Olen kolmekymppinen nainen. Olen koko ikäni kokenut olevani hitaampi oppimaan asioita/tyhmempi kuin muut ihmiset. Tuntuu siltä että vaikka kuinka luen ja opiskelen, ei päähäni tunnu jäävän yhtikäs mitään. Kun yritän keskittyä johonkin asiaan kunnolla, niin ajatus lähtee harhailemaan ja huomaan miettiväni muita asioita. Onko aivoissani jotain vikaa vai eikö asiat vaan ole niin mielenkiintoisia, että ne jäisivät päähäni?
Miksi oppiminen on minulle niin vaikeaa?
96
9239
Vastaukset
- seonnut apina
Oletko tiedostanut oman oppimisesi mekanismit riittävän hyvin? Tässä yksi esimerkki siitä, mihin omien erityispiirteiden tiedostaminen voi johtaa:
1) Matti menee kouluun ja huomaa, että on vaikea oppia kieliä.
2) Matti turhautuu ja jättää lukemiset väliin - eihän siitä kuitenkaan tulisi mitään.
3) Matti varttuu vanhemmaksi ja alkaa tutkiskella itseään.
4) Matti tajuaa yhden asian, joka muuttaa hänen elämänsä täysin. Matti on koko ikänsä opiskellut kieliä väärällä tavalla. Matilla on visuaalinen muisti. Tapa, jolla Matti opiskeli kieliä koostui sanojen hokemisesta pään sisällä niin monta kertaa kunnes sanat jäivät Matin mieleen. Matilla on huono kuulomuisti, joten Matin oli vaikea päntätä sanoja.
5) Matti kehittää menetelmän - hän muuttaa sanat kuviksi. Jokaiseen sanaan Matti liittää kuvan mielessään, niin että kuvat toimivat hakuvihjeinä Matin mielessä. Näin Matti pystyy opettelemaan 200 uutta sanaa päivässä ja muistaa sanat vielä kuukauden kuluttua.
6) Matti laajentaa strategiansa numeroihin - jokaista numeroa vastaa joku väri. Näin Matti pystyy muuttamaan jokaisen numeron kuvaksi mielessään ja hän pystyy opettelemaan piin likiarvon 500 desimaalin tarkkuudella. Aikaa tähän kuluu neljä tuntia. Tämän jälkeen Matti opettelee kaikkien tuttujensa puhelinnumerot ulkoa. Hän muistaa myös kaikkien syntymä- ja nimipäivät ja pystyy täyttämään sanaristikoita päänsä sisällä.
7) Matti laajentaa strategiaansa edelleen. Hän saa lempinimen Herra Muisti, koska Matti ei enää juurikaan unohtele asioita.
Samaan aikaan kun Matti kehitti muististrategiaa kielten opiskeluun, Pentti oli täysin hukassa paikkojen kanssa. Hän ei muistanut miltä mikäkin paikka näytti, ja eksyi siksi joka kerta kylään mennessään. Pentillä oli todella huono näkömuisti, mutta hän muistaa kaiken kuulemansa. Kielten opiskelu ei ikinä ollut Pentille haastavaa. Pentti pystyisikin kompensoimaan näkömuistinsa puutteet kuulomuistillaan. Hän pystyisi liittämään jokaiseen paikkaan lorun, joka sisältäisi oleellisen informaation paikasta. Näin Pentti pystyisi suunnistamaan - lorut kertoisivat hänelle oikean tien.
Sekä Matilla ja Pentillä oli henkilökohtaisten ongelmiensa lisäksi huono keskittymiskyky. Pentti kärsi lievästä ADHD:sta. Eräänä päivänä Matti ja Pentti menivät yhdessä kaupungille ystävänsä Liisan kanssa. Liisa kertoi heille pelistä, jonka pelaamisen oli todettu parantavan keskittymiskykyä. Koska sekä Matti että Pentti olivat todella turhautuneita huonon keskittymiskykynsä kanssa, he molemmat päättivät kokeilla kyseistä peliä. Muutaman viikon päivittäisen pelaamisen jälkeen molemmat kokivat huiman parannuksen keskittymiskyvyssään. Pelin nimi oli dual-n-back:
http://cognitivefun.net/
Sekä Matti että Pentti olivat hyvin tyytyväisiä Liisan antamaan vihjeeseen. He löysivät yllä mainitulta nettisivulta monenlaisia älypelejä, joiden pelaamisesta tuli molemmille nautinto. Koulussa molempien keskiarvot nousivat yhdellä pisteellä.
Lisäksi Matti ja Pentti aloittivat liikuntaharrastuksen ja terveellisen ruokavalion. Näin he pystyivät keskittymään pidempään, koska heidän vireystilansa ei laskenut puutteellisen ravitsemuksen ja rapakunnon takia. Molempien kouluarvosanat nousivat yhden pisteen lisää, jonka jälkeen molemmat läpäisivät peruskoulun hieman keskitasoa korkeammalla keskiarvolla.
Tarina, jonka juuri luit olisi voinut olla totta. Eri ihmisillä on erilaiset tavat oppia asioita. Siksi erilaiset ihmiset voivat käyttää eri tekniikoita asioiden opetteluun. Muistitekniikoilla voidaan päästä huimaaviin tuloksiin, joista ääriesimerkki aukeaa alla olevasta linkistä:
http://www.worldmemorychampionship.com/
Vireystila ja terveellinen elämäntapa vaikuttavat oppimiseen. Asiaa voi verrata eroon, joka on väsyneen ja pirteän ihmisen välillä. Väsyneenä asiat eivät jää mieleen. Aivoistaan kannattaa pitää huolta. On olemassa monta tapaa miellyttävään aivovoimisteluun. On myös tieteellisiä tutkimuksia, jotka tukevat kognitiivisen suorituskyvyn parantamista harjoittelulla.
Netissä on paljon roskaa, joihin ei kannata luottaa. Asioista kannattaa aina ottaa selvää. Yksi hyvä tapa selvittää asioita on tehdä haku Google Scholarilla tavallisen Google-haun sijaan ja katsoa löytyneitä sivuja kriittisellä otteella. Jos samanlaista tietoa löytyy useista eri tutkimuksista, tieto on luultavasti luotettavaa. Täysin järjenvastaisia tuloksia ei kannata sulattaa.- 30+
Kiitos kattavasta viestistäsi. Olen usein miettinyt, millä tavalla opin parhaiten. Esim. työssä koen oppivani parhaiten, kun minulle näytetään miten työ tehdään ja teen itse sen jälkeen perässä. Kouluaikoina en kokenut olevani hyvä juuri missään aineissa. Luin ja pänttäsin aina yhä uudelleen, mutta se ei tuntunut tuottavan niin hyvää tulosta kuin olisin toivonut. Kouluajoilta se, että päähäni ei tuntunut jäävän mitään johti siihen että valmistuin ammattiin jossa koen olevani epäpätevä. Valmistuttuani yritin kuitenkin tehdä kysyisen alan töitä usemman vuoden ajan, jonka jälkeen luovuin koko alasta.
Työpaikkaa olen vaihtanut useaita kertoja ja olen työskennellyt eri aloilla.Pisimpään olen ollut 4 vuotta samassa paikassa töissä.Pohjimmainen syy siihen, että olen vaihtanut työtä on lähestulkoon aina ollut sama: en koe olevani työssäni riittävän pätevä ja tuntuu että en pitkänkään työssä olon jälkeen osaa asioita niin hyvin kuin pitäisi/haluaisin.Vertaan itseäni koko ajan muihin työntekijöihin ja heidän oppimisnopeuteen. Myönnän kyllä että tässä mielessä olen myös hieman perfektionisti. Otan pientenkin virheiden tekemisen raskaasti ja haluaisin oppia kaiken heti. - just wonderer
30+ kirjoitti:
Kiitos kattavasta viestistäsi. Olen usein miettinyt, millä tavalla opin parhaiten. Esim. työssä koen oppivani parhaiten, kun minulle näytetään miten työ tehdään ja teen itse sen jälkeen perässä. Kouluaikoina en kokenut olevani hyvä juuri missään aineissa. Luin ja pänttäsin aina yhä uudelleen, mutta se ei tuntunut tuottavan niin hyvää tulosta kuin olisin toivonut. Kouluajoilta se, että päähäni ei tuntunut jäävän mitään johti siihen että valmistuin ammattiin jossa koen olevani epäpätevä. Valmistuttuani yritin kuitenkin tehdä kysyisen alan töitä usemman vuoden ajan, jonka jälkeen luovuin koko alasta.
Työpaikkaa olen vaihtanut useaita kertoja ja olen työskennellyt eri aloilla.Pisimpään olen ollut 4 vuotta samassa paikassa töissä.Pohjimmainen syy siihen, että olen vaihtanut työtä on lähestulkoon aina ollut sama: en koe olevani työssäni riittävän pätevä ja tuntuu että en pitkänkään työssä olon jälkeen osaa asioita niin hyvin kuin pitäisi/haluaisin.Vertaan itseäni koko ajan muihin työntekijöihin ja heidän oppimisnopeuteen. Myönnän kyllä että tässä mielessä olen myös hieman perfektionisti. Otan pientenkin virheiden tekemisen raskaasti ja haluaisin oppia kaiken heti.Kuvauksesi perusteella muistutat todella paljon itseäni. Olen 25-vuotias mies. Tuo ajatusten harhailemaan lähteminen muistuttaa niin minua. Olen tullut siihen tulokseen, että kyse on siitä, että aivot miettivät samanaikaisesti montaa eri asiaa. Tätähän pidetään yleensä naisellisena ominaisuutena, joten arvaa onko noloa olla tässä tapauksessa mies.
Tällaiset aivot omaavalla henkilöllä on usein tapana keksiä paljon ideoita tai ratkaisuja johonkin ongelmaan, mutta optimoiminen on vaikeaa. Työelämä, koulutus ja yhteiskunta nykyään pyrkivät parhaaseen mahdolliseen tehokkuuteen, jolloin pitäisi kyetä optimoimaan eli valitsemaan paras mahdollinen ratkaisu/menetelmä asiaan kuin asiaan.
Luulen, että kykenet ratkaisemaan monia ongelmia, itseni tapaan, mikäli saat "vapaat kädet" niiden ratkaisemiseksi ilman rajoituksia. Jos sinulta vaaditaan tiettyä tapaa, niin tällöin sinun on vaikeaa ajatella juuri sitä ratkaisutapaa. Näinhän usein vaaditaan työpaikoissa. Erityisesti matematiikka on tällaisille henkilöille hankalaa, koska tämä oppiaine hieman rajoittaa luovuuden käyttöä. Matematiikassahan on usein vain se yksi ja tietty tapa ratkaista jokin ongelma. Se on siis optimointia viimeisen päälle.
Tuo mielenkiinnon löytäminen riippuu ihan samasta asiasta. Mikäli päässä vilisee paljon asioita/ideoita yhtä aikaa, niin jokin on aina tiettynä hetkenä mielenkiintoisempi kuin se asia johon pitäisi perehtyä. Muista, että monien asioiden miettiminen yhtä aikaa voi tuntua siltä kuin pää olisi tyhjä. Tämä johtuu myös siitä, että aivosi käyvät taistelua siitä, että mitä nyt pitäisi oikein miettiä. Ajatukset ikään kuin vetävät aivoja heilurin tavoin eri suuntiin.
Tällaisia havaintoja olen tehnyt itsestäni. Olen suorittanut maisterin tutkinnon tällaisillä aivoilla hyvin arvosanoin ja kohta valmistun lisensiaatiksi. Joten kaikki on mahdollista. Keskittyminen oli joskus todella vaikeaa ja saatoin kävellä huoneessa ympäriinsä pitkiäkin aikoja yrittäen hakea keskittymistä käsillä olevaan tehtävään. Monitasoisesta ajattelusta on todella hyötyäkin monessa asiassa.
Joskus en tiedä, että onko näistä jutuistani enemmän hyötyö kuin haittaa niitä lukevalle tai kuuntelevalle henkilölle:) Toivottavasti sait tästä edes jotain irti. - 30+
just wonderer kirjoitti:
Kuvauksesi perusteella muistutat todella paljon itseäni. Olen 25-vuotias mies. Tuo ajatusten harhailemaan lähteminen muistuttaa niin minua. Olen tullut siihen tulokseen, että kyse on siitä, että aivot miettivät samanaikaisesti montaa eri asiaa. Tätähän pidetään yleensä naisellisena ominaisuutena, joten arvaa onko noloa olla tässä tapauksessa mies.
Tällaiset aivot omaavalla henkilöllä on usein tapana keksiä paljon ideoita tai ratkaisuja johonkin ongelmaan, mutta optimoiminen on vaikeaa. Työelämä, koulutus ja yhteiskunta nykyään pyrkivät parhaaseen mahdolliseen tehokkuuteen, jolloin pitäisi kyetä optimoimaan eli valitsemaan paras mahdollinen ratkaisu/menetelmä asiaan kuin asiaan.
Luulen, että kykenet ratkaisemaan monia ongelmia, itseni tapaan, mikäli saat "vapaat kädet" niiden ratkaisemiseksi ilman rajoituksia. Jos sinulta vaaditaan tiettyä tapaa, niin tällöin sinun on vaikeaa ajatella juuri sitä ratkaisutapaa. Näinhän usein vaaditaan työpaikoissa. Erityisesti matematiikka on tällaisille henkilöille hankalaa, koska tämä oppiaine hieman rajoittaa luovuuden käyttöä. Matematiikassahan on usein vain se yksi ja tietty tapa ratkaista jokin ongelma. Se on siis optimointia viimeisen päälle.
Tuo mielenkiinnon löytäminen riippuu ihan samasta asiasta. Mikäli päässä vilisee paljon asioita/ideoita yhtä aikaa, niin jokin on aina tiettynä hetkenä mielenkiintoisempi kuin se asia johon pitäisi perehtyä. Muista, että monien asioiden miettiminen yhtä aikaa voi tuntua siltä kuin pää olisi tyhjä. Tämä johtuu myös siitä, että aivosi käyvät taistelua siitä, että mitä nyt pitäisi oikein miettiä. Ajatukset ikään kuin vetävät aivoja heilurin tavoin eri suuntiin.
Tällaisia havaintoja olen tehnyt itsestäni. Olen suorittanut maisterin tutkinnon tällaisillä aivoilla hyvin arvosanoin ja kohta valmistun lisensiaatiksi. Joten kaikki on mahdollista. Keskittyminen oli joskus todella vaikeaa ja saatoin kävellä huoneessa ympäriinsä pitkiäkin aikoja yrittäen hakea keskittymistä käsillä olevaan tehtävään. Monitasoisesta ajattelusta on todella hyötyäkin monessa asiassa.
Joskus en tiedä, että onko näistä jutuistani enemmän hyötyö kuin haittaa niitä lukevalle tai kuuntelevalle henkilölle:) Toivottavasti sait tästä edes jotain irti.Kiitos viestistäsi, sain siitä paljon irti ja yhtäläisyyksiä löytyy kyllä.
Työelämässä koen useasti sen että pääni on tyhjä, kun pitäisi opetella uusia asioita tai muistaa jotain asioita ykskaks. Monesti jos joku kysyy töissä jostain asiasta tai mielipidettä ongelman selvittämiseen ja jään hetkeksi miettimään, niin kysyjä kyllästyy odottamaan ja vaihtaa henkilöä jolta kysyy. Saatan tietää kyllä vastauksen kysymykseen/ongelmaan, mutta se ei välttämättä tule heti mieleen. Vaikka en koekaan nykyisessä työssä olevani ns. ruudin keksijä, niin olen kuitenkin saanut kiitosta siitä että olen työssäni nopea ja pysyn aikataulussa.
Kouluaikoina vaikein aine oli juurikin matematiikka. Kun taas "helpoimmaksi" koin kuvaamataidon ja liikunnasta yksilölajit, joissa pärjäsinkin ihan hyvin. Musiikki ei kouluaikoina erityisemmin kiinnostanut(tosin en sitä myöskään vihannut), varmaankin sen takia että laulettiin aina niitä samoja lauluja ja soittimia sottivat aina ne parhaimmat jätkät. Musiikin kuuntelusta olen kuitenkin aina pitänyt kovasti ja kuuntelen sitä päivittäin. En ole yhden genren ihminen, vaan kuuntelen musiikkia laidasta laitaan mielialan mukaan.
Kouluaikoina esim. kokeisiin valmistautuminen tuotti päänvaivaa ja keskittyminen oli nolla. Saatoin vaellella huoneessa ympäriinsä ja yritin hakea keskittymistä lukemiseen. Yleensä saatoin lukea asian moneen kertaan putkeen ja lopuksi huomasin että päähäni ei ole tarttunut mitään tai jos tarttui saatoin muistaa jonkun hyvin epäolennaisen nippelitiedon. Koetuloksissa ei ollut hurraamista.
Haluaisin opiskella vielä uuden ammatin, jos keksisin mikä oikeasti olisi se oma juttu. Toisaalta opiskelu pelottaa, koska en halua taas sellaista ammattia jolla en tee yhtään mitään tai ammattia josta valmistun epäpätevänä. - herraasiallinen
Itse olin lukiossa se heikoin lenkki ja ei oppimisesta koskaan ole tullut mitään. Mutta kun autokoulussa kaikki opetettiin visuaalisesti lukihäiriöstä huolimatta olin luokan paras teoriatunneilla!
Koulussa opetetaan asiat todella vanhanaikaisen kömpelösti ja turhauttavasti! Onneksi tulevaisuudessa on varmastikkin parempia opetusmetodeja! - vilkas82
30+ kirjoitti:
Kiitos kattavasta viestistäsi. Olen usein miettinyt, millä tavalla opin parhaiten. Esim. työssä koen oppivani parhaiten, kun minulle näytetään miten työ tehdään ja teen itse sen jälkeen perässä. Kouluaikoina en kokenut olevani hyvä juuri missään aineissa. Luin ja pänttäsin aina yhä uudelleen, mutta se ei tuntunut tuottavan niin hyvää tulosta kuin olisin toivonut. Kouluajoilta se, että päähäni ei tuntunut jäävän mitään johti siihen että valmistuin ammattiin jossa koen olevani epäpätevä. Valmistuttuani yritin kuitenkin tehdä kysyisen alan töitä usemman vuoden ajan, jonka jälkeen luovuin koko alasta.
Työpaikkaa olen vaihtanut useaita kertoja ja olen työskennellyt eri aloilla.Pisimpään olen ollut 4 vuotta samassa paikassa töissä.Pohjimmainen syy siihen, että olen vaihtanut työtä on lähestulkoon aina ollut sama: en koe olevani työssäni riittävän pätevä ja tuntuu että en pitkänkään työssä olon jälkeen osaa asioita niin hyvin kuin pitäisi/haluaisin.Vertaan itseäni koko ajan muihin työntekijöihin ja heidän oppimisnopeuteen. Myönnän kyllä että tässä mielessä olen myös hieman perfektionisti. Otan pientenkin virheiden tekemisen raskaasti ja haluaisin oppia kaiken heti.anteeksi mutta luulisi tuon ikäisen jo moneen otteeseen kuulleen nuo oppimistyylit =) .Jokaisessa koulussa kun korostetaan yksilöllisiä tapoja ja keinoja oppia.Itse olen samanikäinen ja olen kaikissa 3eri koulussani kuullut nuo.Ei ole mitään ydinfysiikkaa kuitenkaa tuo oppiminen jos on itse aktiivinen etsimään sopivia keinoja.Itse kävin turhauttavasti nuo kaikki oikeat hienot oppimiskeinto läpi ja yksikään ei minulla toiminut.Itse aloin tutkimaan itseäni ja hain apua myös ammattilaisilta.Loppujenlopuksi älykkyydessäni ei ollut mitään vikaa vaan minulla todettiin lukuisien testien ja tutkimusten perusteella trendi-diagnoosi:adhd.Ja kas kuinka jälleen aloitin opinnot kun huomasin että nämä lääkkeet saavat minut keskittymään ja oppimaan.Tosin tämä on ollut ala-asteelta asti keinojen kokeilua ja selvittämistä.Hiljaa hyvä tulee jos vain jaksat olla kärsivällinen esim.tuon visuaalisen oppimistavan kanssa,ei tuloksia näy heti.Käy siis rauhassa läpi ja keksi vaikka joitain omiakin tapoja ennenkuin kyseenalaistat älykkyyttäsi.Viimeinen korsi,ammattilaisen apu,kannattaa ottaa myös käyttöön jotta vältyt turhilta epäilyiltä ja mietteiltäsi.Et ole ainakaan tyhmä koska tiedostat oman vikasi/ongelmasi =) onnea matkaan
- kylläosaat
30+ kirjoitti:
Kiitos kattavasta viestistäsi. Olen usein miettinyt, millä tavalla opin parhaiten. Esim. työssä koen oppivani parhaiten, kun minulle näytetään miten työ tehdään ja teen itse sen jälkeen perässä. Kouluaikoina en kokenut olevani hyvä juuri missään aineissa. Luin ja pänttäsin aina yhä uudelleen, mutta se ei tuntunut tuottavan niin hyvää tulosta kuin olisin toivonut. Kouluajoilta se, että päähäni ei tuntunut jäävän mitään johti siihen että valmistuin ammattiin jossa koen olevani epäpätevä. Valmistuttuani yritin kuitenkin tehdä kysyisen alan töitä usemman vuoden ajan, jonka jälkeen luovuin koko alasta.
Työpaikkaa olen vaihtanut useaita kertoja ja olen työskennellyt eri aloilla.Pisimpään olen ollut 4 vuotta samassa paikassa töissä.Pohjimmainen syy siihen, että olen vaihtanut työtä on lähestulkoon aina ollut sama: en koe olevani työssäni riittävän pätevä ja tuntuu että en pitkänkään työssä olon jälkeen osaa asioita niin hyvin kuin pitäisi/haluaisin.Vertaan itseäni koko ajan muihin työntekijöihin ja heidän oppimisnopeuteen. Myönnän kyllä että tässä mielessä olen myös hieman perfektionisti. Otan pientenkin virheiden tekemisen raskaasti ja haluaisin oppia kaiken heti.Olet hyvin paljon käytännön ihminen ... työ tekijäänsä kiittää ... kirjasta opitut tiedot antavat ohjenuoraa ... moni käytännön ihminen vaihtaa palanneen lampun nopeammin ja tarkastisti tietäen mitä tekee kuin kirjaan perehtynyt ... luota itseesi olet OK
- raakkuna1
Älä ole huolissasi, sillä useimmilla ihmisillä on aivan samanlainen hieman ahdistava tunneperäinen kokemus, joka seuraa itsetutkistelun jälkeen, "Jäikö lukemastani tiedosta mitään muistiin" kun on lukenut jotain oppimateriaalia sisältävää artikkelia tai kirjallisuutta. Ja voin kertoa että itsekkin olisin suorastaan ahdistunut jos tuolla tavalla tutkailisin itseäni.
Elämä on hetkien virtaa, ja rakkaus on tärkeintä. Ja jotenkin sitä vaan pärjäillään kuitenkin, ja on tärkeää jakaa ihmisyyttä keskenään. Muistathan nyt tärkeimmän asian että elämä ei ole suorituspaineen alaisuudessa elettävä aika, ja tärkeimmän asian oppii kyllä varsin mielekkäällä ja helpolla tavalla. Elämä on oikeanlaista huolenpitoa, ja ihmisyyden julistusta oman olemuksensa kautta lähimmäisille. Ja säilytetään silti aina tarpeellinen kritiikki asioiden suhteen, sillä emme saa olla liian hyväksyviä ja sallivia kaiken suhteen. - lääkäriin..
30+ kirjoitti:
Kiitos kattavasta viestistäsi. Olen usein miettinyt, millä tavalla opin parhaiten. Esim. työssä koen oppivani parhaiten, kun minulle näytetään miten työ tehdään ja teen itse sen jälkeen perässä. Kouluaikoina en kokenut olevani hyvä juuri missään aineissa. Luin ja pänttäsin aina yhä uudelleen, mutta se ei tuntunut tuottavan niin hyvää tulosta kuin olisin toivonut. Kouluajoilta se, että päähäni ei tuntunut jäävän mitään johti siihen että valmistuin ammattiin jossa koen olevani epäpätevä. Valmistuttuani yritin kuitenkin tehdä kysyisen alan töitä usemman vuoden ajan, jonka jälkeen luovuin koko alasta.
Työpaikkaa olen vaihtanut useaita kertoja ja olen työskennellyt eri aloilla.Pisimpään olen ollut 4 vuotta samassa paikassa töissä.Pohjimmainen syy siihen, että olen vaihtanut työtä on lähestulkoon aina ollut sama: en koe olevani työssäni riittävän pätevä ja tuntuu että en pitkänkään työssä olon jälkeen osaa asioita niin hyvin kuin pitäisi/haluaisin.Vertaan itseäni koko ajan muihin työntekijöihin ja heidän oppimisnopeuteen. Myönnän kyllä että tässä mielessä olen myös hieman perfektionisti. Otan pientenkin virheiden tekemisen raskaasti ja haluaisin oppia kaiken heti." Miksi oppiminen on minulle niin vaikeaa? "
Onko sinulla ADHD ? Eli keskittymishäiriö, se tekee oppimisen vaikeammaksi, koska ei pysty kauan keskittymään samaan asiaan.
Eli ei ole kyse tyhmyydestä vaan sairaudesta.
Siihen on nykyään hyvä lääkitys.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö
Esiintyy myös aikuisilla.
AD/HD:n ilmeneminen
keskittymisvaikeudet, ajatusten harhailu, huolimattomuusvirheiden runsas esiintyminen
muistihäiriöt
uusien tehtävien aloittamisen vaikeus
vaikeus toimia järjestelmällisesti ja pitkäjännitteisesti
harkitsemattomuus eli impulsiivisuus
mielialojen ailahtelu
toistuva stimulaation etsiminen, taipumus pitkästyä, kärsimättömyys
vaikeus toimia yleisesti odotettujen mallien mukaan
luovuus ja intuitiivisuus
alisuoriutumisen tunne ja tunne siitä, että asiat eivät ole hallinnassa.[6][7]
ADHD oireilee lisäksi levottomuutena tai hermostuneen oloisena energisyytenä, joka purkautuu vaelteluna, sormilla naputteluna, istuma-asennon vaihteluna, toistuvana pöydästä tai huoneesta poistumisena tai paikallaan olon aiheuttamana ärtyisyytenä. - Lukihäiriöinen
herraasiallinen kirjoitti:
Itse olin lukiossa se heikoin lenkki ja ei oppimisesta koskaan ole tullut mitään. Mutta kun autokoulussa kaikki opetettiin visuaalisesti lukihäiriöstä huolimatta olin luokan paras teoriatunneilla!
Koulussa opetetaan asiat todella vanhanaikaisen kömpelösti ja turhauttavasti! Onneksi tulevaisuudessa on varmastikkin parempia opetusmetodeja!Itsekkin olen kokenut juuri samanlaisia asioita. Myös aikuis iällä opiskellessani uuteen ammattin tuotti minulle nuo muisti ja luki/kirjoitus onglema paljon mielipahaa ja ongelmia.
Sain juuri rimaa hipoen suoritetua tutkinnot.
Myös työelämässä nuo muistiongelmat tuottavat minulle päivittäin ongelmia. Itse olen ne hyväksynyt, mutta muut eivät aina hyväksy sitä vaan pitävät sitä välinpitämättömyytenä tai laiskuutena.
Siihen aikaan kun kävin koulua ei tällaisista luki/kirjoitus ja muisti ongelmista ollut tietoakaan. Minut leimattiin vain laiskaksi ja saamattomaksi oppilaaksi. Usein jouduin jälki istuntoon kun en osannutkaan lukea sujuvasti opettajana mielestä.
Hän ei ymmärtänyt minun ongelmaani vaan piti sitä laiskuutenani. Onneksi pääsin toiseen kouluun jossa oli pienemmät opetus ryhmät joten opettajalla oli aikaa enemmä yksilölliseen ohjauksee.
Itse toivon että muut ihmiset ymmärtäisivät että oppimisvaikeuksista kärsivät ihmiset eivät ole tyhmiä. He tarvitsevat vain enemmän aikaa oppimiseen. - Tumpelo
No hei Matti, käytä sitten itseesi antamiasi älyviisaita keinoja, t. Pentti.
- Visuaalinen oppija
just wonderer kirjoitti:
Kuvauksesi perusteella muistutat todella paljon itseäni. Olen 25-vuotias mies. Tuo ajatusten harhailemaan lähteminen muistuttaa niin minua. Olen tullut siihen tulokseen, että kyse on siitä, että aivot miettivät samanaikaisesti montaa eri asiaa. Tätähän pidetään yleensä naisellisena ominaisuutena, joten arvaa onko noloa olla tässä tapauksessa mies.
Tällaiset aivot omaavalla henkilöllä on usein tapana keksiä paljon ideoita tai ratkaisuja johonkin ongelmaan, mutta optimoiminen on vaikeaa. Työelämä, koulutus ja yhteiskunta nykyään pyrkivät parhaaseen mahdolliseen tehokkuuteen, jolloin pitäisi kyetä optimoimaan eli valitsemaan paras mahdollinen ratkaisu/menetelmä asiaan kuin asiaan.
Luulen, että kykenet ratkaisemaan monia ongelmia, itseni tapaan, mikäli saat "vapaat kädet" niiden ratkaisemiseksi ilman rajoituksia. Jos sinulta vaaditaan tiettyä tapaa, niin tällöin sinun on vaikeaa ajatella juuri sitä ratkaisutapaa. Näinhän usein vaaditaan työpaikoissa. Erityisesti matematiikka on tällaisille henkilöille hankalaa, koska tämä oppiaine hieman rajoittaa luovuuden käyttöä. Matematiikassahan on usein vain se yksi ja tietty tapa ratkaista jokin ongelma. Se on siis optimointia viimeisen päälle.
Tuo mielenkiinnon löytäminen riippuu ihan samasta asiasta. Mikäli päässä vilisee paljon asioita/ideoita yhtä aikaa, niin jokin on aina tiettynä hetkenä mielenkiintoisempi kuin se asia johon pitäisi perehtyä. Muista, että monien asioiden miettiminen yhtä aikaa voi tuntua siltä kuin pää olisi tyhjä. Tämä johtuu myös siitä, että aivosi käyvät taistelua siitä, että mitä nyt pitäisi oikein miettiä. Ajatukset ikään kuin vetävät aivoja heilurin tavoin eri suuntiin.
Tällaisia havaintoja olen tehnyt itsestäni. Olen suorittanut maisterin tutkinnon tällaisillä aivoilla hyvin arvosanoin ja kohta valmistun lisensiaatiksi. Joten kaikki on mahdollista. Keskittyminen oli joskus todella vaikeaa ja saatoin kävellä huoneessa ympäriinsä pitkiäkin aikoja yrittäen hakea keskittymistä käsillä olevaan tehtävään. Monitasoisesta ajattelusta on todella hyötyäkin monessa asiassa.
Joskus en tiedä, että onko näistä jutuistani enemmän hyötyö kuin haittaa niitä lukevalle tai kuuntelevalle henkilölle:) Toivottavasti sait tästä edes jotain irti.Myös minä tunnistan tästä itseni. Saatan lukea tenttikirjaa, ja kirjassa oleva lausahdus sytyttää ajattelun esimerkiksi menneisyyden tapahtumaa kohtaan. Kohta huomaan itse lukemisen lakanneen tyystin ja että ajatukset ovat ottaneet vallan tilanteesta. Tämän tajuamisen jälkeen karistan ajatukset ja pyrin jatkamaan lukemista - siihen asti kunnes sama tapahtuu uudelleen.
Olen visuaalinen oppija, mutta tunnen että tätä on hankala soveltaa tekstilukuun. Pyrin ajattelemaan kirjan tekstin visuaaliseksi kuvaksi, tai filmiksi joka auttaa minua muistamaan. Tämän takia saatan muistaa vaikkapa erään kirjan esikirjoituksessa mainitun musiikin kuuntelun teoksen kirjoituksen ohessa - kuvittelin hänet yksinkertaisesti kuuntelemassa musiikkia kirjoittaessaan, ja nyt asian muistaa viikkojenkin jälkeen. - vilkas82
lääkäriin.. kirjoitti:
" Miksi oppiminen on minulle niin vaikeaa? "
Onko sinulla ADHD ? Eli keskittymishäiriö, se tekee oppimisen vaikeammaksi, koska ei pysty kauan keskittymään samaan asiaan.
Eli ei ole kyse tyhmyydestä vaan sairaudesta.
Siihen on nykyään hyvä lääkitys.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö
Esiintyy myös aikuisilla.
AD/HD:n ilmeneminen
keskittymisvaikeudet, ajatusten harhailu, huolimattomuusvirheiden runsas esiintyminen
muistihäiriöt
uusien tehtävien aloittamisen vaikeus
vaikeus toimia järjestelmällisesti ja pitkäjännitteisesti
harkitsemattomuus eli impulsiivisuus
mielialojen ailahtelu
toistuva stimulaation etsiminen, taipumus pitkästyä, kärsimättömyys
vaikeus toimia yleisesti odotettujen mallien mukaan
luovuus ja intuitiivisuus
alisuoriutumisen tunne ja tunne siitä, että asiat eivät ole hallinnassa.[6][7]
ADHD oireilee lisäksi levottomuutena tai hermostuneen oloisena energisyytenä, joka purkautuu vaelteluna, sormilla naputteluna, istuma-asennon vaihteluna, toistuvana pöydästä tai huoneesta poistumisena tai paikallaan olon aiheuttamana ärtyisyytenä.ehdottelin tuota samaa jo,mutta kokemuksesta adhd-tutkimuksiin ei ihan noin vain aikoja varailla =) No jokatapauksessa,lähete voidaan tehdä neuroon vasta kun esim.psykologi on tehnyt kartoittavat testit.Jos ne viittaa add/adhd,silloin tulokset menevät erikoislääkärille joka päättää tarvitaanko lähete diagnoosin tekemiseen,ja tuo tehdään ainoastaan neurolla.Lääkkeitä ei määrät kuin tietyiltä tahoilta.Pitkä ja vaikea prosessi.Reseptien uusiminen sensijaan onnistuu mtk:lla tai tk:ssa.Ja aina ei ole kyse sairaudesta vaan voi olla ihan elämäkin niin stressaavaa ettei pysty keskittymään.Adhd kuitenkin ilmenee muussakin yhteydessä kuin vain oppimisessa,esim itselläni isomurhe oli sosiaalinen kanssakäyminen.
- b3ls33buub
Voi v4ttu. Duck and Cover!
- mummapumma
30+ kirjoitti:
Kiitos viestistäsi, sain siitä paljon irti ja yhtäläisyyksiä löytyy kyllä.
Työelämässä koen useasti sen että pääni on tyhjä, kun pitäisi opetella uusia asioita tai muistaa jotain asioita ykskaks. Monesti jos joku kysyy töissä jostain asiasta tai mielipidettä ongelman selvittämiseen ja jään hetkeksi miettimään, niin kysyjä kyllästyy odottamaan ja vaihtaa henkilöä jolta kysyy. Saatan tietää kyllä vastauksen kysymykseen/ongelmaan, mutta se ei välttämättä tule heti mieleen. Vaikka en koekaan nykyisessä työssä olevani ns. ruudin keksijä, niin olen kuitenkin saanut kiitosta siitä että olen työssäni nopea ja pysyn aikataulussa.
Kouluaikoina vaikein aine oli juurikin matematiikka. Kun taas "helpoimmaksi" koin kuvaamataidon ja liikunnasta yksilölajit, joissa pärjäsinkin ihan hyvin. Musiikki ei kouluaikoina erityisemmin kiinnostanut(tosin en sitä myöskään vihannut), varmaankin sen takia että laulettiin aina niitä samoja lauluja ja soittimia sottivat aina ne parhaimmat jätkät. Musiikin kuuntelusta olen kuitenkin aina pitänyt kovasti ja kuuntelen sitä päivittäin. En ole yhden genren ihminen, vaan kuuntelen musiikkia laidasta laitaan mielialan mukaan.
Kouluaikoina esim. kokeisiin valmistautuminen tuotti päänvaivaa ja keskittyminen oli nolla. Saatoin vaellella huoneessa ympäriinsä ja yritin hakea keskittymistä lukemiseen. Yleensä saatoin lukea asian moneen kertaan putkeen ja lopuksi huomasin että päähäni ei ole tarttunut mitään tai jos tarttui saatoin muistaa jonkun hyvin epäolennaisen nippelitiedon. Koetuloksissa ei ollut hurraamista.
Haluaisin opiskella vielä uuden ammatin, jos keksisin mikä oikeasti olisi se oma juttu. Toisaalta opiskelu pelottaa, koska en halua taas sellaista ammattia jolla en tee yhtään mitään tai ammattia josta valmistun epäpätevänä.Keskittymisessä oleellisinta on sulkea kaikki muu pois. Kauan sitten, kun itseni piti lukea kokeisiin, en ollut löytänyt keinoa, mikä johtaisi täydelliseen keskittymiseen. Nykyään tiedän että meditaatio auttaa keskittymistä ja on sellainen opetustapakin että pitää kuvitella mandariini päänsä yläpuolelle jonka kautta kaikki tieto kulkee , siten oppii parhaiten. Tälle on oma nimikin ja nyt taas on muista onko se mandariinimenetelmä, mutta siihen sisältyy olennaisilta osin meditaatio, eli pitää tyhjentää kaikki muu ajatuksista kuin kyseinen asia. Mandariinimenetelmästä varmasti löytyy tietoa, koska se on edelleen käytössä ja oli jo kun sisareni kävi lukiota eli 40 v sitten. Pitää kuvitella pään yläpuolelle tila johon saa sen opittavan asian mahtumaan ja siten keskittyy vain opittavaan eikä suunnittele seuraavan päivän asua ei siivoamisia ei poikaystäviä/tyttöystäviä.
- arvio-
Ei sinussa vikaa ole. Opetuksen taso on mitä on ja mielenkiintoisen opetusmateriaalin puute. Se mikä kiinnostaa, ja on mielenkiintoisessa muodossa, menee perille. Myös 8 tuntia opetusta on liikaa, 3-4h menee päähän tai 2h.
Tietoa saa lyhyemmässä ajassa vaikka tunnissa per päivä, kunhan on tiivistettyä. - Vaikea tyydyttää
Yeppis oot kyllästynyt paskaan elämääs. Aivos tarvii happea. Kouluissa näivetetään kaikki positiiviset halut ja siinnä samassa luonnollinen halu oppia ja tulla kuulluksi. Systeemit on nyt päin Aasin pyllyä. Ei voi toimia kuin pahasti horjahdellen ja kaatuillen. Kunnes lopulta sammuu omaan mahdottomuuteensa.
Eli summa summarum aivos on normaalit naisen aivot ja kapasiteettia riittää. - 20+12
Tutustu uuteen suomalaisen kirjoittamaan elämänfilosofiaan Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (Hannu 2010). Kirjan mukaan kopioimme lapsuudesta lähtien ajatuksia ympäristöltämme, ja nämä ajatukset määrittelevät meille vahvasti minkälaisia meidän tulisi olla, ja mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jotta täyttäisimme kunkin ajan ja ympäristön vaatimukset "kunnollisesta" ihmisestä.
Ulkoiset ajatukset asettuvat mieleen ulkoisiksi tahdoiksi ohjaamaan elämänvalintoja, jonka takia oma tahto vajoaakin osittain tai kokonaan tiedottomuuteen. Mieleen on siis syntynyt ristiriita, ja tämän takia ihmiselle voi tulla keskittymisvaikeuksia, mikä tietenkin vaikuttaa hänen kykyynsä oppia, eli ratkaisu on selkeyttää mielensä opituista ajatuksista.
Kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eikä henkilö välttämättä huomaa sitä lainkaan. Tätä työtä tehdessä tietoisuus itsestä ja omasta tahdosta kasvaa, ja sitä mukaan valinnat siirtyvät kohti omaa tahtoa.
Todella mielenkiintoinen ja ennen kaikkea toimiva filosofia-/elämäntietokirja, kannattaa lukea!- 35
Haizta no jo nyt mistä se "alkuajatus" tuoksahtaa ... ihan oikeesti, joka XXX threadissa vastausena on"alkuajatus" . V1ttu. Mautonta.
- 20+12
35 kirjoitti:
Haizta no jo nyt mistä se "alkuajatus" tuoksahtaa ... ihan oikeesti, joka XXX threadissa vastausena on"alkuajatus" . V1ttu. Mautonta.
Ihmisen oma tahto, oma alkuajatus estyy toteutumasta, sillä meille opetetaan jo lapsena "sopivat" ja myös "mauttomat" asiat, ja nämä käsitykset/ajatukset alkavat ohjailemaan meidän elämää. Koska elämä tuolloin perustuu valmiiseen kaavaan, muiden ajatuksiin, niin elämää ei voi sanoa omaksi. Vastaus omaan elämään on siis oma alkuajatus, ja se pätee suhteessa joka asiaan. Kannattaa kokeilla, tämä todella toimii.
- itity uiuyiyoiuyoyo
ADHD :D
- Minä Myös
Minulla on Myös ollut samanlaisia ongelmia. Olin koulussa huono Matematiikassa.
ja äidinkielessä. Muistan kun aina turhauduin koska en pystynyt keskittymään kunnolla ja opiskelusta ei saanut ahaa elämyksiä.jouduin viidenelle luokalle apukouluun jossa toiset oppilaat kiusasivat minua Henkisesti ja fyysisesti.
siitä seurauksena olen potenut kahvikuppineuroosista. Minulla on huono itsetunto ja sen takia en uskalla aloittaa mitään vaativampaa työtä en uskalla ottaa vastuuta pelkään että mokaan ja minulle huudetaan Töitä olen tehnyt Rakennusapumiehenä- mummapumma
Mitäs jos nyt iäkkäämpänä, kun olet huomannut kuka itse olet, teet hullutuksia ja löydät itsesi:-) Voi löytyä ihan odottamatonta. Aikoinaan, kun olimme nuoria, ei ollut näitäkään keinoja käytössä, mitä nykyään kouluissa jo on. Silloin piti varsin tarkkaan määrätyn kaavan mukaan oppia, ja jos ei oppinut oli kaikkien silmätikkuna. Nykyään on nuorille keinoja löytää toisenlaisuutta, on kaikenlaisia työpajoja ja harrasteita. Ajattele, Minussa on Voimaa ja tee:-)
- capula1
Täällä on hyvin mielenkiintoista kirjotuksia, kiitos teille. :)
T: 24v mies - -40
sama vika ja lähestyn 40.
jos jotain tahtoo edes pysyvän hetken päässä on sitä tahkottava turhautumiseen asti ja lopulta tehtävä joka päivä uudestaan ja uudestaan jotta se pysyy päässä.
Tosin kaikki turhat asiat joilla ei tee yhtäänmitään pysyy päässä kuin tauti. Ei sille vain mitään voi joten miks sitä turhaan miettii. - oppinut elämään
Samankaltaisia oppimiskokemuksia. Käy luki-testissä katsomassa onko sinulla jonkin asteen lukihäiriö, joka voi selittää oppimisvaikeuksia. Sieltä saat myös apua oppimiseen ja erilaisia vinkkejä lukutekniikoiden oppimiseen sekä yleensäkin millä tavalla opit parhaiten.
Helsingin seudun erilaiset oppijat eli HERON sivuilta löydät myös paljon lisätietoa
www.lukihero.fi/
Neuvovat myös muutenkin mielellään näissä asioissa. Samassa paikassa voit myös teettää luki-testin. Jos et asu pk-alueella löydät linkkien kautta oman asunalueesi vastaavan yhdistyksen. - hmmhh.
Eihän Toi ole vika?! Se on ihmisen ominaisuus. Toiset oppii nopeammin toiset hitaammin. Niinkuin tuo tuossa kirjoitti esimerkin matista. Niin kannattaa kokeilla jotakin toista tietä oppia asioita. Minä opin hitaasti asioita eikä se haittaa olleskaa
- rikssraksspokss
Nää, sun päässä mitään vikaa ole. Kuten moni on täällä samaa jo sanonut, niin sun oppimistyyli on varmaan väärä.
Toisekseen ei kannata ahtaa päähän tietoa vain tiedon itsensä vuoksi. Lähesty uutta aihetta vanhan ja mielenkiintoisen tiedon pohjalta. Esim. itse en pidä historian pänttäämisestä, mutta luen romaaneja kyllä paljon. Ratkaisu: historialliset romaanit. Kummasti sitä alkaa tietämään kaikkea sodista ja suurmiehistä kuin varkain.
Maailma on jänniä juttuja pullollaan. Ja ne on olemassa ihan kaikkia varten. Go for it. - lahjatonoffonoff
Jospa olet vain vähälahjainen........
- aivoisani:)
Suomi24:n laittamassa otsikossa ainakin on vikaa... "aivoisani"...
- -62
hei 30 ! no ei todellakaan pää nupissasi ole vikaa itse olen 50 nainen ja olen koko ikäni ollut huono oppimaan asioita ymmärtämään ja tuntuu ja hävettää kun päivän selviä asioita ei tunnu menevä järkeen vaikka kuinka jankkaat,koulussa oli sama juttu vaikka kuinka yritin päntätä niin ei se oli yhtä tyhjän kanssa.onneksi et ole yksin tässä ajatuksessasi ,HYVÄÄ KESÄÄ JA HEITÄ AJATTELEMINEN POIS NO ,EIHÄN SE KANATE KUN EI KUITENKAAN JÄÄ NUPPIIN:)
- Oxford
Ei sulla ole mitään vikaa...olet putkiaivoinen nainen ja ei mopolla mahdottomia.
- Oppia ikä kaikki
Ihmiset ovat kummiskin yksilöitä vaikka heitä kuinka koitetaan globalisoida eli
samankaltaistaa..mahdoton tehtävä sellainen.
On pakko olla jotain jota opit ja osaat paremmin kuin muut oli se sitten vaikka
oppimatta oleminen.
Tsemppi'ä
Taidat olla liian luova tai lahjakas erikospersoona vaan aivopestäväksi nykysillä opetus metodeilla.
Samoja asijoita voi opettaa muullakin tavalla kun pänttäämällä ja lukemalla.
Luennoilla on nukúttavaa ..kuunnella proffien omastamielestään hassuja vitsejä.
Ilmottaudu vaikka viuluviikareihin pian osaat soittaa suzuki menetelmällä
viulua paremmin kun pikku Linda Lampenius pienenä..
Lintu..kieli.. äiti..kieli..isi kieli.. nuotinlukutaito on
helppo oppia myöhemmin kun ensin ossaa jo
soittaa..
Tunnen muuten monia jotka on valmistuneet osaajiksi jopa hyvin arvosanoin papereilla mutteivat oikeesti käytännössä osaa
tehdä juuri yhtäänmitään ees omalta alaltaan.
Ainakaan suurehkoa palkkaansa vastaavaa tehtävää.
Nurinkurisuus maailman perii. - Khyyyyl
Itse olen samanlailen,mut siinä mukana yli vilkkautta ym,kävin ADHD testeissä,sit tuli lausunto et mistä johtuu..En ole tyhmä,en vain jaksa keskittyä :) Häntä pystyyn ja hyvää kesää sulle :)
- Jallu Colaaja
Tää on nyt vaan minun subjektiivinen näkemykseni. Mutta ainakaan tekstistäsi päätelle et vaikuta tyhmältä. Tuli vaan mieleen, että mitä normaalisti syöt? Ruokavaliolla kun on järkyttävän suuri vaikutus elimistön toimintaan, aivojen toimintaan ja mielialaan. Eli syötkö valmisruokaa vai hodatko itseäsi syömällä ravinteikasta ruokaa?
- Avioni on se, että
aivosi käsittelevät sinulle itselle tärkeämpiä asioita mieluummin kuin noita mitä koulukirjoissa on. Käsittelet niitä, mitä tahdot.
- ilman Jeesusta
ei mistään tuu mitään!
- maassa..............
Itselläni oli ja on kaikki mahdolliset ongelmat. Likinäköinen (ei laseja), jännittäminen, punastuminen, lukihäiriö, allergiat, laiska, lääkäri varmaan pystyis kertoon loput.
- kalanmaksaöljy
Rioskaruoka tyhmistää! on tutkittu asia. Ryhdy syömään täyspainosita ruokaa, runsaasti hyviä luonollisia rasvoja, kuten voita. Vihanneksia, kalaa.
Justi luin yhtä tuoretta jenkkikirjaa jossa ylistettiin kesävoin ja kalanmaksaöljyn ihmeitä tekevää voimaa! Olen lapsena syönyt kalanmaksaöljyä 1 rkl per päivä ja niinpä oppiminen ei tuottanut vaikeuksia. Ynnä ruokamme oli muutenkin kotoperäistä, itseviljeltyä ja kasvatettua ynnä lisäaineetonta.
On aivan kammotavaa, millasiella moskalla, einespaskoilla, energiajuomilla, aspartaamiljugurteilla ihmiset nykyään syöttää itseään.
Aspartaami esim. on aivomyrkky!
- JK
AIVOISASSI ON JOTAIN VIKAA
- Hei!
Mikäli epäilet vakavasti, että kykysi oppia ja keskittyä on kannaltasi haitallisen matala, voisit tutustua Noradrenaliini nimisen välittäjäaineen tehtäviin aivoissa. Joskus lääkintä voi toimia hyvänä "kävelykeppinä" kävelemään opetellessa (joskus ei). Tärkeä kysymys mielestäni on, että mitä sinä haluat elämältäsi ja itseltäsi, joskus voi miettiä myös miksi. Tsemppiä sinulle ja malttia mieleen!
Ystävällisin terveisin... - porstuassasi köyrii
Kollit. Oma moka.
- SOLMUMÄKELÄ
ONNISTUIS EDES RUSETTISOLMU
- Varmaa on se
että anoessasi Jumalalta Jeesuksen nimessä, voit uudistua. Tärkeää on kiittää ja kunnioittaa sen jälkeen, koska se on luodun ihmisen on hyvä osa Jeesuksessa. Elämme kaikki Jumalassa ja Jeesus on ainoa Välimies. Tämä on totuus. Ihminen ei elä yksin leivästä vaan jokaisesta sanasta joka Mestarin suusta lähtee!
- pitäis olla eri
miinus aloittajalta ja eri miinus yhteensä muilta!
- dopasero
"Kun yritän keskittyä johonkin asiaan kunnolla, niin ajatus lähtee harhailemaan ja huomaan miettiväni muita asioita"
Tässähän se syy on, miksei päähän jää mitään. Keskittymishäiriö. Jotain aivojen välittäjäainehäiriötä? Dopamiini liian alhainen? Serotoniini liian alhainen? - Laiska nero
Saatat yrittää liikaa. Sillon ei jää mitään päähän.
Kielten oppiminen oli koulussa tylsää ja takkuista, kunnes huomasin, että rytmittämällä ja laulamalla opin vieraan kielen helpommin ja onnellisesti unohdan pelätä kielioppivirheitä. Nyt 70-vuotiaana laulan sitten suomeksi ja kuudelle vieraalla kielellä, joten ei koskaan ole myöhäistä. Luen myös mieluiten jännäreitä alkukielillään. Kun juoni kantaa, ei haittaa, vakka ei ihan joka sanaa ymmärtäisikään. Vieraskielistä ohjelmaa seuraan katsomatta käännöstekstiä, niin tarttuu alkukielen rytmi ja sanonnat. Kukin oppii tavallaan ja uteliaisuus hyvä ominaisuus oppimisen kannalta, Kukin oppii tavallaan!
- seiksa
Kun luin tekstisi, ajattelin, että mitenkähän sinä olet huono oppija, osaat ainakin kieliopin paljon paljon paremmin kuin keskivertokansalainen.
Olen tutustunut sellaisen henkilön, kuin Scott H Young
( http://www.scotthyoung.com/blog/ ), ajatuksiin. Hänellä on netissä ilmainen muutaman kymmenen sivun pituinen e-kirja, jossa hän kertoo, miksi toiset ihmiset oppivat nopeammin kuin toiset. Ja mikä parasta, hän on itse nuori vastavalmistunut, eikä mikään harmaa professori. :) Pääpointtina hänellä on, että nopeat oppijat tekevät uusista opittavista asioista linkkejä edellisiin jo oppimiinsa asioihin, vaikka ne eivät aina olisi edes saman alan juttuja. Kannattaa lukaista läpi. :) - Nuf!
Tuskin olet :) Pää pystyyn, ehkä sinun taitosi ovat paremmat muualla kuin oppimisessa!
- 25vkoulua
¨Kyllä on jotakin muutakin olemassa kuin nämä kaikki en mainitut asiat yhteensä. Tai sitten nimike on hormoni ADHD jota ite poden mutta silti oppiminen on jotenkuten onnistunut, niukin naukin. Oppimistason rima on pienillä laitettu matalaksi mutta itselleni lapsuusaika oli supernopean oppimisen aikaa jolloin olisi minulle kannattanmut opettaa kaikki mahdollinen eli 0-11-vuotiaana, myös kielet.
Nykyisin ei ole enää sitä valokuvamuistia mikä oli tuossa ikähaarukassa. Ajatus vaeltelee kovasti ja paljon ääntä ja ärsykettä pursuavat tekniset laitteet pahentavat hajanaista ajattelutapaa ja keskittymiskykyä. Tutkimisen aihetta olisi vielä lisää, ottaisin huomioon myös sellaiset seikat oppimisessa kuin puberteetin ja hormonaaliset vaikutukset. Hormoneillakin on yksilälliset vaikutuksensa ihmiseen ja siinä onkin jo toinen kattava alue tutkittavaksi. Miksi joku toinen on seksuaalisempi, toinen eiu. Parisuhteet menevät mönkään jos ei löydetä kumppania joka on samalla tasolla tässä asiassa. Toisin sanoen tulee avioeroja ja muuta ongelmaa. Joku silta on tässäkin koskien keskittymiskykyyn. Tiedonmäärä on nykyisiin ääretön jos niin haluaa, tietoa saa. Kaiken oppii jos on halua, harvemmin oppii sellaista, mikä ei kiinnosta. Nykyaikana pitäisi koko koulutussysteemi uudistaa uudelle tasolle ja laittaa tasapäisen oppimisen koulusuunnitelmat erittäin kyseenalaiseksi, varsinkin kun keinot toteuttaa on olemassa muitakin tapja kuin penkissä istuminen tai työmäälle viikoksi komentaminen. Yrittäjäkoulutus olisi jo koululaiselle hyvä tapa oppia mitä oikea elämä on. Saisi luovasti suunnitella unelmauraa ja miettiä, miten se oma juttu soveltuisi oman alueen yrittäjäseurakuntaan tai miten sen voisi laajemmassa merkityksessäkin käsittää, suunnatako ulkomaille. Jututella poliitikoita mitä he suosittelisivat missäkin tilanteessa. Tehdä oppimisesta interaktiivinen mielenkiintoinen tilanne, eikä mitään kirjoista pränäämistä maailmanloppuun asti. - vikaavikaavikaa...
Kyllä ap.,aivoissasi on vikaa,mutta minkäs teet.
- Mikko899
Ajatusten harhailuun auttaa meditointi. Eli istut ja keskityt yhteen asiaan max 20 min päivässä. Muuttaa elämäsi jos jaksaa pitää yllä. Itseäni auttanut kun koulussa ajatukset harhaili liikaa.
- VaikeaselkoinenRyhä
Opi oppimaan kuuntelematta muita, saatat huomata että olet jo oppinut kaiken tarvittavan oivaltamalla sen kuka opettaa ja ketä ja missä asiassa.
Älä opiskele näennäistä psykologiaa vaan ole psykologia. Kommunikaatio on todellista psykologista virtaa koko henkisen elämän läpi. - hoplytprt
Kuulostaa myös dysfasialta..eli luki ja oppimishäiriöltä.
Omalla lapsella sellainen ja sitä sitten seuratessa olen tajunnut,että esim enkku ei jäänyt päähän ei millään eikä jää vieläkään.
Asenne ei siinä paljon ratkaise jos on ihan tutkittu vika tai paremminkin ominaisuus. - synnytysvalelääkäri
Juu,happivajetta synnytyksessä.Siitä jää nuo vaivat.
- käytännön teoll.mies
Jotkut on enemmän käytännön ihmisiä kuin teorian pänttääjiä. Minäkin opin asiat paremmin käytännössä, teoreettinen kirjan lukeminen ei auta yhtään oppimaan jos en näe miten se sovelletaan käytäntöön, käytännön esimerkit ovat parhaita opettajia.
Nykyään yliarvostetaan koulutusta ja tutkintonimikettä, sitten siellä "kentällä" se pitkälle koulutettu ei oikein osaakaan mitään käytännössä. Näkeehän tämän ristiriidan esim. työntekijöiden ja toimihenkilöiden välillä, pitkälle koulutetut toimarit ja insinöörit eivät ymmärrä että käytännössä voi olla sellaisia ongelmia työssä mitä ei siellä insinöörikouluissa koskaan osattu ajatellakaan kun niissä lienee paljolti suurten linjojen "visioita" ja muuta teoreettista hömppää. - itelki
lukihäiriö sul on eli juuuu aivoissahan se vika on mut ei se silti tarkota että olisit tyhmä. Viisas voi olla eri tavalla eikä kaikkien tarvi olla kirjaviisaita. Ite ainakin arvostan muunlaista älykkyyttä paljon enemmän ku nörtteileviä snobeja.
- fbhgcbcva
ADD tai ADHD. Itselläni sama ongelma.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö - ikijumittaja
Mullakin todettiin ADD-
koulun läpäisin ihan harmeitta, semmonen takarivissä istuva haaveilija,
mut opiskelut ei sit sujuneetkaan ylemmissä asteissa.
Kaikki on "vaiheessa", en pysty pitämään kotiani järjestyksessä,
budjettini on kaaaostilassa...
Ulkopuolinen apu on tarpeen, yritän velkasaneerausta jos pääsis tästä ulos... - htr65
Ei se välttämättä niin ole että olet tyhmempi! Ensinnäkin... Vaikka oppisit asiat hitaasti, sinä opit ne. Kerroit tuolla, että opit parhaiten kun joku näyttää: sinä siis opit kyllä.
Sinulla on vaan eri tapa oppia kun pelkkä pänttääminen: mullakaan se ei koskaan toiminut. Kilttejä tyttöjä ylistettiin koulussa, ja minua pidettiin vaan huolimattomana ja keskittymiskyvyttömänä. Totta, en ole pänttääjä. Opettelin englannin kielen elokuvista ja numeroni oli 9-10. Musiikissa olen todella hyvä, numero 10 ja liikunnassa myös. Olen myös matemaattisesti lahjakas... Numero 5. MIksi?
Siksi, että kaikki nuo asiat opin käytännössä, englantia olen oppinut katsomalla elokuvia = kuva, tapahtumat, tarkoitus.
Ja puhumalla, olen vaan mennyt sönkkäämään ihmisille.
Tunneilla, en mitään. Siinä vaiheessa kun ylikuiva tosikko sönköttää luokan edessä "take your study books..." niin minä olin jo kyllästynyt. Ei, minusta ei tullut täydellisen kieliopin hallitsijaa, mutta maailmalla olen pärjännyt aika hyvin.
Mistä tiedän että olen matemaattisesti lahjakas? Siitä kun olen opiskellut myöhemmin alaa, mikä kiinnosti ja mihin liittyi käytännön matematiikkaa. En muista yhtään irrallista kaavaa, eikä voisi vähempää enää kiinnostaa. Mutta kun se liittyy asiaan, tajuan ne heti enkä tarvitse edes pohjaa. Ja kiinnostaa! Pidin matematiikkaa heikkoutenani, kunnes sain sen oikeaan ja mielenkiintoiseen ympäristöön, ja tajusin, että se on vahvuteeni. Olen testannut sen jälkeen erinäisen kasan matikan ja fysiikan tehtäviä, ja helppoa kuin heinän teko. Olisi pitänyt vaan uskoa aikaisemmin ja alkaa yhdistelemään johonkin käytännön juttuihin.
ÄOnikin tiedän ja se ei tosiaankaan ole huono.
En tarkoita tällä itsekehua, vaan sitä, että meitä on monenlaisia, edes kaikki me tytöt ei olla niitä "peruskoulu soveltuu avin tytöille" yleistyksen kilttejä stereotyyppityttöjä. Sellaista ei taida ollakaan! Mistä ihmeestä sekin on peruja.
Meillä on opetuksessa todella yksipuoliset metodit ja tulkinta, meillä ei huomioida useinkaan yksilöitä. Sitten kun sinäkin ehkä, kuten minäkin, saadaan se käsitys että olemme "tyhmiä", ei jaksa senkään vertaa, mitäs sitä tyhmänä... Onneksi minulla kävi säkä ja sain jossain kohtaa ymmärtää etten suinkaan ole ollenkaan tyhmä.
Mitä huolimattomuuteeni tuli, minulla on lukihäiriö, mitä ei ole kukaan huomannut ennenkuin aikuisena. Se on todella lievä, mutta aiheuttaa ikäänkuin "huolimattomuusvirheitä". En ole tajunnut sitä huomioida, kun minulle on vain sanottu, että olen huolimaton. Olen yrittänyt olla huolellisempi ja huolellisempi, mutta en ole tajunnut mikä vika on, miten se toimii ja miten sen voin korjata! Nyt tiedän ja tajuan. En pyydä siitä koskaan mitään "helpotuksia" mutta en kyllä enää hauku itseäni lyttyynkään. Ennen aloin haukkua itseäni, kun olin yrittänyt ja yrittänyt enkä silti pystynyt.
Joten, etsi se tapa, millä opit ja mieti miten teet siitä mielenkiintoista.
Mielenkiinto voi olla yksi syy kyllä, mutta sitäkin voi korjata ja motivaatiota parantaa.
Yleisesti uskon, ettet ole löytänyt oikeaa opiskelutekniikkaa, koska sinulle ei ole sitä edes yritetty löytää lapsena/nuorena. Olen itsekin saman ikäinen eikä meillä ainakaan ollut mitään lukihäiriöitä tms. oli vain kilttejä ja huolellisia lapsia, ja sitten me huonot ja huolimattomat keskittymishäiriöiset.
Älä ainakaan leimaa itse itseäsi tyhmäksi, siitä et saa mitään kun pahan mielen, tuskinpa olet sen tyhmempi kuin muutkaan!!!
Jos alat haukkumaan itseäsi, alat toteuttamaan sitä huonolla itsetunnolla. Kun uskot, ettet opi etkä ole riittävän hyvä, miten voisit sitä ollakaan? Eikä se sitäpaitsi haittaa yhtään mitään, jos on hitaampi oppia, kunhan oppii. Miksi pitää aina olla niin nopea, tehokas, super-ihminen? Ei tarvitse! Sitäpaitsi, sinä voit sitten olla hidas, huolellinen, sitkeä ja mukava, esimerkiksi. Sinä voit ja pystyt kompensoimaan melkein minkä tahansa puutteen jollain vahvuudella. Usko siihen ennemmin!
Lisäksi... Kouluaikani sai minut vihaamaan koulua, ja minulla oli pitkään tosi negatiivinen kuva opiskelusta. Kunnes aikuisena lähdin opiskelmaan. Se onkin jotain aivan muuta! Se oli paljon kivempaa, kiinnostavampaa, suhtautuminen olikin erilaista ja pystyin keskittymäänkin paljon paremmin.
Nyt minulla on tosi positiivinen kuva opiskelusta. Joten, sinuun saattaa vaikuttaa myös aikaisemmat negatiiviset kokemukset, jotka eivät ehkä enää pidä edes paikkaansa.
Toivottavasti löydät oman oikean ratkaisusi! - oppiopettaja
Korrektia olisi sanoa, että oppimistyylisi on väärä tai lahjakkuutesi on jossain muussa kuin ulkoaopettelussa.
Voi olla...
Jos rehellisiä ollaan, niin ihmisiä on niitä fiksumpia ja sitten niitä tyhmempiä. Vanha sanonta sanoo "jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia". Ja sen sanoma on juuri se, että jos olet syntyjäsi tyhmempi, niin ei sinulta voida olettaakaan samaa osaamista kuin niiltä jotka syntyjään ovat saaneet syntyessään fiksummat lähtökohdat.
Summa summarum: oppimistyylisi voi olla väärä, tai sitten olet tyhmä. - Kala-ala
Olen 34-vuotias mies, mulla aivan sama ongelma. Ruumillinen ja henkinen suorituskykyni ollut pitkään lähes joka asiassa melkein nollissa. Selitystä olen yrittänyt etsiä, mutta niin lääkäreistä kuin terapeuteistakaan ei ole ollut juuri hyötyä. Viime aikoina asia mennyt hiukan parempaan suuntaan, mutta yhtä ylä- ja alamäkeä tämä on päivästä päivään.
Muuta selitystä en keksi kuin, että taustalla on suma henkisiä ja fyysisiä traumoja ja uupumusta, joihin ei aivan helposti ratkaisua löydy. Turhauttavaa, koska kukaan (lääkärit, terapeutit jne.) jolle asiasta yritän kertoa, ei ymmärrä tai halua ymmärtää asian vakavuutta.
Tiedän kokemuksesta, että tuo ongelma hankaloittaa elämää todella paljon, ja aiheuttaa turhaa syyllisyyttä. Omasta kokemusta tiedän myös, että taustalla olevat ongelmat saattavat olla niin vaikeita, että niihin on miltei mahdoton löytää apua/ratkaisua.
Olen paljon miettinyt ja ollut ahdistunut asiasta. Välillä halunnut vain kuolla pois. Tässä jokin aika sitten ihmettelin, miksi minun tulisi kokea syyllisyyttä tai kokea huonomuutta siitä, että olen yrittänyt. Ei ole minun syyni jos, olen yrittänyt parhaani mutta fyysiset tai psyykkiset rajoitteeni heikentävät suoritustani.
Paranemisprosessini on vienyt pian kaksi vuotta, siihen mahtuu paljon. Välillä tuntuu, että taas ollaan pysähdytty tai että ollaankin taas menossa huonompaan suuntaan. Jos pystyisin neuvomaan sinua parilla sanalla niin sen tekisin. Nämä ovat kuitenkin asioita, joihin ei edes kirja taida riittää. - Rentoutta peliin
Hyvin todennäköisesti vaivanasi on se, että kokoajan mietit oppimistasi ja keskittymistäsi: "Osaankohan nyt? Entä jos en ole tarpeeksi hyvä?". Kun tuo mantra soi päässä, niin tietenkin ajatustoiminta kärsii. Itse ainakin suoriudun tehtävistä parhaiten silloin kun olen rento, enkä aseta itselleni mitään kummoisia vaatimuksia.
Toisaalta minäkin olen huomannut tiettyä hitautta ajatustoiminnassani vaikka olisinkin täysin rento ja vastaanottavainen. En siis hoksaa kaikkia juttuja yhtä nopeasti kuin muut. Se on kait sitä aitoa hitautta, jolle vain ei mahda mitään. Tietenkin ahkera sosiaalinen kanssakäymisellä voi "harjoittaa" älynystyröitä, mutta mielummin vetäydyn syrjempään kuin olen muiden hidastuksena. - harjoittele lukemist
Ala opiskella sellaista asiaa mikä on mielenkiintoista. Olethan oppinut lukemaan, kirjoittamaan, keittämään kahvia ja kaurapuuroa...jne. Miten olet oppinut ne asiat?
Entä jos luet tavalla "hauki on kala, hauki on kala..". Eli luet, mutta et ajattele mitä luet. Tee näin: Lue tekstiä, mikä pitää omaksua, vain sen verran kun jaksat keskittyä. Lue vaikka yksi lause eli virke ja ajattele mitä siinä tarkoitetaan. Mieti se asia ja kerro itsellesi omin sanoin se asia mitä lukemassasi virkeessä oli ja mitä sillä tarkoitetaan. Jatka vasta lukemistasi sitten, kun pystyt keskittymään.
Ei sinun aivoissasi mitään vikaa ole. Vain keskittymisharjoituksia ja lue edellä mainitsemallani tavalla. Tekstiä ei tarvi lukea kuin yhteen kertaan, kun mietit lukemaasi ja ymmärrät mitä lukemasi asia tarkoittaa.
Tulet huomaamaan, että alat jaksaa lukea pitempiäkin pätkiä ja pysytyt myös omaksumaan asiat, kunhan pysäytät lukemisesi siihen kun huomaat ettet enää keskity.- ADHD on voimavara
Ammattikorkeakoulusta pitää valmistua 3.5 vuodessa, muuten ihan hyvä neuvo.
Tee vain sitä, missä olet hyvä ja ole onnellinen. Sinä masennut kuten kaikki muutkin ADHD:t, jotka yrittävät liikaa.
ADHD on muuten suunnaton voimavara, oletteko huomanneet?
Turha sitä on kirjoja päntätä, jos pystyy rakentamaan taloja. - blue+09876
ADHD on voimavara kirjoitti:
Ammattikorkeakoulusta pitää valmistua 3.5 vuodessa, muuten ihan hyvä neuvo.
Tee vain sitä, missä olet hyvä ja ole onnellinen. Sinä masennut kuten kaikki muutkin ADHD:t, jotka yrittävät liikaa.
ADHD on muuten suunnaton voimavara, oletteko huomanneet?
Turha sitä on kirjoja päntätä, jos pystyy rakentamaan taloja.ADHD voi olla myös voimavara osittain, mutta ikävä kyllä siinä käy jotain muuta, jos sitä ei huomioi oikein. Sen talon rakennuksen kanssa käy niin, että se on kuin juosten kustu ja hyvä jos hengissä on selvitty jos siellä viuhtoo adhd, kokemusta on. Jos semmoinen ihminen ei itse tajua alkaa koskaan vetämään henkeä ja opettelemalla opettele kuuntelemaan muita, hän on sekä rasittava että vaarallinen. Vaikka työ olisi vähemmän vaarallistakin, sitä meuhkaamista ei kestä kukaan. Koska jossain vaiheessa se menee siihen joka tapauksessa. Persoonallisuus ei enää riitä selittämään asiaa.
En tarkoita pahalla, vaan että olen samaa mieltä, ei pidä yrittää liikaa. Mutta pitää tajuta heikkoutensa ja yrittää.
Kaikissa heikkouksissa varmaan on myös vahvuus ja vahvuuksissa heikkous, näin olen huomannut. Mutta ei se sormia napsauttamalla käy, ja adhd:nkin pitäisi hieman malttaa lukea, että se oppisi kuinka se talo rakennetaan. Lisäksi kärsivällisyys on hyve ja vammojaan saa hieman paikkailtua.
Energia on hyvä, kun siihen yhdistyy keskittymiskyky.
Energisyys, vauhti, ja se semmoinen villi energia on kyllä myös hauskaa, hyvä juttu, parhaimmillaan oikea piristysruiske ja totisesti vahvuus!
Ja kyllä, jos vain elämä suo ja siihen pystyy, niin kannattaa ehdottomasti tehdä asioista missä on hyvä ja mitkä tekee onnelliseksi.
Ihan aina siihen vaan ei pysty, ja elämään kuuluu haasteet ja huonotkin puolet. Joskus haasteet ja ne asiat missä on huono, saattaa myös kehittää.
Eikä vastoinkäymisistä tässä maailmassa vaan aina sovi masentua, vaikka meitä siihen suuntaan paapotaankin ja jokaiselle on oma pilleri.
Mutta että juu, ei sen kummempia, tuli vain mieleen.
- kato vi.ttu googlest
Ei nykyään tarvi mitään muistaakkaa kun sieltä löytyy kaikki.
- Hannu Hoo
Kuka nyt lukemalla jaksaisi mitään oppia. Tekemällä kai ne asiat opitaan. Virheiden tekeminen on oppimisen tae. oppiminen on oikeestaan yhtä ku virheiden teko. Pyörälläkään ei millään opi ajamaan jos lukee vain kirjasta kuinka se käy. Ulkoa pänttäämällä saattaa tietenki jäähä mieleen vaikka minkälaista turhaa nippelitietoa, kuten ihmisen alkuaineet tai Yhdysvaltain osavaltiot tai kaksikymmentä eri tupakkamerkkiä
- xzcvzvc
Olikohan se lääkäri Pekka Reinikainen jonka muistan asiatarkasti yhesä lehesä kirjoittaneen että ku nuoriso alottaa ryyppäämisen siellä 12-vuotiaana ja perskännäilee viikonloppu ja vuosi toisensa perään niin aivot särkyy sen verran että sitten vähän myöhemmällä iällä on vaikeempaa oppia uusia asioita.
Ite aatelen, että tuosta voi sitten seurata sitä että iskee saamattomuus ja masennus ja jäähään hengaamaan ynnä völlyämään jonnekin vailla päämäärää, tehhään rikoksia jne. Tulee nyt jotenki mieleen vaikkapa ne niisanotut lama-lapset, kuten se kuuluisa vuoden -87 ikäluokka, jota terveilyväki on suurennuslasilla tutkinu ja selvittäny kuinka monella on rikosrekkari ja sn semmosta - fuck off & off fuck
Elkää vitun apinat sotkeko oppimiskykyä älykkyyteen.
- Relaxxx
Kannattaa miettiä oppimistyyliä, kokeile erilaisia menetelmiä kuten alleviivauksia, ajatuskarttoja ym. Jos asia ei tunnu kiinnostavalta ota jokin tavoite ja palkitse itseäsi aina tavoitteen saavutettua.
- ellie...
tässä on lyhyt n 10min dokumentti adhd tytöstä, jos joku haluaa katsoa.
http://www.janssen.fi/bgdisplay.jhtml?itemname=adhd_teen_movie&product=adhd - pumpulimia
Mietin myös olisiko sinulla jokin tarkkaavaisuushäiriö, kuten ADHD tai ADD? Internetistä löytyy paljon tietoa...
- aspartaami tyhmistää
Luin jutun perheestä jossa oli vaikeasti adh:ksi luokitellut tytöt, jotka vispautui kaiken aikaa kuin hornan henget.
Kun Ritalitnit heitetiin nurkkaan ja alettiin tarjota tytöille pelkästään puhdasta aivan alkuperäisistä aineista valmistettua ruokaa, jopa lakkasi vispaus ja lapsista tuli aivan tavallisia herran terttuja.
Lapsen herkkä elimistö ei kestä sitä valtaisaa määrää lisäaineita, mitä nykyaikana lapsille syötetään. Alkajaisiksi pois aspartaami, joka on pahinta juuri lasten aivoille! Mutta ikuisuuslaihduttavat tyhmät äidit myrkyttävät keinomakeutteilla myös lapsensa!
- ÄLLITÄLLI
Olet "taivaanrannanmaalari", minä olen "jalat maassa" ja joku muu on "muu hörhö". Me ihmiset olemme erilaisia -onneksi. Älä murehdi tuota, tuo on sinun persoonasi ja minä olen järkevä ja joku muu on jotain. Olisihan se todella tylsää jos kaikki ihmiset olisivat esim älykköjä.
- asennekin ratkaisee
Oppimisen kannalta paljon on merkitystä myös sillä, miten näkee itsensä. Jos tietoisesti tai tietämättään on itsestään käsitys, että "minä en opi mitään", "en muista mitään", "olen tyhmä", "olen tyhmempi kuin muut työkaverit" niin sitä alkaa myös ohjautua tämän mantran mukaisesti.
Itse pidin vielä vähän aikaa itseäni melkein kaikkia tyhmempänä ja koin, etten opi enkä muista lukemastani mitään. Sitten tein tein huvikseni Tieteen Kuvalehden älykkyystestin. Testia aloittaessani ajattelin, että mikähän pohjanoteeraus tästäkin tulee. Yllätys oli suuri kun testin pisteet olikin 125 pisteen luokkaan. Testin mukaan olin älykkäämpi kaikilla osa-alueilla, kuin keskivertoihmiset.
Tuon testin jälkeen sain aivan uuden asenteen omaan oppimiseeni, muistamiseen ja kaikkeen. Oppiminen ja muistaminen on sujunut paljon paremmin kun olen pystynyt sanomaan itselleni, että "olet fiksu ja älykäs, pystyt oppimaan."
Kannattaa siis todella miettiä miten itselleen "puhuu" - Puunpilkkojatyttö-58
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä...
Toiset eivät opi lukemaansa, mutta ovat armottoman hyviä käsityötekijöitä!
Toisiin taas tarttuu kaikki mitä lukevat ,jne...
Jokaiselle on paikka elämässä,kaikkien ei tarvitse osata kaikkea!
En minäkään osaa laulaa,vaikka ois ihana osata...
Mutta suunnittelu ja käytännön hommat sujuu mukavasti... - Esko.setä
Sulla on kuuleppas ollut vain huonoja opettajia!
Koin saman itse, koko kouluajan matikassa ihan surkea, kunnes tuli se oikea opettaja ja simsalabim: kerrralla aukesi kaikki salat ja alkoi huikea nousu numeroissa. Kaiken oppimisen perusta on kiinnostus asiaan. Kunhan oikea opettaja osuu kohdallesi, niin koet mullistavan muutoksen itsessäsi. Aivoissasi ei ole mitään vikaa! http://www.lukihero.fi/
Kokeile yllä olevaa. Kaikki oppivat erilailla.- n28..
Ite oon 28v,sain vasta asperger-diagnoosin,selitti kaikki oppimisvaikeuksista lähtien,ei ole sairaus vaan piirre...lue aiheesta ja katso löytyykö sulta muitakin ku vain oppimisvaikeus...
Koulu ei ole ihmisaivojen käyttöohje vaan pikemminkin työsuoritus. Aistivoimaisesti käytännön asioita tehden huomaat, onko kapasiteetistasi mihinkään. Mitä enemmän teet sinua aidosti kiehtovia vapaa-ajan juttuja, sitä suuremmille kierroksille aivosi saat ja sitä sujuvammin käy työ ja koulu. (Ks. http://www.SoMuchMoreFreeTime.info)
Olen laatinut ohjeita ajattelun taidon ja taitojen sekä lahjojen oppimiseen: ks.
http://pikakoulu.blogspot.com ajattelukurssi helppo ja tehokas
http://nopeaoppisuus.blogspot.com lahjojen ja taitojen oppiminen omien haaveidensa piiristä
http://taiteelliseksi.blogspot.com taiteellisten lahjojen oppiminen, jollei niitä alun alkaen ole
Katsokaapa!- minä tiedän!!!
Sinulla on miehen aivot!!!
- M44.
Itselleni aukeni nuo oppimisen mekanismit tuossa kolmevitosena vasta. Olin aika toope parikymppisenä varsinkin.
Motivaatio, todellinen sellainen, kun löytyy niin sitä oppii väkisin. Sitten vaan eräänä kauniina aamuna sitä huomaa että ohoh... mä en olekaan enää ihan tyhmä.) Ei varmasti ole mitään vikaa !!
Itse olen samanlainen vieläkin, välillä on samoja ajatuksia kuin sinulla,,minulla todettiin aikuisiän ad/hd ja on se varmasti ollut lapsenakin kun jo opettajat sanoivat minun ajatusten olevan jossain kaukana tunnin aikana, en pystynyt keskittymään..- eräs vaan
Onko sinulla todettu esim. ADHD:ta tai jokin muu vastaava kehitysvamma jos ei lue tuolta lisää ADHD:sta ja kuinka se vaikuttaa oppimiseen:
http://www.janssen.fi/?product=adhd&gclid=CPLH-anbm7ACFY0tmAodhkM1Wg - kolmen äippä
Hei,
Poikani oppimista testattiin kun oli hidas koulussa ja vaikeuksia matikassa (erityisesti tekstitehtävät ja kertotaulu) sekä oikeinkirjoituksessa. Kuulosti hyvin samankaltaiselta kuin sinun kuvaus :-)
Diagnoosi oli lukihäiriö, huono lähimuisti ja vaikeuksia oman toiminnan ohjauksessa
= tarkoittaa että on vaikea suunnitella - aloittaa - tehdä -lopettaa kuvion kanssa. Poika on jo 12 eikä vieläkään ole kuin 1/2 sukka aamuisin jalassa ellei joku koko ajan patista mitä pitäisi tehdä :-D
Eli voi olla tällainen "pienempi" vaiva kuin ADHD tms. Meille kerrottiin että voi iän myötä kohentua hiukan ja kannattaa opetella juuri niitä oppimistekniikoita jotka on itselle sopivat. Tsemppiä sinulle, kyllä tähän maailmaan muutama hitaampikin mahtuu sekaan! - ADHD
Tässä miten ADHD diagnoosi tehdään:
http://www.janssen.fi/bgdisplay.jhtml?itemname=adhd_diagnosing&product=adhd - DF
tai jos sulla on Dysfasia:
http://www.nic.fi/~hkuusela/tietoa.htm - janninas
Tässä sinulle mitä tarkoittaa kehitysvamma
kaikki eivät välttämättä tiedä mitä se tarkoittaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehitysvamma - 30+
Kiitos viesteistä.
Olen koko ikäni ollut hiljainen,herkkä,kiltti ja ujo. Herkkä ja kiltti olen edelleen, mutta ujous ja hiljaisuus johtuu ainakin osittain huonosta itsetunnosta.
Tietoani ja taitojani on aina vähätelty. Mm. vanhempani tekevät sitä, tosin en usko että tietoisesti. On vaan ollut helpompi neuvoa/opastaa sisartani, koska hän on luonteeltaan sosiaalinen, vahvempi ja nopea oppimaan. Itse kelpasin lähinnä siivoamiseen.
Huono itsetunto on aiheuttanut myös sen, että en ole onnistunut ystävyyssuhteissa. Minulla ei ole yhtään ystävää, "kavereita" ja hyvänpäiväntuttuja on muutamia, joita näen kerran, ehkä kaksi kertaa kuussa. Mietin koko ajan liikaa sitä, mitä ihmiset ajattelevat minusta. Millaisena he näkevät minut? Paistaako tyhmyys läpi?
Työelämässä huono itsetuntoni aiheuttaa sen, että en luota itseeni ja tekemisiini. Hoen monesti sitä että "en osaa hyvin tätä", "en ole kovin hyvä tässä" jne, koska koen oikeasti että en osaa!
Töissä minua pyydettiin tuuraamaan esimiestäni tämän loman ajaksi. Lupauduin, koska en halunnut näyttää vastuuntunnottomalta ja toiseksi en näköjään osaa kieltäytyä. Pelkään tulevaa tuuraamista paljon, koska pelkään mokaavani kaiken ja pahasti. Atk taitoni ovat hyvin suppeat ja en ole tehnyt vastaavaa työtä koskaan aiemmin. Minua pyydettiin tuuraamaan, koska olin se viimeinen käytettävissä oleva oljenkorsi. Tiedän että tuuraajaksi oltaisiin haluttu eräs toinen henkilö ja tiedän että työkaverini ihmettelevät valintaani ja eivät usko että onnistuisin. Työpaikallani valtaosa on miehiä, joilla suurimmalla osalla on hyvät atk taidot, joten tietokoneiden käyttö on heille helppoa. Minä taas näytän idiootilta kun en osaa muille niin simppeleitä asioita.
Töissä olen korvannut mahdollisen tiedon ja taidon puutteen ahkeruudella ja tunnollisuudella. Jään helposti ylitöihin ja päivät venyvät pitkiksi.Pitkistä päivistä aiheutuvat väsymys ja stressi taas aiheuttavat sen, että uuden oppiminen jää vielä huonommin päähän. Turhautuminen siitä, että en opi, väsymys ja stressi taas aiheuttaa sen että olen itkuherkkä, eli näytän muiden työntekijöiden silmissä ihmiseltä, jolla on huono stressin sietokyky ja herkkyden takia minua kohdellaan välillä kuin lasta.
Haluaisin kuitenkin kovasti, että onnistuisin tehtävässäni, kun siihen nyt kerran lupauduin. Haluaisin oppia nopeasti asioita ja olla älykäs, kuten mieheni. Kokea olevani tasavertainen kumppani. Hänen mielestään en ole tyhmä, vaikken muistakaan kaikkea yleissivistävää tietoa, joka on tietysti mukava kuulla. Itseäni oma huono oppiminen kuitenkin häiritsee ja vaivaa päivittäin. En tiedä sitten onko oppimis tekniikkani väärä, onko minulla ADHD tai jokin muu vastaava vai olenko vaan tyhmä? Ehkä on niin että en vaan pysty hyväksymään sitä tosiasiaa, että tälläiset aivot sain kun synnyin ja parempia en saa vaikka kuinka haluaisin. En tiedä. - Turun tyttö80
Kannattaa käydä lääkärillä tekemässä diaknoosi onko sinulla esim. ADHD jos sulla diaknosisoidaan ADHD sen kanssa pystyy elämään ihan hyvin eikä tarvitse hävetä yhtään ja siihen saa apua esim lääkitystä ja muuta tietoa lääkäriltä et ole tyhmä et vaan pysty käsittelemään aivoissasi kaikkia asioita se ei tarkoita että olisit tyhmä ihminen.
- Anonyymi
Miten Seksi asiat onnistui ??aihe åarantaa muunkim oppimista vaimolleni kävi niin oli vain hyvkaksi käyttävä opettaja??
- Anonyymi
Oivalsi tilaisuuden
- Anonyymi
Ne Miehet?0
- Anonyymi
Vaimoni pelastius E.pilleriy
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812