Mitä pahaa on jos lapsi saa korviketta?

kauhistunut

Itse jouduin lopettamaan imettämisen kun lapsi oli 1 kuukauden ikäinen.
Imetyksen jouduin lopettamaan sen takia että sain mielialalääkityksen
koska olin niin masentunut, eikä maitoa tullut väsymyksen, stressin ja masennuksen takia edes tarpeeksi joten jouduin antamaan korviketta jo ennen kun lapsi oli kuukauden ikäinen.
Oli pakko tehä päätös koska muuten en olis pystynyt huolehtimaan lapsesta kunnolla!

Ihmettelen palstoilla sitä että korviketta saavia lapsia haukutaan raukoiksi ja äitejä idiooteiksi kun antavat lapselleen ruokaa jos ei imetä?
Ja myös niitä äitejä ketkä antavat velliä 3,5kk iässä lapselleen iltaisin?

Mun lapsi on kasvanu todella hienosti ja kasvoi rintamaidollakin hienosti sen kuukauden.
Kauheinta on se että äidit jotka ruokkivat lapsiaan oli korviketta tai velliä niin onko se idioottimaista? Mitä niille lapsille pitäisi sitte antaa vai nälkäänkö pitäis antaa kuolla?

Täältä hain velliasioista tietoa ja rupesin lukemaan ku täällä äidit haukkuu toisiaan.. Oon ihan järkyttyny

3

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vellinlelli

      Nooo, ehkä se negatiivinen kommentointi on suunnattu niille, jotka ei mukavuudenhalun tai laiskuuden vuoksi imetä, vaan antaa mieluummin korviketta kuin esim. ottais selvää miten maitomäärää voi kasvattaa tai nauttisi yöimetyksistä ruikuttamatta. Sinulla oli hyvä syy, eikä varmasti kukaan ajattele että sinun olisi pitänyt tehdä toisin. Minä annoin korviketta ekat 4kk rintamaidon lisäksi kun oma maito ei vaan riittänyt, mutta en luovuttanut tai lopettanut vaikka se olisi ollut helpompaa, koska halusin antaa lapselle parasta. Enkä pode vähääkään huonoa omaatuntoa korvikkeen annosta, koska lapsi sen tarvitsi!

      Enkä tod. kannata mitään marttyyriksi heittäytymistä, joskus omat voimavarat loppuu tissitakiaisen kanssa ja silloin voi olla koko perheelle parhaaksi turvautua korvikkeeseen, mutta se tapahtuu nykyään niin helposti... odotetaan, että pienikin vauva söisi vain 3h välein ja oppisi nukkumaan yönsä ilman syöntejä muutaman kuukauden iässä. Kohtuutonta.

      Sama pätee velliasiaa, itsekkyydestä tulee haukkuja. Liian varhainen "vieraille proteiineille" altistaminen lisää paitsi mahavaivojen myös allergioiden ja ilmeisesti joidenkin sairauksien riskiä. Noin pienen ei kuulukaan nukkua läpi yön (vaikka jotkut niin tekeekin ja se on ok), ja lapsen syöttäminen ruokakoomaan hänen tarpeistaan välittämättä oman unen takaamiseksi on itsekästä. Kiinteitä suositellaan aloitettavan 6kk iässä, ja TARVITTAESSA joustetaan sinne 4kk ikään, keskoset on toki oma lukunsa. Mutta harvoin näillä jotka oma-aloitteisesti alkaa kolmikuiselle velliä pumpata on siihen oikeaa syytä (siis lapsen liian vähäinen energian ja ravintoaineiden saanti), vaan monesti vellillä lääkitään esim. motorisesta kehityksestä johtuvia yöhulinoita tai yritetään saada lapsi nukkumaan hänen kehitykseensä nähden epäluontevia aikoja.

      Paraneeko se sitten haukkumalla, no ei, mutta kyllä itseä ainakin pistää joskus vihaksi ihmiset jotka suunnittelee vauvanhoidon ensisijaisesti omista tarpeistaan eikä vauvan. Vaikka toki myös ne omat tarpeet on huomioitava... ja esimerkiksi tuossa teidän tapauksessa on selvä että tottakai huolehdit itsestäsi, se on koko perheen etu!

    • onniarmas

      Kolmesta lapsestani nuorin söi ainoastaan korviketta, ja hän kasvoi 20 cm pitemmäksi kuin muut lapseni. Eikä hänessä ole mitään vikaa kuten ei ole muissakaan lapsissani. Syötä lapsesi rauhassa ihan miten haluat, älä kuuntele muita. Tsemppiä!

      • juulia-tuulia

        Kyllä näin on että oma äiti on se paras asiantuntija lapsensa hoidossa.
        Minulla oli vaivana rintapaise jonka vuoksi en esikoistani voinut imettää kuin toisesta rinnasta. Kuukauden siinä maitoa riitti ennen kuin loppui kokonaan. Tuttelilla ruokin sen jälkeen. Silloin ei viljatuotteita saanut antaa kuin puolivuotiaana mutta perunaa jo 3 kk:n ikäisenä. Myös hedelmäsoseita sai antaa 3 kuukautta vanhana. Tytöstä tuli ihan normaalikokoinen ihminen.
        Poika syntyi kaksi vuotta myöhemmin ja joutui kahdeksi vuorokaudeksi keskolaan kun veti lapsivettä keuhkoon. Oli tosi melkein nelikiloinen mutta pitivät happikaapissa ja ottivat kokeita ettei tullut tulehdusta. Minulla ei sitten noussut maito ollenkaan rintoihin kun en saanut vauvaa heti viereen. Poika ei saanut rintamaitoa yhtään vaan bona-korvikkeella oli alusta alkaen.
        Nyt tyttö on 25 vuotias ja poika 23. Pojalla on pituutta 189 cm ja painoa 80 kg. Tyttö on 165 cm ja 60 kg. Kumpikin on terve aikuinen, ei mitään allergioita tai muita vaivoja koskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe