Katsoja näkee sähköpylvään huipun peilikuvan pienessä vesilammikossa. Katsojan silmät ovat 180 cm:n korkeudella, katsojan jalkojen etäisyys lammikosta on 1,2 m ja lammikon etäisyys pylväästä 5,0 m. Kuinka korkea pylväs on?
(Kun valonsäteet heijastuvat vedenpinnasta, ne jättävät pinnan samassa kulmassa, jossa ne kohtaavat pinnan.)
Vastaukseksi pitäisi tulla 7,5m. En vain tiedä miten tehtävä lasketaan, vaikka kuvan tilnateesta olen kyllä osannut hahmottaa ja piirtää. Kiitos kaikille vastaajille! (:
Sähköpylvään korkeus
7
2353
Vastaukset
- Sähköpylväs
http://i39.tinypic.com/a4ndwp.png
Kuva ei skaalassa.
Kuvan merkinnöillä α=α', tästä aloitat ja saat pääteltyä sen, että kolmiot ovat yhdenmuotoiset.
Yhdenmuotoisuuden perusteella on olemassa joku kerroin k siten että k*a=b ja sama k toteuttaa ehdon k*y=h.
Ratkaiset k=b/a, ja sijoitat
h=k*y=(b/a)*y=(5.0m/1.2m)*1.8m=7.5m.
Vastaus on se, jonka halusit.
Kerro jos kaipaat lisäselvennystä. - xyz.
Joskus koulukirjojen tehtävien kieliasu on huono ja se vaikeuttaa mitä halutaan. Hassua, mutta tässä on ajateltava, että vesilammikko on pistemäinen, ja 1.2 ja 1.8 on pienemmän kolmion sivut ja 5.0 ja x suuremman.
Laskuiltaan hieman helpompi kuin edellinen :)
Yhdenmuotoisista kolmioista tulee verranto 1.2/1.8 = 5.0/x, josta
x = (1.8*5) / 1.2 = 7.5 - Pentti Hilkuri
h / 5,0 m = 1,8 m / 1,2 m h = 5,0 m * 1,8 m / 1,2 m = 7,5 m
- (:
Jes! Sain tehtävän viimein ratkaistua. Kiitoksia tosi paljon vastanneille! (:
Ps. se kuva oli tosi hyödyllinen- Sähköpylväs
No hyvä : ]
- martta0
noin ylipätäänsä, vaikka väililä olen täälläkin käynyt, niin kyllä fysiikkapalsta voittaaa matikkapalstan mennentullen... sori! kiva teillekin on vastata... mut se äly
- Voittaa?
Mikä lienee kisan aihe. Fysiikkapalstalla on kai alneen opiskelijoita, ja matikassa on enempi koululaisia laskuineen. Alkutekijöissään homma kulkee tai ei kulje, vähän sattuman kauppaa, mistä johtuu, enempi tai vähempi älykin hölskyy siellä muitten tekijöitten mukana :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703