Kasvissyöjille, jotka ovat persoja suklaalle

jersuw

Yleisin selitys jonkin lihan syömättömyyteen lienee useimmiten kuulemani: "Se on eläin, en mä voi syödä sitä!" Useimmat tällaisista henkilöistä joihin olen törmännyt (huom. en yleistä, koska suurin osa tuntemistani kasvissyöjistä on tällaisia) kuvittelevat parantavansa maailmaa ja nokka pystyssä kertovat leuhkasti kuinka säästävät monen sian tai naudan hengen. Osa myös yrittää nostaa itsensä muiden yläpuolelle ylpeilyillään.

Mutta joidenkin leuhkojen kasvissyöjien esille tuominen ei ole pääpointtini, vaan kyse on aivan toisesta asiasta, suklaasta. Monet kasvissyöjät syövät varmasti yhtä paljon suklaata, kuin lihansyöjätkin. Miksemme suomalaiset muka rakastaisi Fazerin sinistä, sehän on taivaallista!? Nyt alkaa saarna...

Suklaan pääraaka-aineena käytettäviä kaakaopapuja viljellään kuumassa Afrikassa LAPSITYÖVOIMALLA. Tarvitseeko enempää sanoa? Suklaata valmistavat firmat eivat ole pystyneet takaamaan, että viljelmillä työskenneltäisiin ihmisoikeuksia rikkomatta. Siispä, pistäppä asiat tärkeysjärjestykseen pääkopassasi. Sinä, joka syöt suklaata, muttet esimerkiksi sianlihaa: Onko sika arvokkaampi luonnonkappale kuin vaikka 10-vuotias, musta, aliravittu ihmislapsi, joka ei käy edes koulua? Veikkaanpa, että ei. Ei minustakaan.

Me suomalaiset yltäkylläisyydessä elävät ihmiset maiskutamme (etenkin joulunaikaan) tuhansia rasioita konvehteja. Kaikki eivät suklaata syö, mutta veikkaanpa, että enemmän löytyy niitä, jotka kiertävät kinkun kaukaa.

Itse en ole kasvissyöjä (syön kaikkea lihaa) ja rakastan suklaata, enkä voisi luopua siitä. En yritä parantaa maailmaa, mutta minua suututtaa se, että "Olen kasvissyöjä, koska en halua syödä eläimiä...ps. rakastan suklaata!" Minusta tuntuu pahemmalta syödä suklaata kuin lihaa. Miksikö sitten en lopeta suklaan syömistä? Siksi, että lapset laitetaan joka tapauksessa töihin ja jostain heidän pitää saada ne pari penninhyrrää ruokaansa. Heidän olosuhteensa eivät parane, vaikka kuinka lopettaisin suklaan syönnin, karmea totuus.

Tietysti ymmärrän myös pointin, että syömällä eläimiä, siltä lihalta on RIISTETTY HENKI ja suklaa on vain suklaata, se ei ole koskaan elänyt (paitsi puu, jossa pavut ovat kasvaneet). MUTTA ajatelkaa niitä pieniä työläisiä Afrikassa, jotka raatavat pitkää päivää kuumilla viljelmillä, ihmisiä, jotka KUOLEVAT heikkouteensa aliravittuina siksi, että me Pohjolan itsekeskeiset idiootit tarvitsemme suklaata.

Nopeasti kiteytettynä: pistäkää porsaat ja ihmiset tärkeysjärjestykseen ja opetelkaa perustelemaan ruokavalionne paremmin!

64

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm..

      pistipä miettimään... :o

    • järki käteen

      juuh, olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla kannsasasi. Kasvissyönti ja vegetarismi kaikkinen hienoine etu- taka liitteineen on vain tapa korostaa itseään. Ikään kuin
      pönttöpäiden titteli. Kuka poimii kahvipavut ja teenlehdet, kuka istuttaa riisit.
      Millä saadaan hedelmät poimittua myytäväksi.
      Siis nämä suomalaiset nirppanokat jaksaa vaahdota eläimien huonosta kohtelusta mitä
      ei oikeasti ole olemassakaan. Sen minä ymmärrän että lemmikkiä ei pysty syömään mutta
      tämä kasvis trendipelleily on jämähtänyt siihen teini- ikäluokkaan, joka ei kasva ikinä aikuiseksi.
      Vastoittain töissä vein piristeeksi pussin irtokarkkeja, lakumixiä.
      No eikö sieltä ponkase joku kettutyttö sormi ojossa että ei voi syödä tässä on liivatetta.

      • vegan 4 life

        Oletko koskaan käynyt tehotuotantotilalla? Sittenpähän näkisit ne eläinten olot. On helppo sulkea silmät asioilta, jotka vaatisivat elintapojen muutosta. Lihansyöjät yrittävät kestämättömillä ja hatarilla perusteluillaan tehdä oman ruokavalion oikeutetuksi.


      • Siis...
        vegan 4 life kirjoitti:

        Oletko koskaan käynyt tehotuotantotilalla? Sittenpähän näkisit ne eläinten olot. On helppo sulkea silmät asioilta, jotka vaatisivat elintapojen muutosta. Lihansyöjät yrittävät kestämättömillä ja hatarilla perusteluillaan tehdä oman ruokavalion oikeutetuksi.

        En ole käynyt tehotuotantotiloilla, joita on Amerikassa. Sitä vastoin olen käynyt suomalaisilla tiloilla ja näkemäni tilat ovat olleet aivan hyviä.
        Vaadinkin aina kotimaista lihaa jopa ravintoloissakin tiedustelen lihan alkuperämaata.


      • Lähiruokatori
        vegan 4 life kirjoitti:

        Oletko koskaan käynyt tehotuotantotilalla? Sittenpähän näkisit ne eläinten olot. On helppo sulkea silmät asioilta, jotka vaatisivat elintapojen muutosta. Lihansyöjät yrittävät kestämättömillä ja hatarilla perusteluillaan tehdä oman ruokavalion oikeutetuksi.

        Siinäpä se. Minä tiedän missä se liha jota syön on kasvatettu (tai riista vapaana kasvanut ja kalat kalastettu), mutta tiedätko sinä vegan 4 life, millaisissa oloissa sinun syömäsi ravinto on viljelty?

        Silti saatat kuvitella olevasi parempi ihminen kuin moni sekasyöjä, vaikka ei meitä voi niputtaa, niinkuin ei varmaan vegaanejakaan.

        Varmaan jokunen teistäkin kasvattaa itse omat ruokansa, mutta suurin osa kaupunkivegelapsista ei tiedä "syömisen etiikasta" yhtään mitään.


      • Hra 148kg 180cm

        No tuohon liivatteeseen, eipä se ole pelkästään "kettutyttöjen" juttu, itse vältän sitä sitä kaikin tavoin kuten myöskin juoksetetta ja tiettyjä väriaineita.


      • Miitta.
        Siis... kirjoitti:

        En ole käynyt tehotuotantotiloilla, joita on Amerikassa. Sitä vastoin olen käynyt suomalaisilla tiloilla ja näkemäni tilat ovat olleet aivan hyviä.
        Vaadinkin aina kotimaista lihaa jopa ravintoloissakin tiedustelen lihan alkuperämaata.

        Vaadi mieluimmin ruotsalaista tai saksalaista lihaa jos eettisempää lihaa haluat.
        Ei tosin Suomi huonoimmasta päästä ole.


    • asiaa ja ei

      Aivan totta, vähän muussakin kuin suklaassa: kahvi, tee, tekstiilit, (jalo)metallit, monet kasvikset ja hedelmät sekä iso osa eläinrehusta on meille halpaa tuontitavaraa joka mahdollistaa omat kulutusjuhlamme - paikallisten ihmisten kustannuksella. Myös vastuulliset, kunnon palkkaa maksavat firmat ovat osallisina ongelmaan (kun maat eivät ole paikallisten omistuksessa, myös tuotot valuvat ulkomaille plus tämä asetelma huonontaa niiden asemaa, jotka eivät pääse töihin hyvin maksaville tuottajille) eikä kasvissyöjäkään ole viaton. Kaikki eivät suinkaan viitsi etsiä reilun kaupan merkkiä kahvipakettinsa tai banaaniterttunsa kyljestä, ostavat tofunsa hinnan mukaan, vaatteet halvalla ketjuliikkeistä, syövät soijaa syövän kanan munia ja heittävät ruokaa surutta roskiin jo ulkonäkövirheistä, ikäänkuin tukku ja kauppa eivät tekisi sitä tarpeeksi. Minäkin tässä naputtelen tietokonetta jonka materiaaleja on kaivettu ties mistä verikaivoksesta. En siis todellakaan ole parempi ihminen kuin muut, eikä kenelläkään olisi varaa tuudittautua sellaiseen ajatukseen vaikka olisi millainen äititeresa. Saati pelkästään siksi, että on kasvissyöjä.

      Silti: Sen yhden kärpäsenpaskan pyyhkiminenkin on aina parempi kuin olla pyyhkimättä, yhden soijasuikalekilon syöminen on pienempi paha kuin kymmenellä rehukilolla aikaansaadun sianlihakilon syöminen. Miksi soijaa syövällä on isompi velvollisuus parantaa maailmaa ja perustella valintojaan kuin sikaa syövällä? Eikö sen pitäisi mennä juuri toisinpäin? En ymmärrä millä (päättelyvirheettömällä) logiikalla päästään tällaiseen johtopäätökseen. Jos jokin asia suututtaa sinua, tuhlaat aikaasi jos osoittelet sormella muita muttet itseäsi. Ainoa 100% varma tapa vaikuttaa on omat valinnat.

    • Jos alkaa

      hiuksia halkomaan, on otettava selvää vaatteiden alkuperästä jne. Timanttisormuksia ei voi ostaa, sillä ne on kaivettu esiin epäinhimillisissä olosuhteissa. Lääkkeitä ei voi käyttää, sillä kaikki on testattu eläimillä.

      Jokapäiväinen valinta on valinta, jolla vaikuttaa kokonaisuuteen. Täydellisyyteen tuskin kukaan yltää, mutta asioihin voi vaikuttaa suuresti esimerkiksi syömällä useammin kasviksia, vähemmän lihaa, kierrättämällä jätteet ja vaatteet.
      Olen kasvissyöjä enkä kaipaa lihaa. Ihan sama mitä muut ajattelee, ei kuulu heille.

      • tänne vaan

        Ja justiin tuolla asenteella. Tyypillinen vegetarismin aiheuttama haistappa paska fiilis.
        elämässäni oon tavauut yhden ainoan fiksun vegen ja hän asuu Australiassa. Eikö muuten korosta sitä ihteensä. Kyllä pitää pururadalla olla jotain vinossa jos jo tuolla pitää saada joku mentaliteetti. Kukaan ei ompele tällä vaatteitaan itse, teollisuus tuottaa nekin, bussit ei kulje ilman bensaa, kaupat ei toimi ilman sähköä.
        Ja mikä ihmeen suomikeskeisyys näissä vegeissä on-- kaikki pitää olla niiiin kotimaista ja luomua. Se on aivan käytännön mahdottomuus. Miks vegellä on tietokone, jossain Kiinassa tuotettu ? Elvistelimistarkoitukseen ? Tietääkseni Suomessa ei kasva yhtään puuvillaa josta
        käsin ommellaan vaatteet kynttilänvalossa. Jos on, haluan ehdottomasti nähdä. Polkupyöriäkään ei tehdä täällä, tule sitten hevospelillä. Jos oot aito.


      • nimenomaan
        tänne vaan kirjoitti:

        Ja justiin tuolla asenteella. Tyypillinen vegetarismin aiheuttama haistappa paska fiilis.
        elämässäni oon tavauut yhden ainoan fiksun vegen ja hän asuu Australiassa. Eikö muuten korosta sitä ihteensä. Kyllä pitää pururadalla olla jotain vinossa jos jo tuolla pitää saada joku mentaliteetti. Kukaan ei ompele tällä vaatteitaan itse, teollisuus tuottaa nekin, bussit ei kulje ilman bensaa, kaupat ei toimi ilman sähköä.
        Ja mikä ihmeen suomikeskeisyys näissä vegeissä on-- kaikki pitää olla niiiin kotimaista ja luomua. Se on aivan käytännön mahdottomuus. Miks vegellä on tietokone, jossain Kiinassa tuotettu ? Elvistelimistarkoitukseen ? Tietääkseni Suomessa ei kasva yhtään puuvillaa josta
        käsin ommellaan vaatteet kynttilänvalossa. Jos on, haluan ehdottomasti nähdä. Polkupyöriäkään ei tehdä täällä, tule sitten hevospelillä. Jos oot aito.

        vaikeeta elää "täydellisesti." Vaatteiden alkuperää ja valmistustapaa ei ilmoiteta hintalapuissa eikä suklaan valmistuksen työolosuhteita...
        Ei vegaanit itseään mainosta, mutta uskaltaako sitä edes sanoa että on kasvissyöjä ilman että joku vetää taas hernettä nenään?


      • LIHAMUREKE.
        nimenomaan kirjoitti:

        vaikeeta elää "täydellisesti." Vaatteiden alkuperää ja valmistustapaa ei ilmoiteta hintalapuissa eikä suklaan valmistuksen työolosuhteita...
        Ei vegaanit itseään mainosta, mutta uskaltaako sitä edes sanoa että on kasvissyöjä ilman että joku vetää taas hernettä nenään?

        Ai ei vai. Kuule ja ihan tasan päinvastoin, kyllä kaaalinpurijat kulkee rinta rottingilla että ollnpas me hienoja, ihan kasvissyöjiä. Hyi, pizzassa on kinkkua ja ravintolassa ollaan leikattu samalla veitsellä leipää jossa on varmasti sitä kananmunaa. Ei me hienot tulla lähellekkään. Mee ihtees, samoin muut, ja valitus loppuu tai perustakaa joku oma kommuuni. Suosittelen Siperiaa.


      • 10+6
        LIHAMUREKE. kirjoitti:

        Ai ei vai. Kuule ja ihan tasan päinvastoin, kyllä kaaalinpurijat kulkee rinta rottingilla että ollnpas me hienoja, ihan kasvissyöjiä. Hyi, pizzassa on kinkkua ja ravintolassa ollaan leikattu samalla veitsellä leipää jossa on varmasti sitä kananmunaa. Ei me hienot tulla lähellekkään. Mee ihtees, samoin muut, ja valitus loppuu tai perustakaa joku oma kommuuni. Suosittelen Siperiaa.

        Voi herranjumala. On vähän liikaa yleistetty toi kasvissyöjien asenne. Jotkut voivat pitää itseään niin paljon parempana mukamas tämän takia mutta muka kaikki? Ja kuinka monta kasvissyöjää tunnetkaan? Itseänikin ärsyttää kun jotkut alkaa "käännyttämään" muita vegetaristeiksi ja pitää itseään parempana. Itse en mainosta kasvissyöntiäni ellei kysytä/ole tarvis, elän ihmisten kanssa jotka syövät lihaa ja syötän koirallenikin luonnollisesti lihaa. Ruokavalio oli oma päätös ja minulla on omat syyt siihen. Mitä siitä jos joku "kettutyttö" sanoo ettei syö karkkeja joissa on liivatetta? Oma sekin on päätös.
        Itselläni on useitakin vegetaristi kavereita eivätkä he pidä itseään parempina kuin lihaa syövät.
        Eiköhän se ole jokaisen oma asia kiinnostaako onko luomua, onko vegetaristi tai onko tuote lapsivoimaa käyttäen valmistettu?


      • SOIJAMUREKE.
        LIHAMUREKE. kirjoitti:

        Ai ei vai. Kuule ja ihan tasan päinvastoin, kyllä kaaalinpurijat kulkee rinta rottingilla että ollnpas me hienoja, ihan kasvissyöjiä. Hyi, pizzassa on kinkkua ja ravintolassa ollaan leikattu samalla veitsellä leipää jossa on varmasti sitä kananmunaa. Ei me hienot tulla lähellekkään. Mee ihtees, samoin muut, ja valitus loppuu tai perustakaa joku oma kommuuni. Suosittelen Siperiaa.

        "Ai ei vai. Kuule ja ihan tasan päinvastoin, kyllä kaaalinpurijat kulkee rinta rottingilla että ollnpas me hienoja, ihan kasvissyöjiä."

        Ai että en minä mutta ne muut...? Avaa silmäsi. Syytät muita ylimielisyydestä, vaikka itse kehoitat eri tavalla eläviä ihmisiä eristäytymään johonkin omaan kommuuniinsa jotta sinä et pahoittaisi mieltäsi heidän olemassaolostaan. Kuulepas, jos minä haluaisin elää diktatuurissa jossa ei poikkeavia aatteita suvaita, olisin jo sellaiseen muuttanut. Sen sijaan haluankin elää demokratiassa, jossa erilaiset ihmiset voivat elää keskenään. Minä en voi kieltää ketään syömästä kinkkupitsaa, pakottaa muita ajattelemaan itseni tavoin tai estää muita ilmaisemasta mielipiteitään ääneen. Mutta se tarkoittaa, että myös minulla on samat oikeudet ja valinnanvapaus. Jos minä en halua syödä kinkkupitsaa niin se on tasan oma asiani, saan olla ylpeä siitä ja jopa sanoa sen ääneen. Eikä se ole sinulta mitenkään pois.

        Jos sinusta kasvissyöjien pitäisi tässä yhteiskunnassa jotenkin pyydellä anteeksi aatteitaan ja kadota maan alle (mutta sekasyöjien ei), niin ongelma on ihan oman pääsi sisällä. Sitä ongelmaa kutsutaan alemmuuskompleksiksi.


      • Miitta.
        LIHAMUREKE. kirjoitti:

        Ai ei vai. Kuule ja ihan tasan päinvastoin, kyllä kaaalinpurijat kulkee rinta rottingilla että ollnpas me hienoja, ihan kasvissyöjiä. Hyi, pizzassa on kinkkua ja ravintolassa ollaan leikattu samalla veitsellä leipää jossa on varmasti sitä kananmunaa. Ei me hienot tulla lähellekkään. Mee ihtees, samoin muut, ja valitus loppuu tai perustakaa joku oma kommuuni. Suosittelen Siperiaa.

        Lihamureke kuules, otappa selvää. Mitäpä se kananmuna kasvissyöjää haittaisi???
        Vegaania kylläkin haittaa.
        Taitaa olla termit hakusessa?


      • vegaaniterikseen
        Miitta. kirjoitti:

        Lihamureke kuules, otappa selvää. Mitäpä se kananmuna kasvissyöjää haittaisi???
        Vegaania kylläkin haittaa.
        Taitaa olla termit hakusessa?

        No hups - se kananmuna on eläinperäistä ja siten myös kasvissyöjää häiritsee. Ehkä sinulla on sama käsitys kuin muualla maailmalla, että kaikki mikä ei sisällä punaista lihaa on kasvisruokaa. No näinhän ei tasantarkkaan ole vaan kasvisruoka ei pidä sisällään mitään eläinperästä. Vegaanithan taas ovat vieneet oman ravitsemuksensa ja elintapansa omaan äärimmäisyytensä ja sitä ei voi pitää kasvissyöjien ohjeena.

        Jos se on kasvis, sen voi huoletta syödä - jos se on sieni, niin harkiten senkin voi käyttää ravinnokseen vaikka itse en sitä pidäkään kasvisten joukkoon kuuluvana - jos se on mitään eläimestä saatua tapettuna tai ilman niin jättäisin syömättä.


    • Matka-Leena

      Itse ajattelen niin, että jokainen tekee omanlaisen parhaansa kaikkien tottumuksiensa suhteen ja parantaa niitä itselleen sopiviksi aika-ajoin.

      Myönnän, että olen hempeä ja elämää rakastava, huolissani olen madoistakin jotka ovat asfaltille joutuneet ja saatan niitä nostella sinne missä kuvittelen niiden parhaiten selviävän jatkamaan elämäänsä. Mutta kun ainakin vielä olen lihan syöjä, niin en tunne siitä häpeää vaan yritän parhaani tehdä jotten hanki enempää kun syön.

      Mutta mielelläni silti lukisin erinlaistenkin ihmisten arvoituksista, mutta pitääkö sen olla aina kiistankera vai voisiko se vain olla keskustelua vaihtoehtoja jakaen erinlaisia.

      Suklaatistakin tykkään, mutten ole täysin varma onko juuri meidän lapsemme ne jotka ovat saaneet parhaat lähtökohdat elämälleen. Onko se sitten hyvää kasvatusta kun ei opeta elämäntaitoja lapsille vaan palvelee heitä. Oma poikani lähti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja hän opiskelijapoxista oli ainoa joka osasi ruokaa laittaa ja innolla jo suunnittelee uudenlaisia suuntauksia. Muut pojat mielellään hakevat siis kaupasta ruokaa hänen laitettavakseen. olen siis työtä teettämällä hänellä opettanut pitämään huolta itsestään. Olisin pystynyt parempaankin lapsityövoiman kasvatukseen, mutta tällä kuitenki nyt mennään.

      Eläinsuojelulaista olen sitä mieltä, että sitä ei ole juurikaan suunniteltu eläimen puolesta vaan palvelemaan ihmisten tarpeita jyrätä kaikki muu itsekkyytensä alle.

      Kerronpa vanhan tarinan sodanjälkeiseltä ajalta, suusta suuhun menetelmin kulkeneen. Eli tuli sellainen eläinlaki, että koirat eivät saaneet mennä torille toriaikaan. Sielä siis oli teurastajia töissään ja irtonaiset koirat kävivät katsomassa löytyisikö apetta. Meidän suvun koira ei teurastajia häirinnyt vaan kävi aina huolehtimassa oman leipomonkojun työntekijöistä tai moikkaamassa siis heitä. Se sai kaksi kertaa sakot luvattomasta torilla liikkumisesta, joten leipomon omistaja tuskastuneena, sitten alkoi pitämään vankilassa ja tokaisi, että eihän koira osaa lakeja lukea, elikkä koira ei saanut enää päivisin toriaikaan liikkua ulkona. Hirveää eläinrääkkäystä sanon minä ja eläinrääkkäys on vuosien mittaan jos mistäkin syystä syventynyt luomalla lisää käsittämättömiä lakeja ihmisiä palvelemaan.

      Koirat masentuvat yksinäisyyteen omistajiensa ollessa työtätekemässä ja se on muka ihan ok. No tähän on päästy ja tähän on tyytyminen, kai. Kehitys siis on ollut melkoinen jotenkin vain ei enää haluaisi olla "kehityksessä mukana rakkaudesta muihinkin eläväisiin" :)

      P.S. kirjoitelkaa vaan enemmän, tykkään lukea kaikenlaista pohdintaa vaikka tähän riitatyyliin en ole mieltynyt.

    • tiukassa on

      Hoh hoijaa..... Kysymys: MITÄ SE ON SINULTA POIS jos sinun kaveri jättää sen lihan syömättä??? Ei se ole mitään henkilökohtais v*ttuilua sinulle jos hän asian näkee niin ettei sitä halua syödä.

      Olen itse kasvissyöjä enkä kyllä saarnaa asiasta kellekään, joten ymmärrän jos se ärsyttää jos joku niin tekee. Näen asian itse niin, että jokainen syököön suunnilleen mitä tahtoo kunhan oma kantti ja moraali sen kestää.

      Itse en syö lihaa koska halua että eläin tapetaan (käytetään hyväksi niin että toinen menettää elämänsä) kun minulla on vaihtoehtojakin jättää se syömättä. Lisäksi, en voi katsoa edes tv:stä kun jokin eläin taurastetaan - miksi antaisin toisen tehdä sen puolestani ja silti syödä sitä lihaa. Lisäksi en ole koskaan ollut lihan ystävä joten lihan jättäminen ei ole koskaan ollut vaikeaa.

      Mm. tähän lapsityövoimaan vetoaminen on ihan asian vierestä. Maailmassa on valtavasti pahuutta ja vääryyttä kyllä, eikä sitä koskaan saada kokonaan pois mutta itse olen tyytyväinen siihen että edes ne eläimet säästyvät mitkä eivät päädy lautaselleni. Onko siinä mitään väärää?

      Toiseksi, miksi täällä asiaa kysyt? Valita asiasta kaverillesi koska se selvästikin niin sinua vaivaa!

      • TaliTintti.

        Matka-Leenalle: meillä muuten koirat syö paremmin kun itse välillä monipuolisemmin jos katsotaan vaikka noita raksupussien sisältöjä. Mutta ne onkin perheenjäseniä, rakkaita ja tärkeitä.

        Muuten jos koiralle annetaan vaihtoehdot kyljys ja porkkana niin kummanko ottaa ? (no meiän toinen höpelö kummatkin).

        Ja tälle tiukassa on: mitä sitten eläimille pitäisi tehdä ?
        Antaa lisääntyä vapaasti jos ei saa kerran tappaa ? Kukas ne kaikki sitten ruokkii ja hoitaa, vegaanitko. Antaa vaan lehmien, sikojen, hirvien ja porojen vaellella vapaasti, kuten Intiassa.
        Ihan vaan tiedoksi että jos lehmää ei lypsetä, se kuolee erittäin tuskaiseen utaretulehdukseen. Jos sonni saa liikaa rehua (se on siis heinää) se kaasuuntuu ,turpoaa ja verkkomaha ei toimi. Silloin sitä ON
        pistettävä , joko itse tai eläinlääkärin.
        Jos hirviä ei kaadeta, ketjukolarit siellä kehä kolmosenkin sisäpuolella ovat jokapäiväisiä.
        Jos sikoja ei lahdata, minnekkä hautaat satakiloisen ruhon, maahan hautaaminen on nykyään kielletty.
        Laitatko vaikka jääkaappiin ?

        Oletko muuten käynyt teurastamolla ?

        Eläimelle annetaan ensimmäisenä tainnutus säkhköllä, ennekuin se lopetetaan ja viedään linjalle. Siinä vaiheessa se ei todellakaan tunne enää mitään.

        Riistaeläimet kuolee joko kantaa vähentävään "lyijymyrkytykseen" tai luontoon. Oletko muuten käynyt luonnossa ?
        Hirvenraato kesähelteellä metsässä. Sitä nokkii korpit, ketut, supikoirat, sudet ja ilvekset käy aterialla ---> seuraa näiden kantojen lisääntyminen. No mitäs sitten niille tehdään.

        Susi saattaa syödä nälkäänsä vaikka lapsesi, ilves kissasi, kettu kanasi, korppi pihasi pikkulinnunraadot.

        Näin se vaan on, tämä maailma. Joku syö joskus toisen anyway.Olen maatalon kasvatti , rakastan eläimiä mutta en tunteile siitä että niitä ei saisi tappaa.
        Satoja sonneja on tullut laitettua teurastamon autoon, jotka on muuten parempia kun fiat 127. Siellä on ilmastointi, rehua ja vettä.
        Kukaan ei edes saa teurastaa kotonaan, eläinlääkäri tekee vielä karjatarkastuksen ennen viimeistä matkaa, maidoista otetaan bakteerinäytteet päivittäin, siat tarkistetaan ettei niillä ole stressi.

        Ollaan kasvatettu myös lohia ja sorsia, pataan laitettaviksi. Plus kalkkunoita ja kanoja.

        Kaneja, kissoja, koiria.

        Ja huomaavainen isäni - joka vahingossa oli ampunut supiemon toi meille 2 supikoiran pentua hoidettavaksi, villejä tapauksia.

        Metsästyksessä ja teurastuksessa on omat lakinsa. Ensinnäkin vaatii aseenkantoluvan, riittävän koulutuksen asiaan ja oikeat tilat.
        Kelle hyvänsä niitä ei anneta.

        Nyt jopa kotikoiran (kuten meillä) irti pitäminen vaatii lakien mukaan metsästyskortin ja 10 ha omaa maata.
        Muista eläimistä puhumattakaan.


      • tiukassa on
        TaliTintti. kirjoitti:

        Matka-Leenalle: meillä muuten koirat syö paremmin kun itse välillä monipuolisemmin jos katsotaan vaikka noita raksupussien sisältöjä. Mutta ne onkin perheenjäseniä, rakkaita ja tärkeitä.

        Muuten jos koiralle annetaan vaihtoehdot kyljys ja porkkana niin kummanko ottaa ? (no meiän toinen höpelö kummatkin).

        Ja tälle tiukassa on: mitä sitten eläimille pitäisi tehdä ?
        Antaa lisääntyä vapaasti jos ei saa kerran tappaa ? Kukas ne kaikki sitten ruokkii ja hoitaa, vegaanitko. Antaa vaan lehmien, sikojen, hirvien ja porojen vaellella vapaasti, kuten Intiassa.
        Ihan vaan tiedoksi että jos lehmää ei lypsetä, se kuolee erittäin tuskaiseen utaretulehdukseen. Jos sonni saa liikaa rehua (se on siis heinää) se kaasuuntuu ,turpoaa ja verkkomaha ei toimi. Silloin sitä ON
        pistettävä , joko itse tai eläinlääkärin.
        Jos hirviä ei kaadeta, ketjukolarit siellä kehä kolmosenkin sisäpuolella ovat jokapäiväisiä.
        Jos sikoja ei lahdata, minnekkä hautaat satakiloisen ruhon, maahan hautaaminen on nykyään kielletty.
        Laitatko vaikka jääkaappiin ?

        Oletko muuten käynyt teurastamolla ?

        Eläimelle annetaan ensimmäisenä tainnutus säkhköllä, ennekuin se lopetetaan ja viedään linjalle. Siinä vaiheessa se ei todellakaan tunne enää mitään.

        Riistaeläimet kuolee joko kantaa vähentävään "lyijymyrkytykseen" tai luontoon. Oletko muuten käynyt luonnossa ?
        Hirvenraato kesähelteellä metsässä. Sitä nokkii korpit, ketut, supikoirat, sudet ja ilvekset käy aterialla ---> seuraa näiden kantojen lisääntyminen. No mitäs sitten niille tehdään.

        Susi saattaa syödä nälkäänsä vaikka lapsesi, ilves kissasi, kettu kanasi, korppi pihasi pikkulinnunraadot.

        Näin se vaan on, tämä maailma. Joku syö joskus toisen anyway.Olen maatalon kasvatti , rakastan eläimiä mutta en tunteile siitä että niitä ei saisi tappaa.
        Satoja sonneja on tullut laitettua teurastamon autoon, jotka on muuten parempia kun fiat 127. Siellä on ilmastointi, rehua ja vettä.
        Kukaan ei edes saa teurastaa kotonaan, eläinlääkäri tekee vielä karjatarkastuksen ennen viimeistä matkaa, maidoista otetaan bakteerinäytteet päivittäin, siat tarkistetaan ettei niillä ole stressi.

        Ollaan kasvatettu myös lohia ja sorsia, pataan laitettaviksi. Plus kalkkunoita ja kanoja.

        Kaneja, kissoja, koiria.

        Ja huomaavainen isäni - joka vahingossa oli ampunut supiemon toi meille 2 supikoiran pentua hoidettavaksi, villejä tapauksia.

        Metsästyksessä ja teurastuksessa on omat lakinsa. Ensinnäkin vaatii aseenkantoluvan, riittävän koulutuksen asiaan ja oikeat tilat.
        Kelle hyvänsä niitä ei anneta.

        Nyt jopa kotikoiran (kuten meillä) irti pitäminen vaatii lakien mukaan metsästyskortin ja 10 ha omaa maata.
        Muista eläimistä puhumattakaan.

        Edelleen: MITÄ SE ON SINULTA POIS? Eikä se edelleenkään ole mikään henkilökohtainen hyökkäys jotain lihansyöjää vastaan jos itse en syö. Ei minun tarvitse sinulta lupaa kysyä syönkö vai enkö, eikä sinun - vai tarvitseeko?
        Jokainen elää juuri niin kuin haluaa ja syö mitä haluaa ja kaikki on tasavertaisia. Tämän takia en syö lihaa koska näen että niiden elämä on saman arvoinen kuin minunkin vaikka ovat älyllisesti aivan eri tasolla kuin ihminen.

        Asun kuule aika pirun kaukana sieltä "sinun kehäkolmoisesta" ja tosiaankin olen ollut pienestä asti mukana maatilallisen elämässä ja ollut luonnossa. Tällä ei ole mitään merkitystä asian kanssa. En ole käynyt teurastomassa enkä sinne mene. Voitko itse sanoa että voisit mennä tekemään heidän työtään ilman että menetät yöunesi tms? Veikkaan että aika moni ei voi sitä tehdä ja valittaa kuinka se on raakaa ja silti syödä mussuttaa lihaa. Tämä siis aika ironista minusta... Sitten on vielä se, että olen käynyt vain muutamissa maatiloilla enkä puhu nyt kaikista mutta aika harva lihantuottaja tai vaikka tämä teurastaja tottelee lakeja ja eläimet elävät ja kuolevat paljon pahemmassa oloissa kuin niiden luullaan. Ei pidä olla niin pirun sinisilmänen ja uskoa kaikkea mitä väitetään.

        En tosiaankaan tiedä mitä niille sitten pitäisi tehdä, antaa elää vapaana vai mitä. Kuka sanoi että minulla on kaikki vastaukset? Itse vain tiedän etten niitä syö koska en halua, sinä teet just niin kun lystäät.
        Ja sitten tämä vakio lehmän lypsy..... Nykypäivän lehmä on jalostettu täysin vain ja ainoastaan ihmisen käyttöön ja tottakai se on lypsettävä. Tämä jalostus on mennyt ihan pieleen kun ne tuottavat enemmän maitoa kun mitä keretään lypsää.

        Koko ideani on siinä että jos ajatellaan että ihminen ja vaikka se susi ovat saman arvoisia vaikka ajatukset ja elämäntapa on erilainen. En voi tapattaa kehitysvammaista lasta sen takia että näen ettei se ole tarpeeksi älykäs elätäkseen vain koska on sairas eikä näin tule saamaan "normaalia" elämää. Jätän siis sudenkin tapattamatta ja syömättäkin koska mikä minä olen määräämään että sen kuuluu kuolla?


      • vegan 4 life
        TaliTintti. kirjoitti:

        Matka-Leenalle: meillä muuten koirat syö paremmin kun itse välillä monipuolisemmin jos katsotaan vaikka noita raksupussien sisältöjä. Mutta ne onkin perheenjäseniä, rakkaita ja tärkeitä.

        Muuten jos koiralle annetaan vaihtoehdot kyljys ja porkkana niin kummanko ottaa ? (no meiän toinen höpelö kummatkin).

