Löytyyhän täältä ilmeisesti sittenkin palsta, josta voin asiasta kysyä -luulin nimittäin ettei ole muita painoon, ruokavalioon yms. liittyviä kuin vain nuo syömishäiriö -palstat, ja itselläni ei syömishäiriötä ole. Kirjoitin tämän saman aloituksen jo tuonne fitness -palstalle, mutta tänne kai tämä pikemmin kuuluu.
Eli siis olen nainen, ja aina ollut alipainoinen ihan lapsesta lähtien. En yrityksistä huolimatta ole koskaan saanut painoa nousemaan kuin muutamia kiloja, ja kaikki työllä ja tuskalla kartutetut kilot lähtee hetkessä heti flunssan iskettyä tai muuta vastaavaa. Pituutta minulla on 173 cm ja painosta en ole varma, kun en omista vaakaa. Pari vuotta sitten painoin 53 kiloa, mutta viitisen vuotta sitten minulla oli painoa 55 kg ja silloin olin omasta mielestä aika sopiva.
Nyt paino on tippunut varmaan tuosta 53 kilostakin, sillä olen vuosikaudet kärsinyt vatsan toiminnallisista vaivoista -eli maha kipeä, mutta syytä ei löydy eli lääkärin tutkimuksissa olen käynyt. Vatsavaivat on pakottaneet minut välillä olemaan melkein syömättä, ja olen laihtunut varmaan aika hirveästi ja rasvaa mulla ei juurikaan ole kropassani. Kylkiluut ja rintalasta näkyy ihan selvästi ihon alta, ja se on todella rumaa. Mittasin äsken perseeni ympäryksen, ja kauhukseni siitä on kadonnut 6 cm ja se oli lihasta! Aiemmin se on ollut 91 cm ja nyt vain 85 cm.
Miten saisin nostettua painoa vähäsen, osaako kukaan neuvoa? Näytän ihan anorektikolta, ja tämä ei ole se mitä tahdon... Kesäkin kohta tulossa, enkä voi edes luitani paksujen vaatteitten alle piilottaa.
Miten lihottaa
12
135
Vastaukset
- nahkis
Itse olen 176/55 äijä,eli alipainoisen rajoilla.Kaikenlaista on kokeiltu mut ei auta.Kai se on geeneissä et rasva ei tartu,älä ole turhan kriittinen ulkomuotosi suhteen.Pukeutumisen suhteen vois jelpata numeroa isompi t-paita ei-musta hame.Tärkeintä on oma asenne,eli turha hävetä asioita joille ei voi mitään.
- Järkyttävä ruipelo
Olen jo sen näköinen, että saan osakseni kummastuneita katseita ja aika äkkiä esim. uudessa työpaikassa minulle alkaa ihmiset vihjailla painostani siihen suuntaan, että olisin anorektikko. Lisäksi nainen kun olen, niin elimistössäni pitäisi olla rasvaakin jonkin verran... Vaikka ulkonäköni ja naljailun siitä kestäisinkin, niin tuo oli jo oikeasti järkytyksen paikka, että nyt ruumiini on ilmeisesti alkanut syömään lihaksiakin pois, ja sehän ei ole hyvä juttu. En uskalla edes kuvitella käyväni punnitsemassa itseäni, sillä taidan painaa jo alle 50 kiloa, enkä tahdo edes tietää kuinka paljon olen kuihtunut.
Toivoisin vaan löytäväni jonkinlaisen ruokavalion, josta saisin tarpeeksi energiaa, mutta olisi kuitenkin vatsaystävällinen ja terveellinen. Karkkia ja sipsejä mättämälläkin olen painoa yrittänyt kasvattaa, mutta ei onnistu ja tuloksena on vain kipeä maha, ja kalliiksikin se tulee kun kaikki herkut on niin kalliita.
- nahkis
Okey,kokeile lisätä proteiinia ja ota jotain öljyä muutama rkl päivässä.Öljyissä on paljon kaloreita terveellisessä muodossa.
- nahkis
Tuolta lisää tietoa:http://www.fineli.fi/
- Järkyttävä ruipelo
Kiitos neuvosta... Hirvittää vaan ihan kauheasti, että lihakset on alkaneet lähteä. :(
- nahkis
Ootko kyselly lekureilta?
- jhfdgter
kannattaa selvittää keliakian mahdollisuus ja kilpparikokeet olis myös paikallaan. samoin maidon proteiinille voi olla allerginen ja se kuihduttaa.
oletko keskustellut näistä asioista ennen lääkärin kanssa ja onko sinulla lähisukulaisia joilla on samanlaista vaivaa (sitten voidaan jo ehkä syyttäää niitä geenejä).
googleta nettiin lihotusohjeita mutta älä kuuntele niitä "syö suklaata,sipsejä,limuja ym potaskaa, se ei ole terveellinen tapa lihottaa.
oletko varma että et kuitenkin syö liian vähän? mitenkäs liikunta? kuntosalilla voisit saada lihaksia edellyttäen tietysti että saat ravinnosta plussakaloreita.
voit mennä myös lääkäriin ja pyytää lähetteen ravitsemusterapeutille!
syö perusruokaa paljon.
esim. aamulla 2dl mysliä tai 3-4dl puuroa (voisilmä tai öljyä 1rkl sinne sekaan)
mehukeittoa tai marjoja. voileipä tai pari. leikkeleitä,juustoa, kananmunaa ja kasviksia vapaasti
maitotuotteista suosi mielellään muita kuin rasvatonta (lihotusvaiheessa ainakin)
lounas ja päivällinen
1. kanaa/kalaa/tofua/palkokasveja
riisiä 2-3dl tai 2-3 perunaa
lämpimiä kasviksia
piimää, tuoremehua, maitoa tms.
taikka keittoa 4dl, pari leipää ja margariinia/voita
jälkiruoka jos haluat (rahkaa, jäätelöannos tms)
jos et ole allerginen pähkinöitä kannattaa syödä.
syö 4-6 ateriaa päivittäin ,kolme isoa (aamiainen, lounas ja päivällinen) , muut välipaloja.
voit kokeilla laskea kaloreita ilmaisella ohjelmalla netissä ja katsoa mikä on sunmittainen kulutuksesi ja myös että paljonko vanhalla ruokavaliolla olet saanut energiaa. se että saat jatkuvasti vähänkin alle kulutuksesi johtaa pitkällä aikavälillä laihtumiseen ja toisinpäin tietysti.
toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle.- Järkyttävä ruipelo
Olen itse kokeillut jättää maitotuotteet pitkäksi aikaa pois, mutta se ei vaikuta vatsani toimintaan millään tavalla, eli en usko että minulla olisi laktoosi-intoleranssia. Yhdellä melko läheisellä sukulaisellani on keliakia, mutta muilla ei ole mitään ruoka-aineallergioita. Kaikki muut suvussani, sekä isän että äidin puolelta ovat myöskin normaaleja painoltaan. Nuorena olleet hoikkia, mutta vanhempana normaaleja, ja jotkut herkkiä lihomaankin, eli taidan olla ainut ruipelo meistä.
Mahani on kai ns. stressivatsa, ja välillä toiminta on normaalia, eikä kipuja ole, mutta välillä taas on ihan hirveän kipeä. Lääkärissä olen käynyt ja tutkimukset mitä terv.keskuksessa tehdään on tehty, eli ei kovin kummoisia tutkimuksia. Tuntuu että terveyskeskuksessa asiat otetaan vakavasti vasta sitten, jos jommasta kummasta päästä ruutaa veri, eli on epäilys syövästä tai mahahaavasta. Olen jo vähän luulosairaan maineessa siellä, kun olen niin paljon asiasta valittanut, ja syytä ei löydy. Ehkä vielä uskallan pyytää lähetteen ravitsemusterapeutille.
Ongelmani siis on lähinnä se, että näinä kausina kun mahani on huonossa kunnossa, olen pakkopaastolla, sillä syömisestä aiheutuvat kivut on sitä luokkaa, että syömään en pysty. Kun olen siis jo ennestään laiha, enkä ole koskaan oikein saanut painoa nostettua yrityksistä huolimatta, niin laihdun hetkessä hirveän näköiseksi. Liikuntaa harrastan aika paljon, sillä minulla on isoja koiria, jotka tarvitsevat lenkkeilytystä, joten kierre vain pahenee...
Sehän tässä säikäytti nyt, että lihasta on lähtenyt tosi paljon pois, kun tuon persaukseni mittasin. Saakohan sitä menetettyä lihasmassaakaan edes millään tavalla takaisin... :(
- 3.ruipelo
Olen myös ruipelo, vaikka syön normaalisti, eiikä syömishäiriöitä ole. Koskaan en ole ollu yli 50 kg, paitsi silloin kun kävin joka toinen pv kuntosalilla. Silloin sain painon nostettua 55 kg. Söin aina treenien jälkeen proteiinipitoista sapuskaa reippaasti. Pituutta mulla on melkein -10 cm sun pituudesta. Olen tosin pieniluinen. Ruoalla en pysty painoa lisäämään. Se vaan ei onnistu. Jos taas olen flunssan tai muun takia huonommalla ruokavaliolla parikin päivää, paino putoo ku ohjus alaspäin nopeasti.
Nuorempana kans ihmeteltiin mun hoikkuutta, mutta kun se paino ei nouse, se ei nouse. Treenirääkkiä en silmäsairauden vuoksi voi enää harrastaa,joten kuntosali on poissuljettu vaihtoehto.
Juotko muuten paljon vettä päivän aikana? Aattelin vaa, et sekin saattaa kuihduttaa lihakset. Lihaksista poistuu joka päivä 20 g proteiinia ja se pitäis joka pv vähintään saada, mieluusti vähän enemmän. Siks ruoan pureskelu soseeksi suussa on tärkeetä. Entä jos kokeilisit käydä jollain Paula Heinosen vastaanotolla tai kysyy puhelimes, pystyykö auttamaan?- 3.ruipelo
Täs on Paula Heinosen sivu ja yleisöluentokiertua Suomessa.
http://www.prohealth.fi/index.php?id=7 - Järkyttävä ruipelo
3.ruipelo kirjoitti:
Täs on Paula Heinosen sivu ja yleisöluentokiertua Suomessa.
http://www.prohealth.fi/index.php?id=7Kyllähän sitä vettä tulee tietysti juotua, kun liikun paljon, niin nestettä myös menee. Kai sitä pitää yrittää syödä sitten proteiinia paljon ja hyviä rasvojakin silloin kun mahalla on parempi kausi... Seuraavaksi ehkä yritän päästä ravintoterapeutin juttusille terv.keskuksen kautta. Kiitos kuitenkin tuosta linkistä... Ehkä otan sinne yhteyttä, jos terkkarista ei ala mitään apua löytyä.
- nahkis
Itse otin tänään kokeiluun soijarouheen proteiinilisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984