Kiukaan asennus

Tyhmä idiootti

Kun asennan itselleni kiukaan, on kiukaan johdossa 5 johtoa, ja samaten kiukaassa paikka viidelle johdolle.

Johdot ovat

L1
L2
L3
N
PE

sillä ei ole merkitstä mikä L-johoto menee mihinkin, eli ne voi olla aivan miten päin vain.

Mutta kun vedän johdot kiinni kiukaaseen sokkona, niin mikä on mahdollisuus että ne menee ekalla kerralla oikein?

13

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäonvilliveikkaus

      Oisko fifti sixti eli 50 prossaa?

    • Jotain...

      viis prossaa

    • Bonustehtävä

      Entä mikä on todennäköisyys sille, että olet toista kytkentäkertaa yrittämässä, kun nojaat kumminkin löylyvesihanaan kiukaan lämpenemistä koetellessasi?

      • Insinööri Lehtinen

        Tosiaan, jos menee jokin kolmesta vaihejohdosta kiukaan runkoon, on silloin taatusti tulee sähköiksu kun koskee kiukaaseen tai heittää siihen oikein reilusti vettä.

        Vanhoissa taloissa sähköisku on sitä luokkaa, että henki menee, uusissa taloissa joissa on vikavirtasuoja, tuntuu tuo sähköisku lähinnä siltä kuin joku läpsäisisi sua viivottimella


    • Insinööri lehtinen

      Eihän se mahdollisuus todellakaan ole 50% vaan huomattavasti pienempi

      Meinaan jokainen vaihehan voi mennä myös nollaan tai maadoitukseen, jolloin jo tästä tulee kuusi vaihtoehtoa

      Mutta välttämättä ei tarvitse kytkeä kuin nuo vaihdejohdot, koska kiuas tekisi silloin "itse" sen 230 voltin "tähtipisteen", ja maadoitustakin tarvittaisiin vain kun on vikaa.

    • blkmx

      Tulee halvemmaksi, kun kutsut sähköasentajan. Sitten matemaattinen ongelma:
      5 johtoa voidaan panna 5! erilaiseen järjestykseen. 5! = 1*2*3*4*5 = 120. Todennäköisyys, sille että johdot meneisivät oikein on 1/120.

      • Mutta kuitenkin

        Kiukaassa voi laittaa vaihejohtimet L1, L2 ja L3 mihin järjestykseen hyvänsä. Kiuas ei lähde pyörimään väärään suuntaan.


      • Ei noinkaan ole,

        jos tietyllä 3:n johdon kimpulla ei ole väliä missä järjestyksessä ovat.


      • Insinööri lehtinen
        Mutta kuitenkin kirjoitti:

        Kiukaassa voi laittaa vaihejohtimet L1, L2 ja L3 mihin järjestykseen hyvänsä. Kiuas ei lähde pyörimään väärään suuntaan.

        Oikeastaan muuten kiuas VOI lähteä "pyörimään" väärään suuntaan.

        Sillä jossain kiukaissahan on semmonen ajastinkello, mistä säädetään kuinka kauan kiuas pysyy päällä.

        Joskus tämä ajastin on toteututtu kolmivaihemoottorilla (en tiedä kyllä miksi) ja tällöin johtojen väärin laittaminen saa tämän ajastimen pyörimään väärään suuntaan.

        Eli jos vääntää kiukaan päälle tunniksi, on tunnin päästä aikaa siinä kellossa kaksi tuntia, sitten kolme jne. eli kiuas ei sammu "koskaan" ennenkuin vääntää itse pois päältä.

        Kello sentään onneksi pysähtyy, kun se on nollassa, eli ei lähde itsestään päälle.

        Tuskin näin idioottimaista systeemiä enää käytetään.

        ja tuon "pyörimissuunnan" näkee vaihejohdoista helpolla esim fluken 2 napaisella mittapuikolla


      • arvailen vain
        Insinööri lehtinen kirjoitti:

        Oikeastaan muuten kiuas VOI lähteä "pyörimään" väärään suuntaan.

        Sillä jossain kiukaissahan on semmonen ajastinkello, mistä säädetään kuinka kauan kiuas pysyy päällä.

        Joskus tämä ajastin on toteututtu kolmivaihemoottorilla (en tiedä kyllä miksi) ja tällöin johtojen väärin laittaminen saa tämän ajastimen pyörimään väärään suuntaan.

        Eli jos vääntää kiukaan päälle tunniksi, on tunnin päästä aikaa siinä kellossa kaksi tuntia, sitten kolme jne. eli kiuas ei sammu "koskaan" ennenkuin vääntää itse pois päältä.

        Kello sentään onneksi pysähtyy, kun se on nollassa, eli ei lähde itsestään päälle.

        Tuskin näin idioottimaista systeemiä enää käytetään.

        ja tuon "pyörimissuunnan" näkee vaihejohdoista helpolla esim fluken 2 napaisella mittapuikolla

        onkohan sen kiukaan suunnittelija käynyt samat koulut kuin sinäkin?


    • Liian hanKala?

      Oliko kysymys kenties liian hankala, kun ei kukaan osannut vastata


      Esitetään kysymys vielä tässä muodossa...

      Kiukaasta lähtee viisi johtoa, kolme mustaa, sininen ja vihreä johto

      Seinässä on paikka kolmelle mustalle johdolle, siniselle ja vihreälle johdolle.

      Mikä on siis mahdollisuus että jodhot menee oikeisiin paikkoihin, jos vetää ne kiinni "täysin sokkona" eli montako eri vaihtoehtoa on, olettaen ettei siis ruveta yhteen reikään tunkemaan kahta johtoa

      • Oletko tyhmä ?

        Sehän oli jo ensimmäisessä vastauksessa 5%


      • ;)
        Oletko tyhmä ? kirjoitti:

        Sehän oli jo ensimmäisessä vastauksessa 5%

        sen voi laskea niin että N-johdon paikoilleen osumisen tn on 1/5 ja sen jälkeen P-johdon osumisen tn on 1/4: 1/5 * 1/4 = 1/20 = 0,05
        koska loput johdot voi laittaa miten haluaa.

        Tai sitten kaikkien vaihtoehtojen lkm on 5! ja suotuisien tapausten lkm on 3!, joten tn on 3!/5! = 6/120 = 0,05


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe