Kävin lääkärillä jännittämisestä ja etenkin liiallisesta punastelusta johtuvien ongelmien takia, ja sain mm. reseptin Propraliin ja Cipralexiin. Propralia olen testaillut jo melko huoletta, mutta olen vähän epävarma sen toimivuudesta. Tuon Cipralexin suhteen olen myös epäileväinen, enkä ole edes lääkitystä aloittanut. Minulla ei siis ole masennusta tai mitään muitakaan mielialaongelmia, ainoastaan tuo sosiaalisissa tilanteissa jännittäminen ja voimakas punastelu. En oikein haluaisi joutua lääkekierteeseen tällaisen takia. Onko mielestänne kannattavaa syödä kyseistä lääkettä näihin vaivoihin? Jotenkin mietityttää että sekoittaako tuo lääke päätä ihan turhan takia. Tyytyisin mielelläni pelkästään Propraliin, mutta en ole vielä aivan vakuuttunut sen tehosta. Olen harkinnut kyllä myös jonkinlaista terapiaa, hypnoosia yms, mutta en vielä ole tarpeeksi ottanut aiheesta selvää.
Cipralex - kannattaako?
18
2760
Vastaukset
- rohkeesti vaan
Toi Cipralex on samaa kun serotiini, jota meidän oma elimmistömme myös valmistaa. Sosiaalistentilanteiden pelkoon käytetään juuri tuota lääkettä se ei ole mikään päätä sekottava lääke, se vaan auttaa sun elimmistöö korjaamaan sun serotoniinin tuotanton kohdalleen ja sit sun olos pikkuhiljaa helpottuu, keskustelu myös ammatti ihmisen kanssa on hyväksi siinä ohessa. Älä turhaan pelkää kokeilla niitä lääkkeitä, niiden vaikutus noihin sos.pelkoihin alkaa vaikuttaa useaamman kuukauden kuluttuu 1-3 kk.
- yykaakoo7876456
Eric Auvinen, koulusurmaaja, käytti masennuslääkettä sosiaalisten tilanteiden parantamiseen.
- Saa käyttää älyä!
yykaakoo7876456 kirjoitti:
Eric Auvinen, koulusurmaaja, käytti masennuslääkettä sosiaalisten tilanteiden parantamiseen.
Ovatko kaikki mersua ajavat mahdollisia murhaajia jos murhaaja x ajoi mersulla?
Mieti nyt oikeesti edes ennen kuin kirjotat noita mietteitäs.
Onko myös kaikki WOW.in pelaajat joukkosurmaajia niin kuin tää norjalainen sekopää, sehän pelas WOW:a ja niin pelaa 7 miljoonaa muutakin ihmistä.
Samoin voisi ajatella, että jos raiskaaja juo maitoa, niin ovatko kaikki maidonjuojat raiskaajia. - mies..
Saa käyttää älyä! kirjoitti:
Ovatko kaikki mersua ajavat mahdollisia murhaajia jos murhaaja x ajoi mersulla?
Mieti nyt oikeesti edes ennen kuin kirjotat noita mietteitäs.
Onko myös kaikki WOW.in pelaajat joukkosurmaajia niin kuin tää norjalainen sekopää, sehän pelas WOW:a ja niin pelaa 7 miljoonaa muutakin ihmistä.
Samoin voisi ajatella, että jos raiskaaja juo maitoa, niin ovatko kaikki maidonjuojat raiskaajia.Kyllä mä uskon, että tuossa on perää että lääkkeet voi olla noiden joukkosurmien taustalla.
Esim. minun sosiaalisten tilanteiden pelkoa lääkittiin cipralexilla teini-ikäisenä ja kyseinen lääke aiheutti omalla kohdallani empatian puutetta ja minulla oli jatkuvasti fantasioita tappamisesta.
Lääkitys lopetettiin 17 vuotiaana ja nuo tappoajatukset hävisi sitä myötä.
Jos kyseistä lääkettä olisi annettu silloin kun olin 19 vuotiaana todella katkera ja masentunut sen takia, kun ei ole tyttöystävää niin seuraukset olisivat voineet olla tuhoisat. mies.. kirjoitti:
Kyllä mä uskon, että tuossa on perää että lääkkeet voi olla noiden joukkosurmien taustalla.
