Nesteen lämpötila

hiiva

Laitetaan nyt vielä sitten tänne leivonnaisten puolelle kun tuolla yleisellä ruokapalstalla ei tullut vastauksia. Eli:

Hiivan voi ilmeisesti pakastaa. Mites sitten kun jäinen hiivanpala pitäisi liottaa veteen? Itse kun en ainakaan ikinä jaksa odottaa kunnes sulaa, vaan otan suoraan pakkasesta. Pitäisikö nesteen olla 37 astetta ennen vain jälkeen hiivan liottamisen? Jäinen hiiva kun viilentää vettä aika paljon. Tähän asti olen lämmittänyt nesteen vähän lämpimämmäksi, jolloin hiivan liuettua neste on suunnilleen kädenlämpöistä. Miten on olenko tehnyt ihan väärin eli olisiko pitänyt vaan lämmittää kädenlämpöiseksi vaikka hiiva on jäässä ja viilentää veden alle kädenlämmön. Olen ollut siinä uskossa että hiiva ei tällöin nostata kunnolla kun neste ei enää ole kädenlämpöistä. Tietääkö joku?

13

1955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinikka

      Kyllä sä varmaan oot oikein tehnyt, jos taikina kuitenkin nousee. Itse otan jäisen hiivan pakasteesta edellisenä iltana, jos aion seuraavana aamuna leipoa. Hiiva täytyy kyllä laittaa suoraan taikina-astiaan, sillä se on aika löllö kun sulaa.

      • piia

        sulatan hiivan ensin.


      • hiiva
        piia kirjoitti:

        sulatan hiivan ensin.

        Laiska ja huonomuistinen kun olen, en valitettavasti jaksa/muista ottaa yleensä sulamaan ennen. Luin vain jostain, että jos neste on liian lämmintä, ei taikina nouse ollenkaan. En toki tiedä miten sitten käyttäytyy jos on liian lämmintä vain vähän aikaa, kun kuitenkin siitä sitten viilenee hiivan sulaessa. Noussut on taikina ainakin tähän mennessä kuitenkin, mutta joskus vain huolettaa jos tulee laitettua liian kuumana neste.


      • sisko
        hiiva kirjoitti:

        Laiska ja huonomuistinen kun olen, en valitettavasti jaksa/muista ottaa yleensä sulamaan ennen. Luin vain jostain, että jos neste on liian lämmintä, ei taikina nouse ollenkaan. En toki tiedä miten sitten käyttäytyy jos on liian lämmintä vain vähän aikaa, kun kuitenkin siitä sitten viilenee hiivan sulaessa. Noussut on taikina ainakin tähän mennessä kuitenkin, mutta joskus vain huolettaa jos tulee laitettua liian kuumana neste.

        Hiiva toimii kylmässäkin nesteessä, tosin aikaa kuluu enemmän. Liian lämmin neste "polttaa" hiivan ja se ei toimi. No, sen huomaa sitten kun aikansa odottelee nousemista


      • piia
        hiiva kirjoitti:

        Laiska ja huonomuistinen kun olen, en valitettavasti jaksa/muista ottaa yleensä sulamaan ennen. Luin vain jostain, että jos neste on liian lämmintä, ei taikina nouse ollenkaan. En toki tiedä miten sitten käyttäytyy jos on liian lämmintä vain vähän aikaa, kun kuitenkin siitä sitten viilenee hiivan sulaessa. Noussut on taikina ainakin tähän mennessä kuitenkin, mutta joskus vain huolettaa jos tulee laitettua liian kuumana neste.

        en ole uskaltanut tuota vielä kokeilla, olen tosiaan aina sulattanut hiivan ensiksi,olen joskus sulattanut hiivan mikrossakin, sulatus asteella, mutta siinäkin täytyy olla koko ajan tarkkana ettei ole mikrossa liian kauan..HAUSKAA JUHANNUSTA ja onnistuneita leivonnaisia, sitähän me kaikki naispuoliset toivomme...


    • titta.o

      Pakastimessa olleen hiivan laitan yleensä sulamaan pienempään,lämpöiseen, vesitilkkaan ja lisään sen sulamisen jälkeen norm. lämpöiseen nesteeseen.

      Hiiva säilyy hyvin, ja erittäin pitkään, myös jääkaapissa esim. pienessä, pyöreässä, Curverin ilmatiivissä rasiassa.

      • napo

        minäkin uskon,kun kerta ostan useamman hiivapalan kerralla ja suljen ne muoviastiaan ja hyvin säilyy.Mutta miksi pakastaa käytä silloin kuivahiivaa vai onko sinulla ongelmia sen kanssa.


    • leipuri hiiva
    • M

      se hiivapala on kokonaisena pakastaa? Sen voi paloittaa vaikka neljään osaa ennen pakastusta. Ehtii silloin sulaa nopeammin kaltaisellasi kärsimättömällä leipurilla.. Lihamittari on hyvä väline lämpötilan mittaamisessa. Myös kuivahiiva on ratkaisu, jos ei ehdi odottaa hiivan sulamista.

      • käytä

        kuivahiivaa ei tarvitse pakastella ja ajaa saman asian sekä toimii vielä vaikka viimeinen käyttöpäivä määrä jälkeen ,kokemusta jo 15 vuoden aikana


    • mukava? yllätys

      Huomasin tuossa eilen , että olis kannattanut laittaa se hiiva johonkin astiaan sulamaan (jääkaapissa). Minulla se oli vain muovikelmuun käärittynä ja nyt sitä hiivavelliä on jääkaapissa ihan kiitettävästi:)

      • kärpäsestä härkänen

        Eilen tein lanttukukon kuoren pakastehiivaan, taassiinsa. Ihan näppituntumalta lämmintä vettä sekaan, sinne se sulaa. Ei vaadi isoja toimenpiteeitä yhen hiivanikareen sulatus.


    • hassut

      Itselleen kun leipoo pieniä satseja (opiskelijan pakastelokeroa ei viitsi täyttää pelkillä sämpylöillä), niin puolikas hiiva riittää usein. SIKSI menee usein toinen puolikas hiivaa pakastimeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6059
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      519
      3709
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3550
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2754
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 283
      2182
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe