mitä ihme tähtiä

maru100

olen jo usein huomannut taivalla niinkuin tähtiä mutta ne liikkuvat hitaasti esim olen puolen tunnin päästä katsonut taivaalle uudelleen niin se ns. tähti onkin liikkunut. sitten on niitä jotka tuikkivat ja katoavat. näitä olen jo vuosia ihmetellyt

3

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 vastausta

Maapallon liikkuessa ja pyöriessä tähdetkin "liikkuvat"

Ripeämmin liikkuvat ovat planeettoja tai satelliitteja tai jopa ISS;kin näkyy etelätaivaalla aina joskus.

Tuikkiminen johtuu ilmakehän sääolosuhteiden vaihtelusta ja katoaminen sääolosuhteiden mennessä sellaisiksi ettei tähteä enää näy.

• Kaukotähti

Kyse voi olla joko korkealla lentävästä lentokoneesta tai oikeastaan sen merkkivaloista tai sitten satelliiteista joita näkyy taivaalla, jos hetken sinne jaksaa katsoa, varsinkin vähän auringonlaskun jälkeen ja taas ennen auringonnousua. Tämä johtuu siitä, että niistä näkyvä valo on auringonvalon heijastusta niiden pinnasta, jolloin ne eivät näy silloin, kun ne ovat maan varjossa. paljain silmin nähtävät satelliittit ovat melko matalalla lentäviä, korkeintaan muutamien satojen kilometrien korkeudessa. Esimerkiksi tietoliikennesatelliitit lentävät 40 000 kilomtrin korkeudessa, eikä niitä voi nähdä. Ne kyllä toisaalta näyttäisivät pysyvän paikoillaan, muun taivaan liikkuessa.

Esimerkiksi gps-satelliitit liikkuvat melko matalalla samoin kuin erilaiset vakoilusatelliitit ja muut maata kuvaavat satelliitit. Ne näkyvät varsin hyvin taivaalla. Niiden liikkeen nopeus taivaankannella vaikuttaa tavallisesti lentokoneen nopeutta hitaammalta, mutta kuitenkin niin nopealta, että liikkkeen havaitsee helposti. Kovin kauaa ne eivät näy, ehkä muutaman minuutin, joko ne siirtyvät maan varjoon tai horisontin taakse.

• hmm?

Liikkuuko ne tähet aina vasemmalta oikealle vai päin vastaseen suuntaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe