Lanttukukon tekemiseen niksejä

tuula-neiti

En ole koskaan tehnyt mitään kukkoja mutta nyt haluaisin kokeilla lanttukukon tekemistä. Käytän valmista ruistaikinaa joten taikinan teko ei ole ongelma. Kaipaan vinkkejä kukon kasaamiseen ja paistamiseen. Ilmeisesti kukkoa pitää paketoida folioon ja leivinpaperiin aika hyvin paiston ajaksi? Teen lihattoman ja läskittömän version lanttukukosta.

44

10880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanan täydessä

      merkitysessä LANTTUKUKKO!!!

    • ei versioita

      Ei ole mikään lanttukukko jos jätät lihat ja läskit pois.
      Tee ihan vaan lanttukuutioita vuoassa ja vuoraa päällinen ruistaikinasta. Ilman rasvaa tulee vain kovia koppuroita, ei ole järkeä sellasessa, eikä sellasia pidä kutsua kukoiksi.

      • tuula-neiti

        Kastan keitetyt lanttuviipaleet sulassa margariinissa ennen kuin laitan ne kukon täytteeksi, siitä tulee ainakin vähän rasvaa. Olen kuullut jonkun käyttäneen jopa kookosrasvaa kukon mehevöittämiseen.


    • Tarkkana perinteissä

      EI ei ja ei. Ei ole mikään kukko jos ei käytä perinnejuttuja siinä, kookosrasvalla jos mehevöittää, niin se on mutikka leivonnainen, mutta ei mikään kukko.
      Sama margariinilla, silloin voit kutsua sitä, lanttumutikaksi.

      • tuula-neiti

        Olen kasvissyöjä ja siksi en käytä niitä perinneläskejä kukon valmistuksessa. Olen vasta kehittämässä omaa perinnekukkoani. Minulle on ihan se ja sama millä nimellä ruokaa kutsutaan kunhan se maistuu suussani hyvältä ja on muuten sopivaa ruokavaliooni. Jos se helpottaa jonkun perinneähkyä niin voin kutsua kukkoani lanttuleiväksi.


      • lanttumutikka !
        tuula-neiti kirjoitti:

        Olen kasvissyöjä ja siksi en käytä niitä perinneläskejä kukon valmistuksessa. Olen vasta kehittämässä omaa perinnekukkoani. Minulle on ihan se ja sama millä nimellä ruokaa kutsutaan kunhan se maistuu suussani hyvältä ja on muuten sopivaa ruokavaliooni. Jos se helpottaa jonkun perinneähkyä niin voin kutsua kukkoani lanttuleiväksi.

        Ei ole mikään lanttuleipä jos lanttu on taikinakuoren sisällä. Se on lanttumutikka silloin.

        On tärkeää jo perinteiden kannalta oppia heti oikeat ilmaisut, ei kasvissyöjä saa siinä sen enempää vapauksia.


    • syö lanttu lanttuna

      ja leipä leipänä

    • oikaistaan väärää

      Kasvissyöjät yrittää tuhota tämän maan perinneruoat. Ei tosiaan käy laatuun nimitellä mitä lie kasvismussua KUKOKSI, jösses mitä arriganssia sellanen.
      Hyvä että vähän oikasitte, tuollalailla se ruokaperinne tuhoutuu parissa sukupolvessa.

      Tehköön vaan mitä lie kasvusmutukoita, sehän ei meitä hetkauta, kunhan eivät nimittele niitä perinnenimillä.
      En minäkään läskisoosia sano ratatuuletiksi

    • kukkokiekuu.

      Onnistuuhan se ilman lihaakin mutta ei kyllä maistu samalta. Taikinan tekeminen ois kyllä hyvä opetella, koska siihen kuuluu laittaa osin myös vehnää, ei pelkkää ruista. No lantut osaat palotella ja keittää suolavedessä, ei mössöksi vaan silleen että ovat "al dente".
      Säästä keitinvesi.
      Sitten vaan lätkit niitä soikion muotoseen pohjaan, ummistelet ja siihen tarviat sitä keitinvettä. Lopuksi sivele kukko voilla. Ekan tunnin uunissa
      noin 220 astetta ottamassa väriä. Siinä välissä ehdit liotella sanomalehdet.
      Jos kukko vuotaa niin ummistele uudestaan keitinvedellä. Voitele vielä kertaalleen. Laske uunin lämpö 150 asteeseen ja laita sen alle folio, päälle sanomalehdet ... meillä käytetään Maaseudun tulevaisuutta :o)
      Riippuen sen koosta, menee vielä muutama tunti kypsymiseen, se selviää kuorta kopauttamalla. Kun tulee semmoinen "ontto" ääni, se on valmis.

      Ja eikun syömään

    • amerikan herkkuva

      Äitini 85V siivuttaa lantut raakana, liottaa suolavedessä yli yön. Latoo liotetut lanttusiivut ja sianlihan kuoren päälle kerroksittain, suolaa vähän kerroksien väliin ja muutama palasokerin pala imelyyttä antamaan. Käärii kukon kasaan.
      Uuniin paistumaan useaksi tunniksi, jos vuotaa paistettaessa, niin paikkaa tähteeksi jääneellä taikinalla. Sitten paiston jälkeen käärii voipaperiin ja folionn hautumaan.
      Nam.

    • minäkin 65v

      Antaako tuo äitisi ikä 85v, niinkuin lisäarvoa tavalle tehsä kukko?
      Miksi pitää laittaa äidin ikä? Mielestäsi mitä vanhempi, sen parempi kukko?

      Minun äiti 95v ei laita palasokeria, vaan keittää lanttusiivuja vedessä, johon on lisännyt hieman sokeria.

      • -kerberos-

        Minusta lantussasi on jotain vikaa.


      • Anonyymi

        Minun mummoni 120v käyttää lihana vanhan kissan kylkisiivuja.


      • Anonyymi

        Me nuoret alle 65v käytetään siirappia makeutukseen.


    • lihalanttukukko

      kuoritaan ja keitetään lantut runsaassa vedessä melkein kypsiksi.Tehdään taikina noin 60%ruisjauhoja 40% graahanjauhoja.Taikina kaulitaan nkin 1-1,5cm paksuiseksi pyöreäksi levyksi.Pohjalle laitetaa sianliha siivuja ripaus suolaa sitten lanttuja ja taas suolaa. V iimeiseksi laitetaan lanttujen päälle sinliha siivut ja kootaan taikina kukonpäälle kasaan käyttäen kylmään vettä taikinan yhdistämiseen.ja päälle jätetään noin ekunkokoinen reikä, että höyry pääsee pois ettei kukko laula.Kukon päälle voi laittaa muutaman sianlihasiivun niin ettei tarvitse voilella.Pellin pojalle voi laittaa foliopaperin niin säästyy pellin hinkaamiselta. Seenjälkeen 220 c asteiseen uuniin noin 1 h seitten 175 c lämpöön noin puolituntia.Kukkopois uunista ja kääritään märkään voipaperiin ja folioon ja uuniin takasin noin 1,5 tunniksi.

    • tuula-neiti

      Nyt on kukko uunissa mutta taitaa mennä pieleen koko homma. Huomasin kokoamisvaiheessa että minulla oli liian vähän taikinaa suhteessa täytteen määrään. Yritin jotenkin kursia kukon kiinni. Voitelin oliiviöljyllä kukon ja paistoin ensin 225 asteessa n. tunnin ajan, nyt se hautuu hyvin paketoituna uunissa 125 asteessa vielä kolmisen tuntia. Lopuksi järkyttävä asia perinteiden kannalta. Laitoin kukon sisään pekaanipähkinärouhetta antamaan mehevyyttä ja rasvaisuutta sekä käytin lanttuviipaleiden keittämisessä ruokalusikallisen melassia antamaan makeutta lantuille. Ja vielä. Kukko ei varsinaisesti vuotanut mutta siinä oli jotain outoja halkeamia eikä minulla ollut enää taikinaa millä paikata niitä. Voisikohan kukon laittaa paistumaan sellaiseen Römertopf-savipataan jossa on kansi niin ei tarvitsisi paketoida niin paljoa?

      • herätä kun on valmis

        Pekaanipähkinää lanttukukkoon ? Voideltu oliiviöljyllä ? Römfertopf savipata ? Melassia ?
        Menen takasin nukkumaan.


    • että korpee

      Etkö jo usko että sinulla ei ole mikään kukko uunissa ! Se on korkeintaan lanttumutikka, ei mikään kukko.

      Pane se mutikka vaikka mihin, kunhan et pilaa perinnettä nimittämällä tuollaista kukoksi.

      • Patakukkonen

        Vain muuttuva perinne on elävää perinnettä. Paikallaan pysyvä perinne on kuollutta, museokamaa. Sikoja on alettu pitää Suomessa kotieläiminä vasta 1600-luvulla, mutta kukkoja ja piirakoita on leivottu jo keskiajalla savo-karjalaisen uunityypin yleistyttyä. Hyvä tuula-neiti! Kasvisversio kukosta voi ihan hyvin sisältää sianlihan sijaan pekaanipähkinää.

        Eikä ajatuksesi savipadan käytöstä ole huono ollenkaan. Kukosta voisi tehdä (jos ei muuten niin tuon savolaisen nipottajan kauhuksi) myös karjalaistyylisen patakukon: Laita öljyssä pyöräytetyt lantun palat ja pähkinät savikuppiin ja tee ruistaikinasta kansi päälle. Hauduta uunissa kunnes täytteeet ovat kypsiä ja meheviä. Näin meillä valmistettiin ennen myös sieniä.

        Kukon ideasta vielä sen verran, että yksi kukon ja piirakan ero on, että kukkoon täytteet laitetaan raakoina ja piirakkaan kypsinä. Se vanha äiti, joka laittoi lanttuviipaleet kukkoon raakoina, noudatti siis varmaan alkuperäistä ideaa.

        Mutikoita ei ole kuin Savossa ... :-)


      • Erilainen kukko

        Noinko sinunkin ressun into ja itsetunto on aikoinaan nujerrettu? Eipä ihme, jos savolaisilla on heikko itsetunto, jos Savossa on tuo asenne leipomisperinteen uudistamiseenkin.

        Rohkeasti vaan kokeilemaan sopivia täytteitä, perinnettä ei voi pilata leipomalla! Sen sijaan perinteen voi tappaa nujertamalla tekemisen ilon.

        Kukko on kukko, vaikka se olisi erilainen kukko kuin sinun kukkosi.


    • VIE SE

      tekele biokierrätykseen .

      • kuko

        Olen 75 v ja olen ikäni (aikuis) haaveillut Madekukosta.Mitäs siihen sanavatte?

        Kaipaan hyvyä reseptiä kö?


    • Sampo

      Moi!
      Tee kukko näin:
      keitä/paista kohtuullisen kokoisia lanttukuutioita pannulla oliiviöljyssä jos se sulle passaa, ja kauli/taputtele taikina pyöreäksi, ohueksi lätyksi. Laita lanttukuutiot lätyn keskelle, ja taita toinen reuna lanttujen päälle keskelle, ja toinen reuna samoin, reilusti toisen päälle, ja taputtele kiinni. Kostuta käsiä ja tiivistä saumat kosteilla käsillä. Tee riittävän pieni kukko aluksi, jotta saat siirrettyä sen helposti voipaperin päälle, jonka alla on folio. Voipaperi on helpompi käsitellä kun leivinpaperi. Sulje kukko voipaperi-folioon, ja laita uuniin C´175, 2 h.
      Post scriptum: en ole taattu tuloksesta, jos et käytä pekonia tai lihaa joka toisi mehevyyttä, mutta toiv. oliiviöljyssä ym keitetyt latntut tuo rasvaa siihen, muuten saattaa tulla kova käntty.

      • "Kasvislanttukukko"

        Mie teen sen suunnilleen näin:
        Lanttu leikataan noin puolen sentin siivuiksi, paistetaan esim. wok-pannulla öljyssä (rypsi-) niin että vähän pehmenee, suolataan.
        Tehdään taikina: noin puolet vehnä-, puolet ruisjauhoa, suolaa, vettä niin että tulee "taikinamaista" (pystyy käsillä muovaamaan, mutta ei myöskään liian kovaa!). Öljyä loraus.
        Levitetään vedessä kastetuilla käsillä pellille leivinpaperille niin että jää reilut reunat, kun laittaa siihen lantun keskelle niin voipi sitten taittaa reunat päälle. Vedessä kastetuin käsin taiteillaan taikina mahdollisimman kauniiksi ja umpinaiseksi. Uunissa 175c noin 1h, sen jälkeen kääritään leivinpaperiin ja laitetaan muovipussiin sekä vielä jonkun paksun peiton sisään, jos on lämmin uuninpankko käytettävissä niin voi laittaa sen päälle hautumaan tunniksi-muutamaksi.
        Minusta toimii oikein hyvin näin kasvisversiona, on halpa ja todella helppo tehdä vaikka aikaa kyllä menee. Valitettavasti osaan todella huonosti kertoa noista jauhojen suhteesta määrästä, kun laitan itse aina summamutikassa. 2dl ehkä molempia? Joku suositteli laittamaan voinokareita lanttujen päälle kukkoa kootessa. Itse olen lorauttanut myös hitusen siirappia jonkun kerran.
        Tällaista Pohjois-Karjalassa sanottiin rieskakuor'lanttukukoksi, yleensä on kyllä läskistä lihaa seassa mutta tällaisena toimistotyöaikana on minusta hyvä tehdä tällä tavalla ihan terveydenkin kannalta..! Mitenkä mukavan evään tästä saakaan töihin :)


    • Sinä taputtelit

      silloin vielä ruskeaa piparia lattialla,kun minä katselin miten naiset leipoivat ja paistoivat kukkuja ja piirakoitaEi kannata esitellä omia tyhmyyksiään toisille viisauksinaan.

    • mie vaan

      Kuten sinua Tuula neuvottiin niin opettele tekemään taikina kunnolla mutta taikinaan ei todellakaan kuulu vehnäjauho. Vehnäjauhoa käyttävät ne jotka eivät osaatehdä kunnollisita ruistaikinaa vaan joutuvat turvautumaan vehnämyrkyn apuun saadakseen taikinaansa sitkoa.

      Mikset Tuula kutsu projektiasi kasviskukoksi?

    • sehän on

      lanttujuureskukko.

    • makuasioistako

      alkoipas mieleni lanttukukkoa tekemään, mutta kyllä menee maku kun lukee noita ihmisten jonninjoutavia riitelyjä,,,onneksi ohjeita voi etsiä muiltakin sivuilta.

    • Hyvin yksinkertaista

      vettä ruis- ja hiivaleipäjauhoja, hiiva, suola,keitettyjä lanttuja ja sianlihaa ja eikun väsäämään.

    • Pikkulanttukukko

      Minäkin tein juuri eräänlaista kukkoa. Pieniä kukkoja, 15 cm halkaisijaltaan, evääksi töihin tms.

      Tein ensin ikään kuin taikinan juuren vedestä, piimästä, hiivasta, ja pienestä määrästä ruisjauhoja. Kun juuri kupli, alustin ruisjauhoilla ja pienellä määrällä vehnäjauhoja. Suolaa laitoin myös. Jätin taikinan melko löysäksi.

      Lanttusiivut paistoin puolikypsiksi kasarissa voin kanssa, lisäsin suolaa ja pikkuisen fariinisokeria. Rasvaista siansiivua suolasin rasiassa muutaman tunnin.

      Kun taikina oli kohonnut, tein kuoret ruisjauhojen avulla leivinpaperin päälle. Sitten taikinan keskelle suolattua siansiivua pienenä hakkeluksena, lanttusiivua, taas sikaa ja laitoinpa vielä vähän pekonia päälle. Ummistin kuoren käyttäen apuna lastaa, vettä, ja ruisjauhoja.

      Voitelin kukot voisulalla ja paistoin ensin kuumassa uunissa (n. 225 ast.) puolisen tuntia, sitten vähensin lämpöä 150 asteeseen, voitelin uudestaan, ja annoin olla uunissa noin puolitoista tuntia. Luulen, että nämä paistoajat ovat vähän hienosäätöä vailla, pienet kukot kuivuivat ehkä liikaakin.

      Noh, sitten otin kukot uunista, käärin tiukasti folioon yksitellen, ja pyyhkeiden ja sanomalehtien sisään. Jätin lämpimän hellan päälle yöksi vetäytymään.

      Aamulla kuoret olivat jo pehmenneet, ja kukkoja oli kohtuullisen helppo leikata sahalaitaisella veitsellä. Ensi kerralla kokeilisin kyllä vähän muuttaa paistoaikaa tms., kuorista tuli ehkä aavistuksen verran liian kovia.

      Mutta maku on ainakin omasta mielestäni jumalaisen hyvä.

    • Lanttukukkova

      Helppo ohje : etsit kukon, siltä kaula poikki ja nypit "karvattomaksi". Sitten laitat sille lantun ahteriin ja viskaan uuniin.

    • kokeilija-kokki

      Ihanaa huomata, että muutkin raiskaavat perinneohjeet uuteen uskoon! itsde olen tehnyt karjanpiirakoita, joissa on täytteenä puuron lisäksi ruskistettua jauhelihaa, ja jokin aika sitten huomasin, että kaupassa myytiin valmiita samantapaisia riistapiirakoita (taisipa olla saksanhirvestä kyse). Ja mykyrokankin olen "pilannut " korvaamalla mykyt valmiilla veriletuilla, ja minu hernekeitttoni liha on myöskin jauhettua... mutta meille maistuu, ja sehän on pääasia! Jäniksenlihasta teen piiraita, joissa jauhettu, ruskistettu liha saa kaverikseen aurinkokuivattua tomaattia, tuorejuustoa ym. ja murean piiraspohjan. Eikö ole pääasia, että perinteisiä ruoka-aineita ja ruokalajeja muunnetaan nykyiseen makuun ja ruuanlaittotapoihin sopiviksi!

    • hyvä kun tykkäät

      Sinun muuttamiset näkyy olevan lähinnä omaan huonoon makuusi sopivia.
      Muut tuommosille yökkää vaan.

    • Lanttu ja kukko

      Tuula-neidin lanttukukkoa on tehty Räisälässä ilman lihaa.

      hapanleipätaikinaa tai piirakankuoritaikinaan
      1½l lanttusuikaleita
      2 rkl sokeria
      50-80 gr voita
      suola

    • Kainuusta1

      Enpä tähän päivään ollu kuullut mutikoista. Jos savossa on kalakukko, niin miksi lanttukukko on lanttumutikka. Kalakukkokin tehdään taikinakuoreen.
      Kainuussa on lanttukukko kalakukko pottukukko.... ja ruiskuoressa. Jos appeet pistetään vuokaan ja siihen taikinakuori päälle, se on patakukko.
      Mut jokainen tekee kukkonsa kuin lystää. Minun kukossa on lihaa ja läskiä.
      Mutikka..... :D

    • Helmutti

      Taitaaa minulla jäädä lanttukukon tekeminen kokeilematta kun tämän ketjun luin. Aikuiset ihmiset... Mikä lie on mutikka ja oon kyllä nähnyt ennenkin tuota lihatonta lanttukukkoa. Sitä en tiedä miten on tehty, mutta ihan hyvää se oli, ei tosin lihaversiolle pärjää.

    • kukkoa viinissä

      Jopas on viestiketju :) Saahan sitä tehdä kukkonsa juuri niin kuin mielensä tekee. Itse teen aina pelkkään rukiiseen, enkä kyllä keitä lanttuja yhtään. Ennen kuin asetan lanttuja taikinalevylle, ripottelen hieman riisiä kukon "pohjalle" kosteutta imemään ja sitten muutaman millin paksuja raakoja lanttusiivuja. Väliin hiukan sianlihaa, mutta suurin osa vasta lanttukeon päälle. Pohjan reunat ylös se kun yltävät ja sitten kaulittu kansi päälle. Voitelen vedellä kannen tiiviiksi pohjan kanssa ja voitelen sitten muutamaan kertaan uunissa ollessa voilla, jotta tulee oikein musta pinta lopputulokseen... Ihan tulee oivaa ruokaa, kun muistaa uunista ototn jälkeen antaa hautua pyyhkeiden tms. sisällä koko tovin. Kelpasi jopa Kanadassa syötäväksi (tai sitten ei kukaan vaan hennonut isäntää loukata ;) ). Tällaisen tavan opin mummoltani jo haudassa vee ja näin äitinikin kukon teki. Hyvää joulunaikaa kaikille kukkoilijoille!

      • Lanttupiirakka

        Tämä hyvä. Suosikkitaikinani on juureen tehty ruistaikina. Lanttuja ei todellakaan kannata keittää. Jos olisi kaukalo ja petkele, niillä saisi parhaan lanttusilpun. Sianlihan korvaan mieluusti voilla.


      • Anonyymi
        Lanttupiirakka kirjoitti:

        Tämä hyvä. Suosikkitaikinani on juureen tehty ruistaikina. Lanttuja ei todellakaan kannata keittää. Jos olisi kaukalo ja petkele, niillä saisi parhaan lanttusilpun. Sianlihan korvaan mieluusti voilla.

        Nykyisillä sähkönhinnoilla ei kannata lanttua uunissa kypsentää vaan kannattaa keittää.


    • kJOt

      Aika mielenkiintoinen ja hauskakin viestiketju......lantussasi taitaa olla vikaa :)

    • Lanttua_leikkaamaan

      Itsekin ajattelin väsätä lihattoman lanttukukon. Liha kun ei kuulu ruokavaliooni. Äitini teki aina lihatonta kukkoa ja hyvää tuli. Harmi, etten voi kysyä enää äidiltä ohjetta.
      Itse en ole koskaan vielä tehnyt, mutta mieli tekisi. Netistä on vaikeaa löytää lihatonta ohjetta. Jotenkin typerää tapella siitä, laittaako kukkoon lihaa vai ei. Aika hassua, että edes lanttukukon tekemisestä ei voida keskustella ilman agressioita. Me suomalaiset olemme kummaa kansaa. Mutta ei anneta sen masentaa meidän kokkaajien mieliä. Ei kun kokeilemaan.. :)

    • Perinteensä_kullakin

      Jos saisikin tehdyksi oikean juureen tehdyn ruistaikinan. Mutta kyllä kaupan ruistaikinastakin varmaan ihan kelvollista saa. Ainakin 'hailipiirakka' maistui oikein hyvälle. Olen lapsuudessa osallistunut 'lanttupiirakan' tekoon useinkin. Kas näin se meillä hoitui:

      Ruisleipä leivottiin aina kotona, eikä taikinaa tietenkään hiivalla kohoteltu, vaan ruisleipää kutsuttiinkin hapanleiväksi ja taikina oli aina juureen tehty.

      Leipätaikinasta äiti kauli paksuhkon levyn - rukiissa ei ole sitkoa, ohut repeilee vielä helpommin - kaulittu taikina voidellulle uunipellille (nyt tietysti leivinpaperi peliin) ja sitten päälle paksuhkolti lanttuhakkelusta. Lanttua ei tokikaan keitetty, vaan minun hommani oli hakata lantut petkeleellä pieniksi erityisesti tarkoitukseen tehdyssä puisessa hakkuukaukalossa. Lanttusilppu maustettiin suolalla ja ripauksella sokeria (ja oli muuten herkkuani syödä tuota hakkelusta raakana). Meillä toki käytettiin päällä sianlihaa, mutta minun suussani maistui paremmin voi, kun joskus ei suolaista sianlihaa onnekseni ollut. Varmaan nykysuuhun kasvisrasvakin käy. Sitten taikinakuori päälle, saumat suljettiin tiiviisti, märin käsin sai tiiviin sauman ja siloisen pinnan, ja leivinuuniin paistumaan. Yleensä 'lanttupiirakka' jäi vielä arinauuniin, kun leivät olivat kypsiä. Kypsä 'lanttupiirakka' voideltiin vielä pinnalta voilla (ei aina, vesivoitelukin kävi), sitten ensin voipaperipakettiin, sitten sanomalehteen ja vielä usein vilttikin päälle. Illalla oli sitten maukasta purtavaa ja kuori sopivasti pehmennyt, muttei lötsö.

      'Lanttupiirakka' noin kirjoitettuna, koska meillä paistosta kutsuttiin nimenomaan lanttupiirakaksi, kukkoilijat voivat käyttää omia aitoja kukkoreseptejään ja avokuorisen piirakan leipojat leipoa piirakoita edelleenkin.

    • Lanttuliisa

      Kirjoittelin tuossa aikaisemmin lihattoman lanttukukon valmistamisesta.
      Tein ihka ensimmäisen lanttukukkoni ja hyvin onnistui!
      Tein hiivalla kohotettavan ruistaikinan. Laitoin väliin keitettyjä lanttupaloja, suolaa ja voinokareita. Paistoin ohjeen mukaan ja annoin hautua kunnolla pyyhkeissä ja muovipussissa. Hyvää tuli! :)

    • Kasviskukko

      Valmis lanttukukko, tehty ilman lihaa. Leikkaa kanteen aukko, kaada kermaa, anna hautua hetki,tosi hyvää. Voi varmaan käyttää kaurakermaakin, itse käytin laktoositonta kuohukermaa. Tämä on karjalaissyntyiseltä emännät saatu ohje.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe