Aurinkomme perhosefekti : )

näkijä 007

6

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköteurastaja

      Hieno juttu.
      Ahlbäck todistaa sen minkä me koemme ja näemme, ja tieteellisesti.

      Luuletko näkeväsi suomen kettutyttömediassa?

    • näkijä 007
    • kuumaa kuin kuubassa

      Sinänsä aika jännä juttu, kun AO indeksin arvon nollaraja näyttäisi olevan valittu siten, että sen pitkän ajan keskiarvo olisi nollassa, jolloin plussa sekä miinus kelejä kumpiakin yksinkertaisesti kuuluu esiintyä säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin.

      Sitähän on arvioitu, että pidemmällä juoksulla ainakin NAO menee enempi plussan puolelle, mutta nyt sitten vastavasti toitotetaan että se voisikin mennä miinuksen puolelle... Miten sitten taas ensi syksyllä? Mennäänkö aina vallitsevan sään mukaan, laput silmissä, jok'ikinen sopivan dramaattinen muutos aina hiilidioksidin ansiota?

      Toki AO sekä AO- keleissä on yhä enenevissä määrin AGW mukana...

      Miten käy lähivuosikymmenten aikana?
      - Voimistuuko ailahtelu, vaiko ei?
      - Mennäänkö enempi miinuksen puolelle vaiko ei?

      Ei taida olla satavarmaa tuo, ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Pidemmän aikavälin arviot vihjailisivat kuitenkin AO :an yleistymistä. Tai sitten ei? Mutta kun ne jäät... Tapahtuuko tilanteen stabilisoituessa niin, että mantereella on yleisesti kylmempää sekä selvästi kuivempaa kuin pohjoisnavalla, talvisin ja kesäisin luonnollisesti lämpimämpää? Hiilidioksidi kun nykytietämyksen perusteella tuntuisi vaikuttavan molempiin suuntiin, stratosfäärin kylmeneminen vahvistanee, jäiden sulaminen heikentänee, mutta mikä on se lopputulos?

      Ja viime keväällä napapyörteen voimistumisen seurauksena tuli voimakas otsonikato ja kappas, hiilidioksidi oli sitten siihen syyllinen...

      • kuumaa kuin kuubassa

        Ilmastomallit antanevat vastauksia tuohon nyanssiin. Paljonko sen asian suhteen on ristiriitoja eri mallien kanssa? Mikäli asia on kovin ennakoimaton, niin silloin jotain voi malleissa olla pielessä...

        Mutta siihen asiaan lienee melko hyvä luottamus, että lopulta lämpenee, erityisesti talvisin ja myös kesäisin.


    • uyfytdtysr

      Mitä ihmeen tekemistä tällä on globaalin lämpenemisen kanssa. Turun tai Suomen lämpötilat ovat hyttysen pieru valtameressä.

      Lumisten päivien määrä on kuitenkin Turun seudulla kahta viimeistä vuotta lukuunottamatta vähentynyt selvästi siitä, mitä se oli vielä -60 ja -70 luvuilla.

    • Sähköteurastaja

      Elä suottas vatuloi, vaan kiistä tutkimus.

      "Lumisten päivien määrä on kuitenkin Turun seudulla kahta viimeistä vuotta lukuunottamatta vähentynyt selvästi siitä, mitä se oli vielä -60 ja -70 luvuilla. "

      Tuossahan todistat itse että viime vuosina alueen lumet ovat lisääntyneet.
      Ja ihan itse, jälleen kerran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe