... sähköt katkeaisivat 2 vuodeksi.... tarkoitan arkisia askareita... =)
Selviytyisitkö jos...
59
171
Vastaukset
- Nasduck
Selviäisitkö itse kunnallispolitiikassa, tulematta känniin?
- Nasduck
iivar-runoilija kirjoitti:
....kunnallispolitiikka on kuin öljytippa koneessa.... =)
Niin. Totta kai. Sun erityisalaahan on maailmanpolitiikka ja sen johdannaiset.
Nasduck kirjoitti:
Niin. Totta kai. Sun erityisalaahan on maailmanpolitiikka ja sen johdannaiset.
...maailmanpolitiikka on kuin hiiltynyt puu.... =)
- Nasduck
...maailmanpolitiikka on kuin hiiltynyt puu.... =)
Kreikkalaiset jo itse tiesivät sen että ei tässä mitään hätää ole. Taisi olla jotain ekr.
Nasduck kirjoitti:
Kreikkalaiset jo itse tiesivät sen että ei tässä mitään hätää ole. Taisi olla jotain ekr.
....hiiltyneenkin puun saa hetkeksi viimeiseen hehkuun.... =)
- KEU KEU
EN! MUUTTAISIN SAIMAALLE NORPAKSI, TAI MAJAVAKSI. HAH HAH!
En selviäisi talvella viikkoakaan tässä sähkötoimiseksi rakennetussa talossa joka kuolee sillä siunaamalla hetkellä kun johdosta loppuu sähkö.
- Nasduck
Mene naapuriin. Ihmeen saamatonta sakkia. Tätäkö se nyt on se suureen ääneen vuodatettu isänmaallisuus?
...rakennettu varmaan 1975 luvun tietämillä .... =)
Ei edes ole, vaan ihan tällä vuosituhannella. En ole uskaltanut kysellä perusteluja moiselle ratkaisulle.
Naapurissa asuu mun vuokraisäntä, joka tämän sähköihmeen on myös rakentanut. Se oliskin sille ihan oikein jos majoittuisin niiden pirttiin.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi ihminen rakentaa metsään talon jossa ei ole puulämmistystä eikä puuliettä. Eikä kaivoa josta veden voi nostaa sangolla. Mutta niin kauan kun olen vuokralla, asia ei mua suuremmin huoleta.- Nasduck
Stanan maalaiset; absurdeja ongelmia tulvillaan.
....juu... enää ei saa rakentaa taloa ilman tulisijaa taajaman ulkopuolelle.... hyvä näin...=)
....juu... enää ei saa rakentaa taloa ilman tulisijaa taajaman ulkopuolelle.... hyvä näin...=)
En tiennyt että tuommonen määräys on olemassa. Tätä tonttia ei ole lohkottu tuosta isännän päätilasta vaan maanmittauksellisesti tää on samaa tonttia. Voisiko se vaikuttaa sääntöihin?
- Nasduck
kaarne kirjoitti:
En tiennyt että tuommonen määräys on olemassa. Tätä tonttia ei ole lohkottu tuosta isännän päätilasta vaan maanmittauksellisesti tää on samaa tonttia. Voisiko se vaikuttaa sääntöihin?
Sulle tulee sähkö. Sähkölinjan omistaa Fortum (85% tapauksista). Fortum tekee yhteistyötä valtakunnan myyrien kanssa, jotka meittivät kriisitilanteita ja tietoliikenneverkkojen katkeamisia.
Sitten sitä lämmitetään sukkia tulisijassa ja nappaillaan kossua retro pimeänä. kaarne kirjoitti:
....korjaan.... taitaa saada rakentaa, mutta rakennusluvan myöntänyt viranomainen päättää tulisijan tarpeellisuuden. Täällä päin ei taida enää yhtään tölliä nousta ilman sähköstä vapaata lämmitystä, eli ilman tulisijaa..... =)
Nasduck kirjoitti:
Sulle tulee sähkö. Sähkölinjan omistaa Fortum (85% tapauksista). Fortum tekee yhteistyötä valtakunnan myyrien kanssa, jotka meittivät kriisitilanteita ja tietoliikenneverkkojen katkeamisia.
Sitten sitä lämmitetään sukkia tulisijassa ja nappaillaan kossua retro pimeänä.No kun ei ole tulisijaa, juurihan selitin. Kossu ei kuitenkaan onneksi jäädy pienessä pakkasessa.
- Nasduck
kaarne kirjoitti:
No kun ei ole tulisijaa, juurihan selitin. Kossu ei kuitenkaan onneksi jäädy pienessä pakkasessa.
En mä vastannut siihen vaan siihen miksi tuo säädös on olemassa. On tod. absurdi tilanne sellainen, että mirri soittaa jostain hevon perseestä ja valittaa kylmää. No lakisääteisesti se pitää hakea sieltä pois ettei se jäädy.
Siksi tulisija. iivar-runoilija kirjoitti:
....korjaan.... taitaa saada rakentaa, mutta rakennusluvan myöntänyt viranomainen päättää tulisijan tarpeellisuuden. Täällä päin ei taida enää yhtään tölliä nousta ilman sähköstä vapaata lämmitystä, eli ilman tulisijaa..... =)
Tuossa on kyllä varaus takalle, läpiviennit olemassa, mutta sitä ei ole hankittu. Jos sähköt menisivät, niin ensimmäisena ripeä varaavan, liedellisen tulisijan rakentaminen ja kaivoon luukullinen kansi. Sitten pärjäisin kyllä vuoden ympäri.
kaarne kirjoitti:
Tuossa on kyllä varaus takalle, läpiviennit olemassa, mutta sitä ei ole hankittu. Jos sähköt menisivät, niin ensimmäisena ripeä varaavan, liedellisen tulisijan rakentaminen ja kaivoon luukullinen kansi. Sitten pärjäisin kyllä vuoden ympäri.
.... iso plussa että on varattu jo alkujaan paikka uunille... =)
- Nasduck
Nasduck kirjoitti:
En mä vastannut siihen vaan siihen miksi tuo säädös on olemassa. On tod. absurdi tilanne sellainen, että mirri soittaa jostain hevon perseestä ja valittaa kylmää. No lakisääteisesti se pitää hakea sieltä pois ettei se jäädy.
Siksi tulisija.Siis yhteiskunnan kannalta on taloudellisesti tehotonta lähteä kopterilla hakemaan mummoa töllistä vertaisapuun, kun tämän heebo on saanut pämpätessään slaagin.
Musta ihan järkevää.
Tuskin selviytyisin. On sanomattakin selvää, että kaikki vempeleet, mitä arkipäivän tarpeellisessa puuhastelussa tarvitsen, toimivat sähköllä (tai akuilla, jotka ladataan sähköllä).
Muutetaan tuo sähkötön aika 2:ksi päiväksi, niin vastaan, että selviän jotenkuten. :)- Nasduck
Aloittaja tässä asemoi itsensä yhteiskunnan ulkopuolelle. Yhteiskunnan ulkopuolella eläviä mä tunnen vain yhden, ja hänkin kuoli n. viisi vuotta sitten. Oikeastaan tässä otetaan todella mittaa itsestä sillä kaarnan riipiminen talvipakkasilla ei ole ihan sitä järjellisimmiksi luokiteltavaa hommaa, kun Bahamallekin pääsisisi Lottovoitolla.
Mutta ideana haastava.
(Naurua) Nasduck kirjoitti:
Aloittaja tässä asemoi itsensä yhteiskunnan ulkopuolelle. Yhteiskunnan ulkopuolella eläviä mä tunnen vain yhden, ja hänkin kuoli n. viisi vuotta sitten. Oikeastaan tässä otetaan todella mittaa itsestä sillä kaarnan riipiminen talvipakkasilla ei ole ihan sitä järjellisimmiksi luokiteltavaa hommaa, kun Bahamallekin pääsisisi Lottovoitolla.
Mutta ideana haastava.
(Naurua)....kuulun yhteiskuntaan....maksan veroja.... käytän myös sen tarjoamia palveluja...ikävä kyllä siitä on yllättävän vaikea irroittautua....mutta siinä juuri tuo sähköä onkin kynnyskysymys... =)
Kaupungissa en selviäisi, mökillä selviäisin.
......niin...moni uskoo että selviytyisi maalla... eli mitä tästä voimme ajatella...maalle olisi tunkua jos kuningas sähkö katoaisi. Itse asiassa tänne päin rakennetaan jo sähkönkin suhteen omavaraista taloa....eli heille on aivan sama onko Fortumia vai ei. Siihen pitäisi pyrkiä....jotta hintojen nousu pysähtyisi.... =)
- Nasduck
......niin...moni uskoo että selviytyisi maalla... eli mitä tästä voimme ajatella...maalle olisi tunkua jos kuningas sähkö katoaisi. Itse asiassa tänne päin rakennetaan jo sähkönkin suhteen omavaraista taloa....eli heille on aivan sama onko Fortumia vai ei. Siihen pitäisi pyrkiä....jotta hintojen nousu pysähtyisi.... =)
Cuul
Ensin otetaan maalämpö, sitten pannaan pari ropelia pyörimään ja kennot katoille, muutaman tuhannen amppeerin akut varaamaan kaikkea tätä. Siinä alkas olla konsepti koossa.
Yea iivar-runoilija kirjoitti:
No niinhän minunkin serkkujeni mökki on aurinkopaneelien ansiosta omavarainen. Jos tarvitsisi lisää, niin ainahan voisi hommata aggregaatin. Meidän mökille ei ole hankittu kumpaakaan. Varaava takka, kalaisa, puhdasvetinen järvi, kasvimaa ja metsämarjat pitäisi hengissä. Mutta mitä voi tehdä kaupungissa? Ei yhtikäs mitään.
Nasduck kirjoitti:
Cuul
Ensin otetaan maalämpö, sitten pannaan pari ropelia pyörimään ja kennot katoille, muutaman tuhannen amppeerin akut varaamaan kaikkea tätä. Siinä alkas olla konsepti koossa.
Yea....no joo...maalämpöpumppu vie aika paljon sähköä.... ilman maalämpöäkin pääsee omavaraiseksi jos talo alle 200m2... =)
Ratikkakuski kirjoitti:
No niinhän minunkin serkkujeni mökki on aurinkopaneelien ansiosta omavarainen. Jos tarvitsisi lisää, niin ainahan voisi hommata aggregaatin. Meidän mökille ei ole hankittu kumpaakaan. Varaava takka, kalaisa, puhdasvetinen järvi, kasvimaa ja metsämarjat pitäisi hengissä. Mutta mitä voi tehdä kaupungissa? Ei yhtikäs mitään.
....Helsingissäkin ruuhkat hellittäisi.... =)
- Nasduck
....no joo...maalämpöpumppu vie aika paljon sähköä.... ilman maalämpöäkin pääsee omavaraiseksi jos talo alle 200m2... =)
Ei se haittaa, sillä mulla on se Schiedelin piisi (ei siiselin).
(Savuista naurua) Nasduck kirjoitti:
Ei se haittaa, sillä mulla on se Schiedelin piisi (ei siiselin).
(Savuista naurua)....maxit -leca on parempi... paloeristystä tarvitaan vain 20 mm.... =)
- Nasduck
....maxit -leca on parempi... paloeristystä tarvitaan vain 20 mm.... =)
Mä luovuin Weberistä jo ajat sitten. mä en ole oikein "perinnerakentaja".
Että niin.
- No en!
En selviäisi mitenkään kahta vuotta tiedottamatta elämästäni palstalla. :(
- Vinde.
Askareista kyllä. Talvesta en.
Ruoanlaitto vois olla ongelma ja ennemminkin säilytys.
Saiskos kaasua käyttää ? Sillähän nuo ongelmat ratkeais.....tietty...kaasua kehiin....mutta riittäisikö kaasua kaikille ja nousisiko hinta pilviin....ehkä... =)
- Vinde.
....tietty...kaasua kehiin....mutta riittäisikö kaasua kaikille ja nousisiko hinta pilviin....ehkä... =)
No noin ajateltuna ei varmaankaan riittäisi, etenkään lämmitykseen. Saahan noihinkin
kaikenlaisia nesteitä, mutta tuskinpa sitä kaikille riittäisi.
Ajattelin ennemminkin henkilökohtaisesti mitä aloituksessa kyselitkin.
Hyvin selviäisin. Joka huoneessa on tulisija ja puuhellakin käytössä, sekä puulämmitteinen sauna, jossa kunnon pata. Pihassa oma kaivo, vaikkakaan ei ole kovassa käytössä viime vuosina ollut kunnan vesiliittymän pakkoliitynnäisen ansiosta.
Argegaatti on olemassa ja sit vaan aurinkennoja tarpeen mukaan, että voi kuunnella ainakin metsäradion, jos nyt semmostakaan lähetetään sähköttömässä maassa.
Töitäni en vois tehdä, mutta päivät kuluis ruuan hankinnassa ja ajankuluksi vois harrastaa pirttiviljelyä, kunhan ensin tämä sähkövalon aikainen viritys valmistuu.- Nasduck
(Lievästi kade)
Siis tyylikästä. Ihan hermo lepää, mielikuvissa. Mä voisin tulla vähän tutkimaan paikkoja. Nasduck kirjoitti:
(Lievästi kade)
Siis tyylikästä. Ihan hermo lepää, mielikuvissa. Mä voisin tulla vähän tutkimaan paikkoja.Paikat tutkittiin just tänään ja viljemä voi hyvin.
Mut sähköhän on lopulta sut uusi keksintö, joten ei sen puute ole kummoinenkaan ongelma, jos vaan pelkästä selviytymisestä on kyse. Ruokaa on korvet täynnä. Ainoa mikä alkoi huolettaa, oli nimenomaan toi maanantainen metsäradio.. sitä ilman on vaikea kuvitella elämää.
Kohtuullisesti omassa kodissani, koska kyseessä on vanha hirsitalo, jossa on eletty kauan aikana ennen sähköä. Usempi uuni, puuhella ja maakellari löytyy.Polttopuitakin tällä hetkellä parin vuoden tarpeisiin. Talvipakkasila pitäisi järjestellä nukkumisia uunien kupeisiin ja tehdä muita uusia järjestelyjä... Pitää isoimmat huoneet kylminä ja suljettuina, kuten ennen vanhaan.
Mutta jos myös muualla ympäristössä, esim. lähikaupoissa olisi sähköt pois, menisi heti vaikeammaksi asiat. Kyllähän kellarissa perunoita on ja säilykkeitäkin löytyy, sipuleita, jotain juureksia .Metsästä syksyllä marjoja ja sieniä. Mutta kalavesiä ei ole ihan lähellä eikä myöskään metsästysharrastuksen omaavia.. Kaksi vuotta selvittäisiin kyllä hengissä, mutta kyllähän elämä aika lailla mullistuisi...- kalavale
Sullako on ruokaa kahdeksivuodeksi kaapissa ?
Säilykkeitä 500 purkkia ? kalavale kirjoitti:
Sullako on ruokaa kahdeksivuodeksi kaapissa ?
Säilykkeitä 500 purkkia ?No ei säilykkeillä, vaan perunoilla jotka tulee perunamaasta, marjoilla, sienillä, sipuleilla, juureksilla. Kalaan pitäisi mennä kauemmaksi. Ei hyvin pärjäisi, mutta hengissä.
yybee kirjoitti:
No ei säilykkeillä, vaan perunoilla jotka tulee perunamaasta, marjoilla, sienillä, sipuleilla, juureksilla. Kalaan pitäisi mennä kauemmaksi. Ei hyvin pärjäisi, mutta hengissä.
Niin ja vaikka on kunnan vesi, niin pihakaivokin löytyy. Ja se puusauna, johon kohta..
- Vinde.
yybee kirjoitti:
No ei säilykkeillä, vaan perunoilla jotka tulee perunamaasta, marjoilla, sienillä, sipuleilla, juureksilla. Kalaan pitäisi mennä kauemmaksi. Ei hyvin pärjäisi, mutta hengissä.
No varmaan siellä olis vähän tunkua kalapaikoilla. Kaikenlisäksi energian tarve siellä lisääntyisi eritoten talvella, että sitä ei ihan muutamalla sadalla grammalla kateta muutaman ihmisen ravinnontarvetta.
Sama homma marjojen ja sienien kanssa kun energiaa kuluu kerätessä ja et varmaan olisi siellä ainoa.
No minkäs kokonen se perunamaa sitten on. Siihen minä laittaisin roponi kiinni. Vinde. kirjoitti:
No varmaan siellä olis vähän tunkua kalapaikoilla. Kaikenlisäksi energian tarve siellä lisääntyisi eritoten talvella, että sitä ei ihan muutamalla sadalla grammalla kateta muutaman ihmisen ravinnontarvetta.
Sama homma marjojen ja sienien kanssa kun energiaa kuluu kerätessä ja et varmaan olisi siellä ainoa.
No minkäs kokonen se perunamaa sitten on. Siihen minä laittaisin roponi kiinni.No lähinnä kahden talouden tarpeeksi on riittänyt perunat aina vuodeksi. Mutta siis miten mä unohdin meidän rakkaat kanat
- yybbä hoi
yybee kirjoitti:
No lähinnä kahden talouden tarpeeksi on riittänyt perunat aina vuodeksi. Mutta siis miten mä unohdin meidän rakkaat kanat
onko iivari sun veli?palstalla jo huhuja
- jb.
En omassa kodissani, mutta uskoisin voivani muuttaa mummulaan ja siellä sitten porukalla varmaan pärjättäisiin puulämmitteisessä talossa oman kaivon ja viljelmien sekä kotieläinten turvin. - Lammessa on lohia ja rapujakin istutettuina.
- Hyminää
Entäs sä, kuis kävis?
Lasku maksamatta vai?
Mä luulen, että me pärjättäis vaikka loppuelämä ilman energiayhtiöitä....montakin laskua maksamatta...mutta ei se mitään.... =) Energiayhtiöt alas, kannatan.... =)
Asun kerrostalossa joten hankalaa olisi, lämmityksen järjestäminen olisi ainakin hankalaa. Muusta kyllä selviäisi.
En nykyisissä asuinoloissa. Mutta jos sähköttömyyteen liittyisi puulämmitteiseen kämppään muuttaminen, niin enköhän sitten selviäisi.
....puulämmitteinen talo on ainoa järkevä vaihtoehto maaseudulla, ja vielä omistaa metsää mistä puita saa, niin asuminen on miltei ilmaista..... =)
en.
No siinä ja siinä, mutta miten se sinun 200 neliöinen on niin hyvin eristetty? Mistä sait sellaisen idean?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad731279- 42911
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että360748- 118696
- 53683
- 51648
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116646Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76602
- 56584