http://www.youtube.com/watch?v=4uEYmclx46o&feature=related
Videolla mitataan kristallien aiheuttamaa sähköä.
Mies selittää että kivet ovat kuivia ja mitään kemiallista reaktiota ei pitäisi tapahtua.
Onko feikki vai ihan normaalia. Ja jos ei ole feikki niin mistä reaktiosta sähkö oikein syntyy?
Kristalleista sähköä?
3
203
Vastaukset
Kyllähän se hieman feikiltä näin kahden ensimmäisen sekunnin perusteella haiskahtaa, kun jännitemittausta tehdään induktiolieden päällä. Kun muuttuvassa magneettikentässä kytkee johdon silmukaksi, niin jokainen lukiofysiikan suorittanut tietää, mitä siinä tapahtuu: Silmukkaan indusoituu jännite.
Englannin sana "crystal" tarkoittaa muuten kidehilallisten aineiden hippuja yleisesti eikä (välttämättä) sitä mitä me ymmärrämme sanalla kristalli.Tuo "koejärjestely" näytti tahattomasti virheelliseltä mutta toki kiteitä mekaanisesti manipuloimalla sähköä saadaan, onhan esimerkiksi pietsosähköinen sytkäri kaikille tuttu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity#High_voltage_and_power_sources- ...
Ei tarvita ulkoista magneettikenttää eikä pietsosähköisyyttä kiteisen aineen/yksinäiskiteen (kuten jo ylhäällä selitettiin, ei "kristalli") sähkönjohtavuuteen. Useiden materiaalien kohdalla tosin ulkoisen magneettikentän, sähkökentän tai lämpötilan muutos vähentää resistanssia tai aiheuttaa sähkönjohtavuuden. Juuri nyt ei tule mieleen helppoa, tunnettua esimerkkiä mutta sellaisena käyköön kiinteä oksidipolttokenno (ei nestemäisiä komponentteja, solid oxide fuel cell), jossa sekä katodi, anodi ja elektrolyytti ovat kuivia kerroksia ja kuitenkin johtavat sähköä yhdessä ja erikseen jopa huoneenlämpötilassa (olematta yksinäiskiteitä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup437381Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1366719- 604047
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233782Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1363716Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253065Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.413005Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla362816Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?412509- 492344