Muoviputkista(esim. uponor, jota saa rautakaupoista) on helppo rakennella kaukoputkia. peili vaan toiseen päähän ja okulaariputki ja apupeilit sopivasti, ja mieleinen teline. On edullinen ratkaisu!
Vastaukset 9
- ku TSE-kärpänen iske
Juu, jos vaan jaksaa väkertää.
Apupeilin pidin, tarkennuslaite ja varsinkin okulaari on ehkä helpompi ostaa valmiina, vaikka ei niidenkään valmistaminen itse mahdotonta ole.
Jos tekee peilin itse ja tyytyy "hitaaseen" peiliin niin paraboloidipeiliä ei tarvita. Esim. 6 tuuman f/10 peili menee pallopeilinä ihan puhtaasti, polttoväli 1,5 metriä. Aika pitkä putki siihen tosin tarvitaan. - Sonotube
Muoviputki tahtoo elää (kuullemma) liikaa lämpötilan vaihdellessa.
Nykyään on varsinkin ulkomailla suosittuja pahviputket, jotka päällystään jollain sopivalla hartsilla. On kevyt ja tukeva. Parhaita ovat betonipylväiden valumuoteiksi tarkoitetut. Paperitehtaan poaperirullan hylsytkin ovat hyviä. - putkessa on toivoa
Jos ei halua erikoisesti hienostella niin muovinen viemäriputkikin on ihan käypää tavaraa omatekoiseen tähtikaukoputkeen. Kestää taatusti tuulet ja tuiskut! On tosin aika raskasta.
Kaikenlaisissa putkissa tähtikaukoputkikäytössä periaatteessa eräs ongelma voi olla "putkivirtaukset", eli pienistä lämpötilaeroista johtuva ilman virtailu. Muun muassa tämän vuoksi jotkut suosivat avoimempaa rakennetta. Putki on kuitenkin hyvä blokkaamaan hajavaloa. - mistä peilejä
Mistä niitä peilejä saa? Ei kai itse tarvi alkaa hinkkaamaan jostain erikoislasista jota sitäkään ei tietenkään saa mistään?
- kaupalliset halpoja
Muovi muuttuu pakkasessa ja lämpötiloissa..
Lisäksi peilien ja linsien erikseen ostaminen kallista touhua..- TeeSeItse-kärpänen
Juu, olen samaa mieltä että valmiina ostettu peili ei ole ihan halpa.
Rakentamalla itse tavallisen yksinkertaisen tähtikaukoputjken (tyypillisesti 6 tuuman Newton) ei välttämättä säästä paljoakaan ja jos omalle työlleen erehtyy laskemaan hintaa niin voi voi. Halvimmat kaupalliset putket ovat todella halpoja.
Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ja jos pystyy tekemään peilin itse, jopa tavallisesta lasista, vaikka se ei mikään ihanteellinen materiaali olekaan.
Kaukoputken rakentelu on paljolti oma harrastuksensa. Hyvät tilat se toki vaatii, mutta ei välttämättä suuria pääomia. - TseTse-kärpänen
TeeSeItse-kärpänen kirjoitti:
Juu, olen samaa mieltä että valmiina ostettu peili ei ole ihan halpa.
Rakentamalla itse tavallisen yksinkertaisen tähtikaukoputjken (tyypillisesti 6 tuuman Newton) ei välttämättä säästä paljoakaan ja jos omalle työlleen erehtyy laskemaan hintaa niin voi voi. Halvimmat kaupalliset putket ovat todella halpoja.
Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ja jos pystyy tekemään peilin itse, jopa tavallisesta lasista, vaikka se ei mikään ihanteellinen materiaali olekaan.
Kaukoputken rakentelu on paljolti oma harrastuksensa. Hyvät tilat se toki vaatii, mutta ei välttämättä suuria pääomia."Paremmin rakentelu voi kannattaa jos haluaa jotakin erikoista ..."
Juu, mutta erikoisen tekeminen ei ole helppoa, joten ei sovi ensimmäiseksi työksi.
Jos haluaa _joskus_ rakentaa jotakin erikoista, niin täytyy aloittaa rakentamalla ensin jotakin suhteellisen helppoa, kuten Newton-tyyppinen kaukoputki, esim. Dobson. Tässä oppii perustekniikoita joita voi hyödyntää ja jalostaa myöhemmin.
- putket ja lasit
Vaikeaa on itse rakentaa lähinnä
- erikoisen iso kaukoputki
- monimutkainen kaukoputki
- erikoisen hyvälaatuinen kaukoputki
- hyvin valovoimainen kaukoputki
- erikoisen hyvnnäköinen
- helposti kuljetettava, kevyt mutta kunnollinen
Jos kaukoputken ei tarvitse olla kuljetettavissa ja sen ei tarvitse olla kompakti ja kevytrakenteinen niin rakentaminen on huomattavasti helpompaa. Se kuitenkin vaatii hyvät tilat.
Itse voisin haaveilla esim. noin 250 mm pallopeilistä jossa olisi jäähdytetty CCD-kamera primäärifokuksessa. Vain yksi peilipinta. Tarpeeksi pitkä polttoväli niin kameran ei tarvitse olla valon tiellä ; kuvataan hiukan vinosti optiseen akseliin nähden. Niin, tiedän että se vaatii korkean rakennuksen ja ISON jalustan. Sitä ei noin-vain pistetä VW Golfin takapaksiin ja ajeta "tähtipäiville" näytille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211361- 671305
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331251- 1081245
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671059- 109999
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94967Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182933- 89886
- 45871
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66801Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50696- 43666
- 58663
- 70646
- 98628
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087628Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123612- 67586
- 52574