Sähköasentajan ammattitutkinto ilman työkokemusta

Olen valmistunut sähköasentajaksi ja nyt intin jälkeen pitäisi työtä löytää. Ongelmana on että lähes jokainen avoin työpaikka sähköalalla vaatii vähintään vuoden työkokemusta ( jota ei amiksen lisäksi ole) ja B- korttia (johon ei ole varaa kun ei ole töitä).
Löytyisikö ketään joka on ollut samassa tilateessa ja viitsisi vähän neuvoa? En millään haluaisi Siwan kassalle kun kerta oon ton tutkinnon hommannut.
Kiitos!

10

4477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä teit kesäisin?

      No etkö ollut kesätöissä opiskelujen aikana?. Itse olin jo 16 vuotiaasta kerryttämässä kesätöistä kokemusta ja sittemmin opiskeluaikana ABB:n elektroniikkatehtaalla kesäisin. Talvisin hieman töitä opiskelujen lisäksi. Joten jotain näyttöä työnteosta oli kun valmistuin.

      • Koneenasentaja

        itse onlen tehnyt konepuolen kunnossapitoa mutta sähköpuolikin kiinnosti joten kouluttauduin sähköasentajaksi ja samassa ongelmassa olen kuin viestin aloittajakin; tosin sillä erolla, että voin tehdä samoja hommia kuin ennenkin; niistä ei vaan irtoa sähköalan työkokemusta ja ihan yhtä nihkeää on ollut tällä ns. oikeallakin työkokemuksella päästä mihinkään sähköalan töihin.

        Ongelma kuviossa ovat sähköalan säädökset mitkä vaativat että ensimmäisen vuoden ajan tuoreella sähkärillä pitää olla vierellä "esiliina" joka neuvoo ja pitää nuorta sähkäriä silmällä ja tuohon monella yrityksellä ei ole rahkeita kun hyvin harvoissa sähköalan töissä oikeasti tarvitaan kahta sähkäriä samaan aikaan.

        Toisaalta kyllähän niitä amiksen harjoittelijoita ainakin harjoitteluajaksi otetaan, joten ei se ihan siitäkään ole etteikö sopivaa työtä olisi; ehkä työnantajien asenteissa olisi sittenkin parannettavaa?


    • Sähkäri -04

      Kesätyöt ovat varmasti hyvä mahdollisuus. Mutta valitettavasti olen itsekin huomannut tässä olevan ongelma Suomessa. Jos et omaa työkokemusta ja omaa autoa liikkumiseen ja osaamista itsenäiseen työhön, on hyvin vaikea löytää työpaikkaa. Olen nimittäin itse sähköasentaja ja vaikka omaan nuoresta iästä huolimatta kärkimieskokemusta en ole löytänyt paikkaa pariin vuoteen.

      En yksinkertaisesti voi ymmärtää miten yritykset näkevät sähköalan ja rakentamisen tulevaisuuden jos eivät osaa palkata nuoria tekemään. Mutta ison osanhan aiheuttaa juuri kustannukset. Nykyään hyvin harvalla yrityksellä tuntuu olevan varaa teettää töitä ryhmälle. Eli nykyään edellytetään lähes aina, että sähköasentaja tekee itsenäistä, mutta hyvin tehokasta työtä. En kylläkään ymmärrä miten nämä kaksi termiä voidaan yhdistaa laadukkaalla työn jäljellä.

      Mutta mikäli haluat työtä kannattaa lähetellä hakemuksia ja ottaa puhelimitsekin yhteyttä yrityksiin. Jopa käydä joissakin yrityksissä kyselemässä. Mutta niissä kannattaa kehua mahdollisimman paljon omaa osaamista. Tosin en kuitenkaan suosittele lähtemistä suoraan itsenäisiin hommiin, sillä siinä riski onnettomuudelle kasvaa huomattavasti. Sähkö on kuten tiedät näkymätöntä, mutta äärimmäisen vaarallista.

      Lopuksi: Toki monet haaveilee sähköasentajan työstä kuten sen kuvitellusta siisteydestä johtuen, mutta suosittelen ehdottomasti sinuakin miettimään. Nimittäin rakennusalan tulevaisuus ei näytä ainakaan työntekijän kannalta kovin hyvältä, vaikka tekemistä riittäisi. Täältä voit lukea omia käytännön kokemuksiani:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10399825

    • kjljklkjljkljk

      Sähköalalle tarvitaan vuoden 1 työkokemus ennenkuin olet pätevä tekemään sähköasennuksia itsenäisesti. Ja tietenkin 3 vuotinen koulutus.

      Näin on hienosti saatu nuoret sähkärit pois työmarkkinoilta. Vanhukset vetää sähköjä kansakoulupohjalta.

    • kskodkaodakod

      Samaa ongelma löytyy täältä. Ja valmistuin 2015.

    • h.e.r.i.j.k

      Täältä lisää....valm.2014.

      • Dahlanderi

        Moi
        Jos haluja on niin ruvetaan sähkötöitä tekemään.
        Minulla luvat voin valvoa ja opastaa ym


    • EiKokemusta

      Tämä työkokemusongelma on nykyisin melkeinpä jokaisella alalla. Eli alan vaihtaminenkaan ei ratkaise ongelmaa, koska sama seinä on silloinkin vastassa.

      Oman auton käyttömahdollisuutta myöskin vaaditaan jos työ on vähänkään liikkuvaa sorttia eikä sitä tehdä missään tietyssä yhdessä kiinteässä paikassa. Kädestä suuhun elävän työttömän on mahdotonta hankkia ajokorttia ja autoa saati ylläpitää sitä.

      Kauppojen kassatyötkin taitavat nykyisin hyvinkin pitkälti olla osa-aika- ja vuokratöitä, joita tekevät pääsääntöisesti nuoret opiskelijat opintojensa ohella.

      Työttömänä on paljon myös näitä vuosienkin työkokemuksen omaavia ja vastavalmistuneen ilman kokemusta olevan on aivan toivotonta kilpailla vähistä työpaikoista näitä vastaan. Opintojen aikaisia työharjoitteluita ei yleensä lasketa oikeaksi työkokemukseksi työnantajien puolelta. Satojen muiden hakijoiden kanssa lähes identtisten hakemusten kirjoittaminen ja lähettäminen on täysin ajan hukkaa ellei hakijalla ole hyviä suhteita, joita voi hyödyntää hakuprosessissa.

      Työttömyyden pitkittyessä jopa vuosiksi niillä tutkintopapereillakaan ei alasta riippuen enää ole juurikaan merkitystä koulutuksen vanhentuessa ja tällöin ainoat realistiset vaihtoehdot työllistyä ovat palkkatuettu työ tai jonkin firman rekrykoulutus. Palkkatukityökin on vain hetken tekohengitystä, koska työt kestävät tasan tarkkaan niin kauan kuin työnantajalle maksetaan tätä tukea. Lisäksi näihinkin rekrykoulutuksiin on helpostikkin jopa satoja hakijoita.

      Työnantajien kauasnäköisyyden puutteen vuoksi tässä tulee käymään niin, että samat vanhat eläkepierut pyörivät leipääntyneinä ikälopuiksi työelämässä eikä heidän tietotaito tule siirtymään nuoremmille sukupolville ja sitten huomataankin aivan liian myöhään, että meillä on huutava osaajapula ja valtavat työttömien massat, joita elätetään verovaroin pienen työtätekevän eliitin kuristuessa mielipuoliseksi muuttuneen työelämän niskalenkissä.

    • thaimaahanpanemaan

      Onko tuo nyt sitten oikea ammatti? Itse olen 45 vuotta ja juossut holvilla sähköhommissa 25 vuotta. Olkapäät ,polvi ja pää on paskana järjettömien aikataulujen vuoksi. Onneksi olen säästänyt ja sijoittanut että pääsen näistä paskahommista pian eroon vaikkakin rampana.

      • Anonyymi

        Meeppäs kodinkone asentajaks, siellä vasta hajookin paikat, ite en kestäny ku 2 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3791
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3585
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3522
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2209
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2201
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1957
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1937
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      180
      1728
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1403
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe