Mielen muuttaminen kummin suhteen

loukkaantunut89898

Juttelimme hyvän ystäväni kanssa n. vuosi sitten yleisesti lastenhakinnasta ja muun muassa siitä, millaisia nimiä haluaisimme omille lapsillemme jne. Ystäväni tunnusti haluavansa jo pian lapsia. Hän myös sanoi, että "tiedätkö: sitten kun meille tulee lapsi, haluaisimme teidät (=minut ja avomieheni) lapselle kummeiksi". Olin hyvin otettu tästä kunniasta ja vastasin hänen ajatukseen myöntävästi.

Nyt ystävälleni onkin syntynyt kaunis pieni lapsi, joka sai alkunsa melko pian edellä mainitusta keskustelusta. Lapsen ristiäiset ovat tulossa hyvinkin pian, mutta ei meitä ole kutsuttu kummiksi. Näyttää muutenkin siltä, että ystäväni on muuttanut mielensä tämän asian suhteen, sillä hän on puhunut kummeista meille ystäville niin, että se ei selkeästikään ole kukaan meistä. Tiedän, että jotkut kysyvät kummiksi hyvinkin lyhyellä varoitusajalla, mutta käsitin, että kummit on jo valmiina. Lisäksi ristiäiset on suunniteltu päivälle, jolloin ystäväni on tiennyt minun olevan juuri silloin pois Suomesta (pitkään suunniteltu lomamatka).

Olen hieman loukkaantunut. Odotin kummiutta suurella innolla, sillä se on minulle todellinen kunnia-asia ja haluaisin olla tiiviisti lapsen elämässä mukana. Toki voin olla lapsen elämässä mukana myös näinkin, mutta ei se silti ole sama asia. En ole kehdannut tästä asiasta suoraan kysyä, vaikkakin haluaisin kuulla, miksi hän on muuttanut mielensä. Meillä ei ole ollut minkäänlaista välien rikkoutumista tmv., ei edes riitoja. Ihan ollaan oltu ystäviä kuten aina ennenkin ja olen parhaani mukaan tukenut häntä raskauden aikana.

Minulle keskustelussamme vuosi sitten siin tullut tokaisu kummiudesta oli lupaus. Ehkä ystäväni käsitti asian sitten erilaial, eikä omasta mielestään luvannut mitään... *huokaus*

5

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ken tietää?

      Juuri tuo on vituttavinta, kun huomaat että toista vituttaa sinä, etkä keksi syytä. Tai että esim. muuten esittää kun mtn ei ois tapahtunu, mut silti kuiteskii sitä joku vituttaa. Suhunhan se on nyt kypsyny. Jos kysyt suoraan, voi olla et saat vastauksen, voi olla et nenät käy kovilla, ken tietää...

    • Ei myöskään kummi

      Kysy suoraan! Muuten asia jää kalvamaan sinua ja voi jopa pahimmassa tapauksessa tulla ystävyytenne väliin.
      Minulle kävi myös lähes samoin, paras ystäväni ei pyytänyt minua kummiksi, vaikka minä ja kaikki muut olettivat niin käyvän. Hieman ennen kastajaisia hän sanoi minulle, että toivottavasti et loukkaantunut, vaikka hän pyysi toista ystäväämme eikä minua (tämä oli alunperin minun ystäväni ja he ovat tutustuneet minun kauttani muutama vuosi sitten). Olin niin häkeltytnyt, koska odotin kummikutsua, etten osannut kuin sopertaa, että en tietenkään... Hän vuodatti vielä, että olisin ollut maailman paras kummi ja tietenkin hänen ykkösvaihtoehtonsa, mutta kun minulla on jo niin paljon kummilapsia, ettei halua kuormittaa minua. Ja tietää, että olen joka tapauksessa aina lapsen elämässä, plaa plaa plaa... Kuitenkin tämä toinen ystäväni osallistui ristiäisiin, en minä, hän saa kutsun perhejuhliin, en minä, siinä on iso ero, onko kummi vai ei.
      Jos siis olisin saanut suuni auki tuossa tilanteessa, hän olisi saattanut vielä pyytää minutkin kummiksi, siis jos olisi oikeasti halunnut.
      Nyt asia on jäänyt väliimme, koska hän huomasi, että loukkaannuin, mutta en ole halunnut siitä puhua, koska pelkään, että sanon jotain liian ikävää.

      • kyllästynyt kummi

        Niin no, minusta tuo kummilasten määrä on oikein hyvä syy jättää pyytämättä kummiksi. Itse ainakin mieluummin pyytäisin henkilöä, jolla ei jo ole useampaa kummilasta. Jaksaa ehkä sitten paremmin kiinnostua kummiudesta. Kuka aikuinen muka jaksaa ravata alvariinsa lastenkutsuilla ja olla joka kuukausi jotain synttäri- tai joululahjaa miettimässä. Ja siihen päälle vielä normaalit vierailut silloin tällöin. En minä ainakaan ja en siksi tahtoisi ajaa ketään tuttavaani samaan tilanteeseen. Itse olen kolmen kummi ja en todellakaan jaksaisi enää. Vanhemmat ovat järjestäen olleet ihan fiksuja ennen lasta, mutta nyt oletetaan että aina haluan nähdä lapsen takia, en ystävyyssuhteen takia. Ystävyyssuhde muuttuu väkisin jos ryhdyt kummiksi, lapsesta tulee se keskipiste ja kummille tuntuu olevan lupa vouhottaa ja hehkuttaa lasta vielä enemmän kuin muille ystäville. Kummina on aika hankala sanoakaan tästä, koska sitten heti ymmärretään, etten enää ole ollenkaan kiinnostunut lapsesta. Olen, mutta ystävyys on minulle silti huomattavasti tärkeämpää ja jos näen ystävääni harvoin, en jaksaisi että ne ovat aina lapsikeskeisiä... Joten ole onnellinen tilanteesta, liippasi läheltä, mutta selvisit ;-)!


    • -ada-

      Sinuna kysyisin suoraan millä perusteella valitsivat kummit lapselleen.

      Minunkin piti alkaa kummiksi ystäväni lapselle, mutta niin ei käynytkään. Raskausaikana oli puhetta kummiudesta. Loppujen lopuksi ystäväni pyysikin toista kaveriaan kummiksi. Tämä sen vuoksi, että minun kanssa hän joka tapauksessa olisi paljon tekemisissä ja tämän toisen kanssa vähemmän. Haluaa pitää siis tämän toisenkin kanssa yhteyttä jatkossa, joten kummius oli siihen sopiva side. En loukkaantunut asiasta, koska olemme joka tapauksessa parhaat ystävät.

      Ihmetyttää näissä kummikeskusteluissa se, kun aina joku loukkaantuu jostain. Miksei asioista voi puhua suoraan asianomaisten kanssa niin ei tulisi väärinymmäryksiä.

    • loukkaantunut89898

      On totta, että suoraan puhuminen/kysyminen olisi kaikista parasta, mutta jostain syystä ei vain ole kehdannut asiaa nostaa esille. Toisaalta eihän kukaan voi tietää ajatuksiasi ennen kuin kerrot niistä jollekulle, joten pitäisi esim. tässäkin asiassa kehdata avata suunsa.

      Kummeija tälle lapselle tuli nyt sitten kaksi. Molemmat kummit ovat sellaisia, jotka ovat aina olleet ja tulisivat joka tapauksessa aina olemaan lapsen vanhempien elämässä tavalla tai toisella mukana. Lisäksi kummallakaan ei ollut kummilasta, ennen kuin nyt.

      Pitää sanoa, että kummivalinta osui ihan nappiin, vaikka en nyt itse kummiksi päässytkään. Ystäväni ehkä enemmänkin ajatelli meidän olevan hyviä kummikandidaatteja, mutta hän muotoili asian ehkä väärin, jolloin käsitin asian suorana lupauksena. En enää ole loukkaantunut vaan iloinen siitä, että voin olla lapsen elämässä mukana olemalla ystävä hänen äitinsä kanssa. Toki hieman harmittaa se, että en ole vielä saanut kunniaa olla kummi (minulla siis ei ole kummilapsia), mutta toisaalta eivät kaikki sitä kunniaa tule edes kokemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe