olen jo usein huomannut taivalla niinkuin tähtiä mutta ne liikkuvat hitaasti esim olen puolen tunnin päästä katsonut taivaalle uudelleen niin se ns. tähti onkin liikkunut. sitten on niitä jotka tuikkivat ja katoavat. näitä olen jo vuosia ihmetellyt
mitä ihme tähtiä
3
90
Vastaukset
- 3 vastausta
Maapallon liikkuessa ja pyöriessä tähdetkin "liikkuvat"
Ripeämmin liikkuvat ovat planeettoja tai satelliitteja tai jopa ISS;kin näkyy etelätaivaalla aina joskus.
Tuikkiminen johtuu ilmakehän sääolosuhteiden vaihtelusta ja katoaminen sääolosuhteiden mennessä sellaisiksi ettei tähteä enää näy. - Kaukotähti
Kyse voi olla joko korkealla lentävästä lentokoneesta tai oikeastaan sen merkkivaloista tai sitten satelliiteista joita näkyy taivaalla, jos hetken sinne jaksaa katsoa, varsinkin vähän auringonlaskun jälkeen ja taas ennen auringonnousua. Tämä johtuu siitä, että niistä näkyvä valo on auringonvalon heijastusta niiden pinnasta, jolloin ne eivät näy silloin, kun ne ovat maan varjossa. paljain silmin nähtävät satelliittit ovat melko matalalla lentäviä, korkeintaan muutamien satojen kilometrien korkeudessa. Esimerkiksi tietoliikennesatelliitit lentävät 40 000 kilomtrin korkeudessa, eikä niitä voi nähdä. Ne kyllä toisaalta näyttäisivät pysyvän paikoillaan, muun taivaan liikkuessa.
Esimerkiksi gps-satelliitit liikkuvat melko matalalla samoin kuin erilaiset vakoilusatelliitit ja muut maata kuvaavat satelliitit. Ne näkyvät varsin hyvin taivaalla. Niiden liikkeen nopeus taivaankannella vaikuttaa tavallisesti lentokoneen nopeutta hitaammalta, mutta kuitenkin niin nopealta, että liikkkeen havaitsee helposti. Kovin kauaa ne eivät näy, ehkä muutaman minuutin, joko ne siirtyvät maan varjoon tai horisontin taakse. - hmm?
Liikkuuko ne tähet aina vasemmalta oikealle vai päin vastaseen suuntaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402