sulhaspiirakka.

sulhainen

Olen katsellut netistä preseptejä sulhas/ keitinpiiraalle. Kaikissa tunnutaan käytettävän ruisjauhoja. Isoäitini s.1898 itäkarjalassa pienessä kylässä rajan itäpuolella, valmisti sulhaspiiraat vehnäjauhotaikinasta, Kyllä olivat maukkaita vielä lämpimänä ,juuri pannulta otettuna. Olen soitellut sukulaisilleni rajantakaiseen Karjalaan, he tekevät myös vehnäjauhista. On kuulemma ennen tehty myös ruisjauhoista.. Sulhaspiirakka nimi tulee isoäitini mukaan siitä kun sulhanen tuli taloon valmistettiin näitä keitinpiirakoita sen takia kun ne olivat nopeat tehdä. Ei tarvinut uunia käydä lämmittämään.

7

2653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muigie

      1898 ? Niin että ois nyt 114 v ?
      Sulhaspiirakkaan tulee kyllä ruisjauhoja(kin).

      • sulhainen

        Hah.. Enhän puhunut että hän vielä eläisi..
        Enkä myöskään sitä ettei sulhaspiirakkaan tulisi myös ruisjauhoja,
        Kuka sen sanoo että mikä se on oikea presepti ? Kerroin vaan miten isoäitini niitä aikoinaan teki, kun olin lapsi, noin 50-60 v sitten Kyselin myös miten nykyään tehdään Itä-Karjalassa, Aunuksen ympäristössä. Ne keneltä kyselin, sanoivat että pelkkää vehnäjauhoa.. Kai sellainen asia, että turha kinata mikä oikein ja mikä väärin, Karjala on iso alue, ja varmasti eroja eri paikoissa ´miten mikäkin ruoka tehdään. Teeppäs joskus keitinpiiraat vehnäjauhoista ja maidosta tehtyyn taikinaan, ja ihastu, Mielestäni paljon parempia kuin ruisjauhoista tehdyt. Tietysti makuasiostahan ei voi kiistellä.
        Muuten oletko sitä mieltä että E-marketista ostetuista ns. Karjalanpaistilihoista tulee karjalanpaistia ?? :0))


      • muigie
        sulhainen kirjoitti:

        Hah.. Enhän puhunut että hän vielä eläisi..
        Enkä myöskään sitä ettei sulhaspiirakkaan tulisi myös ruisjauhoja,
        Kuka sen sanoo että mikä se on oikea presepti ? Kerroin vaan miten isoäitini niitä aikoinaan teki, kun olin lapsi, noin 50-60 v sitten Kyselin myös miten nykyään tehdään Itä-Karjalassa, Aunuksen ympäristössä. Ne keneltä kyselin, sanoivat että pelkkää vehnäjauhoa.. Kai sellainen asia, että turha kinata mikä oikein ja mikä väärin, Karjala on iso alue, ja varmasti eroja eri paikoissa ´miten mikäkin ruoka tehdään. Teeppäs joskus keitinpiiraat vehnäjauhoista ja maidosta tehtyyn taikinaan, ja ihastu, Mielestäni paljon parempia kuin ruisjauhoista tehdyt. Tietysti makuasiostahan ei voi kiistellä.
        Muuten oletko sitä mieltä että E-marketista ostetuista ns. Karjalanpaistilihoista tulee karjalanpaistia ?? :0))

        Enpä tiiä, ei meillä täällä ole E-markettia. Täälläpäin muuten käytetään reseptiä eikä preseptiä. Aika lähellä itä -karjalaa ollaan, mutta nyttemmin ei ole tullut käytyä , tulee niin surulliseksi heidän kurjaakin kurjemmista oloista. Mielummin tilaa välityksen kautta tavaraa, ei sinne ihan kaikkien kannata mennä. Viimeksi käytiin Pietarissa mutta se alkaa olla jo niin länsimaistunut ja kallis kaupunki että eipä maksa vaivaa.
        Rajan takaa tuodaan meille hapankaalit, etikkakurkut, karpalot, mustikat, puolukat, ja karkkia, esim karpalosuklaa on ihan huippua. Leipää jos on joku päiväseltään käymässä, ja on muuten hyvää. Pistän osan pakkaseen ja teen voileipäkakkuja niistä vuokaleivistä.
        Mitään take away juttuja siellä ei edes tunneta vaikka oon useempaan otteeseen pyytänyt tuomaan jostain paikallisesta päivän ruoan, vaikka rasiassa.
        Sulhaspiirakat tehdään kuule veteen, rajan tällä puolella.
        Vai onko kokemusta sieltä ?


      • muigie
        muigie kirjoitti:

        Enpä tiiä, ei meillä täällä ole E-markettia. Täälläpäin muuten käytetään reseptiä eikä preseptiä. Aika lähellä itä -karjalaa ollaan, mutta nyttemmin ei ole tullut käytyä , tulee niin surulliseksi heidän kurjaakin kurjemmista oloista. Mielummin tilaa välityksen kautta tavaraa, ei sinne ihan kaikkien kannata mennä. Viimeksi käytiin Pietarissa mutta se alkaa olla jo niin länsimaistunut ja kallis kaupunki että eipä maksa vaivaa.
        Rajan takaa tuodaan meille hapankaalit, etikkakurkut, karpalot, mustikat, puolukat, ja karkkia, esim karpalosuklaa on ihan huippua. Leipää jos on joku päiväseltään käymässä, ja on muuten hyvää. Pistän osan pakkaseen ja teen voileipäkakkuja niistä vuokaleivistä.
        Mitään take away juttuja siellä ei edes tunneta vaikka oon useempaan otteeseen pyytänyt tuomaan jostain paikallisesta päivän ruoan, vaikka rasiassa.
        Sulhaspiirakat tehdään kuule veteen, rajan tällä puolella.
        Vai onko kokemusta sieltä ?

        unohtui vielä ne liha-kaalipiirakat, joissa on myös suolakurkkua


      • sulhainen
        muigie kirjoitti:

        Enpä tiiä, ei meillä täällä ole E-markettia. Täälläpäin muuten käytetään reseptiä eikä preseptiä. Aika lähellä itä -karjalaa ollaan, mutta nyttemmin ei ole tullut käytyä , tulee niin surulliseksi heidän kurjaakin kurjemmista oloista. Mielummin tilaa välityksen kautta tavaraa, ei sinne ihan kaikkien kannata mennä. Viimeksi käytiin Pietarissa mutta se alkaa olla jo niin länsimaistunut ja kallis kaupunki että eipä maksa vaivaa.
        Rajan takaa tuodaan meille hapankaalit, etikkakurkut, karpalot, mustikat, puolukat, ja karkkia, esim karpalosuklaa on ihan huippua. Leipää jos on joku päiväseltään käymässä, ja on muuten hyvää. Pistän osan pakkaseen ja teen voileipäkakkuja niistä vuokaleivistä.
        Mitään take away juttuja siellä ei edes tunneta vaikka oon useempaan otteeseen pyytänyt tuomaan jostain paikallisesta päivän ruoan, vaikka rasiassa.
        Sulhaspiirakat tehdään kuule veteen, rajan tällä puolella.
        Vai onko kokemusta sieltä ?

        :D Kummallas puolella rajaa sinä sitten asut ?? Minä tässä näköjään sekoilen noiden E/S markettien kanssa , Sorry, ja nämä reseptitkin kirjoitin tietysti väärin,
        Mutta selvisi kuitenkin mitä tarkoitin,
        Minulla on paljon sukulaisia Itä-Karjalassa, kävin pari viikkoa sitten Vitelessä, Muutaman päivän visiitti, Siellä kyselin näistä keitinpiirakoista, Mutsin serkku (82v)
        sanoi että ne tehdään valkoisista jauhoista, Soitin myös pikkuserkulleni Viel-järvelle, hän sanoi myös että valkoisista jauhoista, ja maitoon,, Sanoi myös että ennen oli tehty myös ruisjaoista, Sain myös aikoinani yhdeltä pikkuserkulta Aunuksessa ( Joskus -90 luvun alussa ) Kuisjauhoista tehtyjä keitinpiiraita, Niinkuin sanoin en ala väittelemään mikä on oikea tapa valmistaa sulhaspiirakoita, mutta olen yrittänyt netistä etsiä ohjetta näiille valkoisista jauhista tehdyille piiraille, mutta ei sieltä ohjetta löydy.
        Aloin jo itsekkin epäillä että muisitinko väärin ja aloin kysellä tuolta idästä,
        ja he vahvistivat että myös vehnäjauhoista näitä myös tehdään, Ja muistini mukaan nämä valkoisesta jauhosta tehdyt, anteeksi vaan, on mielestäni parempia,
        Ja ne nautitaan suoraan pannulta pöytään, kun ovat vielä lämpöisiä..
        Hommasin tarpeet kaupasta, ja meinaan yrittää, saa nähdä mitä siitä sitten tuleekaan.. En ole mikään jauhopeukalo (eläkkeellä oleva automonttööri) Mutta
        pitää ainaskin kokeilla,,
        Olen myös tuonut kurkut ja hapankaalit kun olen käynyt rajan takana, saanut myös usein itsetehtyä suolakurkkua tuliaisina sukulaisilta,, Nam
        Kunhan saan piirakat valmiiksi, lähetän maistiaisia :O))


      • muigie
        sulhainen kirjoitti:

        :D Kummallas puolella rajaa sinä sitten asut ?? Minä tässä näköjään sekoilen noiden E/S markettien kanssa , Sorry, ja nämä reseptitkin kirjoitin tietysti väärin,
        Mutta selvisi kuitenkin mitä tarkoitin,
        Minulla on paljon sukulaisia Itä-Karjalassa, kävin pari viikkoa sitten Vitelessä, Muutaman päivän visiitti, Siellä kyselin näistä keitinpiirakoista, Mutsin serkku (82v)
        sanoi että ne tehdään valkoisista jauhoista, Soitin myös pikkuserkulleni Viel-järvelle, hän sanoi myös että valkoisista jauhoista, ja maitoon,, Sanoi myös että ennen oli tehty myös ruisjaoista, Sain myös aikoinani yhdeltä pikkuserkulta Aunuksessa ( Joskus -90 luvun alussa ) Kuisjauhoista tehtyjä keitinpiiraita, Niinkuin sanoin en ala väittelemään mikä on oikea tapa valmistaa sulhaspiirakoita, mutta olen yrittänyt netistä etsiä ohjetta näiille valkoisista jauhista tehdyille piiraille, mutta ei sieltä ohjetta löydy.
        Aloin jo itsekkin epäillä että muisitinko väärin ja aloin kysellä tuolta idästä,
        ja he vahvistivat että myös vehnäjauhoista näitä myös tehdään, Ja muistini mukaan nämä valkoisesta jauhosta tehdyt, anteeksi vaan, on mielestäni parempia,
        Ja ne nautitaan suoraan pannulta pöytään, kun ovat vielä lämpöisiä..
        Hommasin tarpeet kaupasta, ja meinaan yrittää, saa nähdä mitä siitä sitten tuleekaan.. En ole mikään jauhopeukalo (eläkkeellä oleva automonttööri) Mutta
        pitää ainaskin kokeilla,,
        Olen myös tuonut kurkut ja hapankaalit kun olen käynyt rajan takana, saanut myös usein itsetehtyä suolakurkkua tuliaisina sukulaisilta,, Nam
        Kunhan saan piirakat valmiiksi, lähetän maistiaisia :O))

        No onneksi tällä puolen, on se siellä niinkun menisi 50 vuotta ajassa taakseppäin kun ylittää rajan. Mitenkäs sulla onnistui piirakat, joko teit ?
        Voisi kyllä itsekkin kokeilla pitkästä aikaa tehdä muutaman, pakkaspäivän välipalaksi tai päiväkahville.
        Joskus aikoinaan olin extraamassa hotelli-ravintolassa jossa kokki teki ne muuten suoraan hellalla, ilman paistinpannua. Menekki oli hyvä, vähän niinkun hampurilainen nakkikioskilla. Sen kanssa suolakurkkua ja punajuurta, palan painikkekesi yleensä vodka tai olut.
        Ai sulla on sukua Vieljärvellä ?
        Me ollaan "tuotu" sieltä Suomeen yksi kokonainen perhe, pojat on tänne päästyään menestyneet tosi hyvin urheilussa. Vanhimmalle tuli tippa linssiin kun syntymäpäivälahjaksi ostin hälle elämänsä eka college-pusakan. Ja maailman parhaat ruoat teki perheen emäntä (nyk lääkäri) syntymäpäiväjuhlille. Voi että ne kaalikääryleet suorastaan sulivat suussa, samoin karjalanpaisti.
        Lähettele vaan maistiaisia, kiitos :o)))
        -ai niin se, että jos ne on tehty pelkästään vehnään , saattaa tarkoittaa että ruista ei ole ollut....


      • sulhainen
        muigie kirjoitti:

        No onneksi tällä puolen, on se siellä niinkun menisi 50 vuotta ajassa taakseppäin kun ylittää rajan. Mitenkäs sulla onnistui piirakat, joko teit ?
        Voisi kyllä itsekkin kokeilla pitkästä aikaa tehdä muutaman, pakkaspäivän välipalaksi tai päiväkahville.
        Joskus aikoinaan olin extraamassa hotelli-ravintolassa jossa kokki teki ne muuten suoraan hellalla, ilman paistinpannua. Menekki oli hyvä, vähän niinkun hampurilainen nakkikioskilla. Sen kanssa suolakurkkua ja punajuurta, palan painikkekesi yleensä vodka tai olut.
        Ai sulla on sukua Vieljärvellä ?
        Me ollaan "tuotu" sieltä Suomeen yksi kokonainen perhe, pojat on tänne päästyään menestyneet tosi hyvin urheilussa. Vanhimmalle tuli tippa linssiin kun syntymäpäivälahjaksi ostin hälle elämänsä eka college-pusakan. Ja maailman parhaat ruoat teki perheen emäntä (nyk lääkäri) syntymäpäiväjuhlille. Voi että ne kaalikääryleet suorastaan sulivat suussa, samoin karjalanpaisti.
        Lähettele vaan maistiaisia, kiitos :o)))
        -ai niin se, että jos ne on tehty pelkästään vehnään , saattaa tarkoittaa että ruista ei ole ollut....

        Hah Hah.. Tulihan tuossa piirakat väännettyä, ja tuli kyllä ihan hyvän makuisiakin.
        Tein vähän oman pään mukaan taikinan, noin 2 1/2 dl vehnäjauhoja ja noin 1 1/2 dl hiivaleipäjauhoja, En kyllä tiedä mikä vaikutus ?? pitää kokeilla vähän sitä ja tätä
        Pitää seuraavalla kerralla pistää riisin siasta vaikka ohra, tai tattari ryynejä.
        Ja kyllä se maitoon pitää tehdä.
        Kyllä kai ne pystyy tekemään myös pelkällä hellalla, mutta onko se sitten sulhaspiiras, Kun sen keittää voissa, niin siitähän se maku tulee..
        Meikäläisen taidot vaan tuossa leipomisessa on vähän huonot, meinaa taikinat jäädä pöytään kiinni, ja kuoret repeillä :O)) Mutta eikö ne sano että harjoitus tekee mestarin :D Pitää tässä kevättalvella käväistä siellä Vieljärvellä, kyselemässä tarkemmin ohjeita,, Kyllähän se Venäläis / karjalainen ruoka on erittäin hyvää.
        Nyt tuli kyllä sinun maistiaisetkin syötyä, oli niin hyvää :O(
        Mutta sitten seuraavalla kerralla,,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe