Ihmetyttää että noissa reality ruoka ohjelmissa, missä kilpailijat tekevät ruokaa asiakkaille, niin ei käytetä vinyylihanskoja??? Eikö se ole nykyaikana pakollista??? Itsekkin ravintola-alalla työskennelleenä se oli ehdotonta että hanskoja käytettiin hygienia syistä, käsittelit mitä ruoka-aineita tahansa. Telkkaohjelmissa surutta salaatitkin sekoitetaan paljain käsin,,,
Käsihygienia Tv:n ruokaohjelmissa
58
5006
Vastaukset
- bakteereja
---ja vielä eikö olisi hygieenistä ottaa sormukset pois, kun kädet laitetaan taikinaan tms., ihan nämä ammattikokitkin tekevät näin. Kun esim. pullataikinaa ei kai voi
hanskat kädessä tehdä- Ällistynyt
Aivan, sormukset pois myös, itse muistan kun jo -70 luvulla olin konditoria myymälässä,niin käytettiin paperia tai ottimia tuotteiden ottamiseen vitriinistä, silloin oli nk, vitriinit, ja asiakas vain näytti mitä halusi. Tietenkin sellaiset tuotteet mitkä valmistetaan kuumentamalla nk, bakteerivaaraa ei ole, jos ei enään valmistamisen jälkeen upota hanskattomia käsiään ruokaa, mutta esim. salaatit ja muut kuumentamattomat tuotteet, vaikka Suomi onkin "puhdas" maa, mutta kuitenkin... Nykyäänhän ei pääse edes töihin mihinkään missä ruoan kanssa on tekemisissä, jos ei ole hygieniapassia...
- jäät hatussa
Ällistynyt kirjoitti:
Aivan, sormukset pois myös, itse muistan kun jo -70 luvulla olin konditoria myymälässä,niin käytettiin paperia tai ottimia tuotteiden ottamiseen vitriinistä, silloin oli nk, vitriinit, ja asiakas vain näytti mitä halusi. Tietenkin sellaiset tuotteet mitkä valmistetaan kuumentamalla nk, bakteerivaaraa ei ole, jos ei enään valmistamisen jälkeen upota hanskattomia käsiään ruokaa, mutta esim. salaatit ja muut kuumentamattomat tuotteet, vaikka Suomi onkin "puhdas" maa, mutta kuitenkin... Nykyäänhän ei pääse edes töihin mihinkään missä ruoan kanssa on tekemisissä, jos ei ole hygieniapassia...
No joo mutta ravintolan keittiöitä ei kyllä valvo kukaan. Olin tanssahteluravintolassa ekstraamassa aikoinaan vuonna kivi ja kirves eikä sillon edes puhuttu vinyylihanskoista paitsi siivoojilla.
Ei kuollut kukaan ruokamyrkytykseen.
Noiden hanskojen käyttö on vähän veteen piirretty viiva.
Muunmuassa oli hammaslääkärireissu tässä, lekurilla tottakai hanskat kädessä mutta ihan samoilla hanskoilla väliin katseli koneelta tietoja, sääti valoa, vaihteli poranteriä.
Enkä ole vieläkään kuollut, sama on tapahtunut ed potilaan kannssa myös.
Steriliiliä ei ole yhtään missään siis. - Hygieniahoitaja
jäät hatussa kirjoitti:
No joo mutta ravintolan keittiöitä ei kyllä valvo kukaan. Olin tanssahteluravintolassa ekstraamassa aikoinaan vuonna kivi ja kirves eikä sillon edes puhuttu vinyylihanskoista paitsi siivoojilla.
Muunmuassa oli hammaslääkärireissu tässä, lekurilla tottakai hanskat kädessä mutta ihan samoilla hanskoilla väliin katseli koneelta tietoja, sääti valoa, vaihteli poranteriä.
Steriliiliä ei ole yhtään missään siis.Jep. Hanskoista ei ole kenellekään hyötyä jos ei ymmärretä,että miksi niitä käytetään
Eräällä huoltoasemalla täti täytti sämpylöitä fiksusti hanskat kädessä ja sitten kassalla käsitteli rahaa niillä samoilla hanskoilla. Ja raha on todella likaista!
Hämmennyin niin,että en osannut edes mitään sanoa. - KOKONAISHAMMASHOITO
jäät hatussa kirjoitti:
Steriliiliä ei ole yhtään missään siis.Ei mitään tietoa hanskoista Kokonaishammashoidon klinikalla mikonkadulla. Ja asiakkaan kärsittävä ientulehdukset jouluna ja ostettava lääkkeet, ym. ym!
- mestarikokki
Sitä minäkin olen aina ihmetellyt että miksi niitä ruokatarvikkeita pitää koko ajan sormia ja käpälissään käännellä, niinkuin eivät olisi ennen nähneet!
Alkeelisimmat työkalut veitsi ja haarukka on olleet käytössä ties kuinka kauan!
Vielä lautaselle laitettuna pitää käydä sormella tökkäämässä.. takapajuista. - oho?
jäät hatussa kirjoitti:
Steriliiliä ei ole yhtään missään siis.Hammaslääkäri käyttääkin hanskoja suojatakseen omia käsiään asiakkaiden bakteereilta ja viruksilta.
- ihmisaromia
Tämä paksu poika Mika tai jotain? Masterchefissä on ärsyttävä kun se hankaa koko ajan hikistä naamaansaa ja sitten samoilla käsillä ruoan kimppuun. Hikikarpalot vaan roiskuu. Kuka ilkeää syödä sitä ruokaa? Pahaa tekee tuomareiden puolesta. Ne muutkin pojat hankasivat naamojaan. Se nainen oli ainoa siisti näistä kokeista.
- minä18vee
No hui kamalaa. Pienet pöpöt mitää haittaa, paraneepa vastustuskyky. Ei ihme että nykyää kaikilla allergioita yms.
- just just
Pienet pöpöt ei haittaa eikä omat pöpöt, mutta kun tehdään ruokaa muille niin alkaa haittaamaan. Se on yksi ruokamyrkytys, jollekin vanhukselle, niin yritys ei saa hyvää mainosta. Minulla on sinua vanhempi lapsi, ja minulla on allergioita, minun lapsuudessa ei ollut edes mikroaaltouunia, että revipäs siitä.
- ällöä on
Kyllähä näillä on pakollinen. Hygieniapassi vaikka kyllä se ällöttää ,käsin sekoitella salaatteja,lihapollat on eriasia.
- Muistakaa ehkäisy xD
Käytän aina ehkäisykondomia ja teräslaastaria ruokaa käsitellessäni.
- kaikenlaisia kokkeja
Kannattaa hankkiutua ravintoloihin esim. työharjoitteluun jos mietityttää miten käytännössä hommat menevät, aika vaihtelevasti ovat hygienia-asiat paikoissa halussa. Kaikki varmasti tietävät miten tulisi toimia, mutta eivät välitä koska yleisesti ottaen kukaan ei ole sairastunut.
Itse kyllä tykkään käyttää suojahanskoja tuoreiden raaka-aineiden käsittelyssä, joita ei kypsennetä. Plus tietysti liha, kala tms. tuotteet, ettei pääse bakteereja joukkoon, ei varman päälle ottamisesta haittaakaan ole. Olen nähnyt tällaista likaisilla välineillä ja paljain käsin tehtyä lihanleikkuuta ja joutunut toteamaan että tuote on pilalla jo parin päivän sisällä. Monella on myös hiukset avoinna ja suojaamatta, mutta mielestäni on mukavempaa työskennellä ilman jatkuvaa hiusten ruokaan tipahtelun pelkoa. Sormilla maistelukin on ihan yleistä ja kiireessä joskus pakollistakin. Joillakin tuntuu olevan vaikeuksia myös ymmärtää, että tuotteen säilyvyysaika muuttuu pakkauksen avaamisen jälkeen, tai että säilykkeitä ei avaamisen jälkeen tule enää säilyttää huoneenlämmössä.
Työharjoittelijoilla etenkin näyttää olevan hygieniaosaaminen toisinaan täysin hukassa, edes maalaisjärki ei sano ettei suoraan tiskistä mennä laittamaan salaatteja ja jälkiruokia esille (tai mitään muitakaan annoksia) ennen kunnon käsienpesua. Koulussa ei varmaan neuvota, kun kyllähän tuon pitäisi itsestäänselvyys olla.
Mutta onneksi ihminen kestää aika paljon sairastumatta, vaikka ajatus ei ehkä houkutakaan. - jkjlkjlkj
Jos kädet on kunnolla pesty, ei hanskoilla tee yhtään mitään. Kädet tulisi pestä kerran tunnissa, mutta jokainen keittiössä työskennellyt tietää että siellä pesualtaalla tulee käytyä paljon useammin, koska käden yksinkertaisesti suttaantuu niin nopeasti. Samoin tietysti kädet pitää pestä aina kun siirrytään raa´asta kypsennettyyn ruokaa tai jos koskettaa hiuksiaan, kasvojaan yms. Jos käyttää hanskoja, pitää hanskat vaihtaa myös tunnin välein tai jos siirrytään raa´asta kypsään jne. eli niissä kohdissa jossa hanskattomat pesevät kätensä. Ja siinä välissä on myös suotavaa pestä ne hanskoissa hikoilleet tassut. Sitten vaan kiskomaan uudet hanskat nihkeisiin käsiin. Aikaa vievää ja turhaa.
Käsiä ei saa steriileiksi, mutta eipä siihen ole tarvettakaan. Ruoassa on aina bakteereita, vaikka siihen ei olisi kukaan vielä koskenut. Bakteereista on kaikkialla.
Tilanteita joissa hanskoja kannattaa käyttää, ovat yleensä ihorikot, jolloin hanskoilla suojataan sekä itseä että ruokailijaa. Joillakin voi olla taipumusta ihottumaan, jolloin hanskoista on myös hyötyä.
Eri asia tietenkin on, jos ihminen ei pese käsiään kunnolla. Vaan tuskimpa sellainen ihminen myöskään vaihtaa tunnollisesti hanskoja tunnin välein, joten tulos on ihan sama.
Minä en ainakaan halua tietää mietä siellä ruokapaikan keittiössä tapahtuu. Se mitä en tiedä, ei voi satuttaa minua. Suomessa kuitenkin hygieniataso on hyvin korkea, ruokaa säilytetään pääosin kylmässä ja sisätiloissa, raaka-aineet ovat laadukkaita ja niin edelleen. Ruokamyrkytystapaukset, varsinkin vakavat sellaiset ovat niin harvinaisia että ne yleensä ylittävä uutiskynnyksen. Suomalaiset saavat enemmän ruokamyrkytyksiä ulkomailla kuin täällä kotona.- Noorayh
"Se mitä en tiedä, ei voi satuttaa minua"
SE mitä et tiedä voi pahimmillan johtaa aika vakaviin ruokamyrkytyksiin. Tieto lisää tuskaa mutta auttaa myös välttämään pahimpia riskejä-
- näkyyytveess
Inhottaa ku se Mika nuolee niitä sormiaan jatkuvasti ku laittaa ruokaa.
En kyllä mee sen ravintolaan ikinääänn....ööäääk....- bjööörck
Mikasta 5, mutta kun ravintolakokki "tomin keittiö bjöööörck" tekee sitä samaa. Jos se tekee sitä tv:ssä, tekee se sitä ravintolakeittiössä asiakkaiden ruokia tehdessäänkin, Bjööörck!
- Hessulijaa
Kaverini on töissä ns paremmissa ravintoloissa kokkina ja enpä ole koskaan tavannut ketään niin sotkuista ihmistä. Katselin kun kokkasi kotonaan..salaatti oli espanjalainen muoviin kääritty jäävuorisalaattikerä. Alkoi pilkkomaan sitä ilman että olisi mitenkään huuhtonut sitä ja tämä pesemätön espanjan bakteeripesäke oli sitten tarjolla..en syönyt.
Myöskin valmiit kokatut safkat hän jättää huoneenlämpöön lojumaan tunneiksi. Kaikki varmaan tietävät että kypsä riisi on viilennettävä nopeasti ja säilytettävä jääkaapissa. Hänellä se makoili avoimessa kattilassa tunteja.
