Mitä pitäisi vältellä, ettei maha menisi sekaisin (/löysälle) melkein heti syömisen jälkeen, tai tulisi ilmavaivoja? Asun solukämpässä, ja on TODELLA NOLOA, kun mielestäni liian usein maha menee sekaisin ja istun vessassa ikuisuuden. En ole pitänyt ruokapäiväkirjaa, mutta tuntuu, että usein riisin tai makaronin syönnin jälkeen käy niin. Syön paljon kasviksia ja muutenkin monipuolisesti, eikä mielestäni ainakaan ruokavaliossani ole vikaa. En syö herkkuja, tai puolivalmiita usein, eikä niiden jälkeen ole mitään tullutkaan.
Ja tämä kuulostaa todella tyhmältä, mutta kysyn oikeasti vakavissani: mihin ilma menee, jossei sitä pieraise ulos? Eikai se voi palata takaisin suolistoonkaan?
Aihe on minulle kiusallinen, ja haluaisin siihen oikeasti kunnollisen ratkaisun, joten vain asiallisia kommentteja, kiitos!
Maha menee sekaisin :/
5
2847
Vastaukset
- nahkis
Mulla ainakin porkkana,luumu ja rusinat aiheuttaa kyseisiä juttuja.Tosin aika lievässä muodossa.Selvinnee kokeilemalla parhaiten.
- gihogoli
jaa... sulla näköjään takapuolessa PÄRISEE!!!!!
- tsuh tsuh tsuh
kaalit, herneet, sipulit ja kasvikset pierettää, etenkin raakana. anna mennä vaan, kyllä kasvikset saa tuoksua. ihmiset tietää että syöt terveellisesti kun piereskelet menemään.
- Maitovamma
Juotko paljon maitoa? Muistan lukiossa kun joka ikinen aamu koski mahaan aivan tajuttomasti aamun ekoilla tunneilla ja vatsa oli sekaisin. Sitten jätin joka aamuisen muronsyönnin (maidon kanssa) pois ja vaiva katosi kokonaan.
- hei
Et voi saada oireidesi aiheuttajaa selville muuta kuin kokeilemalla. Eli ruokapäiväkirjaa vaan väsäämään. Itse olen kärsinyt vatsaongelmista vuosia. Useimmiten olen ollut ripulilla, myös ilmavaivoja on todella usein. Vanhemmiten vaivat ovat vain pahentuneet (nyt 35 v), ja huomaan että yhä useammat (ja mitä omituisemmat) ruoka-aineet aiheuttavat oireita. Minulla ei ole koskaan tullut ilmavaivoja niistä "perinteisistä" ruoka-aineista (herneet, sipuli, kaalit...)
Mutta esim. viljatuotteet ei minulle sovi, muuta kuin pieninä annoksina. En voi syödä kaurapuuroa, tuoretta ruisleipää (paahdettuna kylläkin), valkoista leipää, tomaattia, joitain lisäaineita (valmiit marinadit ovat ihan myrkkyä) jne. listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Oikean ruokavalion löytäminen on pitkän "tutkimuksen" tulos ja lämpimästi suosittelen ruokapäiväkirjaa.
Oloani on helpottanut A- jugurtti (maustamaton), siinä on maitohappobakteereja, jotka tekevät vatsalle hyvää, välillä olen ostanut apteekista maitohappobakteereja ja niistä on myös apua. Kuidut auttavat löysään vatsaan. Pellavansiemenet ja vehnäleseet on hyvä kuidunlähde (Venhäleseitä voin syödä, vaikka puuroa en voikaan, leseitä kun otetaan vain lusikallinen päivässä), nämä voi lisätä siihen A-jugurttiin.
Kärsivällisyyttä ja kokeilua, mutta varmasti löydät itsellesi sopivan ruokavalion. Netistä löytyy paljon tietoa aiheesta, googlaa sanoilla "vatsan turvotus" "toiminnallinen vatsavaiva", "hiivasyndrooma", niilllä löytyy kohtalotovereita ja vinkkejä ruokavalioon.
Niin ja kyllä se ilma sieltä aikanaan ulos tulee, viimeistään yöllä kun nukut ja olet rentoutunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1215675Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744681834Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201239Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111203Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861073Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48995- 64961
- 64906
Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.23857Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64856