Rahat loppu ennen tilipäivää?

-keskustelua-

Ymmärrättekö sellaista tilannetta ollenkaan, että jollain ihmisellä voi rahat loppua ennen seuraavaa tiliä / eläkettä / työttömyyskorvausta? Onko se mitenkään ymmärrettävissä, että ihminen on inhimillinen olento eikä mikään mekaaninen robotti-laskukone?

Tiedättekö edes ketään, jolle olisi näin käynyt? Puhutaan ihan tavallisista ihmisistä eikä alko-ongelmaisista.

46

2005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämänhallinnan puute on inhimillinen heikkous, josta kärsii lähinnä ihminen itse ja hänen läheisensä. Joku ryyppää, toinen ottaa pikavippejä, kolmas sortuu tarjouskampanjoihin ja jollain vain on kohtuuttomasti epäonnea, vaikka olisi esim. säästöin yrittänytkin varautua.

Kukapa niitä ei tietäisi, jos yli 10% ihmisistä on luottotiedottomia.

• ap.

Selvästikin sinä olet pohtinut tätä asiaa, mutta eikö *elämänhallinnan puute* ole liian laaja-alaisesti ihmistä leimaava nimitys, kun pienten rahasummien kanssa puuhastelu on kuitenkin ihmisen voimavaroja kuluttavaa puuhaa?

Unohdin mainita opiskelijat tuossa aloituksessa.

• ap. kirjoitti:

Selvästikin sinä olet pohtinut tätä asiaa, mutta eikö *elämänhallinnan puute* ole liian laaja-alaisesti ihmistä leimaava nimitys, kun pienten rahasummien kanssa puuhastelu on kuitenkin ihmisen voimavaroja kuluttavaa puuhaa?

Unohdin mainita opiskelijat tuossa aloituksessa.

Minusta kyse on usein myös hyvätuloistenkin elämänhallinnan puutteesta. Ihmettelen usein, miten pienempituloisilla kavereillani on varaa kalliimpaan asuntoon, uudempaan autoon ja useampiin lomamatkoihin kuin minulla. Vaan eihän heillä oikeasti olekaan, vaan visat vinkuvat ja stressiä pukkaa. Mutta kun moni on sellainen "heti kaikki minulle nyt"-ihmisiä.

• Tunnen hyvinkin sellaisia ihmisiä.

• ap.

Sinun ei ole koskaan tarvinut kärsiä rahan puutteesta edes hetkellisesti? Et ole joutunut turvaamaan nuorena edes vanhempiisi?

• ap. kirjoitti:

Sinun ei ole koskaan tarvinut kärsiä rahan puutteesta edes hetkellisesti? Et ole joutunut turvaamaan nuorena edes vanhempiisi?

Muutin suoraan kotoa vanhempieni luota, kun menin naimisiin exäni kanssa. - Tottakai ensimmäiset palkkani olivat niin pieniä, ettei kuukausipalkka riittänyt kunnolla edes kahta viikkoa, mutta onneksi meitä oli kaksi, jotka tienasimme, joten selvisimme. - Sinänsä vanhempiini en ole sitten lukioajan joutunut turvaamaan.
        Mutta on minulla ystäviä, niin nuorempia kuin ikäihmisiäkin, joiden taloudellinen tilanne on heikko ja joiden asioita järjestelen tarvittaessa.

• ap.
        xena-183 kirjoitti:

Muutin suoraan kotoa vanhempieni luota, kun menin naimisiin exäni kanssa. - Tottakai ensimmäiset palkkani olivat niin pieniä, ettei kuukausipalkka riittänyt kunnolla edes kahta viikkoa, mutta onneksi meitä oli kaksi, jotka tienasimme, joten selvisimme. - Sinänsä vanhempiini en ole sitten lukioajan joutunut turvaamaan.
        Mutta on minulla ystäviä, niin nuorempia kuin ikäihmisiäkin, joiden taloudellinen tilanne on heikko ja joiden asioita järjestelen tarvittaessa.

Eli sinulla on ollut tuuria saadessasi miehen, joka on toiminut vastuullisesti.

• ap. kirjoitti:

Eli sinulla on ollut tuuria saadessasi miehen, joka on toiminut vastuullisesti.

Kyllä niinkin voisi sanoa. - Tai itse asiassa hän oli samassa tilanteessa, joten toimimme yhteisvastuullisesti :)

• ap.
        xena-183 kirjoitti:

Kyllä niinkin voisi sanoa. - Tai itse asiassa hän oli samassa tilanteessa, joten toimimme yhteisvastuullisesti :)

Jotkut miehet maksavat vaimojensa kouluttautumisen, asumisen sekä muut juoksevat kulut.

Sinulla ei ole ollut valittamista myöskään sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä palkkauksessa?

• ap. kirjoitti:

Jotkut miehet maksavat vaimojensa kouluttautumisen, asumisen sekä muut juoksevat kulut.

Sinulla ei ole ollut valittamista myöskään sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä palkkauksessa?

Minun parisuhteeni aikana vain mies on enää kouluttautunut, jossei nyt mitään kursseja lasketa. - Mutta toisaalta minulla on ollut aikaa vievä harrastus, joten aika fifty-fifty se jäi; no hard feelings :)

Muistan kyllä, kun kerran otin puheeksi esimieheni kanssa palkankorotuksen ja hän totesi, ettei siihen ollut aihetta, koska työsuhteeni oli ollut niin "rikkonainen". - Olin siis ollut kaksi kertaa äitiyslomalla viiden vuoden sisään, johon hän viittasi. - Silloin kieltämättä tuntui vähän syrjivältä tuo lapsettoman 6-kymppisen sedän asenne, koska tiesin hoitaneeni työni erittäin hyvin ja olin saanut siitä ulkopuolista tunnustustakin, jonka hän hyvin tiesi.

• ap.
        xena-183 kirjoitti:

Minun parisuhteeni aikana vain mies on enää kouluttautunut, jossei nyt mitään kursseja lasketa. - Mutta toisaalta minulla on ollut aikaa vievä harrastus, joten aika fifty-fifty se jäi; no hard feelings :)

Muistan kyllä, kun kerran otin puheeksi esimieheni kanssa palkankorotuksen ja hän totesi, ettei siihen ollut aihetta, koska työsuhteeni oli ollut niin "rikkonainen". - Olin siis ollut kaksi kertaa äitiyslomalla viiden vuoden sisään, johon hän viittasi. - Silloin kieltämättä tuntui vähän syrjivältä tuo lapsettoman 6-kymppisen sedän asenne, koska tiesin hoitaneeni työni erittäin hyvin ja olin saanut siitä ulkopuolista tunnustustakin, jonka hän hyvin tiesi.

Sitten olet joko muuttanut vanhempiesi luota tosi myöhään tai olet vähän koulutettu.

• ap. kirjoitti:

En ole törmännyt tuollaiseen mieheen isäni jälkeen, joka maksaisi pääsääntöisesti kaikki perheensä kulut yksinään vuosikymmeniä. Siis nuoremmassa sukupolvessa en ole ilmiöön törmännyt henkilökohtaisesti.

Tuollaisia duunarimiehiä on ainakin harvassa. Toki niitä on jotka vuolaasti tarjoaa rahallista apuaan, mutta tilapäisesti.

• ap.
        ol_io kirjoitti:

En ole törmännyt tuollaiseen mieheen isäni jälkeen, joka maksaisi pääsääntöisesti kaikki perheensä kulut yksinään vuosikymmeniä. Siis nuoremmassa sukupolvessa en ole ilmiöön törmännyt henkilökohtaisesti.

Tuollaisia duunarimiehiä on ainakin harvassa. Toki niitä on jotka vuolaasti tarjoaa rahallista apuaan, mutta tilapäisesti.

Esim. valjeni maksoi avokkinsa elämää tämän yliopistoaikoina.

• ap. kirjoitti:

Sitten olet joko muuttanut vanhempiesi luota tosi myöhään tai olet vähän koulutettu.

Myöhään ja myöhään... Menin naimisiin 27-vuotiaana ensimmäisen poikaystäväni kanssa.

• ap. kirjoitti:

Esim. valjeni maksoi avokkinsa elämää tämän yliopistoaikoina.

Näitä välillä kuulee tänäkin päivänä, mutta harvoin tapaa. Tasa-arvo on tullut tässäkin asiassa voimiinsa. Enkä sano, etteikö pitäiskin. Mutta hienoa jos kykenee taloudellisesti ja henkisesti tuohon, että auttaa toista esim. opintojen ajan.

Minusta se on erityisen arvokas asia, nimenomaan henkisellä tasolla. Minä huolehdin sinusta ja sinä huolehdit minusta, ajatus lämmittää mieltäni. :-) Kuinka kumpikin vain kykenee kortensa kekoon kantamaan.

Tuota juuri tarkoitin sillä, että onneksi en elä yksin. Että mullakin on taustatuki opiskelujen ajan, ettei tarvitse pelätä taloudellisen tilanteen romahtamista, vaikka se luultavasti kestäisi aikas hyvin muutenkin. Mutta se on aina yksi stressin aihe vähemmän, kun ei tarvi pelätä ruokansa puolesta. Eikä siirtää maksuja myöhemmäksi varattomuuden vuoksi. Mä olen kova tyttö ottamaan noista asioista stressiä, jos ei hommat hoidu ajallaan.

Toki tässäkin auttamisessa toimii vastavuoroisuus. Ettei vain olla käsi ojossa ottamassa, vaan myös annetaan.

• ol_io kirjoitti:

Näitä välillä kuulee tänäkin päivänä, mutta harvoin tapaa. Tasa-arvo on tullut tässäkin asiassa voimiinsa. Enkä sano, etteikö pitäiskin. Mutta hienoa jos kykenee taloudellisesti ja henkisesti tuohon, että auttaa toista esim. opintojen ajan.

Minusta se on erityisen arvokas asia, nimenomaan henkisellä tasolla. Minä huolehdin sinusta ja sinä huolehdit minusta, ajatus lämmittää mieltäni. :-) Kuinka kumpikin vain kykenee kortensa kekoon kantamaan.

Tuota juuri tarkoitin sillä, että onneksi en elä yksin. Että mullakin on taustatuki opiskelujen ajan, ettei tarvitse pelätä taloudellisen tilanteen romahtamista, vaikka se luultavasti kestäisi aikas hyvin muutenkin. Mutta se on aina yksi stressin aihe vähemmän, kun ei tarvi pelätä ruokansa puolesta. Eikä siirtää maksuja myöhemmäksi varattomuuden vuoksi. Mä olen kova tyttö ottamaan noista asioista stressiä, jos ei hommat hoidu ajallaan.

Toki tässäkin auttamisessa toimii vastavuoroisuus. Ettei vain olla käsi ojossa ottamassa, vaan myös annetaan.

Eikä sillä, että meillä tai mulla olis edes isoja kuluja. Mutta joskus sattuu tulemaan yhdellä kertaa enemmän maksettavaa eli paljon laskuja ja maksuja samalle kuukaudelle. Tuntuu, että ne kaikki sioimmat laskut paukahataa luukkuun just samaan syssyyn. Niin silloin on hankalaa saada kaikki hoidetuksi pienistä rahoista säntillisesti ajallaan. Jos ei ole säästöjä jemmassa. Jos nekin on jo nakerrettu.

Joutuu selittelemään tilannettaan ja se on ärsyttävää. Muistan kyllä mimmosta se on soitella ja selitellä miksi jokin lasku vaatii lisäaikaa.

• ap.
        xena-183 kirjoitti:

Myöhään ja myöhään... Menin naimisiin 27-vuotiaana ensimmäisen poikaystäväni kanssa.

Asuitko tosiaan 27-vuotiaaksi asti vanhempiesi luona?

• Tjuuh,

Joskus tein 15 tuntisia työpäiviä eikä ollut tietokaan siitä koska seuraavan kerran saisin rahaa. Laskuja kauhia läjä ja rahaa ei ollut latiakaan. No sen verran oli rahaa, että töissä pääsi käymään.

Sellainen on äärimmäisen uuvuttavaa.

• ap.

Joskus sitä on jopa itse täysin syytön siihen, ettei rahaa ole. Itse olen joutunut mm. taistelemaan palkkasaatavien kanssa. Myöskin on isoja lainasummia jäänyt saamatta eikä siinä ole auttaneet edes virallisesti laaditut paperit.

• ap. kirjoitti:

Joskus sitä on jopa itse täysin syytön siihen, ettei rahaa ole. Itse olen joutunut mm. taistelemaan palkkasaatavien kanssa. Myöskin on isoja lainasummia jäänyt saamatta eikä siinä ole auttaneet edes virallisesti laaditut paperit.

Kyllä,

Sen ei saisi vaikuttaa niin, mutta kyllä siinä koko elämänhalua koetellaan. Eikä se todellakaan ole mielekästä elämää. Siinä on itsesyytöstä ja kaikkia muuta paskaa niin helevetisti, vaikka asiat olisi sellaisia mihin ei itse kykene vaikuttamaan.

• 4D tähti

Siitä huolimatta että itse olen robotti ja laskukone yritän ymmärtää tuulella käyviä ihmisiä, jotka ei osaa tai halua ennalta suunnitella mitään.

"Tiedättekö edes ketään, jolle olisi näin käynyt? "

En tiedä. Olen pahoillani.

• Tiedän montakin ihmistä jolla noin. Heistä osa on ihmisiä joille ei myönnetä mitään tukea, sossusta tulee joskus joku armopala eläkettä odotellessa, jota aletaan maksamaan kun aika on. Toiselle ei makseta sossustakaan juuri mitään, koska puoliso saa sairaspäivärahaa kelasta.

Se sairaspäiväraha vähentää sossun tukea. Menot ovat kuitenkin kohtuu suuria omakotiasujalla esimerkiksi. Vaikka söisi vain lunta ja näkkileipää.

Kaikille ei ole ihan simppeliä lähteä kotoakaan asumaan pienen vuokrayksiöön tultuaan vanhaksi tai sairaaksi.

Tiedän myös ihmisiä joilla rahat loppuu, koska on suuri vimma tuhlata kaikki rahat. Ostella kaikkea sälää.

• Aijoo mä alan kohta opiskelemaan ja saan maksimissaan kuukaudessa noin 1167 euroa nettona, riippuen maksupäivien määrästä ja mahdollisista lomista joilta ajoilta ei saa mitään korvausta.

Maksan siitä summasta kaikki elämisestä tulevat kuluni kuten, juoksevat laskuni, velkani, koulutuskuluni, kulkemiset autolla 100 km/päivä, joskus enemmänkin riippuen työjaksoista. Minun onneni on, että en elä yksin. :-)

• Pete ZXR
        ol_io kirjoitti:

Aijoo mä alan kohta opiskelemaan ja saan maksimissaan kuukaudessa noin 1167 euroa nettona, riippuen maksupäivien määrästä ja mahdollisista lomista joilta ajoilta ei saa mitään korvausta.

Maksan siitä summasta kaikki elämisestä tulevat kuluni kuten, juoksevat laskuni, velkani, koulutuskuluni, kulkemiset autolla 100 km/päivä, joskus enemmänkin riippuen työjaksoista. Minun onneni on, että en elä yksin. :-)

Kaikista vipeistäsi joudun kyllä ottamaan korkoa, rakas :-)

• Pete ZXR kirjoitti:

Kaikista vipeistäsi joudun kyllä ottamaan korkoa, rakas :-)

Ajattelin kyllä turvautua muuruni, jos tarvetta ilmenee. Koitan kyllä sinnitellä niin pitkälle omilla rahoilla, kun pääsen. Ja karsin kaiken ylimääräisen pois haluan listaltani. :-) Mä haluan nyt sen uuden ammatin ensin, katotaan sitten jatkoa.

Tosin yhteinen pesä, yhteinen kuluerä niiltä osin. ;-)

• ol_io kirjoitti:

Ajattelin kyllä turvautua muuruni, jos tarvetta ilmenee. Koitan kyllä sinnitellä niin pitkälle omilla rahoilla, kun pääsen. Ja karsin kaiken ylimääräisen pois haluan listaltani. :-) Mä haluan nyt sen uuden ammatin ensin, katotaan sitten jatkoa.

Tosin yhteinen pesä, yhteinen kuluerä niiltä osin. ;-)

Pöh..jospa oppis kirjottamaankin samalla oikein. ;-D

• Köyhä YTN

Melkein aina mutta ei hätää. Lainaan Ratikalta tonnin pari kuussa ja hyvin pärjää. Papereita ei tarvi tehdä ja takaisinmaksusta ei ole ollut puhetta 8D Riitti kun valehtelin äänestävänä sitä Saukkoa pres. vaaleissa.

Kyllä ratikka on ihmisen paras ystävä.

• Onko Hullu-Anselmin munat vetäytyneet sarjoihin ja dementia alkanut vaivaamaan? Vai mistä päättelit, että minu hövelisti rahojani entisille laivahuorille lainaisin?

• Kyllä muutaman tunnen, ja syy on se ettei osata käyttää rahaa. Ostellaan ja tuhlataan ja sitten lainataan joka ei auta siihen ongelmaan laisinkaan kun kerran tuhlataan.
      Sellainen henkilö joka itse tuhlaa pitäs sitten todellakin nähdä sitä nälkää vähän aikaa, niin sitten oppisi pitämään lompakon kiinni.

Eritilanne on sellainen hetkellinen hätä, joka ei aina toistu...silloin voi vaikka vähän auttaakin.
      Kelle tahansa voi tulla äkillinen hätä jos tulee yllättäviä menoja, joihin ei ole varautunut.

• Hahaha.

Joko rahat on loppu tai sitten laskut on maksamatta. Minä valitsen elää niin että laskut on maksamatta, mutta ymmärrän että on olemassa ihmisiä jotka kuvittelevat että laskut maksamalla on parempi ihminen tai jotain.

• No emmä tiedä, jos haluu joskus omistaa jotain, nin laskut on ihan hyvä maksaa.
        ;-)

• Niin mut:.!1%#?+

.

Sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää

Har!

.

• ...

Tunnen sellaisia ihmisiä. Usein kyseisillä tyypeillä on krooninen rahapula riippumatta siitä paljonko tienaavat. Vaikka fyfffeä tulisi sisään kuinka paljon niin aina osaavat hassata kaiken ja ihmettelevät että kun mikään ei riitä.

Tällaiset tampiot ovat raha-asioidensa hoidossa 5-vuotiaan tasolla.

Tietenkin on myös sellaisia ihan fiksuja ihmisiä joiden tulot yksinkertaisesti ovat niin niukat että tili on tyhjä ennen tilipäivää. Yleensä nämä niukkuudessa elävät osaavat käyttää sitä rahaa fiksummin kuin ne toiset joille mikään ei riitä.

Mitä tulee inhimillisyyteen ja robotti-laskukoneeseen, niin minusta aikuisen ihmisen tulisi osata hoitaa asiansa ja ennakoida niin ettei ainakan "vahingossa" tuhlaa rahojaan, vaikka se sitten vaatisi taskulaskimen käyttöä.

• Mietin aina joskus yhtä ihmistä jonka tunsin menneisyydessäni. Että hän oli poikamies joka asui isänsä kustantamassa asunnossa. Isä päivärahalla tai millä lie olikaan. Tyyppi kävi säännöllisessä palkkatyössä, vuorotyössä eli lisineen tienasi ihan kivasti.

Oli joku sössitty juttu historiassa mihin piti pulittaa hiukan joka tilistä. Mutta silti oltiin vippaamassa satoja euroja kavereilta, jotta saadaan ryypättyä. :-(

Semmosta ei jaksa ymmärtää. Semmosesta mä äkkiä ärähtäisin, että meehän helvettiin nurkumasta.

• ~cissi~

Joo, kun lyhensin opintolainaa puolivuosittain niin joskus tili hörppäsi tyhjää ennen palkkapäivää jos en ollut säästänyt etukäteen maksuerää varten. Silloin Visa ja MC auttoi...

Maksusuunnitelmaa voi muuttaakin, mutta pankit veloittaa siitä palvelusta noin sata euroa muistaakseni. Semmosta se kun lähtee herrojen kanssa marjaan

• puskalisko

enhän minä usein edes tiedä mikä päivä on, puhumattakaan että tietäisin sitten milloin rahaa tulee. Joskus olen käynyt paria päivää ennen tiliä pyytämässä tiskiltä sen kaks euroo kolkyt senttiä käteen. Ei sitä nyt niin usein ole sattunut, että mikään ongelma olisi.

• Mulla on kuusinumeroinen summa asuntolainaa yksin maksettavana. Kyllä siinä välillä käy niin että joutuu luottokortilla maksamaan.

• En ole itse koskaan törmännyt vastaavaan tilanteeseen - siis siihen että kuukauden ansiot eivät riittäisi elämiseen. Johtunee enimmäkseen siitä että varon käyttämästä rahaa ilman esiharkintaa.

Tunnen toki sellaisia ihmisiä joille se tili ei riitä. Näille henkilöille vain tuntuu kertyvän jatkuvasti paljon pieniä rahareikiä niin ihmekään kun mikään ei tunnu riittävän.

• Aatu8711

Itselläni loppu rahat samalla tavalla, kaveri suositteli nettilainoja joten kokeilin.
      Korko ei ollut todellakaan niin hurja kuin yleensä ihmiset selittää, maksoin siis ajallaan takaisin niin ongelmia ei syntynyt...

http://www.nettilaina.tk/ Tuolta otin, en muista kylläkään enää mikä se oli noista...

• Mul on VISA!

• On tiukkaa ollut, tiedetään tuollainen tilanne. Joka lantin sai laskea, kun äkillisesti sairastui ja joitui pitkälle sairaslomalle. Siitä ei auttannut muu kuin lähtee ajan päästä vaan itseensä kuntouttamaan ja luottamaan siihen , että pääsee töihin ja tienaamaan.
      Kuten sitten kävikin, sain asiat kuntoon, vaan helppoa ei ollut. Vaati omaa sinnikkyyttä, kukaan muu ei auttanut.
      Mutta mut on opetettu tulemaan toimeen ja säästämään pahan päivän varalle. Koskaan en päästä sitä tilannetta uusiutumaan.

• kyllä näin on päässyt käymään,
      sinällään mielenkiintoista kuitenkin että tuota tapahtui enimmäkseen silloin kun olin vielä vakitöissä, ehkä sitä näin työttömänä osaa elää suu säkkiä myöten,

mur

• riuttala76

Muutin pois kotoa n.17-vuotta sitten ja olen melkein aina saanut rahani loppumaan ennenkuin olen saanut sitä lisää. Nuorempana aina kun rahaa oli tuhlasin rahat eroottisiin ravintoloihin stripparien tippeihin ja privaattiesityksiin. Joskus kun rahaa oli enemmän maksoin seksistä. Nykyään taas kaikki raha mitä saan, menee melkein samana päivänä alkoholiin ja tupakkaan (poltan yleensä piippua, sätkäpaperit liian kalliita ja sanomalehtipaperia ei aina viitsi käyttää.). Tosin tällä hetkellä en paljon mitään tienaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1392
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      903
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      862
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      781
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      657
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      321
      616
    8. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      605
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      599
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      584
    Aihe