Kyselin joskus vähän tuosta ruokahygieniasta ja vastaus oli että" no ei niistä kukaan sairastu jos vähän on sinnepäin". Yökötys.
Itse saan todella herkästi vatsan sekaisin joten raivostuttaa tuommoinen leväperäisyys. Ei todellakaan tarvitse matkustaa kehitysmaahan saadakseen vakavan ruokamyrkytyksen.- jhfiutdi6
Missä kunnassa tuo "kokki" operoi?
- reisilleriisiä
Olen aina ihmetellyt, että miksi riisiä pitää keittää suuria määriä etukäteen? Senhän valmistaa muun ruoan ohella 15 minuutissa.
Kortonki kerran repi pelihousut kainaloon kun valmistettu tuote oli muka liian nopeasti jäähdytetty/pakastettu vaikka tämän pitäisi "de facto" eli tuote on jäähdytettävä/kylmennettävä/pakastettava mahdollisimman pian valmistuksensa jälkeen.
- Yököttää jo
Kolmella kanavalla leikitään ruoan kanssa samaan aikaan, Eikö teihin iske minulla oireileva bulimia,- JOTAIN RAJAA
- prussiluskan
Te puhutte vain käsien pesusta,mutta ihan yhtä tärkeää on,että käsissä ei ole haavoja eikä rakkuloita.Pitkät kynnet,kynsilakat ja sormuksetkaan eivät kuulu ruoanlaittoon.Lapset oppivat huonoja esimerkkejä,jos eivät aikuisetkaan noudata hyviä tapoja ja käytössääntöjä.Ei ruokapöytäänkään istuta likaisena.
- tassunjäljet
Olen monesti ihmetelly, kun sormukset käsissä tehdään ruokaa ja varsinkin salaatteja pyöritellään. Sormuksen alla on hirveät määrät bakteereja. Olen ollut koko elämän melko herkkis ruokajuttujen kanssa. Ja en mielelläni syö missään ravintoloissa, kun mielikuvitus laukkaa. Karvakäsipitserioissa en ole asioinu sen jälkeen, kun 20 vuotta sitten pizzasta löytyi tiskiharjan vaalea harjas. Seuraavan yön oksensin. Jotenkin tuli liitettyä se tuohon pizzaan...
Kotona itse laitettu ruoka on parasta :) Mielelläni näen sen ruoanlaiton vaivan ja uskallan syödä hyvillä mielin.
- Yualle
Rachael Ray ainaskin käy kyllä suihkus riittävän usein. Erittäin freesi nainen.
Muista en tiedä. - yök yök
Käsihygienia on toki tärkeää, mutta suuri osa bakteereista kylläkin kuolee kypsennettäessä ruokaa (ei salaatista).
Minua sensijaan ÄLLÖTTÄÄ eniten se että hiukset hasottaa jokaisella tv-kokkiohjelman ruuanlaittajalla vapaana. Ruuan mukana suuhun joutuneet hiukset on inhottavinta, jota voi olla. Ne eivät häviä edes kypsennettäessä. yöks-yöks-yöks, siis minulla tulee auttamatta yökkäysrefleksi, jos suuhuni joutuu ruuan mukana hius... - Jussikookoo
Älä muuta viserrä, kyllä käsihygiena on täysin retuperällä, kun ne välillä
nuoleskelee sormiaan ja taas jatkaa ruuanlaittoa.
Minä en kyllä söisi yhtään heidän tekemäänsä ruokaa, kun saa maisella
heidän syljeneritystään.- Kokki kotona
Olis kiva nähdä kuinka moni katselisi sellaista ruokaohjelmaa, jossa naiskokilla olisi muovimyssy päässään, muovihanskat kädessään ja kaikki tapahtuisi hygieenisessä laboratoriokeittiössä. Siihen kun vielä lisäisi suomalaisen vähäpuheisuuden ja epävarman katseen.
Useimmissa ohjelmissa ei kukaan niitä TV-ruokia syö, ei haittaa hiukset ym. Sormin maistaminen kait antaa rennon kotikokin tunnun. Monessa työssä näppituntuma on tärkeä. Vaikka tekisin pullataikinan koneella, tunnustelen silti sormin, onko se valmista.
Eikös useimmat naiskokit ole valittu kuitenkin sen ulkonäkönsä puolesta? Surullista, mutta totta. Enää eivät Vanamot, Kolmoset ja K-kaupan Väiskit pärjäisi näille mediakokeille.
Ja jos koko yön yökkäilee tiskiharjan karvan takia, on jo jotain vikaa korvien välissä. Sellainen pystyy tuskin syömään mitään käsintehtyä tai ostamaan mitään ruokia myyjäisistä.
- porsaat kaukalossa
Aloittajan kanssa samaa mieltä ja inhottaa katsoa kun sormukset sormissa paljain käsin alustavat taikinoita ja pitkät kuin lyhyetkin hiukset vapaana roikkuen. En kyllä edes maistaisi niitä ruokia. Itse olen hyvin tarkka ruuanlaitossa ja leipoessa siisteydestä ettei hiuksiakaan löytyisi ruuista.Sormusten alla kuhisee bakteereja ja koskaan en ole nähnyt että pesisivät käsiään ennen työhön alkamista.
- Kokki3kolmonen
Yhtä ällö on tapa maistella ruokia joko sormella vaikka taikinaan tökkäämällä, tai omalla lusikalla itse kukin samaa pataa sorkkien, välillä lusikkaansa nuollen. Itse olen ihan kotikokki vaan, mutta olen kyllä oppinut, että maistelulusikka otetaan puhdas joka kerta (kyllä tiskikone pesee). se tapa myös sattuu silmään, että tv-kokit ei juuri koskaan tyhjennä esim. taikina-astiaa kokonaan, vaan astia työnnetään pois näkyvistä, ja siitä on otettu vain ihan vähän. Näinkö ruokaa opetetaan haaskaamaan? Ja hikset pitää olla aina peitettyinä, etenkin leipoessa! Olin elintarvikealalla töissä, ja hiusten piti pysyä kokonaan myssyn alla, ei roikkuvia korviksia eikä kynsilakkaa. Käsihygienia tosi tärkeä, niin ettei puhtain käsin tai hanskoin haro vaikka nenäänsä, ja käsien pesua aina, kun on koskettu johonkin likaisempaan. Eipä näy tv-kokit noudattavn näitä maallikollekin itsestään selviä sääntöjä! se on sitten eri asia, kun kotona kokkaillaan, ja maahan pudonnut grillimakkara pyyhitään serviettiin ja jatketaan vaan grillaamista. Ravintolassa tms. ruokaa valmistettaessa lattialle pudonnut elintarvike menee roskiin, ellei se ole pestävä, kuorittava tms.
- senkin nähnyt
Hartaasti toivon ettei teillä koskaan ole nälkä.
- tassunjäljet
Siis täh.. Mulle iski siis yöllä aivan oikea oksennustauti. En suinkaan yökkäilyt vaan oksensin monen monituista kertaa yön aikana ja olin todella sairas ja arvatenkin sitten liitin sen edellisenä päivänä syötyyn pizzaan, josta tosiaan löytyi tiskiharjan harjasta. (oksennustautia on aika hankala estellä jos se iskee päälle)
Ei se nyt mitenkään mukavaa ole suussa pyöritellä sellaista muovin osaa ja sitten katsoa, että mikäs se täältä pizzasta löytyi.
Aika normaalia on, että jos ruoasta löytyy jotain epänormaalia, niin ei sitä enää siihen ruokapaikkaan uudelleen mene. - varapää
Olin vanhainkodin keittiössä töissä, norovirus jylläsi osatoilla. Lähteeksi paljastui hoitaja ( lapsi saanut tartunnan päiväkodista) mutta keittiöhenkilökunta joutui ensimmäiseksi syyttelyn kohteeksi. Keittiössä noudatettiin äärimmäisen tarkkaa hygieniaa, jokainen oli ammattilainen eikä todellakaan nuoltu sormia tai leuhotettu tukka auki. Käsidesit ja käsienpesualtaat olivat keittiön ovien ulko- ja sisäpuolilla ja niitä todella käytettiin. Pöydät desinfioitiin, hanskoja käytettiin ja vaihdettiin, emäntä oli tarkkana. Yököttää nähdä näitten tv-kokkien sikailu. Pelkään ruokamyrkytystä enemmän kuin mitään muuta, toimin taatusti niin etten sen aiheuttamiseen syyllisty. Onko ruoka-alan koulutus jotenkin taantunut?
- oksetus sentään..
Inhottavin kokemus minulla kun työpaikassani oli pieni ruokala ja emäntä teki yksin kaiken, hän oli aika huolimaton. Kesähelteellä kun hiki valui otsalta niin pyyhki otsansa ensin pyyhkeeseen ja samalla pyyhkeellä kuivasi kahvikupit. Moni sai myös vetää keitostaan hiuksia. Samainen emäntä paistoi joka aamu munkkeja ja olivat huippu hyviä mutta kerran oli munkissani kokonainen hiustukko, siihen loppui minulta ruokalassa kahvittelu ja ruokailu.
- ,,,,,,,2012
Sairaalassa sairaanhoitajat noudattavat tietenkin 100% aseptiikkaa potilaiden kanssa, mutta myös RUOAN kanssa. Se ei paljon aikaa vie, että desinfioi ja pesee kätensä. Olisi mukavaa jos myös ravintolassa toimittaisiin näin. Kuitenkin ihmisillä hyvin erilaiset bakteerikannat ja esim. Intiassa käyneistä jopa yli puolet kantaa ESBL- bakteeria. Kyllä minua kiinnostaa, jos kokki käpälöi ruokaani likaisilla käsillä. Sairaalassa puhutaan ns. aseptisesta omastatunnosta eli näiden asioiden tulee tulla ihmisestä itsestään. Ällöttää kun ruokaohjelmissa jopa hiki lentää ruokaan, saati sitten nuollaan sormia eikä pestä niitä. Hyi ihan käsittämätöntä.
- Jalakapalloelija
se ois komian näköstä, ku kokki oes niinku dr Evil :)
- tarkailia
Olen monesti huomannut kuinka niinsanotut "huippukokitkin" maistaa ruokaa kattilasta lusikalla, ja sitten sekoittavat keitosta samalla lusikalla. Samoin ainakin prittläisesssä kokkiohjelmassa keittiöt on siinä kunnossa että suomessa siinä kunnossa oleva ravintolan keittiö suljettaisiin oitis. Lihaa ja kanaa käsitellään samalla leikkuulaudalla. Kun minä suoditin hykeniapassin niin opettajan ensimmäisiä ohjeita oli että EI koskkaan saa leikata lihaa ja kanaa samalla leikkuulaudalla. Tuntuu että aivan selvätkin hykeeniasäänöt on kateissa monessa ruokaohjelmassa.
- Kieli kateissa? :)
Ei prittläisessä, vaan brittiläisessä
Ei suoditin, vaan suoritin
Ei hykeniapassin, vaan hygieniapassin
Ei hykeeniasäännöt, vaan hygieniasäännöt
- Mun mielestä
Mieluummin ilman vinyylikäsineitä usein käsiä pesten, kuin koko päivä samat vinyylikäsineet kädessä. :P
- Samat hanskat?
Tehdäänkö jossain sellaistakin? Noissa hanskoissa kädet hikoaa sen verran paljon, ettei niitä mielellään pidä kuin sen pakollisen tarvittavan ajan, eikä niitä samoja hanskoja kovin helpolla kyllä onneksi takaisinkaan enää saa kun ne on kerran pois ottanut.
- Perus pentti
Samat hanskat? kirjoitti:
Tehdäänkö jossain sellaistakin? Noissa hanskoissa kädet hikoaa sen verran paljon, ettei niitä mielellään pidä kuin sen pakollisen tarvittavan ajan, eikä niitä samoja hanskoja kovin helpolla kyllä onneksi takaisinkaan enää saa kun ne on kerran pois ottanut.
Onneksi tuohon Maste cheffin finaaliin oli löytynyt kokeille työ -vaatteet , hatut vielä puuttui , ja kaikki hääräsivät omat lusikat tanassa , kait ne lopussa nuoltiin ja tökättiin hirren rakoon ??
- Valmiiksi maisteltua
Perus pentti kirjoitti:
Onneksi tuohon Maste cheffin finaaliin oli löytynyt kokeille työ -vaatteet , hatut vielä puuttui , ja kaikki hääräsivät omat lusikat tanassa , kait ne lopussa nuoltiin ja tökättiin hirren rakoon ??
Aina ei ole edes omat lusikat vaan maistellaan samalla lusikalla vuorotellen....
Jotenkin sitä kuvittelisi että ammattikokilla olisi hygieniasiaat takaraivossa, niin että ei edes vahingossa veisi lusikkaa omasta suusta ruokaan, mutta ei vaan näytä olevan.
- On suuria eroja
Mitä tässä on tullu seurattua tuttavien käsihygieniaa, niin siinä on valtavia eroja. Meillä on mielestäni hyvä käsihygienia, mutta ei mitenkään liioiteltu. Perusasiat on kuitenkin kunnossa, eli vessassa käydessä pestään kädet ja ruokaa laittaessa kädet ja myös välineet ovat puhtaita. Samalla veitsellä ei todellakaan suikaloida ensin kanaa ja sitten heti perään vihreää salaattia.
Meillä ei ole vatsatautia kuin kerran pari vuodessa ja silloinkin perheessä yleensä vain yhdellä tai kahdella.
Vertailukohtana tuttavaperhe, joilla hygieniataso on aika kamala. Porukka ei pese käsiään vessa käydessä, usein heidän vessassaan ei ole edes käsipyyhettä, mitä sitä turhaan kun ei käytetä. Keittiössä on kaikki pinnat tahmeita vanhoista ruuanjämistä. Lapset sorkkii kaikki ruuat ja närppii niistä käsin maistijasia.
Tuossa tuttavaperheessä on vatsatautia ihan alvariinsa, siis ihan parin viikon välein ja aina koko kööri sairastaa taudin kun joku saa sen.
Kyllä muuten tuntuu aika epämilyttävällä syödä tuon tuttavaperheen laittamaa ruokaa....- Sicmo
Onko siellä tuttavaperheen luona pakko käydä?
- ettälleen*
Kyllä ne pesee käsiänsä, tämän tästä ja nämä esitykset on "show", mitä varten sitä pesemistä tarvitsee näyttää. Jamien Oliver kuten myös Nigella Lawson, Rachel Ray ym. tv-kokit tekee show:ta.
Pitää olla hyvän näköinen ja toimia nopsan reippaasti, tuskin monikaan katsois jos heillä olisi myssyt päässä.
Kuka mitenkin kotonansa tekee, niin oma asia. Ihmiskeho tarvitsee bakteereja, liika hygienia ei ole terveydelle hyväksi. - Kokkailija
Yhdessä lasten kokkiohjelmassa näytettiin käsienpesu. Siitä kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
- kdjffhgk
Katselin juuri Jyrki Sukulan makujen maan JIMillä. Näytti käyttävän samaa puista leikkuulautaa raa'an broilerin paloitteluun ja kypsien ruokien käsittelyyn. Mitään välineiden tai käsien pesua ei näytetty eikä asiasta mitään mainittu.
- haitsiini
Kiinnitin samaan asiaan huomioni. Ja Sukula vielä kehtaa "opettaa" toisessa ohjelmassaan kuppiloiden ruoanlaittajia hygienia-asioissa.
Yksi ikävimmistä tavoista on tseffien öljyn/etikan/mausteliemien pirskottaminen ruoan päälle likainen peukalo pullon suulla. Pullo takaisin lämpimään/valoisaan paikkaan muhimaan ja ruokamyrkytys on valmis. - jo on
Jamie Oliver teki ruokaa talonrakennustyömaalla. Keitti perunoita ja kaatoi ne maassa olevaan lävikköön, minkä jälkeen nosti lävikön leikkuulaudalle, jossa hetken päästä pikkoi pestyjä retiisejä perunasalaattiin laitettavaksi.
- täpä
Näin tekevät ja vielä kynsilakat ja pitkät kynnet, sekä rannekorut, sormuksetkin on
killumassa.:(
On siinä opit mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos:) - hygienia kunniaan
Tomi Björck ja Sara la Fountain nuoleskelee sormiaan ja samoilla sormilla laittaa annoksia lautaselle. Hyi, yäk! Tomi Björck myös maistelee ja sekoittelee ruokaa samalla lusikalla. Pitäisi näyttää esimerkkiä, mutta nuoremmat kokit viis välittää hygienia-asioista.
Ällöttää myös se, että käsin sekoitellaan salaattia ja annostellaan sitä lautaselle. Aikaisemmin on sanotu, että kylmiä ruokia ei käsin sekoitella eikä annostella.- puhtailija
Onk tää se kalju äijä jolla käsivarretkin ihan mustana ?
- jou jou
puhtailija kirjoitti:
Onk tää se kalju äijä jolla käsivarretkin ihan mustana ?
Tomi "ei muuta kun" Björsk
- minullahygieniapassi
Käsivarret on täynnä tatuointeja Tomi Björckillä. Muutenhan ohjelma olisi leppoisaa katsottavaa, mutta se sormien nuoleskelu on oksettavaa!
- 8032
Käsiä ei voi saippuoida kymmeniä kertoja päivässä tai ne kuivuu rusinaksi. Sen takia on hanskat. Pitäs vaan olla kierrätyshanskat nimittäin muovijätettä ne on.
Mutta käsihygienian tärkeydestä: muinoin lääkärit siirtyivät ruumiinavaussaleista synnytyssaleihin ilman käsipesua jolloin äidit ja vauvat kuolivat. Joku älysi pestä kädet välissä ja kuolemat loppuivat.
Ruuista voi saada salmonellan´, noroviruksen. Paskabakteerit leviää ilman käsienpesua ruokiin... Huonosti kypsennetystä lihasta voi saada vaikka mitä. Kokeilla on aika iso vastuu ja muilla, jotka käpälöi ruokia ja astioita.- välilläkuseehousuun
Noista sormuksista vielä paitsi että keräävät paskaa alleen niin eräässä kilpailuhenkisessä kukkausohjelmassa eräs kilpailija havaitsi hävittäneensä sormuksensa (ei sentään laastaria, mitkä nekin ovat välillä olleet kateissa) tehtyään useamman pellillisen pieniä vuokaleivoksia.
Lopputulemana jännityksellä odotettiin kuka saikaan "mantelin" kuten suomalaisessa sarjakuvassa aikoinaan allergialiiton pikkujouluissa ja saaja oli ketarat ojollaan henkihievereissä.
Mutta noin yleensä - tseffien hygienia on lähinnä perseestä revitty mitä nyt ohjelmia seuraa - haalealla vedelä kastelu ja liinaan kuivaus tuskin niitä bakteereita mihinkään poistaa.
Huvittavinta oli kuulla tseimin ohjelman ohje raa'an kanan käsittelystä - ei passaa huuhdella tsikkeniä hanan alla koska roiskeiden mukana voi bakteerit levitä pitkin allastasoa, mutta tietysti nän ei käy kun tseffi roiskuttaa paskaisten kätensä jätökset keittiön seinille.
Mutta noin tosissaan - hygienia on todellakin tärkeää ja jokaisen ruokaa laittavan tulisi kiinnittää huomiota siihen - kokkaa sitten vain itselleen tai kymmenille ammatimaisesti. Jopa Hestonin ja Noman kaltaiset huippuravintolat joutuivat sulkemaan ovensa muutamaksi viikoksi ruokamyrkytyksien takia puutteellisen hygienian aiheuttamana.
- Käynyt
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2014050518267567_ru.shtml
Tämmöistä on meno TOMI BJÖRKIN HUIPPURAVINTOLOISSA!!!!!!!!
SIETÄÄ KIERTÄÄ KAUKAA!!!! - varoittelija
Kaikkiin TV-ohjelmiin ja elokuviin voisi liittää varoituksen: Älä tee tätä kotona!
Ohjelma-ajan säästämiseksi niissä oiotaan mutkia eivätkä ohjelmat sovi oppifilmiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151730Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401712Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3041352Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 132984
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3935- 10915
- 77897