Esim. minun sosiaalisten tilanteiden pelkoa lääkittiin cipralexilla teini-ikäisenä ja kyseinen lääke aiheutti omalla kohdallani empatian puutetta ja minulla oli jatkuvasti fantasioita tappamisesta.
Lääkitys lopetettiin 17 vuotiaana ja nuo tappoajatukset hävisi sitä myötä.
Jos kyseistä lääkettä olisi annettu silloin kun olin 19 vuotiaana todella katkera ja masentunut sen takia, kun ei ole tyttöystävää niin seuraukset olisivat voineet olla tuhoisat.Niin valitettavasti ihmiset on tarkoitus saada koukkuun noihin lääkkeisiin että elämä tuntuisi helpommalta mutta se voi loppujenlopuksi vaan pahentaa tilannetta.
Vaikka miten aluksi pelottaisi niin ilman lääkitystä esiintymisen jälkeen on olo viellä parempi kuin lääkityksen jälkeen
- ioiuoi687678
Road to hell..
http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw - asjklhgjhb
Sinuna en aloittais jos on mahdollista saada joku muu lääkitys tai pärjätä pelkällä terapialla. Perehdy vähäsen sivuvaikutuksiin, niitä on aika pitkä lista ja erityisesti tosta lääkkeestä johtuvat seksuaalitoiminnan häiriöt on joskus pahojakin.
Myös vieroitus on joillakin tosi kamala prosessi. - cipralexzombie_EX
Omakohtaisen kokemukseni voin antaa ks. lääkkeestä 4 vuoden takaa. Alkuun ihan mielettömän hyvä lääkitys. Kaikki tuntui muuttuvan hetkessä paremmaksi, ahdistukset, paniikkikohtaukset ja masennukset tuntuivat hälvenevän hetkessä. Olo oli ihan mielettömän normaali ja jaksoin toimia normaali asioissa. Tämä lääke antaa kyllä mielettömästi vauhtia, joten energiaa riitti ihan mielettömän paljon kaikkeen.
Itse en kyllä sivuvaikutuksia huomannut juuri ollenkaan, joten siinäkin mielessä lääke tuntui loistavalta. No sitten päästään siihen, mitä se todellisuudessa aiheutti. Edelleenkin olo tuntui olevan normaali, mutta mielenkiinto normaali asioihin lopahti salakavalasti, ettei sitä ees ite tajunnut. Normaali asiat tuntuivat vaan normaalilta ja mistään ei edes saanut mitään normaali hyvän olon kiksejä. Tavallaan mielenkiinto lopahti ihan kaikkeen. Ystävien asiat tuntuivat ihan mielenkiinnottomilta, muut ihmiset eivät kiinnostaneet, minnekään ei edes kiinnostanut lähteä tai edes suunnitella mitään tulevaa. Asiat olivat kuin sumussa, ne meni ohitse ja millään ei todellisuudessa ollut mitään merkitystä. Ne vain tapahtuivat, mutta tunnetasolla mikään ei liikauttanut minnekään suuntaan. Tappavan tasaista. Normaali nauravainen ihminen muuttui teeskenteleväksi, jottei kukaan huomaisi mitään. Latisti pahasti tunteiden tuloa, mutta eihän se haitannut kun paniikkikohtaukset ja muut paskat asiat eivät päässeet pintaan :) jos haluaa olla tunnoton zombie niin joo erittäin hyvä :)
Alkoholia en missään nimessä suosittele käyttämään näiden lääkkeiden kanssa. Et sitä kyllä edes maininnut, mutta luulen että normaali käyttöä. No se normaali käyttökään ei ole hyvä. Krapulassa nämä pahat asiat voimistuivat 100%. Silloin tunsi sen paskan olon erittäin voimakkaasti, ahdistukset ja paniikit olivat aivan järkyttäviä. Aivan kuin ikinä ei olisi syönyt mitään lääkitystä, mutta kaikki nuo tunteet tulivat tuplana pahemmiksi.
Itse en aloittaisi tuota lääkitystä missään nimessä uudelleen. Hidasti sen verran tunne toimintaa, että mieluummin kokee kaiken tuplasti parempana. Vaihdoin lääkitystäni laajakirjoisempaan tuotteeseen, jossa eri aivojen alueille vaikuttavia ainesosia ja olo on normaali. Tunnen normaalisti, olen iloinen, olen surullinen, koen ahdistuksen ja paniikin, mutta pystyn elämään niiden kanssa ja ne eivät haittaa elämääni. Pystyn tavallaan elämään normaalia elämää ja tuntemaan asioita niin hyvässä kuin pahassakin. Ihmiset kiinnostavat, ystävät kiinnostavat, perhe-elämäni voi hyvin ja tasapainoisesti. Mikä tärkeintä tunnen oloni onnelliseksi. Tietenkin kymmenien vuosien terapialla on vaikutuksensa myös, joten pelkkä pilleri ei tee minusta tätä ihmistä mikä olen nyt.
Toivottavasti luet tämän viestin ja harkitset tarkkaan cipralexin käyttöä. Voimia sinulle. - hht99
Lääkintäviranomaiset on antaneet lääkäreille "ison ohjeen" määrätä sos.peloista ja jännittämisestä ensisijaisesti näitä "mielialalääkkeitä" rauhoittavien sijaan. Mulla ollut sama tilanne kuin sulla. Propralista en oikein saanut mitään apua kovaan punasteluun ja jännittämiseen ja ssri-reseptin heitin roskiin, kun luin lääkeselosteen ja muiden käyttökokemuksia.
Ole rohkea ja mene terapiaan. Monesti jännittämisestä tulee kohtuuton noidankehä ja pelkästään jo avautuminen ja puhuminen (miel. ryhmäterapiassa) saattaa helpottaa, kun aiemmin salannut ja hävennyt ongelmaa oman pään sisällä.
Ite olen raavas mies, mutta tippa tuli silmään ja koin ison helpotuksen tunteen, kun saatoin turvallisessa porukassa kerrankin avautua monivuotisesta ongelmasta ja tuli kokemus siitä kuinka kohtuuttoman isoksi möröksi juttu oli sisimmässä paisunut. - päivitystä
Löysin tämän ketjun sattumalta uudelleen ja vastaanpa nyt näinkin pitkän tauon jälkeen. Olen siis ketjun aloittaja, ja jonkun aikaa tosiaan käytin tuota Cipralexia mutta lopetin melko pian. Mitään sivuvaikutuksia en huomannut, mutta uskon tuon auttaneen pelkoihin jonkun verran. Lopetin lääkkeen, koska tunsin vain turruttavani sillä todelllisen ongelman ja en päässyt eroon siitä ajatuksesta ettei lääke ole ratkaisu mihinkään. Osittain lopetin kyllä myös siksi että vain yksinkertaisesti unohdin niin usein ottaa tabletin.
Tilanne on kuitenkin se, että tämä punastelu ja jännittäminen haittaa elämääni liian paljon. Ulkopuolisille se ei ehkä näy mitenkään radikaalisti, vaikutan luultavasti aivan normaalilta, mutta tosiasia on että joudun rajoittamaan elämääni tämän asian takia enkä pysty olemaan täysin oma itseni. Haluan saada tähän ongelmaan jotain apua, mutta en tiedä miten. Olen harkinnut lääkärille marssimista uudestaan, mutta pelkään että siellä aletaan kyseenalaistaa haluttomuuttani hoitaa asia pois lääkkeillä. Tiedän, että tämä ongelma kumpuaa jostain syvemmältä ja lääkkeet vain silottavat pinnan. En tiedä yhtään miten esimerkiksi terapiaan hakeudutaan ja kuinka kallista se on, opiskelija kun olen.- rrtteeee
Itse olen kärsinyt samasta jo yli 25 vuotta, eikä sopivaa lääkettä/terapiaa ole ikävä kyllä löytynyt. Oletko kokeillut punasteluun seuraavaa: Pukeudu aina sisätiloissa mahdollisimman vähiin vaatteisiin. Itse vaikka palelen mieluummin kuin vahvistan punastumistani pukeutumalla "normaali talvivaatetukseen"
- sos.foobikko
Kyllä Cipralex voi auttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon paljonkin! Sen tietää vasta sitten kun sitä on säännöllisesti syönyt jonkin aikaa ja kun annostus on sopiva. Oman kokemukseni mukaan 10mg kannattaa aloittaa ja noin kahden kuukauden kuluttua nostaa 20mg ellei vointi ole parantunut riittävästi. Jotkut sanovat lihoneensa ko. lääkkestä, minä laihduin huomattavasti, mutta lihoin kyllä kaikki pudotetut kilot ja enemmänkin lopetettuani lääkityksen! Seksielämään vaikutti siten, ettei ainakaan ensimmäisen kuukauden aikana ollut tietoakaan kiihottumisesta saati orgasmista eikä se senkään jälkeen helppoa ollut. Muita haittavaikutuksia ei sen ensimmäisen kuukauden jälkeen paljon ollut... Ylävatsakipua ja närästystä, väsymystä, haukottelua, levottomuutta, unentarpeen lisääntymistä eli nukahdin paljon aikaisemmin, mutta heräsin kuitenkin myöhemmin ja usein tuli nukuttua yli 12 tuntia. Minulle tuli noin 4kk lääkettä käytettyäni itse diagnosoitu mania-vaihe, jolloin tuli aika pahoja ylilyöntejä, pudotin annosta jossain vaiheessa sitten takaisin 10mg ja yritin lopettaa kokonaankin, mutta vieroitusoireet olivat aivan kauheita!
Tuossa siis vain minun kokemukseni Cipralexista. Kyllä se apu sosiaalisten tilanteiden pelkoon ( muihin pelkoihin keskivaikeaan masennukseen) voittaa kaikki haittavaikutukset. Ensimmäinen kuukausi on kauhea, mutta sen jälkeen helpottaa. Itse päätät kumpi on pahempi: sos.fobia vai lääkityksen sivuvaikutukset? - lääkkeet vai pulleus
Sekä minulla että tyttärelläni nousi paino n. 15 kg ko. lääkkeen aloitettuamme. Tämä tapahtui puolessa vuodessa eikä auttanut, vaikka ruuan syömisen olisi lopettanut kokonaan. Lääke määrättiin paniikkihäiriöön ja siihen se on auttanutkin. Lääkitystä on välillä yritetty lopettaa/vähentää, mutta paniikkioireet palaavat silloin nopeasti.
- lääkkeitä... vai ei?
No, tuo on tietysti yksilöllistä. Itse laihduin lääkityksen aikana 45 kiloiseksi. Lopetettuani sen lihoin lähemmäs kuuttakymmentä... Mutta olen onneksi onnistunut taas pudottamaan alle viidenkymmenen!
- en ikinä häntä jätä
Jonkin asteista jännittämistähän paniikkihäiriökin on,vapinaa ym pelkäämistä sosiaalisissa tilanteissa.Mies sai lääkkeeksi noin 20v sitten rivatrilia ja sitäpä käyttää edelleenkin 1-2 tbl päivässä.Miten voikaan joku koukuttaa?Itse hän sanoo että lääke auttaa.Ja aina kun resepti on vanhenemassa niin terveyskeskuslääkäri uusii.Olisiko joskus paikallaan ihan nokitusten määritellä vieläkö tätä lääkettä tarvitaan ja millä annostuksella.Voisi vaikka kokeilla lumelääkettä että olisi ihan vaan turvana että olevinaan ottaisi.
- tätä mieltä olen
Jos on 20 vuotta syönyt jotakin bentsoa, tässä tapauksessa Rivatrilia, säännöllisesti päivittäin, niin lopettaminen tuosta vain on hengenvaarallista! Annostusta voidaan hieman laskea ja jossain vaiheessa sitten koittaa lopettaa asteittain... mutta pitkä ja vaikea prosessi se on! Jos miehesi kokee saavansa lääkkeestä avun eikä muita bentsojakaan ole käytössä, niin sanoisin, että antaa syödä sitä Rivatrilia vaikka koko loppuelämänsä.
Itsellä ollut jo vuosia kahta eri bentsoa päivittäisessä käytössä enkä usko pärjääväni edes normaaleissa arkipäiväisissä asioissa ilman niitä. - Vieroitukseenko...?
tätä mieltä olen kirjoitti:
Jos on 20 vuotta syönyt jotakin bentsoa, tässä tapauksessa Rivatrilia, säännöllisesti päivittäin, niin lopettaminen tuosta vain on hengenvaarallista! Annostusta voidaan hieman laskea ja jossain vaiheessa sitten koittaa lopettaa asteittain... mutta pitkä ja vaikea prosessi se on! Jos miehesi kokee saavansa lääkkeestä avun eikä muita bentsojakaan ole käytössä, niin sanoisin, että antaa syödä sitä Rivatrilia vaikka koko loppuelämänsä.
Itsellä ollut jo vuosia kahta eri bentsoa päivittäisessä käytössä enkä usko pärjääväni edes normaaleissa arkipäiväisissä asioissa ilman niitä.Itse olen syönyt Opamoksia 15mg 1-6x vrk tarvittaessa. Keskiarvon ollessa n.2,5 tablettia/vrk.
Lääkitys aloitettu 2007, silloisessa erittäin haastavassa elämäntilanteessa. Samaan aikaan aloitettiin myös Citalopram, ja ainoastaan SEN SIVUVAIKUITUKSIIN tarvittiin tuota Opamoksin max. vuorokausiannosta...!!
No, Citalopram jäi tauolle ja Opamox tipahtiki itsestään puoleen.
Loma-ajat olen ollut suurimmaksi osin ilman, eli oon samalla halunnu testata koukuttumistani...
Pari yötä aluks aina tullu nukuttua vähän huonommin, muttei sen kummempaa.
Nyt tuli paikkakunnan vaihto, ja täällä päi tuo kyseinen pami tuntuu olevan "pannaan julistettu", PKV lääke!
Mitäköhän tilalle, vai paluumuuttoko edessä.
Mainittakoon vielä, et alkoholia en käytä ollenkaan. Enkä ole hakemassa noita nappeja viihdekäyttöön!
Haluan ainoastaan turvata itselleni riittävän levon, et jaksan pyörittää yh-arkea viiden lapsen kanssa, ihan kaikkine vaatimuksineen. 3/5 ovat ns. erityislapsia, eli haastetta piisaa...
Nyt ei mun maalaisjärkeen oikein sopis aloittaa ylimääräisii "kokeiluja", kun homma jokatapuksessa täälläkin lepää yksin mun harteilla, ja on toiminut ihan ok tähän saakkakin ja näillä entisillä ohjeilla. - 14+19
Vieroitukseenko...? kirjoitti:
Itse olen syönyt Opamoksia 15mg 1-6x vrk tarvittaessa. Keskiarvon ollessa n.2,5 tablettia/vrk.
Lääkitys aloitettu 2007, silloisessa erittäin haastavassa elämäntilanteessa. Samaan aikaan aloitettiin myös Citalopram, ja ainoastaan SEN SIVUVAIKUITUKSIIN tarvittiin tuota Opamoksin max. vuorokausiannosta...!!
No, Citalopram jäi tauolle ja Opamox tipahtiki itsestään puoleen.
Loma-ajat olen ollut suurimmaksi osin ilman, eli oon samalla halunnu testata koukuttumistani...
Pari yötä aluks aina tullu nukuttua vähän huonommin, muttei sen kummempaa.
Nyt tuli paikkakunnan vaihto, ja täällä päi tuo kyseinen pami tuntuu olevan "pannaan julistettu", PKV lääke!
Mitäköhän tilalle, vai paluumuuttoko edessä.
Mainittakoon vielä, et alkoholia en käytä ollenkaan. Enkä ole hakemassa noita nappeja viihdekäyttöön!
Haluan ainoastaan turvata itselleni riittävän levon, et jaksan pyörittää yh-arkea viiden lapsen kanssa, ihan kaikkine vaatimuksineen. 3/5 ovat ns. erityislapsia, eli haastetta piisaa...
Nyt ei mun maalaisjärkeen oikein sopis aloittaa ylimääräisii "kokeiluja", kun homma jokatapuksessa täälläkin lepää yksin mun harteilla, ja on toiminut ihan ok tähän saakkakin ja näillä entisillä ohjeilla.Ei cipralex ainakaan mulle aiheuttanu mitään kierrettä. Ihan helppo oli lopettaa enkä ees lopettanu asteittain. Miksi otatte ees reseptejä mihinkään jos ette kerran lääkkeellistä apua halua, menkää hoidattamaan itteennw terapiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m372736Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?
Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.891184Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia
Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.127979Oliko mies vetäytyminen
Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.61957- 66907
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos77871EU:lta tyly ratkaisu Temulle
On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta101818Oon tässä pohtinut että se nainen
Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle70815Nainen on ihana
ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?25718Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä
Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi30684