        Ja tälle tiukassa on: mitä sitten eläimille pitäisi tehdä ?
        Antaa lisääntyä vapaasti jos ei saa kerran tappaa ? Kukas ne kaikki sitten ruokkii ja hoitaa, vegaanitko. Antaa vaan lehmien, sikojen, hirvien ja porojen vaellella vapaasti, kuten Intiassa.
        Ihan vaan tiedoksi että jos lehmää ei lypsetä, se kuolee erittäin tuskaiseen utaretulehdukseen. Jos sonni saa liikaa rehua (se on siis heinää) se kaasuuntuu ,turpoaa ja verkkomaha ei toimi. Silloin sitä ON
        pistettävä , joko itse tai eläinlääkärin.
        Jos hirviä ei kaadeta, ketjukolarit siellä kehä kolmosenkin sisäpuolella ovat jokapäiväisiä.
        Jos sikoja ei lahdata, minnekkä hautaat satakiloisen ruhon, maahan hautaaminen on nykyään kielletty.
        Laitatko vaikka jääkaappiin ?

        Oletko muuten käynyt teurastamolla ?

        Eläimelle annetaan ensimmäisenä tainnutus säkhköllä, ennekuin se lopetetaan ja viedään linjalle. Siinä vaiheessa se ei todellakaan tunne enää mitään.

        Riistaeläimet kuolee joko kantaa vähentävään "lyijymyrkytykseen" tai luontoon. Oletko muuten käynyt luonnossa ?
        Hirvenraato kesähelteellä metsässä. Sitä nokkii korpit, ketut, supikoirat, sudet ja ilvekset käy aterialla ---> seuraa näiden kantojen lisääntyminen. No mitäs sitten niille tehdään.

        Susi saattaa syödä nälkäänsä vaikka lapsesi, ilves kissasi, kettu kanasi, korppi pihasi pikkulinnunraadot.

        Näin se vaan on, tämä maailma. Joku syö joskus toisen anyway.Olen maatalon kasvatti , rakastan eläimiä mutta en tunteile siitä että niitä ei saisi tappaa.
        Satoja sonneja on tullut laitettua teurastamon autoon, jotka on muuten parempia kun fiat 127. Siellä on ilmastointi, rehua ja vettä.
        Kukaan ei edes saa teurastaa kotonaan, eläinlääkäri tekee vielä karjatarkastuksen ennen viimeistä matkaa, maidoista otetaan bakteerinäytteet päivittäin, siat tarkistetaan ettei niillä ole stressi.

        Ollaan kasvatettu myös lohia ja sorsia, pataan laitettaviksi. Plus kalkkunoita ja kanoja.

        Kaneja, kissoja, koiria.

        Ja huomaavainen isäni - joka vahingossa oli ampunut supiemon toi meille 2 supikoiran pentua hoidettavaksi, villejä tapauksia.

        Metsästyksessä ja teurastuksessa on omat lakinsa. Ensinnäkin vaatii aseenkantoluvan, riittävän koulutuksen asiaan ja oikeat tilat.
        Kelle hyvänsä niitä ei anneta.

        Nyt jopa kotikoiran (kuten meillä) irti pitäminen vaatii lakien mukaan metsästyskortin ja 10 ha omaa maata.
        Muista eläimistä puhumattakaan.

        http://sikatehtaat.fi/ tässäpä valitettavaa tietoa suomalaisilta tehotuotantotiloilta


      • vegan 4 life
        TaliTintti. kirjoitti:

        Matka-Leenalle: meillä muuten koirat syö paremmin kun itse välillä monipuolisemmin jos katsotaan vaikka noita raksupussien sisältöjä. Mutta ne onkin perheenjäseniä, rakkaita ja tärkeitä.

        Muuten jos koiralle annetaan vaihtoehdot kyljys ja porkkana niin kummanko ottaa ? (no meiän toinen höpelö kummatkin).

        Ja tälle tiukassa on: mitä sitten eläimille pitäisi tehdä ?
        Antaa lisääntyä vapaasti jos ei saa kerran tappaa ? Kukas ne kaikki sitten ruokkii ja hoitaa, vegaanitko. Antaa vaan lehmien, sikojen, hirvien ja porojen vaellella vapaasti, kuten Intiassa.
        Ihan vaan tiedoksi että jos lehmää ei lypsetä, se kuolee erittäin tuskaiseen utaretulehdukseen. Jos sonni saa liikaa rehua (se on siis heinää) se kaasuuntuu ,turpoaa ja verkkomaha ei toimi. Silloin sitä ON
        pistettävä , joko itse tai eläinlääkärin.
        Jos hirviä ei kaadeta, ketjukolarit siellä kehä kolmosenkin sisäpuolella ovat jokapäiväisiä.
        Jos sikoja ei lahdata, minnekkä hautaat satakiloisen ruhon, maahan hautaaminen on nykyään kielletty.
        Laitatko vaikka jääkaappiin ?

        Oletko muuten käynyt teurastamolla ?

        Eläimelle annetaan ensimmäisenä tainnutus säkhköllä, ennekuin se lopetetaan ja viedään linjalle. Siinä vaiheessa se ei todellakaan tunne enää mitään.

        Riistaeläimet kuolee joko kantaa vähentävään "lyijymyrkytykseen" tai luontoon. Oletko muuten käynyt luonnossa ?
        Hirvenraato kesähelteellä metsässä. Sitä nokkii korpit, ketut, supikoirat, sudet ja ilvekset käy aterialla ---> seuraa näiden kantojen lisääntyminen. No mitäs sitten niille tehdään.

        Susi saattaa syödä nälkäänsä vaikka lapsesi, ilves kissasi, kettu kanasi, korppi pihasi pikkulinnunraadot.

        Näin se vaan on, tämä maailma. Joku syö joskus toisen anyway.Olen maatalon kasvatti , rakastan eläimiä mutta en tunteile siitä että niitä ei saisi tappaa.
        Satoja sonneja on tullut laitettua teurastamon autoon, jotka on muuten parempia kun fiat 127. Siellä on ilmastointi, rehua ja vettä.
        Kukaan ei edes saa teurastaa kotonaan, eläinlääkäri tekee vielä karjatarkastuksen ennen viimeistä matkaa, maidoista otetaan bakteerinäytteet päivittäin, siat tarkistetaan ettei niillä ole stressi.

        Ollaan kasvatettu myös lohia ja sorsia, pataan laitettaviksi. Plus kalkkunoita ja kanoja.

        Kaneja, kissoja, koiria.

        Ja huomaavainen isäni - joka vahingossa oli ampunut supiemon toi meille 2 supikoiran pentua hoidettavaksi, villejä tapauksia.

        Metsästyksessä ja teurastuksessa on omat lakinsa. Ensinnäkin vaatii aseenkantoluvan, riittävän koulutuksen asiaan ja oikeat tilat.
        Kelle hyvänsä niitä ei anneta.

        Nyt jopa kotikoiran (kuten meillä) irti pitäminen vaatii lakien mukaan metsästyskortin ja 10 ha omaa maata.
        Muista eläimistä puhumattakaan.

        Ihan vaan tiedoksi, lehmä EI eritä maitoa saamatta jälkeläistä. Tämä pätee myös ihmisiin ja kaikkiin muihinkin nisäkkäisiin. Näin lehmä maitotiloilla elää jatkuvassa raskauskierteessä. Lakto-ovot ja laktovegetaristit usein perustelevat maidonjuontia sillä ettei maidon takia tarvitse tappaa. Väärin. Vasikka vieroitetaan heti synnyttyään emostaan jotta ihmisille saatais kaikki lehmän erittämä maito. Urosvasikat tapetaan, koska näistä ei ole hyötyä maidontuotannossa. Naaraat sitten kasvatetaan maidonkorvikkeella ihan vaan tullakseen samanlaiseen jatkuvaan raskauskierteeseen kuin emonsa.


      • Lapset...
        vegan 4 life kirjoitti:

        http://sikatehtaat.fi/ tässäpä valitettavaa tietoa suomalaisilta tehotuotantotiloilta

        Lapset ainakin viihtyivät eräällä maatilalla. Eivät olisi malttaneet lähteä ollenkaan pois, koska harvoin pääsee eläinten luokse.


    • fsdsfddfsfdssfd

      Ruettuani vegaaniksi ei ole tullut mieleenkään syödä suklaata eikä edes tehnyt mieli sitä.

      Loppujen lopuksi maito on nestemäistä lihaa. Ne jotka ovat kasvissyöjiä mutta juovat ja käyttävät maitotuotteita eivät ole mielestäni mitään kasvissyöjiä.

      Välillä kuulee että jotkut kasvissyöjät perustelevat etteivät syö lihaa mutta juovat maitoa, koska maidon takia ei tarvitse tappaa. Miten väärä kuvitelma tämä on.

      Lehmä ei tuota maitoa ihan tyhjästä. Lehmä on jatkuvassa raskauskierteessä jotta maitoa tulisi. Ja mitä luulette että niille vasikoille tapahtuu? Ei niille sitä maitoa anneta, koska sitä maitoa pitää riittää teidän maitopurkkiin ja juustoihin. Ne vasikat otetaan emoiltaan pois heti synnyttyä. Poikapuoliset useimmiten tapetaan ja naaraspuoliset ruokitaan keinotekoisilla ruuilla että ne kasvaisivat nopeasti ja laitettaisiin samanlaiseen raskauskierteeseen kun emonsa. Ja sitten kun tämä emo on tarpeeksi vanha (n.5-6v) niin ne heitetään teurastamolle.

      Maito tappaa yhtä paljon kuin lihan syöminen.

      • Voi voi

        Voi voi sinun tietojasi. Lukisit vähän lehmistä ja vasikoista. Miten luulet, että syntyy uusia vasikoita, jos kaikki poikapuoliset vasikat useimmiten tapetaan. Ruokinnastakin sinulla näyttää olevan väärää tietoa, mistä moinen tieto?


      • No...

        No mitähän sitten niille vasikoille annetaan jos ei lehmän maitoa,kysyn vaan?
        Ei kai vauvoillekaan aleta antamaan heti synnyttyään purkkiruokia vai mitä. Väität, että naaraspuoliset ruokitaan keinotekoisilla ruuilla. Huh, huh noita sun tietojasi eläinten hoidosta.....

        Olenpa lukenut, että satatonnarilehmä oli 12 vuotias, ei siis heitetty teurastamolle 5-6 v.


    • tiukassa on

      Se riippuu ihan miten sen ajattelee ja mihin rajansa vetää. Miten itse voit kävellä lumihangessa tai nurmikolla? Maahan vilisee ötököitä sun muita eliöitä.
      Itse en laske sitä lihaksi missään muodossa. Kyllä, siinä käytetään hyväksi eläintä ja pahasti. Mutta heti kun maailmasta KAIKKI vääryys saadaan kadotettua, voin ruveta vegaaniksi.
      Itse vedän rajani pelkän lihan syöntiin ja siihen olen tyytyväinen, lupaa tälle en tarvitse keneltäkään.

    • Vege Australiasta

      Tumma suklaa, jossa on kaakaota vähintään 60% on hyväksi. Nuo Fazerin sinertävät ja muut maitosuklaat eivät. Itse ostan reilun kaupan tummaa suklaata ja myös joskus luomu-kaakaopapuja, jotka itse jauhan ja teen suklaajuomaa manteli- tai soijamaitoon. En häpeä valintojani, vaikka en ole täydellinen. Kuitenkin minusta on parempi olla vegaani ja syödä suklaata kuin olla sekasyöjä ja syödä suklaata. Vähemmän kuitenkin aiheutan vahinkoa niin. On kuitenkin ihan hydöyllistä aina oppia lisää valinnoistaan ja asettaa kaikki itsestäänselvyydet kyseenlaiseksi. Tosin näistä asioista mieluummin lukee muualta kuin ilkeämielisistä vihapuheista niin kuin tällä palstalla on usein tapana.

    • katakat

      voi parat, eivät kasvissyöjätkään ole täydellisiä...

    • mämämämä

      Kuule ei sulla ole asiaa kenellekään alkaa marmattaa, mee kotiis!!

    • asdgha

      Syöt suklaata, koska sitä viljelevät lapset eivät saa leipäänsä muualta.
      Perustele sitten, miksi syöt eläimiä?

    • Kettutyttö 37v.

      Eli jos oikein ymmärsin, niin aloittajan mielestä kasvissyöjä ei saa syödä suklaata, mutta lihansyöjä saa. Itselleni tässä taas ei ole mitään järkeä. Miksi vain kasvissyöjien pitää olla pyhimyksiä, mutta lihansyöjät saavat rellestää ja tuhota? Kai se nyt on parempi että yrittää edes jotain tehdä epäoikeudenmukaisuuden ja kärsimyksen poistamiseksi.

      Ruokavalion muuttamiset on isoja askeleita. Se että jättää jonkun rakkaan herkun pois, voi olla todella vaikeaa. Niin kuin aloittaja itsekin huomaa, ei ole helppo jättää suklaata pois, se on rakas herkku, jolla olemme hemmotelleet itseämme.

      Itse olen tehnyt askeleita sen mukaan kun olen ollut valmis ja pystynyt. Olen yrittänyt parhaani tehdä yli 20 vuotta. Ensin yritin muutamia vuosia jättää lihaa pois, mutta meni muutama vuosi ennen kuin onnistuin. Sitten jäi munat, nahka, eläinkoekosmetiikka, riistomerkit ym. pois. Sitten luomumaitotuotteita, ja kyllä, fazerin sinistä, melkein 10 vuotta ennen kuin onnistuin siirtymään vegaaniksi täysin. Olen siis ollut kasvissyöjä 20 vuotta ja vegaani 10. Fazerin sinistä en siis syö.

      Mietin kulutustottumuksiani, ja yritän elää niin että en vahingoittaisi toisia. Esim. mitään koruja joita on surkeissa kaivoksissa louhittu, en voisi käyttää. On silti vaikeaa toteuttaa täysin eettistä elämäntapaa., sillä esim. urheilukenkiä on vaikea löytää eettisinä.

      Aloittajan pitäisi mielestäni enempi suunnata tällaisia kirjoituksia vaikkapa kuluttajana itse Fazerille, että alkaisivat tuottamaan eettisempiä tuotteita. Kuluttajat voivat vaikuttaa asioihin. Luulen että aika alkaisi olla kypsä myös sellaisille muutoksille. 20 vuoden aikana vain harvat ajattelivat ruoan eettisyyttä, mutta nykyisin kukaan ei naura asialle, päinvastoin, monet ovat kiinnostuneita ruokansa alkuperästä.

      Suosittelen myös raakasuklaata, itse teen sitä kotona, ja suklaan alkuperä on etelä-amerikkalaisilla luomutiloilla, joten luulen että se suklaa on hieman eettisempää.

      Itse en mieti onko sika tai ihminen tärkeämpi, vaan mielelläni käytän sellaisia ruoka-aineita, jotka eivät aiheuta kärsimystä kummallekaan. Olen aina kavahtanut väkivaltaa. Myös eläinten ruumiita kammottaa ajatella ruokana. Siksi olen alkanut aikoinaan kasvissyöjäksi. Ja olen siitä ylpeä, ja minua ällöttää katsoa kuinka muut syövät lihaa. Tämän on minun näkökantani ja aloittajalla on omansa. En silti tuo kasvissyöntiäni kahvipöydässä mitenkään esille, en vain syö jos tarjotaan jotain mitä en halua syödä. Sen sijaan lihansyöjät aina käyvät kimppuuni. Kasvissyöjä ärsyttää lihansyöjiä vaikka ei sanoisi mitään, ja sitten yritetään kaivamalla kaivaa epätäydellisyyksiä kasvissyöjästä. Kyllä, minulla on auto ja tietokone, mutta en siltikään aio syödä lihaa vain siksi että jotakuta lihansyöjää ärsyttää että olen kasvissyöjä. Minulla on oikeus olla syömättä lihaa. Minulla on oikeus myös olla syömättä ruokaa jota on käsitelty kananmunaveitsellä, ikävää jos lihansyöjä pahoittaa siitä herkän mielensä. Mitä se sulle sitä paitsi kuuluu? Vasta sitten, kun olette itse täydellisyyksiä ja ette kuluta mitään epäeettisesti, teillä on oikeus tulla moittimaan minua tietokoneesta tms. Keskittyisitte omaan ruokaanne ettekä vahtaisi vegeä.

      Ehkä aloittaja on kateellinen kasvissyöjille ja yrittää vain syyllistää heitä jotta voisi oikeuttaa oman epäeettisen herkuttelunsa. Jos häntä oikeasti kiinnostaisi afrikkalaisten lasten kohtalo, niin hän voisi miettiä vaihtoehtoja suklaallensa.

      Itsekin olen maalta kotoisin ja nähnyt kuinka maalaiset suhtautuvat eläimiin, toisaalta hyvin, toisaalta tunteettomasti. En ymmärtänyt sitä touhua edes lapsena. Jo tuolloin kun näin lehmiä kuljetettavan teurasautoon, aloin haaveilla kasvissyönnistä. Talitintille tiedoksi, minun puolestani sikoja ei tarvitse enää ollenkaan synnyttää lisää. Jos lehmä ei edes synny, niin ei sitä tarvitse laittaa kadulle.

      Mitä te lihansyöjät muuten tällä palstalla teette? Ärsyttääkö teitä niin paljon kasvissyöjät että varta vasten pitää tulla tänne haukkumaan? Taidatte jossain sisimmässä sopukoissanne tietää että lihansyönti on väärin, mutta koska olette lihaan koukussa niin yritätte joillain säälittävillä argumenteilla tulla tänne haukkumaan kasvissyöjiä jotta voisitte tuntea olonne vähän paremmaksi lihaa syödessänne.

      • Ollaan...

        Katsomassa hyviä kasvisruokavinkkejä ja samalla myös oikaisemassa ihmeellisiä käsityksiä eläinten hoidosta. En oikein ymmärrä, mitä väärää on mm. syntymisessä tai kuolemisessa.

        Miten sinusta voisi koskaan tulla patologi, kun joutuisit olemaan ruumiiden kanssa ja leikkelemään niitä???


      • Kettutäti nyk. 38 v.
        Ollaan... kirjoitti:

        Katsomassa hyviä kasvisruokavinkkejä ja samalla myös oikaisemassa ihmeellisiä käsityksiä eläinten hoidosta. En oikein ymmärrä, mitä väärää on mm. syntymisessä tai kuolemisessa.

        Miten sinusta voisi koskaan tulla patologi, kun joutuisit olemaan ruumiiden kanssa ja leikkelemään niitä???

        Mistäs keksit että olen ajatellut ryhtyä patologiksi? Työskentelen täysin toisella alalla. Eikä ole mitään aietta ryhtyä patologiksi.


    • FairTradeOk

      hyvä hyvä!


      Reilun kaupan ja muuta eettisesti tuotettua suklaata - kelpaa myös kasvissyöjälle nam nam!

    • yksiyksi kaks

      Mite sitten käy sille mustalla lapsirukalle kun ei kukaan enää osta suklaata ja näin ei sitten lapsi saakaan enää ruokaa mitä sai ennen työllään. Ei siellä ole mitään mukavaa sossuturvaa josta tulee rahaa jos ei muualta saa. Parempi edes lapsen olla hengissä kuolematta nälkään.

      • loistoidea !!!

        Voitaisiin esim. säätää lihavero ja eläintuotevero, sanotaan nyt vaikka 7%, ja kaikki tämän veron tuotot lähetetään niille mustille lapsiraukoille.


    • Maitosuklaassamaitoa

      Mutta täys kasvissyöjähän ei kai tavallista suklata syö, koska siinä on maitoa :)
      Anteeksi jos olen ymmärtänyt väärin että maitosuklaassa ei olisikaan maitoa :)

      • Sonja_____

        Jep, ei mitään riisto-Fasua, koska se on tosiaan maitosuklaata. Ja niiden tummassakin suklaassa taitaa olla jotain voirasvaa. Toki on esimerkiksi riisimaidosta valmistettujakin suklaita ja näissä kaakaon alkuperästä ollaan paremmin selvillä ja suklaa ei ole orjatyöllä viljeltyä ja poimittua.

        Laadukas reilun kaupan pelisäännöillä tuotettu tumma suklaa on herkullisinta. Ja siitä jää hyvä mieli. :)


      • Riisi...
        Sonja_____ kirjoitti:

        Jep, ei mitään riisto-Fasua, koska se on tosiaan maitosuklaata. Ja niiden tummassakin suklaassa taitaa olla jotain voirasvaa. Toki on esimerkiksi riisimaidosta valmistettujakin suklaita ja näissä kaakaon alkuperästä ollaan paremmin selvillä ja suklaa ei ole orjatyöllä viljeltyä ja poimittua.

        Laadukas reilun kaupan pelisäännöillä tuotettu tumma suklaa on herkullisinta. Ja siitä jää hyvä mieli. :)

        Riisi ja riisistä valmistettuja tuotteita pitäisikin välttää, koska maapallolla on pula vedestä. Kuten tiedämme, riisi istutetaan vesipellolle ja se on valtavaa veden käyttöä.


      • Miitta.

        Syö kasvissyöjä maitoa. Sullakin taitaa olla termit sekasi. Yrität kenties tarkoittaa tuolla täyskasvissyöjällä vegaania???


      • Sedä
        Miitta. kirjoitti:

        Syö kasvissyöjä maitoa. Sullakin taitaa olla termit sekasi. Yrität kenties tarkoittaa tuolla täyskasvissyöjällä vegaania???

        Ei syö, maito ei ole kasvis. Kasvissyöjä syö vain kasviksia, vegaani ei käytä eläimiä edes pukeutumisessa yms.


      • Miitta.
        Sedä kirjoitti:

        Ei syö, maito ei ole kasvis. Kasvissyöjä syö vain kasviksia, vegaani ei käytä eläimiä edes pukeutumisessa yms.

        Sä ilmeisesti sedä olet provo mut vastaanpa kuitenkin...

        "Kansainvälisen kasvissyöjien liiton käyttämän määritelmän mukaan kasvisruoka tarkoittaa kuitenkin kaikkea sellaista ruokaa, joka ei sisällä lihaa tai kalaa."

        Vegaanin määritelmä on vaikea, mutta voidaan sanoa että ihminen joka ei ravinnokseen käytä eläinkunnan tuotteita on vegaani.


    • fsffsdf

      En ymmärrä ihmisiä jotka eivät syö lihaa, mutta juovat ja käyttävät maitotuotteita vedoten että eläinten ei tarvitse kuolla heidän takiaansa.

      Mitä oikeasti luulette että niille vasikoille tapahtuu, joidenka maidot te juotte? Varsinkin miespuoliset vasikat tapetaan. Sama homma kananmunissa, miespuoliset tapetaan kanssa. Eli teidän maidon takia kuolee yhä viattomia eläimiä ja ennenkaikkea joka ikinen kerta naaraspuolisia lehmiä raiskataan uudestaan ja uudestaan ja heti syntymän jälkeen niiden lapset viedään niiltä pois.

      Sekö tosiaan on parempi kuin että eläin saa surmansa?

      • Utelias -

        Luulen, että niistä vasikoista kasvaa suuria lehmiä ja sonneja. Mistä kummasta tieto, että miespuoliset vasikat tapetaan. Miten sitten syntyy vasikoita, jos miespuoliset tapetaan? Ei todellakaan tapeta sonnivasikoita, vaan ne ovat hyvässä hoidossa ja niitä ruokitaan oikeaoppisesti.
        Eläintenhoitajat huolehtivat eläimistään hyvin - sehän on nähty tiloilla käydessämme.


      • veg1
        Utelias - kirjoitti:

        Luulen, että niistä vasikoista kasvaa suuria lehmiä ja sonneja. Mistä kummasta tieto, että miespuoliset vasikat tapetaan. Miten sitten syntyy vasikoita, jos miespuoliset tapetaan? Ei todellakaan tapeta sonnivasikoita, vaan ne ovat hyvässä hoidossa ja niitä ruokitaan oikeaoppisesti.
        Eläintenhoitajat huolehtivat eläimistään hyvin - sehän on nähty tiloilla käydessämme.

        Lehmät keinohedelmöitetään useimmiten.


      • Utelias...
        veg1 kirjoitti:

        Lehmät keinohedelmöitetään useimmiten.

        Eli siinäkin tapauksessa tarvitaan sonnia siis sonnin spermaa.


      • 423324423243
        Utelias - kirjoitti:

        Luulen, että niistä vasikoista kasvaa suuria lehmiä ja sonneja. Mistä kummasta tieto, että miespuoliset vasikat tapetaan. Miten sitten syntyy vasikoita, jos miespuoliset tapetaan? Ei todellakaan tapeta sonnivasikoita, vaan ne ovat hyvässä hoidossa ja niitä ruokitaan oikeaoppisesti.
        Eläintenhoitajat huolehtivat eläimistään hyvin - sehän on nähty tiloilla käydessämme.

        Ei niistä miespuolisista tarvitse kuin yksi siittämään jokainen lehmä tehtaalla. Eli tosiaankin ne kaikki tapetaan.

        mutta taidatkin olla oikeasti vaan trolli.


      • 32432234
        423324423243 kirjoitti:

        Ei niistä miespuolisista tarvitse kuin yksi siittämään jokainen lehmä tehtaalla. Eli tosiaankin ne kaikki tapetaan.

        mutta taidatkin olla oikeasti vaan trolli.

        ei siis kaikki vaan lähes kaikki, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.


      • No
        423324423243 kirjoitti:

        Ei niistä miespuolisista tarvitse kuin yksi siittämään jokainen lehmä tehtaalla. Eli tosiaankin ne kaikki tapetaan.

        mutta taidatkin olla oikeasti vaan trolli.

        No eihän se noin voi mennä - ei saa olla liian läheistä sukua. Tutkipa asioita tarkemmin.


      • Kettutäti
        veg1 kirjoitti:

        Lehmät keinohedelmöitetään useimmiten.

        Minä olen nähnyt tuota keinohedelmöitystä ja raskaana olevien lehmien hoitoa. Ei ole herkkua se lehmälle. Raiskaus on sopiva sana.


    • dfhtgh

      Yrittääkö kasvissyöjät välttää kaikkea terveellistä..? =) Liha on ruokavaliollemme todella tärkeää, ja suklaa (mitä tummempi suklaa, sen parempi) on terveellistä myös vaikkei uskois! Enpäs nyt muistakkaa suklaan terveysvaikutuksia, ettikääpä jostakin. Ja muistakaa TASA-ARVO!!!! Nyt siat on suoraan alemmassa asemassa kun ihminen? Tsih, ton kyllä vedin melkein vitsillä, sika on ällö eläin.

      • Sedä

        Mitä tummempi suklaa, sitä vegaanisempaa. Itse en edes tykkää maitosuklaasta. Ja kyllä, siirtelen ötököitä pois kadulta, väistelen matoja sateen jälkeen ja ostan suklaani mieluusti reiluna kauppana ;)


    • afagsgsgsgsg
    • Yritän olla hyvä

      Ymmärrän kantasi ja asia on vaikea. Olen kasvissyöjä, mutten koko ajan päde sillä. Mutta eikö ole parempi, että ei syö lihaa, mutta syö suklaata kuin että syö molempia? Ja on myös olemassa Reilun kaupan suklaata ja muuta, joita voisin kyllä useammin ostaa. Kaikki vaatteet peruskaupoissa on tehty lapsityövoimalla Kauko-Idässä. On tosi vaikea elää eettisesti, mutta pienin askelin sitä kohti pääsee.

    • Vegz

      Suklaassa on myös torakan palasia. Se ei ole kasvis. Yök.

      Itse yritän elää niin eettisesti kuin mahdollista, ihan sama vaikka jonkun mielestä en olisi täydellinen, parhaani kuitenkin teen. Toivottavasti tulevaisuudessa tulee enempi ekologisia ja eettisiä vaihtoehtoja kauppohin. Näin on käynytkin viime vuosina. Toista se oli parikymmentä vuotta sitten.

      Jos itse syö lihaa ja suklaata, niin eipä se auta moralisoida muiden valintoja.

      Mitä tulee tuohon itsensä parempana pitämiseen, niin itse ainakin pidän itseäni henkisesti sivistyneempänä ihmisenä kuin lihansyöjät. Samoin kuin pidän pedofiilejä, alistajia, murhaajia ja raiskaajia itseäni alempitasoisena.

      Minulla ei ole mitään velvollisuutta sievistellä ja hymistellä ja yrittää hyväksyä sellaisia ihmisiä jotka osallistuvat rääkkäykseen ja kidutukseen.

      En kuuluta tätä julkisesti mutta henkilökohtaisesti sisimmässäni ajattelen näin, ja minulla on tähän oikeus. Minulla ei ole mitään sympatioita julmia ihmisiä kohtaan.

      • hyvin sanottu!

        Mielestäni jokaisella vegaanilla on oikeus tuntea olonsa onnistuneeksi ja paremmaksi ihmiseksi kuin lihansyöjät! Totta helvetissä! Ihmisten koko elämä on täynnä valintoja. Kiitosta pitää saada oikeista ja hyvistä valinnoista, huonoista satikutia ja niinhän niistä aina seuraakin ikävyyksiä, ennemmin tai myöhemmin.

        Kuvitteellisesti voi ajatella niin, että ainoastaan vegaanit / vegetaristit / kasvissyöjät ansaitsevat nimensä "elämän kirjaan" ja jokainen "sekasyöjä" eli lihansyöjä nimensä kuoleman kirjaan. Saatanan palvonnankin voi käsittää siten, että yksilö harjoittaa muiden murhaamista ja elämän tappamista eli vihaamista kun taas elämän puolustajat tekevät kaikkensa elämän ja sen voiton eteen!

        Ihminen voidaan myös pakottaa ihmiskauppaan. Se vasta julmaa touhua on! Kieroutunut tajunta on turmiollista ja sitä on havaittavissa nykyään joka puolella! Etenkin mainonnassa. Itseään kannattaa suojella pahalta ja puhua aina hyvän puolesta. Ehkä joskus jossain joku kokee AHAA- elämyksen ja tekee käännöksen hyvän puoleen.


    • naapurintyttö666

      Itse olen ainaki olen niin misantoripinen ihminen. Söisin mielummin ihmislihaa, kuin eläintä. Niin kauan, kuin ihmislihan syönti on kielletty syön vegaanista ruokaa. Nyt joku kysyy, että jos vihaan niin paljon ihmisiä, niin miksi en tapa itseäni. Minua estetään siinä ja näin olleen en ole vielä päässyt tavoitteeseen. Ihminen on PAHA! Juuri tuollaiset lihanmussuttajaylpeilijät nostavat itseään jalustalle kruunaamalla itsensä maapallon kuninkaaksi. Ihminen on myös eläin ja kuvottava sellainen. Lopulta onneks luonto voittaa ja koittaa joukkotuho. Tätä menoa se tulee hyvin pian.

      • Miitta.

        Olipas todella hyvin sanottu, kuin suustani minun, paitsi itse en varmaan pystyisi ihmistä syömään. Tosin en kyllä muitakaan eläimiä.
        Ihminenhän on tämän maapallon syöpä joka pitäsi leikata pois...


      • Älä vihaa

        naapurintyttö666 sinä olet myös hirveän agressiivinen ihminen.Viha ei ole hyväksi
        sinulle,ei kenellekään.Ihminen ei ole paha vain sinulla itselläsi on todella paha
        olo ja siksi olet noin vihainen ja tuskainen.Sinun paha olosi ei liity mitenkään
        ruokaan,ihmisiin tai eläimiin,vaan johonkin muuhun,vaikka yritätkin niin väittää.
        Kukaan ei ole lihanmussuttajaylpeilijä,eikä yritä nostaa itseään jalustalle
        kruunaamalla itsensä maapallon kuninkaaksi,se on sinun oma keksimää
        höpinää.Ihminen ei todellakaan ole mikään eläin,vaan ihminen ja eläin on
        eläin.Sinut voittaa ja koittaa itsetuho agressiivisuudellasi ja vihallasi,et sinä
        muita satuta,vaan ihan itseäsi.Sinun kannattaisi jutella jonkun psykologin
        kanssa.Ei tuo vihan puhkuminen keskustelupalstoilla hyödytä,eikä auta
        ketään.


      • +03k
        Älä vihaa kirjoitti:

        naapurintyttö666 sinä olet myös hirveän agressiivinen ihminen.Viha ei ole hyväksi
        sinulle,ei kenellekään.Ihminen ei ole paha vain sinulla itselläsi on todella paha
        olo ja siksi olet noin vihainen ja tuskainen.Sinun paha olosi ei liity mitenkään
        ruokaan,ihmisiin tai eläimiin,vaan johonkin muuhun,vaikka yritätkin niin väittää.
        Kukaan ei ole lihanmussuttajaylpeilijä,eikä yritä nostaa itseään jalustalle
        kruunaamalla itsensä maapallon kuninkaaksi,se on sinun oma keksimää
        höpinää.Ihminen ei todellakaan ole mikään eläin,vaan ihminen ja eläin on
        eläin.Sinut voittaa ja koittaa itsetuho agressiivisuudellasi ja vihallasi,et sinä
        muita satuta,vaan ihan itseäsi.Sinun kannattaisi jutella jonkun psykologin
        kanssa.Ei tuo vihan puhkuminen keskustelupalstoilla hyödytä,eikä auta
        ketään.

        Ihmiset lisääntyvät ja syövät lihaa kiihtyvällä tahdilla x( Miksei ihmisillä ole enemmän aivokapasiteettiä hillitä himojaan ja organisoida asioita? Vihaksi se välillä pistää, ehkei kenelläkään henkilökohtaisesti mutta noin niin kuin yleisesti! Jäätiköt sulaa, aavikoituminen jatkuu ja silti jatkuu kulutusjuhlat, rakentaminen jne. Vois kysyä että onko siellä päässä ketään kotona!


    • napisdfs14

      trololololllolollloolpoloolo didididi!

    • niiskunen27

      En jaksanut lukea kaikkea, toivottavasti en siis toista samaa mitä joku toinen on jo sanonut.

      Itse en ole kasvissyöjä eläinten tappamisen jne.. vaan ihan puhtaasti ympäristön ystävällisyyden takia. En tarvitse lihaa ja alettuani kasvissyöjäksi aloin voimaan paremmin.

      Lapseni on kasvissyöjä, koska ei pidä niiden tappamisesta

      Mieheni on semi-vege, koska kotona muut on kasvissyöjiä, joten en aio häntä varten kokata lihaa. Ja hän pyrkii esim. töissä valitsemaan kasvisruuan, koska tietää ympäristö pointin. Joulukinkusta hän ei kuulema luovu.

      Minusta kysymys ei ole siitä, että jotku on tekopyhiä jne.. vaan jokainen hyväksyy suuhunsa laittaman ruoan. Kasvissyöjä ei välttämättä hyväksy eläinten oloja ja siksi ei syö lihaa.

      • sitäjokoontaiei

        Itseasiassa termi "semi-vege" on kyllä huvittumisen huippua - ihminen on joko kasvissyöjä, sekasyöjä tai sitten lihansyöjä - kaikki muut snobbailevat termit ovat huvittavuudessaan huippua ja osoittavat niiden kautta itsensä luokittelevat ihmiset erkaantuneiksi normaalin arkielämän realiteeteista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe