Uunijuusto ternimaidosta

perinnejuusto

Muistan tämän herkun lapsuudesta. Ei asuttu maalaistalossa, enkä tiedä, mistä isäpappa sitä tuoretta juuri poikineen lehmän maitoa haki, mutta meillä ternijuustoa oli usein tarjolla. Olen joskus aikuisiällä saanut tuttavankauppana ternimaitoa ja tekisin juustoa mielelläni, kunhan joku kertoisi, onko tässä teollisessa maailmassa enää mahdollista sellaista löytää ja jos, niin mistä. Jos jollain on ternimaidon käytöstä muitakin kokemuksia, otan kiitollisena vastaan.

3

931

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ternityrni

Meillä maatilalla tehtiin usein ternijuustoa. Sitä hillon kanssa njam.
      Lisäksi siitä saa mahtavan hyviä lettuja ja pullaa.

• löytyi ennen

Pakastealtaat kannattaa tsekata, yleensä se myydään pakasteena säilyvyyden takia.
      Ternimaidosta voit tehdä myös pannukakkua, lettuja.

• äiti leipoo

Pakastealtaasta olen minäkin löytänyt, olen myös saanut, maalla kun asun, maatiloita hakea. Olisiko tilamyymälää lähellä?
      Uunijuusto / uunijussi kuten meillä sanottiin valmistetaan vain maito uunivuokaan
      ja ripaus suolaa. Kun on hyytynyt niin kanelisokeria päälle tai hilloa ja eikun nauttimaan.
      Pulla ja lettutaikinaan ei tarvitse laittaa munia jos käyttää ternimaitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2240
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      853
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      825
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      806
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      531
      749
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      75
      674
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      600
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe