Miten aloitetaan ja ylläpidetään keskustelua?

ujo_

Olen päälle parikymppinen mies ja minulla on ollut kaksi pitkää seurustelusuhdetta, mutta kumpikin niistä alkoi vähän omalaatuisella tavalla, joissa omalla sosiaalisella panoksellani ei ollut paljon tekemistä alussa. Ongelmani on, että en ensinkään uskalla mennä aloittamaan keskustelua esim. baareissa sellaisten kanssa, joista olisin ehkä kiinnostunut, ja vaikka menisin sanomaan moi, minun on hirveän vaikea keksiä mitään lisää sanottavaa ja keskusteltavaa, mikä on näkynyt verrattaisessa hiljaisuudessani esim. kavereiden tai työkavereiden kanssa sosialisoidessa.

Olisiko mitään vinkkejä jompaankumpaan? Mitään tiettyjä rutiineita tai yleisiä kysymyksiä ja puheenaiheita joita te kokeneemmat käytte läpi keskustellessa, että olisi jotain puhumista? Aloitteen tekemisen vaikeus saattaa suurimmaksi osaksi johtua juuri jälkimmäisestä ongelmasta.

6

404

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fegdfbdf

Et ole mikään ujo jos sulla on ollut 2 seurustelusuhdetta. Mitä valitat.

• ujo_

Parisuhde ei tarkoita ujouden kannalta vielä mitään. Totta kai olen tutustuttuani (ja ensitapaamisten olosuhteiden takia) uskaltanut keskustella tyttöystävieni kanssa, mutta siinä vaiheessa ei myöskään enää haittaa, vaikka välillä ei keksi sanottavaa. Tuntematonta ihmistä varta vasten lähestyessä se kummasti haittaa enemmän, saat itse miettiä miksi.

• Ainakin olet tosi onnekas! Itse olen reilu kolmikymppinen ujo, enkä ole koskaan seurustellut. Ongelmana sama, etten uskalla mennä aloittamaan keskustelua...

• ujo_

Niin, olisiko kellään ohjeita?

• tyttö25_0

Ite olen myös ujo, mutta toisaalta vanhemmiten oppinut menemään vaan tilanteeseen mukaan. Täytyy ajatella niin, että tekee sen mitä ajattelee ja on vain mukana kaikissa jutuissa. Toiset eivät yleensä tiedä eivätkä ajattele sitä, jos henkilö tuntee itsensä ujoksi tai jännittää tilannetta. Täytyy olla itsevarma ja ajatella, että tilanne hoituu. Toisaalta välillä voi olla myös hiljaa, ettei väkisin yritä keksiä puhuttavaa, jos se ei luonnistu sillä hetkellä.

Riippuu ehkä paikasta, jossa yrittää aloittaa keskustelua. Baarissa se on ehkä helpompaa, kun ihmiset ovat viihteellä ja ottavat rennosti. Paikalle vaan tervehtien hymyillen ja jotain repliikkiä siihen perään. Esim. onko tämä paikka varattu? Mites ilta sujuu? Teillähän on hyvät paikat tässä... ...tai jotain yleistä, esim. täällä on paljon porukkaa / onpas täällä hiljaista.. tai jotain musiikista. Sitten kun alun small talk on puhuttu, voit alkaa kyselemään tai puhumaan jotain enemmän. - Ootteko ihan kaveriporukalla liikenteessä? ... - Ootteko ihan paikallisia? - DJ soittaa hyvää musiikkia... -Minkälaisesta musiikista tykkäätte? ... tai itestään kertomaan: - en oo täällä ennen käynytkään... - tekis mieli mennä tanssimaan, mutta on niin vähän porukkaa .. -kaveri lähti käymään tuossa vähän ulkona, - ite tulin kaveriporukalla tänne, mutta ne tykkää olla paremmin tuolla toisella puolella...

Sitten voi kysellä jotain, opiskeleeko vai onko töissä, tai jotain, tilanteen mukaan. Kannattaa myös kiinnittää huomiota ympäristöön ja henkilöihin, jos heistä saisi ideoita keskusteluihin. Esimerkiksi joku bändi-paita, -onko suosikkibändi? (tj)..
      Keskustelun voi myös ohjata siihen, että kertoo esim päivän tapahtumista, ja jos vaikka oli harrastanut esim. soittamista tai urheilua, niin kysyy ohimennen, -soitatko sää muuten jotain? -tykkäätkö ite pelata X:ää? -oletko katsonut sitä ja sitä elokuvaa?

Muissa ympäristöissä voi keskustella siitä aiheesta, missä on. Esimerksi urheilussa puhelee siihen liittyviä asioita ja voi kysellä henkilöltä lajin harrastamisesta tai seuraamisesta...

Siitä vaan juttelemaan! Ajattele niin päin että parempi kokeilla, miten käy, kuin jättää edes yrittämättä. :)

• tyttö25_0

Ja jos on saanut jutun aihetta jostain, esim. kysynyt mitä opiskelee? Ja henkilö on jotain vastannut, niin asiaa ei kannata missään nimessä jättää siihen, vaan tehä lisäkysymys, ilmaista kiinnostusta tai kertoa jotain aiheeseen liittyvää. Vasta kun aihetta on käsitelty riittävästi, voi siirtyä eteenpäin. Toisaalta pitää muistaa, ettei jää liian kauan junnaamaan johonkin yhteen asiaan, ellei toisesta huomaa jos se on innoissaan jostain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      3517
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1703
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      99
      1601
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1439
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1394
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1316
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1248
    8. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      28
      1230
    9. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      124
      1069
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      985
    Aihe