Kuolemanjälkeinen elämä

g-a

Juutalaisen uskonnon mukaan:

Minkälainen on Taivas, J-malan asuinsija?

Mitä juutalainen uskonto opettaa kuolemanjälkeisestä elämästä?
Mitä tapahtuu ihmiselle hänen kuoltuaan?

Miten ihmisen eletty elämä tai usko, eli vanhurskaus, vaikuttaa kuoleman jälkeiseen elämään, vai vaikuttaako se mitään?
Kuinka käy jumalattoman?

43

2663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä Jeesus opetti!

      Jeesus on Juutalaisten Kuningas! Vain Herra tuli taivaasta alas maan päälle ja oli Immanuel. Jos tahdot juutalaisten opetusta, niin Ylösnoussut Herra ja Kuningas antoi elämän sanat ja omistaa myös Tuonelan avaimet.

      • g-a

        Minä tunnen kyllä kristinuskon opetukset.
        Kysyn juutalaisen uskonnon opetusta.


      • ymmärrän sinua
        g-a kirjoitti:

        Minä tunnen kyllä kristinuskon opetukset.
        Kysyn juutalaisen uskonnon opetusta.

        mutta kannattaa uudistua totuuden mukaan hengelliseen juutalaisuuteen.

        Tietysti kun tahdot ihmisten opetusta Jumalan opetuksen sijaan Jeesuksen antamana, niin sekin sinulle suodaan. Ei Jeesus ole itseään ilmoittanut lainkaan kristittynä vaan Uuden Liiton Juutalaisena Kuninkaana, mutta todellisuudessa on myös Mooseksen Herra ja "Minä Olen", niinkuin nimensä ilmoitti. Mooses on uskollinen Jeesuksen huoneessa, joten ei ole juutalaisuutta todellisuudessa edes Mooseksen kautta muutoin kuin Kuninkaassa ja Herrassa. Ihmiset eivät usko Moosestakaan todellisuudessa, kun eivät usko Jeesukseeen ja opetukseensa, sillä todisti Jeesuksesta.

        Ymmärrätkö vai onko tämä sinulle uutta?


      • g-a
        ymmärrän sinua kirjoitti:

        mutta kannattaa uudistua totuuden mukaan hengelliseen juutalaisuuteen.

        Tietysti kun tahdot ihmisten opetusta Jumalan opetuksen sijaan Jeesuksen antamana, niin sekin sinulle suodaan. Ei Jeesus ole itseään ilmoittanut lainkaan kristittynä vaan Uuden Liiton Juutalaisena Kuninkaana, mutta todellisuudessa on myös Mooseksen Herra ja "Minä Olen", niinkuin nimensä ilmoitti. Mooses on uskollinen Jeesuksen huoneessa, joten ei ole juutalaisuutta todellisuudessa edes Mooseksen kautta muutoin kuin Kuninkaassa ja Herrassa. Ihmiset eivät usko Moosestakaan todellisuudessa, kun eivät usko Jeesukseeen ja opetukseensa, sillä todisti Jeesuksesta.

        Ymmärrätkö vai onko tämä sinulle uutta?

        Uutta tuo ei ole.

        Haluaisin kuitenkin tutustua juutalaiseen uskontoon kunnolla, ilman kristinuskossa opetettuja ennakkokäsityksiä.

        Tiedän tästä uskonnosta jotain, mutta itse uskonnon syvyyksiin en näytä pääsevän.

        Haluaisin tietää, mitä juutalaisuus opettaa.
        Tällä foorumilla sen tiedon nyhtäminen on osoittautunut todella vaikeaksi.


      • Oletko sitä mieltä
        g-a kirjoitti:

        Uutta tuo ei ole.

        Haluaisin kuitenkin tutustua juutalaiseen uskontoon kunnolla, ilman kristinuskossa opetettuja ennakkokäsityksiä.

        Tiedän tästä uskonnosta jotain, mutta itse uskonnon syvyyksiin en näytä pääsevän.

        Haluaisin tietää, mitä juutalaisuus opettaa.
        Tällä foorumilla sen tiedon nyhtäminen on osoittautunut todella vaikeaksi.

        että Jeshua perusti kristinuskon ja juutalaisuus on hyljätty? Minä en. Minä tiedän, että juutalaisuuteen kuuluu Aabraham ja Iisak ja Jaakob eli Israel ja Mooses ja muut pyhät, ja kaikkien heidän Juutalainen Herra on Nasaretilainen Jeshua. Myös pakanakansoista meidät on liitetty tähän Juutalaiten Kuninkaaseen, sillä pelastus on Jeshuasta eli juutalaisuudesta. Ei ole perustettu koko Raamatussa mitään uutta uskontoa juutalaisuuden sijaan, sillä juutalaisuudessa on Uusi Liitto ja Jeshua sen kuninkaana.

        En ymmärrä lainkaan tuota teidän kristinuskovänkäystä vailla mitään totuudellista perustetta Raamatusta ja Jeshuasta. Ilmestyskirjassa Jeshua on Juudan Leijona ja Daavidin Juurivesi. Oletko sitä mieltä että Jeshua kuuluu "kristinuskoon" eikä "juutalaisuuteen" vaikka nuo Isän antaman Pojasta on täyttä juutalaisuutta alusta loppuun.

        Älkää käsitelkö juutalaisuutta puolinaisena tai vajavaisena tai eksyneenä tai Herraa tunnustamattomana tai Herraa rakastamattomana.

        Onko täällä pelkästään ymmärtämättömyyttä vailla mitään ymmärrystä totuudesta Israelin Pyhästä Herrasta Jeshuasta, minusta näyttää valitettavasti monien ymmärtävän juutalaisuuden pelkästään ilman Herraa Jeshuaa tunnustamattomana. Miten älytöntä vaikka ymmärretävää mutta ei sitä mihin tulisi jäädä vaan koko totuus kaikesta hyvästä hengellistä juutalaisuudesta tulee kirkkaasti ja totuudellisesti tuoda esille, totisestil.

        Ylistetty ja kiitetty Abba Isä Jeshuan nimessä, sillä ei ole mittän muuta Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Herraa ja Jumalaa, totisesti. Myös Mooses on uskollinen koko Jeshuan valtakunnassa ja Herraudessa hänen oman tunnustuksensa mukaan ja myös oli Elian kanssa Herran kanssa kirkastusvuorella ennen Jeshuan ristiinnaulitsemista ja ylösnousemusta Isän oikealle puolelle.

        HalleluYeshua!


      • Jos olet
        g-a kirjoitti:

        Uutta tuo ei ole.

        Haluaisin kuitenkin tutustua juutalaiseen uskontoon kunnolla, ilman kristinuskossa opetettuja ennakkokäsityksiä.

        Tiedän tästä uskonnosta jotain, mutta itse uskonnon syvyyksiin en näytä pääsevän.

        Haluaisin tietää, mitä juutalaisuus opettaa.
        Tällä foorumilla sen tiedon nyhtäminen on osoittautunut todella vaikeaksi.

        g-a sitä mieltä ettei Jeshua kuulu juutalaisuuteen vaan kristinuskoon, niin olen pahoillani puolestasi. Olet eksynyt korvausteologian harhaoppiin. Jeshua on Juutalaisten Kuningas, totisesti. HalleluYeshua!


      • tiuntaun
        g-a kirjoitti:

        Minä tunnen kyllä kristinuskon opetukset.
        Kysyn juutalaisen uskonnon opetusta.

        Tosi juutalainen on aina ylhäältä Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt juutalainen, joten sun ei kannata kysellä muun juutalaisuuden perään vaan pysyä alkuperäisessä Messiaan opetuksessa. Hän on tosi juutalainen, joka antaa sinulle kaikki pýytäömäsi vastaukset Sanassaa, mikäli sinulle vaan kelpaa.

        Anteeksi, jos sanoin kovasti, mutta minusta kysymyksiisi on vain yksi vastaus: todellisen, elävän Messiaan ja Hänen sanansa tunteminen. Niin että Kirjoitukset vaan käteen ja uskossa lukemaan pyytäen Pyhää Henkeä auttamaan, niin avot johan alkaa aukenemaan.


      • tiuntaun
        tiuntaun kirjoitti:

        Tosi juutalainen on aina ylhäältä Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt juutalainen, joten sun ei kannata kysellä muun juutalaisuuden perään vaan pysyä alkuperäisessä Messiaan opetuksessa. Hän on tosi juutalainen, joka antaa sinulle kaikki pýytäömäsi vastaukset Sanassaa, mikäli sinulle vaan kelpaa.

        Anteeksi, jos sanoin kovasti, mutta minusta kysymyksiisi on vain yksi vastaus: todellisen, elävän Messiaan ja Hänen sanansa tunteminen. Niin että Kirjoitukset vaan käteen ja uskossa lukemaan pyytäen Pyhää Henkeä auttamaan, niin avot johan alkaa aukenemaan.

        Tää oli siis vastaus Goldalle.

        tv. sama


      • g-a
        tiuntaun kirjoitti:

        Tää oli siis vastaus Goldalle.

        tv. sama

        Kuinka monta kertaa tämä täytyy rautalangasta taivuttaa:
        Olen kristitty ja uskon Jeesukseen Vapahtajanani ja Messiaanani.

        Omien juurieni vuoksi minua kiinnostaa juutalaisuus ja juutalainen uskonto, johon haluan syvemmin tutustua.
        En poissulje mahdollisuutta, että kristinusko olisi joissain kohdin väärässä.
        En poissulje mahdollisuutta, etteikö juutalaisuus olisi täysin oikeassa.

        Jotta voisin ymmärtää myös UT:n sanomaa, on minun ensimmäiseksi ymmärrettävä VT:n sanoma, juutalaisuskoisten itsensä kertomana. Minua kiinnostaa nimenomainen juutalainen uskonto, ei "messiaaninen", jonka olemuksesta ja hengestä olen näillä nettifoorumeilla jo saanut kokemukseni. On käsittämätöntä, että te ette sallisi keskustelua itse juutalaisesta uskonnosta, vaan kaiken aikaa tarjoatte väliin kristillistä, tai messiaanista uskontoanne ja pyritte näin estämään keskustelua itse juutalaisesta uskonnosta. Tuo toimintanne edustaa sekä antisemitismiä, että antijudaismia, te ette hyväksy juutalaisia sellaisina kuin ovat, vaan ainoastaan käännytyksen kohteina, sekä messiaanisina. Toimintanne on kiusantekoa.

        Juuri teidän messiaanisten oman toiminnan seurauksena lakkasin kiinnostumasta teidän opetuksistanne, hylkäsin ne ja siirryin etsinnässäni alkuperäiseen juutalaisuuteen. Itse en haluaisi kuulla messiaanisia sepustuksianne, jopa itse kristinusko on uskottavampi.

        Näillä keskusteluilla haluan saada tarkempaa tietoa esivanhempieni uskonnosta ja tavoista. Tunnen juutalaisuutta jossain määrin, mutta "ulkoapäin". Minulle ei tarvitse opettaa kristinuskoa, tunnen sen eri kirkkokuntien teologiat kohtalaisen hyvin.


      • Anonyymi
        tiuntaun kirjoitti:

        Tosi juutalainen on aina ylhäältä Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt juutalainen, joten sun ei kannata kysellä muun juutalaisuuden perään vaan pysyä alkuperäisessä Messiaan opetuksessa. Hän on tosi juutalainen, joka antaa sinulle kaikki pýytäömäsi vastaukset Sanassaa, mikäli sinulle vaan kelpaa.

        Anteeksi, jos sanoin kovasti, mutta minusta kysymyksiisi on vain yksi vastaus: todellisen, elävän Messiaan ja Hänen sanansa tunteminen. Niin että Kirjoitukset vaan käteen ja uskossa lukemaan pyytäen Pyhää Henkeä auttamaan, niin avot johan alkaa aukenemaan.

        Juutalaisuus,ei heillä ole Rakkautta muille,vaan omilleen.
        Tuo pieni uskonto,ilman Rakkautta mitä eivät ottaneet vastaan Kristukselta,siinä tekivät ison virheen.
        Vaikka heidän sanotaan olevan Jumalan kansaa mutta Kristuksen kansa on maailman suurin !


      • Anonyymi
        g-a kirjoitti:

        Uutta tuo ei ole.

        Haluaisin kuitenkin tutustua juutalaiseen uskontoon kunnolla, ilman kristinuskossa opetettuja ennakkokäsityksiä.

        Tiedän tästä uskonnosta jotain, mutta itse uskonnon syvyyksiin en näytä pääsevän.

        Haluaisin tietää, mitä juutalaisuus opettaa.
        Tällä foorumilla sen tiedon nyhtäminen on osoittautunut todella vaikeaksi.

        "g-a
        2012-02-02 20:53:04"
        Haluaisin tietää, mitä juutalaisuus opettaa.
        Tällä foorumilla sen tiedon nyhtäminen on osoittautunut todella vaikeaksi".
        ------------------
        Miten niin vaikeaksi?
        Kirjoitin googleen : sionismi kuoleman jälkeinen elämä

        https://areena.yle.fi/podcastit/1-50074740

        https://www.churchofjesuschrist.org/study/liahona/2023/04/digital-only/jewish-views-of-resurrection?lang=fin


    • muu-kansalainen

      Ihmiskunnalle ei saa lasketella valheita, se on rehellisyyttä.

      Kukaan ei voi tietää tuonpuoleisia.

      • g-a

        Uskonto on sitä, kun ihminen hengenmaailmassa kohtaa tuonpuoleisen.
        Vaikka me emme näe sitä, siitä on kyllä tietoa.

        Myös J-mala ja enkelit kuuluvat tuonpuoleiseen maailmaan, silti ihmisillä uskon ja kokemusten kautta on ollut ja on yhteys J-malan Taivaaseen.


    • 29

      Juutalaisten keskuudessa lisääntyi usko kuolemanjäkeiseen lämään toisen temppelin aikana. Ajateltiin ihmisen vastuun tekemisistään ulottuvan fyysisen kuoleman tuolle puolen, ja hänen tekemvän tiliä jumalan tuomioistuimen edessä.
      Oli erilaisia mielipiteitä siitä, tapahtuuko tuomio heti kuoleman jälkeen vaiko vasta yleisen ylösnousemuksen yhteydessä.
      Uusia oppeja vastustivat saddukeukset ja samarialaiset. Fariseukset opettivat näitä oppeja, ja löysivät tukea näkemyksilleen, koska eivät tulkinneet raamattua kirjaimellisesti.

      Rabbien sanastossa tuonpuoleista nimitettiin "tulevaksi maailmaksi" ja tämänpuoleista "täksi maailmaksi". Ikuinen elämä ymmärrettiin joko sielun asumiseksi jumalan luona, kuvailematta olotilaa tarkemmin, tai sitten esitettiin eloisia kuvauksia paratiisista ja helvetistä. Paratiisi on taivaassa oleva Eedenin puutarha.
      Helvetin nimi on Gehinnom, paikka jossa pakanat muinoin uhrasivat lapsiaan Molokille. Varhaisempina aikoina tuonela oli kaikkien kuolleiden varjomaailma. Se sisällytettiin nyt oppiin jumalan oikeamielisyydestä. Helvetti oli niiden paikka, jotka olivat vetäneet päälleen jumalan rangaistuksen. Raamatun hautoja ja kuolemanvaltakuntaa tarkoittavat nimitykset otetiin merkitsemään helvetin seitsemää piiriä. Siellä synnintekijät saivat rangaistuksen ahdistavien enkelien, demonien ja paholaisten käsissä.
      Käsitykset helvetissä viipymisestä eivät olleet yksimielisiä.

      Nämä käsitykset olivat vaivoin yhdistettävissä juutalaisten filosofien mielipiteisiin.

      Kuoleiden herättämisestä oli erilaisia mielipiteitä. Tärkein peruste oli, että jumala tulee saattamaan kuolleiden ruumiiit ennalleen.

      Iankaikkinen autuus ja maan päällä tapahtuva yleinen yläsnousemus ovat toisistaan riippumattomia.

      Kuolleitten ylösnousemuksesta riippumatta autaat ovat paratiisissa.

      Laajalle levinneen käsityksen mukaan taivas on auki myös niille, jotka ovat syntinsä sovittaneet helvetissä.

      Rabbit opettivat, että ylösnousemus alkaa Jerusalemista, siksi juutalaiset ovat vaeltaneet sinne tullakseen haudatuiksi maahan. Lisäksi ISraelin maa puhdistaa synneistä.
      Niistä, jotka on haudattu vieraisiin maihin, sanoo perimätieto, että jumala on luonut heitä varten maanalaisia käytäviä, joiden kautta he voivat nopeasti päästä pyhään maahan.

      Kabbalistien keskuudessa sielunvaelluksella on suuri merkitys.
      Hasidilaisten rabbien karismaan kuuluu, että he tuntevat heiltä neuvoa hakevien sielujen tarkan alkuperän.
      Kaikki sielut ovat olleet olemassa luomisesta lähtien, tai ainakin sen osat.

      Tiivistety referaatio kirjasta:
      Mitä on juutalainen usko
      Pnina Nave Levinson
      s. 86 - 90

    • KTS (Ei kirj.)

      Juutalaisten enemmistö, reformijuutalaiset ja ehkä myös osa konservatiivijuutalaisista ei ole kovin paljon kiinnostuneita kuolemanjälkeisestä tilasta tai eivät pidä sitä varteenotettavana mahdollisuutena. Heille laki on nimenomaan tämänpuoleista elämää varten (järjen mukaan sovellettuna tietenkin) ja maallisen elämän asioiden järjestelyä varten. Sillä ei ansaita taivaspaikkoja eikä sen sellaisia. Ei ole myöskään mitään helvettiä, josta pitäisi livahtaa ulos jollakin kommervenkillä, lain tai vapahtajaolennon avulla. Nekin juutalaiset jotka pitävät mahdollisena kuolemanjälkeistä tietoisuutta, lähtevät siitä, että siellä he ja muut ihmiset eivät kuitenkaan ole enää juutalaisia, ei suomalaisia, amerikkalaisia, venäläisiä eikä kiinalaisia vaan jotain ihan muuta joten Raamatun opetuksilla ei enää tuonpuoleisessa ole mitään kulttuurillista kontekstia.

