Eli haluaisin oppia heittämään perää kunnolla :) en siis kuvittelekkaan tekeväni tätä liikenteessä,mutta olisi hienoa oppia vetämään luisua.Olen kylän jokkisautoradalla harjoitellut mutta eihän siitä mitään tule kun ei tietoa mistä edes aloittaa :D eli olisiko täällä kokemusta?Miten autoa kuuluisi ohjata,miten kaasua ja jarruja tulisi käyttää?
toivottavasti täältä löytyisi vinkkejä kuinka päästä alkuun
Kuinka vetää luisua?
56
18479
Vastaukset
- sladi
Mikä auto? etu- vai takaveto?
- lubricant
Hanki kitkarenkaat ja kyllä lähtee perä tai keula hallitsemattomaan luisuun jo märällä asfaltilla.
- dsda
takaveto auto olis?
- 22+2
Odota ensin että ensin saat ajokortin, sitten ajelet parikymmentä vuotta myös talvisin, ja silloin huomaat ettet ollenkaan halua (auton)perän luistelevan
- Anonyymi
Niiiiiiskddkkekdn
- Anonyymi
22+2 kirjoitti:
Odota ensin että ensin saat ajokortin, sitten ajelet parikymmentä vuotta myös talvisin, ja silloin huomaat ettet ollenkaan halua (auton)perän luistelevan
Eli et osaa hallita autoasi? Tosi surullista kuullla.
Kun on opetellut leikkimään autolla kunnolla, niin tulet huomaamaan, että miten se auto käyttäytyy sitten tositilanteissa ja osaat hallita autoasi hyvin.
Kyllä suosittelisin jokaisen opettelemaan miten oma auto käyttäytyy, oli kyseessä sitten taka,etu tai neliveto.
- 34+w0ävxFölbk
Pikkumaista porukkaa, kun ei viitsitä neuvoa kaveria eräässä autoilun tärkeimmistä (perus-) taidoista.
Sivuluistossa on kyse siitä, että auton takapyörien pito on menetetty, ja takapyörät luistavat alustaa vasten ns. liikekitkan varassa. Samaan aikaan etupyörät vielä rullaavat normaalisti alustaa vasten ja niiden sekä alustan välillä vaikuttaa (lähes) lepokitka. Koska liikekitka on merkittävästi pienempi kuin lepokitka, samanaikaisesti autoon vaikuttava sivuttaiskiihtyvyys (syntyy, kun ohjataan kurvissa etupyörillä suuntaan tai toiseen) saa aikaan tilanteen, jossa perä ns. "pyrkii sivulle".
Autokoulun ohjeiden mukaan luisto korjataan siten, että palautetaan takapyörien pito takaisin lepokitkan alueelle. Tai ainakin pyritään palauttamaan. Käytännön toimina tässä suositellaan kytkimen painamista pohjaan ja ohjausta etupyörillä perän luiston suuntaan.
"Luisua ajettaessa" luiston saa alkuun, kun kurvissa tai kaarteessa kaasuttaa niin voimakkaasti, että takapyörät alkavat "sutia". Luistoa hallitaan ohjaamalla luiston suuntaan ja annostelemalla kaasua siinä määrin sopivasti, että luiston äityessä liialliseksi kaasua löysätään ja luiston pyrkiessä loppumaan kaasua lisätään.
Hallittu ja onnistunut "luisun ajaminen" edellyttää tarkkaa hallintaa sekä ohjauksen että kaasun kanssa.- 8+5
" Sivuluistossa on kyse siitä, että auton takapyörien pito on menetetty"
Ei tuollaiseen tilanteeseen joudu, jos ajaa kunnolla.
Mitä tarkoitat kytkin pohjaan, mikä se kytkin on? - 32wrasrgsaegres
8+5 kirjoitti:
" Sivuluistossa on kyse siitä, että auton takapyörien pito on menetetty"
Ei tuollaiseen tilanteeseen joudu, jos ajaa kunnolla.
Mitä tarkoitat kytkin pohjaan, mikä se kytkin on?Jokainen autoilija joutuu jossakin vaiheessa uraansa sivuluistoon, vaikka ajaisi kuinka kunnolla tahansa. Ainoastaan siinä tapauksessa ei joudu, jos ei uskalla ajaa ollenkaan. Monet ovat päätyneet siihenkin ratkaisuun.
"Mitä tarkoitat kytkin pohjaan, mikä se kytkin on? "
Tämä kertookin kaiken tietämyksestäsi autoilun suhteen. Samalla se selittää väitteesi sivuluistojen olemattomuudesta. - 3+7
32wrasrgsaegres kirjoitti:
Jokainen autoilija joutuu jossakin vaiheessa uraansa sivuluistoon, vaikka ajaisi kuinka kunnolla tahansa. Ainoastaan siinä tapauksessa ei joudu, jos ei uskalla ajaa ollenkaan. Monet ovat päätyneet siihenkin ratkaisuun.
"Mitä tarkoitat kytkin pohjaan, mikä se kytkin on? "
Tämä kertookin kaiken tietämyksestäsi autoilun suhteen. Samalla se selittää väitteesi sivuluistojen olemattomuudesta.Olen kyllä kuullut kytkimestä, mutta ei sellaista autossani ole, ei siinä kyllä ole mitään kepakkoa käsijarrunakaan.
Enkä ole 40 vuoteen joutunut sivuluisuun, pari tuhatta kilometriä kuukaudessa, myös pimeässä talvella. - 049wefp09sipdouf
3+7 kirjoitti:
Olen kyllä kuullut kytkimestä, mutta ei sellaista autossani ole, ei siinä kyllä ole mitään kepakkoa käsijarrunakaan.
Enkä ole 40 vuoteen joutunut sivuluisuun, pari tuhatta kilometriä kuukaudessa, myös pimeässä talvella.Jahah, vai niin.
- bmw 320d 09
nonni,nyt tuli oikein teoreettinen selitys mutta mites se auttaa käytännössä.
Ei sattuis olemaan ihan kaavoina ja käyrinä mitenkä tämä tapahtuu esim.40km/h huippu vauhdissa.
Helpoiten pääset hommaan käsiksi jos olet jossain missä voit kokeilla turvallisesti.Auto paikallaan ja vaikka lievästi kääntynyt vasemalle.Sitten vaan kierroksia ainakin 2500 ja lähet nostaa vejättäen(eli hitaasti) kytkintä ylös.Tietty pitää olla lunta tai mieluiten jäätä että lähtee perä irti.
Kokeilemalla selviää parhaiten.Pääpointti on ikierrokset ja poikkittaisasento jolloin pito pettää. - bm320d 09
3+7 kirjoitti:
Olen kyllä kuullut kytkimestä, mutta ei sellaista autossani ole, ei siinä kyllä ole mitään kepakkoa käsijarrunakaan.
Enkä ole 40 vuoteen joutunut sivuluisuun, pari tuhatta kilometriä kuukaudessa, myös pimeässä talvella."Olen kyllä kuullut kytkimestä, mutta ei sellaista autossani ole, ei siinä kyllä ole mitään kepakkoa käsijarrunakaan.
Enkä ole 40 vuoteen joutunut sivuluisuun, pari tuhatta kilometriä kuukaudessa, myös pimeässä talvella. "
Okeiii,enpä lähtisi kyytisi kun tunnet auton liikkeet noin "hyvin". - 34+w0ävxFölbk
bmw 320d 09 kirjoitti:
nonni,nyt tuli oikein teoreettinen selitys mutta mites se auttaa käytännössä.
Ei sattuis olemaan ihan kaavoina ja käyrinä mitenkä tämä tapahtuu esim.40km/h huippu vauhdissa.
Helpoiten pääset hommaan käsiksi jos olet jossain missä voit kokeilla turvallisesti.Auto paikallaan ja vaikka lievästi kääntynyt vasemalle.Sitten vaan kierroksia ainakin 2500 ja lähet nostaa vejättäen(eli hitaasti) kytkintä ylös.Tietty pitää olla lunta tai mieluiten jäätä että lähtee perä irti.
Kokeilemalla selviää parhaiten.Pääpointti on ikierrokset ja poikkittaisasento jolloin pito pettää.Mikä osuus selityksestäni eniten loukkasi sinua?
Kuinka paljon kiukkuisemmaksi vielä tulisit, jos esittäisin ne kaavat ja käyrät?
Onnistuuko luisuttelu sinun mielestäsi ollenkaan silloin, jos auto onkin kääntynyt oikealle? Tai vielä pahempaa, runsaasti oikealle? - bmw 320d 09
34+w0ävxFölbk kirjoitti:
Mikä osuus selityksestäni eniten loukkasi sinua?
Kuinka paljon kiukkuisemmaksi vielä tulisit, jos esittäisin ne kaavat ja käyrät?
Onnistuuko luisuttelu sinun mielestäsi ollenkaan silloin, jos auto onkin kääntynyt oikealle? Tai vielä pahempaa, runsaasti oikealle?"Mikä osuus selityksestäni eniten loukkasi sinua?
Kuinka paljon kiukkuisemmaksi vielä tulisit, jos esittäisin ne kaavat ja käyrät?
Onnistuuko luisuttelu sinun mielestäsi ollenkaan silloin, jos auto onkin kääntynyt oikealle? Tai vielä pahempaa, runsaasti oikealle?"
no,jotenkin huvittavaa et toinen kysyy mitenkä se tapahtuu käytännössä niin sinä kaivat nörttit rillit sekä fläppi taulun ja alat selittämään teoreettisesti.Mitenkä se auttaa itse asiaa,kerro sinä.
Ja vastauksena että ei onnistu luisuttelu oikealle lainkaan... ;) - Annas nyt jo olla
34+w0ävxFölbk kirjoitti:
Mikä osuus selityksestäni eniten loukkasi sinua?
Kuinka paljon kiukkuisemmaksi vielä tulisit, jos esittäisin ne kaavat ja käyrät?
Onnistuuko luisuttelu sinun mielestäsi ollenkaan silloin, jos auto onkin kääntynyt oikealle? Tai vielä pahempaa, runsaasti oikealle?Selityksesi osoitti Googlauksesi epäonnistumisen ja käsityksesi asiasta juurikin vain Wiki-juttujen väärinymmärrykseksi.
Ei liikkuvan auton kumipyörän ja alustan välillä ole lepokitkaa, eikä mitään pidon menetystä, on vain luiston ja pidon muutos, jonka sivuttaissuuntaan vaikuttaa myös pituussuuntainen osa.
Luistoa sivulle saadaan siis vetoa tai jarrutusta lisäämällä, vastaheitolla, ja yliohjaavilla-takaosalle pelkästään kaartamalla riittävällä nopeudella ym.ym.
Kaikki teoriat ja kaavojen kuvittelut on hanurista, käytös yli-tai aliohjautuvassa tilassa on niin monesta tekijästä kiinni (renkaat, alusta, auton itseohjautuvuus, painopiste ...) että vain kokemus opettaa, ja sekin vain yksittäisiin tapauksiin.
Joka kolli luistattelee mielin määrin vaunua kuin vaunua jäällä alle 100 vauhdissa, mutta maailman parhaatkaan kuskit eivät voi mitään riittävän kovassa vauhdissa tapahtuvissa virheissä, aikaa kun ei enää ole pyöritellä rattia huolimattomasti yhdellä kädellä.
Ne vanhat ajat sorateiltä vanhoilla ristikudosrenkailla ilman vaaraa vastaantulijoista ja iloista loikotusta kahva edellä on nykyään renkaan polttoa marketin parkkipaikalla jollain vanhoilla takavetoisilla, joista puuttuu ajonvakaudet ja luistonestot sun muut nykyhärpäkkeet, joiden kanssa ei voi, eikä tarvitse opetella luistonhallintaa. - 40+2p9esodjfvxlxk
Annas nyt jo olla kirjoitti:
Selityksesi osoitti Googlauksesi epäonnistumisen ja käsityksesi asiasta juurikin vain Wiki-juttujen väärinymmärrykseksi.
Ei liikkuvan auton kumipyörän ja alustan välillä ole lepokitkaa, eikä mitään pidon menetystä, on vain luiston ja pidon muutos, jonka sivuttaissuuntaan vaikuttaa myös pituussuuntainen osa.
Luistoa sivulle saadaan siis vetoa tai jarrutusta lisäämällä, vastaheitolla, ja yliohjaavilla-takaosalle pelkästään kaartamalla riittävällä nopeudella ym.ym.
Kaikki teoriat ja kaavojen kuvittelut on hanurista, käytös yli-tai aliohjautuvassa tilassa on niin monesta tekijästä kiinni (renkaat, alusta, auton itseohjautuvuus, painopiste ...) että vain kokemus opettaa, ja sekin vain yksittäisiin tapauksiin.
Joka kolli luistattelee mielin määrin vaunua kuin vaunua jäällä alle 100 vauhdissa, mutta maailman parhaatkaan kuskit eivät voi mitään riittävän kovassa vauhdissa tapahtuvissa virheissä, aikaa kun ei enää ole pyöritellä rattia huolimattomasti yhdellä kädellä.
Ne vanhat ajat sorateiltä vanhoilla ristikudosrenkailla ilman vaaraa vastaantulijoista ja iloista loikotusta kahva edellä on nykyään renkaan polttoa marketin parkkipaikalla jollain vanhoilla takavetoisilla, joista puuttuu ajonvakaudet ja luistonestot sun muut nykyhärpäkkeet, joiden kanssa ei voi, eikä tarvitse opetella luistonhallintaa.Tekisi sinullekin oikein hyvää tutustua tarkemmin niihin Wiki-juttuihin. Tutustuminen onnistuu mainiosti esim. täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka
"Ei liikkuvan auton kumipyörän ja alustan välillä ole lepokitkaa, eikä mitään pidon menetystä, on vain luiston ja pidon muutos"
Niinkö? Ihanko totta? Entä oletko ajatellut, että mikähän fysiikan ilmiö mahtaakaan olla sen luiston ja pidon muutoksen taustalla? Ettei vaan sattuisi olemaan juuri lepo- ja liikekitkan välinen ero?
On siitä opettajat aikoinaan kansalaiskoulunkin fysiikan tunneilla kertoneet, eri asia on sitten se, onko sitä maltettu muulta touhuilulta kuunnella. Mutta turha sitä on täällä muille kirjoittelijoille kiukuttelemalla kostaa. - Voi hyvä lapsi
40+2p9esodjfvxlxk kirjoitti:
Tekisi sinullekin oikein hyvää tutustua tarkemmin niihin Wiki-juttuihin. Tutustuminen onnistuu mainiosti esim. täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka
"Ei liikkuvan auton kumipyörän ja alustan välillä ole lepokitkaa, eikä mitään pidon menetystä, on vain luiston ja pidon muutos"
Niinkö? Ihanko totta? Entä oletko ajatellut, että mikähän fysiikan ilmiö mahtaakaan olla sen luiston ja pidon muutoksen taustalla? Ettei vaan sattuisi olemaan juuri lepo- ja liikekitkan välinen ero?
On siitä opettajat aikoinaan kansalaiskoulunkin fysiikan tunneilla kertoneet, eri asia on sitten se, onko sitä maltettu muulta touhuilulta kuunnella. Mutta turha sitä on täällä muille kirjoittelijoille kiukuttelemalla kostaa.Miksi viitsit vielä inttää.
Sun peruskoulu-kitkakäsitys ei pidä paikkaansa elastiselle renkaan pinnalle, jolla perinteisen kitkakäsityksen mukaan savutetaan 1 suurempia kertoimia.
Ja usko vain, tai opiskele lisää, teoriaa koskevia artikkeleja löytyy runsaasti, niin toteat virheellisen käsityksesi renkaan lepokitkasta (paikallaan olrva auto), joka on aivan eti asia kuin liikkuvan renkaan ja tienpinnan välinen pito (kitka). - kahva edellä
32wrasrgsaegres kirjoitti:
Jokainen autoilija joutuu jossakin vaiheessa uraansa sivuluistoon, vaikka ajaisi kuinka kunnolla tahansa. Ainoastaan siinä tapauksessa ei joudu, jos ei uskalla ajaa ollenkaan. Monet ovat päätyneet siihenkin ratkaisuun.
"Mitä tarkoitat kytkin pohjaan, mikä se kytkin on? "
Tämä kertookin kaiken tietämyksestäsi autoilun suhteen. Samalla se selittää väitteesi sivuluistojen olemattomuudesta.Liikenteessä sivuluistoon joutuvat lähinnä vain koheltajat, jotka ovat vaaraksi muulle liikenteelle. Ei se sivuluistokaan aina niin hallittu ole, kuin nämä koheltajat kuvittelevat.
Puolentoista miljoonan kilometrin aikana en ole sivuluistossa tiellä ajanut. Radalla sitten sitäkin enempi. - bmw 320d 09
Annas nyt jo olla kirjoitti:
Selityksesi osoitti Googlauksesi epäonnistumisen ja käsityksesi asiasta juurikin vain Wiki-juttujen väärinymmärrykseksi.
Ei liikkuvan auton kumipyörän ja alustan välillä ole lepokitkaa, eikä mitään pidon menetystä, on vain luiston ja pidon muutos, jonka sivuttaissuuntaan vaikuttaa myös pituussuuntainen osa.
Luistoa sivulle saadaan siis vetoa tai jarrutusta lisäämällä, vastaheitolla, ja yliohjaavilla-takaosalle pelkästään kaartamalla riittävällä nopeudella ym.ym.
Kaikki teoriat ja kaavojen kuvittelut on hanurista, käytös yli-tai aliohjautuvassa tilassa on niin monesta tekijästä kiinni (renkaat, alusta, auton itseohjautuvuus, painopiste ...) että vain kokemus opettaa, ja sekin vain yksittäisiin tapauksiin.
Joka kolli luistattelee mielin määrin vaunua kuin vaunua jäällä alle 100 vauhdissa, mutta maailman parhaatkaan kuskit eivät voi mitään riittävän kovassa vauhdissa tapahtuvissa virheissä, aikaa kun ei enää ole pyöritellä rattia huolimattomasti yhdellä kädellä.
Ne vanhat ajat sorateiltä vanhoilla ristikudosrenkailla ilman vaaraa vastaantulijoista ja iloista loikotusta kahva edellä on nykyään renkaan polttoa marketin parkkipaikalla jollain vanhoilla takavetoisilla, joista puuttuu ajonvakaudet ja luistonestot sun muut nykyhärpäkkeet, joiden kanssa ei voi, eikä tarvitse opetella luistonhallintaa."....joista puuttuu ajonvakaudet ja luistonestot sun muut nykyhärpäkkeet, joiden kanssa ei voi, eikä tarvitse opetella luistonhallintaa. "
Väärin,vaikka nykyautoissa on estoa jos jonkunlaista niin a) ei ne aina kerkeä reagoida b) jos on sopivasti kaasua,ei reagoi silloinkaan.Juuri tänään ajoin muutamasta kunnolla hiotuneesta mutkasta jossa lähti perä irti kunnolla ja nykyhärpäkkeet tuli jälkijunassa mukaan.Joten,pitää hallita edes vähäsen
eikä saa pelätä sitä.Itse tietenkin hallitsen enemmänkin,ihan turvallisuus syistä ja koska se on kivaaa. - bemariko,ei ikinä
bmw 320d 09 kirjoitti:
nonni,nyt tuli oikein teoreettinen selitys mutta mites se auttaa käytännössä.
Ei sattuis olemaan ihan kaavoina ja käyrinä mitenkä tämä tapahtuu esim.40km/h huippu vauhdissa.
Helpoiten pääset hommaan käsiksi jos olet jossain missä voit kokeilla turvallisesti.Auto paikallaan ja vaikka lievästi kääntynyt vasemalle.Sitten vaan kierroksia ainakin 2500 ja lähet nostaa vejättäen(eli hitaasti) kytkintä ylös.Tietty pitää olla lunta tai mieluiten jäätä että lähtee perä irti.
Kokeilemalla selviää parhaiten.Pääpointti on ikierrokset ja poikkittaisasento jolloin pito pettää.Oli se nyt sentään parempi selitys kuin tuo omasi, josta ei ota selvää itse erkkikään.
- jbkhöäkj ÄL *ÅIåju
bmw 320d 09 kirjoitti:
"....joista puuttuu ajonvakaudet ja luistonestot sun muut nykyhärpäkkeet, joiden kanssa ei voi, eikä tarvitse opetella luistonhallintaa. "
Väärin,vaikka nykyautoissa on estoa jos jonkunlaista niin a) ei ne aina kerkeä reagoida b) jos on sopivasti kaasua,ei reagoi silloinkaan.Juuri tänään ajoin muutamasta kunnolla hiotuneesta mutkasta jossa lähti perä irti kunnolla ja nykyhärpäkkeet tuli jälkijunassa mukaan.Joten,pitää hallita edes vähäsen
eikä saa pelätä sitä.Itse tietenkin hallitsen enemmänkin,ihan turvallisuus syistä ja koska se on kivaaa."Joten,pitää hallita edes vähäsen
eikä saa pelätä sitä.Itse tietenkin hallitsen enemmänkin,ihan turvallisuus syistä ja koska se on kivaaa."
Voi kiesus. Sinunlaisesi, omaan kuolemattomuuteensa ja omiin "ajotaitoihinsa" sokeasti uskovat liikenteessä leikkijät kun saataisiin teiden päältä pois. - +w03eifspåokipdo
Voi hyvä lapsi kirjoitti:
Miksi viitsit vielä inttää.
Sun peruskoulu-kitkakäsitys ei pidä paikkaansa elastiselle renkaan pinnalle, jolla perinteisen kitkakäsityksen mukaan savutetaan 1 suurempia kertoimia.
Ja usko vain, tai opiskele lisää, teoriaa koskevia artikkeleja löytyy runsaasti, niin toteat virheellisen käsityksesi renkaan lepokitkasta (paikallaan olrva auto), joka on aivan eti asia kuin liikkuvan renkaan ja tienpinnan välinen pito (kitka).En minä mitään intä.
Totean vain, että pohjimmiltaan siinä luiston ja pidon menetyksen (muutoksen) taustalla on lepo- ja liikekitkan välinen ero.
Luisto alkaa, kun renkaan pito "murretaan" liikekitkan puolelle joko lisäämällä kaasua eli revittämällä tai jollakin mulla keinolla (esim. käsijarru, moottorijarrutus, sopivat ohjausliikkeet, yhden tai useamman em. yhdistelmä).
Pito menetetään ja luistotilanteeseen joudutaan usein myös ilman erillistä "provosointia", pelkästään liian suuren tilannenopeuden ja sivuttaiskiihtyvyyden seurauksena.
Saivartele toki sinä termeinesi ja keekoile teorioinesi niin paljon kuin huvittaa, mutta em. tasoinen tietämys riittää minulle käytännön autoilutilanteissa. Mutta pelkän haukkumisen ja tyhjänpäiväisen räksytyksen asemesta voisit piakkoin sinäkin ruveta esittämään tosiasioita ja oikeata asiallista tietoa. - No katso tästä
+w03eifspåokipdo kirjoitti:
En minä mitään intä.
Totean vain, että pohjimmiltaan siinä luiston ja pidon menetyksen (muutoksen) taustalla on lepo- ja liikekitkan välinen ero.
Luisto alkaa, kun renkaan pito "murretaan" liikekitkan puolelle joko lisäämällä kaasua eli revittämällä tai jollakin mulla keinolla (esim. käsijarru, moottorijarrutus, sopivat ohjausliikkeet, yhden tai useamman em. yhdistelmä).
Pito menetetään ja luistotilanteeseen joudutaan usein myös ilman erillistä "provosointia", pelkästään liian suuren tilannenopeuden ja sivuttaiskiihtyvyyden seurauksena.
Saivartele toki sinä termeinesi ja keekoile teorioinesi niin paljon kuin huvittaa, mutta em. tasoinen tietämys riittää minulle käytännön autoilutilanteissa. Mutta pelkän haukkumisen ja tyhjänpäiväisen räksytyksen asemesta voisit piakkoin sinäkin ruveta esittämään tosiasioita ja oikeata asiallista tietoa.http://media.wiley.com/product_data/excerpt/19/04713546/0471354619.pdf
Lisää tietoa löytyy vaikka haulla :
Theory of pneumatic tires ym.
Ilmeisesti olet jämähtänyt ajatukseen jostain huomattavasta kitkan muutoksesta ja jostain "lepokitkasta"
Kumipyörä liikkuvassa autosta luistaa aina enemmän tai vähemmän kun siihen vaikuttaa voima, siis aivan normaalissa ajossakin, luiston suuruus riippuu vaikuttavasta voimasta, ei mistään kitkan romahtamisesta.
Esimerkiksi asphalttipinnalla kitkakerroin on yleensä 0.8...0.9 pelkällä sortoalueella ja n.0.75 täydellä luistolla, sorapinnalla 0.6 vs 0.55 nykyisillä vyörenkailla (tiedot em. linkistä)
Vanhoilla kovilla nakeilla saattoi pito olla koko alueella sama, jolloin luiston hallinta oli lapsellisen helppoa.
Kilvanajoon kehitetyt renkaat ovat sitten asia erikseen, mutta niistä tuskin nyt oli kysymys. - 492+w0poevdxk
No katso tästä kirjoitti:
http://media.wiley.com/product_data/excerpt/19/04713546/0471354619.pdf
Lisää tietoa löytyy vaikka haulla :
Theory of pneumatic tires ym.
Ilmeisesti olet jämähtänyt ajatukseen jostain huomattavasta kitkan muutoksesta ja jostain "lepokitkasta"
Kumipyörä liikkuvassa autosta luistaa aina enemmän tai vähemmän kun siihen vaikuttaa voima, siis aivan normaalissa ajossakin, luiston suuruus riippuu vaikuttavasta voimasta, ei mistään kitkan romahtamisesta.
Esimerkiksi asphalttipinnalla kitkakerroin on yleensä 0.8...0.9 pelkällä sortoalueella ja n.0.75 täydellä luistolla, sorapinnalla 0.6 vs 0.55 nykyisillä vyörenkailla (tiedot em. linkistä)
Vanhoilla kovilla nakeilla saattoi pito olla koko alueella sama, jolloin luiston hallinta oli lapsellisen helppoa.
Kilvanajoon kehitetyt renkaat ovat sitten asia erikseen, mutta niistä tuskin nyt oli kysymys.Heh! 88 sivuinen vieraskielinen dokumentti ilmatäytteisen renkaan mekaniikasta...
"Esimerkiksi asphalttipinnalla kitkakerroin on yleensä 0.8...0.9 pelkällä sortoalueella ja n.0.75 täydellä luistolla, sorapinnalla 0.6 vs 0.55 nykyisillä vyörenkailla (tiedot em. linkistä)"
...josta ym. selityksesi mukaan käy ilmi tasan tarkkaan sama tosiseikka kuin minunkin selityksistäni. Olemme siis samaa mieltä siitä, että täydessä luistossa renkaan kitka on merkittävästi pienempi, kuin siinä tilanteessa, että luistoa ei tapahdu tai että luistoa tapahtuu hyvin vähän (normaali vierintä alustaa vasten).
"Ilmeisesti olet jämähtänyt ajatukseen jostain huomattavasta kitkan muutoksesta"
Oletko ikinä ajanut autolla ja joutunut sivuluisuun? Se kitkan muutos ainakin tuntuu silloin todella huomattavalta. Kokeile joskus!
"ja jostain "lepokitkasta""
Epäselväksi jää, mitä oikein tuolla väittämälläsi haluat ajaa takaa, mutta kumman yleisesti lepokitkasta vaan puhutaan. Lepokitkaa näköjään käsitellään melko monentasoisissakin dokumenteissa, joista muutama esimerkki seuraavassa:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:viYN7p78fnsJ:www2.edu.fi/astel/pelit/mekaniikka/vastustavat.pdf lepokitka&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESgGjmROpgbNv6NV2LWyNZDtscqc5qdBiZEqN3T9bVjEUfasklPxUttXFwyAbKOxw0M3vlDsIpIF0uXC9Vw-yNZq0bNHoG9VoE8wM0zK9CXDdm6SS5FFKaoVQcnEi5qVNccI1g3e&sig=AHIEtbTsAEGgfRY0SF_BeyEeLLZQ-8NVHQ (kts. erityisesti sivu 4)
http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/fysiikka/kurssi2/vastustavat/
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/mekaniikka/voima.htm
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=lepokitka&source=web&cd=36&ved=0CEIQFjAFOB4&url=http://physics.oulu.fi/fysiikka/oj/761101P/2007/luennot/PM_07_luku5.pdf&ei=sCQAT7agNozAswbcpNzoBQ&usg=AFQjCNGt0zLWwnNpVweSp1Vh_LwTZSh98g&cad=rja
Muitakin löytyy, mutta tuossa aluksi.
Suomisanakirjakin näyttää tuntevan sanan "lepokitka", katso vaikka itse: http://suomisanakirja.fi/lepokitka
Ja sinun mielestäsi lepokitkaa ei ole olemassa? - +2w043fesopd
bmw 320d 09 kirjoitti:
"....joista puuttuu ajonvakaudet ja luistonestot sun muut nykyhärpäkkeet, joiden kanssa ei voi, eikä tarvitse opetella luistonhallintaa. "
Väärin,vaikka nykyautoissa on estoa jos jonkunlaista niin a) ei ne aina kerkeä reagoida b) jos on sopivasti kaasua,ei reagoi silloinkaan.Juuri tänään ajoin muutamasta kunnolla hiotuneesta mutkasta jossa lähti perä irti kunnolla ja nykyhärpäkkeet tuli jälkijunassa mukaan.Joten,pitää hallita edes vähäsen
eikä saa pelätä sitä.Itse tietenkin hallitsen enemmänkin,ihan turvallisuus syistä ja koska se on kivaaa.Vaikuttaa valavasti siltä, että autosi DTC on epäkunnossa.
Käväisehän valtuutetun BMW-korjaajan luona hoidattamassa homma kuntoon! - Huh huh !
492+w0poevdxk kirjoitti:
Heh! 88 sivuinen vieraskielinen dokumentti ilmatäytteisen renkaan mekaniikasta...
"Esimerkiksi asphalttipinnalla kitkakerroin on yleensä 0.8...0.9 pelkällä sortoalueella ja n.0.75 täydellä luistolla, sorapinnalla 0.6 vs 0.55 nykyisillä vyörenkailla (tiedot em. linkistä)"
...josta ym. selityksesi mukaan käy ilmi tasan tarkkaan sama tosiseikka kuin minunkin selityksistäni. Olemme siis samaa mieltä siitä, että täydessä luistossa renkaan kitka on merkittävästi pienempi, kuin siinä tilanteessa, että luistoa ei tapahdu tai että luistoa tapahtuu hyvin vähän (normaali vierintä alustaa vasten).
"Ilmeisesti olet jämähtänyt ajatukseen jostain huomattavasta kitkan muutoksesta"
Oletko ikinä ajanut autolla ja joutunut sivuluisuun? Se kitkan muutos ainakin tuntuu silloin todella huomattavalta. Kokeile joskus!
"ja jostain "lepokitkasta""
Epäselväksi jää, mitä oikein tuolla väittämälläsi haluat ajaa takaa, mutta kumman yleisesti lepokitkasta vaan puhutaan. Lepokitkaa näköjään käsitellään melko monentasoisissakin dokumenteissa, joista muutama esimerkki seuraavassa:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:viYN7p78fnsJ:www2.edu.fi/astel/pelit/mekaniikka/vastustavat.pdf lepokitka&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESgGjmROpgbNv6NV2LWyNZDtscqc5qdBiZEqN3T9bVjEUfasklPxUttXFwyAbKOxw0M3vlDsIpIF0uXC9Vw-yNZq0bNHoG9VoE8wM0zK9CXDdm6SS5FFKaoVQcnEi5qVNccI1g3e&sig=AHIEtbTsAEGgfRY0SF_BeyEeLLZQ-8NVHQ (kts. erityisesti sivu 4)
http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/fysiikka/kurssi2/vastustavat/
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/mekaniikka/voima.htm
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=lepokitka&source=web&cd=36&ved=0CEIQFjAFOB4&url=http://physics.oulu.fi/fysiikka/oj/761101P/2007/luennot/PM_07_luku5.pdf&ei=sCQAT7agNozAswbcpNzoBQ&usg=AFQjCNGt0zLWwnNpVweSp1Vh_LwTZSh98g&cad=rja
Muitakin löytyy, mutta tuossa aluksi.
Suomisanakirjakin näyttää tuntevan sanan "lepokitka", katso vaikka itse: http://suomisanakirja.fi/lepokitka
Ja sinun mielestäsi lepokitkaa ei ole olemassa?Miksi on noin vaikeaa ymmärtää mikä ero on liikettä vastustavalla voimalla ja sen sallimalla liikkeellä, renkaalla joka on paikallaan ja renkaalla joka pyörii pintaa pitkin ? ?
- 309weorsjfm
Huh huh ! kirjoitti:
Miksi on noin vaikeaa ymmärtää mikä ero on liikettä vastustavalla voimalla ja sen sallimalla liikkeellä, renkaalla joka on paikallaan ja renkaalla joka pyörii pintaa pitkin ? ?
Eihän siinä olekaan mitään vaikeata.
Edelle linkittämäni Nanon ja Saran käytännönläheinen esimerkki valaisee asiaa oikein hienosti.
Mitä kohtaa siitä sinä et ymmärtänyt?
Jätit myös perustelematta näkemyksesi siitä, ettei lepokitkaa ole olemassa. - Olette koheltajia
kahva edellä kirjoitti:
Liikenteessä sivuluistoon joutuvat lähinnä vain koheltajat, jotka ovat vaaraksi muulle liikenteelle. Ei se sivuluistokaan aina niin hallittu ole, kuin nämä koheltajat kuvittelevat.
Puolentoista miljoonan kilometrin aikana en ole sivuluistossa tiellä ajanut. Radalla sitten sitäkin enempi.Luistoon joutuvat koheltajilta pitäisi ottaa kortti pois.
- Mikä vaivaa ?
309weorsjfm kirjoitti:
Eihän siinä olekaan mitään vaikeata.
Edelle linkittämäni Nanon ja Saran käytännönläheinen esimerkki valaisee asiaa oikein hienosti.
Mitä kohtaa siitä sinä et ymmärtänyt?
Jätit myös perustelematta näkemyksesi siitä, ettei lepokitkaa ole olemassa.Vaikeaa myöntää mitään ja tarve väittää liikkuvassa renkaassa vaikuttavasta lepokitkasta, vai muuten vaan kallo pysyvästi tyhjäkäynnillä.
- 02943iwuefjsokdjclk
Mikä vaivaa ? kirjoitti:
Vaikeaa myöntää mitään ja tarve väittää liikkuvassa renkaassa vaikuttavasta lepokitkasta, vai muuten vaan kallo pysyvästi tyhjäkäynnillä.
Onko sinulla enää mitään muuta asiaa kuin pelkkää asiatonta räksytystä?
Minun mielestäni sinä et ole tässä "keskustelussa" kyennyt varsinaista asiaa sitäkään vähää kuin minä.
Kirjoituksesi ovat olleet käytännöllisesti katsoen pelkkää räksytystä. Ainoa lähellekään asiallinen sanomasi oli se linkki vieraskieliseen asiakirjaan, joka tosin ei sekään todistanut mitään varsinaista uutta. - bmw 320d 09
jbkhöäkj ÄL *ÅIåju kirjoitti:
"Joten,pitää hallita edes vähäsen
eikä saa pelätä sitä.Itse tietenkin hallitsen enemmänkin,ihan turvallisuus syistä ja koska se on kivaaa."
Voi kiesus. Sinunlaisesi, omaan kuolemattomuuteensa ja omiin "ajotaitoihinsa" sokeasti uskovat liikenteessä leikkijät kun saataisiin teiden päältä pois."Voi kiesus. Sinunlaisesi, omaan kuolemattomuuteensa ja omiin "ajotaitoihinsa" sokeasti uskovat liikenteessä leikkijät kun saataisiin teiden päältä pois."
Niiii,jos uskoisin omiin ajoitaitoihin noin lujasti mitä väität,niin ottaisin ajon ajaksi kokonaan pois kaikki härpäkkeet.Mutta,näin en juuri toimi.Vain suljetulla alueella otan härpäkkeet pois ja ns.leikin.
Tosin,sulle taitaa olla mitään turha sanoa mitään kun varmaan loukasin tunteitasi teoria-kommenteillani. - bmw 320d 09
+2w043fesopd kirjoitti:
Vaikuttaa valavasti siltä, että autosi DTC on epäkunnossa.
Käväisehän valtuutetun BMW-korjaajan luona hoidattamassa homma kuntoon!"Vaikuttaa valavasti siltä, että autosi DTC on epäkunnossa.
Käväisehän valtuutetun BMW-korjaajan luona hoidattamassa homma kuntoon!"
niiin,tottakai se antaa vähäsen sutia koska eihän sitä muuten päästäisi ikinä liikkeelle jos se pätkisi kaiken aikaa.Ja tämä pieni kaasu riittää kunnolla hiotuneessa mutkassa siihen että lähtee irti.Joten,ihan kunnossa on.
Tästä tuli mieleen eräs autokauppias joka lähti edellisellä kolmosellani koeajolle talvella ja otti DTC:n pois koska hänen mielestään ei voinut ajaa se päällä.Pätki kuulemma liikaa.Siinä sitten katoin kun kaveri liukasteli testaamaan. - jbkhöäkj ÄL *ÅIåju
bmw 320d 09 kirjoitti:
"Voi kiesus. Sinunlaisesi, omaan kuolemattomuuteensa ja omiin "ajotaitoihinsa" sokeasti uskovat liikenteessä leikkijät kun saataisiin teiden päältä pois."
Niiii,jos uskoisin omiin ajoitaitoihin noin lujasti mitä väität,niin ottaisin ajon ajaksi kokonaan pois kaikki härpäkkeet.Mutta,näin en juuri toimi.Vain suljetulla alueella otan härpäkkeet pois ja ns.leikin.
Tosin,sulle taitaa olla mitään turha sanoa mitään kun varmaan loukasin tunteitasi teoria-kommenteillani.No et todellakaan loukannut teoriakommenteillasi. Ainoa, mistä "loukkaannun", on turha riskin otto liikenteessä. Ja edellisestä kommentistasi saa kuvan, että sinusta on kivaa vähän luistatella liikenteessä. Noiden pieleen menneiden "kivojen" seurauksia on jouduttu sen verran katselemaan, että suhtautuminen on äkkiä tätä.
Mutta se, että niitä kivoja harrastetaan suljetulla, tai muuten sivullisille turvallisella alueella, on vain hyvä asia liikenneturvallisuuden kannalta. On jotain takataskussa yllättävien tilanteiden varalta. - A.Arv...en
02943iwuefjsokdjclk kirjoitti:
Onko sinulla enää mitään muuta asiaa kuin pelkkää asiatonta räksytystä?
Minun mielestäni sinä et ole tässä "keskustelussa" kyennyt varsinaista asiaa sitäkään vähää kuin minä.
Kirjoituksesi ovat olleet käytännöllisesti katsoen pelkkää räksytystä. Ainoa lähellekään asiallinen sanomasi oli se linkki vieraskieliseen asiakirjaan, joka tosin ei sekään todistanut mitään varsinaista uutta.Mites lepokitkamies selität sen että jarrutesteissä suurin hidastuvuus on kun rengas luistaa.
Luisto ei tarkoita lukkojarrutusta jossa rengas ei pyöri ja polttaa vain yhtä kohtaa, vaan luistoa jossa rengas pyörii mutta niin hitaasti että asvalttiin jää mustaa.
Newtonin yksinkertainen kiinteiden kappaleiden välinen kitkamalli ei taida osata selittää asiaa eikä lepokitkateoriakaan. - 94+wopesfofkpsw
A.Arv...en kirjoitti:
Mites lepokitkamies selität sen että jarrutesteissä suurin hidastuvuus on kun rengas luistaa.
Luisto ei tarkoita lukkojarrutusta jossa rengas ei pyöri ja polttaa vain yhtä kohtaa, vaan luistoa jossa rengas pyörii mutta niin hitaasti että asvalttiin jää mustaa.
Newtonin yksinkertainen kiinteiden kappaleiden välinen kitkamalli ei taida osata selittää asiaa eikä lepokitkateoriakaan.En minä osaa sitä selittää, eikä tarvitsekaan osata. Ja tuskin osaat sinäkään. Ainakaan muuten kuin linkittämällä jonkin vieraskielisen satasivuisen dokumentin, jota et itsekään ymmärrä.
Olen minäkin kuullut ja jostain kai TM:n rengastestiartikkelista lukenutkin, että jarrutus- ja vetopitoa testattaessa parhaita arvoja saavutetaan silloin, kun rengas hiukan luistaa. Kyse on todella pienestä luistosta, mutta luistosta kuitenkin. Se luiston alue, jolla huippuarvoja saavutetaan, on hyvin kapea ja sen havaitseminen edellyttää tarkkoja mittauksia.
Käytännön ja tämän sivuluisuja käsittelevän "keskustelumme" kannalta kyse on pelkästä teoreettisesta saivartelusta, eikä sillä itse asian kannalta ole juurikaan merkitystä. Voimme siis edelleen koko lailla huoletta puhua lepo- ja liikekitkasta ja niiden erosta.
Nimitettäköön sitä "pikkuluistolla" saatavaa huippuarvoa vaikka lepokitkan maksimiarvoksi. - 9234iwpefopi
bmw 320d 09 kirjoitti:
"Vaikuttaa valavasti siltä, että autosi DTC on epäkunnossa.
Käväisehän valtuutetun BMW-korjaajan luona hoidattamassa homma kuntoon!"
niiin,tottakai se antaa vähäsen sutia koska eihän sitä muuten päästäisi ikinä liikkeelle jos se pätkisi kaiken aikaa.Ja tämä pieni kaasu riittää kunnolla hiotuneessa mutkassa siihen että lähtee irti.Joten,ihan kunnossa on.
Tästä tuli mieleen eräs autokauppias joka lähti edellisellä kolmosellani koeajolle talvella ja otti DTC:n pois koska hänen mielestään ei voinut ajaa se päällä.Pätki kuulemma liikaa.Siinä sitten katoin kun kaveri liukasteli testaamaan.Kirjoitit edellä:
"...kunnolla hiotuneesta mutkasta jossa lähti perä irti kunnolla ja nykyhärpäkkeet tuli jälkijunassa mukaan..."
Omien e90 DTC:stä saamieni kokemusten mukaan kyseessä on jopa vainoharhaisen tarkka järjestelmä, joka puuttuu pieniinkin luiston alkuihin lähes rasittavan tehokkaasti.
Melkoinen rattiveikko olet, jos oikeasti useimmissa liikennetilanteissa pysyt e90 DTC:tä paremmin selvillä autosi luistotilanteesta ja luistojen hallinnasta. Satunnaisesti voi olla, että DTC hölmöilee, mutta pääsäntö minun mielestäni on, ettei ihminen enää oikein tahdo pärjätä noille moderneille järjestelmille. - A.Arv...en
94+wopesfofkpsw kirjoitti:
En minä osaa sitä selittää, eikä tarvitsekaan osata. Ja tuskin osaat sinäkään. Ainakaan muuten kuin linkittämällä jonkin vieraskielisen satasivuisen dokumentin, jota et itsekään ymmärrä.
Olen minäkin kuullut ja jostain kai TM:n rengastestiartikkelista lukenutkin, että jarrutus- ja vetopitoa testattaessa parhaita arvoja saavutetaan silloin, kun rengas hiukan luistaa. Kyse on todella pienestä luistosta, mutta luistosta kuitenkin. Se luiston alue, jolla huippuarvoja saavutetaan, on hyvin kapea ja sen havaitseminen edellyttää tarkkoja mittauksia.
Käytännön ja tämän sivuluisuja käsittelevän "keskustelumme" kannalta kyse on pelkästä teoreettisesta saivartelusta, eikä sillä itse asian kannalta ole juurikaan merkitystä. Voimme siis edelleen koko lailla huoletta puhua lepo- ja liikekitkasta ja niiden erosta.
Nimitettäköön sitä "pikkuluistolla" saatavaa huippuarvoa vaikka lepokitkan maksimiarvoksi.No jopa ottaa koville
Nyt sitten liukukitka onkin lepokitkan maksimiarvo !
Lue joskus omia juttujas ja koita olla nolostumatta. - 2+9w03pfesokjxölojf
A.Arv...en kirjoitti:
No jopa ottaa koville
Nyt sitten liukukitka onkin lepokitkan maksimiarvo !
Lue joskus omia juttujas ja koita olla nolostumatta.Ja taaskaan sinä onneton et saanut näppäimistöltäsi irti muuta kuin pelkkää räksytystä!
Jos todella olet semmoinen einstein kuin annat ymmärtää olevasi, niin kerro toki miten ne asiat oikeasti ovat! Luulisi olevan helppoa kaltaisellesi neropatille. - bmw 320d 09
9234iwpefopi kirjoitti:
Kirjoitit edellä:
"...kunnolla hiotuneesta mutkasta jossa lähti perä irti kunnolla ja nykyhärpäkkeet tuli jälkijunassa mukaan..."
Omien e90 DTC:stä saamieni kokemusten mukaan kyseessä on jopa vainoharhaisen tarkka järjestelmä, joka puuttuu pieniinkin luiston alkuihin lähes rasittavan tehokkaasti.
Melkoinen rattiveikko olet, jos oikeasti useimmissa liikennetilanteissa pysyt e90 DTC:tä paremmin selvillä autosi luistotilanteesta ja luistojen hallinnasta. Satunnaisesti voi olla, että DTC hölmöilee, mutta pääsäntö minun mielestäni on, ettei ihminen enää oikein tahdo pärjätä noille moderneille järjestelmille."Melkoinen rattiveikko olet, jos oikeasti useimmissa liikennetilanteissa pysyt e90 DTC:tä paremmin selvillä autosi luistotilanteesta ja luistojen hallinnasta. Satunnaisesti voi olla, että DTC hölmöilee, mutta pääsäntö minun mielestäni on, ettei ihminen enää oikein tahdo pärjätä noille moderneille järjestelmille. "
En,nääin en sanonut.Kuten itse lainasitkin tuohon sanomani,äärinmäisen liukkaalla,hiotuneella tulee järjestelmä hieman jäljessä, eli jotain vajaan sekunnin.Ja totta että e90 on joskus hieman turhankin tarkka. - 94u0wesfdoij
bmw 320d 09 kirjoitti:
"Melkoinen rattiveikko olet, jos oikeasti useimmissa liikennetilanteissa pysyt e90 DTC:tä paremmin selvillä autosi luistotilanteesta ja luistojen hallinnasta. Satunnaisesti voi olla, että DTC hölmöilee, mutta pääsäntö minun mielestäni on, ettei ihminen enää oikein tahdo pärjätä noille moderneille järjestelmille. "
En,nääin en sanonut.Kuten itse lainasitkin tuohon sanomani,äärinmäisen liukkaalla,hiotuneella tulee järjestelmä hieman jäljessä, eli jotain vajaan sekunnin.Ja totta että e90 on joskus hieman turhankin tarkka."äärinmäisen liukkaalla,hiotuneella tulee järjestelmä hieman jäljessä, eli jotain vajaan sekunnin"
Silti, ainakin omalta kohdaltani minun on tunnustettava, että DTC ehtii useimmiten toimia ennen minua.
Uskon, että sama koskee melko monia muitakin e90 autoilijoita.
Tiedossa on, että harjaantuneet testiajajat saavuttavat testiradalla nopeampia aikoja DTC pois kytkettynä kuin kytkettynä, mutta se ei taida onnistua ihan pienellä harjoittelulla. 32wrasrgsaegres kirjoitti:
Jokainen autoilija joutuu jossakin vaiheessa uraansa sivuluistoon, vaikka ajaisi kuinka kunnolla tahansa. Ainoastaan siinä tapauksessa ei joudu, jos ei uskalla ajaa ollenkaan. Monet ovat päätyneet siihenkin ratkaisuun.
"Mitä tarkoitat kytkin pohjaan, mikä se kytkin on? "
Tämä kertookin kaiken tietämyksestäsi autoilun suhteen. Samalla se selittää väitteesi sivuluistojen olemattomuudesta.Sivuluisussa on aina kyse siitä, että ajaa pitoon nähden liian kovaa tai kääntää liian äkkinäisesti.
Liikenteessä sen pystyy kyllä täysin välttämään.- Vwgolf198mk2
34+w0ävxFölbk kirjoitti:
Mikä osuus selityksestäni eniten loukkasi sinua?
Kuinka paljon kiukkuisemmaksi vielä tulisit, jos esittäisin ne kaavat ja käyrät?
Onnistuuko luisuttelu sinun mielestäsi ollenkaan silloin, jos auto onkin kääntynyt oikealle? Tai vielä pahempaa, runsaasti oikealle?Ei käsijarrua ole sinun autossasi aika.huolestuttavaa
- Anonyymi
jbkhöäkj ÄL *ÅIåju kirjoitti:
"Joten,pitää hallita edes vähäsen
eikä saa pelätä sitä.Itse tietenkin hallitsen enemmänkin,ihan turvallisuus syistä ja koska se on kivaaa."
Voi kiesus. Sinunlaisesi, omaan kuolemattomuuteensa ja omiin "ajotaitoihinsa" sokeasti uskovat liikenteessä leikkijät kun saataisiin teiden päältä pois.Tien päällä on mukava vetää linttaa
- Retkuilija
Noin:
http://www.youtube.com/watch?v=cYwe8eEpSLY&feature=related - SuomiDrift
Ajamalla! Parhaiten opit heittämään ajamalla. Eihä kukaa oo seppä syntyessään. Luisua vaan harjotteleen.
- chevy power
mulla 300 heppainen lava cheva. ei tartte kuin polkee kaasu pohjaa rupee sutimaan.mutkassa kun polkee lähtee perä liirtoon ja kun kääntää ratista perän suuntaan oikenee.jos ei oikene niin sitten katsellaan saako ojasta pois. no kun kytkee nelivedon päälle niin tuleehan se sieltä.takavedolla hauska ajaa kun sen oppii.kannattaa harjoitella suljetulla alueella ja eihän tuo revittely muualle kuulukkaan.meinaan voi sydän ottaa muutaman syrjä hypyn jos poliisi tulee vastaan kun menet sladissa heitä vastaan
- 5+18
" Eli haluaisin oppia heittämään perää kunnolla"
Eikö kannattaisi opetella ajamaan kunnolla ja turvallisesti? - Ylläksellä tuulee
Olikohan se tojotan pakettiauto kun ei muuta tehnytkään kuin luisteli.
Pienitehoisella autolla saa liukkaalla helposti luiston kun vaihtaa isommalle vaihteelle, nostaa äkkiä kytkimen ja kääntää samalla rattia. Yksi tuttu harrasti tuota pikku Kadetilla. - hermostuttaako?
lopettakaas nää luistojutut, ihan tarpeeksi jo ojanpohjilla nähty vanhat romu Bemarit, Mersut ja 80-90-luvun takaveto Volvot.. Jännä juttu että heti kun lunta tulee maahan ja pakkasta niin ilmestyy letkassa keskustoihin pyörimään näitä romurallin harrastajia. Toisaalta jos pääkopan sisältö ei muuhun riitä niin jatkakaa sitten samaan malliin, mutta turha kateellisena huudella kymmenienkään vuosien päästä kun kouluttautunut ja älykäs ihminen ajaa yli 50 000 euron uudella autolla ja itsellänne vuokrakämpän irtaimistokin ulosotossa ja auto tolpan ympärillä.
- Anonyymi
Idiootti ostaa uuden auton :D
- Kankkunen
Ratti linkkuun ja kaasu pohjaan. Siitä sitten vaisto opettaa loput.
- Anonyymi
Autolla lintan vetäminen on ihan parasta vaik kylällä tai jäällä
- Anonyymi
Takavetoinen on pakko olla jos haluaa linttaa vedellä
- Anonyymi
Ei siinä sen kummempaa kuin perä irti vaan ja etupyörät pidetään siinä suunnassa mihin ollaan menossa.
- Anonyymi
On se sääli, kun Nykyisin jotkut tiukkapipot on kieltänyt jääratojen tekemisen, sillä oppisi kaikkein parhaiten auton käsittelyn, autokoulussakaan ei opeteta ollenkaan liukkaan kelin ajotaitoja, jos käyt kortin kesällä( vain pari kierrosta ei liukkaalla liukkaankelin radalla ) . Valtion tai kuntien pitäisikin järjestää kaikille halukkaille ( pakolliseksi) liukkaan kelin ajoratoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056