Kvanttimekaniikka yläasteella?

Fysiikkajonne

Miksi yläasteella ei opiskella yhtään kvanttimekaniikkaa, eikä edes mainita sen olemassaoloa.
Onhan se kuitenkin aika olennainen osa nykyajan fysiikassa ja kysyn myös optetetaanko sitä lukiossa?

4

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räsäsen Peeveli

      Opettaisivat nyt edes vähän tähtitiedettä.
      Olisi kiinnostavaa ja visuaalisesti helppo tehdä näyttäväksikin, jotta oppilaat jaksaisivat seurata.
      Mutta ei.

      Uskontoa tulee kyllä joka tuutista ja kaikkea muuta oleellista, kuten kuvaamataitoa ja virkkuupuikkojen kanssa nypräämistä.

    • Q.E.D.

      "Miksi yläasteella ei opiskella yhtään kvanttimekaniikkaa, eikä edes mainita sen olemassaoloa. "

      Olemassa olon mainitsematta jättämistä en tiedä.


      "Onhan se kuitenkin aika olennainen osa nykyajan fysiikassa ja kysyn myös optetetaanko sitä lukiossa? "

      Ei opeteta.

      Jos ihmettelet, että miksi ei opeteta, niin mene kirjastoon tai kirjakauppaan ja etsi sieltä joku kvanttimekaniikan kirja, vaikka
      Bransden & Joachain : Quantum Mechanics
      ISBN: 0-582-35691-1

      Plaraa sitä tovi ja mieti, että miksi sitä ei opeteta yläasteella, ala-asteella, eikä lukiossakaan :-)

    • Varmaankin siksi, että kvanttimekaniikan matemaattiseen käsittelyyn eivät peruskoulu- tai lukiotason matematiikan työkalut riitä. Yliopistossa aikoinaan kutsuttiin kvanttimekaniikan kurssia hyvin osuvasti "koulun vaikeimmaksi matematiikan kurssiksi"

      Kyllähän mainitsemillasi kouluasteilla kvanttimekaanisia ilmiöitä kuitenkin käsitellään. Onhan yläkoulun kemiassa keskeinen Bohrin atomimalli jo kvanttimekaaninen malli. Samoin valon kvanttiluonne, aalto-hiukkasdualismi, mustan kappaleen säteily, valosähköinen ilmiö jne.. löytyvät lukion oppimäärästä.

    • ()???????????()

      Ymmärrätkö tämän:

      i(h bar)(dPsi(x, y, z, t))\/(dt) = [-(h bar)^2\/(2m)del^2 V(x)]Psi(x, y, z, t) = H^~Psi(x, y, z, t)

      1) Et. Tuon takia varsinaiset kvanttimekaniikan laskut jätetään yliopisto-opintojen loppupuolelle.

      2) Ymmärrät. Hienoa, olet ikäluokkasi viisaimmistoa. Hae erikoislupaa opiskella yliopistossa.

      Toki kvanttimekaanisia ilmiöitä käsitellään ihan järkevissä määrin myös peruskoulussa ja lukiossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe