Moi, olen kiinnostunut tähtitieteestä. miten minun kannattaisi edetä, olen harkinnut URSA:aan liittymistä, mutta en ole vielä rohjennut. Muutamia alan kirjoja olen kirjastosta lainannut ja omaan itse URSA:n Tähtikartasto- kirjan.
Minulle riittäisi aluksi, että oppisin tähtikuviot, mutta sen jälkeen haluaisin edetä pidemmällekin. Kaukoputken ostaminen kiinnostaa, mutta harrastuksen tässä vaiheessa riittänee kiikaritkin. Olisiko URSA:lla itä-suomessa mitään jaostoa?
Kannattaako ostaa planisfääri?
Miten pääsen alkuun?
9
193
Vastaukset
- Lauri-70
...joo nyt löytyi URSA:n kotisivuilta paikallisjaostoja. Eli eipä ole yhtään lähistöllä, loppuiko harrastus ennen kuin alkoikaan?
- lycka till
Ei Ursan paikallisjaostoon kuuluminen ole este osallistua tähtientarkkailuun ja avaruuteen. Netistä löytyy Ursan sivujen lisäksi paljon kiinnostavaa sivustoa.
Ursa on Suomenkielinen ja kotoinen. Seuraa sen suvustoa. Viikoittain sinne tulee uusia kiinnostavia uutisia. - fuubaa
lycka till kirjoitti:
Ei Ursan paikallisjaostoon kuuluminen ole este osallistua tähtientarkkailuun ja avaruuteen. Netistä löytyy Ursan sivujen lisäksi paljon kiinnostavaa sivustoa.
Ursa on Suomenkielinen ja kotoinen. Seuraa sen suvustoa. Viikoittain sinne tulee uusia kiinnostavia uutisia.Ursan sivut on nasan median äänitorvi!
Eikä itsenäisesti keräävä.. - ei merta edemmäs...
Jos kaipaat nimenomaan sosiaalista kontaktia niin ehkä asuinpaikkasi lähistöltä löytyisi paikallinen tähtitieteellinen yhdistys josta voisit sitä löytää?
- 7998987897889798
fuubaa kirjoitti:
Ursan sivut on nasan median äänitorvi!
Eikä itsenäisesti keräävä..Turpa kiinni ufouskovainen.
- fuubaa
Ei Ursa ole mikään autuus,,,
Mutta sen kautta on helppo tavata toisia tähtiharrastajia..
Putki vaihka Litlin olis hyvä homma,, kiikari kun ei ole se.
harrastaus tähtitieteen parissa aika laaja-lainen, joten voit vapasti itse mieltymykse mukaan valita kiinostuksesi.
Suurin osa katselee puken kautta dikikameralla ,,,
tällaiset laitteistot on 300 ylöspäin. - väärinymmärrettynero
Netistä löytyy kyllä paljon tietoa ja lukemista esim. wikipediasta.
Kiikareilla (esim. 20x80) voi nähdä kuun, tähtisumuja ja esim. jupiterin kuita.
Lataa koneelle stellarium.
Itse olen laiska, en lue kirjoja, mutta netistä löytyy todella paljon tähtitieteeseen liittyvää.
Minulle riittää, kun tiedän taivaalta Jupiterin, Marsin, Venuksen, Siriuksen ja Betelgeusen. Väinämöisen vyö on myös komea. Ja pari Tähtisumua tiedän. Muutamia aurinkokuntamme etäisyyksiä saatan muistaa, mutta vain muutaman.Tähtikuvioita en viitsi edes opetella, kun ne unohtuu sitä mukaa, kun niitä oppii.
Nojoo, tiedän ehkä pari.
Tollanen kevyt tieto kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen, en pidä itseäni oikeastaan edes harrastajana. - vesapetays.net/ABC
Hyvä planisfääri kannattaa ilman muuta. Planisfääri on tavattoman havainnollinen. Tosin sellaisen voi tehdä itsekin ja samalla oppia harrastajalle oleellisia tietoja enemmän kuin sadasta T A-lehdestä yhteensä.
Ursaan liittyminen ei ole mikään autuus sinänsä. Tähdet ja avaruus -lehtikin on nykyisin mielestäni jotenkin "out" harrastajan kannalta.
Olen tilannut Tähdet ja avaruus -lehteä yli 30 vuotta, mutta uusista lehdistä on vaikea löytää mitään hyvää. Ammattitähtitieteilijöiden ja heidän agendansa esittely ei tunnu huippukiinnostavalta. Minulle ihan se ja sama onko musta aukko heidän hanurissaan vaiko sadantuhannen valovuoden päässä.
Tai no joo, onhan siinä T A -lehdessä hyvä tähtikartta, viimeisellä aukeamalla. Muuta hyvää siinä ei olekaan ja hyviä karttoja saa halvallakin.
Itse aloitin tutustumalla pallotähtitieteeseen ja taivaanmekaniikkaan, joten niitä suosittelen. Numeerinen laskenta voi tuoda esiin yllättävän hienoja juttuja. Esimerkiksi Jen Meeus:in ja Oliver Montenbruck:in kirjat ovat melko hyviä jos haluaa itse laskea numeerisesti tapahtumia.
Ursassa on kyllä monia harrastusjaostoja ja niillä oma lehti (Ursa Minor) josta voisit ehkä löytää syvällisempää sisältöä kuin pintaliitoa harrastavasta T A -lehdestä. - Lauri-70
Kiitokset kaikille vastanneille. Ajattelin jos löytyisi joku jolla jo olisi kaukoputki ja joka voisi opettaa minua sen käytössä, siksi ajattelin liittyä URSA:an ja hankkia kontakteja. Mutta kiitos vielä hyvistä vastauksista ja hyvää kevättä kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770