Haasteellinen tehtävä

talitinttiharakka

Suomenlahden 120 km leveän kohdan poikki rakennetaan täysin suora tunneli, jonka molemmat päät ovat aivan vesirajassa. Kuinka syvällä vedenpinnan alla tunnelin keskikohta on? Maapallon ympärysmitta on 40 000 km ja säde 6370 km. Osaisikohan joku teistä sanoa, miten lasketaan jänteen etäisyys keskipisteestä tehtävässä?
Kiitos! (:

Ps. vastaus: 280 m

12

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Insinööri lehtinen

      Hmm. ompas paljon menossa näitä salaisia projekteja, eli maapallon ympäri ollaan pingottamssa käyttä 10cm korkeuteen, ja nyt ollaan tekemässä 120 kilometriä pitkää tunnelia suomeen.

      Mistä johtuu ettei kummastakaan projektista ole ollut lehdessä mitään tietoa?!?!

    • mkonjibhu

      Kysytään varmaan tunnelin suurinta etäisyyttä maan pinnasta? Maan keskipisteen etäisyys jänteestä on r*cos(60/6370). Kun maan säteestä r vähennetään tämä, saadaan kysytty etäisyys.

      • harakkatalitintti

        Kiitos, mutta mistä saadaan tuo säde ennen kosinilaskua?


      • Laulava tilitantti
        harakkatalitintti kirjoitti:

        Kiitos, mutta mistä saadaan tuo säde ennen kosinilaskua?

        Äkkinäinen saattaisi piirtää tilanteen ja soveltaa tehtävään Pythagoraan väittämää.


      • mkonjibhu
        harakkatalitintti kirjoitti:

        Kiitos, mutta mistä saadaan tuo säde ennen kosinilaskua?

        Säde r = 6370 km.


      • maallikko.

        Taisi olla niin haasteellinen tehtävä, ettei sun kaavasta laskien tule 280 metriä. Päälle päin katsoen siitä puuttuu jotakin, mutta saat itse keksiä :)


    • talitönttö

      En saanut tuosta kosinilausekkeesta millään oikeeta vastausta. Keneellä mitään muuta ideaa?

      • maallikko.

        joo, se on puutteellinen. Kokeile tutkia itse, voin katsoa myöhemmin jos vastaaja ei itse korjaa


      • maallikko.

        cosinista saa kulman, ja sille kulmalle laskettava vielä sini eli r*sin(kulma)


      • maallikko.
        maallikko. kirjoitti:

        cosinista saa kulman, ja sille kulmalle laskettava vielä sini eli r*sin(kulma)

        siis "käänteis"cosinilla saa kulman...
        (sorry kun tulee hossotettyä...)


      • Mitä hel...

    • talipönttötönttö

      Jei, sain tehtävän laskettua. Kiitti kaikille! (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe