat kaveriksi. Punajuuresta tehdään raastetta joka menee sen kinkkuleivän päällä.

    • Jouluvalmistelija

      Me tykätään aika perinteisitä pääruuista, eli lipeäkala perunat maitokastike ja kinkku laatikot herneet ja luumut. Punajuurilaatikko on varmaan rohkein uudistus mitä ollaan tehty pääruokiin.

      Alkupaloissa tykätään irrotella enemmän, eli perinteisten sillien ja silakoiden tilalla ollaan eri vuosina kokeiltu mm. erilaisia kivoja salaatteja, timbaaleja, sillijäädykettä, venäläistä silliä turkin alla, piparjuurilohirullia, susheja, mätimoussea, virolaisia joulumakkaroita, hanhenmaksapalleroita ja aina tietysti jotain ihanaa leipää ja oikeaa voita.

      Joulun jälkkäreit kiinnostaisi minua, jos joku on kokeillut muutakin kuin luumu- tai sekahedelmäkeittoa tai kahvi torttu pipari-linjaa. Jokin kylmä ja raikas voisi sopia raskaan aterian päätteeksi. Mitä teillä yleensä on jälkkäriksi?

    • jäädykettä

      Kylmä ja raikas ja perinteisen juhlava: Lakkajäädyke

      Hyvä ohje löytyy esim. Valion sivulta. http://www.valio.fi/reseptit/lakkajaadyke/

      Hyvä juttu on myös että jäädykkeen voi tehdä hyvissä ajoin pakastimeen. Ohjeessa lukee, että edellisenä päivänä, mutta hyvin voi tehdä vaikka jo viikkoa etukäteen.

      On meillä ollut myös luumujäädykettä ja puolukkajäädykettä, mutta kyllä lakkajäädyke on minusta paras.

    • Aitoa antiikkia

      Jätä kaikki lisättävät kermatilkat ja voinokareet pois, niitä ei vanhoissa ohjeissa ollut. Tuollaista samanlaiselta maistuvaa, rasvalla höystettyä ruokaa alettiin tehdä vasta 70-luvusta alkaen.

      Etsi "puutarhurin porkkanalaatikko", siihen tulee kaikki porkkana raakana.

      Imellytä perunalaatikkoa oikeista perunoista: maku on toffeemainen ja ihana.

      Luumu- tai sekahedelmäkiisseli on ihanaa ja kevyttä. Tähänkin kannattaa kaivaa esiin vanha ohje jossa liemenä on "viiniä tahi hyvää mehua".

    • Hämmeestä

      Arvostan perinteisiä pitoruokia, joita saa ainakin jouluna.
      Uudeksi tulokkaaksi olen joulupöytääni kelpuuttanut haudutetun punakaalin (reseptiin kuuluu mm. omenaa, etikkaa ja siirappia).
      Porkkanalaatikkoon voi halutessaan lisätä pähkinämurskaa, ja sen voi valmistaa raa'asta porkkanaraasteesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe