Mitkä eläinrasvat?

Läskimaito

Kun sanotaan että eläinrasvoja tulee välttää, tarkoitetaanko sillä maitorasvoja vaiko läskiä? Vaiko molempia? Ja kalatkin on eläimiä.

3

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panhandle

On väärin neuvoa välttämään eläinrasvoja yleensä, koska kalan rasva on suositeltua, hyvää rasvaa. Kovaa rasvaa on erityisesti maitotuotteissa (paitsi tietysti rasvattomissa, joista rasva on poistettu) ja lihassa, erityisesti punaisessa lihassa eli possun, naudan ja lampaanlihassa. Lihaakin on rasvaista ja vähemmän rasvaista, esimerkiksi riistassa ja linnunlihassa on vähemmän rasvaa.

Mitä sitten tarkoitetaan rasvojen "välttämisellä"? Täysin rasvaton ruokavalio ei ole terveellinen, koska mm. rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen tarvitaan rasvaa. Tutkimustulokset siitä, kuinka paljon ns. kova rasva vaikuttaa sydäntautien syntymiseen, ovat ristiriitaisia, eikä mihinkään hysteriaan ole minusta syytä. Rasvaa voi ja saa käyttää, kohtuullisesti myös voin, kerman ja pekonin muodossa.

• rasvaa aivoille

Elimistö tarvitsee rasvoja, samoin aivot. Olen tuntenut lähemmäs 100-vuotiaita (ja ylikin) vanhuksia, jotka vannovat voin ja kunnon maidon perään. Voita suosin itsekin. Tietenkin jonkinlaisissa rajoissa, ettei paketti tolkulla vedä. 10 g kai on se suositus, mutta kun kaikesta nykyään on ristiriitaisia tutkimuksia. Ja pitäis laskea koko päivän rasvat, eikä vain näkyvä, leivän päälle levitetty.

• 25

No entäpä kaakaovoi ja kookosrasva? Täysiä kasivrasvoja molemmat, mutta kovia. Pitäisikö välttää vai ei?

Lähteään nyt vaikka siitä että aivot eli dementian ja azheimerin välttäminen on sijalla 1. ja sydän ja versuonet sijalla 2.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4203
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2915
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2828
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2603
    5. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2555
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      324
      2551
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2129
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1875
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe