Miksi popcorn poksahtaa?

heh !

Popcornin salaisuus on vesi. Jokaisen tiiviin jyvän sisällä on pieni vesipisara. Kun jyvä kuumenee, vesi laajenee.

Pullistuvan jyvän kuori ei kestä painetta, vaan jyvä räjähtää tärkkelyspalleroksi.

Popcornia saadaan vain yhdestä maissityypistä. Nykyisiä päätyyppejä on neljä, mutta vain yhden jyvillä on juuri sopivan paksuinen kuori.


http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2012/01/popcornilla_herkuteltiin_jo_ennen_kuin_kattilaakaan_oli_keksitty_3194617.html?origin=rss

jo kivikaudella herkuttelivat..?

6

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popparit maistuu

      "vesi laajenee."

      No se ei kylläkään sen vertaa laajene että saisi jyvän kuoren poksahtamaan, vaan se höyrystyy salamana ja se aiheuttaa riitävästi painetta poksahdukseen. Se kuuma öljy siinä kuumentaa jyvää tasaisesti joka puolelta, muuten ei höyrystyminen tapahdu riittävän nopeasti.

      Ovat tavattoman mukavaa naposteltavaa ne popcornit ja edullisiakin ovat. Popcorn-kone maksaa kyllä jonkun kympin mutta pussi poppareita euron verran ja siitä tekee useamman satsin. Ei tarvi montaa kertaa tehdä niin mikropopparit häviävät hinnassa ja koneessa tehdyt ovat parempia.

      • joku vaan

        Popcorn ei oikein kuulu tälle palstalle kun täällä pitäisi laihduttaa vähentämällä hiilihydraattia mutta täytyy huomauttaa, että itse tehdyn popcornin rasvakoostumus on parempi kuin mikropopcornin. Niissä oleva rasva on yleensä palmuöljyä tai kookosrasvaa.


      • kaatopaikan lukija
        joku vaan kirjoitti:

        Popcorn ei oikein kuulu tälle palstalle kun täällä pitäisi laihduttaa vähentämällä hiilihydraattia mutta täytyy huomauttaa, että itse tehdyn popcornin rasvakoostumus on parempi kuin mikropopcornin. Niissä oleva rasva on yleensä palmuöljyä tai kookosrasvaa.

        "Popcorn ei oikein kuulu tälle palstalle..."

        Älä jaksa jauhaa skeidaa. Missä olet silloin kun ruotsin Veijo joka käyttää nimimerkkiä - kirjoittelee palöstalle niitä kusiåää-idiootti- ylläpidon herjausviestejä? En ole kertaakaan huomannut sinun tai kenenkään VHH:laisen moittivan Veijoa niistä.

        Tämä palsta on kaikkien kaatopaikkojen äiti ja se kertoo VHH:sta enemmmän kuin mikään karppisivusto. Ja sen ovat VHH:laiet itse saaneet aikaiseksi piittaamatta lainkaan palstan säännöistä yleistä käyttäytymissäännöistä puhumattakaan.

        Voi myös todeta sen, että sn lyhyen aikaan kun se Vantaa iso vähä-älyinen lapsi oli hetken poissa täältä niin täällä näkyi vilaus jopa älykkäistä aloituksista jollaista tuo popcorn-aloituskin edustaa.

        Mutta kun älykääpiö hankki Iltalehden palstalle rekkautumispakon niinhän ei enää viihtynytkään siellä kun ei voinut trollailla lukuuisilla nimimerkeillä, niin nyt hän on taas täällä häiriköimässä tätä palstaa.


      • joku vaan
        kaatopaikan lukija kirjoitti:

        "Popcorn ei oikein kuulu tälle palstalle..."

        Älä jaksa jauhaa skeidaa. Missä olet silloin kun ruotsin Veijo joka käyttää nimimerkkiä - kirjoittelee palöstalle niitä kusiåää-idiootti- ylläpidon herjausviestejä? En ole kertaakaan huomannut sinun tai kenenkään VHH:laisen moittivan Veijoa niistä.

        Tämä palsta on kaikkien kaatopaikkojen äiti ja se kertoo VHH:sta enemmmän kuin mikään karppisivusto. Ja sen ovat VHH:laiet itse saaneet aikaiseksi piittaamatta lainkaan palstan säännöistä yleistä käyttäytymissäännöistä puhumattakaan.

        Voi myös todeta sen, että sn lyhyen aikaan kun se Vantaa iso vähä-älyinen lapsi oli hetken poissa täältä niin täällä näkyi vilaus jopa älykkäistä aloituksista jollaista tuo popcorn-aloituskin edustaa.

        Mutta kun älykääpiö hankki Iltalehden palstalle rekkautumispakon niinhän ei enää viihtynytkään siellä kun ei voinut trollailla lukuuisilla nimimerkeillä, niin nyt hän on taas täällä häiriköimässä tätä palstaa.

        Ei Veijon trollailuihin kannata vastata. Jos Veijon aloitus on palstan sääntöjen vastainen niin siitä tehdään poistatuspyyntö eikä vastata viestiin.

        Aika moni VHH:lainen moittii Veijoa. Helpompi sanoa että Veijoa ei moiti Mattila ja viivaa käyttävä.

        Popcorn on tyypillinen hiilihydraattia ja rasvaa sisältävä napostelutuote. Tällä palstalla siitä pitäisi keskustella lähinnä hengessä 'miksi sitä ei pidä syödä'.


      • heh!
        joku vaan kirjoitti:

        Ei Veijon trollailuihin kannata vastata. Jos Veijon aloitus on palstan sääntöjen vastainen niin siitä tehdään poistatuspyyntö eikä vastata viestiin.

        Aika moni VHH:lainen moittii Veijoa. Helpompi sanoa että Veijoa ei moiti Mattila ja viivaa käyttävä.

        Popcorn on tyypillinen hiilihydraattia ja rasvaa sisältävä napostelutuote. Tällä palstalla siitä pitäisi keskustella lähinnä hengessä 'miksi sitä ei pidä syödä'.

        voi vittu. haluasit olla tämän tunkion kukko.

        eipä sun jutuissa ole ollut juuri järjen hiventä.


    • jm . -

      Että popcornikin on kielletty?

      Ei siis rajoitetumpaa ja karsitumpaa kuuria ole kuin VHH. Etenkin kun vitamiinitkin pitää syödä purkkituotteena kun ei ravinnosta saa niitä rittävästi.

      Eikö olisi jo aika puhaltaa peli poikki tämän VHH-hullutuksen kanssa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe