Tractatus yöpöytäkirjana

Eilen oli radiossa ohjelma, jossa analysoitiin poliitikkojen harrastamaa (tai harrastamaksi väittämää) kirjallisuutta. En ole poliitikko. Siksi kaunokirjallisuus on jäänyt vähemmälle: skifiä hieman.

Mutta minulla on ollut 40v ajan Tractatus yöpöydällä. Palaan siihen yhä uudestaan ja usein löydän tästä pikkukirjasta jotakin, jota en ole aiemmin huomannut. Pidän vihkosta 1900-luvun tärkeimpänä kirjana. En missään nimessä väitä, että ymmärtäisin siitä kaiken, enkä välttämättä edes kirjan "loppujohtopäätöstä". Mutta olen hyvässä seurassa. Minua fiksummatkin ovat sisällöstä keskenään eri mieltä.

Sitten aina joku korostaa, että LW itse hylkäsi tractatuksen vanhemmalla iällä. En anna tälle paljon painoa. Nuori LW, joka sotavankileirillä väsäsi kirjan, ei olisi todennäköisesti olisi luopunut tavoitteesta, vaikka vanha LW olisi tullut vähättelemään. Uskon että nuori oli lopulta fiksumpi. Hän saavutti jotakin, vanha LW ei oikein mitään, vain mihinkään merkittävään lopputulokseen johtanutta, masentavaa filosofointia. Mutta Tractaus on ylväs kirja, häikäisevä yritys selittää koko filosofia: logiikkan ja kielen suhde maailmaan tyhjentävästi ohuessa kirjassa. Kukaan muu ei ole päässyt lähellekään.

Mutta olen sitä, että jonkun muun pitäisi nyt yrittää uudestaan, kirjoittaa uusi tractatus, ottaen huomioon esim. sekä neurologian parantuneen ymmärryksen ihmisen mielestä että uudet kokemuksen todellisuuden jäsentelystä tietokonemaailmassa ja ontologia-tekniikassa. Nämä ovat kuitenkin alueita, joihin oman aikansa tieteelliseen käsitykseen LW ahkerasti viittasi tractatuksen sivupohdinnoissa.

Uuden tractatuksen kirjoittajan pitää olla alle 30. Minun ikäiseni tai vanhan LW:n ikäiset eivät tähän pystyisi. Alle 30 on ikä, jossa suuret ajatukset lentävät.

2

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijaaa

Kuivat on sulla jutut.

• Noo, Yusalla on naisellinen tajunta. Kyllä minä luen vapaaehtoisesti hänen kirjoituksia.
      Yusa on sielunlaissa älykäs mutta ei sinänsä viisas. Viisauden ydin piilee Rakkaudessa;
      kukaan nainen ei voi hylätä viisasta miestä. Mutta Yusahan lueskelee Wittgensteinia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Wittgenstein

Minun mielestä miehisen tajunnan omistaneen Ludwig Wittgensteinin jutut Tractatuksessa ovat hiukan huvittavia, älykkäitä mutta ei totuuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      143
      3485
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1980
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      70
      1925
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      134
      976
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe