Liberaaliteologia ei menesty maailmalla

noin se näkyy

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/7860-liberaaliteologian-aika-on-ohitse

Tuo on kyllä totta.
Liberaaliteologia menestyy oikeastaan vain sillä tavalla, että ei uskovat kannattavat liberaaliteologiaa tietyissä asioissa, mutta samalla siitä katoaa se usko ja pikkuhiljaa ne vain lipuu ulos kirkoista tai alkavat ateisteiksi tai siirtyvät muihin henkisyyden etsintöihin.

Se kristinuskon laji, joka maailmalla taas kasvaa ja lisääntyy on melko konservatiivia, mutta railakasta.

23

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etyk.7

"Hänen mielestään liberaaliteologia on paljolti syyllinen Euroopan kirkkojen tyhjenemiseen, mutta sen vaikutus alkaa jo hiipua. Sen tilalle palaa klassinen kristillisyys."

Näinhän se on !

• jookos

Vau, upeaa :) Kootaan tähän ketjuun juttuja viidesläisistä ja heidän hyvistä töistään. Jotta saamme kaikki iloita yhdessä odottaessamme fundamentalismin uutta nousua.

• pysy pöksyissäs

Voi kuule kun suomen ev.lut kirkon viidesläiset on kuin kärpäsen kakka Atlantin valtameressä kun aletaan tarkastella koko maailman kristillisyyttä.
        Kristillisyyden suurimmat linjat menee Katolisuudessa ja vahvimmin leviää karismaattiset suuntaukset.
        Joten jos nyt hiukan laajentasit tuota sinun pientä makariiniperspektiiviäsi ja kurskistaisit ulos maailmaan.

• hauska vitsi

Viidesläisten hyvät työt.... :D

• tulis rumpumessut

Kristinuskon painopiste on siirtynyt pois euroopasta. Eurooppa taitaa olla melkes kylmintä aluetta tällä hetkelä kristinuskon saralla.
      Ehkä lähivuosina suomeenkin alkaa virrata lähetystyöntekijöitä Afrikasta ja Etelä-Amerikasta sun muualta evankeliomaan suomalaisia.

• Pim pom

Kirjoittamasi on täysin totta. Jumalaa palvellaan Afrikassa, ei enää Euroopassa. Itse olen odottanut, että joku musta mies puvussaan Raamattu kädessään soittaisi ovikelloani ja tulisi juttelemaan minulle Jumalasta. Toistaiseksi ei ole vielä näkynyt. Silloin voisi todeta, että Martti Rautasen aloittama lähetyssaarnaajatyö on kantanut hedelmää, kun se palaa takaisin tänne Eurooppaan.

• menestystä on

Mitä voisi olla liberaaliteologian menestys ?
      Jos ihmiset lakkaa uskomasta. Eikös liberaaliteologia ole silloin menestynyt.

• Näinhän se tapahtuu. Muutama merkille pantava kohta;

”Islam kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin kristinusko, mutta lähinnä suuren syntyvyyden ansiosta. Uskonnottomien ja ateistien määrän laskua puolestaan selittää alhainen syntyvyys.”

Tämä kuulostaa hyvältä;

”Patrick Johnstonen mielestä tulevaisuuden lähetystyö on monikansallisten tiimien yhteistyötä, jossa tunnustuskuntien rajat ovat menettäneet merkityksensä.”

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/7860-liberaaliteologian-aika-on-ohitse

Mutta nähtäväksi jää, osataanko olla riitelemättä?

• luulen niin

New age siis.
        Onko tämä myös sinun uskontosi muori ?

• eri asia ..
        luulen niin kirjoitti:

New age siis.

Tarkoittaa tunnustukuntien. Ei uskontojen välistä.

Näinhän aika pitkälle jo toimitaan eri yhteiskristillisissä muodoissa, jotka taitavat menestyä parhaiten. Ne vain ovat myös enemmän konservatiivisempiä yleensä, koska liberaalimmat suunnat ei taida oikein kiinnostua niistä.

No esim. Radio-Dei, Tv7 ja tälläiset yritykset ovat pitkällekkin yhteiskristillisellä periaatteella syntyneitä ja toimivia.

• luulen niin kirjoitti:

New age siis.

Ei taida olla : )
        Mutta kommenttisi oli hyvä esimerkki juuri tästä, kuinka riitaa saadaan aikaan eri tunnustuskuntien välille.

Voi olla että jakoliberaaleihin ja konservatiiveihin katoaa. Vaikka uskonkäsitys on ns. fundamentaalinen, niin monen uskonyhteisön toiminta on kaukana siitä.

• mummomuori kirjoitti:

Ei taida olla : )
        Mutta kommenttisi oli hyvä esimerkki juuri tästä, kuinka riitaa saadaan aikaan eri tunnustuskuntien välille.

Voi olla että jakoliberaaleihin ja konservatiiveihin katoaa. Vaikka uskonkäsitys on ns. fundamentaalinen, niin monen uskonyhteisön toiminta on kaukana siitä.

mummomuori sanoi :

Liberaali on henkilö jolle alkuperäinen kristinoppi ei kelpaa ja he nimittävät itseään
        häveliäisyyssyistä liberaaleiksi eivätkä jumalattomiksi.
        Fundamentalisteista / konservatiiveista on juuri noista syistä tehty kirosana.
        Äänessä on kuitenkin ollut se yksi ääni joka paratiisissa kysyi :
        Onko Jumala todella sanonut,,,,,,,,,,,,,,,(että homoilu on syntiä)?

• mummomuori
        pertsa2012 kirjoitti:

mummomuori sanoi :

Liberaali on henkilö jolle alkuperäinen kristinoppi ei kelpaa ja he nimittävät itseään

No, minä sain tuon nimityksen muilta. Itse en koe kuuluvani mihinkään karsinaan.

Siitä alkuperäisyydestä tässä on kyse, kuka minkäkin sellaiseksi tulkitsee. en kaipaa paluuta 100 tai 500 vuotta taaksepäin. Mieluummin pohdikelen sitä, mitä usko on ollut Jeesuksen aikaan ja mitä siitä tuli seuraavien muutaman sadan vuoden aikana.

• pertsa2012 kirjoitti:

mummomuori sanoi :

PERSTA. Et vissiin ole huomannut ollenkaan, että VT:ssa on sen tuhannen sivua. Ja siellä on yksi lause, "älä makaa miehen kanssa kuten naisen kanssa", kun homoista sanotaan. Et ole muuta syntiä sitten hoksannutkaan?

Ja se on sitten niinkin yksinkertaista, että jos ei makaa miehen kanssa kuten naisen kanssa, niin ei ole syntinen ollenkaan. Ainakin Daavidin ja Joonatanin tarinasta selviää, että miehet voivat rakastaa toisiaan kuin omaa sieluaan ja miehen rakkaus on parempi kuin naisen rakkaus. Tämä Raamatun mukaan.

Ja yhä ihmettelen, ettei 3 Moos 20 lukuisista seksilaeista mikään koskenut kahden naisen välistä seksikieltoa. Jumala salli lesboilun, muttei homoilua. Vaikea uskoa, että erehytymätön Jumala on noinkin epätasapuolinen. Mutta "Jumalan sanaa" on uskominen. Mutta minä en kyllä usko epäloogisuuksiin.

Ja 3 Moos 20 rangaistumääräyksissä ennen seksiasioita on, että vanhempiaan ei saa kirota, rangaistus on kuolema.

• mummomuori kirjoitti:

No, minä sain tuon nimityksen muilta. Itse en koe kuuluvani mihinkään karsinaan.

Siitä alkuperäisyydestä tässä on kyse, kuka minkäkin sellaiseksi tulkitsee. en kaipaa paluuta 100 tai 500 vuotta taaksepäin. Mieluummin pohdikelen sitä, mitä usko on ollut Jeesuksen aikaan ja mitä siitä tuli seuraavien muutaman sadan vuoden aikana.

mummomuori

• mummomuori sanoi :
      Siitä alkuperäisyydestä tässä on kyse, kuka minkäkin sellaiseksi tulkitsee. en kaipaa paluuta 100 tai 500 vuotta taaksepäin.
      _________
      Sinun TUNTEMUKSESI eivät ole oleellisia.
      Ensin pitää olla selvillä siitä mikä oli sitä alkuperäistä kristinuskon raamia.
      Sen jälkeen voit ruveta vasta katsomaan miten omat fiiliksesi sopivat
      siihen fundamentaaliin kehykseen.
      Jos ne eivät olennaisilta osin sovi niin joku muu uskonto ehkä sopii niihin??

• Ikävä kyllä ei sovi muut uskonnot. Sitäpä raamia selvittelen kaiken aikaa.

• mummo sanoi :
        Ikävä kyllä ei sovi muut uskonnot. Sitäpä raamia selvittelen kaiken aikaa.

Tuomaan evankeliumista :
        Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät.

• Lisää Foliohattuja
        pertsa2012 kirjoitti:

mummo sanoi :
        Ikävä kyllä ei sovi muut uskonnot. Sitäpä raamia selvittelen kaiken aikaa.

Tuomaan evankeliumista :
        Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät.

Ja kaikki tietää, että sä etsit homoja joita voisit eheyttää.

• mummomuori

• pertsa2012 kirjoitti:

mummomuori

Kyllä se näkyi tuossa olevan? No, onpan tulostettu :D

Huomasin että sinun aloittamasi ketju kyllä oli poistettu. Hämmentävää on että kunnäitä poistoja tehdään, niin ei mitenkään kommentoida että mikä niissä on sääntöjen vastaista? Monia ketjua on häipynyt bittiavaruuteen. En parhaall atahdokkaan ymmärrä....

• mummomuori kirjoitti:

Kyllä se näkyi tuossa olevan? No, onpan tulostettu :D

Huomasin että sinun aloittamasi ketju kyllä oli poistettu. Hämmentävää on että kunnäitä poistoja tehdään, niin ei mitenkään kommentoida että mikä niissä on sääntöjen vastaista? Monia ketjua on häipynyt bittiavaruuteen. En parhaall atahdokkaan ymmärrä....

mummomuori sanoi :
        Huomasin että sinun aloittamasi ketju kyllä oli poistettu. Hämmentävää on että kunnäitä poistoja tehdään, niin ei mitenkään kommentoida että mikä niissä on sääntöjen vastaista?
        ________
        Joo se olikin vain se yhteenvetoketju jonka ne poistivat.

• Toppopa liberaalien aika ohitse on, eikös koko kristinuskon historia ole yhtä liberaalien riemuvoittoa?

Tuossa jutussa esiintyvä "asiantuntija" edustaa kaikesta päätellen amerikkalaistyylistä evankelisuutta. He ovat eittämättä varsin fundamentalistisia ja markkinoivat tätä agressiivisesti varsinkin alikehittyneisiin ja köyhiin maihin. Se onko kyse positiivisesta ilmiöstä on toinen juttu se, ja se kuinka fundamentalismi vie yhteiskuntaa eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      108
      4843
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      113
      2505
    3. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      28
      2457
    4. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2225
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      429
      2071
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      176
      1597
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      106
      1311
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      35
      1147
    9. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      996
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      81
      910
    Aihe