Ilm. 13:8
Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. [Luuk. 10:20 ]
--
VL-opin mukaan kaikki lapset syntyvät uskovaisina - siis heidän nimensä on elämän kirjassa - eikö niin.
Ilmestyskirjasta (Raamattu 1992) lainatussa kohdassa kuitenkin annetaan ymmärtää, että on suuri joukko ihmisiä, joiden nimi ei ole koskaan ollutkaan elämän kirjassa.
Tulkitsenko oikein, että tuo kohta tarkoittaa sitä, vai onko sillä joku muu merkitys ? Eli onko niin, että kaikki eivät siis synnykkään uskovaisina ?
Kysymys vl-selittäjille lapsen uskosta;
107
419
Vastaukset
- Kuuntelijan osaan
Kuuleppas nyt. Älä sekota päätäsi raamatulla.
Tule ry:lle seuroihin ja usko mitä puhujaveljet siellä kirkastaa.
Se yksin lukeminen voi aivan kuin eksyttääkkin.- 2+20
Jep jep. yksin lukeminen voi avata silmät ja joutua ulos srk-valtakunnasta - ja päästä ihan Kristuksen helmaan.
Luterilainen opetus
Pedon merkki
Tarkatkaamme kohtaa pedon merkistä. Ilmestyskirjan 13:8, kertoo, että kaikki joiden nimi ei ole elämänkirjassa, hamasta maailman perustamisesta, kumartavat petoa. Pedon kumartaminen ja palvominen, onkin sen merkin ottamista. Tämän osoittaa todeksi myös jakeet 16-17: …”ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin tai heillä ei ole lupa ostaa eikä myidä. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat ja köyhät, sekä vapaat, että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa”: Siis huomaa tarkoin, kumartaminen saa ottamaan pedon merkin. Aivan samoin kuin luvussa-7, Jumalan kansa merkittiin sinetillä, sen osoittamiseksi, että he olivat Jumalan omaisuutta. Otsa on myöskin vanhassa testamentissa järjen ja ylpeyden sekä röyhkeyden vertauskuva, kuten meilläkin. On sanonta, että jollakulla on otsaa väittää jotakin. Se joka asettaa järkensä röyhkeästi Raamatun yläpuolelle ja röyhkeästi ajaa omaa etuaan, ottaa otsaansa pedon merkin. Vastaavasti ”oikea käsi”, on vanhantestamentin kielenkäytössä se, jolla tehdään töitä ja suuria tekoja. Se, joka luottaa omiin töihinsä ja suorituksiinsa Jumalan armon ja Kristuksen ansion sijasta, ottaa oikeaan käteensä pedon merkin. Paavikunta perustuu järjen ja ihmisviisauden herruuteen, sekä töitten vanhurskauden, oman ansiollisuuden tavoitteluun. Sama henki on kaikilla nimikristityillä, kaikessa nimellisessä kirkollisuudessa, kuten myös lahkoissa, jotka ovat täynnä hurskaaseen kaapuun puettua rationalismia ja lain ja evankeliumin sekoittamiseen perustuvaa itsevanhurskauden ja oman pyhyyden tavoittelua.
Monissa kommunisti maissa, nuorilta ihmisiltä kielletään korkeampi koulutus tai pääsy ammatteihin, elleivät ole liittyneet kommunisti järjestöihin. Vastaavissa maissa ihmisen täytyy osoittaa Jumalan kielteiselle hallitukselle uskollisuutta julkisesti: Tämä pedon merkki antaa heille oikeuden käydä kauppaa ja osallistua taloudelliseen toimintaan. Myös monissa pakanauskonto maissa, voidaan tappaa, jos ei käänny palvomaan epäjumalia. Suomessa tämä ilmenee siinä, ettei kansankirkossa saa julistaa enää puhdasta evankeliumia, so. koko totuutta. Oikeat opettajat ahdistetaan nurkkaan ts. kielletään puhuminen, ja toiset mukautuvat ”viran” takia. Tämä on tietyllä tavalla ”ostamista ja myymistä” evankeliumia. Olkaamme huoletta ”pedon merkki” vouhottajista, sillä Jeesus sanoo itse: ”Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin pelätkää häntä, joka voi sekä sielun, että ruumiin hukuttaa helvettiin” (Matt.10:28).- Tonttu hitahainen
Kiitos Weha mielenkiintoisesta pedon merkki tulkinnasta. Laittaa ajattelemaan.
Mutta mitä mieltä olet alkuperäisestä kysymyksestä;
Eli onko niin, että kaikki eivät siis synnykkään uskovaisina ?
Siis jos suuren joukon nimi ei ole maailman perustamisesta asti (siis koskaan) ollut elämän kirjassa, eikö se silloin tarkoita, että he eivät ole myöskään syntyneet uskovaisina, Jumalan lapsina. Miten Weha näet tuon kohdan. Tonttu hitahainen kirjoitti:
Kiitos Weha mielenkiintoisesta pedon merkki tulkinnasta. Laittaa ajattelemaan.
Mutta mitä mieltä olet alkuperäisestä kysymyksestä;
Eli onko niin, että kaikki eivät siis synnykkään uskovaisina ?
Siis jos suuren joukon nimi ei ole maailman perustamisesta asti (siis koskaan) ollut elämän kirjassa, eikö se silloin tarkoita, että he eivät ole myöskään syntyneet uskovaisina, Jumalan lapsina. Miten Weha näet tuon kohdan.Tarkoitatko, että kastamattomat lapset menisivät kadotukseen?
Olen ymmärtänyt, että tuossa on kysymys mahdollisesti ennalta tietämisestä, koska nimi voidaan myös pyyhkiä pois elämänkirjasta, eli Jeesuksesta.
Ilm.3:5. Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.
6. "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.- Tonttu hiatahainen
weha kirjoitti:
Tarkoitatko, että kastamattomat lapset menisivät kadotukseen?
Olen ymmärtänyt, että tuossa on kysymys mahdollisesti ennalta tietämisestä, koska nimi voidaan myös pyyhkiä pois elämänkirjasta, eli Jeesuksesta.
Ilm.3:5. Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.
6. "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.¤¤Tarkoitatko, että kastamattomat lapset menisivät kadotukseen?¤¤
EN !
Siis olen siinä käsityksessä, että syntyvät lapset ovat ilman tekosyntiä - taipumus syntiin on olemassa, mutta en ole sitä mieltä, että jos vauvan kuolee ei mene kadotukseen. (Selvyydeksi ensin usko ja sitten kaste - uskomatonta ei tulekaan kastaa).
Mutta en "osta" nyt selitystäsi, koska selität, että nimi voidaan pyyhkiä elämän kirjasta, mutta eikö tuossa sanota selkeästi, että heidän nimiään ei ole koskaan ollutkaan elämän kirjasta. Näin minä tuon ymmärrän 8 voiko olla sitten epäselvä käännös !) Tonttu hiatahainen kirjoitti:
¤¤Tarkoitatko, että kastamattomat lapset menisivät kadotukseen?¤¤
EN !
Siis olen siinä käsityksessä, että syntyvät lapset ovat ilman tekosyntiä - taipumus syntiin on olemassa, mutta en ole sitä mieltä, että jos vauvan kuolee ei mene kadotukseen. (Selvyydeksi ensin usko ja sitten kaste - uskomatonta ei tulekaan kastaa).
Mutta en "osta" nyt selitystäsi, koska selität, että nimi voidaan pyyhkiä elämän kirjasta, mutta eikö tuossa sanota selkeästi, että heidän nimiään ei ole koskaan ollutkaan elämän kirjasta. Näin minä tuon ymmärrän 8 voiko olla sitten epäselvä käännös !)Taipumus taitaa olla kepponen ilmaus. Raamattu sanoo "syntinen olin jo syntyessäni"(ps.51:7), siis lihan puolesta syntinen Ja Jeesuksen työn puolesta vanhurskas. Uskovainenkin on syntinen, tosin armahdettu syntinen. Tätä ei esim. kaikki helluntailaiset usko, vaan jotkut heistä opettavat täyttä synnittömyys oppia ja toiset ainakin lähelle sitä.
"synnin palkka on kuolema" ja vauvakin kuolee (esim. Room.5:12; Room.5:18). Itse ajattelen kohdan Jumalan ennaltatietämisenä.
4. Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.- Tonttu hitahainen
weha kirjoitti:
Taipumus taitaa olla kepponen ilmaus. Raamattu sanoo "syntinen olin jo syntyessäni"(ps.51:7), siis lihan puolesta syntinen Ja Jeesuksen työn puolesta vanhurskas. Uskovainenkin on syntinen, tosin armahdettu syntinen. Tätä ei esim. kaikki helluntailaiset usko, vaan jotkut heistä opettavat täyttä synnittömyys oppia ja toiset ainakin lähelle sitä.
"synnin palkka on kuolema" ja vauvakin kuolee (esim. Room.5:12; Room.5:18). Itse ajattelen kohdan Jumalan ennaltatietämisenä.
4. Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.Hei hei weha nyt ....vastaappa siihen mihin kysyin mielipidettäsi;
Mutta en "osta" nyt selitystäsi, koska selität, että nimi voidaan pyyhkiä elämän kirjasta, mutta eikö tuossa sanota selkeästi, että heidän nimiään ei ole koskaan ollutkaan elämän kirjasta. - Täällä vierailija
Tonttu hitahainen kirjoitti:
Hei hei weha nyt ....vastaappa siihen mihin kysyin mielipidettäsi;
Mutta en "osta" nyt selitystäsi, koska selität, että nimi voidaan pyyhkiä elämän kirjasta, mutta eikö tuossa sanota selkeästi, että heidän nimiään ei ole koskaan ollutkaan elämän kirjasta.Jos Teille sopii, niin vierailija ottaisi osaa keskusteluun sen verran että;
Mikael Agricola on kääntäessään Raamattua Suomeksi vuonna ...?..., kääntänyt tuon kohdan näin:
"Ja caiki jotca maassa asuuat kumarcit hende /
ioinenga nimi ei ole kirioitettu Carizan elemen kirias /
joka tapettu ombi mailman alghusta. Ios iolla on corua se cwlcan. Ioca fangiuxeen wiepi /
jne..." - etsivä-xx
weha kirjoitti:
Taipumus taitaa olla kepponen ilmaus. Raamattu sanoo "syntinen olin jo syntyessäni"(ps.51:7), siis lihan puolesta syntinen Ja Jeesuksen työn puolesta vanhurskas. Uskovainenkin on syntinen, tosin armahdettu syntinen. Tätä ei esim. kaikki helluntailaiset usko, vaan jotkut heistä opettavat täyttä synnittömyys oppia ja toiset ainakin lähelle sitä.
4. Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.Tonttu hitahaiselle ja wehalle.
Sillä joka uskoo on Pyhä Henki ja päin vastoin. Sillä joka ei usko ei ole Pyhää henkeä.
Onko tästä erilaisia käsityksiä?
Kun uskovaisella on Pyhä Henki ja kun se voi olla syntymättömällä lapsella niin lapsella voi olla usko. "teknisesti" se ei siis ole Jumalelle mahdotonta.
Raamatunkohta, jossa ilmoitetaan että syntymättömällä lapsella on Pyhä Henki. Pyhä Henki on uskossa, siis vauvallakin.
Luukas 1
13 Mutta enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes.
14 Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään.
15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
Siinä puhutaan Johannes Kastajasta ja luvataan, että hän on täynnä Pyhää Henkeä äitinsä kohdusta asti. Se on siis mahdollista Raamatun mukaan.
Jer .1
Jeremian kutsuminen
4 Minulle tuli tämä Herran sana:
5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. [Jes. 49:1; Sir. 49:7; Gal. 1:15] - mielenkiintoista...
etsivä-xx kirjoitti:
Tonttu hitahaiselle ja wehalle.
Sillä joka uskoo on Pyhä Henki ja päin vastoin. Sillä joka ei usko ei ole Pyhää henkeä.
Kun uskovaisella on Pyhä Henki ja kun se voi olla syntymättömällä lapsella niin lapsella voi olla usko. "teknisesti" se ei siis ole Jumalelle mahdotonta.
Raamatunkohta, jossa ilmoitetaan että syntymättömällä lapsella on Pyhä Henki. Pyhä Henki on uskossa, siis vauvallakin.
Luukas 1
13 Mutta enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes.
14 Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään.
15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
Siinä puhutaan Johannes Kastajasta ja luvataan, että hän on täynnä Pyhää Henkeä äitinsä kohdusta asti. Se on siis mahdollista Raamatun mukaan.
Jer .1
Jeremian kutsuminen
5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. [Jes. 49:1; Sir. 49:7; Gal. 1:15]Aivan. "Minä uskon Isään Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan..." Mitä se on? "Minä uskon että Jumala on minut ja kaikki olennot luonut..."
Viimeisenä päivänä on pelastetut ja kadotetut.
Jumalalta katoaa jatkuvasti lapsia. Kadotettu tarkoittaa juuri sitä mitä se on Suomeksi. Sellainen lapsi on kadonnut Jumalalta. Enkeli-ruhtinas Saatana, on koko ajan kyttäämässä Jumalan lapsia kenet saisi kähvellettyä, jotta hänen joukkonsa lisääntyisi ja Jumalan pienenisi.
Vierailijan viestissä, Agricolan suomennoksessa, se näyttää tarkoittaneen aivan muuta mitä nyky-Suomennoksessa sanotaan. - Tonttu hitahainen
etsivä-xx kirjoitti:
Tonttu hitahaiselle ja wehalle.
Luukas 1
Jer .1
Jeremian kutsuminen
5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. [Jes. 49:1; Sir. 49:7; Gal. 1:15]Johannes ja Jeremia olivat Jumalalle erotettuja (=pyhitettyjä) profeettoja.
Voidaanko tästä vetää se yleistys, että kaikilla syntyvillä on Pyhä Henki ?
Miten etsivä-xx ymmärrät tuon Raamatun kohdan;
Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. [Luuk. 10:20 ] .
Toinen kohta;
Ps. 58:3
(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
Eikö nuo kohdat kerro sen puolesta, että kaikki eivät ole uskossa syntyessään eikä siis Jumalan lapsia. - etsivä-xx
Johannes ja Jeremia olivat Jumalalle erotettuja (=pyhitettyjä) profeettoja.
Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. [Luuk. 10:20 ] .
Toinen kohta;
(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
Eikö nuo kohdat kerro sen puolesta, että kaikki eivät ole uskossa syntyessään eikä siis Jumalan lapsia.Perisynnin alaisia ovat kaikki. Taipumus tehdä pahaa on ihmisluonnossa. Kaikki maailman synnit on anteeksia annettu ja sovitettu, jos uskon kautta sovituksen omistaa. Pieni lapsi ei ole vanhurskas sen takia että ei tekisi syntiä vaan siksi että uskoo.
Luterilasen käsityksen mukaan kaste ja perisynti ovat toisiinsa liittyviä asioita. Kristuksen kaste on tämä sovitus. Uskon kautta omistetaan osallisuus sovituksesta.
Room. 5
12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. 13 Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. 14 Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva.
Ef. 2
4 Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, 5 että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. 6 Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa 7 osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen. 8 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. 9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. 10 Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.
Mark. 10:39
"Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät. [Ap. t. 12:2; 2. Tim. 2:11,12]
Luuk. 12:50
Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! [Mark. 10:38, Mark. 14:34; Joh. 12:27]
Room. 6:4
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
Kol. 2:12
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
Kristuksen kaste oli ristinkuolema ja se on se yksi kaste syntien anteeksi antamiseksi.
Ilmestyskirjan jakeen 13:8
Ihmisen nimi on elämänkirjassa sen perusteella mikä on hänen uskonsa tila kuoleman hetkellä. Eilisen päivän uskolla ei tulla vanhurskaaksi. Uskon ja Pyhän hengen voi menettää elämänsä aikana. Jumala on ennalta tiennyt kuinka ihminen tulee elämänsä vaeltamaan. etsivä-xx kirjoitti:
Perisynnin alaisia ovat kaikki. Taipumus tehdä pahaa on ihmisluonnossa. Kaikki maailman synnit on anteeksia annettu ja sovitettu, jos uskon kautta sovituksen omistaa. Pieni lapsi ei ole vanhurskas sen takia että ei tekisi syntiä vaan siksi että uskoo.
Luterilasen käsityksen mukaan kaste ja perisynti ovat toisiinsa liittyviä asioita. Kristuksen kaste on tämä sovitus. Uskon kautta omistetaan osallisuus sovituksesta.
Room. 5
12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. 13 Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. 14 Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva.
Ef. 2
4 Jumalan laupeus on kuitenkin niin runsas ja hän rakasti meitä niin suuresti, 5 että hän teki meidät, rikkomustemme tähden kuolleet, eläviksi Kristuksen kanssa. Armosta teidät on pelastettu. 6 Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa 7 osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen. 8 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. 9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. 10 Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.
"Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät. [Ap. t. 12:2; 2. Tim. 2:11,12]
Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! [Mark. 10:38, Mark. 14:34; Joh. 12:27]
Room. 6:4
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
Kristuksen kaste oli ristinkuolema ja se on se yksi kaste syntien anteeksi antamiseksi.
Ilmestyskirjan jakeen 13:8
Ihmisen nimi on elämänkirjassa sen perusteella mikä on hänen uskonsa tila kuoleman hetkellä. Eilisen päivän uskolla ei tulla vanhurskaaksi. Uskon ja Pyhän hengen voi menettää elämänsä aikana. Jumala on ennalta tiennyt kuinka ihminen tulee elämänsä vaeltamaan.Näin se on etsivä-x. Raamattua tulee selittää selvien paikkojen mukaan, eikä ristiriidassa ja vastakkain niiden kanssa. Uudestikastajilla on taipumusta selittää ristiin muun Raamatun kanssa. Myöskään kastetta ja uskoa ei tule laittaa vastakkain vaan molempia tarvitaan pelastukseen. Kumpaakaan ei saa hyljätä.
- Takaisin koulunpenki
Mikset Weha osaa yhdyssanoja?
- 12+13
Toinen kohta;
Eikö nuo kohdat kerro sen puolesta, että kaikki eivät ole uskossa syntyessään eikä siis Jumalan lapsia.¤¤Ps. 58:3
(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä. ¤¤
Jos Raamattu on totta niin tuokin on totta.
Siis kaikki eivät ole uskomassa tuon kohdan mukaan.
Selittääköhän tuo sen, että kun jo pikku vl-lapset kiroaa hel.vettiin muut pienet uskovat lapset ? - 1oppilas
Takaisin koulunpenki kirjoitti:
Mikset Weha osaa yhdyssanoja?
Et sinäkään osaa kirjoittaa "VL-uskonto". Kunhan huomautin näsäviisaalle.
- Aina valehtelija?
12+13 kirjoitti:
¤¤Ps. 58:3
(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä. ¤¤
Jos Raamattu on totta niin tuokin on totta.
Siis kaikki eivät ole uskomassa tuon kohdan mukaan.
Selittääköhän tuo sen, että kun jo pikku vl-lapset kiroaa hel.vettiin muut pienet uskovat lapset ?Onko SRK:n puheenjohtaja, julkivalehtelija Olavi Voittonen ollut siis eksyksissä äitinsä kohdusta saakka?
- Kirjoitus virheitä
1oppilas kirjoitti:
Et sinäkään osaa kirjoittaa "VL-uskonto". Kunhan huomautin näsäviisaalle.
Yhdys sanojen kirjoittaminen on monelle vaikeaa.
- armonoppilas
Toinen kohta;
Eikö nuo kohdat kerro sen puolesta, että kaikki eivät ole uskossa syntyessään eikä siis Jumalan lapsia.58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
Jumalan valtakunnan selitys: Myös kaikki uskovaiset ovat vanhan osan puolesta väärämielisiä, harhateillä olevia ja valehtelijoita ja eksyneitä. Tämä koskee myös lapsia perisynnin taipumuksen kannalta (myös syntymättömiä lapsia). Uskovaiset ovat silti samalla ja samaan aikaan uskon kautta Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden perusteella pyhiä ja vanhurskaita(=syyttömänä oikeassa olevia). Onkin osuvasti sanottu että uskomme itsemme pahoina pyhiksi ja syntisinä vanhurskaiksi Vapahtajamme Herran Jeesuksen sovintotyön ja vanhurskauden perusteella Hänen evankeliuminsa synninpäästön kautta, joka kuulutetaan Hänen valtakunnastaan joka on täällä maan päällä.
Epäuskoiset ovat kieltäneet uskonsa (tiedostaen tai tiedostamatta) ((sanoin TAI teoin) JA sydämen asenteella) aikaisintaan yleensä 12(tytöt) tai 13(pojat) vuotiaina, mutta vaihtelua i´issä on älykkyyden ja synnin tekemisen perusteella, sekä niissä tapauksissa joissa on oltu Jumalan valtakunnan armohoidossa.
Jumalan valtakunnan armohoidosta osattomista ihmisistä uskonsa kieltävät keskivertoa älykkäämmät mahdollisesti jo hieman nuorempina, mutta keskivertoa vähempiälyiset hieman tai paljon vanhempina, taikka sitten eivät lainkaan, vaan säilyvät joskus lapsuuden uskossa vanhanakin tapahtuvaan kuolemaan asti ilman Jumalan valtakunnan armohoitoakin. - armonoppilas
Toinen kohta;
Eikö nuo kohdat kerro sen puolesta, että kaikki eivät ole uskossa syntyessään eikä siis Jumalan lapsia.Mikael Agricola on kjääntänyt paremmin:
"Ja caiki jotca maassa asuuat kumarcit hende /
ioinenga nimi ei ole kirioitettu Carizan elemen kirias /
joka tapettu ombi mailman alghusta. Ios iolla on corua se cwlcan. Ioca fangiuxeen wiepi /
jne..."
Kristus Jeesus lupasi isälleen jo ennen maailman perustusta antaa itsensä syntien sovintouhriksi ihmiskunnan puolesta, joten Jumalan edessä ja omassa sydämessään Kristus "teurasti" itsensä jo ennen maailman perustamista. Tämä liittyy myös Jumalan ennaltatietämiseen, sillä Jumala tietää KAIKEN jo ETUKÄTEEN(?). - armonoppilas
armonoppilas kirjoitti:
58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
Jumalan valtakunnan selitys: Myös kaikki uskovaiset ovat vanhan osan puolesta väärämielisiä, harhateillä olevia ja valehtelijoita ja eksyneitä. Tämä koskee myös lapsia perisynnin taipumuksen kannalta (myös syntymättömiä lapsia). Uskovaiset ovat silti samalla ja samaan aikaan uskon kautta Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden perusteella pyhiä ja vanhurskaita(=syyttömänä oikeassa olevia). Onkin osuvasti sanottu että uskomme itsemme pahoina pyhiksi ja syntisinä vanhurskaiksi Vapahtajamme Herran Jeesuksen sovintotyön ja vanhurskauden perusteella Hänen evankeliuminsa synninpäästön kautta, joka kuulutetaan Hänen valtakunnastaan joka on täällä maan päällä.
Epäuskoiset ovat kieltäneet uskonsa (tiedostaen tai tiedostamatta) ((sanoin TAI teoin) JA sydämen asenteella) aikaisintaan yleensä 12(tytöt) tai 13(pojat) vuotiaina, mutta vaihtelua i´issä on älykkyyden ja synnin tekemisen perusteella, sekä niissä tapauksissa joissa on oltu Jumalan valtakunnan armohoidossa.
Jumalan valtakunnan armohoidosta osattomista ihmisistä uskonsa kieltävät keskivertoa älykkäämmät mahdollisesti jo hieman nuorempina, mutta keskivertoa vähempiälyiset hieman tai paljon vanhempina, taikka sitten eivät lainkaan, vaan säilyvät joskus lapsuuden uskossa vanhanakin tapahtuvaan kuolemaan asti ilman Jumalan valtakunnan armohoitoakin.Kaikki ovat pois poikenneet ja ynnä kelvottomiksi tulleet. Tämäkin koskee myös uskovaisia liha-osan osan kannalta.
- Lapsen vastuulla!
VL-uskonto on paljon konkreettisempaa. Täällä SRK:n lyyleri vastuutti lapsiuhrin vl-pedofiliasta sillä, että vl-lapsen täytyy uskonsa kautta tietää mikä on väärin ja hänen pitää ilmoittaa jos hänelle on tehty väärin. SRK:n lyylerin mukaan vl-pyhäkoulussakin on jo opetettu väärä ja oikea.
- Osa vastustaa rikoll
Juuri tämä uhrin syyllistäminen ja vl-lastenraiskaajan jalustalle nostaminen on tyypillistä vl-uskontoa. Nykyään osa vl-uskovaisista on irtisanoutunut lastenraiskaamisen ihailusta ja rikosten salaamisesta. Tämä SRK:n mielestä "oman pesän tervaajien" määrä kasvaa koko ajan.
- 24
Kaikki lapset syntyvät uskosta vapaana mutta sitten joku aivopesee heidät.
- Lapsen tila
Ihmiselämästä kirjoitetaan (nk.toinen) kirja tuomiopäivänä avattavaksi. Ensimmmmäinen kirja on laki-kirja. Toinen kirja on "elämän"-kirja, eli uskon kautta syntinsä anteeksi saaneiden kirja.
Jokainen ihminen syntyy ensimmäsen kirjan alle, eli lain alle.
Myös lapsi on lain alla.
Jos lapsi kuolee pienenä, hänet tuomitaan laki-kirjan mukaan, eli lapsi on Jeesuksen silmäterä, ts. lapsi pääsee taivaaseen synnittömänä. Lapsella ei ole tehtyjä syntejä. Laki vaatii myös lapsen kuolemaan, kuten laki vaatii jokaisen ihmisen kuolemaan. (ns.perisynti)
Kuten havaitset, perisynti ei kadota, mutta rajaa ihmiselämän pituuden, lain rikkojana.
Toinen kirja, eli elämän kirjan mukaan tuomitaan armahdetut syntiset, eli lapsuudenuskon kaltaisen uskonsa kuolemaansa sakka pitäneet.
Tähän elämän kirjaan mukaan tuomitut armahdetaan.
Pelastettujen sielujen nimet ovat kirjoitettu elämän kirjaan maailman alusta saakka. (=Jumala tietää, kuka pääsee taivaasen)
Joiden nimeä ei löydy elämän kirjasta, tuomitaan töittensä mukaan siten, mitä laki sanoo. (Ilm. 20:14)
(TC) - Tonttu hitahainen
Hei etsivä-xx. Sama kuin wehalla;
Miksi ette vastaa siihen mitä kysytään ?!; Tahtoo vastaukset karata ihan muualle.
Siis vielä kerran;
--
Toinen kohta;
Eikö nuo kohdat kerro sen puolesta, että kaikki eivät ole uskossa syntyessään eikä siis Jumalan lapsia. SIIS mitä nämä mielestäsi tarkoittaa.
PS. Haluaisin ihan objektiivisesti tutkia raamattua ilman minkäänlaisia lukkiintunieta kantoja.Nimimerkki "tonttu hihainen", vaikutat opiltasi uudestikastajalle.
Siis on tulkittava selvien paikkojen perusteella Raamattua. Epäselvällä kohdalla ei tule selittää vastakkain Raamattua. Yleensä ilmestyskirjaakin selitetään selvällä muulla Raamatulla, eikä ilmestyskirjalla muuta Raamattua.
Raamatun selkeä opetus on, että pienet lapset voivat ja osaavat uskoa, koska uskominen ja pelastus on yksin Jumalan teko. Esim. Matt.18:6. Ns. Lasten evankeliumeissa Jeesus usein näin opettaa. Tämä on tietysti vastoin uudestikastajien oppia, mutta olkoot...- etsivä-xx
Sinä Tonttu hitahainen sait vastauksen siihen mitä kysyt eli ilmastyskirjaankin. Et vain halua sitä vastausta lukea. Toki voit olla eri mieltä, mutta ei kannata kysyä samaaa uudestaan uudestaan kun olen jo vastannut, että Jumala ennalta tietää kuka kuolee vanhurskaana ja vstannut senkin että vastasyntyneellä lapsellakin on kysy uskoa, tunteehan sitäpaitsi vastasynyt lapsi äitinsäkin, miksei siis Jumalaakin. Jumala on vain meiltä salattu. Jos mietit miten ihminen tietää uskovansa!!!.
- etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Sinä Tonttu hitahainen sait vastauksen siihen mitä kysyt eli ilmastyskirjaankin. Et vain halua sitä vastausta lukea. Toki voit olla eri mieltä, mutta ei kannata kysyä samaaa uudestaan uudestaan kun olen jo vastannut, että Jumala ennalta tietää kuka kuolee vanhurskaana ja vstannut senkin että vastasyntyneellä lapsellakin on kysy uskoa, tunteehan sitäpaitsi vastasynyt lapsi äitinsäkin, miksei siis Jumalaakin. Jumala on vain meiltä salattu. Jos mietit miten ihminen tietää uskovansa!!!.
Piti vielä sanomani että luterilaisen ja vanhoillislestadiolaisen tunnustuksen mukaan usko on Jumalan lahja. Luterilaisen opetuksen mukaan ihminen ei tee uskonratkaisua päättämällä argumentoinnin pohjalta esittämällä mitä ihminen uskomisesta hyötyy, toisin siis kuin monet vapaat suunnat ja esim viideläinen liike opettaa. Usko on Jumalan lahja.
- Tonttu hitahainen
weha kirjoitti:
Nimimerkki "tonttu hihainen", vaikutat opiltasi uudestikastajalle.
Siis on tulkittava selvien paikkojen perusteella Raamattua. Epäselvällä kohdalla ei tule selittää vastakkain Raamattua. Yleensä ilmestyskirjaakin selitetään selvällä muulla Raamatulla, eikä ilmestyskirjalla muuta Raamattua.
Raamatun selkeä opetus on, että pienet lapset voivat ja osaavat uskoa, koska uskominen ja pelastus on yksin Jumalan teko. Esim. Matt.18:6. Ns. Lasten evankeliumeissa Jeesus usein näin opettaa. Tämä on tietysti vastoin uudestikastajien oppia, mutta olkoot...Enpä tosiaankaan ole uudestikastajia.
Jos luitte ollenkaan aiempia kommenttejani edustan sitä ajatusta, että lapsi syntyessään ei ole kadotuksen lapsi, koska ei ole tekosyntejä hänellä.
Yritin vain kysyä miten tuon Raamatun kohdan pitäisi tulkita, mutta taidatte olla niitä ,jotka hyppäävät ohi heti kun tulee ns. epämukava kohta - no antaa olla jos on liian vaikeaa ymmärttää. Hyvää Joulua ! - Tonttu hitahainen
etsivä-xx kirjoitti:
Piti vielä sanomani että luterilaisen ja vanhoillislestadiolaisen tunnustuksen mukaan usko on Jumalan lahja. Luterilaisen opetuksen mukaan ihminen ei tee uskonratkaisua päättämällä argumentoinnin pohjalta esittämällä mitä ihminen uskomisesta hyötyy, toisin siis kuin monet vapaat suunnat ja esim viideläinen liike opettaa. Usko on Jumalan lahja.
Usko on alusta loppuun Jumalan Suuri Lahja.
Se mitä yritin kysyä ei nyt tainnut vaan mennä perille ?. Hyvää Joulua Sinullekin. weha kirjoitti:
Nimimerkki "tonttu hihainen", vaikutat opiltasi uudestikastajalle.
Raamatun selkeä opetus on, että pienet lapset voivat ja osaavat uskoa, koska uskominen ja pelastus on yksin Jumalan teko. Esim. Matt.18:6. Ns. Lasten evankeliumeissa Jeesus usein näin opettaa. Tämä on tietysti vastoin uudestikastajien oppia, mutta olkoot...58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
weha: "Kohta kertoo siis sen minkälainen epäuskoinen ihminen on, äidin kohdusta asti, (siis lihan puolesta).
Koska Raamatun mukaan lapsi siis on kaksiosainen syntyessään...Uskovainen ei ole väärämiellinen, koska on vanhurskautettu kasteessa, uskon kautta.Tonttu hitahainen kirjoitti:
Enpä tosiaankaan ole uudestikastajia.
Jos luitte ollenkaan aiempia kommenttejani edustan sitä ajatusta, että lapsi syntyessään ei ole kadotuksen lapsi, koska ei ole tekosyntejä hänellä.
Yritin vain kysyä miten tuon Raamatun kohdan pitäisi tulkita, mutta taidatte olla niitä ,jotka hyppäävät ohi heti kun tulee ns. epämukava kohta - no antaa olla jos on liian vaikeaa ymmärttää. Hyvää Joulua !Perisynti on toki kadottava synti, mutta Jeesuksessa Kristuksessa on vapauttava tuomio. Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
Siksi lapsetkin on hyvä kasteen Jeesuksen kuolemaan osalliseksi (Room.6:3):
" Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa".- wehalle kysymys
weha kirjoitti:
Perisynti on toki kadottava synti, mutta Jeesuksessa Kristuksessa on vapauttava tuomio. Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
Siksi lapsetkin on hyvä kasteen Jeesuksen kuolemaan osalliseksi (Room.6:3):
" Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa".Kirjoitit (weha) "Perisynti on toki kadottava synti...",
kun taas minä (TC) kirjoitin "Kuten havaitset, perisynti ei kadota.."
Perusteletko, miksi perisynti on mielestäsi kadottava?
(TC) - Wehalle
weha kirjoitti:
58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
weha: "Kohta kertoo siis sen minkälainen epäuskoinen ihminen on, äidin kohdusta asti, (siis lihan puolesta).
Koska Raamatun mukaan lapsi siis on kaksiosainen syntyessään...Uskovainen ei ole väärämiellinen, koska on vanhurskautettu kasteessa, uskon kautta.Kirjoitit, "..äidin kohdusta asti, (siis lihan puolesta)."
Ed. kirjoituksessa sanot, että perisynti on kadottava ja nyt sanot, "siis lihan puolesta"!
Tulitko siten samaan tulokseen, kanssani, että perisynti ei ole sielua kadotava? Vai miten kirjoituksesi on tulkittava?
Toiseksi, kirjoitat, "epäuskoinen.., äidin kohdusta asti.."
Tuosta saa kuvan, että lapsi olisi epäuskoinen jo syntyessään?
(TC)
- etsivä-xx
elämän kirjasta puhutaan kahdessa kohtaa. Viittat tähän
ilm. 13:8
Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.
4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
5 Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
6 Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.
7 Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.
8 Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.
9 Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.
10 Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.
Jos olet vakavissasi Luterilaisuuden tunnutuskirjiussa on pidempi selitys tästä, missä on selitetty jumalan ennalta tietäminen ja valinta. Tarkoittaa siis eri asiaa luterilaisena tulkintana kuin se miten tulkitset ilmestyskirjaa.
Yksimielisyyden ohje > 11. Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t11.html
Olisi hyvä lukea se teksti sieltä, se kun on riittävän pitkä. Ainakin minulle se on aikoinaan avannut tämän asian. Kannattaa myös lukea ne kohdat, joihin siellä viitataan. MM tämä kohta:
Ef.1
4 Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. 5 Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden
Tekstissä on mm tämä kohta:
"8. Siksi emme saa muodostaa käsitystä siitä, kuinka meidät on valittu iankaikkiseen elämään, ihmisjärjen emmekä Jumalan lain perusteella. Ne ajaisivat meidät joko hurjaan, hillittömään, epikurolaiseen elämään tai sitten epätoivoon. Ne synnyttävät ihmisten sydämissä vahingollisia ajatuksia; eiväthän he omin neuvoin, omaa järkeään seuratessaan voi suojautua sellaisilta. Näin he pohtivat: "Jos Jumala on valinnut minut autuuteen, ei millään voi joutua kadotukseen, vaikka mitä tekisin. Jos minua taas ei ole valittu iankaikkiseen elämään, ei minun kannata tehdä mitään hyvää, sehän on joka tapauksessa turhaa."
9. Tämä oppi on ammennettava yksinomaan pyhästä, Kristusta julistavasta evankeliumista. Evankeliumi todistaa kirkkaasti, että (Room. 11:32) "Jumala on sulkenut kaikki epäuskoon, että hän kaikkia armahtaisi". Jumala ei tahdo, että kukaan (Hes. 33:11; Hes. 18:23) hukkuisi, vaan että jokainen kääntyisi ja uskoisi Herraan (1 Tim. 2:6) Kristukseen. "
Hyvää Joulua Tonttu hitahaiselle ja antoisia hetkiä Raamatun parissa sekä jouluevankeliumin kuulossa. Vanhoillislestadiolaisia seuroja voi kuunnella netistäkin esim Helsingin rauhanyhdistyksen sivuilla on linkki. Olen ollut ihmettelijä itsekin ns. perusluterilaiselta pohjalta eli vanhemman luterilaisen kirkon opetuksen pohjalta. - raamattutunti
Tonttu hitahaiselle!
Olet saanut kaikenlaisia selityksiä ja useimpien vastaajien, kuten Wehan
selityksiä vaivaa harha-oppi perisynnistä, joka on kirkko-isä Augustinuksen
keksimä oppi.
Raamattuhan ei tunne tuollaista perisyntiä, joka kadottaisi vauvan, vaikka
Augsburgin tunnustus niin väittääkin.
Siksi katolinen kirkko kehitti vauvakasteen, jolla muka perisyntinen vauva
pelastetaan.
Koko oppi perisynnistä perustuu Ps 51:7 väärään tulkintaan, jossa lan-
gennut Daavid yrittää puolustella lankeemustaan, ja siirtää vastuun siitä
vanhempiensa niskoille.
Aivan samoin kuin Aadam aikoinaan syytti Eevaa lankeemuksestaan.
Tuo Ps 51:7 EI OLE JUMALAN ILMOITUSTA vaan langenneen Daavidin
vaikerrusta.
Mutta asiaan.
Kysymyksesi koskee sitä, eivätkö kaikkien nimet olekkaan kirjoitetut elä-
män kirjaan maailman perustamisesta lähtien.
Vastaan: KYLLÄ OVAT!
Jos luet tarkkaan tuon Ilm 13:8 tai 17:8 niin niissä sanotaan, että
"joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman
perustamisesta..."
Sehän tarkoittaa sitä, että NIMI ON OLTAVA JATKUVASTI KIRJOITETTUNA ELÄMÄN KIRJAAN!!!
Raamattuhan osoittaa, että, kun vauva kasvaa, tulee ymmärvään ikään ja
alkaa tietoisesti tehdä syntiä,
HÄNEN NIMENSÄ PYYHITÄÄN POIS ELÄMÄN KIRJASTA!
Ilm 3:5
"Joka näin voittaa, se puetaan valkeisiin vaatteisiin ENKÄ MINÄ PYYHI
POIS HÄNEN NIMEÄÄN ELÄMÄN KIRJASTA.."
Toinen harha-oppi, jota täällä tuodaan esille, on se, että vauvoilla olisi usko.
Raamattu EI TODISTA SELLAISESTA.
Tuo väärä oppi perustuu Matt 18:6 väärään tulkintaan, jossa Jeesus
sanoo:
"Mutta joka viettelee yhden NÄISTÄ PIENISTÄ, jotka uskovat minuun,
sen olisi parempi..."
Siis Jeesus tarkoittaa niitä pieniä, jotka olivat kuuntelemassa Hänen
opetustaan, EIKÄ KAIKKIA MAAILMAN LAPSIA.
Jeesus tiesi, että "Usko tulee kuulemisesta.."
Raamattu ei tunne mitään syntymäuskoa. Sekin on Vl-opin keksimä oppi,
jolla he perustelevat pakollista vauvakastetta. Hekin ovat ymmrtäneet sen,
että kaste ilman uskoa on ilveilyä, kuten Luther sanoo!
Siksi vauvoille piti jollain konstilla keksiä usko!
Toinen väärä Raamatun tulkinta koskee sitä, että vaikka Johannes Kastaja
olikin täytetty Pyhällä Hengellä äitinsä kohdusta alkaen, niin Raamattu
ei missään kerro, että kaikki vauvat olisivat täynnä Pyhää Henkeä. Johan-
neksella oli erikoistehtävä ja siksi hän koki erikoisen siunauksen jo
äitinsä kohdussa.
Jumalan sana osoittaa selvästi, että vauvat kuuluvat sovituksen piiriin ja
ovat taivaskelpoisia ilman mitään kastettakin! Kaste ei muuta heidän ase-
maansa Jumalan edessä, vaikka kirkko niin väärin opettaankin.
Jeesus itse sanoi, että "sen kaltaisten on taivasten valtakunta."
Wehalle ja muille kiivaille vauvakasteen puolustajille tuottaa vaikeuksia
se, että Jeesus ei kastanut noita "pieniä". Heille riittää pelkkä siunaus,
mutta kirkolle se ei riitä, vaan se pyrkii käyttämään väkivaltaa
pieniä, viattomia vauvoja kohtaan, kastamalla nämä ilman omaa
tahtoa.
Kuitenkin koko Uuden Testamentin ilmoitus perustuu VAPAAEHTOISUUTEEN:
"Joka TAHTOO minun perässäni kulkea..."
Mutta siunattua Joulua kaikille, myös Wehalle, joka vielä harhailee epä-
uskon suossa ja yrittää turvautua vanhojen munkkien ja kirkko-isien
keksimiin harha-oppeihin. Hän ei vielä ole oivaltanut, että usko
Herraan Jeesukseen pelastaa meidät, eikä mikänn seurakunta tai
kirkkokunta.Perisynti oppi on Raamatussa selvä: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion..."
weha: Kohta osoittaa, että pelkkä Aadamin rikkomus toi kadotustuomion, vaikka väärät tämän haluavatkin kieltää.Siksi vauva myöskin alkaa tekemään syntiä, kun on syntinen. "synnin palkka on kuolema ja sylivauvakin kuolee".
On ihan itsestään selvä asia, ettei Jeesuksen aikana ollut vielä kristillistä uudenliiton kastetta olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen uudenliiton kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus ei ollut vielä omanaaikaanan tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6).
Uudestikastejien erilaisia pelastusteitä Raamattu ei tunne. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta: "mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" ja "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" (Room.8:9; Heb.11:6).
Pienin on kaikista pienin. Matt.18:6, ei rajoita uskoa vain noihin paikalla oleviin pieniin, vaan kaikkiin pieninpiin:
1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2. Ja Jeesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
joka tapauksessa, yleisesti armollista Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille.- raamattutunti
weha kirjoitti:
Perisynti oppi on Raamatussa selvä: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion..."
weha: Kohta osoittaa, että pelkkä Aadamin rikkomus toi kadotustuomion, vaikka väärät tämän haluavatkin kieltää.Siksi vauva myöskin alkaa tekemään syntiä, kun on syntinen. "synnin palkka on kuolema ja sylivauvakin kuolee".
On ihan itsestään selvä asia, ettei Jeesuksen aikana ollut vielä kristillistä uudenliiton kastetta olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen uudenliiton kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus ei ollut vielä omanaaikaanan tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6).
Uudestikastejien erilaisia pelastusteitä Raamattu ei tunne. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta: "mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" ja "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" (Room.8:9; Heb.11:6).
Pienin on kaikista pienin. Matt.18:6, ei rajoita uskoa vain noihin paikalla oleviin pieniin, vaan kaikkiin pieninpiin:
1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2. Ja Jeesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
joka tapauksessa, yleisesti armollista Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille.Weha toimii taas tyypilliseen tapaansa ja otta erilleen yhden kohdan Raamatusta, jolla yrittää perustella harha-oppiaan. Tuollaisella "leikkaa-liimaa" menetelmällä voidaan perustella mitä tahansa.
Tuo Room 5:18 jatkuu, jakeeessa 19
"Niin myös yhden ihmisen kuuliaisuuden kautta monet tulevat vahurskautetuiksi."
Room 3:24
"Ja kaikki saavat LAHJAKSI vanhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."
Paavali vahvistaa vielä saman asian 2. Kor 5:
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja SOVITTI MAAILMAN ITSENSDÄ KANSSA
eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."
Weha kyllä yrittää mitätöidä Jeesuksen sovintotyötä ja lukea vauvoillekin
Aadamin
rikkomukset synniksi!
Vauva EI ALA TEKEMÄÄN SYNTIÄ SEN TÄHDEN, ETTÄ OLISI SYNTINEN!!!
Aadam ja Eevakin tekivät syntiä vaikka heillä ei ollut mitään perisyntiä.
Ihminen tekee syntiä sen tähden, ETTÄ HÄN VALITSEE VÄÄRIN!!!
Jumala kun antoi ihmiselle vapaan valinnan mahdollisuuden eikä ole
ottanut sitä koskaan pois!
Kristillinen kastehan alkoi Jeesuksen kasteessa, jolloin läsnä olivat
Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Näinhän ei ollut Johanneksen kasteessa!
Jesus sääti ehtoollisen JO ENNEN RISTINKUOLEMAA ja samoin Hän antoi esimerkin kristillisestä kasteesta ja kehoitti seuraamaan omaa esimerkkiään!
Pelastustie on sama kaikille, mutta pelastustahan tarvbitsee vain sellainen,
joka on hukkumisvaarassa.
Vauvahan ei sitä ole, vaan on tukevasti Jumalan kämmenellä:
Matt 18:10
"Katsokaa että ette halveksu yhtäkään näistä pienistä, sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaassa näkevät aina minun Isäni kasvot"!
Vielä Jeesus sanoo, että kukaan ei voi riistää heitä minun Isäni kädestä.
Weha sitä kyllä kovasti yrittää, mutta luulisi että edes näin Jouluna hän
levittäisi Jumalan armoa Jeesuksen sovintotyötä ja lopettaisi tuo julman oppinsa vauvojen
syntisyydestä. raamattutunti kirjoitti:
Weha toimii taas tyypilliseen tapaansa ja otta erilleen yhden kohdan Raamatusta, jolla yrittää perustella harha-oppiaan. Tuollaisella "leikkaa-liimaa" menetelmällä voidaan perustella mitä tahansa.
Tuo Room 5:18 jatkuu, jakeeessa 19
"Ja kaikki saavat LAHJAKSI vanhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."
Paavali vahvistaa vielä saman asian 2. Kor 5:
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja SOVITTI MAAILMAN ITSENSDÄ KANSSA
eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."
Weha kyllä yrittää mitätöidä Jeesuksen sovintotyötä ja lukea vauvoillekin
Aadamin
rikkomukset synniksi!
Vauva EI ALA TEKEMÄÄN SYNTIÄ SEN TÄHDEN, ETTÄ OLISI SYNTINEN!!!
Aadam ja Eevakin tekivät syntiä vaikka heillä ei ollut mitään perisyntiä.
Ihminen tekee syntiä sen tähden, ETTÄ HÄN VALITSEE VÄÄRIN!!!
Jumala kun antoi ihmiselle vapaan valinnan mahdollisuuden eikä ole
ottanut sitä koskaan pois!
Kristillinen kastehan alkoi Jeesuksen kasteessa, jolloin läsnä olivat
Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Näinhän ei ollut Johanneksen kasteessa!
Jesus sääti ehtoollisen JO ENNEN RISTINKUOLEMAA ja samoin Hän antoi esimerkin kristillisestä kasteesta ja kehoitti seuraamaan omaa esimerkkiään!
Pelastustie on sama kaikille, mutta pelastustahan tarvbitsee vain sellainen,
joka on hukkumisvaarassa.
Vauvahan ei sitä ole, vaan on tukevasti Jumalan kämmenellä:
Matt 18:10
"Katsokaa että ette halveksu yhtäkään näistä pienistä, sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaassa näkevät aina minun Isäni kasvot"!
Vielä Jeesus sanoo, että kukaan ei voi riistää heitä minun Isäni kädestä.
Weha sitä kyllä kovasti yrittää, mutta luulisi että edes näin Jouluna hän
levittäisi Jumalan armoa Jeesuksen sovintotyötä ja lopettaisi tuo julman oppinsa vauvojen
syntisyydestä.Mitä ihmettä olen leikannut? Osoitin vain Raamatusta, että vauvatkin ovat osallisia Aadamin lankeemuksesta ja siitä tuli kaikille kadotustuomio. On vain yksi synnitön, Jeesus Kristus...vauvatkin tarvitsevat Jeesusta ja Jeesuksen ansaitseman pelastuksen ja juuri siksi voivatkin olla Jumalan kämmenellä ja juuri siksi heidän enkelinsä näkevät taivaallisen Isän kasvot. Tämähän juuri myös todistaa, kuinka pienetkin lapset uskovat.
- raamattutunti
weha kirjoitti:
Mitä ihmettä olen leikannut? Osoitin vain Raamatusta, että vauvatkin ovat osallisia Aadamin lankeemuksesta ja siitä tuli kaikille kadotustuomio. On vain yksi synnitön, Jeesus Kristus...vauvatkin tarvitsevat Jeesusta ja Jeesuksen ansaitseman pelastuksen ja juuri siksi voivatkin olla Jumalan kämmenellä ja juuri siksi heidän enkelinsä näkevät taivaallisen Isän kasvot. Tämähän juuri myös todistaa, kuinka pienetkin lapset uskovat.
Etkö todella ymmärrä?
Sinähän jätit tuon Room 5:18 luvun kesken!! Et lukenut sitä kaikkein
tärkeintä ja oleellisinta kohataa, jossa sanotaan, että:
Room 5:18 jatkuu, jakeeessa 19
Eivätkö vauvat kuulukkaan noihin "kaikkiin", kun rajaat heidät sovituksen
ulkopuolelle???
Etkö millään tajua sitä, että juuri Jeesuksen sovintokuoleman ANSIOSTA
vauvatkin saavat LAHJAKSI VANHURSKAUDEN!!!!
Eikä minkään vesitoimituksen ansiosta!!!
Voi tuota Wehan ajatuksen juoksua.
Miten tuo Matt 18:10 todistaa vauvojen uskosta???
Eihän sellaiseen tarvitse uskomista, jonka näkee. Jos sinun kämmenelläsi on omena, tarvitsetko siihen uskoa, että luotat omenan olevan kämmenelläsi???
"Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan ojentautumista sen mukaan MIKÄ EI NÄY." Hebr 11
Olet sinä mahdoton satusetä.
- wehalle edelleen
"Osoitin vain Raamatusta, että vauvatkin ovat osallisia Aadamin lankeemuksesta ja siitä tuli kaikille kadotustuomio."
Weha, ei perisynti kadota, eikä siitä tullut kadotustuomiota.
Katsohan:
1. Moos. 2:16-17
Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
Ts. Aadamille tuli hengellinen kuolema lankeemuksesta, ei ruumiillista kuolemaa.
Sitävastoin toinen rangaistus tuli periytymään jokaiselle maanpäälle syntyneelle ihmiselle, eli
1. Moos. 3:22-23
Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti.
Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.
Eli jokaisen ihmisen kohtalona on elää paraatiisin ulkopuolella ja ilman iankaikkista elämää.
Vauvoille ei siis ole langetettu kadotustuomiota, vaan eläminen paratiisin ulkopuolella koko elinaikansa ja ruumiillinen kuolema maan kamaralta.
(TC)
8TC)Täällähän on oikein Lutheri asiantuntijoita ja ihan uudestikastajista.
Luther säilytti kristillisen vapauden kastetavassa. Kirjassaan Kirkon
Baabelin vankeudesta hän iloitsi siitä, ettei kiusaaja ollut voinut
hävittää lapsilta kasteen merkitystä, ja kasteen muodosta hän kirjoitti:
Kastaja "valelee kastettavan... kastehan on pikemminkin kuolemisen
ja ylösnousemisen vertauskuva. Tästä syystä soisin, että kastettavat
upotettaisiin kokonaan veteen sanamuodon ja tämän salaperäisen
toimituksen merkityksen mukaisesti. Se ei suinkaan ole mielestäni
välttämätöntä, mutta olisi kaunista antaa niin syvälliselle ja
täydelliselle asialle syvällinen ja täydellinen merkkikin."87) Tästä havaitsemme,
paitsi että Lutherin sanonta edellyttää valelukasteen olleen
yleisen, myös että kasteen merkitys oli Lutherille hallitseva pääasia.
Kasteen muodolla oli palveleva merkitys. Upotuskasteen Luther
katsoi parhaiten symbolisoivan kasteen todellista merkitystä. Tästä ei
kuitenkaan voida tehdä sitä johtopäätöstä, että Luther olisi kastanut
upottamalla. Samaa on sanottava myös Lutherin kasteen merkitystä
kuvaavasta Vähän kastekismuksen kohdasta, jossa hän puhuu vanhan
ihmisen upottamisesta ja uuden ihmisen esiin nousemisesta.
Mitä kasteen muotoon tulee, on väärinkäsitysten välttämiseksi
ehkä tarpeen vielä toistaa: Jumalan sana sen paremmin kuin luterilainen
kirkkokaan ei millään tavoin vastusta eikä tuomitse upottamista.
Päinvastoin voimme sanoa, että se sisältää hyvän ja käyttökelpoisen
kuvan. Mutta kun kasteen muotoa ei ole Raamatussa säädetty, emme
voi hyväksyä sitä, että Jumalan nimissä vaaditaan mukautumaan yhteen
kastetapaan ja hylkäämään valeleminen ja vihmominen, joihin
niihinkin sisältyy kaunis raamatullinen vertauskuva. Lisäksi nämä
vertauskuvat ovat sellaisia, ettei mikään näistä kastetavoista sisällä
niitä kaikkia, vaan jokaisella kastetavalla on oma vertauskuvansa.
Kuitenkin kastetavasta riippumatta jokainen kastettu saa kaiken sen
osaksensa, mitä eri kastetavat symbolisoivat. Opetuksen avulla on
kasteen koko merkitystä tähdennettävä. Kasteessa on jokainen, joka
ei ole epäuskossa hylännyt kasteensa lahjaa, saanut sydämeensä elävän
veden virrat ja Pyhän Hengen, hänet on pesty puhtaaksi synnin
saastasta, hänet on vihmottu Karitsan verellä ja Jumalan armon siunaava
sade on pirskottu hänen päälleen sekä hänet on haudattu Kristuksen
kanssa kuolemaan ja myös herätetty hänen kanssaan. ja vaik-
87 ) Luther, Valitut teokset II, 433, 437 s. Ks. myös, sama I, 543, jossa Luther esittää
yleiseksi kastetavaksi lasten valelemisen käsin kastevedelläweha kirjoitti:
Täällähän on oikein Lutheri asiantuntijoita ja ihan uudestikastajista.
Luther säilytti kristillisen vapauden kastetavassa. Kirjassaan Kirkon
Baabelin vankeudesta hän iloitsi siitä, ettei kiusaaja ollut voinut
hävittää lapsilta kasteen merkitystä, ja kasteen muodosta hän kirjoitti:
Kastaja "valelee kastettavan... kastehan on pikemminkin kuolemisen
ja ylösnousemisen vertauskuva. Tästä syystä soisin, että kastettavat
upotettaisiin kokonaan veteen sanamuodon ja tämän salaperäisen
toimituksen merkityksen mukaisesti. Se ei suinkaan ole mielestäni
välttämätöntä, mutta olisi kaunista antaa niin syvälliselle ja
täydelliselle asialle syvällinen ja täydellinen merkkikin."87) Tästä havaitsemme,
paitsi että Lutherin sanonta edellyttää valelukasteen olleen
yleisen, myös että kasteen merkitys oli Lutherille hallitseva pääasia.
Kasteen muodolla oli palveleva merkitys. Upotuskasteen Luther
katsoi parhaiten symbolisoivan kasteen todellista merkitystä. Tästä ei
kuitenkaan voida tehdä sitä johtopäätöstä, että Luther olisi kastanut
upottamalla. Samaa on sanottava myös Lutherin kasteen merkitystä
kuvaavasta Vähän kastekismuksen kohdasta, jossa hän puhuu vanhan
ihmisen upottamisesta ja uuden ihmisen esiin nousemisesta.
Mitä kasteen muotoon tulee, on väärinkäsitysten välttämiseksi
ehkä tarpeen vielä toistaa: Jumalan sana sen paremmin kuin luterilainen
kirkkokaan ei millään tavoin vastusta eikä tuomitse upottamista.
Päinvastoin voimme sanoa, että se sisältää hyvän ja käyttökelpoisen
kuvan. Mutta kun kasteen muotoa ei ole Raamatussa säädetty, emme
voi hyväksyä sitä, että Jumalan nimissä vaaditaan mukautumaan yhteen
kastetapaan ja hylkäämään valeleminen ja vihmominen, joihin
niihinkin sisältyy kaunis raamatullinen vertauskuva. Lisäksi nämä
vertauskuvat ovat sellaisia, ettei mikään näistä kastetavoista sisällä
niitä kaikkia, vaan jokaisella kastetavalla on oma vertauskuvansa.
Kuitenkin kastetavasta riippumatta jokainen kastettu saa kaiken sen
osaksensa, mitä eri kastetavat symbolisoivat. Opetuksen avulla on
kasteen koko merkitystä tähdennettävä. Kasteessa on jokainen, joka
ei ole epäuskossa hylännyt kasteensa lahjaa, saanut sydämeensä elävän
veden virrat ja Pyhän Hengen, hänet on pesty puhtaaksi synnin
saastasta, hänet on vihmottu Karitsan verellä ja Jumalan armon siunaava
sade on pirskottu hänen päälleen sekä hänet on haudattu Kristuksen
kanssa kuolemaan ja myös herätetty hänen kanssaan. ja vaik-
87 ) Luther, Valitut teokset II, 433, 437 s. Ks. myös, sama I, 543, jossa Luther esittää
yleiseksi kastetavaksi lasten valelemisen käsin kastevedelläKuten kaikki tiedämme, uudestikastajat yleisesti kieltävät ihmisen lihasta syntymisen, eli perisynnin. Tosin uudestikastaja Kuosmanen on korjannut tässä käsitystään-
Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".
Weha: "Kohta osoittaa siis edelleen, että kaikille tuli Aadamin lankeemuksesta kadotustuomio. Kukaan ei ole itsessään vanhurskas. Kaikki tarvitsevat vauvasta vaarin Jeesuksen ristintyön, että on vanhurskas ja pelastuu, uskon kautta".
Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet" -
weha: "Kaikki ihmiset sai kuoleman osakseen. Niin Hengellinen, että ruumiillinen kuolema. Tämä koskee myös vauvoja, lihasta syntyneitä. Jeesuksessa Kristuksessa on vapauttava tuomio ja armahdus".weha kirjoitti:
Kuten kaikki tiedämme, uudestikastajat yleisesti kieltävät ihmisen lihasta syntymisen, eli perisynnin. Tosin uudestikastaja Kuosmanen on korjannut tässä käsitystään-
Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".
Weha: "Kohta osoittaa siis edelleen, että kaikille tuli Aadamin lankeemuksesta kadotustuomio. Kukaan ei ole itsessään vanhurskas. Kaikki tarvitsevat vauvasta vaarin Jeesuksen ristintyön, että on vanhurskas ja pelastuu, uskon kautta".
Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet" -
weha: "Kaikki ihmiset sai kuoleman osakseen. Niin Hengellinen, että ruumiillinen kuolema. Tämä koskee myös vauvoja, lihasta syntyneitä. Jeesuksessa Kristuksessa on vapauttava tuomio ja armahdus".Raamattutunti jatkaa epärehlistä selittelyää, niinkuin uudestikastajille on tapana- Siis epärehlinen henki. Luin nimittäin kuinka olin jo kertonut perisynnistä ja Kristuksen työstä aikaisemmin ja silti vääristelet sanomisiani.
Nimittäin kirjoitin näin jo aiemmin:
4. Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.
Uskonpuhdistaja kirjoitti jo oman aikansa uuedestikastajista, että se on sokea typerä henki, ettei kannata alentua väittelemään sen kanssa.- raamattutunti
weha kirjoitti:
Kuten kaikki tiedämme, uudestikastajat yleisesti kieltävät ihmisen lihasta syntymisen, eli perisynnin. Tosin uudestikastaja Kuosmanen on korjannut tässä käsitystään-
weha: "Kaikki ihmiset sai kuoleman osakseen. Niin Hengellinen, että ruumiillinen kuolema. Tämä koskee myös vauvoja, lihasta syntyneitä. Jeesuksessa Kristuksessa on vapauttava tuomio ja armahdus".Merkillisä tuo Wehan ajatuksenjuoksu.
Hän hyväksyy upostuskasteen jos Luther on sitä esittänyt, mutta ei muiden
esittämänä:
Weha:
" Upotuskasteen Luther
katsoi parhaiten symbolisoivan kasteen todellista merkitystä"
Jos upostuskaste symboloi parhaiten kasteen merkitystä, NIIN MIKSI SITÄ
TAPAA EI NOUDATETA????
Pelätäänkö leimautua lahkolaiseksi?
Miksi katolisen kirkon keksimä valelu on käytössä, jos se ei ole
Raamatun ilmoitus?
Raamattu ei puhu kasteen yhteydessä missään valelusta, vaan koko
ruumiin pesemisestä kasteessa:
"Ruumis puhtaalla vedellä pestynä"!!!!
Miksi kastettavat astuivat veteen, jos valelu olisi riittänyt??
Juuri siirtyminen upotuskasteesta valelukasteeseen on johtanut vauvakaste-harha-opin
syntymiseen!
Mikähän Wehan ajatuksenjuoksua estää, kun hän ei vieläkään tajua, että JUURI JEESUKSEN SOVINTOKUOLEMAN ANSIOSTA VAUVAT
OVAT JUMALALLE KELPAAVIA!!!
Ei siihen tarvita kastetta!
Vauvakastetutkin kuolevat ruumiillisesti, joten vauvakasteella ei ole mitään
vaikutusta ihmisen elämään tai kuolemiseen!!!
Weha ei millään jaksa innostuksissaan lukea loppuun asti Raamatun jakeita, vaan pysähtyy aina kesken luvun:
"Room 3:24
Eivätkö vauvat kuulu "kaikkiin"???? - raamattutunti
weha kirjoitti:
Raamattutunti jatkaa epärehlistä selittelyää, niinkuin uudestikastajille on tapana- Siis epärehlinen henki. Luin nimittäin kuinka olin jo kertonut perisynnistä ja Kristuksen työstä aikaisemmin ja silti vääristelet sanomisiani.
4. Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.
Uskonpuhdistaja kirjoitti jo oman aikansa uuedestikastajista, että se on sokea typerä henki, ettei kannata alentua väittelemään sen kanssa.Wehan oppi perisynnistä lepää langenneen Daavidin puolusteluun ja vanhempiensa syyttelyyn!
Miksi Weha ei noudata koko Ps 51:n sanomaa ja rupea uhraamaan syntiuhreja, kuten Daavid teki.
Miksi vain tuo jae 7 kelpaa, mutta ei psalmin loppu-osa???
Weha ei ilmeisesti ole vielä kuullut, ETTÄ JEESUS SOVITTI MAAILMAN SYNNIN. Siinä meni perisyntikin!
Miksihän Weha ei väitä, että syntiinlankeemuskin johtui naisesta, joten
vain naisella on perisyntiä???
Näinhän Aadamkin puolusteli lankeemustaan!
Tuo on juuri sitä Wehan leikkaa-liimaa taktiikkaa. Hän ottaa vain ne jakeet,
jotka sopivat hänen harha-oppiinsa, mutta ei ota kuuleviin korviinsa koko
luvun kokonaisilmoitusta.
Tuo on juuri sitä epärehellisyyttä.
Kun Wehan argumentit loppuvat, hän alkaa haukkumaan vastapuolta.
Se on kai se typerä ja ja sokea henki, joka käyttäytyy noin!
Kun ei itse osaa ajatella, täytyy siteerata keski-aikaisen munkin harhaisia
selityksiä! - voi teitä...
weha kirjoitti:
Raamattutunti jatkaa epärehlistä selittelyää, niinkuin uudestikastajille on tapana- Siis epärehlinen henki. Luin nimittäin kuinka olin jo kertonut perisynnistä ja Kristuksen työstä aikaisemmin ja silti vääristelet sanomisiani.
Uskonpuhdistaja kirjoitti jo oman aikansa uuedestikastajista, että se on sokea typerä henki, ettei kannata alentua väittelemään sen kanssa.Etkö osaa ajatella muuta kuin syntiä, syntiä, syntiä.....
Tiedätkö, minä en ajattele koskaan olevani syntinen, eikä kukaan muukaan ole. Syntiä ei ole olemassakaan, se on vain sana.
Mutta pahoja tekoja, rikoksia ym.. on, ei pedofiliakaan ole syntiä, se on alhainen teko ja rikos josta pitää saada ankara rangaistus, täällä ajassa, mikään "synninpäästö" ei auta.
- <<<<
Oletteko oikeasti järkeviä aikuisia ihmisiä??
Vaikea uskoa!!!
Siis aivan uskomatonta soopaa!!!
En tiedä itkisinkö vai nauraisin:)))- TC:t linnaan!
Nämä samat TC:t ovat sitä mieltä, että vl-pedofilia on lapsen vika ja lapsen vastuulla!
Millaisia idiootteja maa päällään kantaakin.
WC
- 33+22
Puhut ilmeisesti wehasta?
TAPAA EI NOUDATETA????
weha:
Valeleminen sopi hyvin kuvaamaan puhdistusta synneistä ja
"elävän veden virtoja”
Vihmominen eli pirskottaminen kuvasi paitsi puhdistusta myös
Jumalan armon siunaavaa sadetta ja Kristuksen verellä vihmomista.
Upottaminen kuvasi vanhan ihmisen kuolemaa ja uuden ihmisen
syntymistä. Samoin siihen kuvaan sopi hyvin kasteeseen liittyvä koko
ihmistä koskeva anteeksiantamus, puhdistuminen kaikista synneistä.
Käytettiin mitä kastemuotoa tahansa, kastettava sai aina saman
armon. Toimitustapaan liittyvä kuva oli vain erilainen.weha kirjoitti:
TAPAA EI NOUDATETA????
weha:
Valeleminen sopi hyvin kuvaamaan puhdistusta synneistä ja
"elävän veden virtoja”
Vihmominen eli pirskottaminen kuvasi paitsi puhdistusta myös
Jumalan armon siunaavaa sadetta ja Kristuksen verellä vihmomista.
Upottaminen kuvasi vanhan ihmisen kuolemaa ja uuden ihmisen
syntymistä. Samoin siihen kuvaan sopi hyvin kasteeseen liittyvä koko
ihmistä koskeva anteeksiantamus, puhdistuminen kaikista synneistä.
Käytettiin mitä kastemuotoa tahansa, kastettava sai aina saman
armon. Toimitustapaan liittyvä kuva oli vain erilainen.Raamattutunti, se on ihan niin, että jos kerran lapset kelpaavat Jeesukselle ja taivaaseen ilman kastettakin, niin etenkin silloin sopii lapsille Kristus kaste erinomaisen hyvin.
- raamattutunti
weha kirjoitti:
Raamattutunti, se on ihan niin, että jos kerran lapset kelpaavat Jeesukselle ja taivaaseen ilman kastettakin, niin etenkin silloin sopii lapsille Kristus kaste erinomaisen hyvin.
Totta!
Kaste sopii hyvin lapselle, joka itse sitä haluaa!
Raamatussa ihmiset antoivat "kastaa ITSENSÄ",, eivät vauvojaan!!!
Mutta lapset ovat Jeesukselle erityisen rakkaita ja Paavalikin kehoittaa vanhempia
kasvattamaan lapset Herran pelossa ja nuhteessa. Sitten kun lapsi tulee
siihen ikään, että HALUAA ITSE TULLA KASTETUKSI, se hänelle nsuota-
koon.
Tuollainen pakollinen seremonia, kuin vauvakaste, kuuluu Vanhaan liittoon!
Mutta tuollainen pakollinen toimitus, joka tehdään lapselle väkisin,
EI OLE RAAMATULLINEN KASTE!!!
Muuten missää UT:n kastekertomuksessa EI SANOTA, että kastettava vih-
mottiin vedellä!!
Miksihän? Koska ensinnäkin kaste EI POISTA kenenkään syntejä.
Toisekseen siksi tietysti, että kaste suoritettiin aina upottamalla ja se kuvaa
vanhan ihmisen hautaamista. Vihmominen tai
pirskottaminen yleistyi 200-luvulla, kun kristittyjä alettiin vainota ja jul-
kiset kastetilaisuudet vetivät vastustajat paikalle. 200-luvulla yleis-
tyivät muutkin katolisen kirkon keksimät harha-opit!
Miksi ne eivät kelpaa teille?
Kysymys Wehalle:
Kun sinä nyt noin kovasti jumaloit Lutheria, niin tekikiö Luterilainen Maailman-
liitto väärin, kun se pyysi mennoniitoilta anteeksi Lutherin alullepanemia
julmuuksia,
vainoja, surmaamisia ja karkoitamisia mennoniittojen edustajilta?
Vaivasiko Lutheria tuo kuuluisa villihenki, kun hän surmautti mennoniittoja,
eli anabaptisteja? raamattutunti kirjoitti:
Totta!
Kaste sopii hyvin lapselle, joka itse sitä haluaa!
Raamatussa ihmiset antoivat "kastaa ITSENSÄ",, eivät vauvojaan!!!
Mutta lapset ovat Jeesukselle erityisen rakkaita ja Paavalikin kehoittaa vanhempia
kasvattamaan lapset Herran pelossa ja nuhteessa. Sitten kun lapsi tulee
siihen ikään, että HALUAA ITSE TULLA KASTETUKSI, se hänelle nsuota-
koon.
Tuollainen pakollinen seremonia, kuin vauvakaste, kuuluu Vanhaan liittoon!
Mutta tuollainen pakollinen toimitus, joka tehdään lapselle väkisin,
EI OLE RAAMATULLINEN KASTE!!!
Muuten missää UT:n kastekertomuksessa EI SANOTA, että kastettava vih-
mottiin vedellä!!
Miksihän? Koska ensinnäkin kaste EI POISTA kenenkään syntejä.
Toisekseen siksi tietysti, että kaste suoritettiin aina upottamalla ja se kuvaa
vanhan ihmisen hautaamista. Vihmominen tai
pirskottaminen yleistyi 200-luvulla, kun kristittyjä alettiin vainota ja jul-
kiset kastetilaisuudet vetivät vastustajat paikalle. 200-luvulla yleis-
tyivät muutkin katolisen kirkon keksimät harha-opit!
Miksi ne eivät kelpaa teille?
Kysymys Wehalle:
Kun sinä nyt noin kovasti jumaloit Lutheria, niin tekikiö Luterilainen Maailman-
julmuuksia,
eli anabaptisteja?Raamattutunti sinulla ja uudestikastajilla on on ihan samoja ajatuksia kuin ateisteilla. Molemmat väittävät, että pieni lapsi pakotetaan kasteelle ja te molemmat ryhmät ajattelette, että tarvittaisiin laki joka kieltäisi pienten lasten pakottamisen kasteelle. Teillä on siis samoja ajatuksia, ihan sielunviholliselta.
Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa, että pienet lapset uskovat ja siis haluvat ottaa vastaan kasteen Vapahtajaan vastaan. Myöskin uskovaiset haluvat kastaan lapsensa Jumalan tekemään kasteen armiliittoon, joka on Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Omaa olemustaan, Jumala ei voi kieltää.- Lapsikaste OK.
weha kirjoitti:
Raamattutunti sinulla ja uudestikastajilla on on ihan samoja ajatuksia kuin ateisteilla. Molemmat väittävät, että pieni lapsi pakotetaan kasteelle ja te molemmat ryhmät ajattelette, että tarvittaisiin laki joka kieltäisi pienten lasten pakottamisen kasteelle. Teillä on siis samoja ajatuksia, ihan sielunviholliselta.
Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa, että pienet lapset uskovat ja siis haluvat ottaa vastaan kasteen Vapahtajaan vastaan. Myöskin uskovaiset haluvat kastaan lapsensa Jumalan tekemään kasteen armiliittoon, joka on Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Omaa olemustaan, Jumala ei voi kieltää.Oli vettä kourallinen tai järvi, sillä ei ole yhtään merkitystä.
Raamattu ei puhu missään upotuskasteesta, mutta muunlaisia kasteita mainitaan.
Vanhan liiton puhdistusmenoissa puhdistusväline, esim. iisoppikimppu,
kastettiin vereen, mutta sovituksen kohde vihmottiin. Kun
Jesaja ensiksi kuvaa Vapahtajan sijaiskärsimystä, hän sitten sanoo
evankeliumin leviämisestä: "Niin hän on vihmova monet pakanakansat”
(Jes. 52:15). Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo uskovista, että
he ovat "tulleet Uuden liiton Välimiehen, Jeesuksen, tykö ja vihmontaveren
tykö" (Hebr. 12:24). Leeviläiset tuli puhdistaa palvelusta varten
"pirskottamalla heihin synnistä puhdistavaa vettä" (4 Moos. 8:7).
Pyhän Hengen saamisesta Uudessa liitossa oli ennustettu: "Minä
vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte."
(Hes. 36:25).
"Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
(Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein). Raamatun ulkopuolisissa
antiikin kirjoituksissa sanalla baptidzein esiintyy upottamisen
ja uppoamisen merkitys, mutta Uusi Testamentti käyttää sanaa
laajemmin.
Kun Aatolainen esittää, että ne 3000 sielua, jotka helluntaina saivat kasteen, kastettiin
vihmomalla, on hänellä siihen paljon vankemmat perusteet kuin Aittalalla,
joka kieltää koko mahdollisuuden. Aatolainen, s. 59-84. Aittala, s. 24 ja s. 139 viite
13.Veden määrä ja kasteen ulkonainen muoto voivat vaihdella,
koska niistä asioista ei ole erityisiä määräyksiä. Jotta voitaisiin
sitoa vain yhteen kastetapaan, täytyisi siitä olla erityinen määräys tai
vastaavasti kielto, joka epäisi muiden tapojen käytön. - raamattutunti
weha kirjoitti:
Raamattutunti sinulla ja uudestikastajilla on on ihan samoja ajatuksia kuin ateisteilla. Molemmat väittävät, että pieni lapsi pakotetaan kasteelle ja te molemmat ryhmät ajattelette, että tarvittaisiin laki joka kieltäisi pienten lasten pakottamisen kasteelle. Teillä on siis samoja ajatuksia, ihan sielunviholliselta.
Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa, että pienet lapset uskovat ja siis haluvat ottaa vastaan kasteen Vapahtajaan vastaan. Myöskin uskovaiset haluvat kastaan lapsensa Jumalan tekemään kasteen armiliittoon, joka on Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Omaa olemustaan, Jumala ei voi kieltää.Weha hoi!!!
Eikö se ole pakottamista, jos vauva viedään väkikisin kasteelle. Eihän siinä kysytä lupaa kastettavalta. Samoin tekevät eräät pakanauskonnot. Voivatko hekin sanoa,
että silloinkin vauva itse haluaa tulla rituaalin uhriksi???
Etkö vieläkään tajua, että VAUVAT EIVÄYT TARVITSE KASTETTA?
Miten näinh tärkeä raamatullinen totuus ei mene kalloosi?
He ovat tukevasti Jumalan kämmenellä eikä edes pakollinen vauvakaste voi riistää heitä sieltä, vaikka Weha kovasti yrittääkin.
Raamattu EI MISSÄÄN OPETA, ETTÄ VAUVAT USKOVAT!!!
Se on taas yksi niistä luterilaisten keksimistä harha-opeista, jolla koe-
tetaan saada epäraamatullinen vauvakaste sopimaan raamatullisen
kasteen muottiin.
Joka uskoo jakastetaan..."
Usko on aina Jumalan työ sellaiselle, joka avaa sydämensä vastaanottamaan Jumalan sanan.
"Usko tulee kuulemisesta" EIKÄ KASTEESTA tai syntymästä!
Kastamalla ei kehenkään pumpata uskoa eikä Raamattu tunne syntymäuskoa. Mihin vauva tarvitsee uskoa, kun hän elää jo Jumalan yhteydessä????
Miten sinä voit valehtelematta sanoa, että vauvat haluavat ottaa kasteen vastaan??? SINÄHÄN VALEHTELET!!!!
Raamatullinen kaste on aina upostuskaste:
Jeesus astui veteen. Raamattu kertoo, että kun Jeesus oli kastettu, "nousi Hän vedestä"!
Hoviherra astui veteen. "He astuivat kumpiki veteen"!!!
Johannes kastoi Ainonissa, KOSKA SIELLÄ OLI PALJON VETTÄ!
Raamattu puhuu kasteesta: "Ruumis puhtaalla vedellä pestynä"!!!
Pelkkä päälaen kasteleminen ei ole kaste.
Leeviläisten pappien vihmominen vedellä ei ole kasteen esikuva, vaan
palvelustehtävään vihkimistä!!!
Tuo Hes 36:25
"Minä vihmonen teidän päällenne puhdasta vettä..." kertoo siitä että Jumala itse vihmoo sanansa juutalaisille. Ei siinä puhuta mitään vauvakasteesta!!
Mutta teillä on näköjään periaatteena, että "tarkoitus pyhittää keinot". Merkillistä, kun te muuten saivartelette Raamatun sanoja, mutta näin selvässä asiassa se ei teille kelpaa.
Kaikki veteen tai puhdistamiseen liittyvät sanat liitetään kasteeseen, koska
tuolle epäraamatulliselle vauvakasteelle pitää jotenkin saada raamatullinen
perusta.
Toistaiseksi kukaan ei ole kyennyt esittämään Raamatusta yhtään kohtaa, jossa vauvoja olisi kastettu! - raamattutunti
weha kirjoitti:
Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa, että pienet lapset uskovat ja siis haluvat ottaa vastaan kasteen Vapahtajaan vastaan. Myöskin uskovaiset haluvat kastaan lapsensa Jumalan tekemään kasteen armiliittoon, joka on Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Omaa olemustaan, Jumala ei voi kieltää.Weha.
Etkö uskaltanut vastata kysymykseen:
Kysymys Wehalle:
julmuuksia,
eli anabaptistej raamattutunti kirjoitti:
Weha.
Kysymys Wehalle:
julmuuksia,
eli anabaptistejVoiko toisen puolesta pyytää anteeksi? Höpöjä ei pyydellä anteeksi muutenkaan.
On aivan sama mitä jotkut nimiluterilaiset pyytävät...- lapsikaste OK
weha kirjoitti:
Voiko toisen puolesta pyytää anteeksi? Höpöjä ei pyydellä anteeksi muutenkaan.
On aivan sama mitä jotkut nimiluterilaiset pyytävät..."me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme h ä n e n
k u o l ema a n s a k a s t e t u t . Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
h a u d a t u t k a s t e e n k a u t t a k u o l ema a n ..." Room. 6:3,4.
Tämä ei kuvaa kasteen muotoa, vaan kasteen merkitystä.
Meidän syntisessä luonnossamme on hyvin sitkeään juuttuneena
sellainen paha taipumus, että ennakkokäsitykset ja päähänpinttymät
estävät meitä näkemästä asian ydintä ja ajaudumme umpikujaan johtavalle
sivuraiteelle. Pääasia esillä olevassa asiassamme on Kristuksen
sijaiskuolema ja hänen ylösnousemuksensa sekä tästä osalliseksi
tuleminen. Se tapahtuu "kasteen kautta".79) Tässä kasteen muoto ja
veden määrä ovat sivuasioita. - etsivä-xx
raamattutunti kirjoitti:
Weha hoi!!!
Eikö se ole pakottamista, jos vauva viedään väkikisin kasteelle. Eihän siinä kysytä lupaa kastettavalta. Samoin tekevät eräät pakanauskonnot. Voivatko hekin sanoa,
että silloinkin vauva itse haluaa tulla rituaalin uhriksi???
Etkö vieläkään tajua, että VAUVAT EIVÄYT TARVITSE KASTETTA?
Miten näinh tärkeä raamatullinen totuus ei mene kalloosi?
He ovat tukevasti Jumalan kämmenellä eikä edes pakollinen vauvakaste voi riistää heitä sieltä, vaikka Weha kovasti yrittääkin.
Raamattu EI MISSÄÄN OPETA, ETTÄ VAUVAT USKOVAT!!!
Se on taas yksi niistä luterilaisten keksimistä harha-opeista, jolla koe-
tetaan saada epäraamatullinen vauvakaste sopimaan raamatullisen
kasteen muottiin.
Joka uskoo jakastetaan..."
Usko on aina Jumalan työ sellaiselle, joka avaa sydämensä vastaanottamaan Jumalan sanan.
"Usko tulee kuulemisesta" EIKÄ KASTEESTA tai syntymästä!
Kastamalla ei kehenkään pumpata uskoa eikä Raamattu tunne syntymäuskoa. Mihin vauva tarvitsee uskoa, kun hän elää jo Jumalan yhteydessä????
Miten sinä voit valehtelematta sanoa, että vauvat haluavat ottaa kasteen vastaan??? SINÄHÄN VALEHTELET!!!!
Raamatullinen kaste on aina upostuskaste:
Jeesus astui veteen. Raamattu kertoo, että kun Jeesus oli kastettu, "nousi Hän vedestä"!
Hoviherra astui veteen. "He astuivat kumpiki veteen"!!!
Johannes kastoi Ainonissa, KOSKA SIELLÄ OLI PALJON VETTÄ!
Raamattu puhuu kasteesta: "Ruumis puhtaalla vedellä pestynä"!!!
Pelkkä päälaen kasteleminen ei ole kaste.
Leeviläisten pappien vihmominen vedellä ei ole kasteen esikuva, vaan
palvelustehtävään vihkimistä!!!
Tuo Hes 36:25
"Minä vihmonen teidän päällenne puhdasta vettä..." kertoo siitä että Jumala itse vihmoo sanansa juutalaisille. Ei siinä puhuta mitään vauvakasteesta!!
Mutta teillä on näköjään periaatteena, että "tarkoitus pyhittää keinot". Merkillistä, kun te muuten saivartelette Raamatun sanoja, mutta näin selvässä asiassa se ei teille kelpaa.
Kaikki veteen tai puhdistamiseen liittyvät sanat liitetään kasteeseen, koska
tuolle epäraamatulliselle vauvakasteelle pitää jotenkin saada raamatullinen
perusta.
Toistaiseksi kukaan ei ole kyennyt esittämään Raamatusta yhtään kohtaa, jossa vauvoja olisi kastettu!Raamattutunti kirjoittaa
"Mihin vauva tarvitsee uskoa, kun hän elää jo Jumalan yhteydessä????"
Jumalan yhteydessä eläminen, mitä se tarkoittaa muuta kuin uskomista. Ainakin luterilaisen tunnustuksen mukaan. Ihminen elää Jumalan yhteydessä hänen henkensä kautta silloin Kristus elää meissä.
Room. 8:
2 Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. [Room. 6:22; 1. Kor. 15:45; 2. Kor. 3:6]
9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. [1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]
10 Jos Kristus on teissä, teidän ruumiinne tosin on kuollut synnin vuoksi, mutta Henki luo elämää, koska teidät on tehty vanhurskaiksi.
11 Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla. [1. Kor. 6:14; 2. Kor. 4:14]
Miksi Jumala olisi luonut ihmisen, jolla ei olisi jo syntymälahjana kykyä uskoa, kuten lapsella on kyky tunnistaa äitinsä. - raamattutunti
weha kirjoitti:
Voiko toisen puolesta pyytää anteeksi? Höpöjä ei pyydellä anteeksi muutenkaan.
On aivan sama mitä jotkut nimiluterilaiset pyytävät...Oh!!
Onko sinulla historia noin totaalisesti hukassa.
Tuo ei ole selitettävissä muutoin kuin täydellisellä aivopesulla!!!
Entäs Lutherin kirja:" Juutalaisista ja heidän valheistaan"???
Onko sekin höpöä?
Sekö on sinun mielestäsi höpöä, kun ihmisiä surmataan???
Pitäisikö tuo miekan uhalla pakottaminen kasteelle vielä ottaa käyttöön?
Ilmankos olet noin pihalla Jumalan sanasta ja Jumalan armon tuntemisesta. - raamattutunti
etsivä-xx kirjoitti:
Raamattutunti kirjoittaa
"Mihin vauva tarvitsee uskoa, kun hän elää jo Jumalan yhteydessä????"
Jumalan yhteydessä eläminen, mitä se tarkoittaa muuta kuin uskomista. Ainakin luterilaisen tunnustuksen mukaan. Ihminen elää Jumalan yhteydessä hänen henkensä kautta silloin Kristus elää meissä.
Room. 8:
2 Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. [Room. 6:22; 1. Kor. 15:45; 2. Kor. 3:6]
9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. [1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]
10 Jos Kristus on teissä, teidän ruumiinne tosin on kuollut synnin vuoksi, mutta Henki luo elämää, koska teidät on tehty vanhurskaiksi.
11 Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla. [1. Kor. 6:14; 2. Kor. 4:14]
Miksi Jumala olisi luonut ihmisen, jolla ei olisi jo syntymälahjana kykyä uskoa, kuten lapsella on kyky tunnistaa äitinsä.Etsivä kirjoittaa:
"Jumalan yhteydessä eläminen, mitä se tarkoittaa muuta kuin uskomista".
Eiväthän enkelitkään tarvitse uskoa, koska he elävät näkemisessä!!!
"Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan. Ojentautumista sen mukaan mikä ei näy" Hebr 11
Miksihän teidän täytyy kaivamalla kaivaa Raamatun kohtia, jotka eivät puhu mitään
vauvakasteesta, mutta jotka te liitätte vauvakasteeseen?
Selityksiä tuntuu riittävän, mutta ei yhtään selvää Raamatun kohtaa, joka
puhuisi vauvakasteesta!
Mitenhän ne vauvat osaavat toivoa syntien anteeksisaamisesta?
Miten vauvat ojentautuvat tuon uskonsa mukaan??
Järjenkäyttökin on sallittua!
Etsivällä on tainnut mennä sekaisin termit "uskoa" ja "tunnistaa".
Eihän tunnistamiseen tarvita uskoa!!! raamattutunti kirjoitti:
Weha.
Kysymys Wehalle:
julmuuksia,
eli anabaptistejTerve ja hyvää Tapania.
Weha on vekkuli.
Olen tuntenut Hänet palstan kautta kohta kymmenen vuotta.
Välillä ollaan syleilty, välillä tuomittu toisemme helvettiin, mutta koskaan Weha ei ole lyönyt vyön alle.
Siitä Hänelle kiitos ja kunnia. Kaveri vain itse uskoo ilmeisesti asiaansa, mutta mikään VL hän ei oikeasti ole.
Asia joka vaivaa, on se, että nykyään Hän ei vastaa kysymyksiin, vaan vastaa sillä, mikä itsestä on helpoin, puhumalla jostain muusta.
Toinen on tuon Hitlerin oppi- isän Lutherin ihailu. Se vain tuntuu ihmeelliseltä juutalaisena ja kun suoritin Lutherista tentin, kyseenalaistaminen lisääntyi.
Toisaalta, Lutherin heurekoita vain harvoin Vl edes tietää, paljon siinä on hyvääkin.
Tätä ei ollut vielä 4 vuotta sitten.
Weha on kuitenkin palstan ”suoloja”, joten nimittely on turhaa, ettei vain häivy.
Jos veljeni luet, siunattua Tapania.
Kes.- 11+11
Kesitas kirjoitti:
Terve ja hyvää Tapania.
Weha on vekkuli.
Olen tuntenut Hänet palstan kautta kohta kymmenen vuotta.
Välillä ollaan syleilty, välillä tuomittu toisemme helvettiin, mutta koskaan Weha ei ole lyönyt vyön alle.
Siitä Hänelle kiitos ja kunnia. Kaveri vain itse uskoo ilmeisesti asiaansa, mutta mikään VL hän ei oikeasti ole.
Asia joka vaivaa, on se, että nykyään Hän ei vastaa kysymyksiin, vaan vastaa sillä, mikä itsestä on helpoin, puhumalla jostain muusta.
Toinen on tuon Hitlerin oppi- isän Lutherin ihailu. Se vain tuntuu ihmeelliseltä juutalaisena ja kun suoritin Lutherista tentin, kyseenalaistaminen lisääntyi.
Toisaalta, Lutherin heurekoita vain harvoin Vl edes tietää, paljon siinä on hyvääkin.
Tätä ei ollut vielä 4 vuotta sitten.
Weha on kuitenkin palstan ”suoloja”, joten nimittely on turhaa, ettei vain häivy.
Jos veljeni luet, siunattua Tapania.
Kes.Weha kirjoittaa (suora lainaus) :
"""""" Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa, että pienet lapset uskovat ja siis haluvat ottaa vastaan kasteen Vapahtajaan vastaan.""""
Näin se melkein tuntuu kyllä ihan olevankin, että luterilaiset, vl:ät ja weha ottavat kasteen seurakuntaan ja luterilaisuuteen liittämiseksi, mutta Kristusta vastaan. Ei uskalleta antaa itseään kastettavaksi Kristukselle, koska silloin Kristus ja Hänen käskynsä ja oppinsa olisivat ensisijaisia elämässä ja seurakunta oppineen tukisi perässä. Tällainen muuttaisi esim. vl:ien koko uskonopin pohjalta luodun "byrokraattisen rakennelman". Kristus saa olla kyllä sopivasti siinä sivussa ja tärkeänäkin, mutta ei HERRANA. - etsivä-xx
raamattutunti kirjoitti:
Etsivä kirjoittaa:
"Jumalan yhteydessä eläminen, mitä se tarkoittaa muuta kuin uskomista".
Eiväthän enkelitkään tarvitse uskoa, koska he elävät näkemisessä!!!
"Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan. Ojentautumista sen mukaan mikä ei näy" Hebr 11
Miksihän teidän täytyy kaivamalla kaivaa Raamatun kohtia, jotka eivät puhu mitään
vauvakasteesta, mutta jotka te liitätte vauvakasteeseen?
Selityksiä tuntuu riittävän, mutta ei yhtään selvää Raamatun kohtaa, joka
puhuisi vauvakasteesta!
Mitenhän ne vauvat osaavat toivoa syntien anteeksisaamisesta?
Miten vauvat ojentautuvat tuon uskonsa mukaan??
Järjenkäyttökin on sallittua!
Etsivällä on tainnut mennä sekaisin termit "uskoa" ja "tunnistaa".
Eihän tunnistamiseen tarvita uskoa!!!Älähän nyt sotke vanhurksauttamisoppiin enkeleitä. Vauvat vanhurkautetaan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Kristuksen lainavanhurkaudella uskon kautta. Ei ole minulla termit sekaisin.
Tässähän voi kinastella ns. hamaan maailman tappiin jos niikseen tulee. Minun puolestani tietenki sopii kristinukoon sekin että ihminen ottaa kasteen aikuisena jos niin haluaa. Sinä vain et hyväksy sitä että lapsikin olisi osallinen kasteen siunauksesta. Sinun ajattelussasi on minusta se ongelma että silloin pitäsi tietää milloin ihminen alkaa tehdä tekosyntejä, jos hän ei vastasyntyneenä tee. Ja kun usko ei ole uskonnollista tietoa vaan jotakin, mitä ei sanoilla voi edes kuvata. Sellaista jonka Jumala lahjoittaa. Minulle on kuitenkin asia niin, että kaste on vain kerran elämässä.
Sana vedessä riittää, ei veden määrä ole ratkaiseva. Kun Jumalakin on voinut luoda Sanallaan. - 10.
11+11 kirjoitti:
Weha kirjoittaa (suora lainaus) :
"""""" Raamattu ja myöskin luterilaisuus opettaa, että pienet lapset uskovat ja siis haluvat ottaa vastaan kasteen Vapahtajaan vastaan.""""
Näin se melkein tuntuu kyllä ihan olevankin, että luterilaiset, vl:ät ja weha ottavat kasteen seurakuntaan ja luterilaisuuteen liittämiseksi, mutta Kristusta vastaan. Ei uskalleta antaa itseään kastettavaksi Kristukselle, koska silloin Kristus ja Hänen käskynsä ja oppinsa olisivat ensisijaisia elämässä ja seurakunta oppineen tukisi perässä. Tällainen muuttaisi esim. vl:ien koko uskonopin pohjalta luodun "byrokraattisen rakennelman". Kristus saa olla kyllä sopivasti siinä sivussa ja tärkeänäkin, mutta ei HERRANA.Selkeä havainto.
Tähän lahko perustuu. raamattutunti kirjoitti:
Oh!!
Onko sinulla historia noin totaalisesti hukassa.
Tuo ei ole selitettävissä muutoin kuin täydellisellä aivopesulla!!!
Entäs Lutherin kirja:" Juutalaisista ja heidän valheistaan"???
Onko sekin höpöä?
Sekö on sinun mielestäsi höpöä, kun ihmisiä surmataan???
Pitäisikö tuo miekan uhalla pakottaminen kasteelle vielä ottaa käyttöön?
Ilmankos olet noin pihalla Jumalan sanasta ja Jumalan armon tuntemisesta.Teos on hyllyssäni. Olen lukenut Martti Lutherin kirjan juutalaisista ja hänen valheistaan kokonaan. Siinä uskonpuhdistaja kertoo epäuskoisista juutalaisista, jotka ovat eksyksissä laki uskollaan. Näin näyttäisi kirjalla olevan myös ymmärtämättömiä lukijoita, jotka ovatkin Lutherin vastustajia- On niin, että Luther puhuu juutalaisille heidän omaa laki uskoaan ja kuinka heidän oma lakinsa heidät tuomitsee. Eihän se ole Lutherin vika, miten Hitler väärinkäytti hänen kirjoituksiaan. Tässä eräs kirjoitus:
http://www.concordia.fi/lehti/2006/32006/4.htm- Luther säätiö
11+11 kirjoitti:
Näin se melkein tuntuu kyllä ihan olevankin, että luterilaiset, vl:ät ja weha ottavat kasteen seurakuntaan ja luterilaisuuteen liittämiseksi, mutta Kristusta vastaan. Ei uskalleta antaa itseään kastettavaksi Kristukselle, koska silloin Kristus ja Hänen käskynsä ja oppinsa olisivat ensisijaisia elämässä ja seurakunta oppineen tukisi perässä. Tällainen muuttaisi esim. vl:ien koko uskonopin pohjalta luodun "byrokraattisen rakennelman". Kristus saa olla kyllä sopivasti siinä sivussa ja tärkeänäkin, mutta ei HERRANA.Kaste on sama kuin Jeesus:
"Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa " (Room.6:3).
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"(Gal.3:27). - Kuuliaisuus
etsivä-xx kirjoitti:
Älähän nyt sotke vanhurksauttamisoppiin enkeleitä. Vauvat vanhurkautetaan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Kristuksen lainavanhurkaudella uskon kautta. Ei ole minulla termit sekaisin.
Tässähän voi kinastella ns. hamaan maailman tappiin jos niikseen tulee. Minun puolestani tietenki sopii kristinukoon sekin että ihminen ottaa kasteen aikuisena jos niin haluaa. Sinä vain et hyväksy sitä että lapsikin olisi osallinen kasteen siunauksesta. Sinun ajattelussasi on minusta se ongelma että silloin pitäsi tietää milloin ihminen alkaa tehdä tekosyntejä, jos hän ei vastasyntyneenä tee. Ja kun usko ei ole uskonnollista tietoa vaan jotakin, mitä ei sanoilla voi edes kuvata. Sellaista jonka Jumala lahjoittaa. Minulle on kuitenkin asia niin, että kaste on vain kerran elämässä.
Sana vedessä riittää, ei veden määrä ole ratkaiseva. Kun Jumalakin on voinut luoda Sanallaan."Jumalan yhteydessä eläminen, mitä se tarkoittaa muuta kuin uskomista"
Lapsi ei tarvitse pelastuakseen kastetta. Jeesus puhuu ainoastaan "lapsenkaltaisuudesta"
Matt. 18:3-4
"..ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi.."
"..joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi.."
Lapsella on luonnostaan halu kuunnella äitiään ja sen kaltainen kuuliaisuus luetaan vanhurskaudeksi, kuten Mooseksen kohdalla.
1 Moos 15:6 "Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."
Nostan ajatuksen, pitääkö Abraham kastaa, vai luotammeko, että Abraham oli vanhurskas ilman kastetta?
Lapsella on sama uskon vanhurskaus, kasteesta riippumatta.
(TC) - raamattutunti
Luther säätiö kirjoitti:
Kaste on sama kuin Jeesus:
"Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa " (Room.6:3).
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"(Gal.3:27).Tarkoitako, että kaste onkin ristiinnaulittu???
Mitenhän se ryöväri pelastui, kun häntä ei ehditty kastaa?
Jos vauva kastetaan Kristuksen kuolemaan, niin eihän se riitä, että vettä ripotellaan vain hiukan päälakeen!! Yleensä meilläpäin ainakin koko ruumis
haudataan!
Et taida ajatella, mitä kirjoitat:
"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"(Gal.3:27)."
Sanotaanko tuossa, että "kaikki vauvat, jotka vanhemmat vievät kastettavaksi,
myös vanhemmat pukeva heidän päälleen Kristuksen??? - raamattutunti
etsivä-xx kirjoitti:
Älähän nyt sotke vanhurksauttamisoppiin enkeleitä. Vauvat vanhurkautetaan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Kristuksen lainavanhurkaudella uskon kautta. Ei ole minulla termit sekaisin.
Sana vedessä riittää, ei veden määrä ole ratkaiseva. Kun Jumalakin on voinut luoda Sanallaan.Nyt sinä taas OLETAT!!!
Etkö luota Jeesuksen sanoihin: "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"???
Vauvahan ei tarvitse vanhurskauttamista, eli Jumalalle kelpaamista,
koska hän on jo Jumalan oma ja Jumalan sylissä.
Lapset ovat Jumalan lahja!!! Etkö millään ymmärrä, että ei Jumalan
lahjaa tarvitse enää vanhurskauttaa!!! Vanhurskauttaako Jumalaitsensä?
Mikä hinku teillä on riistää vauvat Jumalan sylistä tekemällä heistä syntisiä?
Jeesus itse sanoo näistä Jumalan omista:
"Eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni sylistä, joka on
taivaassa."
Sinun ajatteluasi vaivaa järjen käytön puute:
" Sinun ajattelussasi on minusta se ongelma että silloin pitäsi tietää milloin ihminen alkaa tehdä tekosyntejä, jos hän ei vastasyntyneenä tee."
MITEN VASTASYNTYNYT TEKEE SYNTIÄ????????
Onko rinnan imeminen syntiä. Onko ulostaminen syntiä? Onko
itkeminen syntiä???
Ajattelisit hieman,mitä kirjoitat. Tuollainen sokea olettaminen, joka toki perustuu
noiden vanhojen kirkko-isien harha-oppeihin, ei anna sinusta oikein
uskottavaa kuvaa.
Etkö ole kuullut, että ihmisellä on OMATUNTO, joka syyttää tai tuomitsee, kun ihminen alkaa tekemään syntiä. Tuo omatunto herää kun lapsi
kasvaa ja tulee ymmärtävään ikään.
Jes 7:
7:15 Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän; 2 - 4+19
11+11 kirjoitti:
Näin se melkein tuntuu kyllä ihan olevankin, että luterilaiset, vl:ät ja weha ottavat kasteen seurakuntaan ja luterilaisuuteen liittämiseksi, mutta Kristusta vastaan. Ei uskalleta antaa itseään kastettavaksi Kristukselle, koska silloin Kristus ja Hänen käskynsä ja oppinsa olisivat ensisijaisia elämässä ja seurakunta oppineen tukisi perässä. Tällainen muuttaisi esim. vl:ien koko uskonopin pohjalta luodun "byrokraattisen rakennelman". Kristus saa olla kyllä sopivasti siinä sivussa ja tärkeänäkin, mutta ei HERRANA.Sopii hyvin srk:n oppiin;
#Kristus saa olla kyllä sopivasti siinä sivussa ja tärkeänäkin, mutta ei HERRANA. #
Kun ei voi kokonaan Kristusta sivuttaakaan koska väärennös olisi liian läpinäkyvää toimitaan juuri noin. - etsivä-xx
Kuuliaisuus kirjoitti:
"Jumalan yhteydessä eläminen, mitä se tarkoittaa muuta kuin uskomista"
Lapsi ei tarvitse pelastuakseen kastetta. Jeesus puhuu ainoastaan "lapsenkaltaisuudesta"
Matt. 18:3-4
"..ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi.."
"..joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi.."
Lapsella on luonnostaan halu kuunnella äitiään ja sen kaltainen kuuliaisuus luetaan vanhurskaudeksi, kuten Mooseksen kohdalla.
1 Moos 15:6 "Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."
Nostan ajatuksen, pitääkö Abraham kastaa, vai luotammeko, että Abraham oli vanhurskas ilman kastetta?
Lapsella on sama uskon vanhurskaus, kasteesta riippumatta.
(TC)Vanhoillislestadiolaisen opin mukaan kastamaton vauva ei pelastuu uskon kautta, kuten kaikki muutkin. Kaste on Jumalan lahja ihmiselle, ei ihminen tee mitään sen ansaitakseen, mutta sen omistaa uskolla.
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Kun kaste pelastaa, koska sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.
Kristuksen kaste on ristinkuolema.
Mark. 10:38
Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" [Mark. 14:36 | Luuk. 12:50]
Room. 5:15
Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. [Jes. 53:11; 2.
Room. 6:3
Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisen opin mukaan kastamaton vauva ei pelastuu uskon kautta, kuten kaikki muutkin. Kaste on Jumalan lahja ihmiselle, ei ihminen tee mitään sen ansaitakseen, mutta sen omistaa uskolla.
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Kun kaste pelastaa, koska sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.
Kristuksen kaste on ristinkuolema.
Mark. 10:38
Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" [Mark. 14:36 | Luuk. 12:50]
Room. 5:15
Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. [Jes. 53:11; 2.
Room. 6:3
Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.Äsh
Kirjoitin taas väärin siis
Vanhoillislestadiolaisen uskon mukaan lapsi palastuu uskon kautta kuten kaikki muutkin. Piti sanomani että ev lut kirkon tavanomainen opetus eroaa tästä. Sen mukaan kastamaton ihminen joutuu kadotukseen. - etsivä-xx
raamattutunti kirjoitti:
Nyt sinä taas OLETAT!!!
Etkö luota Jeesuksen sanoihin: "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"???
Vauvahan ei tarvitse vanhurskauttamista, eli Jumalalle kelpaamista,
koska hän on jo Jumalan oma ja Jumalan sylissä.
Lapset ovat Jumalan lahja!!! Etkö millään ymmärrä, että ei Jumalan
lahjaa tarvitse enää vanhurskauttaa!!! Vanhurskauttaako Jumalaitsensä?
Mikä hinku teillä on riistää vauvat Jumalan sylistä tekemällä heistä syntisiä?
Jeesus itse sanoo näistä Jumalan omista:
"Eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni sylistä, joka on
taivaassa."
Sinun ajatteluasi vaivaa järjen käytön puute:
" Sinun ajattelussasi on minusta se ongelma että silloin pitäsi tietää milloin ihminen alkaa tehdä tekosyntejä, jos hän ei vastasyntyneenä tee."
MITEN VASTASYNTYNYT TEKEE SYNTIÄ????????
Onko rinnan imeminen syntiä. Onko ulostaminen syntiä? Onko
itkeminen syntiä???
Ajattelisit hieman,mitä kirjoitat. Tuollainen sokea olettaminen, joka toki perustuu
noiden vanhojen kirkko-isien harha-oppeihin, ei anna sinusta oikein
uskottavaa kuvaa.
Etkö ole kuullut, että ihmisellä on OMATUNTO, joka syyttää tai tuomitsee, kun ihminen alkaa tekemään syntiä. Tuo omatunto herää kun lapsi
kasvaa ja tulee ymmärtävään ikään.
Jes 7:
7:15 Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän; 2Vittaa Jesajaan. Jesajan aikana kuitnkin lapset ymprileikattiin 8 päiviän ikäisenä.
Ap. t. 7:8
Jumala teki Abrahamin kanssa liiton, jonka merkkinä on ympärileikkaus. Abrahamille syntyi Iisak, ja Abraham ympärileikkasi hänet kahdeksantena päivänä, samoin Iisak Jaakobin ja Jaakob kansamme kaksitoista kantaisää. [1. Moos. 17:10, 1. Moos. 21:4, 1. Moos. 25:21-26, 1. Moos. 35:23-26]
Viittaamasi jaei ei niin aikoian tarkoittanut että liitto solmittaisiin vasta silloin. - raamattutunti
etsivä-xx kirjoitti:
Vittaa Jesajaan. Jesajan aikana kuitnkin lapset ymprileikattiin 8 päiviän ikäisenä.
Ap. t. 7:8
Jumala teki Abrahamin kanssa liiton, jonka merkkinä on ympärileikkaus. Abrahamille syntyi Iisak, ja Abraham ympärileikkasi hänet kahdeksantena päivänä, samoin Iisak Jaakobin ja Jaakob kansamme kaksitoista kantaisää. [1. Moos. 17:10, 1. Moos. 21:4, 1. Moos. 25:21-26, 1. Moos. 35:23-26]
Viittaamasi jaei ei niin aikoian tarkoittanut että liitto solmittaisiin vasta silloin.Etsivälle!
Kirjoitat:
"Vittaa Jesajaan. Jesajan aikana kuitnkin lapset ymprileikattiin 8 päiviän ikäisenä."
Etkö tiedä, että ympärileikkaus ei pelastanut poikavauvaa. Se oli vain
ulkoinen Liiton merkki siitä, että kuului valittuun kansaan. Tuo "kuuluminen"
ei vielä pelastanut tai poistanut syntejä!!!
Siihen tarvittiin eläinuhreja, joten tuo Jesajan luku kertoo sen, että
ihminen oppii määrätyssä iässä erottamaan pahan ja hyvän!!
Tuota ikää Raamattu ei kerro, mutta se tapahtuu ilmeisesti lapsilla eri
aikaan. 1. Moos
20 Sitten Nooa rakensi alttarin Herralle, otti kaikkia uhrikelpoisia karjaeläimiä ja uhrikelpoisia lintuja ja uhrasi ne polttouhrina alttarilla. 21 Ja kun Herra tunsi uhrisavun tuoksun, hän sanoi mieles- sään: "Minä en enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden, vaikka ihmisen ajatukset ja teot ovat pahat NUORUUDESTA saakka, enää en hävitä kaikkea elävää, niin kuin tein."
Vauvoista ei tuossakaan puhuta mitään! - etsivä-xx
raamattutunti kirjoitti:
Etsivälle!
Kirjoitat:
"Vittaa Jesajaan. Jesajan aikana kuitnkin lapset ymprileikattiin 8 päiviän ikäisenä."
Etkö tiedä, että ympärileikkaus ei pelastanut poikavauvaa. Se oli vain
ulkoinen Liiton merkki siitä, että kuului valittuun kansaan. Tuo "kuuluminen"
ei vielä pelastanut tai poistanut syntejä!!!
Siihen tarvittiin eläinuhreja, joten tuo Jesajan luku kertoo sen, että
ihminen oppii määrätyssä iässä erottamaan pahan ja hyvän!!
Tuota ikää Raamattu ei kerro, mutta se tapahtuu ilmeisesti lapsilla eri
aikaan. 1. Moos
20 Sitten Nooa rakensi alttarin Herralle, otti kaikkia uhrikelpoisia karjaeläimiä ja uhrikelpoisia lintuja ja uhrasi ne polttouhrina alttarilla. 21 Ja kun Herra tunsi uhrisavun tuoksun, hän sanoi mieles- sään: "Minä en enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden, vaikka ihmisen ajatukset ja teot ovat pahat NUORUUDESTA saakka, enää en hävitä kaikkea elävää, niin kuin tein."
Vauvoista ei tuossakaan puhuta mitään!Mikään uhrisavu tai uhri ei ole poistanut syntejä. Muutoin Jeesu olis kuollut turhaan ristillä. Vanhan liiton pyhiä ei pelastanut uhraaminen vaan usko.
Hepr. 9:26
Muutoinhan Kristuksen olisi pitänyt kärsiä kuolema monet kerrat maailman luomisesta lähtien. Hän on kuitenkin tullut tähän maailmaan vain kerran, nyt aikojen lopulla, hävittääkseen synnin uhrillaan. [Gal. 4:4]
Hepr. 10:1
Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää. Vaikka lain määräämät uhrit toistetaan vuodesta vuoteen, laki ei ikinä pysty tekemään pysyvästi täydellisiksi niitä, jotka astuvat Jumalan eteen. [Hepr. 7:19, Hepr. 8:5, Hepr. 9:9]
Hepr. 10:3
Mutta uhrit päinvastoin muistuttavat synneistä joka vuosi. [3. Moos. 16:21]
Hepr. 10:10
Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa. [Hepr. 9:12,28]
Hepr. 10:11
Jokainen pappi seisoo joka päivä toimittamassa jumalanpalvelusta ja uhraa kerran toisensa jälkeen samat uhrit, jotka eivät milloinkaan voi poistaa syntejä. [2. Moos. 29:38]
Hepr. 10:14
sillä hän on jo yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. [Hepr. 9:26]
Hepr. 10:26
Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. [Hepr. 6:4-6 ]
Room. 4:13
Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi. [1. Moos. 15:5,6; Room. 9:8; Gal. 3:18]
Tässä kaunis rukous jonka Jeesus itse rukoili. Tässäkin on selvää että vain silloin kun ihmisellä on Kristus itsessään Pyhän Hengen kautta hän elää yhteydessä Jumalaan. (Ei ole poikkeusta vauvojen suhteen.)
Joh. 17
15 En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta. [1. Kor. 5:10; 1. Joh. 5:19]
16 He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.
17 Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus. [1. Piet. 1:22]
18 Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. [Joh. 20:21]
19 Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä. [1. Kor. 1:30; Ef. 5:26; Hepr. 10:10]
20 "Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun.
21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.
24 "Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista. [Joh. 12:26, Joh. 14:3]
25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen, ja nämä, jotka ovat tässä, ovat tulleet tietämään, että sinä olet lähettänyt minut.
26 Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä." - raamattutunti
etsivä-xx kirjoitti:
Mikään uhrisavu tai uhri ei ole poistanut syntejä. Muutoin Jeesu olis kuollut turhaan ristillä. Vanhan liiton pyhiä ei pelastanut uhraaminen vaan usko.
Hepr. 9:26
Muutoinhan Kristuksen olisi pitänyt kärsiä kuolema monet kerrat maailman luomisesta lähtien. Hän on kuitenkin tullut tähän maailmaan vain kerran, nyt aikojen lopulla, hävittääkseen synnin uhrillaan. [Gal. 4:4]
Hepr. 10:1
Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää. Vaikka lain määräämät uhrit toistetaan vuodesta vuoteen, laki ei ikinä pysty tekemään pysyvästi täydellisiksi niitä, jotka astuvat Jumalan eteen. [Hepr. 7:19, Hepr. 8:5, Hepr. 9:9]
Hepr. 10:3
Mutta uhrit päinvastoin muistuttavat synneistä joka vuosi. [3. Moos. 16:21]
Hepr. 10:10
Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa. [Hepr. 9:12,28]
Hepr. 10:11
Jokainen pappi seisoo joka päivä toimittamassa jumalanpalvelusta ja uhraa kerran toisensa jälkeen samat uhrit, jotka eivät milloinkaan voi poistaa syntejä. [2. Moos. 29:38]
Hepr. 10:14
sillä hän on jo yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. [Hepr. 9:26]
Hepr. 10:26
Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. [Hepr. 6:4-6 ]
Room. 4:13
Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi. [1. Moos. 15:5,6; Room. 9:8; Gal. 3:18]
Tässä kaunis rukous jonka Jeesus itse rukoili. Tässäkin on selvää että vain silloin kun ihmisellä on Kristus itsessään Pyhän Hengen kautta hän elää yhteydessä Jumalaan. (Ei ole poikkeusta vauvojen suhteen.)
Joh. 17
15 En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta. [1. Kor. 5:10; 1. Joh. 5:19]
16 He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.
17 Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus. [1. Piet. 1:22]
18 Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. [Joh. 20:21]
19 Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä. [1. Kor. 1:30; Ef. 5:26; Hepr. 10:10]
20 "Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun.
21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.
24 "Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista. [Joh. 12:26, Joh. 14:3]
25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen, ja nämä, jotka ovat tässä, ovat tulleet tietämään, että sinä olet lähettänyt minut.
26 Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä."Hienoa, että "etsiväkin" jo ymmärtä, että mikään ulkoinen seremonia EI POISTA SYNTEJÄ,, ei Vanhassa-liitossa eikä Uudessa-liitossa.
Siis kastekaan ei poista kenenkään syntejä eikä tee hänestä vanhurskasta,
vaan ainoastaan usko Herraan Jeesukseen:
"Aabrahamkin vanhurskautettiin USKON KAUTTA"!!!! Room 9:8
Mutta jotenkin sinua vaivaa sokeus, kun luulet, että Uudessa-liitossa
kaste poistaisi syntejä tai vanhurskauttaisi ihmisen!!!
Vauvathan ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen sovintokuoleman ansiosta,
eikä edes kirkko voi opillaan riistää heitä Jumalan kädestä!
He ovat jo vanhurskaita eli Jumalalle kelpaavia ilman mitään vesitoimitusta.
Heille riittää pelkkä siunaus, kuten Jeesus opetti! - etsivä-xx
raamattutunti kirjoitti:
Hienoa, että "etsiväkin" jo ymmärtä, että mikään ulkoinen seremonia EI POISTA SYNTEJÄ,, ei Vanhassa-liitossa eikä Uudessa-liitossa.
Siis kastekaan ei poista kenenkään syntejä eikä tee hänestä vanhurskasta,
vaan ainoastaan usko Herraan Jeesukseen:
"Aabrahamkin vanhurskautettiin USKON KAUTTA"!!!! Room 9:8
Mutta jotenkin sinua vaivaa sokeus, kun luulet, että Uudessa-liitossa
kaste poistaisi syntejä tai vanhurskauttaisi ihmisen!!!
Vauvathan ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen sovintokuoleman ansiosta,
eikä edes kirkko voi opillaan riistää heitä Jumalan kädestä!
He ovat jo vanhurskaita eli Jumalalle kelpaavia ilman mitään vesitoimitusta.
Heille riittää pelkkä siunaus, kuten Jeesus opetti!"Siis kastekaan ei poista kenenkään syntejä eikä tee hänestä vanhurskasta,
vaan ainoastaan usko Herraan Jeesukseen"
Kasteen merkitys jää sinun teksteissäsi siis kokonaan piiloon. Kaste ei ole näkyvä uskovaiseksi ihmiseksi tunnustautuminen. Kaste on Jumalan teko.
Kaste ilman uskoa ei pelasta.
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. [Joh. 3:18,36; Ap. t. 16:31; Room. 1:16; 1. Piet. 3:21]
Mutta Kristuksen oma kaste, hän viittaa ristinkuolemaan sitoo meidät kasteessa samaan kasteeseen ja ylösnousemukseen. Kaste ei ole "vesitoimitus"
Luterilainen opetus on, että sekä ehtoollinen että kaste on aina tosi. Ihminen joka ei usko ei vain omista sitä. Epäuskoinenkin syö ehtoollisella Kristuksen ruummiin ja veren, tuomiokseen.
1. Kor. 11:25
Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]
1. Kor. 11:26
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
1. Kor. 11:
27
Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
Kristuksen kaste, josta olemme osallisia, on siis jälleen kerran toistettuna:
Gal. 3:27
Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. [Room. 13:14 ]
Kirjoitat "Mutta jotenkin sinua vaivaa sokeus, kun luulet, että Uudessa-liitossa
kaste poistaisi syntejä tai vanhurskauttaisi ihmisen!!!" En ole sinulle kirjoittanut mitää tällaista. Kun lukee yllä olevat Raamatun lauseet, jotka siis todetaan useaan kertaan ja eri kohdissa Raamattua, kaste perustuu Kristuksen ristin kuolemaan ja siihen saamme osallisuuden.
Kaste ja syntien anteeksiantamus kuuluvat yhteen, koska kasteen perusta on ristinkuolema. Niin kuin me luterilaiset sanomme uskontunnustuksessakin:
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.
Kertoisitko nyt vastavuoroisesti, mikä sinusta Raamattutunti on kasteen merkitys? Minä en kastekäsitystäni ole muuttamassa mutt keskustellahan aina voi itse kunkin esittämistä perusteista. - raamattutunti
etsivä-xx kirjoitti:
"Siis kastekaan ei poista kenenkään syntejä eikä tee hänestä vanhurskasta,
vaan ainoastaan usko Herraan Jeesukseen"
Kasteen merkitys jää sinun teksteissäsi siis kokonaan piiloon. Kaste ei ole näkyvä uskovaiseksi ihmiseksi tunnustautuminen. Kaste on Jumalan teko.
Kaste ilman uskoa ei pelasta.
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. [Joh. 3:18,36; Ap. t. 16:31; Room. 1:16; 1. Piet. 3:21]
Mutta Kristuksen oma kaste, hän viittaa ristinkuolemaan sitoo meidät kasteessa samaan kasteeseen ja ylösnousemukseen. Kaste ei ole "vesitoimitus"
Luterilainen opetus on, että sekä ehtoollinen että kaste on aina tosi. Ihminen joka ei usko ei vain omista sitä. Epäuskoinenkin syö ehtoollisella Kristuksen ruummiin ja veren, tuomiokseen.
1. Kor. 11:25
Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]
1. Kor. 11:26
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
1. Kor. 11:
27
Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
Kristuksen kaste, josta olemme osallisia, on siis jälleen kerran toistettuna:
Gal. 3:27
Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. [Room. 13:14 ]
Kirjoitat "Mutta jotenkin sinua vaivaa sokeus, kun luulet, että Uudessa-liitossa
kaste poistaisi syntejä tai vanhurskauttaisi ihmisen!!!" En ole sinulle kirjoittanut mitää tällaista. Kun lukee yllä olevat Raamatun lauseet, jotka siis todetaan useaan kertaan ja eri kohdissa Raamattua, kaste perustuu Kristuksen ristin kuolemaan ja siihen saamme osallisuuden.
Kaste ja syntien anteeksiantamus kuuluvat yhteen, koska kasteen perusta on ristinkuolema. Niin kuin me luterilaiset sanomme uskontunnustuksessakin:
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.
Kertoisitko nyt vastavuoroisesti, mikä sinusta Raamattutunti on kasteen merkitys? Minä en kastekäsitystäni ole muuttamassa mutt keskustellahan aina voi itse kunkin esittämistä perusteista.Sinä kierrät tuota samaa kehää, ja yrität epätoivoisesti löytää tukea opillesi (ev. lut kirkon opille), että kasteessa vauva saa syntinsä anteeksi ja
Pyhän Hengen!
"Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,"
Tosin opissanne on melkoinen ristisriita, kun eräät väittävät, että vauvalla
on Pyhä Henki jo kohdussa, koska hän muka uskoo, ja Luther taas opettaa,
että Pyhä Henki tulee vasta kasteessa.
Kumpikin oppi on vastion Jumalan sanaa. Jumala vuodattaa Pyhän Hengen niille,
jotka sitä Häneltä anovat, eikä minkään seremonian avulla,
Raamattu ei tunne vauvojen uskoa!!
Teillä on erikoinen tapa laittaa omia olettamuksianne Jeesuksen toiminnan
matkimiseksi ja kehitellä hienoja sanamuotoja, joilla hämätään
Raamattua tuntematonta:
"Mutta Kristuksen oma kaste, hän viittaa ristinkuolemaan sitoo meidät kasteessa samaan kasteeseen ja ylösnousemukseen".
Eihän pakollinen vauvakaste ole sama kaste, kuin millä Jeesus kastettiin!!!
Päinvastoin. Jeesushan sanoi kerran, että "joka tahtoo minun perässäni kulkea."
eikä, joka kannetaan vastoin tahtoaan kasteelle!!!
"Hän antoi teille esimerkin, että seuraisitte Hänen jäliänsä."
Kaikki pakolliset toimitukset kuuluivat Vanhaan liittoon. Näin on vauva-
kasteenkin laita.
Kysyt kasteen merkityksestä:
Kasteella on monta eri vertauskuvallista merkitystä, mutta missään
Raamattu ei opeta, että pelkkä kaste pelastaisi ihmisen.
Eihän Nooan perhekuntaakaan pelastanut vesi!!! Vaikka UT mainitsee
sen vertaukuvallisen merkityksen, nin vesi HUKUTTI NE, jotka eivät uskoneet Nooan saarnaa JA MENNEET ITSE PELASTUKSEN ARKKIIN!!!
Koko kehäpäätelmältäsi putoaa pohja pois yksinkertaisesti senh johdosta , että Raamattu ei missää puhu vauvakasteesta, eikä siitä
ETTÄ VAUVOILLA OLISI USKO!!!
Sinä siteeraat noita kohtia, jotka puhuvat kasteesta, mutta kaikki nuo UT:n
kohdat on kirjoitettu uskoville, JOTKA OLI KASTETTU aikuisena, uskoontulonsa jälkeen!
Eiväthän opetuslapset lähteet telemään kastamalla ihmisisä opetuslapsiksi, vaan he lähtivät "ja saarnasivat kaikkialla" Mark 16:20.
Sen jälkeen kastettiin VAIN NE, jotka uskoivat, Ap 2:41.
Lapsetkin kastettiin VAIN, JOS HE USKOIVAT, Ap 18:8
Näinhän ev. lut kirkkokin tekee lähetysmailla.
Miksi Suomessa toimitaan toisin?
Eräs kasteen esikuva on hautaaminen ja se toteutuu vain upostus-
kasteen kautta.
Kun Raamattu sanoo:
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu," niin sehän tarkoittaa samaa kuin jos
sanottaisiin: Joka uskoo ja käy ehtoolisella, pelastuu!
Koko UT:n selvä ilmoitus on että pelastukseen RIITTÄÄ PELKKÄ USKO!!!
"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"!!!
Ryöväri pelastui pelkstään uskonsa avulla.
Teille se ei riitä, vaan yritääte täydentää Jeesuksen sovintotyötä ihmis-
teoilla; vanhempien ja papin teoilla!
Tokihan kaste vahvistaa uskoa, samoin kuin ehtoollinen, mutta ne eivät
ole välttämättömiä ihmisen pelastumiseksi. - etsivä-xx
raamattutunti kirjoitti:
Sinä kierrät tuota samaa kehää, ja yrität epätoivoisesti löytää tukea opillesi (ev. lut kirkon opille), että kasteessa vauva saa syntinsä anteeksi ja
Pyhän Hengen!
"Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,"
Tosin opissanne on melkoinen ristisriita, kun eräät väittävät, että vauvalla
on Pyhä Henki jo kohdussa, koska hän muka uskoo, ja Luther taas opettaa,
että Pyhä Henki tulee vasta kasteessa.
Kumpikin oppi on vastion Jumalan sanaa. Jumala vuodattaa Pyhän Hengen niille,
jotka sitä Häneltä anovat, eikä minkään seremonian avulla,
Raamattu ei tunne vauvojen uskoa!!
Teillä on erikoinen tapa laittaa omia olettamuksianne Jeesuksen toiminnan
matkimiseksi ja kehitellä hienoja sanamuotoja, joilla hämätään
Raamattua tuntematonta:
"Mutta Kristuksen oma kaste, hän viittaa ristinkuolemaan sitoo meidät kasteessa samaan kasteeseen ja ylösnousemukseen".
Eihän pakollinen vauvakaste ole sama kaste, kuin millä Jeesus kastettiin!!!
Päinvastoin. Jeesushan sanoi kerran, että "joka tahtoo minun perässäni kulkea."
eikä, joka kannetaan vastoin tahtoaan kasteelle!!!
"Hän antoi teille esimerkin, että seuraisitte Hänen jäliänsä."
Kaikki pakolliset toimitukset kuuluivat Vanhaan liittoon. Näin on vauva-
kasteenkin laita.
Kysyt kasteen merkityksestä:
Kasteella on monta eri vertauskuvallista merkitystä, mutta missään
Raamattu ei opeta, että pelkkä kaste pelastaisi ihmisen.
Eihän Nooan perhekuntaakaan pelastanut vesi!!! Vaikka UT mainitsee
sen vertaukuvallisen merkityksen, nin vesi HUKUTTI NE, jotka eivät uskoneet Nooan saarnaa JA MENNEET ITSE PELASTUKSEN ARKKIIN!!!
Koko kehäpäätelmältäsi putoaa pohja pois yksinkertaisesti senh johdosta , että Raamattu ei missää puhu vauvakasteesta, eikä siitä
ETTÄ VAUVOILLA OLISI USKO!!!
Sinä siteeraat noita kohtia, jotka puhuvat kasteesta, mutta kaikki nuo UT:n
kohdat on kirjoitettu uskoville, JOTKA OLI KASTETTU aikuisena, uskoontulonsa jälkeen!
Eiväthän opetuslapset lähteet telemään kastamalla ihmisisä opetuslapsiksi, vaan he lähtivät "ja saarnasivat kaikkialla" Mark 16:20.
Sen jälkeen kastettiin VAIN NE, jotka uskoivat, Ap 2:41.
Lapsetkin kastettiin VAIN, JOS HE USKOIVAT, Ap 18:8
Näinhän ev. lut kirkkokin tekee lähetysmailla.
Miksi Suomessa toimitaan toisin?
Eräs kasteen esikuva on hautaaminen ja se toteutuu vain upostus-
kasteen kautta.
Kun Raamattu sanoo:
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu," niin sehän tarkoittaa samaa kuin jos
sanottaisiin: Joka uskoo ja käy ehtoolisella, pelastuu!
Koko UT:n selvä ilmoitus on että pelastukseen RIITTÄÄ PELKKÄ USKO!!!
"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"!!!
Ryöväri pelastui pelkstään uskonsa avulla.
Teille se ei riitä, vaan yritääte täydentää Jeesuksen sovintotyötä ihmis-
teoilla; vanhempien ja papin teoilla!
Tokihan kaste vahvistaa uskoa, samoin kuin ehtoollinen, mutta ne eivät
ole välttämättömiä ihmisen pelastumiseksi.Ensinnäkin en ole sanonut missään, että pelkkä kaste pelastaa. Usko pelastaa. Olen sanonut, että kastamattomana kuollut vauvakaan ei joudu kadotukseen. Enkä usko että, kasteessa saa uskon, jos sitä ei ole ollut ennestään. Se onkin yksi syy miksi en ole tavanomaisen eli yleisimmän luterilaisen kasteopetuksen kannalla itse.
Mutta sitten puhut aivan käsittämättömiä. Kaste perustuu Kristuksn kasteeseen, jonka Raamatun mukaan on hänen ristinkuolemansa. En nyt enää sitä tähän kopioi, kun se on edellä. Näin sanotaa useamman evankelistan tekstissä ja Paavalin ja Pietarin opetuksessa. Siltä on kaste hukassa, joka ei ymmärrä sillä olevan perusta Kristuksen sovitustyössä. En tosin ole sitäkään meiltä, että kasteen puuttuminen kadottaisi uskovaisen kuten ristin ryövärin. Kaste on silti osallisuutta Kristuksen ylösnousemukseen. Jumalan teko ja liitto Jumalan puolelta. Mutta sitä ei voi omistaa ilman uskoa. Tästä olen sanonut sinulle jo kohta kymmenkunta kertaa, miksi se on sinulle niin ylikäytön paikka käsittää, että on pakanallista uskoa, että pelkkä kaste ilman uskoa pelastaisi. Kirjoitat "Teille se ei riitä, vaan yritääte täydentää Jeesuksen sovintotyötä ihmis-teoilla; vanhempien ja papin teoilla!" Varsin outo käsitys kasteesta joka on Jumalan työ eikä ihmisen. Mutta tulihan se nyt selväksi. Kun pidät kastetta ihmistekona niin silloinhan on ihan sama milloin käyt kasteella tai käytkö ollenkaan. Se on vain seremonia. Ulkoinen uskon tunnustaminen läsnä oleville ihmisille.
Ilman Kristuksen kastetta, jolla hän sanoi tulevansa kastetuksi, so. ristinkuolemaa, ei olisi syntein anteeksiantamusta, ei vaikka kuinka siihen haluaisi uskoa. Usko ilman Kristuksen sovitustyötä, todellista siis, ei olisi vaikutukseltaan mitään. Sillä lailla kaste lliittyy syntien antaeeksi antamiseen.
- digitalis.
Kamalaa jos joutuisi samaan taivaaseen, noin erimielisen porukan kanssa kuin uskovaiset ovat, huh....
- 2+10
Entäpä jos he jatkavatkin kinaamista siellä kuumemmalla puolella ??..??
- Tonttu nopsa
2+10 kirjoitti:
Entäpä jos he jatkavatkin kinaamista siellä kuumemmalla puolella ??..??
Tonttu hitahaiselle!
Saitko oikean vastauksen kysymyksiisi? - Tonttu hitahainen
Tonttu nopsa kirjoitti:
Tonttu hitahaiselle!
Saitko oikean vastauksen kysymyksiisi?Kyselin siis, että eikö kaikkien nimet olekaan olleet (siis syntymä hetkellä) elämän kirjassa. Siis eikö kaikki olekaan uskomassa kun syntyvät. (Itsellä on sellainen käsitys, koska ei ole teko syntejä), mutta ihmetytti nuo Raamatunkohdat
lm. 13:8
Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. [Luuk. 10:20 ]
ja myöhemmin toinen kohta;
Siis toisaalla sanotaan että kaikki syntyvät siionissa, mutta nuo kohdat siis alunperin ihmetytti.
Ilmeisesti olen todella hitahainen kun monet sinänsä pitkätikin vastaukset ymmärtääkseni ajautuivat ihan muualla. Yritin kysyä, mitä nuo tarkkaan ottaen tarkoittaa. Siis en saanut vastausta (tai ymmärtänyt) sitä noista,
Onko Tonttu nopsalla selkeä sanan säilä ? Miten ymmärrät nuo kohdat - selkeästi sanottuna ? (Ymmärtääkö vain tonttu tonttua ?-heh heh) - Tonttu hitahai..:lle
Kyselin siis, että eikö kaikkien nimet olekaan olleet (siis syntymä hetkellä) elämän kirjassa. Siis eikö kaikki olekaan uskomassa kun syntyvät. (Itsellä on sellainen käsitys, koska ei ole teko syntejä), mutta ihmetytti nuo Raamatunkohdat
lm. 13:8
ja myöhemmin toinen kohta;
Siis toisaalla sanotaan että kaikki syntyvät siionissa, mutta nuo kohdat siis alunperin ihmetytti.
Ilmeisesti olen todella hitahainen kun monet sinänsä pitkätikin vastaukset ymmärtääkseni ajautuivat ihan muualla. Yritin kysyä, mitä nuo tarkkaan ottaen tarkoittaa. Siis en saanut vastausta (tai ymmärtänyt) sitä noista,
Onko Tonttu nopsalla selkeä sanan säilä ? Miten ymmärrät nuo kohdat - selkeästi sanottuna ? (Ymmärtääkö vain tonttu tonttua ?-heh heh)Laittamasi psalmin kirjoittaja puhuu "ihmislapsista", jotka "ovat harhateillä äitinsä kohdusta saakka".
Tarkoittaa lihasta syntynyttä, eli lapsi on myös perisynnin alainen, kuten tuossa ylempänä kirjoitin.
Perisynti ei ole kadottava.
Lapsi siis on perisynnin alainen, mutta vanhurskas, koska lapsi on synnitön.
Ihminen on syntyessään elämän kirjassa.......perisynnin alaisena.
Wehan edustamama "perisynti kadottaa"-oppi ei kykene selittämän tätä.
(TC) - Tonttu hitahainen
Tonttu hitahai..:lle kirjoitti:
Laittamasi psalmin kirjoittaja puhuu "ihmislapsista", jotka "ovat harhateillä äitinsä kohdusta saakka".
Tarkoittaa lihasta syntynyttä, eli lapsi on myös perisynnin alainen, kuten tuossa ylempänä kirjoitin.
Perisynti ei ole kadottava.
Lapsi siis on perisynnin alainen, mutta vanhurskas, koska lapsi on synnitön.
Ihminen on syntyessään elämän kirjassa.......perisynnin alaisena.
Wehan edustamama "perisynti kadottaa"-oppi ei kykene selittämän tätä.
(TC)¤(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.¤
Tarkoittaako tuo, että oikeamielisiä on ja he eivät ole eksyksissä.
Sanotaanko kaikkia väärämielisiksi.
En ihan osta selitystäsi. ?
Miten näet ? - Tonttu hitahai..:lle
¤(58:4) Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.¤
Tarkoittaako tuo, että oikeamielisiä on ja he eivät ole eksyksissä.
Sanotaanko kaikkia väärämielisiksi.
En ihan osta selitystäsi. ?
Miten näet ?"Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä."
Tuo kuvaa sitä, että Jumala tietää jo ennen ihmisen syntymää, tuleeko hän pelastumaan.
Myös pelastuvat Jumala on valinnut jo ennen syntymää.
Tuota ei pidä tulkita siten, etteikö ihmisellä olisi valinnanvapaus eläessään, vaan siten, että Jumala tietää edeltäpäin, minkä valinnan kukakin ihminen tulee tekemään.
"Tarkoittaako tuo, että oikeamielisiä on ja he eivät ole eksyksissä."
Kyllä ! Tuo oikeamielisyys merkitsee nuhteettomasti vaeltavaa, eli sellaista, johon Herra mielistyy.
"Sanotaanko kaikkia väärämielisiksi."
Ei sanota.
"En ihan osta selitystäsi.?"
Suurin osa on samaa mieltä kanssasi,, joten voit ohittaa kirjoitukseni aivan vapaasti.
(TC)
- Tonttu nopsa
Odotappas, kunhan Weha kopioi jälleen tuon keksimänsä totuuden, että
lapset syntyvät kaksi-osaisena, vai olikohan se kaksipäisenä?
Tuollaistahan voi tontulta odottaa.
Hänellä tuntuu olevan selitys joka asiaan? - kysyvä vl
Kuka henkilö se oli uudessa testamentissa, jonka kotona pidettiin seurat ja jonka jälkeen koko tuo perhe tuli Jeesukseen uskovaksi ja koko perhekunta kastettiin? Ei siinä mainittu minkä ikäisiä perheen jäsenet olivat!
- Aikoihin eletty!
Vai että vl-seuratkin vielä Raamatussa!
- näin on
"Ilmestyskirjasta (Raamattu 1992) lainatussa kohdassa kuitenkin annetaan ymmärtää, että on suuri joukko ihmisiä, joiden nimi ei ole koskaan ollutkaan elämän kirjassa.
Tulkitsenko oikein, että tuo kohta tarkoittaa sitä, vai onko sillä joku muu merkitys ? Eli onko niin, että kaikki eivät siis synnykkään uskovaisina ?"
KR92 on ositttain raamatunkäännös, osittain tulkintaa(dynaaminen käännösperiaate) ja siitä johtuu epämääräinen KR92:n ilmaisu, josta teet tulkinnan, että osa ihmisistä syntyisi jumalattomina tähän maailmaan.
Lue sama kohta Ilm. 13:8 Bibliasta tai KR 33/38, niin ei tule tulkintaongelmia.
Kaikki ihmiset syntyvät Raamatun ilmoituksen mukaan uskovaisina maailmaan. Tämän on vahvistanut Jumalan Poika puhuessaan opetuslapsilleen lasten uskosta.- Hulda Huoleton
Biblian mukaan Joh Ilm 8 kuuluu näin:
"Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet EI OLE kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."
Ko Raamatun luvun mukaan niiden ihmisten nimet, jotka kumarsivat lohikäärmettä, eivät OLE Karitsan elämän kirjassa kirjoitettuina. Se taas, ettei OLE Karitsan elämän kirjassa kirjoitettuna, kertoo kirjoittajan VALLASTA suhteessa lohikäärmeen valtaan.
Tuossa Biblian käännöksessä nähdään USKON KAUTTA Karitsa tapetuksi, so syntien sovittajaksi, jo ennen Karitsan ristinkuolemaa ! - tarkkuutta !!!
Ninm. "näin on" Olettaa, että vauvoilla olisi usko jo syntyessään!
Noinhan siinä ei lue.
Jeesus ei missään opettanut, että kaikki lapset uskoisivat:
Hän puhui "näistä pienistä"!!!
Siis niistä, jotka olivat kuntelemassa Hänen opetustaan!
- Hulda Huoleton
Biblian mukaan Joh Ilm 8 kuuluu näin:
"Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet EI OLE kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."
Ko Raamatun luvun mukaan niiden ihmisten nimet, jotka kumarsivat lohikäärmettä, eivät OLE Karitsan elämän kirjassa kirjoitettuina. Se taas, ettei OLE Karitsan elämän kirjassa kirjoitettuna, kertoo kirjoittajan VALLASTA suhteessa lohikäärmeen valtaan.
Tuossa Biblian käännöksessä nähdään USKON KAUTTA Karitsa tapetuksi, so syntien sovittajaksi, jo ennen Karfitsan risrinkuolemaa ! - Obelix7.
Huomiosi vaikutti ensin mielenkiintoiselta, mutta kyllä se näyttää olevan käännöskukkanen.
Biblia ei jätä mitään epäselväksi.
Myö King James käännös näyttää tukevan vahvasti Biblian kirjoitusta.
"8 And all that dwell upon the earth shall worship him, whose names are not written in the book of life of the Lamb slain from the foundation of the world."
Myös Saksan käännös. Alussa perustettu on teurastettu karitsa. Eikä alussa Perustettu elämänkirja.
Siis Biblian mukaan
8 Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on.
Eli lasten nimet ovat elämänkirjassa ja he eivät kumarra petoa.- Tonttu hitahainen
Hei Obelix. Kiitos vastauksestasi.
King James;
8 And all that dwell upon the earth shall worship him, whose names are not written in the book of life of the Lamb slain from the foundation of the world.
Tuo viittaa samaan kuin 1992 ja 1933/38 käännös.
Biblia 1776 kääntää ajatuksen eri tavalla.
Entäpä sitten psalmin kohta;
3 Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.
3 The wicked are estranged from the womb: they go astray as soon as they be born, speaking lies. [as soon...: Heb. from the belly]
Siis pahat on vieroitettu äidinsä kohdusta saakka, he kulkevat eksyksissä heti synnyttyään, puhuen valheita ..
Ei oikein ole kuvausta uskovaisesta syntyvästä lapsesta tuo.
Onkohan tässä joku symbolisempi kuvaus jostakin toisesta asiasta ? - Sivusta kommentti
¤¤8 Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on.¤¤
Liekö tuo käännöskukkanen koska sitä ei muualla ole. Karitsaa ei tapettu vielä maailman alussa vaikka Karitsan lunastustyö luvattiinkin silloin kun Isä ja Poika sopivat asiasta.
Luther 1545;
8 Und alle, die auf Erden wohnen, beten es an, deren Namen nicht geschrieben sind in dem lebendigen Buch des Lammes, das erwürget ist von Anfang der Welt.
King James;
8 And all that dwell upon the earth shall worship him, whose names are not written in the book of life of the Lamb slain from the foundation of the world.
World ENglish Bible;
8 All who dwell on the earth will worship him, everyone whose name has not been written from the foundation of the world in the book of life of the Lamb who has been killed. - Obelix7.
Hei Obelix. Kiitos vastauksestasi.
King James;
Tuo viittaa samaan kuin 1992 ja 1933/38 käännös.
Biblia 1776 kääntää ajatuksen eri tavalla.
Entäpä sitten psalmin kohta;
3 Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta.
3 The wicked are estranged from the womb: they go astray as soon as they be born, speaking lies. [as soon...: Heb. from the belly]
Siis pahat on vieroitettu äidinsä kohdusta saakka, he kulkevat eksyksissä heti synnyttyään, puhuen valheita ..
Ei oikein ole kuvausta uskovaisesta syntyvästä lapsesta tuo.
Onkohan tässä joku symbolisempi kuvaus jostakin toisesta asiasta ?hmm. Joo kyllä siis psalmi 58.
Nähtävästi onnistuit löytämään raamatusta kohdan jota ei saa tulkita sanasta sanaan, koska se menisi ristiin muiden kohtien kanssa.
Raamattu äärimäisen selkeästi osoittaa, että lapsi on aina Jumalan lapsi ja Jeesuksen sovintotyön alainen. Siis puhtaan ja oikean uskon esikuva kaikille ymmärtäväisille ihmisille.
Psalmissa 58. mennään ajassa hieman eteenpäin. Jumala valitsee pelastuvat ihmiset. Siis on ollut jo tiedossa alussa, kuka ihminen jättää käyttämättä pelastuksensa. Psalmi siis kuvaa vääjäämätöntä suuntaa kohti Jumalatonta elämää. Ennen syntymää siis tiedetään, ettei nimi ole elämänkirjassa. Ja koska Psalmissa on sana "Jumalaton" kohdistuu syytös aikuisiin ihmisiin eikä lapsiin.
Tämä kohta muistuttaa ihmistä valitsemaan hyvän ja siunauksen, eikä pahaa ja kirousta. - Tonttu hitahainen
Obelix7. kirjoitti:
hmm. Joo kyllä siis psalmi 58.
Nähtävästi onnistuit löytämään raamatusta kohdan jota ei saa tulkita sanasta sanaan, koska se menisi ristiin muiden kohtien kanssa.
Raamattu äärimäisen selkeästi osoittaa, että lapsi on aina Jumalan lapsi ja Jeesuksen sovintotyön alainen. Siis puhtaan ja oikean uskon esikuva kaikille ymmärtäväisille ihmisille.
Psalmissa 58. mennään ajassa hieman eteenpäin. Jumala valitsee pelastuvat ihmiset. Siis on ollut jo tiedossa alussa, kuka ihminen jättää käyttämättä pelastuksensa. Psalmi siis kuvaa vääjäämätöntä suuntaa kohti Jumalatonta elämää. Ennen syntymää siis tiedetään, ettei nimi ole elämänkirjassa. Ja koska Psalmissa on sana "Jumalaton" kohdistuu syytös aikuisiin ihmisiin eikä lapsiin.
Tämä kohta muistuttaa ihmistä valitsemaan hyvän ja siunauksen, eikä pahaa ja kirousta.Kiitokset Obelix7 kirjoituksestasi.
Tässä kohtaa pitänee tehdä Luthein ohjeen mukaan, että nostaa vain (ymmärtämättömänä) hattua ja mennä eteenpäin.
Edelleen olen silti sitä mieltä, että syntynyt lapsi ei ole kadotuksen lapsi.
- Hulda Huoleton
Psalmin 58 jaetta 4 "JUMALATTOMAT ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, VALHETTELIJAT ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta."
Raamattu selittää ed ajatusta Jes 48:8 jakeella näin :"Sillä et sinä KUULLUT , etkä sinä TIETÄNYT, ja sinun korvas ei ollut siihen aikaan avattu; sillä MINÄ kyllä TIESIN sinun peräti sen KATSOVAN YLÖN, joka olet nimitetty rikkojaksi sinun äitis kohdusta.
Jumala nimeää VALHEELLISESSA vanhurskaudessa pitäytyvät ihmiset rikkojiksi siksi, että nämä Jumalan tahdon hylkäävät. siitäkin huolimatta, että ovat KUULLEET Jumalan tahdon.
Jes luvussa 48 "Herra valittaa Juudalaisten ULKOKULLAISUUTTA, EPÄUSKOA ja UPPINISKAISUUTTA." Näille Jumala ilmoittaa, että on ENNALTA TIENNYT heidän ulkokullaisuutensa, epäuskoisuutensa ja uppiniskaisuutensa. Jumala ei siis ole ENNALTA MÄÄRÄNNYT ko luvun tarkoittamia ihmisiä ulkokullaisiksi, uppiniskaisiksi tai epäuskoisiksi, muutoinhan Jumala ei olisi tahtoaan heille ilmoittanut.
Se, miten Jumala ilmoittaa KAIKILLE ihmisille pyhän tahtonsa, tarkoittaa samalla, että hän lahjoittaa kaikille ihmisille sellaisen avun (= uskon ), joka Jumalan tahdon kuulee. Tätä Jumalan lahjoittamaa USKOA VASTAAN Jumala TIETÄÄ joidenkin seisovan jo aivan kohdusta asti.
Jes 48: 5 mukaan "Minä olen sen ILMOITTANUT ENNEN, ja olen sinun ANTANUT KUULLA, ennen kuin se tulikaan, ettes sanoisi: epäjumalani sen tekee, ja kuvani ja epäjumalani on sen käskenyt." Eli. Jumala TUNTEE ENNALTA ne, jotka loppuun asti uskovat ja ne, jotka hamaan kuolemaan asti Jumalaa vastaan seisovat. JUMALAA ei siten voi oikeannäköiselläkään valheuskolla vetää "höplästä".- Tonttu hitahainen
Kirjoitit Hulda Huoleton;
#Tätä Jumalan lahjoittamaa USKOA VASTAAN Jumala TIETÄÄ joidenkin seisovan jo aivan kohdusta asti.#
Siis ei syntyessäänkään ollut uskovainen - niinkö tarkoitat ?
- Hulda Huoleton
Lause oli Huldan huolimaton huitaisu. He. Tarkoitin kaiketi, että Jumalan jo kohdussa joillekin lahjoittama usko ei näille kelvannut, vaan seisoivat he sitä vastaan ( koko ikänsä ). Tämän siis Jumala tiesi ja tunsi heistä jo heidän sikiämisestä lähtien.
Kaikkiaankin. En ole näkemyksessäni kovinkaan varma muun kuin Jumalan todellisesta osuudesta elävän uskon synnyttämiseen. - anon
Ap. t. 16:33 :
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
Tässä ei tosiaan sanota, minkä ikäisiä perhekunnan jäsenet olivat. Vaan kun perheen pää tuli uskoon, hän halusi heti, että koko perhe kastetaan. Ajattelisin, että lapsikasteen idea on tässä. Uskovat perheen vanhemmat haluavat, että heidän koko perheensä kastetaan ja pelastuu.- Miettivä vl
Mielenkiintoinen on kastekesksutelu;
- uskomatonta ei pidäkään kastaa
- kaste ilman uskoa on merkityksetön
- Jeesuksen mukaan lapset uskovat ja uskovat pitääkin liittää
kasteen kautta Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja Kristuksen
seurakuntaan
- Jeesuksen esimerkki oli aikuiskasteesta vaikka hänellä olikin usko ja Pyhä
Henki kaiken aikaa. Kasteessa Hän sai Pyhän Hengen voimalatauksen ennen julistamistyötään.
- Ananias sanoo Saulukselle sen jälkeen kun hän on laskenut kätensä Sauluksen päälle ja Saulus sai fyysisen näkökykynsä;
Ap. t. 22:16
Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]
Eli Ananias pyytää rukoilemaan/huutamaan avuksi Herransa nimeä ja kastattamaan jotta Sauluksen synnit pestäisiin pois. Eikö hänellä ollutkaan synnit pois vaikka oli saanut evankeliumin Jeesukselta Kristukselta ja Ananias oli laskenut kätensä Sauluksen päälle ja hän sai fyysisen näkönsä, mutta Ananias kehottaa senkin jälkeen vielä Saulustta menemään kasteelle, jotta synnite pestäisiin pois ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131484Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2571435- 1071125
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1211081- 76746
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168701- 139653
- 52572
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala370568Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515