      • g-a

        Tuo on aika jännä asia, sillä uskontohan kohdistuu näkyväisen ja näkymättömän keskinäiseen kohtaamiseen. Eikös kabbalakin juuri etsi tätä mystistä kosketusta?

        Jos kerran J-mala on puhaltanut meihin iankaikkisen sielun, ei se voi kadota.
        Silloin aikoinaanhan Saul nostatti profeetan hengen, mistäpä hän muualta saapui kuin tietoisuuden tilasta, tuonpuoleisesta. Eikai Saul sentään kuolleita herättänyt?

        Jos juutalaisuus katsoo vain maanpäällisiä, niin onko sellainen uskontokaan, silloin pikemminkin filosofia. Varmasti juutalaisuuteen kuuluu myös tuonpuoleinen elämä.

        Ehkä kabbala tietää siitä enemmän.


      • KTS (Ei kirj.)
        g-a kirjoitti:

        Tuo on aika jännä asia, sillä uskontohan kohdistuu näkyväisen ja näkymättömän keskinäiseen kohtaamiseen. Eikös kabbalakin juuri etsi tätä mystistä kosketusta?

        Jos kerran J-mala on puhaltanut meihin iankaikkisen sielun, ei se voi kadota.
        Silloin aikoinaanhan Saul nostatti profeetan hengen, mistäpä hän muualta saapui kuin tietoisuuden tilasta, tuonpuoleisesta. Eikai Saul sentään kuolleita herättänyt?

        Jos juutalaisuus katsoo vain maanpäällisiä, niin onko sellainen uskontokaan, silloin pikemminkin filosofia. Varmasti juutalaisuuteen kuuluu myös tuonpuoleinen elämä.

        Ehkä kabbala tietää siitä enemmän.

        No kabbalistit varmaankin uskovat ruumiista erilliseen sieluun, koska heillä oli myös vahvasti käsitys jälleensyntymisen mahdollisuudesta. Kabbalisteja on kuitenkin aina ollut vain pieni vähemmistö.

        Osa ortodoksirabbeistakin uskoo jälleensyntymiseen. Mm. Jerusalemin rabbi Ovadia Josef on voimakkaasti sitä mieltä että juutalaisiin kohdistuneet vainot, kuten muutkin vainot historiassa ovat karmallista seurausta edellisistä elämistä. Hyvin lähellä buddhalais-hindulaista ja gnostilais-kristillistä käsitystä siis.


      • g-a
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

        No kabbalistit varmaankin uskovat ruumiista erilliseen sieluun, koska heillä oli myös vahvasti käsitys jälleensyntymisen mahdollisuudesta. Kabbalisteja on kuitenkin aina ollut vain pieni vähemmistö.

        Osa ortodoksirabbeistakin uskoo jälleensyntymiseen. Mm. Jerusalemin rabbi Ovadia Josef on voimakkaasti sitä mieltä että juutalaisiin kohdistuneet vainot, kuten muutkin vainot historiassa ovat karmallista seurausta edellisistä elämistä. Hyvin lähellä buddhalais-hindulaista ja gnostilais-kristillistä käsitystä siis.

        Koska en usko sielunvaellukseen, en ole siihen perehtynyt.

        Raamattu kylläkin sanoo, että J-mala kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen, mutta on myös armahtavainen. En usko sielunvaellukseen. Onko siitä muuten mitään näyttöä?

        Olen tosin aina hiukan epäillyt, että ehkä olenkin jälleensyntynyt kuningatar Hatshepsut...


      • SB

        Tuo katkelma Pnina levinsonin kirjasta kertoo juuri perusjuutalaisen käsityksen asiasta koska hän on reformi ja naisrabbi.

        --Tässä Suomen juutalaisten oppikirjasta otettuna: "juutalainen uskoo ehdottoman vakaasti sielun elävän edelleenkin ruumiin muututtua jälleen tomuksi"


      • KTS (Ei kirj.)
        SB kirjoitti:

        Tuo katkelma Pnina levinsonin kirjasta kertoo juuri perusjuutalaisen käsityksen asiasta koska hän on reformi ja naisrabbi.

        --Tässä Suomen juutalaisten oppikirjasta otettuna: "juutalainen uskoo ehdottoman vakaasti sielun elävän edelleenkin ruumiin muututtua jälleen tomuksi"

        Mutta onko se sielu tietoinen vai tiedoton. Siinä kysymys. Ehkä se tarvitsee aivot ajatellakseen ja kun aivot on tunkiolla...No niin...pohditaan...


      • vanha ja vakaa
        g-a kirjoitti:

        Koska en usko sielunvaellukseen, en ole siihen perehtynyt.

        Raamattu kylläkin sanoo, että J-mala kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen, mutta on myös armahtavainen. En usko sielunvaellukseen. Onko siitä muuten mitään näyttöä?

        Olen tosin aina hiukan epäillyt, että ehkä olenkin jälleensyntynyt kuningatar Hatshepsut...

        Intialaisen Shanti Devin tapaus on maailman kuulu.
        Kristinuskossa on aikoinaan opetettu jälleensyntymistä.
        Tutustu teosofiaan.


      • vanha ja vakaa
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

        No kabbalistit varmaankin uskovat ruumiista erilliseen sieluun, koska heillä oli myös vahvasti käsitys jälleensyntymisen mahdollisuudesta. Kabbalisteja on kuitenkin aina ollut vain pieni vähemmistö.

        Osa ortodoksirabbeistakin uskoo jälleensyntymiseen. Mm. Jerusalemin rabbi Ovadia Josef on voimakkaasti sitä mieltä että juutalaisiin kohdistuneet vainot, kuten muutkin vainot historiassa ovat karmallista seurausta edellisistä elämistä. Hyvin lähellä buddhalais-hindulaista ja gnostilais-kristillistä käsitystä siis.

        eikös kabbala olekkin juutalaisten salainen oppi?
        Kristittyjen on kai Blavatskin salainen oppi, vaikka kabbalaa siinäkin käsitellään.
        Kivikunnasta kasvikuntaan, kasvikunnasta eläinkuntaan, eläinkunnasta ihmiskuntaan ja ihmisestä jumaluuteen, on kabbalassa kerrottu mm. sielun kehitysprosessista.


      • KTS (Ei kirj.)
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        eikös kabbala olekkin juutalaisten salainen oppi?
        Kristittyjen on kai Blavatskin salainen oppi, vaikka kabbalaa siinäkin käsitellään.
        Kivikunnasta kasvikuntaan, kasvikunnasta eläinkuntaan, eläinkunnasta ihmiskuntaan ja ihmisestä jumaluuteen, on kabbalassa kerrottu mm. sielun kehitysprosessista.

        Blavatskun teosofia on eräänlainen synteesi kabbalasta, buddhalaisuudesta, hindulaisuudesta, gnostilaisuudesta, platonilaisuudesta ja mysteeriuskonnoista.


      • KTS (Ei kirj.)
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        Intialaisen Shanti Devin tapaus on maailman kuulu.
        Kristinuskossa on aikoinaan opetettu jälleensyntymistä.
        Tutustu teosofiaan.

        Jep. Shanti Devin tapaus on mielenkiintoinen. Sitten tietenkin voidaan kysyä, onko jälleensyntyminen pääsääntö vai poikkeusilmiö...


      • ijjjjjjjjjjjjjjhaaa
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

        Mutta onko se sielu tietoinen vai tiedoton. Siinä kysymys. Ehkä se tarvitsee aivot ajatellakseen ja kun aivot on tunkiolla...No niin...pohditaan...

        No jos sielun uudelllensyntymä on totta niin silloin joilakin ihmisillä on tietoisuus myös edellisisistä elämistä.


      • g-a
        SB kirjoitti:

        Tuo katkelma Pnina levinsonin kirjasta kertoo juuri perusjuutalaisen käsityksen asiasta koska hän on reformi ja naisrabbi.

        --Tässä Suomen juutalaisten oppikirjasta otettuna: "juutalainen uskoo ehdottoman vakaasti sielun elävän edelleenkin ruumiin muututtua jälleen tomuksi"

        Juutalaisuus ei varmaankaan opeta sielunvaellusta, oletan.
        Ihminen on ainutkertainen luomus, yksi ainoa sellaisenaan täydellinen elämä.
        Elämän laatu, tai pituus ei tee elämää arvokkaaksi.

        Syntynyt elämä on itsessään arvokas, eikä koskaan kuole.


      • kyllästynyt g-a:han
        g-a kirjoitti:

        Juutalaisuus ei varmaankaan opeta sielunvaellusta, oletan.
        Ihminen on ainutkertainen luomus, yksi ainoa sellaisenaan täydellinen elämä.
        Elämän laatu, tai pituus ei tee elämää arvokkaaksi.

        Syntynyt elämä on itsessään arvokas, eikä koskaan kuole.

        Mikä estää sinua ottamasta selvää juutalaisuuden eri näkemyksistä? Ota yhteys seurakuntaan/seurakuntiin, niin pääset vaivoistasi.
        Myös kirjastoista löytyy kirjallisuutta, joten pääset alkuun, JOS haluat oikeasti ottaa asioista selvää provoilun sijaan.


    • muu-kansalainen

      Vastikään on todettu, että tietoisuus ei ole aivoissa vaan ihmisen ulkopuolella, eikä tarvitse aivoja.


      Mutta kuka jaksaisi iänkaikkisesti ajatella ja mitä tuonpuoleisessa tekisi tämänpuolen tiedoilla.
      Minä haluaisin muuttaa totaalisesti maisemaa ja ajatusia, tai sammua kokonaan, olen saanut ihmisistä tarpeekseni.

      • g-a

        Jos uskomme Raamatun sanaan, että J-mala Itse puhalsi hengen ihmiseen, siis ei luonut meihin henkeä, vaan puhalsi Itsestään oman henkensä meihin, on henkemme iankaikkinen, kuten J-malakin. Henki ei kuole, ellei J-mala toisin säädä.

        Itse ymmärrän elämän tarkoituksen olevan se, että me täällä maanpäällä valmistaudumme ikuisuuteen. Se ei ole elämäntarkoitus, että viettäisimme sen huvittelemalla, kuten kiertämällä maapalloa, samalla kun monet elävät kurjuudessa ja nälänhädässäkin.

        Meidän velvollisuutemme on itse pyrkiä elämään J-malan tahdon mukaan, oppia hengellisesti tuntemaan Häntä ja samalla maallisesti tehdä työmme ja velvollisuutemme itseämme ja lähimmäisiämme kohtaan.


      • vanha ja vakaa
        g-a kirjoitti:

        Jos uskomme Raamatun sanaan, että J-mala Itse puhalsi hengen ihmiseen, siis ei luonut meihin henkeä, vaan puhalsi Itsestään oman henkensä meihin, on henkemme iankaikkinen, kuten J-malakin. Henki ei kuole, ellei J-mala toisin säädä.

        Itse ymmärrän elämän tarkoituksen olevan se, että me täällä maanpäällä valmistaudumme ikuisuuteen. Se ei ole elämäntarkoitus, että viettäisimme sen huvittelemalla, kuten kiertämällä maapalloa, samalla kun monet elävät kurjuudessa ja nälänhädässäkin.

        Meidän velvollisuutemme on itse pyrkiä elämään J-malan tahdon mukaan, oppia hengellisesti tuntemaan Häntä ja samalla maallisesti tehdä työmme ja velvollisuutemme itseämme ja lähimmäisiämme kohtaan.

        jumala se tahtoo ja tahtoo ja sitä pitää oikein palvellakkin, on se niin pirun itsekäs otus että ällöttää.
        Kyllä se on niin että ilman jumalan tahtomistakin pitää ihmisen tajuta mikä on oikein ja mikä väärin.


      • g-a
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        jumala se tahtoo ja tahtoo ja sitä pitää oikein palvellakkin, on se niin pirun itsekäs otus että ällöttää.
        Kyllä se on niin että ilman jumalan tahtomistakin pitää ihmisen tajuta mikä on oikein ja mikä väärin.

        Ei ole itsekäs vaan viisas.
        Ihmisen tahto vie hunningolle.

        J-malan tahto sisältää koko maailmankaikkeuden korkeimman tiedon.

        Tosin sitä varsinaista tietoa ei meille anneta (käyttäisimme sitä heti väärin), mutta luottamuksessa J-malan tahtoon meitä ohjataan korkeimmassa rakkaudessa ja viisaudessa.


      • vanha ja vakaa
        g-a kirjoitti:

        Ei ole itsekäs vaan viisas.
        Ihmisen tahto vie hunningolle.

        J-malan tahto sisältää koko maailmankaikkeuden korkeimman tiedon.

        Tosin sitä varsinaista tietoa ei meille anneta (käyttäisimme sitä heti väärin), mutta luottamuksessa J-malan tahtoon meitä ohjataan korkeimmassa rakkaudessa ja viisaudessa.

        älä tee toiselle sitä mitä et itsellesi haluaisi tehtävän, sen kun kaikki omaksuisivat.
        Siihen ei mielikuvitusolentojen tahtoja tarvita.


      • tiuntaun
        g-a kirjoitti:

        Jos uskomme Raamatun sanaan, että J-mala Itse puhalsi hengen ihmiseen, siis ei luonut meihin henkeä, vaan puhalsi Itsestään oman henkensä meihin, on henkemme iankaikkinen, kuten J-malakin. Henki ei kuole, ellei J-mala toisin säädä.

        Itse ymmärrän elämän tarkoituksen olevan se, että me täällä maanpäällä valmistaudumme ikuisuuteen. Se ei ole elämäntarkoitus, että viettäisimme sen huvittelemalla, kuten kiertämällä maapalloa, samalla kun monet elävät kurjuudessa ja nälänhädässäkin.

        Meidän velvollisuutemme on itse pyrkiä elämään J-malan tahdon mukaan, oppia hengellisesti tuntemaan Häntä ja samalla maallisesti tehdä työmme ja velvollisuutemme itseämme ja lähimmäisiämme kohtaan.

        Golda,
        toivon että luet vastaukseni yllä, tänään kirjoittamani.


      • muu-kansalainen
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        jumala se tahtoo ja tahtoo ja sitä pitää oikein palvellakkin, on se niin pirun itsekäs otus että ällöttää.
        Kyllä se on niin että ilman jumalan tahtomistakin pitää ihmisen tajuta mikä on oikein ja mikä väärin.

        Sinä olet Jumalan kuva, ja sinuakin pitää joskus palvella, olet myös itsekäs ja tuomitseva ajoittain.

        Olet oman maailmasi jumala, karmoinesi ja karvoinesi.


    • muu--kansalainen

      Eipä tuossa mitään uutta ole, mutta älkää kaupatko minulle iänkaikkisuutta, minä en kertakaikkiaan jaksaisi sitä.

      Elämän arvo ja viehätys on juuri siinä, että se loppuu kerran, se ei ole iänkaikkinen, tai ikuinen, kestäähän se minun ikäni kaiken, tietenkin.

    • g-a

      Minä en kristittynä ole täysin tajunnut, missä pulassa juutalaiset edelleenkin ovat monien kristinuskoisten taholta.

      Sen jälkeen kun aloin pari vuotta sitten kristittyjen keskellä julkisesti tunnustaa omaa juutalaisuuttani, olen kyllä saanut omalle kohdallenikin koettavakseni koko nykypäivän kristillisen antisemitismin ja antijudaismin kirjon.

      Sen sijaan, että olisin tästä masentunut, on oma piilevä juutalainen identiteettini, sekä juutalainen uskonto tästä vain vahvistunut, kristinuskoisuuden vähetessä. En ole kristinuskon vastainen, mutta nyt näen sen jo ulkopuolelta, en enää sisältäpäin.

      Mikä on tulevaisuuteni juutalaisena, sitä en tiedä, mutta ainakin olen pyrkinyt rehellisyyteen, en kiellä sellaista, mihin vielä uskon. Kuitenkin, kun usko yhtäälle vahvistuu, se toisaalle heikkenee. Silti kaikissa asioissa on monta näkökulmaa.

    • Flavius Josephuksen kirjan "Juutalaissodan historia" mukaan essealaiset uskoivat kuolemattomaan sieluun, kuoleman jälkeiseen palkkioon hyville ja rangaistukseen pahoille.
      Myös farisealaiset uskoivat kuolemattomaan sieluun. Lisäksi he uskoivat, että hyvät
      saavat kuoleman jälkeen uuden ruumiin. Pahat puolestaan saavat ikuisen rangaistuksen.
      Tässä asiassa on havaittavissa samankaltaisuutta hellenismin kanssa.

    • Zoohar

      Jesiva jehudit Terbotiitissä opetettiin ettei juutalaisuudessa ole taivasta eikä helevetti ä, vaan pelkkä after life. Sen tähden saa tehdä melkein mitä vain, kunhan ei syö sikaa eikä shabbatina käytä rahaa.

    • Miten ennen syntymää ollut elämä vaikuttaa nykyiseen elämään, olemmehan me tulevassa maailmassa entiseen nähden ?

      • SB22

        Tuleva maailma tarkoittaa minusta sitä kuinka messiaan tulon jälkeen maailma uudistuu eli muuttuu rauhan ja onnen maaksi.
        Toki uskon myös sielun elämään ruumiin kuoleman jälkeen.


    • Anonyymi

      salty

    • Anonyymi

      homot

    • Anonyymi

      moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe